Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Ontwikkelaar Hi-Rez Studios heeft aangekondigd dat de moba-game Smite op 25 maart 2014 uitkomt. Daarnaast start er kort na de release van het spel een competitie waarbij het prijzengeld 100.000 dollar bedraagt.

Tijdens de open bètafase van Smite hebben meer dan 2,5 miljoen spelers zich ingeschreven. De publieke testrondes begonnen in mei 2012. Als de game in maart volgend jaar uitgebracht zal worden, is Smite een titel die bijna twee jaar in bèta is gebleven. Overigens zal alle voortgang van gamers behouden blijven als de final van Smite zal verschijnen.

Ontwikkelaar Hi-Rez Studios heeft ook aangekondigd dat in aanloop naar de release er wekelijkse toernooien zullen worden gehouden. Uiteindelijk zal er tijdens een lan-party op 29 en 30 maart in Atlanta 100.000 dollar te verdienen zijn. Daarvoor zullen vier teams uit Europa en vier teams uit de VS worden geselecteerd.Smite

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Het aantal inschrijvingen is inderdaad altijd iets moois, maar het zegt nooit wat over de populariteit van het spel, ik zelf bijvoorbeeld was al ingeschreven in de closed beta, heb het toen een maandje of 3 gespeelt maar vanwege de balance issues en vele server issues (ja het was beta, maar blijft toch vervelend) toen weer gestopt, nu onlangs wel weer opgepakt en is nu een stuk beter en echt niet erg om te spelen.
Alleen Hirez Studio heeft het bij mij wel echt verspest, zowel bij Global Agenda als bij Tribes Ascend zijn ze zo snel gestopt met het ondersteunen en updaten van beide spellen dat het nog lang niet af was en er nog vele bugs en balance issues in zaten, en Global agenda heb ik nog echt gekocht (voor free-to-play) en Tribes heb ik eerst geld in gestoken in de Beta (eigen keuze) en toen het officeel "uit" kwam daar ook de steam GOTY versie gekocht, en toen kwam er nog 2(?) "grote" updates en toen werd aangekondigd dat er in ieder geval het komende half jaar geen updates meer werden uitgebracht.
Dit vind ik persoonlijk erg slecht als je spelers wel gewoon betalen voor het spel, en hoewel sommige mensen het niet met mij eens zullen zijn dat je betaald voor het spel heb ik om die reden ook een hekel aan Free-to-play spellen, je hebt geen garantie wat je krijgt voor je geld, behalve dat gene wat er op dat moment is, terwijl de verwachting bij free-to-play spellen is dat er regelmatig nieuwe content komt en waar nodig die met microtransacties kan kopen..
Ook een zeer slechte actie van Hirez vind ik dat ze hun officiele forum gesloten hebben en Reddit al een officele forum hebben benoemt, er werd dus geacht dat de community de community ging helpen en Hirez zelf minimaal werk had.
en de smoes dat hun een kleine studio zijn en geen mankracht hebben is geen smoes hier voor, ze kunnen beter voor dit prijsgeld extra mensen in huren en al hun spellen blijven ondersteunen = meer geld binnen krijgen = als nog grote geld prijzen + een betere naam.
Tja wat zou jij doen als je een eigen zaak hebt en zo weinig verdiend dat je gewoon je eigen mensen niet meer kan betalen.

Doorgaan met GA/Tribes zou betekenen dat HiRez nu niet meer zou bestaan.

http://www.reddit.com/r/S...will_hirez_do_with_smite/
Ze hebben GA en Tribes ook verkeerd aangepakt, door deze veel te vroeg uit beta-status te halen. Smite heeft juist heel lang in beta gezeten in vergelijking met hun andere games.

Daarnaast zijn ze heel slecht in het luisteren naar de community, tijdens de ontwikkeling van Tribes Ascend zijn ze vrij arrogant geweest en veel kritieken hebben ze weggewuifd omdat zij het wel beter wisten dan mensen die al 10 jaar Tribes spelen.
Hoe goed ze luisteren naar de Smite-community weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door Prometheus op 27 november 2013 13:52]

Dan is dat slechte luisteren naar de community iets van het verleden

Heb zelf tribes nooit gespeeld, maar bij smite zijn de devs etc juist heel erg betrokken.
Heb al meerdere potjes gespeeld, vooral met HiRezBart en HiRezKelly.

