Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 140 reacties

Apple wijzigt de naam van zijn besturingssysteem OS X in macOS, om het zo in lijn te brengen met de naam van zijn overige besturingssystemen. Bovendien presenteerde Apple maandagavond versie 10.12 Sierra, waarin Siri een belangrijke rol speelt.

Siri is te vinden in de dock, vlak naast Finder. Gebruikers kunnen bovendien 'Hey Siri' roepen om de digitale assistent te activeren. Met Siri krijgt macOS voor het eerst een door stem aangestuurde interface. Op die manier is het mogelijk om agenda-items te plaatsen, berichten te sturen en andere zaken te doen die op iOS-apparaten al konden met de digitale assistent.

Apple presenteerde Siri in 2011 tegelijk met de iPhone 4s en heeft sindsdien de assistent uitgebracht in het Nederlands en functies toegevoegd.

Versie 10.12 van macOS heeft verder integratie met de Apple Watch, waardoor gebruikers hun macOS-laptop kunnen ontgrendelen door het Apple-horloge ertegenaan te houden. Daardoor hoeven gebruikers niet elke keer een wachtwoord in te voeren.

Ook is er nu een Universal Clipboard, waarbij apparaten zaken die gebruikers copy-pasten via iCloud synchroniseren. Ook is het mogelijk om dezelfde desktop te tonen op meerdere apparaten met macOS en iOS. In het geval van iOS verschijnen de bestanden in een lijst. Ook is het mogelijk om macOS automatisch oude bestanden te backuppen naar de webopslag om zo ruimte te maken op de harde schijf.

Apples desktopbesturingssysteem krijgt bovendien ondersteuning voor Apple Pay, om daarmee te betalen in webshops. Authenticatie gebeurt daarmee in Sierra met de vingerafdrukscanner in de iPhone. Eerdere geruchten wezen erop dat toekomstige MacBooks een eigen vingerafdrukscanner krijgen en gezien de integratie van Apple Pay ligt dat voor de hand.

De publieke testversie komt volgende maand uit. De uiteindelijke versie moet dit najaar verschijnen voor veel apparaten die nu draaien op de huidige versie van OS X.

macOS 10.12 SierramacOS 10.12 SierramacOS 10.12 SierramacOS 10.12 SierramacOS 10.12 SierramacOS 10.12 Sierra

Foto's: Engadget

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (140)

Grappig hoe het meeste dat genoemd wordt mij eigenlijk niet interesseert, maar dit dan weer wel:

APFS is released as a Developer Preview in OS X 10.12, and is scheduled to ship in 2017.
Apple File System is a new, modern file system for iOS, OS X, tvOS and watchOS. It is optimized for Flash/SSD storage and features strong encryption, copy-on-write metadata, space sharing, cloning for files and directories, snapshots, fast directory sizing, atomic safe-save primitives, and improved file system fundamentals.
Apple File System supports nearly all of the features of HFS+, and offers improvements over HFS+, including 64-bit inode numbers, 1 nanosecond timestamp granularity, an expansive block allocator, support for sparse files, and a crash protection scheme.
Apple File System provides several new features, including optimization for Flash/SSD storage, copy-on-write metadata, space sharing, cloning of files and directories, snapshots, fast directory sizing, and atomic safe-save primitives.
You can create an Apple File System container on an external hard drive, partition, or disk image on OS X 10.12 using the diskutil command.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 14 juni 2016 15:27]

Goed om te zien dat ook Apple met een modern bestandssysteem afkomt. Ik mag hopen dat ze het van de grond af hebben opgebouwd ipv de tekortkomingen in HFS(+) gewoon weg te patchen.
Gedaan met mensen die OS "X" zeggen in plaats van OS "tien".... :).

