Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

HTC werkt volgens een nieuw gerucht aan een aangepaste versie van zijn vr-headset Vive. De headset zou de codenaam Oasis dragen. Er zijn nog geen details bekend over de functies die de fabrikant zou willen toevoegen aan zijn volgende vr-headset.

Door de bewoordingen van twitteraar LlabTooFeR lijkt het te gaan om een variant van de Vive. De twitteraar, die bekendstaat om zijn solide informatie over onaangekondigde HTC-producten en -software, zegt dat het gaat om een 'ververste' Vive-headset.

HTC heeft zich er tot nu toe niet over uitgelaten op welke termijn het de vr-headset gaat opvolgen met een nieuwe versie. Concurrent Oculus toonde begin oktober een draadloze vr-headset met ingebouwde hardware, maar deze headset bevindt zich nog in de prototypefase. Of Oculus ook werkt aan een update van de Rift met draad, is niet bekend.

De Vive kwam dit voorjaar voor het eerst uit. De fabrikant maakt niet bekend hoeveel exemplaren van zijn producten verkocht zijn, maar naar eigen zeggen gaat het goed met de verkoop van de HTC Vive. Eerder in oktober zou HTC gezegd hebben dat er 'meer dan 140.000 exemplaren' van de vr-bril zijn verkocht.

Terugkijken: HTC Vive-review

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Als er een nieuwere versie uit gaat komen, dan is dat het moment waarop ik ook de VR wereld ga betreden. Op dit gebied durf ik het niet aan om er al in te stappen.
Ben heel erg benieuwd.
Ik mag niet hopen dat dit een markt gaat worden net als de smartphone markt. Qua technologische vooruitgang zijn de stappen me nog te klein om elke keer 800 euro uit te geven voor een opvolger. Bij een Samsung VR van 99 euro wil je dat nog wel doen misschien maar bij die dure brillen niet.

Er moet nog héél veel beter worden wil ik er überhaupt 1 kopen:
-Resolutie
-Geschikt voor brildragers dus instelbare dioptrie / lenzen op sterkte te koop
-Bewegingsmisselijkheid
-Draagcomfort
-Head tracking
-Eye tracking

Ik hoop zsm de Hololens eens uit te proberen om te kijken hoe dat is.
Er moet nog héél veel beter worden wil ik er überhaupt 1 kopen:
-Resolutie
Ben ik het mee eens al hoe wel de huidige resoltie prima te doen is.
-Geschikt voor brildragers dus instelbare dioptrie / lenzen op sterkte te koop
Vive is al geschikt voor brildragers. Lenzen op sterkte geen flauw idee, volgen mij niet.
-Bewegingsmisselijkheid
Dit is persoonlijk, ik heb nergens last vast.
-Draagcomfort
Ook persoonlijk, enige waar ik beetje last van heb is als ik omlaag kijk dat de headset te los gaat zitten waardoor het beeld onder een beetje wazig wordt.
-Head tracking
Zit er toch al in?
-Eye tracking
Dit is mooi voor foveated rendering, maar volgens mij moeten er dan ook wijzigingen worden gedaan aan de graphics apis (DX, OpenGL, Vulkan)

[Reactie gewijzigd door TheHeavySoldier op 3 november 2016 16:09]

Vive heb ik ook meerdere mensen over gesproken, alleen wat uitsparingen voor de brilpootjes in het schuim verder niet echt toch? Eye tracking kan nu trouwens al met een extra opzetstuk (welliswaar DIY maar als je het als DIY kan kan het ook professioneel). Ik snap niet dat ze dat niet als add-on verkopen.

[Reactie gewijzigd door W00fer op 3 november 2016 16:19]

Ik gebruik momenteel een bril zonder problemen met de Vive. Er is genoeg ruimte om de Vive op te zetten met een bril, en daarnaast is het ook nog mogelijk om de Vive te verstellen om meer ruimte te creëren tussen de lenzen en je ogen.
Dit wil je echter liever niet doen omdat dit de zwarte randen aan de zijkant groter maakt.

