Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties

LIFX brengt een nieuwe versie van zijn wifi-led-lamp uit die zestien miljoen kleuren kan weergeven. De lamp beschikt over wifi en kan direct aangestuurd worden middels de app die beschikbaar is voor Android, iOS en Windows 10.

LIFX Color 1000De LIFX Color 1000 is de opvolger van de LIFX Original. Net als zijn voorganger kan de wifi-led-lamp zestien miljoen verschillende kleuren weergeven, waaronder duizend tinten wit met een kleurtemperatuur van 2500K tot 9000K. De maximale helderheid bedraagt 1055 lumen, dat is vergelijkbaar met een gloeilamp van 75 Watt.

Het nieuwe model is met zijn A19-formaat compacter dan de Original, die in A21-uitvoering werd geleverd. Dankzij deze wijziging past de nieuwe lamp volgens de fabrikant in meer fittingen. Kopers hebben keuze uit een model met E27-schroefdraad of B22-bajonet.

LIFX vraagt 60 dollar voor de Color 1000, omgerekend inclusief btw is dat 64 euro. Momenteel wordt de wifi-lamp uitgestuurd naar klanten in de VS, internationale kopers komen in november aan de beurt. In april verscheen de LIFX White 800, een goedkopere variant die enkel wit licht weergeeft met een kleurtemperatuur van 2700 tot 6500K. De lichtopbrengst van deze lamp, die 40 dollar kost, is maximaal 890 lumen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (112)

Ik vraag me eerder bij lampen af die via Android / Windows apparaten werken hoe lang de support is op de app. Tenslotte gaat ontwikkeling van software gewoon door en ten tijde van aanschaf van je lamp raakt diezelfde software snel verouderd.
Ze zeggen dat LED lampen jarenlang mee kan gaan. Maar waarschijnlijk zal de support van deze Wi-Fi gestuurde lampen dan al beëindigd zijn. Dus dingen die met netwerk te maken hebben zorgen ervoor dat de levensduur minder lang zal zijn dan waar daadwerkelijk LED voor ontwikkeld is.

Oftewel meer verkopen voor fabrikant maar de consument is uiteindelijk de klos. Ik denk dat niet veel mensen hier aan denken tijdens aanschaffen van zo'n lamp.

Je ziet het ook met Android telefoons bij aanschaf of er überhaupt nog wel updates uitkomen. Indien niet hopeloos is deze snel verouderd en kan je er steeds minder mee of je hebt een gsm met beveiligingslekken.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 22 oktober 2015 15:12]

Mocht inderdaad de app verwaarloosd worden is er zeker nog de mogelijkheid om zelf wat te tweaken. Het protocol van deze lampen is namelijk open en kun je vinden op de developer hub :) .

Zie hier: http://lan.developer.lifx.com/docs/introduction
is dat ook niet altijden zo met pc hardware?
zelf heb ik hier een al in 1 printer die stof zit te happen omdat die alleen maar op xp werkt en niet vista toen...oplossing was een nieuwe printer gaan kopen :+

ik heb hier een moederbord van windows 7 generatie waar geen drivers voor windows 8.1 zijn...

dus het licht ook wel aan de fabriekant zo'n beetje, kijk maar naar line chat die werkt vanaf android 2.2 en dat is best wel erg lang.
Waarom zou dat uitmaken? De app die je krijgt is slechts een interface waarin je jouw lampen kan aan/uit zetten die kun je niet blijven verbeteren lijkt me.
Ik verwacht niet de bvb mijn Philips Hue app gedurende 10j elke maand een update krijgt.
En zoals aangezien door tasqa1004 kunnen tweakers/community nog altijd zelf een app maken die een aantal extra features bevat.

Wel ben ik het met je eens over de updates die de lampen/hubs zelf krijgen. Zeker als je jouw lampen over het internet beschikbaar maakt.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit type lampen ontzettend mooi, maar waarom moeten die dingen zo ontzettend duur zijn? Wat is er zo bijzonder aan deze lamp dat hij grofweg 20% meer moet kosten dan een philips hue (die ik met om en nabij de 50 euro ook al stevig geprijsd vind)?

edit: typos

[Reactie gewijzigd door diyoo op 22 oktober 2015 14:14]

Het is een ledlamp van hoge kwaliteit, met (hopelijk) een lange levensduur. Niet te vergelijken met de lampjes van de action. Een gewone (domme) witte ledlamp van Philips kost ook al 10-15 euro, dan vind ik de 5 euro die je extra betaalt voor een Hue White om 'm slim te maken niet zo heel veel. Deze lamp is natuurlijk nog duurder door de mogelijkheid om alle kleuren te maken en de enorme lichtopbrengst.

