Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Supermarktketen Delhaize begint maandag een proef met mobiel betalen. Klanten moeten de qr-code op de betaalterminal scannen en kunnen vervolgens de betaling op hun smartphone autoriseren met een pincode.

De proef gaat maandag van start in een filiaal van Delhaize in Sint-Jans-Molenbeek in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest. Dat meldt de Vlaamse vaksite Gondola. Betalen gaat via de Bancontact-app, een applicatie die een half miljoen Belgen gebruiken.

Bij de betaling kunnen klanten de qr-code van de betaalterminal scannen, waarna ze de transactie op de smartphone goedkeuren door een pincode in te voeren. Hoewel de technologie nu alleen nog zal werken in het filiaal in Sint-Jans Molenbeek, zullen in elk geval tien tot vijftien andere vestigingen van de supermarktketen de betaling via Bancontact met qr-codes gaan ondersteunen. Dat aantal kan nog verder oplopen. Ook overweegt Delhaize nog andere manieren van mobiel betalen.

Het afrekenen per smartphone is iets wat winkels al lange tijd testen. De eerste proef in Nederland met betalingen via een telefoon in de supermarkt vond in 2007 plaats. Tot nu toe zijn die systemen nooit op grote schaal gebruikt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

"Bij de betaling kunnen klanten de qr-code van de betaalterminal scannen, waarna ze de transactie op de smartphone goedkeuren door een pincode in te voeren."
Ergo:
1. Telefoon pakken, ontgrendelen.
2. QR-code app starten.
3. Mikken op schermpje, wachten tot QR code goed in beeld staat.
4. Pincode intoetsen, klaar.

Tegenover de momenteel meer gangbare methode:
1. Portemonnee pakken.
2. Bankpas in lezer stoppen.
3. Pincode intoetsen, klaar.

Hier in Zweden is betalen met QR-code al een tijdje gangbaar, en ook hier zie ik niet wat er beter of makkelijker aan zou moeten zijn; in het meest optimale geval (als je toch al met je telefoon loopt te klieren bij de kassa) is het ongeveer net zo snel als met pinpas betalen, en in de praktijk wil het met mijn telefoon in elk geval wel eens een paar seconden duren voordat de QR-code goed herkend wordt, moet ik sowieso eerst de app vinden en opstarten, en loop ik daarna vrij zichtbaar voor iedereen om me heen mijn pincode in te toetsen. En dan heb ik nu al drie verschillende apps nodig voor de verschillende soorten QR-code-betaalplekken.

Ja, op den duur zou je misschien wat pasjes thuis kunnen laten - zo kan ik hier mijn studentenpas al digitaal op m'n telefoon gebruiken voor OV ed - maar voor het zover is moet je wel overal met hetzelfde systeem kunnen betalen, en zelfs dan nog zou ik geneigd zijn toch die pasjes maar bij me te houden: neemt toch heel erg weinig ruimte in, en mocht je telefoon een keer onverwacht leeg zijn wil je wel alsnog kunnen betalen.
Ik heb al mijn klanten/kortingkaarten al digitaal staan in een APP.
Dus ik heb m'n smartphone toch meestal in de hand aan de kassa.

Dus als je het hele plaatje ziet kan je enkel je ID en rijbewijs meenemen als je gaat winkelen en die hele portefeuille thuis laten ^^
Bhelave je ID en je rijbewijs, ook je telefoon meenenem natuurlijk..... tenzij je die ziet als eerste levensbehoefte en er altijd mee loopt te slepen.
Als ik buitenhuis ben neem ik die inderdaad altijd mee!
Je weet nooit of je hem nodig zal hebben (noodgeval oid)

Ik doe altijd de 3-tap check: Keys, Wallet, Phone ^^
Keys en phone met pasjes in tel hoesje.

Twee stappen.

Alle klantkaarten staan in FidMe.
Accepteren ze ondertussen al ergens Fidme? Toen ik vorig jaar alle pasjes digitaliseerde, kon men er nergens iets mee.
Ja hoor, ik gebruik het met succes in AH, hubo, zelfs de lokale apotheek. Ze scannen immers gewoon de barcode op je scherm...
Met mijn vorige smartphone lukte dat nergens. Eens opnieuw proberen :-)
Zeker doen, superhandig. Mijn geldbeugel is een pak minder dik nu :-)
Ik heb altijd portemonnee in de broekzak en mijn sleutelbos. Wat vreemd dat mensen die dingen ergens neerleggen. :)

Ik vraag me alleen af hoe zwaar een plastic kaartje is en hoe ontiegelijk erg die wel in de weg zit. Sommige mensen doen alsof het een heel gesleep is! Waar gaat dat over?