Bewegingsmisselijkheid is inderdaad persoonlijk en naar mijn idee ook iets waar je gewoon aan moet wennen. Er zijn enkele games die naast teleport mechanics (waar je absoluut niet misselijk van word) ook beweging toestaand door de trigger in te drukken of touchpad te gebruiken. Dit was inderdaad erg misselijkmakend in het begin, omdat je in het spel loopt maar niet in het echt, maar hoe meer ik het gebruikte hoe meer ik er aan begon te wennen.
Zal ook liggen aan breedte van je hoofd.
Vraagje: heb je een bril eronder nodig als je bijzient bent? (dus je ziet dichtbij goed)?

Ik heb andere VR glasses gewoon met kleine instellingen van scherpte zonder problemen zonder bril gedragen.
Het is een nieuwe markt.
De verbeteringen gaan nu nog snel voorruit waardoor er snel nieuwere modellen uit komen.
Dit zal in de loop der tijd waarschijnlijk vertragen als er steeds meer standaarden uit komen.
Vive en Oculus zijn nu pas in hun eerste generatie, dat er nog wel het een en ander te verbeteren is lijkt me logisch. Maar ik heb tijdens het Tweakers Abofest kunnen spelen met beide brillen en ik ben positief verrast over de kwaliteit moet ik zeggen.

Resolutie: Ja, je ziet pixels maar als je eenmaal aan het gamen bent vergeet je dat binnen de eerste minuut en dan valt het eigenlijk helemaal niet meer op.

Geschiktheid voor brildagers: die zal beperkt zijn maar ik kon mijn bril in beide VR-brillen probleemloos ophouden, zonder dat er rondom irritante lichtlekken ontstonden door de pootjes, zonder dat een en ander ging knellen etc.

Bewegingsmisselijkheid: daar geldt ongetwijfeld dat de een er gevoeliger voor is dan de ander maar ik kon geen merkbare vertraging constateren tussen mijn bewegingen en het beeld.

Hololens heb ik geen ervaring mee maar dat is geen vergelijkbaar product hè.
Bij de Vive en Oculus vond ik het icm bril veel te strak zitten. De PSVR is daarin heel veel beter maar nog niet perfect. De light leakage is zeker nog wel een punt bij alle 3.

Het is meer dat ik misselijk werd na 2 rondjes Project Cars en dat zou ik willen verminderen. Op de PSVR had ik dat niet zo extreem maar misschien komt het ook omdat de andere brillen strakker zaten dat weet ik niet.
Dan is de bril verkeerd afgesteld. Als je de Vive goed afsteld hangt hij voor je hoofd ipv dat hij tegen je gezicht word gedrukt.
Heb je een leesbril dan? Want een "normale" bril heb je niet nodig met deze apparaten.
Zonder gewone bril op zie ik alles onscherp met zowel de Vive / PSVR als Oculus. Vooral bij ingame letters is dat echt irritant.
Ik moet wel even wennen zonder bril, maar omdat het "scherm" zo dichtbij staat had ik geen bril nodig.
Misschien dat het anders is als je -5 of veel cilinder hebt, dat zou kunnen.

[Reactie gewijzigd door W1LL3M op 4 november 2016 13:26]

Dit klopt niet. De lenzen zorgen er namelijk voor dat je nog steeds in de verte kijkt. Ze corrigeren niet voor een oogafwijking, en dus heb je nog steeds een bril nodig.
De lenzen van VR sets zijn gefocust op oneindige afstand, dus alsof je in de verte kijkt. Mensen die verziend (+ glazen) zijn hebben dus in principe geen bril nodig, maar bijziende mensen wel.

[Reactie gewijzigd door Tripledad65 op 4 november 2016 08:41]

Ja hmm. Ik had dit ooit ergens gelezen, maar nazoeken leerde me dat de PS VR op 8 voet focussed..... 8)7
Hololens is niet vergelijkbaar, dat is AR niet VR en de Hololens is zijn eigen PC, hoef je niet aan een PC te verbinden.
En de Hololens beslaat niet je gehele zichtveld, het heeft een beetje vergelijkbaar zichtveld als naar een monitor staren waar je ong 50cm vanaf zit.