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 22 oktober 2015 14:21]

Eens, ik had ook niet de intentie om te vergelijken met een el cheapo China kloon, maar je gaat mij niet wijsmaken dat een kleuren led lamp werkelijk deze prijs (en die van 50 voor de philips) rechtvaardigt. Als je nagaat dat je tegenwoordig voor een paar euro een wifi module koopt als particulier en een programmeerbare chip voor datzelfde bedrag, dan kan ik me niet onttrekken aan het idee dat deze lampen gewoon zwaar overpriced zijn.
Als je schattingen gebaseerd zijn op componentprijzen, zit je er gemakkelijk een veelvoud naast.
Alle componenten moeten samengebracht worden in een uitvoerbaar design, er moet een behuizing rond, die ook ontworpen en gemaakt moet worden. Zelfs dan is er nog maar amper sprake van een verkoopbaar product: verpakking, marketing, product en sales documentatie, stock, distributie en dienst na verkoop... Het kost allemaal handen vol geld. Als een product ook nog eens deel uitmaakt van een ecosysteem, wordt eea er niet gemakkelijker cq goedkoper van.
Bovendien is de bedoeling winst te maken en is de prijs onderhevig aan vraag en aanbod. Aan de vraagzijde zijn dit nog steeds luxeproducten met slechts een niche markt, met dus relatief beperkte afname tot gevolg. Aan de aanbodzijde zijn er slechts enkele aanbieders die er ook in slagen hun producten wijd te vermarkten (lees: in een doe-het-zelf zaak verkrijgbaar zijn) en daarbij het vertrouwen van de consument te winnen/houden. De prijzen zijn dus navenant hoog.
Mogelijk dat een nieuwe aanbieder met een kwaliteitslamp de markt kan openbreken door een lagere prijszetting, maar het is, tot een bepaald concurrentieniveau, logischer om markt conforme prijzen te vragen en in deze jonge markt aandeel te verwerven alvorens prijsstrategisch te concurreren. Door toegenomen concurrentie en afgenomen volumes evolueren prijzen dan sowieso omlaag. Early adapters betalen daarvoor altijd de prijs!
Natuurlijk moet je je niet alleen op consumentenprijzen van de electronica richten, maar het is w.m.b. wel een indicatie van hoeveel een product tenminste zal moeten kosten (en dat is in dit geval niet zoveel). Dat er dan nog andere zaken als verpakking, marketing, distributie etc.. bij komen ben ik me terdege van bewust. Echter, dit zal niet in de tientallen euros lopen als je het verdeelt over het aantal verkochte lampen. Zeker niet omdat we het hier over een lamp hebben, waarbij het design toch wel redelijk goed geleend kan worden bij duizenden andere typen, er vrij veel van in een boot/vrachtwagen passen, en de handleiding echt niet zo heel ingewikkeld hoeft te zijn..

Wat betreft je stelling dat het een luxe product is ben ik volledig met je eens. In een van mijn andere posts geef ik dat zelf ook aan. Het is denk ik de enige reden waarom er zulke hoge prijzen voor gevraagd worden. Als je bedenkt dat wij tweakers een van de doelgroepen zijn die hier interesse in moeten hebben, dan is het jammer dat er zoveel mensen zijn die op de prijsstelling afhaken. Zo blijft de markt, zoals je zelf stelt een niche, waarbij de beperkte afname nog wel even zal aanblijven. Dat is w.m.b. jammer, want het zijn geweldig mooie lampen.
Precies, en als je in die business zit weet je dus dat het zwaar overpriced is en deze producten waarschijnlijk 5x over de kop gaan.
Goed verhaal @the_stickie!
Door toegenomen concurrentie en afgenomen volumes evolueren prijzen dan sowieso omlaag.
Bedoel je hier niet toegenomen volumes (dus zo'n lamp wordt meer gemeengoed waardoor er meer verkocht worden waardoor er schaalvoordeel ontstaat met lagere prijzen als gevolg) ?
Hij bedoelt afgenomen als in: "ik neem 1000 exemplaren af". Niet als in minder verkochte exemplaren :). Je moet het lezen als "Door toegenoemen concurrentie en toegenomen verkopen". En daar heeft hij natuurlijk gelijk in, dat is een vrij algemeen geldend economisch principe.

[Reactie gewijzigd door diyoo op 23 oktober 2015 10:58]

Klopt, zo bedoelde ik het...
Het Hue 'ecosysteem' zit best wel netjes in elkaar, beter dan vergelijkbare producten die van Zigbee LightLink gebruik maken wat mij betreft. Ik kan mee voorstellen dat daar een hoop ontwikkelingskosten in gaan zitten.

En waarschijnlijk ook gewoon omdat het nieuw is, premium product en het dus toch wel betaald wordt ;)
Tja als zo'n lamp dan een jaar of 15 meegaat dan zie ik het eigenlijk wel zitten.

Een lullig hallogeenlampje kost ook al snel een paar euro. Net weer een gekocht voor 6 euro, want de vorige 'goedkope' keuze van 3 voor 5 euro bleek toch duurkoop. Binnen een week (!!) waren ze alle drie stuk.

