Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Gamedeveloper Crytek ontkent grote financiële problemen te hebben. Geruchten daarover verschenen maandag in een artikel van het Duitse tijdschrift Gamestar. In een interview met Eurogamer ontkent een woordvoerder van de studio alle berichten.

Crytek logo (45 pix)De geruchten konden herleid worden tot pogingen van Wargaming.net, de studio achter onder andere World of Tanks, om Crytek over te nemen. Anvi Yerli, mede-oprichter van Crytek, noemde tegenover Gamestar een potentiële overname door Wargaming een redding voor de studio; het zou Crytek toegang geven tot een belangrijke nieuwe bron van geld.

De geruchten dat Crytek in zwaar weer zou verkeren werden versterkt doordat een aantal werknemers in de twee maanden voor de E3 in juli hun salaris niet op tijd of zelfs helemaal niet ontvingen. Ook zou een onbekend aantal van de leidinggevenden hebben gesolliciteerd bij andere studio's en zouden de 800 werknemers die de studio momenteel in dienst heeft er teveel zijn om rendabel te kunnen draaien.

Verder zouden de tegenvallende verkoopcijfers van Ryse: Son of Rome en Crysis 3 de studio niet veel goeds hebben gedaan. Crytek ontkent alle geruchten echter tegen Eurogamer en het bedrijf zegt door te gaan met de ontwikkeling van aankomende titels als Homefront: The Revolution en Arena of Fate. Ook benadrukt Crytek ondersteuning te blijven bieden voor zijn CryEngine.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Natuuuuuurlijk dat Crytek ontkent dat het bedrijf in problemen zit. Vind aub één bedrijf, dat toegaf dat het in de problemen zat ( tot het te laat was voor de klanten / leveranciers )?

Scenario: Bedrijf zit financieel in de probleem maar overleeft op het nippertje, nieuws lekt uit dat het in de problemen zit:

* Klanten gaan twijfelen, want zou je wel investeren in een dure licentie te hernieuwen of een nieuwe licentie af te nemen.

* Leveranciers gaan niet meer op krediet spullen leveren, want als het bedrijf onder gaat, zijn leveranciers & klanten, altijd de laatste om hun geld terug te zien ( ze zien vaak nooit hun geld terug ). M.a.w. boter bij de vis ...

* Nieuwe langdurig contracten afsluiten word een probleem, want men zal twee maal nadenken voor een contract aan te gaan.

Gevolg ... het bedrijf dat met de nek boven water zat, word nu letterlijk de kop onder water gedrukt. En gaat onder. Heb dit scenario nu al dozijn keren zien gebeuren. En iedere keer, liegt men er op los, want men wilt dit scenario vermijden. Het probleem is, door dat zoveel bedrijven ( dat met de kop bijna onder water zaten ) constant logen tot het laatste moment, hebben veel bedrijven/leveranciers/klanten geleerd geen risico te nemen bij zo een geruchten.

En indien ze de waarheid spraken, en er zijn geen financiële problemen, ... dan zal er mogelijk wel een dipje zijn in hun inkomsten, maar doorwinteren ze deze geruchten.

Maar om eerlijk te zijn ... hun ontkenning is te generiek. De geruchten spreken over heel wat specifieke elementen, en geen enkel van deze elementen worden ontkracht in hun ontkenning. Als er een wegloop gerucht is, van getalenteerde mensen, dan spreek je dat aan in je ontkenning PR. Indien er geruchten zijn van een take over, ... spreek er over in je PR. Enz enz ... Als er geruchten zijn van financiële problemen... Op je boekhouding ( je moet niet alles tonen ), maar toon aan een gerespecteerde journalist of 2, wat je boekhouding is. En deze zullen als Neutrale partij je bijstaan, door aan te geven dat het bedrijf geen cash problemen heeft. Je kan vragen dat ze geen specifieke cijfers opnoemen ( en een beetje journalist zal zich aan zijn woord houden ).

Maar gewoon op je "woord" geloven in een PR, bij zo een specifieke geruchten. Sorry, bewijs is veel krachtiger dan een PR. Bullshitten kan iedereen, cijfers & openheid zijn moeilijker te weerleggen.