Ik ben wel benieuwd naar dat Siri-gebeuren, al sluit ik eigenlijk al uit dat ik het op regelmatige basis zou gaan gebruiken. Tegen je laptop praten vind ik toch maar een gek idee. Afijn, ik ben in ieder geval "gelukkig" met de naam van deze versie. Klinkt toch een stukje leuker dan "El Capitan".
OS X moet je juist ook zeggen. Het is OS X 10.9 bijvoorbeeld

Dit was eerst anders, maar ik geloof dat ze een paar jaar terug hadden aangegeven dat de X voor hun niet meer als '10' stond maar als merknaam. Ze e zetten daarom ook nog is apart de versienummers er naast.

Vroeg‚h, toen was het 'eigenlijk' wel zoals jij het zegt.

Correct me if i am wrong
Het besturingssysteem heette OS X, wat je uitsprak als OS Ten. OS X 10.9 Mavericks was dus versie 10.9 van OS X, wat verwarrend is omdat het eigenlijk bij versie 10 begon. Wat in het algemeen werd uitgesproken als OS Ten Mavericks, de werkelijke versie nummers waren meer voor onder de motorkap. OS X heeft verschillende text-to-speech features, waaronder een via de terminal command line. Als je daar het volgende commando uitvoert: $ say "OS X" , zal de Mac zijn eigen naam uitspreken als: OS Ten.
Nee hoor, ook bij Apple zelf noemen ze OS X "OS Ten". De versienummer wordt dan ook niet verbatim genoemd, enkel dus als "OS Ten Yosemite".
Tegen een computer praten lijkt mij niet vreemder dan tegen je telefoon of horloge. Het is een beetje een kwestie van gewoonte. Als je er vaak gebruik van maakt en er iets nuttigs aan hebt dan zie ik niet echt een probleem.
"oh-ess tien tien punt negen" zeggen (want dat staat er nu eenmaal als je "OS X 10.9" schrijft) staat anders toch ook best wel scheef.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 13 juni 2016 20:16]

Heel toevallig... Ik stond vanmorgen mijn beurt af te wachten in een Apple Service Center (Switch voor de Belgen onder ons) en d'r stond een klant tegen z'n Siri bezig (hij wou iemand bellen) terwijl hij met de technieker aan het overleggen was. Ik vond zelfs dat al bizar eerlijk gezegd. Dat... klopte precies niet ofzo? Kwam in ieder geval niet natuurlijk over vond ik. Door mij wordt Google Now of Siri praktisch uitsluitend gebruikt in situaties waarbij ik m'n handen niet vrij heb, zoals tijdens het autorijden of het sporten bijvoorbeeld. Wanneer ik alleen ben. Maar ik zal dan wel van de oude stempel zijn zeker?...

Daarnaast denk ik niet dat mijn collega's het zo zouden appreciŽren als ik de ganse dag tegen mijn laptop lig te lullen :+
Late 2009 iMacs en MacBooks

Geldt dit voor de unibody witte MacBooks? Dan vind ik het apart dat de MacBook Pro's van 2009 niet ondersteund worden maar die van 2010 wel.
Want als het voor de nieuwe generatie MacBook geldt had die beter in het onderste rijtje gestaan.


Verder, ziet er allemaal erg interessant uit, en de nieuwe naam is ook logisch. Tijden veranderen en nu past het beter bij de huisstijl.
Heeft wellicht te maken met de versie van Bluetooth.
Dat heeft er vreemd genoeg niets mee te maken. Ter illustratie, mijn MacBook (Late 2008, aluminium) krijgt de update niet, terwijl de onder de motorkap identieke MacBook (Late 2009) hem wel krijgt. Mijn processor is zelfs sneller dan die van de nieuwere.