HiRezErez is vaak genoeg op de smite twitch stream.
HiRezDuke (community manager) ook een top gozer, die contact houd met alle teams/fansites/youtube channels/reddit etc.

Moet zeggen dat het goed voelt als je complimenten van de devs krijgt als je een potje met ze speelt. kan me niet herinneren dat ik dat ooit in een andere game heb meegemaakt.
Dat slecht luisteren is ook niet iets wat continue het geval is, er werd wel geluisterd en er werd wel wat gedaan bij Tribes, maar uit eindelijk was het alleen maar luisteren en werd er niks meer gedaan, of werden er ineens in dingen gedaan waar niemand om vroeg, en wat uiteindelijk juist voor meer balance issues zorgde.
En ik besef me als 1 van de beste dat de Tribes community echt niet de meest makkelijke is, maar bugfixes die echt nodig zijn voor de mensen die het nog wel spelen is toch wel zo fijn, er was uiteindelijk zelfs een bug waar mee je iedereen die zijn jetpack gebruikte direct kon zien (zie het als wallhack) dit bleek door een simpele aanpassing in de .ini aan en uit te zetten, en was dus een hack die gewoon toegestaan werd door Hirez, nu weet ik niet of dat ondertussen gefixed is (ik volg het niet meer), maar het heeft minstens een aantal maanden dan.
Ook had HirezKate al meerdere maps voor Tribes klaar staan het enige wat nodig was, was dat het in een patch verwerkt werd, maar maanden later nog niks..
En er staat in je mooie item dat Tribes ongeveer gelijk heeft gedraaid voor Hirez, dus volledig opgeven zoals hun dat deden leek mij dus een overdreven reactie, dat de spelers aantal bleven dalen heeft alleen maar te maken met het feit dat Tribes (en deels ook GA) een hoge drempel heeft en de tutorial nog minder dan minimaal was, dit werd in de Alpha(!) al direct aangekaart.
Maar nu begrijp ik ook dat je zo Hirez verdedigd, je hebt zelf geen ervaring met hun verleden, als hun het nu goed doen en een daadwerkelijke goede studio oprichten die wel goed blijven ondersteunen en dergelijk gun ik het hun van harte, hun ideeŽn voor zijn goed, nu de rest nog..

De Community managers zijn ook goed bij Hirez dat is 1 ding wat zeker is, maar als er nog maar 1 iemand is die probeert te vechten voor iets wat het bedrijf heeft opgegeven dan wordt er als nog niks gedaan, hoeveel zo'n iemand het ook probeert goed te praten.

En Smite vind ik ook leuk om te spelen het is goed opgezet en ze houden het simpel, dit is goed, maar mijn geld blijft nog even in mijn portemonnee.

/excuses voor het typ werk, ik wil hun niet de grond in praten wil een duidelijk beeld scheppen wat hun verleden was en dat dit mogelijk weer kan gebeuren.
Maar acties van het verleden zijn geen garantie voor toekomst.
Ik kan hier nu ook een heel verhaal onder zetten, maar laat ik het beetje kort houden.

Ik ben het gewoon met je eens, ik hoor van iedereen dat de support bij GA en Tribes gewoon ruk was. Heb zelf geen GA of Tribes gespeeld maar de verhalen zeggen al genoeg.

Ben blij dat ze nu in ieder geval al vanaf de closed beta van SMITE erg goed bezig zijn. Ze luisteren nog steeds goed naar de community er veranderen ook daadwerkelijk wat de community vraagt.
Het is net blackberry, veel te laat komen met iets dat er al lang is en inmiddels al veel te uitgebreid is. Betwijfel of er nog te concurreren valt in een markt waar er al koplopers als LoL, hon en dota2 zijn en die een erg grote userbase hebben.
Volgens mij is smite wel totaal een andere game. Het is dan wel een moba maar niet Top down zoals LOL en Dota. Volgens mij geeft deze moba wel een totaal andere ervaring, in de vorm van first person actie. Tevens ook precies de reden dan ik deze moba niet ga spelen :o
Het geeft inderdaad een hele andere ervaring.
het voelt alsof je er veel meer in zit, ook tijdens gevechten.

