Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

LIFX voegt een goedkopere led-lamp met wifi toe aan zijn assortiment, de LIFX White 800. De lamp geeft de gebruiker de mogelijkheid te kiezen tussen warm of koud wit licht van 2700 tot 6500K met een maximum van 890 lumen. De adviesprijs in de VS is 40 dollar, zo'n 37 euro.

De lamp, die een lichtopbrengst zou bieden die vergelijkbaar is met een 60W-gloeilamp, is te bedienen via wifi met een Android- of iOS-app. Als er meerdere LIFX-lampen in huis zijn, hoeft slechts één van de lampen binnen het bereik van de wifi-router te hangen. Samen met de IFTTT-dienst zijn eigen instellingen te maken waardoor bijvoorbeeld het licht aangaat als het slecht weer is of als er iets gebeurt in één van de verbonden sociale netwerken. Verder is de lamp compatibel met het AllSeen Alliance-framework, een opensource domoticaplatform.

Niet alleen bij LIFX zag deze week een nieuwe 'slimme' led-lamp het levenslicht: Philips bracht woensdag de Hue Go uit, een schaalvormige, veelkleurige lamp die het tot drie uur zonder stopcontact kan stellen.

lifx white 800

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

langzaam bij beetje komen we er wel (qua prijs) maar geef nog steeds voorkeur aan systeem icm arduino + nodo-domotica + relais bordje, maar prijzen beginnen nu wel interresanter te worden :)
Ik snap de link niet met een closed-system slimme lamp? Ik zie bijvoorbeeld bij zowel arduino als nodo geen enkele lamp te koop die ik kan aansluiten, app downloaden en werken.

Met name niet als je bedenkt dat domotica-dummies zoals ik zo'n closed-system systeem nodig hebben omdat wij het zelf bouwen niet snappen.

On-topic: Dit zit er wel erg interessant uti om toch maar een serieus naar te kijken!

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 3 april 2015 10:19]

Ik snap de link niet met een closed-system slimme lamp? Ik zie bijvoorbeeld bij zowel arduino als nodo geen enkele lamp te koop die ik kan aansluiten, app downloaden en werken.
je kunt alles schakelen, maakt voor systeem niet uit of dat lamp is, of koffiezet apparaat.

Maar hebt gelijk omtrent gebruiksvriendelijkheid, functioneel maakt het weinig verschil. Schakel nu verlichting bedraad, maar draadloos is natuurlijk wel praktisch. Puur vanwege prijs; draadloos is zo veel duurder dan bedraad schakelen.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 3 april 2015 12:30]

Klikaanklikuit valt mee qua prijs voor simpele dingen als lampen. De aansturing kan je meestal wel achter de schakelaar of in de plafonddoos verstoppen.
Het voordeel is dat je geen draden hoeft te trekken.
Ik heb nu een opplak dubbele lichtschakelaar op een handige plek precies waar je de kamer binnenkomt. Anders had ik sleuven moeten frezen en andere stoffige ongein.
kaku is dood; 433 frequentie is niet af te schermen, ofwel; je buurman kan lampen aan/uit doen. alle nieuwe oplossingen zijn over 2.4

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 3 april 2015 12:29]

maar de 2.4ghz band zit overvol dus doe mij dan liever, maar gewoon 433 met een beter protocol om het af te sluiten, de enige reden dat ik nog geen kaku heb is omdat het simpelweg te duur is (vind ik) om +/- 30 euro per lamp te betalen die ik schakkel en/of dimbaar wil hebben, eigenlijk is er slechts 1 lamp + contact doos/schakelaar waar het rendabel zijn zijn geweest.
2.4GHz is inderdaad overvol, het gaat hier echter om simpele communicatie (als " zet licht aan " of " verander licht kleur").

Plus, Zigbee kanaal 25* bevind zich in het 2.4 spectrum, maar buiten WIFi kanaal 11. Je 433 MHz kent juist veel meer problemen, beschreven in een eerder artikel: reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

* http://www.digi.com/wiki/...ndex.php/Channels,_Zigbee
Bovendien is 433 MHz band niet overal bruikbaar, bijvoorbeeld niet in de USA omdat dat daar een afgeschermde (verboden) band is.