Natuurlijk is de hololens een prachtig product maar zelf vind ik het héél erg jammer dat de hololens een letterbox heeft en niet je gehele zichtveld beslaat.
Wist ik niet van die letterbox, interessant.
Resolutie
Zeker nog niet goed genoeg.
Bewegingsmisselijkheid
Hier kan je niet zoveel aan doen. Dit komt omdat je je hersenen voor de gek houdt, en die tegen gaan werken.
Draagcomfort
Kunnen ze zeker wat aan doen, zoals de PSVR van Sony, die zit echt comfortabel.
Head tracking
Dit is toch redelijk goed voor elkaar.
Eye tracking
Wordt denk ik lastig in zo'n beperkte behuizing.
Tegen die bewegingsmisselijkheid is wel wat te doen. Daar zijn al diverse wetenschappelijke papers over onder andere over het verkleinen van de Field of View (adaptief) en bewegingscompensatie.

Head tracking had ik het idee dat het met die pods van de Vive beter ging dan met dat cameraatje van de Oculus.

Verder nog wel een puntje dat de helderheid van het beeld evenals het contrast niet op de bril zelf geregeld kan worden. Dus mensen die bijvoorbeeld last hebben van veel licht dat die de helderheid naar beneden kunnen schroeven.

Daarnaast is de positie tussen de ogen (lensafstand horizontaal) alleen in te stellen op de oculus en niet op de Vive.
De lens afstand verticaal eigenlijk ook niet (stel je ene oog zit iets boven het andere) en de Z as dus stel ene oog wil je tijdelijk wat verder weg zetten.
Op de Vive is dat gewoon in te stellen met een schuifje (horizontaal) meende ik. (Is alweer enkele maanden geleden dat ik 'm op had)
Ja maar dat is veel te beperkt. Bij een brildragend persoon zijn er al tig variabelen waardoor het zicht kan veranderen. Bolling van de lens, brandpunt, enz enz. Dat kun je niet oplossen met 1 schuifje.

Vandaar dat de Google Glass ook mede daarop gefaald is aangezien ze de personen die een afwijking hebben in de visus niet kunnen compenseren. Een Google Glass op sterkte was er niet.

[Reactie gewijzigd door W00fer op 3 november 2016 16:26]

Ik doelde meer op wat je zei:

Daarnaast is de positie tussen de ogen (lensafstand horizontaal) alleen in te stellen op de oculus en niet op de Vive.

Maar dat is dus wel gewoon mogelijk op de Vive.
Correct, maar voor mijn gevoel deed het helemaal niets.
Daarnaast is de positie tussen de ogen (lensafstand horizontaal) alleen in te stellen op de oculus en niet op de Vive.
Onzin. IPD (wat dat is wat jij bedoelt) is op de Vive gewoon instelbaar.
Ik zie dat wieltje ja aan de zijkant van de bril. Het deed alleen bij mij niet zoveel aan de scherpte van het gezicht.

[Reactie gewijzigd door W00fer op 4 november 2016 23:52]

Eye tracking is er al: https://www.getfove.com/

Geen idee hoe goed de implementatie is, gezien de headset nog moet uitkomen. Maar op zich wel een mooie verbetering.
Hebben we echt behoefte aan nóg een platform? Ik snap dat de Mediamarkt eventually ook met een VR bril gaat komen en de speelgoedwinkel enzovoorts maar al die platformen hebben allemaal hun eigen userbase / exclusives enzovoort. Die FOVE heeft alle steam games ja, maar juist van de exclusives (die de kracht laten zien van het platform) moeten de VR titels het nu (nog) hebben.