Ik zou zo'n lamp dus best willen, maar er eigenlijk wel een stevige garantie op willen. Want als zo'n lamp het dan na een jaar al niet meer doet dan is dat niet echt lachen natuurlijk.
Even bonnetje bewaren en teruggaan naar de winkel! Laatst bij de Gamma nog een verbaasde medewerker voor me gehad toen ik na anderhalf jaar met 3 kapotte halogeenlampen, de bon en de originele verpakking (waar duidelijk op stond dat de lamp minimaal 2 jaar moet werken). We probleemloos nieuwe gekregen :-)
Als de fittingen/transformators van ikea zijn kan daar ook het euvel liggen, heb al vaker gemerkt dat als je daar simpele lampjes die niet van ikea komen in klikt je er van uit kunt gaan dat ze binnen no time stuk zijn.
Maar wat als je in je hele huis 30 van die lampen hebt hangen, gaat dat niet ontzettend ten koste van je wifi bereik?
normaal heeft wifi(modem) genoeg kanalen 192.168.02.001- 192.168.02.999.
Als dat tegenwoordig nog zo is, ben er al paar jaar uit :D
.999? .254 lijkt me meer dan voldoende.
Aangezien jvbragt het wel heel kort stelt, hier een iets langere uitleg. Je hebt maar 8 bits per "nummer", dus 256 (2 tot de macht 8 ) adressen (0-255). Aangezien 255 gebruikt wordt als broadcast adres zijn er "maar" 255 toekenbare adressen. Tenzij je een class A range gebruikt 10.x.y.z., dan kun je grofweg 16 miljoen adressen toekennen.

Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/RFC_1918 (met link naar betreffende RFC) voor verduidelijking.

[Reactie gewijzigd door diyoo op 23 oktober 2015 11:20]

Geen interferenties onderling?
Je noemt daar lampen van de Action. Die LED filament lampen geven anders erg mooi licht en ze zijn niet meer van ouderwetse gloeilampen te onderscheiden. Behalve het feit dat ze slechts handwarm worden dan.

Dergelijke lampjes voor een paar euro hebben zo'n goede prijs/kwaliteit verhouding dat een led lamp van tientjes het ondanks de betere kwaliteit hoe dan ook aflegt.
Voordeel is natuurlijk dat deze lampen geen bridge oid nodig hebben. Je kunt er direct via Wifi mee praten. Daarnaast ondersteunen deze lampen out-of-the box het AllJoyn protocol dat integratie met diverse domotica systemen (of in mijn geval Windows 10 IoT Core) eenvoudig maakt.
Akkoord, daar heb je gelijk in. Maar zit daar echt de, in mijn ogen, absurd hoge prijs in? Technologisch gezien is dit helemaal niet revolutionair namelijk. Nu begrijp ik ook wel dat je als early adopter (ok, het is er al een tijdje, maar bij lange na nog niet bij het algemene publiek bekend/geinstalleerd) meer betaalt. Maar ik, als tweaker zijnde en imho early adopter doelgroep, vind de prijs gewoon veel en veel te hoog. Nu ben je natuurlijk niet verplicht te kopen, en dat zal ik ook zeker niet doen, maar zo komen we natuurlijk nooit uit deze fase naar massaproductie.
Die van Philips kunnen alleen òf veel kleuren weergeven maar geen warm wit, òf alleen warm wit omdat er waarschijnlijk alleen RGB leds in zitten. Deze kan dus ook 1000 tinten wit.
Ik heb een 2x miilight wifi led lamp + wifi module, volgens mij was dat bij elkaar iets van 40 euro... En dat werkt eigenlijk ook prima via een app. Snap dit prijspunt ook niet helemaal
En weer een E27 fitting.
Al mijn armaturen in huis hebben een E14 fitting. Als ik naar een winkel ga is zeker 75% van alle armaturen uitgerust met een E14 fitting.
Wat zou het zo lastig maken om dit soort 'smart' lampen met een E14 fitting uit te rusten?
Het idee is uiteindelijk (denk ik) dat je het complete armatuur vervangt. Als ik zie wat ze aan het maken zijn bij Hue Beyond/Bloom etc dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de losse pitten een tussenschakel zijn. Als zo'n ledlamp inderdaad 10 jaar of meer kan branden, dan zijn de meeste mensen ook wel weer toe aan een nieuw armatuur denk ik, en dan kun je je de moeite besparen. Ook los je dan het probleem op dat de pitten niet in je armatuur passen.
Als zo'n ledlamp inderdaad 10 jaar of meer kan branden, dan zijn de meeste mensen ook wel weer toe aan een nieuw armatuur denk ik, en dan kun je je de moeite besparen. Ook los je dan het probleem op dat de pitten niet in je armatuur passen.
Ik heb al jarenlang verschillende armatuur spotjes met GU10 (bajonet) fittingen. Geven mooi licht dat je ook nog eens individueel kan richten (dankzij het gebruik van verschillende spotjes met ieder een GU10 fitting, allemaal gemonteerd op een enkele lampeenheid), en ik heb totaal geen behoefte om ze te vervangen.