Het gezegd: Waar rook is, is vuur. Is vrij vaak van toepassing in scenario's zoals deze.
Natuuuuuurlijk dat Crytek ontkent dat het bedrijf in problemen zit. Vind aub één bedrijf, dat toegaf dat het in de problemen zat ( tot het te laat was voor de klanten / leveranciers )?
OceansAlaska admits financial problems

Alstublieft.
* Klanten gaan twijfelen, want zou je wel investeren in een dure licentie te hernieuwen of een nieuwe licentie af te nemen.

* Leveranciers gaan niet meer op krediet spullen leveren, want als het bedrijf onder gaat, zijn leveranciers & klanten, altijd de laatste om hun geld terug te zien ( ze zien vaak nooit hun geld terug ). M.a.w. boter bij de vis ...

* Nieuwe langdurig contracten afsluiten word een probleem, want men zal twee maal nadenken voor een contract aan te gaan.
CryTek is inderdaad echt een bedrijf dat heel veel met leveranciers te maken zal hebben 8)7 Het zijn immers transportbedrijven/supermarkten. Puntje #1 en #3 zijn hetzelfde. Daarnaast kost een CE licentie 9.90¤/maand/gebruiker, dat is de helft van Unreal (los van de 5% omzet!). Voor Unity Pro ben je trouwens 75$(¤?) per maand/gebruiker kwijt ;-).
Maar om eerlijk te zijn ... hun ontkenning is te generiek. De geruchten spreken over heel wat specifieke elementen, en geen enkel van deze elementen worden ontkracht in hun ontkenning. Als er een wegloop gerucht is, van getalenteerde mensen, dan spreek je dat aan in je ontkenning PR. Indien er geruchten zijn van een take over, ... spreek er over in je PR. Enz enz ... Als er geruchten zijn van financiële problemen... Op je boekhouding ( je moet niet alles tonen ), maar toon aan een gerespecteerde journalist of 2, wat je boekhouding is. En deze zullen als Neutrale partij je bijstaan, door aan te geven dat het bedrijf geen cash problemen heeft. Je kan vragen dat ze geen specifieke cijfers opnoemen ( en een beetje journalist zal zich aan zijn woord houden ).
Er is geen enkel bewijs dat de bronnen in dat Duitse gameblad wel echt zijn. Het zou om een vijandige buy-out kunnen gaan, het zou laster kunnen zien. Wellicht zit Epic de boel te trollen; voordat er bewijs is, is dit een loos gerucht. Er is ook geen bewijs dat de lonen daadwerkelijk laat betaald worden. Daarnaast als ze een neutrale partij naar hun boekhouding laten kijken, dan krijg je de "wij van wc-eend" reacties hier op Tweakers en andere fora ;-).
Het gezegd: Waar rook is, is vuur. Is vrij vaak van toepassing in scenario's zoals deze.
Het zou niet voor het eerst zijn dat er onzin verspreid werd/wordt:
Epic ontkracht wederom geruchten over een mogelijke overname
Je kunt geen conclusies trekken uit dit verhaal. Als het waar is hoor je het vanzelf. Is het niet waar kunnen juist dit soort roddels een bedrijf in grote problemen brengen.
Dat ze in 2012 geen winst maakten doet er ook geen goed aan plus het geld in kas was dan ook maar aan de magere kant.
https://www.bundesanzeiger.de Hier kan je de cijfers vinden van Crytek.
De 2013 cijfers zijn er nog niet maar die zullen er zeker niet beter op zijn epic fail met hun F2P model en de engine verkoopt gewoon niet.
  • In 2013 zijn Crysis 3, Warface én Ryse: Son of Rome uitgekomen.
  • Ze hebben 4 games in ontwikkeling, waarvan er 3 in 2014 uit moeten komen.
Natuurlijk heeft CryTek geen gigantische reserves op het moment dat ze geld aan het investeren zijn in hun games. Daarnaast lijkt mij dat het geld dat ze aan Star Citizen en Kingdom Come: Deliverance verdienen ook pas in 2013/2014 binnen komt, en daarnaast is hun engine licentie gebeuren splinternieuw en hebben ze dus nog weinig naam op dat vlak. Ook zouden ze er wellicht nog altijd voor kunnen kiezen Ryse later op Windows uit te brengen. Persoonlijk vind ik deze geruchten hysterie jammer, en jammer genoeg waarschijnlijk ook gewoon schadelijk voor de naam van CryTek.