Veel van die dingen zijn nog niet echt op elkaar afgestemd.
Maar dat zijn ook geen fullblown VR ervaringen zoals bij de grote 3... VR is gewoon de toekomst...
In hun marketingverhaaltjes gaan ze dat wel pretenderen natuurlijk.
Hopelijk brengen ze ook een budget versie uit met een lagere resolutie als concurrent van de PS VR. Ik heb liever een vr bril voor mijn pc, maar wil er geen 700-1000 euro voor betalen. Dan je dan meer pixels ziet neem ik dan voor lief. De demo die ik had gedaan met PS VR zag er toch wel fatsoenlijk uit.
De resolutie van de PSVR is gelijk aan die van de Vive/Rift. Als je lager gaat begint het beeld echt te slecht te worden. Als je een goedkopere versie wil, zal je moeten wachten tot de nieuwe versie te koop is aan hopelijk dezelfde prijs. Dan zullen ze de oude modellen wel aan een lagere prijs beginnen verkopen.
PSVR resolutie: 960x1080 per oog
Vive resolutie: 1080x1200 per oog

dus niet gelijk
Ja maar resolutie is niet alles.
De psvr heeft meer sub pixels dan de oculus.
@venturebeat Oculus Rift, HTC Vive, and PSVR all have decent displays, but Sony comes out on top when it comes to overall clarity. I don’t think this is due to resolution. Instead, I think that the console VR headset has better optical tech. If you break open all of these HMDs, you’ll find relatively tiny monitors that are then blown up through special lenses to overtake most of your vision.

On Vive and Rift, some of the detail is lost in that conversion between the display and your eyes. This means it’s often difficult to make fine-grained objects like text look clear. And when you watch movies or other video media, Oculus’s and HTC’s hardware makes the visuals look just fuzzy enough that it is unpleasant.

But PSVR does an excellent job with text and high-def video. I never struggle to make out letters, and video looks great even when it’s blown up on a virtual 100-inch screen just a few feet from my face.
Rift/Vive: 2160x1200x2 = 5,184,000 subpixels
PSVR: 1920x1080x3 = 6,220,800 subpixels , 20% meer dan de vive.

Dat en betere optiek.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 3 november 2016 15:45]

Vive/Rift is iets hoger dan PSVR. Respectievelijk 1080x1200 en 960x1080 per oog.
Maar PSVR heeft meer subpixels
Dan hoop ik eerder op een nieuwe bril met hogere resolutie en dat de huidige goedkoper wordt. Je ziet nog aardig de individuele pixels zitten. Dan heb ik liever dat de content geschaald wordt naar hogere resolutie zodat de hardware het nog steeds aankan, maar dat je minder last van puntjes in het scherm hebt van de oleds.
Dit is eigenlijk wel een beetje waar ik op wacht. Mochten ze de oude Vive in prijs laten dalen, of de nieuwe Vive voor een andere, leuke prijs lanceren, dan ben ik zeer zeker geïnteresseerd.
Ik hoop vooral aan een aangepast hoofdband die je ook op met 'oude' Vive kan gebruiken. Er zit verder geen hardware in de huidige band, dus dat hoeft niet in de weg te zitten.
Logische dat ze met een nieuwe versie komen. Ding ziet er niet uit, en ziet het minst lekker van alle high end vr headsets.
Je snapt dat wanneer je de bril op je hoofd heb je daar toch niks van ziet toch?

Kom op, het uiterlijk van een VR bril doet er echt werkelijk totaal niet toe... Als de techniek maar op orde is.
Dus het uiterlijk doet er niet toe zolang het product maar functioneert? Jij mag absoluut zo denken, maar denk niet dat iedereen zo zijn producten uitkiest.
ik snap niet hoe je aan die analogie komt, ik heb dat in ieder geval niet gezegd... Ik geef aan dat het in het geval van een VR bril niet belangrijk is... De VR bril moet ervoor zorgen dat jij je compleet opgenomen voelt in een virtuele wereld en je dus niks mee krijgt van de buitenwereld... dus ook niet hoe de bril eruit ziet.

komt bij: wie zegt dat ik denk dat iedereen zo denkt?

[Reactie gewijzigd door Carino op 3 november 2016 14:17]

Ik vind het uiterlijk van een VR bril anders wel belangrijk. ;). Smaken verschillen hè.
Ik vind het uiterlijk van een VR bril anders wel belangrijk. ;). Smaken verschillen hè.
Ik kan me voorstellen dat uiterlijk ook een rol speelt. Maar het zou dom zijn als je het uiterlijk meeneemt in je uiteindelijke keuze. In eerste instantie gaat het om de VR ervaring en het is onlogisch om een minder goed platform te kiezen omdat de bril er zo mooi uit.

