Door , , 105 reacties

Ubisoft wachtte niet eens tot de E3 begon. Al in de week voorafgaand aan de grote gamesbeurs onthulde de uitgever Watch Dogs 2. Het eerste deel werd vooral onthouden vanwege zijn graphics, die niet de kwaliteit waar konden maken die Ubisoft op eerdere E3-beurzen beloofde. Misschien was dat wel de reden waarom de uitgever niet opnieuw koos voor een onthulling op het grote podium. In plaats daarvan kreeg het publiek wereldwijd dus voor de E3 al gameplay te zien van het tweede deel in de serie.

Op het eerste gezicht lijkt de aankondiging van dat tweede deel een gewaagde stap. De discussie rond de eerste Watch Dogs ging namelijk niet alleen maar over 'graphics-gate'. De game bleek vrij repetitief te zijn en maakte zich schuldig aan een typische Ubisoft-kwaal: er werden te veel gameplay-elementen gebruikt die ook al in andere Ubisoft-games zitten. Watch Dogs bleek het begin van het 'einde' op dat gebied: Far Cry: Primal ging ten onder aan hetzelfde euvel, en Ubisoft maakte voorts bekend dat de Assassin's Creed-serie niet langer elk jaar zou worden voorzien van een nieuwe game. Daaruit blijkt wel dat de Franse uitgever de problematiek zelf ook in de smiezen begon te krijgen. Dus? Dus beloofde Ubisoft Montréal het met Watch Dogs 2 al over een heel andere boeg te gooien

Het eerste dat opvalt in Watch Dogs 2 is de verandering van stad. Niet dat Chicago vervelend is om in rond te lopen, maar San Francisco heeft toch iets meer 'magie'. Als de makers de stad écht realistisch hebben nagemaakt, zou je ook regelmatig dikke mist moeten zien hangen, maar verder is de stad onder de Californische zon prachtig om naar te kijken. Uiteraard zijn alle bekende landmarks aanwezig. Vanaf het beginpunt van de speelbare E3-demo, bij de Coit Tower, zien we de Golden Gate, de Oakland Bridge en Twin Peaks liggen. Verdere inspectie van de in-game map leert dat ook andere bekende elementen, zoals Lombard Street en het AT&T Park van honkbalteam San Francisco Giants aanwezig zijn, al heet het team in de game natuurlijk anders. Ook leuk is dat de game niet ophoudt bij de grenzen van de stad. Silicon Valley zit ook in het spel, en je kunt de gebieden aan de overkant van de bruggen bezoeken.

Een van die gebieden, Oakland, is ook waar de nieuwe protagonist van de game zijn oorsprong vindt. Aiden Pearce, het hoofdpersonage uit deel één, keert niet terug in dit spel - of in elk geval niet als speelbaar personage. Marcus Holloway neemt zijn plaats in. Net als Pearce is Holloway meer dan handig met smartphones en computers. Verwacht dus bij voorbaat al een groot deel van dezelfde trucs die je wellicht nog kent van het vorige deel. Holloway kan dus stoplichten beïnvloeden en allerlei computergestuurde zaken in de stad in zijn voordeel gebruiken. Dat arsenaal wordt in Watch Dogs 2 uitgebreid met allerlei nieuwe trucjes, maar het idee blijft natuurlijk hetzelfde.