Dit hele ding van betalen met mobiel en zo...ik zie niet hoe het nu sneller of makkelijk of veiliger is. Er zitten niet eens van de anti-meekijk dingetjes op en camera's worden snel veel beter. Het zou me niet verbeazen ende bevreamden als een smart phone al op 10 meter een plaatje kan mikken met genoeg resolutie om de qr code te pikken. En dan i.c.m. een wifi signaal... nieuwe tech, nhieuw vormen van risico.

Dus ik zie het nut er niet van in om bestaande pinpas risico's om te ruilen voor draadloze nieuwe. Bovendien heb ik geen mobiele telefonie.
Hmmm, "drie verschillende app" begrijp ik niet. Je scant de code toch met je bank-app waar je mee wilt betalen?
Hmmm, "drie verschillende app" begrijp ik niet. Je scant de code toch met je bank-app waar je mee wilt betalen?
Colruyt gebruikt SEQR, Delhaize gebruikt Bancontact, ... Elk hebben hun eigen app.

Dus het is niet zo dat je met jouw banking-app de code gaat scannen.
Als NFC beschikbaar is en door zowel Apple als Google wordt gepromoot waarom dan ontwikkeling en tijd investeren in dit systeem?
Spijtig genoeg hebben niet alle smartphones hebben NFC beschikbaar.
Nee klopt, maar iedereen heeft wel een pinpas met nfc

Dus als je telefoon niet werkt zou altijd kunnen terug vallen op je normale pin pas. En als je perse met telefoon wil betalen Dan word het tijd om nieuwe te kopen.
Ook niet waar hoor, bij de Rabobank hebben ze nog tot recent pinpassen zonder nfc geleverd. Dat is nog maar net veranderd volgens mij :)
Klopt, ik heb een Rabo pas zonder NFC. En dat vind ik geen probleem ook, NFC betalen staat erg laag op mijn verlanglijstje. Zo lang het niet verplicht wordt heb ik helemaal geen behoefte er gebruik van te maken
Nee klopt, maar iedereen heeft wel een pinpas met nfc
In Nederland misschien maar zeker niet in .be.
Inderdaad, wij belgen volgen pas binnen enkele jaren met de nfc pinpas...
Je kunt sowieso terugvallen op je pinpas, het is niet zo dat ze het pinapparaat weg halen. Sterker nog, je kunt zelfs terugvallen op contant.
Off topic/ Contant? Dat is zo 1990. /off topic

Maar je hebt wel gelijk, ze gaan de volgende 10 jaar bijkomende mogelijkheden tot betaling bieden, zonder aan de bestaande mogelijkheden te raken.
Pinpas met nfc er in en dan een securid portmone nodig om dat weer tegen ongewenst uitlezen te beveiligen. De Ideen zijn erg leuk allemaal. Maar of het er nou allemaal compacter en makkelijker op wordt. Ik weet het nog even Niet.
De mensen die zo iets willen/durven (in deze maatschappij) te gebruiken hebben het toch wel.
Omdat je zo niet afhankelijk bent van een systeem van Apple en/of Google waarbij deze dan ook nog hun deel van de transactie willen krijgen. Niet dat Worldline geen deel van de transactie vraagt natuurlijk, maar ze hebben nu al terminals van hen dus de te zetten stap is veel kleiner.
De app kan in principe later ook aangepast worden om via NFC te werken in plaats van met QR-codes, maar momenteel zijn er blijkbaar in hun ogen nog te weinig toestellen met NFC om dit te ondersteunen.
Is dit onderwater hetzelfde systeem dat Amerikaanse winkelketens (CurrentC van MCX) invoeren als alternatief voor Apple Pay? Zie oa dit artikel van TechCrunch: http://techcrunch.com/2014/10/25/currentc/
Klopt! En daarmee gaat dus alle klant informatie mee....

Daarom is het ook een bagger systeem.... Apple pay en (volgens eigen zeggen) samsung pay, geven juist geen klantgegevens mee.

Deo me denken aan het selfscannen bij appie Heijn:

Je kan alleen meedoen met een gepersonaliseerde bonuskaart en alleen als je telefoon in verbinding staat met het WiFi netwerk van de betreffende AH winkel.......

[Reactie gewijzigd door Isheara op 3 april 2015 12:04]

Doet me denken aan het selfscannen bij appie Heijn:

Je kan alleen meedoen met een gepersonaliseerde bonuskaart en alleen als je telefoon in verbinding staat met het WiFi netwerk van de betreffende AH winkel.......
Het kan prima met een ongeregistreerde bonuskaart hoor...
Niet als je de scanner op je eigen telefoon gebruikt..... Wel als je de losse scanner in de winkel gebruikt (waar ze weer vanaf gaan stappen).
Nee. Bancontact is de grootste Belgische betalingsverwerker, bijna alle transacties die met een Belgische bankkaart op een Belgische terminal gebeuren gaan over Bancontact.