Sowieso is Smite behoorlijk "action packed" vergeleken met dota/lol
Lange boring "laning phase" enzo.

Maarja als je niet fatsoenlijk kan aimen, moet je smite inderdaad niet gaan spelen :P
Smite heeft al over de 2 miljoen actieve spelers, en is net als LoL nu ook deels overgenomen door Tencent.

PS. Smite heeft evenveel actieve spelers als HoN
Wellicht is het handig om de term moba uit te leggen in het artikel (of leef ik onder een steen ;) dat ik dit niet zonder google wist?)
Een game die gebaseerd is op de speelstijl van het spel Dota 1. Deels een soort tower-defence en deels spelen met heroes die speciale skills hebben, die levelen, en die je kan besturen.

[edit:grammar fail]

[Reactie gewijzigd door Rub3s op 27 november 2013 12:36]

Het is absoluut geen tower defence game. De enige overeenkomst met TD's is de topdown/RTS style view. Je speelt in een arena met bepaalde objectives (meestal 'destroy enemy base') in teams (meestal van 5vs5 of 3vs3). Dat in een jasje waarbij een potje enkele tientallen minuten duurt en waar je ieder potje een ander character kiest. Dat character kan levelen en daarbij skills krijgt en items kan kopen om beter te worden.

Een combinatie van verschillende gameplay elementen die je van andere games gewent bent en dus niet direct vergelijkbaar met een andere game. Eigenlijk zou Smite geen MOBA zijn omdat het niet top-down is, maar gezien de gelijkenis met DotA kun je het moeilijk anders noemen ... Het RPG stuk is in principe ook optioneel voor een MOBA als je het heel kritisch bekijkt.

[Reactie gewijzigd door iWishmaster op 27 november 2013 15:53]

Toch zie ik de vergelijking met Tower Defense wel, alsin de eindelose waves aan creeps die een pad aflopen en onderweg meestal door towers aan gort geschoten wordt.
Echter doet je zelf helemaal niets met towers behalve ze beschermen en van de tegenstander te slopen.

Ik zou Tower Defense er toch zeker bij vernoemen als ik een MOBA uitleg.
Tower Defense is geen mo-battle-ARENA
De term Moba is ook maar een keer verzonnen. Je kan toch duidelijk een soort Tower Defense terug zien in deze games.
Bij iedere tower defense die ik ken moet je torens bouwen en bestuur je geen karakter, laat staan rpg elementen en menselijke tegenstanders. De enige overeenkomsten zijn hordes monsters, topdown en de aanwezigheid van torens. Nee ik blijf erbij dat td qua gameplay niks met moba te maken heeft.
Tijdens de open bŤtafase van Smite hebben meer dan 2,5 miljoen spelers zich ingeschreven.
En hoeveel spelen er nou daadwerkelijk? Ik heb er niet veel van gehoord. (En nee, ik leef niet onder een steen. ;))

[Reactie gewijzigd door Feralio op 27 november 2013 12:11]

In oktober hadden ze zo'n 250.000 unieke spelers.
Klopt er zijn veel "smurf-accounts" maar dit neemt niet weg dat deze game erg populair aan het worden is (zie twitch.tv kijkcijfers).
Inmiddels heeft HiRes een samenwerking met Tencent voor de launch in China en omstreken (wat gepaard ging met een rework van een aantal Chinese goden haha)
Yay eindelijk :)

Speel al sinds closed beta, heb er nu een uurtje of 700 inzitten.
Na een maand ofzo al God pack gekocht
gelijk een tip voor de mensen die het nog willen gaan spelen, als je tijdens de beta de godpack koopt krijg je in de toekomst voor altijd elke nieuwe god gratis.


@ Fragadder & Feralio
Als je in de Moba's zit dan kom je vast weleens op twitch.
Dan had je SMITE dus allang moeten zien staan. (is al een tijd featured game and staat al een tijdje op frontpage)
OF wat dacht je van Mobafire/Dotafire/Smitefire

[Reactie gewijzigd door Razzah op 27 november 2013 12:28]

Klopt helemaal, als je een beetje in online PC gaming zit kan je er eigenlijk niet omheen. Smite blaast games als COD:Ghost, World of Tanks en Assasin's greed er regelmatig uit qua kijkers op Twitch. Dat er uberhaupt nog mensen zijn die het woord moba niet kennen, de grootste game ter wereld is een moba :P
Inderdaad de laatste tijd staan ze geregeld 3e ofzo van de most watched games.
Vooral tijdens de release van een nieuwe patch.
En in het weekend tijdens de tournaments is het ook altijd lekker druk.
Momenteel zitten er 44 goden in - quick math: 400 gems per god = 17600 gems (min 1600) krijg je nog 16000 gems voor 40 goden aangezien je de eerste 4 goden gratis krijgt.

