Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Het Amerikaanse bedrijf SpaceVR laat in juni volgend jaar zijn Overview 1 in een baan om de aarde brengen bij de CRS-12-transportmissie van SpaceX. De satelliet is van 4k-sensoren voorzien om een panoramisch beeld van de ruimte te maken dat gebruikers op aarde kunnen ervaren.

De Dragon-capsule van SpaceX zal de Overview 1 eerst bij zijn bevoorradingsmissie in juni 2017 naar het International Space Station brengen. Via de NanoRacks CubeSat Deployer van het ISS, wordt de satelliet dan in zijn lage omloopbaan gebracht. SpaceVR wil de panoramische ruimtebeelden voor zoveel mogelijk vr-brillen beschikbaar maken, waaronder Google Cardboard-varianten, de Oculus Rift en StarVR, die een horizontaal gezichtsveld van 210 graden heeft.

SpaceVR heeft in april een kapitaalinjectie van 1,25 miljoen dollar ontvangen en gebruikt dit geld om de on-board software van de Overview 1 versneld te ontwikkelen, de contentdelivery- en distributiekanalen te verzorgen en een netwerk van grondstations op te bouwen.

Vorig jaar faalde SpaceVR om zijn Kickstarter-doel van een half miljoen dollar te verwezenlijken, er werd iets meer dan 40.000 dollar opgehaald. Een nieuwe poging later in het jaar om 100.000 bij elkaar te krijgen lukte wel. Aanvankelijk was het idee om een systeem met twaalf camera's voor 3d-opnames de ruimte in te brengen, dat werd teruggebracht naar een opstelling met vier lenzen en 2d-beeld, maar SpaceVR koos er uiteindelijk voor de satelliet met twee 4k-sensoren en fisheyelenzen uit te rusten. Op aarde plakt SpaceVR de beelden aan elkaar voor de vr-weergave.

SpaceVR Overview 1

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Maar hoe zit dat met de beeldkwaliteit, snelheid(/lag), prijs, bandbreedte, duur, etc.?Dit klinkt interessant maar het lijkt me dat er hier nog heel wat moet gebeuren alvorens dit vlot zal werken.

Edit: niet live/realtime? Waarom niet? Het gebeurt al: http://www.ustream.tv/channel/live-iss-stream
Maar ok, zelfs als het niet live is, blijven mijn vragen nog steeds overeind. Ik lees een mooi business plan dat al wat geld heeft bijeengeraapt heeft, maar voor de rest? zeker als ik dit lees:
"Vorig jaar faalde SpaceVR om zijn Kickstarter-doel van een half miljoen dollar te verwezenlijken" en "Aanvankelijk was het idee om een systeem met twaalf camera's voor 3d-opnames de ruimte in te brengen, dat werd teruggebracht naar een opstelling met vier lenzen en 2d-beeld, maar SpaceVR koos er uiteindelijk voor de satelliet met twee 4k-sensoren en fisheyelenzen uit te rusten."

[Reactie gewijzigd door reaper_unique op 9 augustus 2016 15:15]

Als voorbeeld, het ISS haalt zo'n 300Mb/s downlink en 25Mbps uplink (bron). Vanaf het ISS wordt ook constant beeld gestreamd met redelijke kwaliteit. Het is niet geweldig maar dat is volgens mij het doel ook niet en mogelijk ligt het ook nog aan de camera's zelf:
http://www.ustream.tv/channel/iss-hdev-payload (leuk als achtergrond)
http://www.ustream.tv/channel/live-iss-stream

Vertraging lijkt me niet zo'n probleem als het beeld gewoon naar de grond wordt gestreamd en door een server verder wordt verspreid. De beweging van het beeld door de VR bril wordt dan lokaal geregeld. De prijs is wel een dingetje...