Heb dit in het verleden gemerkt met een geimporteerde Philips Pronto afstandsbediening, waar ik eerst het kristal voor heb moeten omzetten....
Moet de buurman wel heel veel codes afgaan voordat hij de juiste heeft...
Nee, was het maar waar.
Met een cheapo Ebay-ontvangertje ($ 1,-) dat je aan een GPIO-poort hangt, kun je alle codes van langskomende signalen opslaan. Vervolgen kun je met een even zo goedkope transmitter weer een signaal met diezelfde code versturen.

Op deze manier heb ik met Pilight op een RPi gewoon mijn handmatige dim-zender uitgelezen en gebruik ik die codes om m'n eigen lampen in huis aan te sturen.
Je kan ook gewoon luisteren naar de codes :-)
Of gewoon een sniffer aanzetten ;)

Zwave is op de Philips lampen na nog een veel completere oplossing, die werk op 866mhz. Kaku doet geen status meldingen, dus leuk om te starten met domotica, daarna wil je wat anders.
Mijn buren hebben andere dingen aan hun hoofd.
Maar ik gebruik het inderdaad niet voor belangwekkende dingen alleen wat lampjes.
Een Arduino is een hoe-het-zelf-oplossing. Dat heeft inderdaad als nadeel dat er geen kant-en-klare apps zijn. Het voordeel is dat je niet afhankelijk bent van software van derden, waarbij elke fabrikant zijn eigen app heeft. Prik bijvoorbeeld een aanraakscherm op je Arduino en je klust met een klein beetje programmeerwerk een gebruikersinterface waar je al je apparaten mee aanstuurt.

In principe kan je met een Arduino iedere domme lamp aansturen. Voor apparaten die op lage spanning en gelijkstroom werken is een logiclevel MOSFET voldoende om ze met een Arduino aan- en uit te kunnen zetten (of zelfs dimmen zo je wilt). Als het om 230V-lampen of -apparaten gaat is de makkelijkste manier om ze aan te sturen met een Arduino, doormiddel van een halfgeleiderelais (http://nl.wikipedia.org/wiki/Halfgeleiderrelais). Je hebt dan geen extra elektronica nodig, het relais kan direct met de Arduino verbonden worden. Het kan ook met een magnetisch relais, maar dan heb je hulpelektronica nodig (transistoren en diodes).

[Reactie gewijzigd door dmantione op 3 april 2015 12:26]

Ik las gisteren op pinterest iets interessants tegen: de n3rd (of myn3rd). Een bordje met 2 relais en een wifi koppeling. Heel flexibel dus want je kan aan en uitzetten wat je wil via internet.

https://www.kickstarter.c...ol-anything-from-anywhere
arduino pro + wifi module... 4euro; kun je vanalles aan/uit zetten via internet
de prijs van n3rd is dezelfde prijs al mijn totale domotica oplossing

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 3 april 2015 11:22]

Linkje, want ik zou ook wel zoiets willen maken? Jouw oplossing is natuurlijk veel tweakers waardiger dan deze wifi lamp. Dit bericht is leuk om de ontwikkeling te volgen, maar een tweaker maakt het toch zelf.
alles vanaf ebay besteld;
- arduino mega (10euro)
- ethernet shield (6euro)
- arduino pro + wifi(2x) 6euro
- 8xrelais-bordje (5euro)
- software; nodo-domotica.nl

zit nog niet aan de 30euro voor totale oplossing :+ pas 2wk bezig met electronica/arduino, voorheen 0 ervaring met solderen en schema's

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 3 april 2015 12:37]

Misschien interessant voor iedereen als je hierover een tweakblog schrijft? :-) Ben ook wel benieuwd naar de componenten en schema's. Speel zelf ook met arduino maar knutsel tot nu toe alleen wat met losse componenten.
Of je koopt voor rond de 20 euro een Kankun Wifi stopcontact (smart switch 2) vanuit China en je hoeft niet te solderen met 220volt.
Het knutselen hiermee wordt inderdaad nu langzaam betaalbaar. Ik ben eens benieuwd of op vrij korte termijn de oude fittingen langzaam gaan verdwijnen. Aangezien hetook kleiner opgelost kan worden. De E27 fitting heeftn eigenlijk nog als enige voordeel de inzetbaarheid doordat deze overal gebruikt wordt, maar is gezien de techniek van vandaag groot en onhandig...

