Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties
Submitter: Svenson37

Het Nederlandse Philips gaat samen met de Chinese smartphonefabrikant Xiaomi ledlampen maken. Dat hebben beide bedrijven bekendgemaakt. De lampen komen vooralsnog niet officieel op de markt in de Benelux. De verkoop zal verlopen via de webshops van Xiaomi.

De Philips-lampen zullen werken met Xiaomi's smarthomeplatform, zeggen beide bedrijven. Het bericht maakt geen melding van Hue, de serie smarthomelampen van de Nederlandse fabrikant. Het lijkt er dus niet op dat beide bedrijven zullen werken aan apparatuur in die serie.

Xiaomi en Philips richten een joint venture op voor de ontwikkeling van de verlichting. Daarvan is Philips voor 70 procent eigenaar, terwijl de Chinese smartphonemaker de resterende 30 procent bezit. Xiaomi zal de lampen verkopen via zijn verkoopkanalen, zoals zijn webshops. Dat gebeurt in China.

Xiaomi brengt geen producten officieel uit in de Benelux, al is het onlangs wel begonnen met de verkoop van smartphones in Polen. Het is voor het eerst dat Xiaomi zijn telefoons aanbiedt in een Europees land. Het is onbekend wanneer beide bedrijven de eerste gezamenlijke verlichting zal presenteren.

Update, 14:20: Philips maakte sinds vorig jaar al lampen voor Xiaomi. Het verschil met de nieuwe situatie is dat beide bedrijven vanaf nu samenwerken aan de ontwikkeling in de nieuw opgerichte joint-venture.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Misschien begrijp ik het niet, maar Philips gaat dus een concurrent voor zichzelf in de markt zetten?
Of is Hue totaal niet bekend in de Aziatische streken?

Er wordt ook niet echt vermeld of dit via hetzelfde protocol gaat werken als Hue, want dat zou additioneel assortiment kunnen betekenen.
Philips heeft onlangs aangekondigd haar licth-divisie af te stoten: of naar de beurs of verkopen aan een ander bedrijf. De joint-venture is in dit geval tussen Philips Lighting en Xiaomi (en niet met het moederbedrijf Philips), en volgens de OP krijgt Philips Lighting hierin een 70% belang - niet zozeer een concurrent alswel een familielid zeg maar...

Edit: volgens Wikipedia heeft op 27 mei Philips inmiddels 25% van de aandelen Philips Lighting naar de beurs gebracht als eerste stap van de afsplitsing...
https://nl.wikipedia.org/...andiging_Philips_Lighting

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 3 november 2016 13:57]

In dit geval heeft de joint-venture niks te maken met het willen af stoten of niet. In China heb je een joint-venture nodig om je producten als Westers merk te willen verkopen. Ze hebben al een joint-venture met een Chinees bedrijf om hun Hue en Home Care spullen op de markt te zetten. Nu dus ook voor deze producten.

Deze samenwerking is trouwens al bijna een jaar oud. Dus voor de afsplitsing:
http://www.newscenter.phi...esk-lamp.wpd#.Vmq01kp96mw

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 3 november 2016 13:58]

Je kunt het ook zien als segment verbreding. Hue lijn met Philips erop voor high-end, niet je eigen naam (wss Xiaomi) voor low-end waarbij je vooral toe gaat spitsen op innovatie aan de ene kant en prijs aan de andere kant.
Het lijkt me eerder dat ze middels deze actie hun platform groter willen maken om tot een soort van de facto standaard te komen.
In China zijn al producten op de markt waarin deze partijen samenwerken.

http://www.gearbest.com/table-lamps/pp_393727.html?wid=21

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 3 november 2016 13:27]

De officiele link: http://www.mi.com/desklamp2/?cfrom=list en http://www.mi.com/mjsmartlamp/?cfrom=list

En nee, deze ondersteunen geen Hue. De Hue serie houdt Philips voor zichzelf.
En die worden gewoon verkocht via hun eigen kanaal: https://philipszm.tmall.com/p/hue.htm

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 3 november 2016 13:50]

Ali heeft hem al? https://nl.aliexpress.com...b8-43ff-a4da-a7e835c940a7
Zag dat hij ook "smart" is. Nu heb ik de witte E27 variant van Xiaomi met wifi maar heb heel veel wifi problemen. Vaak wegvallende verbinding en via fora al gezien dat heel veel mensen hetzelfde probleem hebben. Voordat ik hieraan begin wacht ik wel op betere berichten. Als ie het doet werkt hij prima met goed licht.