Edit: details over up/down toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Tk55 op 9 augustus 2016 15:26]

Er is niets realtime of met lag: je kan gewoon kijken naar beelden die opgenomen zijn:

Quote:

SD Card Storage: This scaled down version of the camera will not have a built in CPU. Instead, footage will be captured and stored on SD cards, then later brought back to Earth (instead of compressing and downlinking the footage using ISS communication bandwidth).
Kennelijk zijn ze van het SD Card plan afgestapt, dat was wel de bedoeling bij het plaatsen van een camera in het ISS, maar aangezien de satelliet in de ruimte zweeft is dat geen optie. Beelden zullen dus wel degelijk gestreamd worden
Je zal toch beter moeten lezen op de Kickstarter:

$100K covers flight certification, launch costs, and 2D 16K resolution footage that will be physically down-massed (returned from space) to Earth 2x per year.

Downmassed...
Dat is oude info (2015):
The company’s initial Kickstarter-funded plan was to place a VR camera on the International Space Station. Data from this camera would be obtained through a series of SD card drops from the device. This footage would then be collected, processed, and packaged into high-resolution immersive videos showcasing the beautiful reality of the vast unknown.

This plan, however, has now changed. Today, SpaceVR is no longer dependent on crowd-sourced funds thanks to a $1.25 million seed investment from the China based investment firm, Shanda Group. This influx of cash will allow SpaceVR to develop what it is calling, “The world’s first platform for creating cinematic, live, virtual space tourism…allowing consumers to experience the first ever 360-degree video content from low earth orbit.”
Het zal ook niet realtime gaan ben ik bang..
Haha even realtime kijken of er een regenbui aankomt!
Lag doet er niet zo toe denk ik. Het volledige 360 beeld wordt gestreamed naar de grond en dan kun je er zelf in rondkijken zonder lag. Dat het wellicht een paar seocnden later is of zelfs recorded maakt het niet minder spectaculair.

Zelf heb ik liever een hoge resolutie dan live beelden zonder vertraging.

Behalve als er natuurlijk een komeet op de aarde afstormt is een live uitzending wel leuk natuurlijk. :+
Geen streaming:

"footage will be captured and stored on SD cards, then later brought back to Earth (instead of compressing and downlinking the footage using ISS communication bandwidth)"
Damn dit is awesome. Lijkt me enorm vet om hoge kwaliteit virtual reality beelden te bekijken van onze aarde die niet door een 3d engine zijn gerenderd.
De vraag is hoeveel je zal zien zonder zoomlens. Op welke hoogte zal de satelliet zijn baan krijgen? Kun je vanaf die hoogte door een fisheye lens bijvoorbeeld steden herkennen? Waarschijnlijk niet. Dus het plaatje wordt dan een grote blauwe bal met daaromheen heel veel zwart omdat de sterren niet voldoende licht produceren.
Dat is niet echt een vraag, in het verhaal staat waar ze hem gaan plaatsen (low earth orbit) dit betekent dat hij tussen 80 en 2000km geplaatst kan worden van de aarde af, aangezien het de bedoeling is dat ze de satelliet terug krijgen (sd kaart althans) en verder van de aarde gewoon meer geld kost terwijl dit niet nodig is zal hij waarschijnlijk dichterbij staan dan meeste commerciŽle satellieten (6 a700km van aarde) De ISS zit ~400km en aangezien de bevoorrading daar heen is zal de satelliet niet veel verder komen door middel van de Racks_CubeSat_Deployer. Met andere woorden dit is het beeld wat we kunnen gaan verwachten:

Gefilmd met 4k heb je nog genoeg detail om in te zoomen.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 9 augustus 2016 16:07]

Waar lees je dat het de bedoeling is dat ze de satelliet terug krijgen? Dat staat niet in het artikel en ik lees het ook niet in het persbericht. Gezien de meeste reacties op dit artikel denken de meeste mensen ook aan video streaming en niet aan een opname op een SD-kaart die vervolgens als video wordt uitgebracht.