Je betaalt voor 3500 gems een kleine 40 § terwijl je voor het God Pack rond de 30 § betaalde. Weet niet of ze nu nog de God Pack verkopen (staat niet meer in mijn aankooplijst).
http://www.amazon.com/SMI...-Pack-Value/dp/B00ELJRRRK

Smite is zeker een aanrader. Ik speel het al sinds de Closed Beta en moet zeggen dat ik weg ben van Dota 2/LOL/HoN/... Ik speel liever 3rd person dan top down.
Dus alle MOBA spelers komen op Twitch? Ik speel 2-3x per week met vrienden een paar uurtjes LoL. Maar ik kom niet op Twitch het interesseert mij namelijk niet hoe andere spelen en ga daar ook niet tijd aan spenderen. Maar goed ik ben daar misschien dan een uitzondering in.
Dat zeg ik niet, maar als iemand zegt.
Ik zit behoorlijk in de MOBA's.

Dan denk ik toch wel dat je zo af en toe op twitch komt of op mobafire/dotafire (waar nu dus ook smitefire bij zit)
Dat is onzin, zelf speel ik ook regelmatig MOBA games. Speel vrij intensief LoL, per week toch zeker 10-15 potjes; heb Dota2 gespeeld en zit met smart te wachten op HotS. Daarbij kijk ik regelmatig streams van officiele season toernooien maar start deze altijd via de LoL launcher.

Van Smite had ik ook nog nooit iets gehoord, blijkbaar omdat ik nooit direct op de twitch website komt. Voornamelijk omdat ik ook niet geinteresseerd ben in hoe de gemiddelde amateur zijn spelletje speelt.

Punt dat ik hier wil maken is dat je best 'behoorlijk into MOBA's' kan zijn zonder dat je percee website X of Y zou moeten bezoeken.
En zo zijn er voor elke situatie wel uitzonderingen.

Mijn mening veranderd er alleen niet door.
Als iemand mij zo zegt, "ik ben behoorlijk into MOBA's"
Dan neem ik vrijwel direct aan dat hij ook weleens van SMITE heeft gehoord.
Wellicht is jouw aanname dan wel de uitzondering ;)

peter: Ik ben behoorlijk into 'voetbal'
hans: Dan heb je vast die wedstrijd lutjebroek tegen verweggistan gezien?
peter: Ik wist niet dat verweggistan ook een team had...
hans: Ow dat is vreemd, maar je was toch 'behoorlijk into voetbal'??
Hoeveel MOBA's zijn er met meer dan een miljoen spelers ?
4? misschien 5?

Hoeveel top voetbal clubs zijn er in de hele wereld?
Precies.

Niet echt vergelijkbaar imo.

Smite niet kennen terwijl je into MOBA's bent.
Is imo hetzelfde als COD/BF/UT/CS niet kennen terwijl je into FPS shooters bent.

Misschien is de uitspraak "into MOBA's" zijn, wel gewoon onjuist als je er eigenlijk maar 2 kent.

Maarja, zal wel aan mij liggen xD
Toppertje, met afstand de beste MOBA die er is wat betreft gameplay.
Mee eens.

De enige MOBA waar elk shot een skillshot is.