*spelfouten

[Reactie gewijzigd door drdelta op 24 juni 2014 16:27]

Crytek zou het financieel zwaar hebben volgens het blad, vanwege de tegenvallende verkoop van Crysis 3 en Ryse: Son of Rome, zo staat op het Neogaf-forum.
De enige f2p-game van Crytek die momenteel nog redelijk aanslaat is Warface; die game zou echter alleen binnen Rusland populair zijn.
Ondanks het falen van vrijwel elke f2p-game van Crytek, kondigde de studio onlangs wel een nieuwe f2p-moba-game aan.
Dus in 2012 geen winst verlies draaien en mager in kas en dan dit in 2013 Ryse fail F2p fail en niemand moet die engine te moeilijk om mee te werken.
Dus denk ik niet dat ze nu winst draaien in 2014 en zeker geen geld meer in kas.
Crytek zou het financieel zwaar hebben volgens het blad, vanwege de tegenvallende verkoop van Crysis 3 en Ryse: Son of Rome, zo staat op het Neogaf-forum.
De enige f2p-game van Crytek die momenteel nog redelijk aanslaat is Warface; die game zou echter alleen binnen Rusland populair zijn. Ondanks het falen van vrijwel elke f2p-game van Crytek, kondigde de studio onlangs wel een nieuwe f2p-moba-game aan.
Vrijwel elke F2P game van CryTek?! Ze hebben welgeteld EEN F2P game uitgebracht, en die doet het dus goed in Rusland. En gezien de samenwerking/publishers, richten ze zich vooral op Azië/Rusland anyways.
Dus in 2012 geen winst verlies draaien en mager in kas en dan dit in 2013 Ryse fail F2p fail en niemand moet die engine te moeilijk om mee te werken.
Ryse is ongeveer 1 miljoen keer verkocht (laten we zeggen 15 euro winst per titel voor CryTek (15 miljoen+), geen kaskraker natuurlijk, maar veel van de kosten zijn in 2012 (en 2013) gemaakt. Crysis 3 is ongeveer een half miljoen keer verkocht (7.5 miljoen+). Ja, echt op de rand van de afgrond 8)7
Dus denk ik niet dat ze nu winst draaien in 2014 en zeker geen geld meer in kas.
Het zou goed kunnen dat ze nu inderdaad verlies lijden, maar ze zijn dan natuurlijk ook volle bak bezig aan onder andere Homefront: The Revolution, Hunt: Horrors of the Gilded Age, Arena of Fate en The Collectables. Die in 2014/2015 uit moeten gaan komen. Vergeet ook niet dat ze in het verleden voor veel geld de Homefront naam (IP) gekocht hebben.
Volle bak bezig aan onder andere Homefront: The Revolution, Hunt: Horrors of the Gilded Age, Arena of Fate en The Collectables.Als er ooit nog komen!

Going from being PC-exclusive to making Ryse exclusively for XBOX seems to have been a nail in the coffin for one of the most talented gamedevelopers out there.

Just mere months before its release, the game was severely behind and Crytek was able to complete it with additional manpower. And from what we’ve seen thus far, Ryse did not sell as well as Crytek hoped (especially for a console exclusive).
Dat moet dan die money maker zijn ?

[Reactie gewijzigd door Exitz op 24 juni 2014 17:31]

thus far, Ryse did not sell as well as Crytek hoped
Daar komt het op neer. Ze hebben minder winst gemaakt met Ryse dan ze hadden gehoopt.

Daarnaast houdt niemand ze tegen om Ryse naar PC te porten, de game is immers af en CryEngine is multi-platform.
Senior Producer Justin Robey and Microsoft’s Senior Brand Manager Glenn Gregory dropped a couple pieces of information that will probably sadden CryTek’s PC-based fans and those that would like to try the game before purchasing it.

Answering two questions from the fans Robey responded with a rather clear cut “no” to both the possibility of a playable demo of the game made available at launch and of a possible PC port in the future.

