Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Google heeft de eerste Cardboard Camera-versie voor iOS uitgebracht. De applicatie is compatibel met iOS 8.0 of hoger en vereist een iPhone, iPad of iPod Touch. Met de 102 megabyte grote applicatie kunnen 360-gradenfoto's met omgevingsgeluid opgenomen worden.

Cardboard CameraDe foto lijkt op een normale panorama, maar hebben een diepte-effect. Het is geen normaal fotobestand, aangezien er ook geluid bij opgenomen is. De extensie is dan ook .vr.jpg. Door de telefoon in een Cardboard-viewer te plaatsen, krijgt de gebruiker een virtualrealitygevoel, al is het niet mogelijk naar boven of naar beneden te kijken omdat de foto niet helemaal rondom opgenomen wordt.

Door het afwijkende bestandsformaat konden de .vr.jpg-foto's niet zomaar gedeeld worden inclusief de vr-opties. Een doorgestuurde foto leverde een normaal panorama op. Sinds de applicatie per maandag uit is voor iOS is de app ook geüpdatet voor Android en is delen van foto's mogelijk via een vr.google.com-link die vervolgens geopend wordt in een Google Cardboard-app.

Volgens Googles blog zijn er sinds het uitkomen van de Cardboard Camera-app zo'n 5 miljoen foto's mee genomen. De app is te downloaden in de App Store of de Play Store. Google bracht de eerste Android-versie in december 2015 uit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Ik vind het een goede zet van Google. Laat het maar eens duidelijk worden dat de resolutie van de iPhones nu niet goed is voor VR.

Ooit lanceert Apple (misschien over 5 jaar al) een iPhone met een Retina VR resolutie.
Al zou 16000x20000 wel iets te hoog gegrepen zijn voor over 5 jaar 😄
Denk dat cardboard-achtige VR nooit goed genoeg zal zijn voor 95% van de gebruikers. Of nou ja.. ik gebruik m'n Note3 wel eens voor zo'n plastic VR-ding van Albert Heijn (met die dino-actie) en dat bevalt best. Het ligt er maar aan wat je zelf acceptabel vindt.

De beste ervaring is en blijft een dedicated hardwareoplossing als Oculus of Vive oid. Simpelweg ingebouwde schermpjes met exact de aanbevolen resolutie en lenzen die daarop aangepast zijn.
Denk dat cardboard-achtige VR nooit goed genoeg zal zijn voor 95% van de gebruikers.
Ik denk eerlijk gezegd eerder dat het voor 95% van de gebruikers niets meer dan een gimmick is en dan voldoet zo'n cardboard volledig. Althans, als ik kijk in mijn omgeving ziet de gemiddelde gebruiker het verschil niet tussen de dure en technologisch gezien betere VR dan de goedkope gimmick via een Cardboard/Ander plastic omhulsel.

Maar goed, t zijn uit de lucht gegrepen cijfers en de technologie groet nog steeds enorm hard. We zullen zien waar het schip strand.
Ja, ik zei 't ook verkeerd eigenlijk. Voor 95% van de die-hards zal Cardboard nooit genoeg zijn bedoel ik natuurlijk. Die zullen altijd blijven miepen over 'hee ik zie daar een pixeltje!' of zoiets.

Voor 95% van de gewone consument die zo'n ding bij de Bart Smit koopt omdat 'het wel grappig lijkt' zal het ruim voldoende wezen.
Goed genoeg voor cardboard appjes, laten we dat vooral nog niet te serieus nemen. Waneer je een echte vr ervaring wil zal je toch wat dieper in de buidel moeten tasten. Ik denk eerder dat dat de reden is dat het pas bijna een jaar later naar ios komt.

[Reactie gewijzigd door Finger op 13 september 2016 10:36]

Right. Nee zo'n cardboard levert leuke effecten op. Beide zijn geen goede ervaring als je het mij vraagt.
Ik denk het ook.. hopelijk zitten we wel inmiddels op 8k tegen die tijd. Dat gaat echt mooie VR opleveren.
Krijg je er een mooie battery-pack rugzak bij om je onderweg van stroom te voorzien, terwijl de serieuze ontwikkeling van VR zich dan afspeelt op Rift-achtige devices.
Die cardboards van Google zijn poor peoples play toys: iedereen loopt zo een beetje warm voor VR en Google krijg gratis een enorme berg foto's die ze kunnen gebruiken. Heel slim van ze.
Rift-achtige devices gebruiken toch ook smartphone schermen of mis ik iets? Ik sluit zelf natuurlijk ook liever een Vive aan op mijn beast pc. :+
Dit lijkt me een erg gave ontwikkeling. Ik vraag me wel af hoe het geluid in deze app is. Vaak blijft geluid erg achter vergeleken met het beeld, en dat is voor mij als blinde wel jammer. Er zijn wel ontwikkelingen om 3d audio op te nemen met je telefoon, ik hoop dat dit soort ontwikkelingen ook geintegreerd worden in mainstream apps.
Zie voor meer informatie hierover ook http://www.theverge.com/2...s-could-be-3d-microphones
Bij mij werkte link naar de APP store niet.

Edit: doet het nu wel. Ge´nstalleerd op mijn iPad. Geeft zwart/grijs beeld met de melding dat ik mijn telefoon rechtop moet houden. Verder geen beweging in te krijgen. Ik zal wel iets fout doen.