Her was meestal wel aardig te verklaren waarom degrens bij bepaalde modellen lag, inderdaad voor dingen als Bluetooth, EFI, 32bit/64bit, graphics, etc. Dit lijkt volledig arbitrair, of beter gezegd, een manier om de laatste mensen met zo'n oud ding over de streep te trekken voor een nieuwe. Nu dacht ik daar al over na, maar een dergelijke beslissing valt dan niet goed.
Die MacBooks van 2010 zijn in 2011 ook nog verkocht aan scholen, dus zou het daar niet door komen?
Ales ouder dan 2012 (in de macbook pro series) heeft geen BLE 4.0. Dat is een "vereiste" voor de nieuwe unlock functionaliteit en voor veel dingen als continuity.
Dat kan wel zijn dat ze nodig zijn voor bepaalde functionaliteit, maar waarom de keuze niet aan de gebruiker laten? Het OS zelf kan perfect draaien op een 10 jaar oud systeem maar toch moet Apple hier weer een artificiŽle barriŽre opzetten.

En dan denk ik in 1 keer terug aan de presentatie van een tijdje terug over de nieuwe iPad Pro waarin nog een steek werd gegeven naar Windows gebruikers op een 6 jaar oude computer terwijl Apple nu zelf al bijna 6 jaar als limiet gaat nemen voor hun eigen toestellen.
Ja kompleet in lijn met de visie ten opzichte van personal computing dus. Als het spul zes jaar oud is dan houd het een beetje op.

Ik denk overigens niet dat het systeem prima kan draaien op de C2D macs. Als je kijk naar de berekeningen die exta worden uitgevoerd mbt foto's bv. Ook hardwarematige video acceleratie die ontbreekt.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 14 juni 2016 07:57]

Heb thuis nog wel eregens een E6600 liggen en ben er vrij zeker van als ik daar Win10 op zet icm 4 of 8GB ram en een SSD dat het systeem nog altijd vrij vlot zal werken. Niet zo super als een gloednieuw systeem, maar de tijd dat je elke 3 jaar een nieuwe computer nodig hebt omdat hij te traag word is toch echt verleden tijd imho.
Grappig! Ik zat uitgerekend gister op te zoeken of er ook een Siri was voor OSX. Vorig jaar goede ervaringen gehad met de dicteerfunctie van osx toen ik mijn arm gebroken had!
Eťn probleem: hier in Noorwegen heb ik twee collega's die Siri heten. Veel voorkomende naam. Zou fijn zijn als ik Hey Henk kon zeggen.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 13 juni 2016 20:02]

Dan zou ik het sowieso instellen dat ze reageert als ik OK Google.. zeg O-)

Ik kijk ook wel uit naar Siri op de Mac. En inderdaad, een eigen naam instellen zou handig zijn, maar voor zover ik weet gaat dat ook niet op iOS devices? (correct me if I'm wrong, heb zelf geen iDevices buiten mac's) Ik zou dan ook niet weten waarom ze dat dan wel op MacOS zou zitten eerlijk gezegd.
Jo, menesis, ssup?
Om je collega Henk te noemen of je macOS?
Ik ben nieuwsgierig hoever ik kan gaan met praten tegen mn computer. Ga ik mijn computer straks echt opdrachten geven zoals "siri open photoshop" ? of blijf ik met mijn muis naar het dock gaan om Photoshop te openen?
Ik denk dat het een kwestie van wennen is. Siri kwam uit in 2011 op de iPhone 4s en ik had het pas in 2014 op mijn iPhone 5S. En ik vond het grappig om te gebruiken als gimmick. Maar de laatste tijd merk ik (zeker nu het ook Nederlands is) dat het ideaal is in de auto om een smsje te sturen of iemand te bellen zonder je handen van het stuur te houden. Of op de fiets een smsje of een whatsappje te dicteren. Ik denk dat het op de Mac daarvoor ook wel zijn voordelen zal hebben. Je zult het niet vaak gebruiken, maar er kunnen situaties zijn dat het handig zal zijn. Hoe het op de presentatie getoond werd is natuurlijk gigantisch rooskleurig. Maar als je bijvoorbeeld aan het Photoshoppen bent en je wilt een mail beantwoorden, een wekker zetten of een reminder aanmaken dan kan dat ff snel.
Dat zal van de snelheid op welke Siri reageert afhangen. Als Siri snel is zal je dat op de duur wel doen maar als het soms hapert of gewoon traag reageert dan denk ik dat het niet echt snel zal aanslaan.

