Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Tribes: Ascend, de free-to-play-shooter uit 2012, krijgt binnenkort een update. Sinds juli 2013 heeft ontwikkelaar Hi-Rez Studios de ondersteuning voor de game 'op pauze' staan, maar daar lijkt nu dus een einde aan te zijn gekomen.

Hi-Rez heeft een voorlopige lijst met patch notes voor wat het de 'Out of the Blue'-update noemt, online gezet. De update voegt een nieuwe ctf-map toe genaamd Terminus, staat spelers toe om hun loadout compleet zelf samen te stellen, en brengt de classes terug tot 3 keuzes: light, medium en heavy. Hi-Rez zegt ervan op de hoogte te zijn dat dergelijke aanpassingen aan klassen en wapens kan leiden tot onbalans in de gameplay, en zal dan ook de situatie in de gaten houden en verder updaten in de toekomst.

Uiterlijk op 14 september wil Hi-Rez de patch hebben draaien op de Public Test Server, en later daarna moet deze daadwerkelijk uitgebracht worden. In 2013 werd ondersteuning voor Tribes: Ascend gepauzeerd zodat het bedrijf zijn aandacht kon richten op de inmiddels populaire mobagame Smite. Met het commerciële succes van die game kan Hi-Rez zich nu blijkbaar weer permitteren om aandacht aan Tribes: Ascend te schenken. Op Metacritic krijgt de game een 8,6 en SteamDB meldt dat er op piekmomenten nog 273 spelers online zijn. De game valt echter ook te downloaden via de site van Hi-Rez en die spelers worden niet meegeteld op SteamDB.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Hulde voor deze ontwikkelaar, dit zie je tegenwoordig echt maar zelden gebeuren! Ik vraag me echter af, hoe groot de playerbase nog is en of de patch dus niet een beetje too little, too late is.
Het is helaas geen hulde. Ik zal proberen in het kort uit te leggen wat er zich allemaal in die tijd heeft afgespeeld:

Tribes: Ascend is uitgebracht nadat Hi-Rez Studios de rechten opkocht van de serie in 2010 en een F2P debacle hiervan maakte. Zo werd er sinds de Alpha / Beta test niet geluisterd naar de oudgedienden en hebben ze eigenwijs hun eigen visie uitgebracht. Gedurende de tests werden zelfs sommige mensen gebanned, omdat hun input niet gewenst was. Dit resulteerde in onjuiste balans, hackers & cheaters, geen base-play waarbij je je items moest ophalen, maar het direct spawnen met al je items! (waarom heb je dan nog een basis om te verdedigen?!), etc.
Elke class moest je unlocken of kopen en zo ook elke wapen. De ene nog meer broken dan de ander...

Hi-Rez heeft vervolgens voldoende inkomsten weten te vergaren (over de rug van T:A spelers en Global Agenda spelers) en is vervolgens op de MOBA-hype-trein gestapt met SMITE. Zoals vele van jullie zullen weten is dat spel wel een succes. Gedurende de beta van SMITE werd dit ook duidelijk voor de ontwikkelaar, waarna ze T:A volledig hebben verlaten; geen support, geen updates, niks (maar ondertussen wel doorcashen!)
Zie ook: http://www.usgamer.net/ar...-hi-rez-focusing-on-smite

Deze update komt nu volgens Hi-Rez Sean, omdat ze geld / budget hebben (winst uit SMITE) om terug te keren naar "hun kindje" en omdat ze "goed willen doen aan de franchise"
Zie ook: https://www.reddit.com/r/...introduction_is_in_order/

Wij de Tribes-fans, vinden dat allemaal leuk en aardig, maar geloven hier niet in. Wij vermoeden dat dit allemaal "damage control" is wegens hun komende nieuwe game Paladin (soort clone van TF2 / Overwatch). Zie ook reacties op hun aankondiging op IGN: http://www.ign.com/articl...-channels-team-fortress-2

Dat ze nu met de patch komen is simpelweg too little too late en de community kijkt nu uit naar de spirituele opvolger Midair: http://www.playmidair.com/
Wat gameplaybeelden van de pre-alpha zijn terug te vinden op: https://www.reddit.com/r/...egathread_of_pax_footage/

En zoals al terecht opgemerkt is door @MelvinV2, met al deze aanpassingen keren ze dus (deels!) terug naar de Tribes 1 en Tribes 2 constructie, die we sinds de beta al aan hun proberen duidelijk te maken. Ze hadden gewoon niet eigenwijs moeten doen en moeten luisteren naar de community.