Iets als Milight lijkt mij hierom interessanter. Die zijn wel in veel verschillende formaten te krijgen, waaronder GU10.

Volgens de specificaties zou één Milight GU10 een lichtopbrengst hebben van 220 lumen. Voor een enkel spotje is dat niet veel, maar meerdere spotjes zorgen voor een soortgelijke opbrengst als de LIFX Color 1000 en kan je als kleine bonus ook nog eens individueel bedienen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 oktober 2015 14:52]

Phillips hue heeft wel de gu10 spotjes. Die geven 300 watt. Wellicht heeft het ook met de doorontwikkeling van de techniek te maken. Wanneer de lampen goed functioneren kunnen ze uiteindelijk het aanbod verbreden met andere fittingen. Dat betekend ook dat de techniek die erin zit verkleind moet worden.
Phillips hue heeft wel de gu10 spotjes.
En kosten ook per stuk vijfmaal meer dan een Milight. Maar inderdaad, de specificaties geven aan dat ze elk tot 600 lumen aan licht uit kunnen stoten.
Voor anderhalve euro heb je een adapter. Maar het geheel wordt dan wel weer groter en de E14 zal vooral in de kleinere armaturen zitten. Ze kunnen he gewoon og niet zo klein maken en misschien gaat dat ook wel nooit lukken.

Het wordt tijd dat we een laagspanningsnet in huis krijgen. Dat scheelt een hoop voedingen (=afmeting, verlies) en veiligheidmaatregelen. Ik zet in op usb, de specificatie daar tot 100 watt mee te leveren is al klaar en dat ik genoeg voor 90% van de aparaten thuis.
100 watt op 5 volt geeft een stroomsterkte van 20 Amp, moet jij eens gaan kijken hoe dik je kabel moet zijn voor 1 aansluiting laat staat voor 10 aansoluitingen. En daar komt nog bij dat je een redelijke spanningsval krijgt als de kabel een beetje lengte krijgt. Niet echt op optie dus....
Wie had het over 5 volt? de 100W wordt bij usb geleverd op 20V. Een 24V netwerk in huis zou praktisch zijn, de usb stopcontacten kunnen dan vrij eenvoudig (zonder grote componenten) 5-20 volt leveren.
12 volt is misschien wat praktischer omdat dat een veelgebruikte spanning is, maar dan is 100watt/20v geen (efficiente) optie meer. Ik denk niet dat dat een heel groot verlies is.

Natuurlijk moet je een fatsoenlijke kabel gebruiken en dan valt de spanninsval in een woonhuis wel mee afstanden zijn daar niet zo heel groot. Het is stukken beter dan het verlies van een transformator, zeker als je met je zonnepanelen stroom opwekt dat je eerst naar 230 optransformeert.
Zo te regelen hoor, bel een elektricien die een andere groep maakt en dmv een transformator is het zo omgezet. de stopcontacten op deze groep kan je gewoon van usb stekkers voorzien ipv de standaard stopcontacten.

De elektronica is wel degelijk nog kleiner te maken en je zo zelfs afzonderlijk te regelen kerst-ledjes kunnen maken. Alleen is dit het probleem: kleiner = duurder, en de lampen zijn al redelijk onbetaalbaar.
De grote van de chips, E14 is natuurlijk stuk smaller waardoor er minder electronica inpast
De electronica zit niet in de fitting maar in de lamp toch? Een e27 lamp kan volgens mij net zo groot/klein zijn als een lamp met een e14 fitting.
Als je de chip dus iets hoger plaatst in het brede deel van de lamp zou het gewoon met een e14 fitting kunnen...
.... Omdat E27 gewoon de meest gangbare maat is zoals ook dit Wikipedia artikel aanduid : https://nl.wikipedia.org/wiki/Edison-schroefdraad

Waarom jij overall E14 zou hebben is voor mij eigenlijk een raadsel. Dat zie ik bij hoge uitzondering wel eens bij een bedlampje of iets dergelijks.

Technisch gezien lijkt het me overigens ook geen problem om een E14 uitvoering te maken.
Waarom jij overall E14 zou hebben is voor mij eigenlijk een raadsel. Dat zie ik bij hoge uitzondering wel eens bij een bedlampje of iets dergelijks.
Dat dacht ik dus ook in eerste instantie, maar toen ging ik tellen. Ik kwam uit op 12 E27 fittingen in totaal, tegenover 14 E14 fittingen. En nee, ik heb geen 14 bedlampjes naast mijn bed.
Waarom jij overall E14 zou hebben is voor mij eigenlijk een raadsel. Dat zie ik bij hoge uitzondering wel eens bij een bedlampje of iets dergelijks.

