Door , , 371 reacties

DICE is er met Battlefield 1 in geslaagd de hooggespannen verwachtingen waar te maken. Wat direct opvalt, is dat de game er fantastisch uitziet, en in die mooie omgevingen kan weer heel veel kapotgeschoten worden. Dat gebeurt natuurlijk in de multiplayer, die als vanouds draait om de combinatie tussen schieten met normale wapens en het gebruik van voertuigen, maar ook in de prima singleplayer. A Storm of Steel is een mooi eerbetoon aan de gevallen helden van de Great War, terwijl de vijf onderhoudende missies die daarna nog te spelen zijn stuk voor stuk goed zijn uitgewerkt, compleet met tussenfilmpjes en verschillende speelstijlen. Daardoor beschikt Battlefield 1 over het beste singleplayer-aanbod sinds in elk geval Battlefield: Bad Company. In de multiplayer zorgen de oudere wapens en voertuigen voor een ander tempo dan de laatste jaren het geval was, wat fijn werkt. Helemaal perfect zullen we Battlefield 1 niet noemen, maar heel veel beter had het waarschijnlijk niet gekund.

Prijs bij publicatie: € 49,99
Verkrijgbaar vanaf: € 47,99
Geteste uitvoering: Battlefield 1, PC (Windows)
'Tijdens de tweede slag om Cambrai kwamen ongeveer driehonderd tanks in actie. Een maand na de slag eindigde de Eerste Wereldoorlog.' Zomaar een quote die je kunt terugvinden in Battlefield 1. In Nederland is de Tweede Wereldoorlog veel bekender dan de Eerste Wereldoorlog. Geen van beide oorlogen zou je kunnen classificeren als 'zinvol', maar de 'Great War' blinkt toch wel uit in zinloosheid. De manier waarop de verschillende partijen miljoenen jonge mannen een allesverslindende 'meat grinder' in stuurden is volslagen krankzinnig. Golf na golf soldaten werd de loopgraven uit gestuurd, om neergemaaid te worden door een regen van machinegeweervuur, zelfs in de laatste fase van de oorlog. Toen de oorlog al verloren was, deed Duitsland zelfs nog een verwoede poging om met een alles-of-niets-offensief zijn onderhandelingspositie te verbeteren. Kosten: nog eens honderdduizenden doden. Velen van hen beleefden hun negentiende verjaardag niet.

De Eerste Wereldoorlog vertegenwoordigt een verschrikking die voor ons anno 2016 amper voor te stellen is. We kennen de horrorverhalen, maar kunnen ze onmogelijk op hun gruwelijke waarde schatten. Hoe leef je je in, in een soldaat die weet dat hij zal sterven zodra zijn commandant op een fluitje blaast ten teken dat hij zijn veilige loopgraaf moet verlaten en op de vijand moet afrennen? Wat kunnen we, in een tijd waarin het niet abnormaal is om bang te zijn voor harde knallen tijdens Oud en Nieuw, met de wetenschap dat een artilleriebarrage van het Duitse leger in Noord-Frankrijk tot in Londen te horen was? Dat de zon letterlijk verduisterd werd door de vele granaten die in de lucht hingen, afgevuurd door enorme batterijen aan artilleriegeschut? We weten ervan omdat er documentatie over bestaat, maar het echt begrijpen? Onmogelijk.

Het is dan ook niet gek dat er in 2008 enige spanning ontstond bij de top van de Zweedse studio DICE, dat ooit stond voor Digital Illusions CE. Er werd destijds voor het eerst binnenskamers gesproken over de mogelijkheid om een Battlefield-game te maken rond de Eerste Wereldoorlog. Daarmee zou het de eerste grote serie zijn die de Great War als toneel zou gebruiken. Gevoelig? Ondanks dat die andere grote wereldoorlog al vaker gebruikt was: toch wel. Zeker in Engeland ligt de Eerste Wereldoorlog gevoeliger dan de Tweede Wereldoorlog. De onverschilligheid waarmee een hele generatie de dood in werd gejaagd is daar debet aan.

Los van de emotionele lading was er een uitdaging in de uitvoering. Hoe maak je een oorlog, waarbij twee kanten elkaar jarenlang bestoken vanuit loopgraven, leuk om te spelen in een game? En hoe doe je dat zonder dat je die oorlog zoals hij werkelijk heeft plaatsgevonden onrecht aandoet? Na de game een paar dagen uitgebreid te hebben gespeeld, kunnen we stellen dat DICE erin geslaagd is. De verschrikkingen en zinloosheid van de gevechten komen in de game goed naar voren, en de gameplay weet als vanouds te vermaken. Battlefield 1, dat door DICE 'de volgende grote Battlefield' wordt genoemd, lijkt zich aan te kunnen sluiten bij de beste afleveringen van de langlopende shooter-serie.

Battlefield 1

Populaire gebruikersreviews

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2