Al zou mijn Vive roze zijn met gouden stippen, het zou mij geen drol interesseren. In de praktijk heb ik dat ding op mij hoofd en als ik klaar ben verdwijnt hij in de hoek. Het is niet zo dat ik de HMD op mijn buro leg en er uren naar aan het staren ben...
Voor sommige mensen is imago en hoe ze zichzelf presenteren nou eenmaal belangrijker dan de inhoud. Dus voor dat soort mensen zal uiterlijk gewoon zwaarder wegen dan andere aspecten. Dat zul je altijd blijven houden. Voor een VR bril zou dit echt het allerlaatste zijn waar ik naar kijk.
Marketing. Lelijk ding is moeilijker te verkopem
Smaken verschillen, ik vind 'm er wel hi tech uit zien. Niet dat ik er mee op straat zou gaan lopen, maar binnen draag ik 'm wel veel. ;)

Maar zoals Carino al zegt, wat maakt het uit hoe de bril eruit ziet...
Hoe de headsdet eruit ziet boeit me niet zo, de tracking en roomscale (en software platform) van de Vive is het beste van wat er momenteel aangeboden word, daarbij zie ik toch niet hoe ik eruit zie met dat ding op, ik heb immers dat ding op.

Daarbij vind ik em ergens wel tof met al die 'sensor kuiltjes', lekker sci-fi, meer dan een simpele vorm (Oculus) of een simpele vorm met wat leds (PSVR)
Zie ze in de toekomst ook wel met budget modellen komen (of de oudere modellen voor een lagere prijs verkopen), kan met voorstellen dat je veel klanten mis loopt als de concurrentie brillen van 400 euro heeft.
Kun je op de PS4(pro) nu ook videostreamen naar de VR bril? zoals dat op de PS3 kan met bv PS3 Media Server met normale video? Ik zit namelijk te twijfelen om een PS4 te kopen. Als deze functie er niet in zit zal ik hem niet snel kopen.
ja, het ps4 dashboard is volledig in de VR bril te gebruiken.
gebruik zelf de serviio server om al mijn media te streamen.
hopen dat ze niet meer gaan voor fresnel lenzen maar dezelfde als de PSVR, ook hoop ik op een rgb subpixel paneel van 1440p.
Ik heb zelf helaas geen ruimte om de lighthouses op te hangen, een desktop setup met een enkele of 2 kleine bases zou ideaal zijn.
De nieuwe versie word zeer waarschijnlijk draadloos, Valve werkt ondertussen samen met een Bulgaars bedrijf (QuarkVR) die een nieuwe 'draadloze standaard' aan het maken is, waarvan gezegd word dat het 50ghz is, meer dan genoeg om tracking, aansturing van de schermen etc. zonder kwaliteits-verlies te kunnen blijven doen. (Ze noemen het zelf WiFi, maar het is feitelijk een nieuw protocol wat op dezelfde manier werkt, maar veel hogere doorvoersnelheden heeft)

http://intugame.com/quark-vr-to-show-a-wireless-htc-vive-prototype-this-fall/

Vergis je trouwens niet in bovenstaand, zoals je misschien al bekend door de opkomst van 5ghz WiFi, dit zal echt niet lekker gaan werken op grotere afstanden/door muren etc, het is echt alleen bedoeld om de paar meter van een pc naar de headset af te leggen, en thats it, dit zal zeer waarschijnlijk niet een nieuwe WiFi standaard worden, en mocht het dat ooit wel worden, dan echt met een maximale afstand van een paar meter. (dus niet 'voor algemeen gebruik')
Daar lijkt het me nog te vroeg voor, maar ik hoop dat je gelijk krijgt. 50 ghz WiFi zou ik wel zien zitten indien uitgevoerd als wcd-plug. Net dat stukje naar de tafel overbruggen op de laptop oid.

[Reactie gewijzigd door klerk op 4 november 2016 06:35]