// NrFive (Admin van GameShrine - Online Tribes Ladder and Tournaments)

[Reactie gewijzigd door NrFive op 7 september 2015 20:42]

Precies hierom wacht ik het allemaal gewoon af, Hirez heeft teveel vertrouwen verspeeld in de loop van de jaren, zoals hierboven duidelijk gemaakt is.
Als ze de game wat leuker maken om te spelen door broodnodige bugfixes, dan zal ik misschien wel weer eens gaan spelen, maar nog een keer 800+ uur spelen zal niet gebeuren verwacht ik.

Ben ook erg benieuwd of Midair enigszins populair kan worden, de videos zijn opzich veelbelovend.

[Reactie gewijzigd door Prometheus op 7 september 2015 20:57]

Heerlijk van T:A genoten! Denk dat Hi-Rez een goede balance had gevonden tussen de oud gediende blij maken en nieuwe spelers lokken!
Ik heb veel Tribes Ascend gespeeld, de laatste twee jaar af en toe maar er waren weinig mensen online. Eerlijk gezegd verbaasd het me niets dat het er maar minder dan 300 spelers waren. Ik ben het eens met je punten, ook ik kijk uit naar Mid Air.
Dat staat min of meer in het artikel geschreven. Niet veel dus.

Daarom snap ik de reden van deze patch niet echt. Gewoon 'omdat het nu financieel kan' vind ik nogal een lichte reden. Voor niks gaat de zon op. Ze zouden dan beter een echte relaunch doen van hun game en zo een doorstart maken met een nieuwe grotere playerbase. Al is er echt VEEL concurrentie natuurlijk...
Al is er echt VEEL concurrentie natuurlijk...
Noem eens wat? Ik zie wel graag uit naar een nieuwe game zoals dit. Tribes:Ascend is echt een niche-game, ga me niet vertellen dat je games als Titanfall en de nieuwere CODs concurrentie noemt.

Op de fora lees ik vooral 2 dingen. Mensen die ontzettend hyped zijn en mensen die het Hi-Rez nooit zullen vergeven. Ben zelf wel benieuwd hoe dit uit gaat pakken al zag ik liever Tribes:Ascend 2 aangekondigd worden.
Denk je dat er nog een hond deel 2 gaat kopen nadat ze het eerste deel als een baksteen hebben laten vallen? Ik heb het spel nooit gespeeld (kende het niet eens), maar als een bedrijf dat met een spel doet wat ik wel speel koop ik nooit meer iets van ze. Om dezelfde reden moet ik ook niks van EA hebben.
Dat staat min of meer in het artikel geschreven. Niet veel dus.
Bij Tribes is er op Steam volgens mij nooit een schare fans geweest. Leuk voor wat snelle cijfers bij deze franchise, maar meer dan dat is het niet. De meesten gebruiken het - bij de vorige delen iig - buiten Steam om, het aantal op SteamDB is (imo) dus ook niet als indicatie te gebruiken.
Daarom snap ik de reden van deze patch niet echt. Gewoon 'omdat het nu financieel kan' vind ik nogal een lichte reden. Voor niks gaat de zon op. Ze zouden dan beter een echte relaunch doen van hun game en zo een doorstart maken met een nieuwe grotere playerbase. Al is er echt VEEL concurrentie natuurlijk...
Er zal ongetwijfeld een kosten- en batenanalyse zijn gemaakt voordat zij besloten dit te gaan doen. Het bedrijf zelf ziet er dus nog wel brood in en wie weet wat ze van plan zijn.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 7 september 2015 18:24]

waarom die hulde? Ik ken het spel zelf niet, maar wat ik zo lees brengen ze een spel uit, laten ze het 2 jaar lang dood bloeden, en komen na 2 jaar met een update.

Ben het met je eens dat je dit maar zelden zie gebeuren, voornamelijk omdat veel spellen ook F2P gewoon regelmatig updates krijgen.
Ik zie het niet vaak gebeuren dat een ontwikkelaar zijn spel na 2 jaar alsnog / weer oppakt. Het is en blijft natuurlijk wel een gok die de ontwikkelaar neemt. Tribes is zover ik weet altijd goed ontvangen geweest en ik hoop dat als de patch goed uitpakt, dat de game ook weer tot leven komt.
De game zal weinig extra leven gaan tonen.
Het is ondertussen alweer een verouderde game, en de game werd bij de launch al matig ontvangen.
Tribes Ascend is een prima spel, maar tegenwoordig speelt met liever andere shooters.
Ik weet de getallen van de launch periode niet, maar ik weet wel dat ik bijna elke game dezelfde namen wel terug zag, en dat zegt wel iets.