Verder overschat je de 4K resolutie ben ik bang. Er wordt gebruik gemaakt van 2 x 4K camera's die via een fisheye lens het beeld 360 graden moeten maken. Dat betekend dat de 4K resolutie moet worden verdeeld over 180 graden wat ongetwijfeld tot kwaliteitsverlies gaat lijden. Het is in ieder geval niet te vergelijken met een normale 4K camera met (bijvoorbeeld) een 50mm lens.
Zie reactie van Nees hierboven over de sd kaart, zelf verder zoeken voor meer info :)

Overschatting 4k resolutie: Hij wordt dus gefilmd in 4k wat dus ~4000 x 2000 is FOV van b.v. de oculus is 110į met een totaal resolutie van 2160x1200. Alleen kijkend naar de breedte van het beeld, ziet de oculus ~20 pixels per graden FOV.
De satelliet levert 2x 4k met 180 graden of ~22 pixels per graden van FOV dus hij levert meer beeld dan de oculus aan kan en dat is het beste systeem uit het lijstje. Daarbij komt ook nog is dat de oculus niet echt 2160x1200 ziet omdat delen van de ogen natuurlijk overlappen dus eerder een veel lagere resolutie betreffen ~1200pixels en dus er veel meer detail aanwezig is dan de meeste systemen kunnen weergeven.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 9 augustus 2016 17:09]

Reactie van Nees is gebaseerd op de oude plannen uit 2015, betrof toen geen satelliet maar een camera in/aan het ISS. Nu het een satelliet is geworden wordt er niet meer gesproken over SD cards, maar over 'live' (na nabewerking op de grond).

Zou een lastige klus worden, SD cards verwisselen in een rondzwevende cubesat ;)
Je hebt gelijk, zelf even gelezen, ze zijn weer van gedachte veranderd.
Ze gaan de data naar aarde beamen en daar bewerken. Het is dus nog steeds niet real time (wat wel het doel gaat worden in de toekomst). Mijn verhaal van zijn baan om de aarde blijft staan want de beperkende factor is de cubesat deployer. Dus hij zal nooit veel hoger of lager komen dan de 400km baan als de iss.

Grappige foto van het formaat van dat ding: Zie hier
Iets groter dan een pak melk :)

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 9 augustus 2016 18:53]

Als ik kijk naar het beeld dat te zien is vanaf het ISS dan zal dat wel meevallen; die kunnen met regelmaat mooie foto's maken en zitten volgens mij op een grotere hoogte.

https://www.nasa.gov/feature/top-15-earth-images-of-2015
Aangezien ze de CubeSat vanaf het ISS lanceren zal deze in ongeveer de zelfde baan terecht komen. Maar je moet niet vergeten dat de astronauten vanaf het ISS foto's maken met zoomlenzen en met camera's welke een hogere resolutie hebben dan 4K.
3D lijkt me ook een beetje onzin, op het allereerste stukje van de vlucht na. Zodra je meer dan zeg 100m van het ISS weg bent zijn alle objecten zo ver weg dat er geen parallax meer te zien is. Maar de VR is natuurlijk wel erg leuk.
Dat ligt er maar net aan hoe ver je de camera's uit elkaar zet. Je kunt zo meer diepte creeren dan je als mens gewend bent. Dat kan ook snel fout zijn, zoals in veel 3D films in het begin. Maar in de ruimte weet je vrij zeker wat voor scene zich afspeelt en zou je de hoeveelheid 3D daar prima op kunnen aanpassen.
Het lijkt mij in elk geval een stuk indrukwekkender om de aarde met diepte te bekijken dan plat.
Daar heb je geen 2 camera's voor nodig. Het is geen geostationaire satelliet, dus kan 2e opname een milliseconde of zo later ook prima voor een VR beeld zorgen (of ze kunnen de zelfde (dure) optica gebruiken met een 2e sensor als de sluitertijd een probleem is), de satellietbaan zelf zorgt voor de parallax. Het verschil in tijd is niet te zien en je kunt nog tunen met de timings, zodat je verschillende hoeken kunt gebruiken. Dat kan dus ook al met de huidige satellieten die opnames maken en ik neem aan dat bv. de militaire satellieten dit al lang doen.
Vreemde opzet dit.