Je kan al een tijdje bepaalde apps en services machtigen om Bancontact te autoriseren zonder bankkaart. Zo kan je al jaren je prepaid-telefoonkaart herladen via je telefoon zelf, zonder de effectieve kaart nodig te hebben. De Bancontact-app die er nu is laat je toe een virtuele Bancontact-betaalterminal te bouwen. Je kan ermee betalen en geld ontvangen, beiden enkel met QR-codes, maar je moet er bij setup je normale Bancontact-kaart mee koppelen.

Zowel voor de ontvangen van de transactie als de betaler ziet alles er exact uit als een andere Bancontact-betaling. Helemaal geen slecht systeem. Bancontact kan op termijn (zoals in de images hier) gewoon QR-code-support inbouwen in de normale betaalterminals, dan moeten kassa's zelfs niet/nauwelijks aangepast worden.
Bancontact en Mister Cash zijn bedrijven (nu Banksys) die de magneetstrip bankkaart uitgevonden hebben. Het betaalverkeer zelf gaat helemaal niet via bancontact maar via Atos Worldline.
Eind April start colruyt groep hiermee in al zijn winkels:
http://www.colruytgroup.be/nl/seqr
Blijkbaar moet je ook nog een verbinding maken met het wifi-netwerk van de Colruyt Group. Nog een extra stap, maar ze adverteren het wel als "snel".
Dan doe je dat een keertje, wifi staat bij mij altijd aan, dus dan kost het me geen extra handelingen als ik wil betalen...
Maar ben je daarna wel te volgen op je loopje door de winkel.
Dat was je natuurlijk al, er staat gewoon camera's en personeel in een winkel. Ja het is makkelijker, maar we moeten niet doen alsof dat eerder niet mogelijk zou zijn.
Dat is niet de vraag. De echte vraag is, gebruiken winkels die zwarte plafond-bolletjes om routing in kaart te brengen.

Toevallig weet ik dit vanuit mijn opleiding, dat routing een kunst is binnen het MKB. Daar wordt uiterst zorgvuldig over nagedacht en er komt veel bij kijken. De consument wordt aan de neus door de winkel geleid.

Ik weet wel dat men daar onderzoek naar deed door inderdaad camera's te gebruiken en mensen te vragen mee te werken aan een onderzoek. Maar dat was incidenteel. Het was dus mogelijk, maar men deed het niet elke dag.

Dat kan nu wel, steeds makkelijker. Maar gebeurt het ook? Nee. Er zal speciale software voor moeten komen en of die er is weet ik niet. De gegevens die geregistreerd worden moet leiden tot bruikbare informatie en dus dien je interpretatie van het gedrag van mensen te snappen en daar is expertise voor nodig, die een winkelier standaard niet heeft.
Behalve als er een sterker open wifi punt in de omgeving is die je telefoon toevallig eerder oppakt (of al heeft opgepakt). In de diepte van de winkel zullen andere bronnen niet veel invloed hebben maar richting de kassa al snel wel.
Ik ga ervanuit dat je ook zal kunnen betalen met je eigen mobile verbinding.
Als backup moeten ze natuurlijk zelf wel een draadloos netwerk voorzien moest de mobile ontvangst niet optimaal zijn.
Als ze kan binnenkort ook je kasticket niet meer hoeven te printen, bespaard dit natuurlijk weeral wat geld en daar gaat het bij Colruyt veelal om.
Ja, klopt. Het staat blijkbaar in de FAQ:

Hoeveel data van mijn gsm-abonnement verbruik ik als ik betaal met de SEQR-app?
Heel weinig, minder dan 50 kB.
Dat er nog bonnetjes/kastickets worden geprint. Hier in het noorden moet je er vaak al specifiek om vragen. Maar ik meen te herinneren dat je bij delhaize, als je bij de zelf-afreken-balies het werk doet, je een ticket nodig hebt om de poortjes open te doen?
Met 4g lukt het ook, ze werken trouwens samen SEQR.
In de colruyt winkels kan je nu quasi overal met seqr betalen.
'k vind het schitterend en makkelijk.
Maar blijkbaar wordt het nog altijd niet zoveel gebruikt door klanten. Want de mensen die afrekenen worden altijd een beetje nerveus als je je smartphone uithaalt en zegt dat je zo wilt betalen :-)
Dus de melding in het artikel dat het nog niet algemeen uitgerold is, klopt niet volledig. :-)
Valt nog wel mee, haal al een paar jaar mijn smartphone boven om de barcode van mijn klantenkaart te scannen. Kijkt niemand van op.