[Reactie gewijzigd door jandeman63 op 3 november 2016 16:37]

Ik ben zelf wel fan van Philips ontwerpen, heb ook diverse lampen van Lirio en Ledino in huis.
Probleem met Xiaomi is dat ze Europa niet echt ondersteunen.
Deze ontwerpen zijn erg typisch Mi gestyleerd. Wit en strak. (zelfde stijl als de Muji huisstijl, de Japanse retailer, niet te verwarren met Xiaomi)
Hmm, opzich vreemd. Misschien dat ze gewoon Philips LED's gaan gebruiken in hun producten. Het zou mooier zijn als ze hun Xiaomi platform compatibele maken met Hue en visa versa.
Ik heb sinds een week 2 Xiaomi Yeelight RGBW Smart lampen, dingen zijn echt geweldig. En met rond de 15 aanzienlijk goedkoper dan de Philips Hue equivalent.

Die Desk Smartlamp is trouwens ook gaaf, zat er al aan te denken om die misschien binnenkort ook aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door EeePC op 3 november 2016 14:03]

Philips verkoopt zijn eigen Hue producten gewoon in China en zal dit niet via xiaomi gaan doen (en dus ook niet via de app). De producten waar dit nieuwsbericht over gaat worden al maanden verkocht in China en zijn lokaal gefabriceerde lampen met Philips (en Dekra) technologie.
Tip: gebruik de app van yeelight zelf ipv mi home app. Die vind ik persoonlijk fijner werken :)
Kan ik dan straks ook mijn lampen aan laten gaan als ik in de buurt kom?
dmv mijn Xiaomi Mi Band 2 :)
Als je gebruik maakt van android, kun je veel meer dan dat. Met behulp van bijvoorbeeld de app Tasker kun je ze zelfs met spraak commando aansturen. :D
Nope geen Android, iOS.
Samenwerken doet Philips altijd: Met DE voor de Senseo, maar ook voor consumenten electronica: de CD speler, met niemand minder dan Sony.
Was Philips ook niet de leverancier van hardware voor Bang & Olufsen ?
Zover ik het ooit eens van een B&O verkoper heb gehoord kwamen de beeldbuizen idd van Philips maar de aansturing ervan deed B&O zelf om zo nog meer uit de beeldbuis te kunnen halen dan met de aansturings printplaten van Philips.
Ik heb helaas geen bron hiervoor.
Nee. Ze leverden onderdelen, maar dat is niet zo gek omdat Philips destijds een grote componentenleverancier was. Maar je weet hoe het gaat: iemand maakt een apparaat open, ziet een NE5534 van Philips en het verhaal gaat de wereld in dat Philips de elektronica voor B&O maakt.
@GJvdZ
Niet geheel correct. Wat Puntje 013 zegt is juist. B&O had Beeldbuizen van Philips.Sterker nog. In het afname contract stond dat zij de beste buizen kregen. Dus in principe waren de beeldbuizen in de Hi-end TV's van philips niet zo goed als die in de B&O tv's zaten.Nou zal dat in de praktijk wel enigszins gechargeerd zijn.
Overigens was de kwaliteit van de buis niet echt maatgevend maar veel meer was de aansturingselektronica maatgevend voor de beeldkwaliteit. En dat deed B&O geheel in eigen regie ontwikkelen. Daarin was B&O met afstand excellent in. Smaken verschillen maar met de beeldkwaliteit kon zich niemand meten.
Met Nintendo en Sony voor de CD-i. ;)
En ook met Whirlpool toen ze nog witgoed verkochten.
Werken deze lampen dan ook samen met Philips eigen Hue platform?
De Philips-lampen zullen werken met Xiaomi's smarthomeplatform, zeggen beide bedrijven. Het bericht maakt geen melding van Hue, de serie smarthomelampen van de Nederlandse fabrikant. Het lijkt er dus niet op dat beide bedrijven zullen werken aan apparatuur in die serie.
|:(
maar HUE is toch gebaseerd op een open standaard?
Vet. Ik ben benieuwd hoe goed deze lampen smartphones kunnen hacken.
En dit is dus waarom ik vooralsnog vraagtekens zet bij gebruik van domotica.
Niks tegen Xiaomi en Philips, ze maken allebei leuke producten maar hoe goed wordt domotica firmware nou onderhouden?
Dat komt vanzelf goed. Geen enkel segment waar software in zit was vanaf dag 1 goed op orde met patches en maintenance.

Heb je destijds ook vraagtekens gezet bij het gebruik van een PC?

[Reactie gewijzigd door GJvdZ op 3 november 2016 15:52]

Ik begon op de pc met WinXP dus heb de begintijd van pc's niet meegemaakt.
Ik heb me wel ontzettend geiiriteerd aan ms en hun gatenkaas security beleid destijds.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 4 november 2016 11:44]

Net nu hun Hue-lampen brak en lek blijken te zijn - security-gewijs dan...
How sad - Philips komt met die rommel bij mij niet binnen.