Ik weet niet of ik gewoon vergeetachtig en het enkel aan mij ligt maar soms denk ik bijvoorbeeld 'ik moet mijn mail checken' maar tegen dat ik met de cursor mijn dock heb gevonden al vergeten wat ik juist wou doe omdat iets anders mijn aandacht trok op het scherm. Niet constant natuurlijk maar het gebeurt wel regelmatig. Ik denk dat Siri me daar dus al zeker mee kan helpen.

Ook zou het handig zijn als je 2 dingen tegelijk kon doen een mail versturen terwijl je met een ander programma ligt te klooien.
Ze hadden het zo moeten maken dat je gewoon de tekst in Spotlight kan tikken i.p.v. dat je het moet dicteren.
Wel benieuwd wat dat Universal Clipboard doet met bijv. paswoordmanagers als 1Password en veiligheid. Nu halen de meesten van dit soort programma's actief het clipboard leeg na verloop van tijd, maar hoe gaat dat als ineens het clipboard gesynchroniseerd wordt.
Ik gok dat de API (als dat zo heet bij Apple) wel een functie heeft die het syncen van clipboard bij privacyy gevoelige of andere zaken uitzet. Je zal in Photoshop bezig zijn en een paar honderd MB in je clipboard hebben. Da's niet leuk als je ADSL hebt.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 13 juni 2016 20:28]

Zou het niet werken via je interne netwerk? Net zoals Apple Classroom werkt.
Dan nog denk ik dat je met bepaalde content niet je nerwerk wil belasten. Ik ga ervan uit dat het selectief uit te zetten is.
Dergelijke dingen (hand off, airdrop en continuity) werken met ad-hoc verbindingen via WiFi en Bluetooth. Dit belast je netwerk dus vrijwel niet.
Dan belast je toch nog steeds de beschikbare bandbreedte? Maar goed dit gaat offtopic 😃
En dat is erg hoe? Op dat moment maakt het toch niet uit dat je die banbreedte niet kan gebruiken? Het is niet zo dat je continue 200-300MB/s trekt.
Wel als je op een kantoor zit waar je dan ook de wifi-bandbreedte van anderen sloopt. Op een bekabeld geswitcht netwerk heb je misschien gelijk, al hou ik persoonlijk evengoed niet van onzinnige belasting. Maar met wifi deel je de beschikbare bandbreedte met iedereen om je heen. Dus ja, dat kan erg zijn.
Nee dat is dus niet zo. Ad-hoc wifi is tussen twee apparaten los en hier heeft dus niemand anders last van. Aangezien dit ook op andere kanalen gebeurt is interferentie ook niet aan de orde. Dit gaat niet over het bedrijfsnetwerk heen gok ik. Dit zal met het airdrop protocol werken.
Denk inderdaad dat je gelijk hebt, of de ontwikkelaar kiest ervoor om sync clipboard simpelweg niet te ondersteunen/ het als een (default 'off') setting te implementeren.

Leuk concept voor malware, als je het vanaf een security perspectief bekijkt.

Over de netwerkbelasting, binnen het lokale netwerk zou toch niet werken als je apparaten dan niet allemaal im dat netwerk bevinden? Mijn laptop hangt regelmatig aan het wifi, terwijl mijn telefoon op 4g in mijn jaszak zit.

Het lijkt mij dat niet elke copy-paste gepushed wordt naar alle apparaten, maar eerder met bepaalde triggers. Rest natuurlijk wel de vraag wat er gebeurt als je een paar gigabyte kopieert en dat wordt gepushed over je telefoon abonnement...
Mooi! Hoop dat de 2009 mac mini ook ondersteuning krijgt :)
Wel grappig dat ze van macos naar mac osx terug naar macos gaan.
Dan moet je even terugkijken, maar volgens mij stond er vanaf 2010.
Dit stukje ging inderdaad te snel voorbij.
Volgens mij stond er bij de macbook vanaf 2009/2010

Verder had ik het helaas niet kunnen zien.