De scanners in Delhaize daarentegen (quick scan) lusten mijn smartphone niet :P
Een ouderwetse bankkaart lijkt me nog steeds sneller. Maar het is natuurlijk wel hip als je de wachtenden achter je in de rij de laatste iPhone kan showen en laten zien dat je helemaal mee bent met de tijd. Moeilijke keuze dus.
Het sarcasme druipt er vanaf :) Je vindt het onzin dus.
En dan zeggen dat ie geen draadloos laden heeft. NFC alleen voor betalingen. En dan zijn/haar gezicht zien als je je Lumia/Android laat zien die dat wel heeft :*)

[Reactie gewijzigd door Sake op 3 april 2015 11:07]

En hier gaan we...

Delhaize gebruikt de Bancontact App, Colruyt gebruikt SEQR, ...
Straks hebben we 5 verschillende apps staan om in evenveel winkels te kunnen betalen.

Ok ok, we kunnen nog met de kaart betalen gelukkig ^^
En dan heb je nog het systeem van de 3 Belgische grootbanken, Bpost en Belgacom : Sixdots. https://www.sixdots.be/nl
Systeem van Colruyt gelijkt daar sterk op.
We zitten dus nu al aan 3 verschillende apps waarmee je kan betalen. Binnenkort vindt een kat haar jongen niet meer in die troep.
Gewoon bankkaart of creditkaart in de kaartlezer en ....betaald.

[Reactie gewijzigd door andrevano op 3 april 2015 16:15]

Iemand wat meer inzicht ivm het privacybeleid van seqr? Ik heb het bij een koffieketen (panos) eens getest, en achteraf in de applicatie is te zien wat ik excat gekocht heb... Het lijkt mij erg onwenselijk als een betalingsgateway zoals seqr inzicht krijgt in mijn volledige boodschappenlijstje bij Delhaize/Colruyt?

De algemene voorwaarden zijn er niet zo heel helder over:
De verwerkte gegevens (bijv. informatie over aangekochte goederen en diensten, waaronder prijs, tijd en plaats van aankoop) worden gebruikt voor het beheer van het gebruik van de Mobile Wallet Diensten, voor direct marketing op basis van de aankoopgeschiedenis van de Gebruiker en om goederen en diensten voor te stellen die door geselecteerde partners worden aangeboden. De gegevens worden ook gebruikt voor het afstellen en de ontwikkeling van diensten van SEQR Benelux, waaronder bijvoorbeeld markt- en klantenanalyse, bedrijfstoezicht en bedrijfs- en methodeontwikkeling.
Plaats, bedrag en tijdstip lijken mij logische gegevens om bij te houden, mijn volledige aankoopgeschiedenis dan weer niet. Waarom zou ik ze meer gegevens willen geven dan mijn bank anders zou hebben wanneer ik betaal met bankcontact?

[Reactie gewijzigd door DeadLock op 3 april 2015 13:14]

Zoland het slechts in de applicatie te zien is, en eventueel ook het log te wissen is, vind ik het niet zo'n probleem. Op een kassabon is ook precies te zien wat ik gekocht heb.
Het kan handig zijn als je te snel op <Ok> hebt gedrukt, en daarna pas ziet dat de koffie niet 2.10 maar 210 kost. Of als je niet je korting hebt gekregen op 3 voor de prijs van 2.
De winkel houdt toch wel bij wat je koopt, ook als je met een pinpas betaald. Als je dat niet wilt, moet je contant betalen.
De methode die door banksys wordt voorgesteld borduurt voort op hun eigen systeem en zij bouwen dus verder op hun eigen betaal terminals. In de meeste winkels is de omslag naar de nieuwe terminals al een tijdje in orde.
Voor Seqr is er alleen een sticker met een specifieke QR code voorzien naast de kassa. Da's mijn insziens geen al te grote investering. Anderzijds heb je dan natuurlijk wel de aanpassing in je kassa systeem die moet voorzien worden. Maar voor colruyt zal dat wel een eitje zijn met RealDolmen in hun achterzak

btw ook bij McDo kan je met Seqr betalen

Voor alle duidelijkheid, wil geen reclame maken, enkel informeren.

[Reactie gewijzigd door Korntrae op 3 april 2015 10:39]

alleen het afrekenen ben je niet echt mee geholpen, als je de produkten kunt scannen en aan het eind direct kan afrekenen aan een betaalpaal dan is het handiger. (zoals de handscanners bij de ah/hoogvliet).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True