[Reactie gewijzigd door friend op 9 augustus 2016 19:47]

Oh ja, dat is wel een goeie, ik zat me al te bedenken dat de satelliet wel heel groot moest worden om genoeg ruimte tussen twee camera's te krijgen :+
Hoe gaan ze hier geld mee verdienen?
Door een jaar abonnement (of levenslange toegang) tot de content te verkopen.
Zie http://www.spacevr.co/preorder/
Heeft er iemand geld verdient met ISS? :)
heel wat mensen, andre kuipers bijvoorbeeld.
Dat is een overheidsproject en toegepaste wetenschap. Maar in zekere zin wel ja Lockheed martin en consorten.

Maar bij dit project zie ik werkelijk waar niet hoe ze de investering gaan terugverdienen.
Wie gaat er betalen voor die beelden?

Voor Nasa en zelfs Google niet erg interessant want die hebben al betere camera's in de ruimte hangen.
Alle mensen die eraan werken en een hele hoop sub contractors. Volgens mij wel een prima stimulatie coor de economie, zo'n space programma?
Prachtig dat dit kan met de hedendaagse technologie. De wereld in beeld brengen op deze manier is radicaal perfect. Zo kan je het ene moment wilde beren zien in SiberiŽ en het andere moment Call of Duty in SyriŽ. Tijdens het leggen van een bruine kanjer kan ik genieten van de hoge sferen van planeet aarde met een virtual reality bril op mijn hoofd. Top idee en een groen duim omhoog van ome Gijs.
VR op de plee in de ruimte terwijl je een 'bruine kanjer draait'

+3 voor originaliteit. Ik zie het mezelf alleen nog niet zo gauw doen :D
Dom... Geldverspilling. 2 sensoren. Wat als blijkt, tegen dat die boven is, als 1 ervan stuk is... Geen redundancy. Goodbye "vr" ervaring en weer nutteloos afval in de ruimte.
Tsj.. wat als de raket tijdens de lancering onploft, wat alsie op een stuk ruimtepuin knalt, wat als... enz je snapt het wel... mocht je het niet snappen dan vooral niet meer de deur uitgaan... hoewel...
Afval in de ruimte is in dit geval geen sprake van, zoals gebruikelijk bij cubesats zal deze vanzelf in de dampkring vergaan. Alleen als satellieten van voortstuwing voorzien worden kun je dit tegen gaan. Qua redundancy ben ik het wel met je eens, hopelijk blijft het lang genoeg operationeel om genoeg mooie beelden te schieten en op te slaan.
Het hele idee achter CubeStats is dat deze goedkoop en simpel zijn. Als ze kapot gaan vervang je ze gewoon weer.
Als je erover nadenkt is de potentie van VR echt enorm.. alleen al qua entertainment voor films en games, en dan ook nog livestreams voor concerten, nieuws events, wedstrijden, celebrities en zo zijn er nog wel legio mogelijkheden te bedenken.

Wat alleen echt hard nodig is op dit moment zijn headsets met 4k resolutie, jammergenoeg zijn er nog maar heel weinig telefoons met zo'n scherm en loopt Samsung daar ook op achter.
Over een jaar zullen er zat telefoons zijn met de juiste specs. Je hebt van Google's daydream platform gehoord? Wordt denk ik heel groot. (En een jaar later is het dan alweer gedateerd want dan heeft iedereen ineens een magic leap op z'n neus).
Er wordt de laatste tijd wel heel snel met VR gegooid. VR staat voor Virtual Reality, en als ik dan naar de aarde kijk waar ik zelf op rond loop, dan is dat geen Virtual Reality maar gewoon Reality.

Daar naast is de term VR-camera net zo vreemd. Theoretisch kun je geen echte camera in een virtuele wereld stoppen. Dus dan is het uiteindelijk een satelliet met een stereoscopische 4k camera aan boord.
Ja helemaal mee eens. Eigenlijk misbruiken ze de term VR om op de hype mee te varen. Twee jaar terug heette het allemaal 3D en dat zou in dit geval Ūets beter kloppen (maar niet helemaal)
Dat je in de ruimte zweeft is dan toch geen realiteit maar een virtuele realiteit. Ik snap sowieso je probleem niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True