Ik ben ook benieuwd voor mijn iMac uit 2007.
Werkt nog steeds aardig goed met 6gb ram, een SSD en os x 10.11 :).
Kijk op dit moment live :) had ondertussen ook voetbal opstaan
Ik kijk zelf ook live, zal nadat de Macbooks zijn aangekondigd wel even terugkijken.
These Mac models are compatible with MacOS Sierra:
• iMac (Mid 2007 or newer)
• MacBook Air (Late 2008 or newer)
• MacBook (Late 2008 Aluminum, or Early 2009 or newer)
• Mac mini (Early 2009 or newer)
• MacBook Pro (Mid/Late 2007 or newer)
• Mac Pro (Early 2008 or newer)
• Xserve (Early 2009)


Bron: http://www.evad3rs.net/20...rted-macs-compatible.html

Edit: Lijstje is onzin

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 13 juni 2016 22:26]

Uit zeer betrouwbare bron weet ik dat het lijstje niet klopt.
Wellicht kan je deze dan vermelden?
Ik zelf kan MacOS Sierra niet instaleren op mijn MacBook Pro uit 2009.
Ah, das dan redelijk betrouwbaar!
Ik hoop het :) heb een early 2009 met ssd
Ben benieuwd of ze met macOS Siera nu eindelijk Finder eens bruikbaar gemaakt hebben (ik hoop daar sinds Leopard al op). Anno 2016 zou het fijn zijn om eindelijk eens bestanden te kunnen verplaatsen met keyboard shortcuts, of de locatie van een bestand te kunnen kopieren met Iets als 'copy path' in het context menu (nu moet het via slepen naar de terminal). De meest bruikbare modus in Finder is de kolom weergave, maar die wordt dan weer geplaagd door het feit dat de standaard kolombreedte de filenamen inkort waardoor je alleen de eerste paar karakters en de extensie kan lezen. Ook een tree-weergave zou erg fijn zijn. Ik heb er echter een hard hoofd in dat dit ooit gefixt wordt (al was ik twee of drie OSen geleden wel heel erg blij dat vensters nu eindelijk vanaf elke vensterhoek resized kunnen worden; iets wat ik ook niet had verwacht). File-management is geloof ik geen prioriteit meer nu alles in de cloud dient te worden opgeslagen in door Apple voorgedefinieerde mapstructuren. Ik weet dat sommige dingen via plugins/externe software te fixen is, maar ik ben niet bereid te betalen voor basis-functionaliteit.

Daarnaast hoop ik dat ze wat verbeteringen hebben toegepast op het multi-monitor gebruik, want dat blijft ook huilen met de pet op. Zo zou het fijn zijn om het dock op beide monitoren te kunnen hebben zonder dat ze worden gezien als aparte spaces, en dat nieuwe windows van bestaande apps openen op de monitor waarop je aan het werk bent (in plaats van de monitor waarop de app op dat moment 'draait').

Begrijp me niet verkeerd: macOS (of OS X) is een zeer fijn OS, maar zeker niet perfect als het gaat om basisfunctionaliteit. Het zou fijn zijn dat in plaats van toeters en bellen Apple zich weer eens zou gaan richten op de daadwerkelijke klokkentoren (hetzelfde geldt overigens voor Microsoft).

[Reactie gewijzigd door DwarV op 13 juni 2016 22:21]

CMD-c / CMD-Alt-V is verplaatsen ;) kan al heel lang!

Ik vind finder ook niet het beste van OS X, maar moet zeggen dat ik de Verkenner nog steeds minder handig vindt. Alleen de treeview is daar af en toe wel handig.
Goh, das handig, weer wat geleerd haha. Wel goed verstopt dan.
Als je al deze aankondingen ziet zijn het alleen maar nieuwe features (die ook nog eens voor een groot deel afhangen van puur binnen het Apple ecosysteem werken) voor de "mainstream" ipv quality of life improvements en verbeteringen voor de wat meer "pro" gebruikers.