Het enige waar ik tegenop zie is als ik mijn SSID een keer wijzig, dat ik tal van apparaten opnieuw moet instellen.
"Ik ben eens benieuwd of op vrij korte termijn de oude fittingen langzaam gaan verdwijnen. Aangezien hetook kleiner opgelost kan worden. De E27 fitting heeftn eigenlijk nog als enige voordeel de inzetbaarheid doordat deze overal gebruikt wordt, maar is gezien de techniek van vandaag groot en onhandig..."

Ik zou dat ook wel eens willen weten maar ben bang dat dat nog wel eens lang gaan duren. De aankondiging van Philips dat hun HUE lampen ook met kleinere fittingen geleverd zouden gaan worden dateert al weer van een paar jaar geleden. Ik heb in mijn hele huis welgeteld één E27 fitting, in de gang. Dus ik kan weinig met al die mooie LED lampen met grote fitting.
Deze lamp zit dichter bij de arduino dan je misschien denkt. Er zit in ieder geval een flink stuk AVR-opvoeding in.
Ik volg al heel lang de avonturen van deze jongeman, zeer bekend van AVRfreaks.
Hoewel ik het fijne van de lamp verder niet ken reken ik er op dat ie met deze achtergrond zeker intelligent is.

_/-\o_ Dean, happy to see that your lightbulb has arrived! Congratulations to your team _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 3 april 2015 10:44]

Zijn er al lampen die de kleurtemperatuur aanpassen aan die van het buitenlicht zoals de flitser van de iPhone? En dan na zonsondergang (mbv klok) de kleurtemparatuur langzaam steeds geler ter voorbereiding van een goede nachtrust? Ik zou zoiets dolgraag als bureau verlichting gebruiken, liefst in de vorm van koppelbare balken zoals dat ook met TL-bureauverlichting kan. Op de hoeken van de balken een kleur-temperatuur meter en dan kunnen instellen welke gericht is op het raam om de kleur temperatuur van alle balken te kunnen bepalen. Eitje met huidige kennis en technologie, lijkt me.
Zou inderdaad een interessante toepassing van dit soort technologie zijn :)

Verder vind ik het ook wel interessant dat je ze dus op daglicht temperatuur kan zetten... handig voor met het maken van foto's voor op websites :) Beetje creatief zijn met wat doek om het licht diffuus te maken en klaar ben je!

Steven
Steven, goed idee om ook 6500K in te kunnen stellen voor fotografie. Maar dan moeten wel de rol-luiken/gordijnen dicht want met licht van twee kleur temperatuur gaan ogen en camera's zeer verschillend om 8-) .

Ik werk graag met daglicht want dat is beter voor de geest ;) Voor kleur werk zou ik daarom ook een sensor op de monitor willen hebben die verplaatsbaar is (achterkant, links, rechts of midden, etc) zodat ik hem op het raam kan richten en de monitor software waarschuwt me als kleurtemperatuur van de omgeving te veel afwijkt van die van het scherm. Dan zou ik even de foto-applicatie moeten afsluiten, scherm stelt zich in op nieuwe temperatuur, update het kleurprofiel en ik kan weer verder onder optimale werk omstandigheden.

Ach ja, over 20jaar zal zoiets normaal zijn, zolang er nog veel creatievelingen zijn die zich door de groepsdruk gedwongen voelen om met een iMac scherm te werken zal het nog even duren .....
Helemaal mee eens, ik maak de meeste foto's met daglichtlampen aan dan ook s avonds met alle andere lampen uit en aan 1 kant van mijn woonkamer ook nog het gordijn dicht om eventuele "besmetting" van het licht van de straatverlichting te voorkomen. Dat van die toepassing icm je monitor spreekt mij ook wel aan :)
Voor zover ik weet nog niet kan en klaar. Maar met met Philips Hue kan je alarmpjes instellen die van de ene kleur in de andere faden. Voorbeeld: Om 20u koud wit licht aan op 80% omdat je 's avonds thuis werkt. Om 23u moet het warm wit licht zijn op 45% en dat moet geleidelijk in elkaar overlopen. Dit heb je binnen 2 minuten geregeld met 2 losse alarmpjes. Sterker nog: ik gebruik het omgekeerd als wake-up light en dat werkt briljant.