Voor de mensen die het niet weten, Smite is 3rd person ipv topdown view.
het speelt dus meer als een RPG dan als een RTS (Dota/LoL)
Was elke shot maar een skillshot.. Maar zeker een aanrader!
Dat is het toch ook.

melee is wel een beetje een ander verhaal, maar je moet nog steeds de persoon in kwestie slaan, ipv alleen diegene 1x aanklikken en auto attacken maar.
ja klopt :) Alleen zijn er veel abilities met een grote aoe en zijn er veel stunns ect.
Maarja ik ben aan het zeuren (kleine ergernis).. 3rd person view is wel echt awseome
True, maar zelfs die zijn zo goed als allemaal te "dodgen"
En het is inderdaad waar dat er veel CC in zit (stuns/slows/snares en nog veel meer)
Heb de beta een tijdje gespeeld, maar het is gewoon meer van hetzelfde. Ik verwacht niet dat ze een al te groot aandeel gaan krijgen naast LoL en Dota 2. Zeker nu Heroes of the Storm er ook aan zit te komen.
Ik heb hetzelfde, ik zit behoorlijk in de Moba's maar van deze had ik nog nooit gehoord :(
Op Twitch.tv is het best vaak een top 4 gestreamde game. Toch heeft het ook mij niet kunnen overhalen. Het idee van een MOBA die niet van bovenaf, maar als 'het helicoptertje dat achter je character meevliegt' wordt gestuurd is even wat anders, maar de gameplay komt echt niet in de buurt van de andere, populairdere MOBA's. Ik was er in ieder geval erg snel van genezen.

Ik vind de prijzenpot echter erg interessant. §100.000 voor een eerste evenement, toe maar :o Proberen ze het idee te forceren dat Smite iets groots en legendarisch is?
Nee absoluut niet, het is namelijk niet een eerste event.
Er zijn al talloze events geweest met vrij grote prijzen.
100k is alleen voor de launch.

OT: Ik speel inmiddels een aantal maand en het is praktisch de enige game die ik nog speel. Leuke ervaring en tevens mijn eerste MOBA.

Ter vergelijking met LoL (van wat ik er van mee krijg iig) : De Smite community is vele malen gezelliger / aardiger, de gameplay is, mijn inziens, vele malen beter, goede interactie vanuit de developers richting de community, goede balans (Hoewel ik sommige gods wel wat aan de sterke kant vind en de andere wat waardelozer).

Ik heb na een aantal potjes spelen de god-pack van 25 euro gekocht en daar heb ik tot op heden geen spijt van. Die 25 euro heb ik er al wel weer uit.

Mocht je nog een leuke nieuwe game zoeken: Try it now, it's free ;)
Qua community kun je er toch niets op aan als het populairder word.
Heb LoL vanaf de closed beta tot een paar maand na de launch gespeeld en laatst weer even geprobeerd, wat een verschil met mensen...
Agreed, maar dat zal altijd met elke game zo zijn. Zeker als er ladders te beklimmen zijn, zoals ELO bij LoL, dan wordt gif gespuwd bij elke minimale fout die je maakt.

Toch zie ik nog niet in waarom Smite zo leuk is. De death timers zijn echt om te janken, en qua organisatie -> community interactie vind ik LoL zelfs beter...
Gaat lekker met de MOBA's
LoL
Dota2
Heroes of the Storm
en dan ook nog Smite?

Zie een trend opkomen ;]
Er zijn er nog wel veel meer hoor...
Ik denk dat je het hetzelfde kunt zien als shooters... ze zijn allemaal in hun eigen opzicht verschillend, maar ze behoren toch tot het zelfde genre.
Was er inderdaad vast nog een paar vergeten ;] Vraag me alleen af hoe men gaat concurreren tegen games als dota/lol waar toch al een aardig groot deel van de moba spelers zit.
Dat concurreren zit wel snor.

Ik ken genoeg mensen die over gestapt zijn op smite (vooral vanaf LoL)
Op het moment is smite ook de snelst groeiende MOBA

En dat gaat alleen nog maar meer worden nu de Chinese client ook live gaat.
heroes of newerth
en heroes of order and chaos op android,(en mss iOS)
kan je mss ook proberen :)
Moba's zijn de nieuwe MMORPG's. Werden we in de jaren 2000 tot 2010 doodgegooid met RPG's, nu zijn het MOBA's. En net als met de MMORPG's zullen uiteindelijk alleen de sterke blijven bestaan. Klaarblijkelijk zitten hier wel aardig grote investeerders achter(zie de prijzenpot), dus deze heeft nog een redelijk kans op voortbestaan. Maar een Guardians of Middle-Earth is al bijna aan het einde van zijn bestaan, 5 minuten wachten op een game? Ja dahag! Zelfs nu het voor bijna niets in de Humble Bundle zat is het er niet veel beter op geworden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True