Zou mooi zijn als ze bijvoorbeeld Vulkan zouden supporten ipv alleen Metal of idd een wat bruikbaardere filemanager zouden maken met keyboard shortcut voor cut (cmd-x?) of rename, of een logische sortering in de listview, of niet steeds meer opties/"defaults" eruit slopen, of naar een case-sensitive filesystem zouden switchen, of uberhaupt gewoon plain-text config files gebruiken, of de wifi issues fixen, of niet een half oude Python meeleveren, etc, etc.
M.a.w. ik geef t een kleine kans ;)

[Reactie gewijzigd door aaahaaap op 14 juni 2016 08:39]

Begrijp me niet verkeerd: macOS (of OS X) is een zeer fijn OS, maar zeker niet perfect als het gaat om basisfunctionaliteit. Het zou fijn zijn dat in plaats van toeters en bellen Apple zich weer eens zou gaan richten op de daadwerkelijke klokkentoren (hetzelfde geldt overigens voor Microsoft).
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat basisfunctionaliteit is voor de gemiddelde gebruiker...

Voor de gemiddelde gebruiker is juist Siri basisfunctionaliteit (ik kan toch tegen mijn telefoon lullen, waarom dan niet tegen mijn Mac)
Terwijl multi-monitor setups weer uitzonderlijk zijn.
Bestandsbeheer is ook uitzonderlijk in het Apple-spectrum.

Ik zou zeggen kijk naar de grote concurrent (Windows) en je ziet dat die ook bezig is met voor de jonge gebruikers basisfunctionaliteit en niet met bestandsbeheer etc.

Jouw idee van basisfunctionaliteit is gewoon ietwat anders dan de gemiddelde persoon...
Wauw. Ik zou je nog maar eens gaan verdiepen in shortcuts en modifiers dan. Alles wat je noemt is ofwel heel eenvoudig te doen met keyboard shortcuts of is al gewoon in finder geÔntegreerd.
Ik vind finder gewoon belachelijk om eerlijk te zijn. Meteen Pathfinder derop gegooid. Dat is pas een fatsoenlijk file explorer.
Als ze dit in lijn brengen, moet het dan niet mOS zijn in plaats van macOS? Het is toch ook iOS voor de iphone en niet iphoneOS, of gaan ze die ook rebranden?
iPhone, iPod, iPad.
Het gaat niet alleen om iOS, maar ook om tvOS en watchOS :)
iOS is de rebrand van iPhoneOS ;)
Zoals de mensen hierboven al zeggen. macOS ivm tvOS en watchOS. Vergeet overigens niet dat mOS ook weer klinkt als mobile OS.

Ze hebben hiermee wat mij betreft de juiste keuze gemaakt.
iOS draait op alle mobiele iDevices. watchOS alleen op de Apple Watch, macOS alleen op de Mac lijn, en tvOS alleen op de Apple TV. Oorspronkelijk was iOS ook iPhoneOS, alleen begon dat wat lelijk te worden om 'iPhone OS' op een iPod Touch, en iPad te hebben.
Versie 10.12 van macOS heeft verder integratie met de Apple Watch, waardoor gebruikers hun macOS-laptop kunnen ontgrendelen door het Apple-horloge ertegenaan te houden. Daardoor hoeven gebruikers niet elke keer een wachtwoord in te voeren.
Hoop voor de Apple gebruikers dat het niet letterlijk "tegenhouden" is. Tevens, wordt het alleen mogelijk met je Apple Watch of kan je het ook met je smartphone doen? Op dit moment zijn er genoeg apps te vinden die dat mogelijk maken, maar native integratie is natuurlijk altijd beter dan een losse app.
Niet er tegen, je kan gewoon ernaartoe lopen/MacBook open klappen.