Of je gaat met de api aan de gang en programmeert zelf wat ingewikkelders, zodat het precies op je wensen aansluit.
Nog meer WIFI in huis. :(
Waarom gebruiken ze niet gewoon zigbee

Of kan iemand mij uit leggen wat voordeel is van 15 lampen met WiFi in je huis. Er is al zo veel vervuiling.
Zigbee zit op dezelfde 2.4ghz te vervuilen hoor ;)
Nee, dat zit het niet. Hier in Europa zit het op 863,3 MHz alleen hierdoor is het berijk binnen huis superieur aan WiFi.

ZigBee vindt zijn oorsprong in de IEEE-norm 802.15.4. De IEEE 802.15.4 voorziet 3 frequentiebanden waarin ZigBee kan werken: 868,3 MHz (Europa), 902-928 MHz (Amerika) en 2405-2480 MHz (wereldwijd). De transmissiesnelheid bedraagt maximaal 250 kbps met een bereik van 100 meter en ondersteunt een netwerk tot 65.000 apparaten.
Meestgebruikte Zigbee apparaten zijn hier Hue lampen, en raad eens waar die op draaien: Frequency band 2400-2483.5MHz

Andere bekende: Plugwise:

Wat denkje? Frequentie 2400-2483,5 MHz

Mischien in een standaard vastgesteld, de praktijk is anders.

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 3 april 2015 14:18]

Gvd je hebt gelijk. Ik heb even zitten zoeken naar de specs.

Ik had juist voor zigbee gekozen omdat ik er vanuit ging dat het niet de WiFi zou vervuilen. We hebben hier toch al een WiFi probleem.
Zwave dus. Is ook veel beter beschikbaar.
Omdat het kan denk ik. Omdat wifi hot is. Ik denk niet dat er een rationele technische reden achter zit. Een protocol als bluetooth of zigbee zou veel logischer zijn, of iets dat via de toch al aanwezige bedrading loopt. Zo's wifi ontvanger gebruikt toch minstens 0,1W continu, waarschijnlijk eerder tegen de 0,5W. Een bewegingssensor gebruikt minder stroom, om maar een voorbeeld te noemen.
Kan iemand mij even vertellen hoeveel deze lampen meer verbruiken? Want zij bevatten toch redelijk wat technologie dat toch ook weer wat stroom neemt? Is dat dan net niet het tegengestelde van wat men met led lampen tracht te bekomen? (hoewel je er natuurlijk op vooruit gaat qua comfort en gebruiksvriendelijkheid)
Kan iemand mij even vertellen hoeveel deze lampen meer verbruiken? Want zij bevatten toch redelijk wat technologie dat toch ook weer wat stroom neemt? Is dat dan net niet het tegengestelde van wat men met led lampen tracht te bekomen? (hoewel je er natuurlijk op vooruit gaat qua comfort en gebruiksvriendelijkheid)
? hoeveel Wat meer? , eerder hoeveel verbruikt dit lamp gewoon . en kwa wfi als je all een telefoon kan laten werken met 0.5amp x 5v = 2,5 Wat ( dat is dus wifi + de rest) lijkt het me dat je daar niet druk over hoeft te maken

totaal verbuikt tie 17W als het goed is.