Dat dacht ik dus ook in eerste instantie, maar toen ging ik tellen. Ik kwam uit op 12 E27 fittingen in totaal, tegenover 14 E14 fittingen. En nee, ik heb geen 14 bedlampjes naast mijn bed


Hier net zo. Maar liefst 15 stuks E14 in huis. Verder een tiental LED cq halogeenspots in plafond van keuken en badkamer. Nog een lamp met vier B22 fittingen (Engels) en dan welgeteld één E27 fitting. En die hangt in de gang, waar je geen LED lamp hoeft in alle kleuren van de regenboog. Ik wacht ook al lang op Philips HUE met E14 fitting, die een paar jaar geleden al "snel" zou komen.

[Reactie gewijzigd door Eager op 23 oktober 2015 00:38]

De electronica zit wel degelijk deels ook in de fitting. Maar sowieso: De typische lamp waar men een e14 fitting in stopt is vaak ook wat krapper.

Je zou dan dus een e14 lamp krijgen die boven de fitting nog steeds net zo dik is als een E27 exemplaar, vanwege de electronica.
Leg dan eens uit waarom Philips met de Hue lampen het wel voor elkaar krijgt om de electronica in een GU10 fitting te proppen maar niet in een E14?
GU10 met ronde diffuser en schroefdraad waar nu de contact punten zitten, en je hebt E14.
Geen idee. Ik heb verder geen verstand van electronica ontwerp bij ledlampen (anders had ik wel een andere baan gehad :P ).

Maar volgens mij zijn GU10's aan de 'lampkant' toch wel wat breder in diameter dan een gemidelde E14 lamp. Ik kan me dus voorstellen dat ze bij een GU10 lamp een ronde PCB pakken met aan de ene kant de led chips en aan de andere kant de electronica, wat nog steeds ruimer is dan een E14 lampje dat voor veel mense ook niet veel dikker mag zijn dan een kaarslampje.
@ SunnieNL:
er zijn E27 naar E14 fitting verloopjes in de handel wellicht een optie?
hmm volgens mij is het juist andersom, alle standaard plafond armaturen zijn van oudsher juist E27 en de kleinere tafel/muur lampen juist E14 hebben.
Mijn "armaturen" hebben allemaal E27. Heb jij weinig aan natuurlijk, maar toch :P
64 euro....Kan niet wachten tot ze een meer normale prijs hebben.
DX bied uitkomst: zie hier
Features: 1.Wi-Fi enabled smart phone control, 2.4GHz wireless tech. 2. Wireless 4-zone touch remote control, control distance at least 20 meters. 3. 1.6 Million colors change, dimmable from 100% to 1%. 4. Night light mode available.
Iets meer dan 18 euro.
Iets duurder ~40¤ heb je hem in spot vorm.
Je hebt ze vast goedkoper in een van de vele andere china shops.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 22 oktober 2015 14:21]

Mi Lights zijn leuk en aardig, maar als vaste bezoeker van het LEDverlichting topic hier op GoT heb ik uitgebreide reviews van MiLights voorbij zien komen.

En als de specificaties op papier van deze nieuwe LIFX lamp kloppen, dan loopt die rondjes om de MiLights heen.

De MiLights komen qua 'wit' licht namelijk niet lager dan 2700k en zelfs dan zit het eigenlijk eerder richting de 3000k. Gewoon net te hoog voor warmwit 'sfeerlicht'. Bovendiein kunnen de RGBW MiLights tot nu toe alleen óf de kleurleds aanzetten, of de witte leds. Combineren is dus niet mogelijk.

De LIFX lamp lijkt dit allemaal wel te kunnen. Dan mogen die MiLights wel goedkoper zijn, zeker die in de China shops. Maar zijn qua prestaties nauwelijks interessant.

De prijs is te hoog om er meteen het huis mee vol te hangen, maar laag genoeg om eens zo'n LIFX lamp te proberen :).
DX is leuk en aardig, maar het spul wat daar vandaan komt, voldoet niet altijd aan de eisen die wij hier in europa stellen aan producten.
Dat is toch niet de vraag die gesteld word en 'niet altijd' hoeft niet te beteken dat dit product daarbij hoort. en voor 18¤ waag je eerder de gok dan 60¤ voor een product wat een paar straten verder gemaakt wordt.

Ik heb overigens heel wat producten uit china shops die meer dan uitstekend waren zelfs als de prijs veel hoger was geweest (flashlights en wegenschaal in microgram b.v.).