So there you have it, straight from the lion’s mouth: if you want to play Ryse: Son of Rome, you’ll have to do so on Xbox One, and you’ll have to but it with no chance to try it beforehand

Dan lawsuit van ms omdat ze een Console only contract hebben.
En de kas is all leeg.
Gelukkig dat jij precies weet wat er in het contract stond, mbt mogelijke uitkoop clausules oid.
Uitkoop met lege kassa ?
Het gaat super goed met Crytek niks aan de hand:
http://kotaku.com/sources...-ryse-sequel-d-1594967505

[Reactie gewijzigd door Exitz op 24 juni 2014 19:01]

Vind het toch jammer als het verhaal klopt.
Vind de cry engine een van de beste engines, al niet de beste.
Misschien dat ze wat meer geld in marketing moeten steken omdat ik toch vaak mensen tegen kom die nog nooit van Crysis hebben gehoord of nog nooit gespeeld hebben.
Ik heb me persoonlijk goed vermaakt met Crysis 1 en vooral met de sandbox van Crytek

Met Ryse zijn ze ook goed de fout in gegaan om het een xbox exclusive te maken.

Wellicht dat ze zich toch het best kunnen focussen op een nieuw soort game alla Far cry.

[Reactie gewijzigd door sp3c0ps op 24 juni 2014 12:15]

Het beste kunnen ze zich focussen op hun sterktste punt: hun engine. :)

Die steeds beter/sneller/mooier maken en verhuren/verkopen aan gamesdevelopers is het meest lucratieve voor Crytek lijkt mij, aangezien zij steeds een engine neer hebben weten te zetten die de concurrentie het nakijken geeft. :)
Klopt ja, ik las gister wel dat de verkoop cijfers van de cryengine licentie flink tegenviel, wat ik zelf raar vind.
Veel games maken op dit moment gebruik van de frostbite engine van dice.
Persoonlijk vind ik de cryengine beter en mooier.
Veel games maken op dit moment gebruik van de frostbite engine van dice.
Dat is niet echt waar. Veel games maken gebruik van de Unreal en Unity (incompleet) engines. Frostbite komt maar in een handjevol (EA) games voor.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 24 juni 2014 14:04]

Noem je Unreal en Unity incompleet of begrijp ik je reactie verkeerd?
Lijkt me voorop gesteld dat Unreal een veel completer pakket is dan Crytek, maargoed wellicht meningen/smaken verschillen.

Overigens is dit het zelfde bedrijf alswaar de CEO roept dat graphics belangrijker zijn dan gameplay, en met een dergelijke visie vindt ik het niet meer dan logisch dat je uiteindelijk in zwaar weer komt.
Ik bedoel dat ik zeker weet dat het Unity lijstje met games incompleet is (daar link ik ook naar), van het Unreal lijstje vermoed ik dat ook, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik bedoelde zeker niet aan te geven dat Unreal/Unity incomplete engines zijn.
Een engine is niet per definitie 'mooier' het ligt er nog altijd aan wat een ontwikkelaar ermee doet of het er mooi gaat uitzien.

Daarnaast leent de CryEngine zich niet goed tegen low-end hardware het mist optimalisaties daarom lopen de Crysis games nooit heel lekker, ook al zou dat wel moeten met de hardware. Ook is het een 'nieuwe' engine waar ontwikkelaars mee aan de slag kunnen en je zal niet zo snel een bestaande game - of de ontwikkeling ervan - overbrengen op een andere engine, je verliest tijd, wellicht vooruitgang en bovenal de CryEngine is nog niet 'bewezen'.

Er is dus weinig reden voor developers om over te springen op de CryEngine, er zijn genoeg alternatieven zéker voor indies; kijk bijvoorbeeld naar Unity, Source of zelfs de Unreal Engine er is op dat gebied véél meer ervaring en een stuk meer resources.
Inderdaad. En de prijs voor het gebruik van de engine zal ook meespelen.