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 3 april 2015 11:18]

Ja maar het verbruik is wel 24 per day in plaats van 3 uur. En dan wordt het in een keer best wel veel. Voor een spaarlamp.
die telefoon voorbeeld gebruikt max 0.5 amp als we nou alleen gaan kijken naar wat dat ding verbruikt denk je bij je zelf owww zo weinig.
1 dagje je tv uit laten zou dat bij wijze van spreken dat voor de jaar betaald hebben ,als je wilt bezuinigen doe het dan waar het juist effectief is.
Ik heb zelf geen idee wat die lampen verbruiken, dat vermelden ze namelijk niet. Maar het kan zo zijn dat het inderdaad zo danig weinig is dat je niet terug ziet op je rekening, ook al heb je 15 van die lampen in gebruik. Argument de tv en dagje uitlaat vind ik overigens nonsens. Je kan namelijk de gebruikte energie daar niet mee terug winnen. Je bespaart de energie van de tv uit, niet de energie van de slimme lamp, Als het om bezuiniging gaat in uitdrukking van geld dan zijn spaar of led lampen niet de effectiefste methode om geld te besparen. Echter wel het besparen van energie.
Ga er maar vanuit dat je het wel terug gaat zien op je rekening!

Een recent product van dezelfde fabrikant:
http://dreamgreenhouse.com/reviews/2014/lifx/index.php
"LIFX claim the bulb uses 1.8W in standby."

De recensent denkt zelfs 3W te hebben gemeten. Laten we uit gaan van 1.8W.

1.8W 24/7 aan kost op jaarbasis: 24*365*0.0018 = 15.8 kWh.
Ga uit van jouw 15 lampen: 237 kWh.
Met een marktprijs van rond de 20 cent zit je dan al dicht tegen de 50 euro per jaar aan standby-verlies.
Voor deze lamp specifiek weet ik het niet, maar een chip als de ESP8266 wat een combinatie is van microprocessor en chips benodigt voor wifi-communicatie (en dus tesamen voldoende om een lamp als deze aan te sturen) verbruikt tijdens wifi-verbinding iets van een 0.5W. Met slim programmeren zou het mogelijk nog minder kunnen verbruiken.
In absolute cijfers gaat dat dus over een verbruik van 4kWh per jaar, oftewel ongeveer een euro aan de huidige prijzen.

Het verbruik van de lamp zelf vind ik niet direct terug, maar om de 900 lumen te halen heb je toch minstens 9 watt aan efficiente leds nodig, dus dat kan een 5% extra verbruik door de technologie betekenen.
Als de lamp slechts 6 uur per dag brand loopt het verbruik op tot 20% extra.
En weer een app erbij. Word je toch hopeloos van. Zou veel beter zijn als er een protocol is voor alle domotica zodat mensen alles binnen een app kunnen beheren (van alle merken alle producten) of dat het zelfs in een OS ingebakken kan worden.
Zelfde gaat naar mijn idee ook op voor wearables.
Deep linking kan hiervoor gebruikt worden.
Met Domoticz kun je momenteel al veel verschillende apparaten van verschillende fabrikanten bedienen.
Dan raad ik een Windows Phone aan, dat scheelt een hoop apps ;)

Weet als WinPhone-gebruiker trouwens eerlijk gezegd niet of ik moet lachen of huilen om mijn eigen opmerking :(
Ken het, gebruik zelf Windows Phone. Ik kan er wel om lachen :)
Hoera al weer twee gebruikers van een Windows phone 8)7 8)7 _/-\o_ _/-\o_

Os is een grapje, voordat ik weer gedownmod word....

[Reactie gewijzigd door Isheara op 3 april 2015 15:06]

En vast ook nog zo'n app van het type die toegang tot je contactlijst enzo wil...
Is inderdaag goedkoper, maar is eigenlijk appel met peer vergelijken. De goedkopere lamp is alleen voor de wit tinten. De originele LIFX voor alle kleuren, dus dit is een andere lamp. Is de concurrent voor de Philips Hue Lux en die is vanaf 29.90..

Ben benieuwd of deze LIFX ook zo enorm qua afmetingen is als de full color LIFX, want die kan je werkelijk nergens in een normaal armatuur plaatsen (alleen hang of staande lampen).

Mooi initiatief die LIFX, maar mist het net..
Heb je dan ook niet gelijk een philips hue bridge nodig?

En na de specificaties gelezen te hebben onthouden de philips lampen niet hun laatste stand wanneer je deze met de wandschakelaar bedient, dat doen die van LIFX wel.