Ik ben bang dat deze patch daadwerkelijk een PR move is, en verder weinig zal betekenen.
Er is een behoorlijk grote groep "dormant" fans vooral van Reddit en 4chan die nu weer een beetje wakker beginnen te worden omdat het spel nu weer een update krijgt. De reacties op de patchnotes zijn bij beide groepen tot dusver positief dus ik denk dat ze het wel zullen uitproberen. Tribes Ascend had een hele loyale fanbase, ik zal het zeker ook weer proberen na de update. Eens zien of ik nog met mijn Pathfinder flags kan cappen op hoge snelheid.
Tribes is voor mij altijd DE shooter geweest.
Tribes (1) welke gratis bij Mech warrior zat competitief gespeeld.
Tribes 2 nog in het beta test team gezeten, 2 weken vrij nemen van het werk om s'nacht te testen en gamen tegen de developers :) en daarna ook competitief gespeeld tot de hacks te erg werden.
Tribes 3 compleet links laten liggen, de grapple hook hype heeft mij nooit aangetokken.

tribes:Ascend vanaf de beta gespeeld en zeer veel commentaar gegeven op het feit dat men heel graag de COD/BF spelers wilde trekken met al die auto spam wapens.
Die hebben ook voor een groot deel de oude grade weg gewerkt waarna alleen de FPS spelers overbleven, welke al snel naar hun eigen games terug gingen... en het spel bloede dood.
Tribes is niet het spel van kogels, maar juist disc lauchers en granaten.
Dus ik hoop dat ze een hoop overbodige auto spam wapens eruit halen, de disco bollen mogen ook weg.
En zorg dat je met de shock lance de shrike kan flippen/crashen.
De machineguns spelen toch heel wat anders dan in andere FPS spellen (zeker COD en BF), je moet goed je target constant kunnen leaden.
En dat was echt geen grote factor in waarom mensen met de game stopten hoor, autos waren nu eenmaal nodig in Tribes: Ascend.

[Reactie gewijzigd door Prometheus op 7 september 2015 22:14]

De Eagle heeft nog steeds hitscan achtig qualiteiten, en de meeste kogel gebaseerde wapens doen veel te veel damage op een armored targets.
En base to base sniperen heeft nooit in Tribes gezeten.
Geluk voor jou dan, want de pistols zijn in de komende patch ook projectile based ipv hitscan. Maar ik denk dat er weinig mensen het met je eens zijn dat autos te veel damage doen, ze kunnen veel damage doen als je goed genoeg bent om alle schoten raak te hebben.
Geluk voor jou dan, want de pistols zijn in de komende patch ook projectile based ipv hitscan
Helaas, dat riepen ze al bij de release, dat sprookje geloof ik niet meer.
Tja, dat is wat ze zelf zeggen te gaan doen in de aankomende patch.
14 september zullen we het zien, dan zou er een testomgeving beschikbaar moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door Prometheus op 8 september 2015 13:18]

dit lijkt veel op renegade x qua gameplay zeg
Kijk maar eens waar tribes beon, is een oude serie ;)
Ik ben Tribes heeeel lang uit het oog verloren.
Heb écht ettelijke uren de originele Starsiege Tribes (1998) gespeeld. Toen steam nog niet bestond en GameSpy nog wel bestond :-)

Vanaf T2 was het voor mij gedaan; de snelle gameplay van het origineel hebben ze nooit kunnen evenaren.

Sorry voor de nostalgische post :-) Wilde het even kwijt. Maar misschien geef ik deze wel een kans.
Houd eens voor de gein Midair in de gaten. Oudgedienden van Tribes, community, etc.

http://www.playmidair.com/
https://www.reddit.com/r/...egathread_of_pax_footage/

[Reactie gewijzigd door NrFive op 7 september 2015 20:37]

Goed nieuws! Tribes is een fantastische shooter!
Iemand opgevallen dat ze de gameplay naar oldakool Tribes 2 zetten?
Ik had deze game ook gewoon via de HiRez site gedowload. Misschien ga ik het wel weer proberen, ik had deze game na de release best veel gespeeld.
Goh jah, had dit veel gespeeld... waarom ben ik eigenlijk gestopt? *instaleerd het weer*

*game loopt hopeloos vast* Ohjah... daarom :/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True