Nu weet ik niet precies wat het kost om de CryEngine te gebruiken, maar de Unreal engine bijvoorbeeld kost ¤ 19,- ex. royalties per gebruiker / per maand. Dat is peanuts als je een dijk van een game neerzet.
De kosten van CryEngine zijn ¤ 9,90 per maand. En nog wil niemand die engine hebben ;)
ja dat zijn de maandelijkse kosten. Maar hoe zit het met royalties? ;)
0%, in tegenstelling tot Unreal's (19¤/maand +) 5% omzet.
Crytek's groundbreaking development technology is now more accessible than ever! For just 9.90 USD/EUR per month, developers everywhere can subscribe and gain total access to the industry-leading feature set of CRYENGINE; without ever having to pay any additional licensing fees or royalties.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 24 juni 2014 14:09]

Naja, dan is het duidelijk dat het niet aan de prijs ligt. Dan is de engine waarschijnlijk gewoon ruk :+
Het is vooral de documentatie en community support die minder is. Ook was er lange tijd geen mogelijkheid om als indie een CE licentie 'te nemen' (tenzij je tonnen/miljoenen had). Daarnaast kun je met de CryEngine eigenlijk geen games maken die geen FPS zijn, tenzij je een (aantal) experts rond hebt lopen (Warhorse/Star Citizen). Met Unity/Unreal kun je "alles" maken.

De stelling dat de engine ruk is, is natuurlijk niet echt een nuttige toevoeging. De engine is zeer capabel, het is alleen moeilijker om er (als nieuwkomer) mee te beginnen; en daarnaast zijn een aantal features in UE4 gewoon een stuk gemakkelijker dan in CE3 (visueel scripten bv). Desondanks heeft CE3 zeker potentie, en is het een engine om rekening mee te houden. CE afdoen als "ruk" doet weinig eer aan de engine.
Hoezo de engine is ruk? of ligt dat meer aan de kunde van de maker? Ik zie in een ander voorbeeld als je skills hebt dat je iets moois kunt maken. (zie Star Citizen)
mja mooier is natuurlijk maar de helft van het verhaal. Als ontwikkelen voor Frostbite veel makkelijker is omdat er betere tools voor beschikbaar zijn dan zullen de meeste ontwikkelaars voor een beetje minder mooi kiezen (geen idee of de een mooier is dan de ander en hoe de tools zijn, maar ik denk dat dat de belangrijkste overweging meestal is tenzij de prijzen heel ver uiteen liggen).
Concurrentie het nakijken geeft? Ja, ze kunnen mooie plaatjes toveren maar daarmee is ook alles gezegd. Efficientie en gameplay (het geen wat een game nodig heeft om echt goed te zijn) wordt door iedere concurrent beter gedaan.

CryEngine is een veredelde techdemo, maar niet geschikt om daar goede games mee te bouwen. Althans, kan er geen enkele verzinnen die ook echt goed was.
CryEngine is een veredelde techdemo
CryEngine is een software library en een set tools, meer niet.
maar niet geschikt om daar goede games mee te bouwen. Althans, kan er geen enkele verzinnen die ook echt goed was.
Een engine dicteert geen gameplay. Het feit dat er geen goede games uit zijn gekomen die gebruik maken van een bepaalde engine impliceert niet dat je dus geen goede games met die engine kan maken. Gameplay is 100% gamespecifiek, dat is iets dat je om de engine heen bouwt. Je opmerking slaat dan ook helemaal nergens op.

Of een engine een goede engine is hangt af van de features, de performance en de interface (zowel kwa API als kwa tools en integratie met andere software). Of CryEngine volgens die criteria een goede engine is laat ik in het midden - heb er zelf nooit mee gewerkt maar de verhalen die ik ervan gehoord heb zijn niet bepaald overwegend positief.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 juni 2014 13:01]

Met Ryse zijn ze ook goed de fout in gegaan om het een xbox exclusive te maken.
Zeer zeker, dat is niet handig voor de verkoopcijfers. De game spreekt me wel aan en had deze sowieso wel eens willen spelen op de PC. Misschien leren ze hiervan.
De Cryengine is een gedrocht om mee te werken vergeleken met andere engines die er zijn. Daarom dat veel developers voor andere engines kiezen, waarmee ze effectiever kunnen werken.
Waar heb je dit van daan? Ik vind juist de ontwikkelomgeving erg fijn om mee te werken, ooit wel s met de sdk gewerkt?
geloof niets tot het officieel ontkend is ;)