[Reactie gewijzigd door wicked_query op 3 april 2015 13:04]

Het niet onthouden van de laatste instelling bij de HUE lampen als ze bediend worden achter een aan/uit schakelaar ervaar ik juist als positieve feature.
Voorbeeld: lampen op een heel sterk gedimde stand gezet en verlichting met schakelaar uitgeschakeld. Wil daarna toch LICHT hebben om b.v. iets te pakken. Schakelaar aan en voila, licht in overvloed. Geen app of afstandbediening nodig om licht te maken.
Met de lampen van LIFX doe je de schakelaar aan-uit-aan achter elkaar dan staan ze ook weer voluit.
Hoelang zou zo'n lamp als deze meegaan? :)
Expected Lifetime: Up to 23 years based on 3 hours usage per day.
Aldus de site van de fabrikant. Omgerekend komt dit neer op 25 000 branduren. Je ziet dat LED lampen (zo ook die van andere partijen) gewoonlijk zijn gespecificeerd op 15 tot 25 duizen branduren. Overigens ben ik zelf wel benieuwd, wat er daarna volgens de fabrikant precies gebeurd.

LED's staan er om bekend er dat ze er gewoonlijk niet zomaar mee ophouden, maar dat ze degraderen over de duur van hun levenscyclus. Dat houdt in dat ze na verloop van tijd gewoon minder lichtobrengst hebben.
Mijn ervaring met een aantal kapotte LED lampen, is dat de LED's zelf niet kapot gaan, maar de electronica dr omheen, van uit elkaar spatten door een ontploffende elco tot het ouderwetse *flits!* en het is donker heb ik intussen wel gezien.

De betrouwbaarheid van (betaalbare) LED lampen is nog ver te zoeken, net als met de 15+ jaar die ons vroeger met spaarlampen ook beloofd werd halen ze denk ik toch niet.

Alleen met een setje phillips lampen viel heel erg op dat ze na een jaartje of 2 gewoon fors minder licht gaven dan toen ze nieuw waren. In eerste instantie merk je het niet zo omdat het geleidelijk terug loopt, maar ik vond mn kamer steeds donkerder worden, dus toen plaatste ik een lamp bij (een zelfde lamp die ik tegelijk met de al in gebruik zijnde lampen had gekocht als reserve) er bij, en die was fors feller. Die dingen werden ook flink heet, en het zou me niets verbazen als de lampen door de hitte gewoon fors sneller achteruit gaan.
Hm. Ik weet het niet meer exact, maar ze hebben net dat mesh-netwerk eruit gesloopt, en elke LIFX lamp moet nu zelf met het WIFI netwerk verbinden, toch?
Hm. Ik weet het niet meer exact, maar ze hebben net dat mesh-netwerk eruit gesloopt, en elke LIFX lamp moet nu zelf met het WIFI netwerk verbinden, toch?
In de tekst staat: "Als er meerdere LIFX-lampen in huis zijn, hoeft slechts één van de lampen binnen het bereik van de wifi-router te hangen."

Ik neem dus aan dat het een mesh-netwerk is. Op internet kan ik dit niet zo snel vinden.

Edit: mesh... niet mash...

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 3 april 2015 10:30]

Klopt. Sinds de laatste firmware update. Artikel is dus foutief.
Dan is de info op hun eigen site nog foutief:

WiFi Router Requirements

WiFi router must be standard 802.11 b, g or n compliant. At least one bulb must be in suitable range to the WiFi router. WPA2 security (highly recommended)


http://www.lifx.com/produ...83339#white800-info-sheet
Ook een hele mooie. Smart LED lampen van BeeWi.
http://www.bee-wi.com/en.cfm
Inclusief Windows, Android en iOS apps.
Review van Nederlandse bodem: http://www.mywindows.nl/2...tooth-led-smartlite-lamp/

Wat ik zo snel zie als extra voordelen: in zowel E27 als E14 verkrijgbaar. En als je 'm met een schakelaar uit/aan zet, dan onthoudt de lamp wel de ingestelde stand (kleur of disco bijvoorbeeld). BT. Met èn zonder bridge te gebruiken. Dus ook als losse lamp.