[Reactie gewijzigd door Toad op 12 september 2016 20:36]

Typ jij met autocorrect? (Aan je APP te zien)

Totaaaaaaal off topic, maar ik ben er na een jaar achtergekomen dat ik veel sneller typ zonder autocorrect. Hij "verbeterde" me altijd verkeerd, waarna ik langer bezig was met alles fixen dan ik bezig zou zijn geweest met even backspacen en verder typen.
Gebruik een ander toetsenbord met swype en/of betere auto-correct? :)
Nee, autocorrect doet me nooit goed, helaas.
Ter info: via Oculus Photos kunnen deze foto's ook op de Oculus Rift weergegeven worden (weliswaar zonder geluid). Heel leuk om je zelfgemaakte beelden in VR te zien! De Cardboard Camera app werkt heel goed en berekent een stereoscopisch beeld nadat je de 360-graden foto hebt genomen.
Hoe is dit anders dan de 360 of zelfs sphere foto functie in Google Streetview app? Daarmee kan dit ook en zelfs meer.
Google doet dit slim. Ze hebben met dit soort apps miljoenen vrijwilligers die de hele aarde in 360 graden foto's vast gaan leggen. Jij je foto en Google is eigenaar van de foto en bouwt zo een prachtige database op die ze bij hun producten kunnen gebruiken.

Volgens mij zijn ze eigenaar van het gros van de geografische afbeeldingen: Panoramio, Streetview, Picassa, Google View
In de toekomst moet er regelgeving dat bepaald dat data op dit soort schaal niet langer eigendom van Google, maar van bijvoorbeeld de VN is. Om maar iets doms te noemen, maar dit soort data wordt in de toekomst zo belangrijk dat het extra bescherming zou moeten hebben niet alleen om backup te garanderen maar ook om te voorkomen dat het verwijderd zou kunnen worden.
Wat een slecht plan, waarom zou een bedrijf dan moeite stoppen in het verzamelen van data als het toch gestolen wordt door de VN? Dat stimuleert natuurlijk totaal niet om dit soort data te gaan vangen als bedrijf.

[Reactie gewijzigd door grafgever op 13 september 2016 08:30]

Omdat er in praktijk niks veranderd. Google kan nog steeds die data exploiteren en heeft er als enige bedrijf toegang toe, het enige wat veranderd is dat er een extra backup ergens staat en dat die data niet verwijderd mag worden.
Overheid en IT is alleen niet echt betrouwbaar dus ik zou als google het niet vertrouwen dat mijn data niet lekt / gestolen wordt.
Krijg het niet werkend op de iPad Pro. De app crashed als ik in view modus wil gaan.
Je wilt je iPad pro in een Cardboard gebruiken???
Van een bananendoos kan je ook een cardboard maken :)
Nee, wilde gewoon de app testen. Was benieuwd. En er is een iPad versie van de app.
Misschien past het als je het een beetje forceert. Het is ook weer niet zo dat de iPad Pro de grootte van een eettafel is.
Dat probleem ervaar ik ook met mijn iPhone 5c. De hele app werkt keurig, maar zodra ik in view modus ga, crashed de app.
Hier idem, iPhone 6 iOS 9
Hmm dit is niks vergeleken met zo'n 360 graden camera als samsung heeft. Niet heel bijzonder naar mijn mening, en als je op 1440p de pixels al ziet in een cardboard, dan moet het er op 330ish ppi iphones al helemaal niet uit zien.
Misschien is het gewoon te vroeg voor technologie als deze? Misschien ligt het grote publiek helemaal niet wakker van VR? Misschien is het net als 3D een doodgeboren kind? Misschien is de payoff voor zo'n scherm te groot voor het geboden resultaat?

Lees dit eens : http://www.theverge.com/2...phone-7-specs-competition

Vooral het stuk over 'enough' pixels.

[Reactie gewijzigd door iworx op 13 september 2016 08:23]

Heel leuk dat er in dat artikel staat dat het scherm van de iphone goed genoeg is, maar als ik een iphone naast mijn nexus 6p leg zie ik duidelijk verschil. Minder scherp, zwart lijkt grijzig, kleuren lijken minder fel door het mindere contrast.
Het scherm van de iphones is best prima, voor een 400 euro telefoon. Niet voor 1tje die het dubbele kost, is mijn mening hier over.

Edit:
Vergelijk het met de speaker van de galaxy s7. Dat ding produceert geluid, prima maar voor een telefoon in deze prijsklasse is de kwaliteit van de speaker erg matig. De s7 had een betere speaker mogen hebben.
Zelfde voor het scherm van de iphones, in deze prijsklasse is het scherm matig. Het had een beter scherm mogen hebben. Maar schijnbaar is dat lastig om toe te geven voor velen.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 13 september 2016 10:17]

Dat dacht ik nu ook meteen. Niet om Apple-telefoons af te vallen, maar de resolutie is niet bepaald 'je van het' zeg maar. Aan die race lijkt Apple niet mee te willen doen, maar of die cardboard dan een handig product is voor Apple-telefoons?
Vergeet niet dat Google dit heeft uitgebracht. Daarmee maken ze indirect duidelijk dat je beter een Android telefoon met hoge resolutie kunt gebruiken. Slim van ze.
Die cardboard app bestaat al een tijd voor iOS hoor. De functies hier genoemd zijn wel nieuw. verkeerd gelezen ..

Maar leuk, net 100 brillen op m'n werk ontvangen :D
Inmiddels heb ik zelf ook al twee appjes gemaakt met de cardboard sdk. Leuk spul!

[Reactie gewijzigd door Menesis op 12 september 2016 21:09]

Heeft er iemand toevallig nog een app die ze kunnen aanraden voor het bekijken van custom 360 video's? Heb zelf nog geen goede kunnen vinden in de appstore. Die paar die ik tegen kwam boden eigenlijk alleen maar sample video's aan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True