Hoop dat het spreekwoord ditmaal niet opgaat, ze maken toch mooie engines ook al zijn hun games vaak niet mijn smaak.
Het is officieel ontkent in het gelinkte artikel
A Crytek spokesperson issued Eurogamer the following statement:

"Regardless of what some media are reporting, mostly based on a recent article published by GameStar, the information in those reports and in the GameStar article itself are rumors which Crytek deny.
eh ja, dat bedoel ik juist....daarom hoop ik dat het spreekwoord niet opgaat dit keer.
Daar doelt @vizzie ook op... nu het officieel ontkent is is het waarschijnlijk juist waar.
En volgens dat principe is elk gerucht waar ...
Staat ook een smilie naast, maar je zal verbaast staan hoe vaak het klopt (en hoe vaak het niet klopt ;))
Ja, ze maken mooie engines voor hun eigen titles!
Indie dev. support is 3 maal niets, vooral als je er iets anders dan een shooter wilt maken, met als grootste probleem de u.i en de inventory system.
Dit was dan ook de reden waarom ik net zoals menig ander overgestapt ben op unreal engine 4.
Waar rook is, is vuur.

"...doordat een aantal werknemers in de twee maanden voor de E3 in juli hun salaris niet op tijd of zelfs helemaal niet ontvingen."
Dat soort maatregelen neem je als bedrijf niet voor de lol. Natuurlijk ontkennen ze dat er financiële problemen zijn.
Als het om een aantal werknemers gaat kunnen er ook andere redenen achter zitten. Denk aan een bureaucratische fout binnen het bedrijf, intern geschil, gerucht dat ook niet klopt, een regelrechte leugen van de journalist die kliks wil genereren; opties genoeg... Natuurlijk zal Crytek zo lang mogelijk ontkennen, dus er kan nog steeds van alles aan de hand zijn, maar een bron maakt nog geen zomer...
gamestudio's hebben al jaren deze tactiek: eerst gaan de managers op zoek naar een andere baan (die weten immer wat er komen gaat), dan de werknemers niet (volledig) betalen, zo lang mogelijk het uitrekken zodat veel werknemers zelf weggaan (scheelt weer tijdens fallisiment) en dan vlak voor de kwartaalcijfers of zoiets trekken ze plotseling en totaal "onverwacht" de stekker eruit en is het managment met de noorderzon vertrokken en hebben de werknemers lege handen...
"Three Frankfurt employees say they've watched Crytek co-founders Cevat and Avni Yerli continue to drive their Ferrari sports cars to work over the past few months, which one source called "a slap in the face" to employees who weren't getting paid on time. One former employee added that the company spent a ton of money on expensive chairs, laptop bags, and other studio perks, including first-class flight tickets for high-level employees."

Iets zeg me dat hier iets fishy aan de hand is...
wat hadden ze dan gedacht met Ryse: Son of Rome als ze het alleen voor de x1 verkopen.
Vraag me af wat er gebeurt met studios die nu een game aan het ontwikklen zijn met crytek engine 3.
Wat is het scenario voor deze studios als crytek de deuren sluit en er geen ondersteuning meer is voor de engine.
Bereid je je ook al voor op het einde van de wereld, "in het geval dat"? Dit is wel héél voorbarig.