@eymey, natuurlijk zijn er voldoende horror verhalen, maar er zijn genoeg producten die uitstekend zijn. o.a. lampen en die zijn ook te vinden op yt.
Een beetje zoeken en reviews lezen (o.a. op DX zelf) kan je wel een beetje het kaft van het koren scheiden. Voorbeeld Floodlights voor in de tuin, deze kosten hier in de aanbieding 30¤ (lidl) exact het zelfde vind je ze op Dx of lightinthebox.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 22 oktober 2015 15:39]

Er worden zelfs zat producten die op dx aangeboden worden, ook gewoon in Nederlandse winkels verkocht. Ik heb ook zo'n microgrammen weegschaal hier in Nederland gekocht (25 euro) en kwam hem laatst ook gewoon op een chinese site tegen (9 euro).
Kan allemaal wezen, maar bij mij komt er niets van DX of Aliexpress (lees: direct uit China) wat direct aan de 230V moet. Ook omdat het leven van andere mensen in mijn huis die het eventueel zouden kunnen aanraken mij lief is.

Vraag je je af waarom? Youtube houdt je wel een avondje zoet. Vooral op het gebied van laders en ledlampen is er veel 'vermakelijk' materiaal te vinden.

Dat de duurdere in Europa verkochte producten "een paar straten verderop" worden gemaakt is waar, maar als argument in deze discussie kul.

Producten die officieel naar Nederland/Europa worden geïmporteerd en hier ge-market en verkocht moeten namelijk aan diverse strenge technische eisen voldoen, net name op het gebied van veiligheid. En dit moet ook onderbouwd worden met het nodige papierwerk. Dit is ook 1 van de redenen waarom producten hier nogal eens wat duurder zijn.
@eymey

En de Chinezen lachen zich hun l*l uit hun broek want die producten die jij hier in de shop op de hoek koopt zijn in de meeste (niet alle) gevallen niet twee straten verderop maar gewoon in dezelfde sweatshop gemaakt. De prijzen zijn hoger omdat er een sjieker doosje omheen gaat en de tussenhandel graag maximale marge neemt. Dat is echt geen fabeltje.

Toch is je zorg zeker niet geheel onterecht, maar met een beetje kritisch zoekwerk haal je de grootste rommel er doorgaans wel tussenuit.

Maar ach..... ieder mag gewoon zijn Eigen keuze maken en ik respecter die van jou.
Oh dat de chinezen hun l*l uit hun broek lachen geloof ik direct. En bij sommige productcategorieën durf ik het ook echt wel in China te bestellen.

Maar 230V spul sluit ik bewust uit. Dat de tussenhandel ook maximale marge neemt, dat neem ik dan maar voor lief.

Overigens onderschrijf ik je statemen vwb eigen keuze :). Hoewel het voor mij zelfs al anders zou kunnen zijn als ik bv kinderen zou hebben en die zouden gaan logeren bij iemand van wie ik weet dat die het hele huis vol heeft met cheape chinese import aan de 230 (of van wie ik weet dat hij/zij op andere manieren met de veiligheid 'speelt' ).
Ah zeker mee eens wat betreft veiligheid ! Maar dan mag ik hopen dat je ook nooit bij de action wat koopt. Daar varieert de kwaliteit bijna net zo erg als bij een willekeurige Chinese webshop.
En neem van mij aan dat ik ook best kritisch ben en net als jij de keuze soms toch bewust op lokale aanschaf van het product laat vallen. Ook service, ondersteuning en garantie spelen dan vaak een rol. Niks gemakkelijker dan om rommel lekker terug over de toonbank te werpen :+

[Reactie gewijzigd door PvdVen777 op 22 oktober 2015 15:14]

Ik ben niet vaak in de Action te vinden, nee :)

Maar zelfs de Action weet dat ze hier gehouden zijn aan allerlei veiligheidseisen. Waardoor je ze ook nogal eens dingen terug ziet roepen. Dus zelfs iets bij de Action zou ik eventueel nog wel durven te kopen. :)
Ik kan uit ervaring meepraten over de kwaliteit van Chinese meuk.
Tijdje geleden had ik led-verlichting (soort kerstboom verlichting) direct uit China laten over komen.
Het snoertje wat aan de 220v EU stekker zat was dunner dan fietsverlichting snoer, dat liep vervolgens naar een voedingskastje dat dusdanig heet werd dat het plastic smolt (getest in gecontroleerde omgeving)
Na 20 minuten klapte de stop eruit omdat de dunne draadjes bij de voeding door de warmte gesmolten waren
Jij doelt zeker op het CE keurmerk wat verplicht is in Europa.
Je zou de afleverering van Radar eens moeten kijken over dit onderwerp want dat label is gewoon te koop zonder dat ze maar 1 product hebben gezien.

http://www.spitsnieuws.nl...eurmerk-voor-nepproduct-0
CE wordt over het algemeen niet door een instantie uitgegeven, maar mag je op je product zetten als je een aantal dingen gecheckt hebt. Sommige producten zal je wel moeten laten checken inderdaad.

Wil je weten hoe slecht sommige Chinese 230V-USB voedingen zijn, lees dan deze test eens door (spoiler, koop ze niet :X ).

http://www.righto.com/201...gers-in-lab-apple-is.html
Nee ik heb het zeker NIET over het CE keurmerk, om wat @brinkdinges zegt. Want dat ding zegt idd helemaal niets.