Via Amazon en Expansys te verkrijgen voor 25-30 Euro
http://www.expansys.nl/be...olour-bulb-e27-7w-273047/
http://www.amazon.fr/gp/o...words=beewi&condition=new

[Reactie gewijzigd door Sake op 3 april 2015 10:59]

BT is niet echt een lekker protocol voor dit soort apparaten. Liever wifi dat altijd met je AP praat of zigbee/zwave die als mesh netwerk werken en zo je bereik vergroten.
Ze hoeven niet met elkaar te praten. De config zit in de lamp. Nog beter. Alleen voor niet geprogrammeerde veranderingen moet je even connecten. Of een losse BeeWi AP gebruiken. Maar dat hoeft dus niet. Ook niet met meerdere BeeWi lampen.

Enne, over uitgebreidere domotica. Dan kun je beter Insteon/X10 gebruiken. Gaat over mesh netwerk én stroomdraden. Zigbee/zwave was mij te traag en onbetrouwbaar. Wel een iets groter bereik. De schakelaars waren minder krachtig bij meerdere aansluitingen en schakelingen werken minder snel. En dus weer verkocht. Heb ook Hue gehad. Tenenkrommend traag vergeleken met Insteon/X10 en de BeeWi's. En geen geheugen. Nu dus alles van (het duurdere naar betere) Insteon/X10 inclusief witte verlichting.
Waarbij ik de BeeWi smartLEDs gebruik als losse lamp(en) voor de gekleurde sfeerverlichting. Door de opslag (met geheugen inclusief tijdschema) maakt bereik niets uit. Ideaal voor bijvoorbeeld op zolder. Om daar te komen had ik wel heel veel 'mesh' apparaten moeten kopen.

Edit: Net nog naar die BeeWi Gateway gekeken. Die heeft een bereik van tot 50m. Da's wel heel veel. Dan zou je geen mesh nodig hebben. Maar zoals gezegd. Daar heb ik geen ervaring mee aangezien de BeeWi lampen geheugen hebben. Dat vond ik gelijk de grootste manko van Hue. Als je Hue lampen schakelt dan gaat een Hue lamp naar wit. De BeeWi lamp onhoudt de kleur instelling. Als je niet schakelt, heb je rest spanning. En dat is niet echt 'groen' voor je stroomrekening en het milieu.

[Reactie gewijzigd door Sake op 3 april 2015 22:33]

Ik houd het lekker bij de HUE, een van de beste aankopen in mijn woning wat mij betreft. Licht kan veel doen in een woning (maken of kraken).
Pas na de aanschaf van een setje living whites met een afstandbediening die te koppelen was met de HUE een tevreden gebruiker geworden. Praktijk: savonds alle gewenste lampen op relax niveau aan d.m.v. 1 voorinstelling op de afstandbediening aan en uit schakelen. Die kleur wisselingen en via IFTTT laten knipperen als er een email binnen komt hebben niet echt een praktijk functie. Bij het koppelen met een Ambilight TV een hele groene kamer krijgen als je een voetbalwedstrijd kijkt is een keer leuk, maar de praktische waarde blijft nul.
Kijk eens een film of muziekconcert icm met hue en ambilight. Als je dan geen andere lampen in je woonkamer aanhebt waan je je echt in de film of bij het concert.

Of gebruik je hue als ouderwetse disco verlichting tijdens een feestje.

Ik heb enorm veel plezier van de hue lampen.

Vooral het snel wisselen van scenario's (bv. lezen, concentreren) werkt super.

Als je maar 1 of 2 lampen hebt valt het effect redelijk weg, maar als je je huiskamer vol hebt, zoals ik, heeft het echt nut.

Ik gebruik voor plaatsen waar geen kleur licht gewenst is de living whites (o.a. Buitenlampen en gangen).

Twee lampen naast het bed doen dienst als wakeup light, wat heel prettig wakker wordt.

Bovendien zijn alle lampen individueel en samen via timers in te stellen maar ook remote te bedienen (handig op vakantie) zonder dat je timer schakelaars meer hoeft te kopen (dus die lelijke, onhandige dingen liggen ook bij het grof vuil).