Doorgaans heb je pech als een bedrijf failliet gaat, en mag je aanschuiven bij de schuldeisers.
Mischien mijn vraag niet goed gelezen als ik jou andwoord volg dan zou warhorsestudios een schuldeiser worden van crytek ?
800 werknemers? Met zo'n output aan games dan lijkt het me nogal logisch dat het slecht zou gaan. Ze hebben geen multi million seller franchise. Enkel Crysis 2 op PS3 en Xbox 360 heeft op elk systeem net meer dan een miljoen verkocht. Alle andere games verkochten flink minder dus dat kun je onmogelijk lang volhouden met zo veel werknemers. Zeker als je begrijpt hoeveel werk ze in de techniek, physics en graphics in steken. Ik begrijp wel dat je één team hebt die enkel bezig is met de engine aangezien ze ook licenties verkopen maar ik herinner me nauwelijks succesvolle games van andere ontwikkelaars op die engine. Als je het objectief bekijkt dan weet je dat er wel iets moet veranderen. Homefront 2 is hun volgende grote game maar of die het tij gaat keren is nog maar de vraag. De eerste heeft niet echt een stempel kunnen drukken in de gamewereld en de tweede lijkt enkel grafisch de lat hoog te leggen. Je zou dus verwachten met al die mankracht dat je een reusachtige campagne zal krijgen met een flinke MP, hopelijk gebeurt dat ook.
Niet helemaal waar wat je zegt, Crysis 1 is best goed verkocht en Ryse is in een halfjaar meer dan 1 miljoen keer verkocht. Daarnaast is Warface een aardige bron van inkomsten en worden enkele games onder een uitgever geproduceert, wat betekent dat je maandelijks betaald wordt.

Oh en succesvolle games, Evolve en Star Citizen worden momenteel (met hulp vanuit Crytek) gemaakt in de CryEngine

[Reactie gewijzigd door littlebitpwnsu op 24 juni 2014 12:29]

Crysis 1 is uit 2007 en die heeft inderdaad goed verkocht. Crysis 2 heeft het zelfs veel beter gedaan maar omdat die game totaal niet zoals de eerste speelde en gewoon een CoD-achtige game was heeft deel 3 (met een groter budget) veel minder verkocht dan aanvankelijk was gehoopt. Ryse heeft nog geen 1 miljoen verkocht aan consumenten en met Microsoft als uitgever zullen ze waarschijnlijk niet al te veel krijgen in verhouding met hun werk lijkt me.

En over succesvolle games kunnen we pas oordelen eenmaal die games gelanceerd zijn want zoals het er nu naar uitziet is er kans dat Evolve flink gaat floppen. Star Citizen zal het sowieso wel goed doen.

Als je me had gezegd dat hun games het toch wel goed dan had ik je geloofd moesten ze daar met de helft van het aantal werknemers zitten. Met dit team moet je gewoon jaarlijks één topgame afleveren die er 3-4 miljoen kan verkopen naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 24 juni 2014 12:36]

De geruchten dat Crytek in zwaar weer zou verkeren werden versterkt doordat een aantal werknemers in de twee maanden voor de E3 in juli hun salaris niet op tijd of zelfs helemaal niet ontvingen.
Hoe verklaren ze dat dan en waar komen deze geruchten dan vandaan? Kennelijk zijn ze nog niet failliet, maar erg goed gaat het nu ook weer niet met Crytek.
Het is gewoon een halve waarheid dunkt me .. er zullen vast wel ontslagen gaan vallen lijkt me gezien het aantal werknemers. En dan gaan de media weer roepen dat ze helemaal gelijk hadden 8)7
Eerlijk gezegd is m'n vertrouwen nu helemaal weg. Uiteraard willen ze niet aan de buitenwereld laten weten dat het slecht gaat. Maar hoe verklaren ze dan dat het personeel weg wilt? Die zien zoiets als eerste aankomen en verlaten het schip al. En wat is hun verklaring over het niet/later betalen van hun personeel?

Nee, Crytek is zo te zien een zinkend schip. En kan nu niet zeggen dat ik het erg vind, zijn we ook mee van die verschrikkelijke engine af.
Zo zie je maar weer, ongeacht wat je doet of zegt het wordt tegen je gebruikt. Onken je het lieg je, bevestig je het dan is het ook niet goed. Zucht...
Maar wat de waarheid nu echt is weet ik nog niet en de tijd zal het leren.
Om Crytek een zinkend schip te noemen vind ik te voorbarig, ze zijn dan al meteen zo goed als veroordeeld en dat hebben ze niet verdient ! Maar op deze manier kun je een bedrijf wel degelijk omzeep helpen en daar is niemand mee gebaad !
Veel mensen in de game industry wisselen vaak na een aantal jaar van baan. Vaak mogen ze niet eens langer dan een aantal jaar bij een bedrijf werken, omdat de game dan af is en ze (tijdelijk) overbodig zijn. Zie ook Why Game Developers Keep Getting Laid Off

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True