Echter, als een partij deze dingen officieel in Europa wil importeren en verkopen, met of zonder CE logo, zal hij nog steeds verplicht zijn de nodige papieren op orde te hebben en voor veiligheid te zorgen.

Kan die ook maar beter wel doen, want 1 ongeluk en hij is out of business.
Ja is een mooie prijs inderdaad, maar je hebt wel een enorm risico dat je huis kan afbranden.
Mijn nonkel is electricien en had ook eens ledlampen in China gekocht om te proberen, want goedkoper. Een paar weken later stond zijn huis bijna in brand. Stel je eens voor dat je het licht vergeet uit te doen. De verzekering komt daar niet in tussen aangezien ze niet CE certified zijn.
Tja, hij heeft toen hier wel led-lampen gekocht en sindsdien geen enkel probleem en die branden al een lange tijd zonder dat hij 1 heeft moeten vervangen.
hahaha moest ook even lachen bij zien van die prijs
daarvoor kun je best veel hobbien :+ nodo + arduino + wifi + ir + led + etc. etc. etc. allemaal voor prijs van 1 lampje :X bent tweaker of niet
Ja precies. Ben al een tijdje aan het hacken met de ESP8266, wifi chipje die je uit China kan laten komen voor een euro inclusief verzenden.... (Daarnaast is dat veel leuker natuurlijk :))
Als de lamp zelf niet vervangbaar is dan wordt het een dure hobby als de lamp het opgeeft.
Gelukkig gaat een LED niet zo snel kapot.
Cree Leds niet nee de meeste andere helaas wel
De LED's zijn zelf het probleem meestal niet.

De electronica die de 230V moet omzetten en die de LED's moet aansturen is bijna altijd de zwakke schakel, ook omdat het in het geval van 'retrofit' lampen altijd in een piepkleine ruimte moet worden gepropt.
Zoals eymey hieonder heeft gezegd, het is bijna altijd de driver die kapot gaat omdat er gewoon te weinig ruimte is voor een fatsoenlijk en ze besparen natuurlijk een hoop geld met een slechte driver.
Een beetje led (en dat is dan al een goedkoop chinees ledje) brand 30,000 uur, 30x wat je uit een 'ouderwetse' lamp haalt, dus nee, leds gaan niet snel kapot.

Waar het fout gaat is dat veel leds verkeerd worden aangestuurd met veel te veel power, 'want het werkt toch', en dan heb je voor minder geld meer licht, als je een ledje gewoon volgens de beschrijving aansluit binnen de gegeven limieten op energie die erin word gestopt dan doet een led het ontzettend lang.

En de andere reden is dat veel ledjes niet goed worden bevestigd, waardoor een led sleutelhangertje het na een paar weken vaak al niet meer doet, dat komt dan echter omdat 1 van de (of beide) contacten los is(/zijn) geraakt
Vind dit tot op heden in de praktijk nog wel meevallen.
Die Leds hebben wellicht een miljoen milard branduren, de hardware die ze aanstuurt not so much.
Dat is inderdaad waar het geld op wordt bespaard, een slechte led driver werkt maar niet voor lang (en veilig zijn ze meestal ook niet).
Ik heb toch al meerdere led lampen moeten afvoeren omdat ze kapot waren.
Omdat de driver/transformer kapot was ;) de LED zelf niet
@Ortep

Ik heb er ook genoeg moeten afvoeren. Deze waren wel gekocht bij betrouwbare locale leverancier(s). Echter de LED's waren daarvan nooit defect. Het was de interne voeding die , vaak met luid geknetter en een kapotte stop in de meterkast,de geest gaf.

[Reactie gewijzigd door PvdVen777 op 22 oktober 2015 14:59]

Lang leve mi-light. 14 euro.
Ik weet niet of bij deze lampen (net als bij de milight lampen, die ongeveer hetzelfde kunnen, maar ze kosten maar 1/3 van deze dingen) wit wel gemengd kan worden met kleur (milight kan dit niet). Het wit daarvan wordt als vrij koud ervaren. (Er zijn zelfs mensen die ze daarom modden, zie oa het milight topic op het forum)
Als ik dan zie dat ze voor wit licht een kleurtemperatuur vanaf 2500K geven, doet me dat vermoeden dat deze ook niet een echt warm licht geven. (Ter vergelijk: ik heb thuis een Philips led lampje dat een prettig warm wit licht geeft, die zou volgens het doosje 2200K zijn)
Ik weet niet of bij deze lampen (net als bij de milight lampen, die ongeveer hetzelfde kunnen, maar ze kosten maar 1/3 van deze dingen) wit wel gemengd kan worden met kleur (milight kan dit niet). Het wit daarvan wordt als vrij koud ervaren. (Er zijn zelfs mensen die ze daarom modden, zie oa het milight topic op het forum)
Er zijn toch ook Milights met warm i.p.v. koud licht? Een voorbeeld.
Milight heeft de gecombineerde warm white/cool white lampen, maar het "warmste" licht wat er uit komt is nog steeds 2700K, wat helemaal niet zo warm is.
Milight heeft de gecombineerde warm white/cool white lampen,
Ik weet dat Milight aparte lampen heeft die in plaats van RGB en wit alleen koud en warm licht aankunnen. De link die ik gaf zijn echter naar lampen die of RGB/cool light, of RGB/warm light lampen.

Volgens deze bron hebben halogeenspotjes een kleurtemperatuur tussen 2700k-3000k. Dan zou 2700k voor Milight toch voldoende warm moeten zijn als 1 op 1 vervanging?
Halogeen staat nu niet echt bekend om zijn gezellig warme licht.. De warm white lampen in zowel de CW/WW als de RGB/WW ledlampen van milight beginnen bij 2700K, en zoals gezegd, dat is voor veel mensen niet warm genoeg.
Halogeen staat nu niet echt bekend om zijn gezellig warme licht.
Ik denk dat daar een meningsverschil zit. Voor mij is halogeen warm genoeg. Zie ook de conclusie van de bron die ik noemde:
We kunnen stellen dat wanneer je van warmwit licht houdt, zoals de gloeilamp, je het beste voor 2700K kunt kiezen. Wil je extra warmwit, dan kies je voor de Flame LED-lampen met een lagere kleurtemperatuur van ongeveer 2300K.
Met dat meningsverschil is niets mis. Het is alleen zo dat als je een extra warme witte lichtkleur (2300k of 2500k, zoals de LIFX Color 1000 uit het artikel) prefereert, dat je er ook een meerprijs voor moet neerleggen. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 oktober 2015 15:13]

Gezien de reports is het licht dan ook eerder 3000k of nóg hoger. écht 2700k moet wel degelijk 'prettig' warmwit zijn. En als die LIFX z'n specs wel preciezer waar maakt, dan kan 2500K best wel eens zeer acceptabel zijn.

Maar goed, dit is ook wel erg persoonsgebonden :). Houd je echt van het 'diepwarme' flame-achtige licht, dan zal ook die 2500K wrs niet voldoen ;)
Ik heb momenteel 2 LiFX originals. De kleuren en de wit mengen zeker wel.
16 miljoen ammehoela,
Dit is volstrekt theoretisch.
Probeer maar eens een leuk tintje bruin te maken met een dergelijke lamp.
Lamp uit? Klaar.

Maar vaak is het wel heel lastig om bruin de juiste toon te krijgen. Ik ben op mijn toetsenbord best lang bezig geweest voor ik de juiste bruin had.
Zwart licht bestaat niet en een zwarte lamp ook niet. Iets dat zwart oogt absorbeert al het licht.
Anders moet je even op Google of Wikipedia de werking van licht en zicht gaan bestuderen.
LED-licht is nog steeds de nieuwe melkkoe; lage productie kosten maar wel hoog in zetten in de markt omdat we blijkbaar dit leuk vinden en er voor willen betalen :).
Zoals met alle 'nieuwe' technologie.

Als je de huidige situatie vergelijkt met 5 jaar terug, dan zijn LEDlampen, zeker de 'gewone', inmiddels al flink wat goedkoper geworden.
Ik heb zelf 2 van die originele LIFX lampen in huis. In vergelijking met de HUE ben ik meer fan van deze lampen. De kleuren gaan lekker diep en er komt echt een puist licht vanaf. Wit kan je in alle tinten maken, zelfs heel warm wit(broeierig) tot TL-balk wit(auw m'n ogen.nl)
Philips heeft de Hue lampen recent ook een upgrade gegeven nu 800 ipv 600 lumen en volgens mij kunnen ze ook iets precieser de kleur aanpassen.

Ik heb zelf nog 3 oude lampen en 3 oude spots (allemaal RGB) maar ik zou wel eens de nieuwe willen proberen. Wellicht dat ik er nog wel een keer een bij haal een een van de andere lampen elder in zet als sfeer lamp.
Jammer dat de minimale kleurtemperatuur zo hoog ligt op 2500k. Een warmer licht van zo'n 1200k (vergelijkbaar met kaars licht) is juist erg gewenst bij zulke afstelbare lichtbronnen.
Ondanks de hoge prijs lijkt dit me toch een erg interessante lamp!

Ik zit namelijk wel te springen om een lamp die zo veel tinten wit kan maken, met ook nog eens een flinke lichtopbrengst (kleur is leuk mee genomen).

Het lijkt mij namelijk ideaal om met een paar armaturen zowel 'sfeerlicht' voor 's avonds te kunnen maken, als 'daglicht' voor overdag of om 's ochtends wakker te worden. Hopelijk is de CRI (kleurweergave kwaliteit) ook nog een beetje OK.