Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 135 reacties

Apple heeft donderdag de publieke beta's van zijn mobiele besturingssysteem iOS 10 en het OS voor zijn Mac-systemen macOS Sierra vrijgegeven. De softwareversies voor Apple-apparaten waren vanaf begin juni voor ontwikkelaars beschikbaar.

iOS 10 bedieningspaneelWie de testversies van iOS 10 en macOS uit wil proberen dient zich hiervoor te registreren bij Apple. Vanaf donderdag zijn de publieke bèta-versies van Apples besturingssystemen te downloaden. Gebruikers dienen er rekening mee te houden dat er nog bugs in de software kunnen zitten, zoals sommige testgebruikers bij de gesloten bèta al constateerden.

Apple heeft bij iOS 10 de interface bij menu's en notificaties licht gewijzigd. Er is een nieuwe versie van iMessage, waarin gebruikers previews van links en video's kunnen zien. Daarnaast is Apple Music onder handen genomen. Siri is vanaf iOS 10 beschikbaar in apps van derden en er is de app Home, om functies van apparatuur die werkt met zijn sdk HomeKit te verenigen. Daarnaast zijn er verbeteringen bij Maps en Foto's.

Meer informatie over de wijzigingen is te lezen in de preview Apple iOS 10 Preview - Iedereen een iets veranderde iPhone.

Updates iOS 2016 Naar iOS 10 Blijft op iOS 9
iPhone 5, 5c, 5s, 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus, SE 4s
iPad 4, Air, Air 2, Pro, Pro 12,9", Mini 2,3,4 2,3, Mini
iPod touch v6 v5

Bij macOS 10.12 Sierra is de belangrijkste wijziging, naast de naamsverandering, de komst van de digitale assistent Siri naar Mac-computers. Verder kunnen bezitters van een Apple Watch hun macOS-systeem ontgrendelen door het Apple-horloge in de buurt te houden. Photos kan afbeeldingen automatisch rangschikken met de Memories-functie. De software ondersteunt verder Universal Clipboard, voor het kunnen kopiëren en plakken over meerdere systemen, waarbij de synchronisatie via iCloud verloopt. MacOS Sierra komt in de herfst in zijn definitieve versie uit.

macOS Sierra

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (135)

En team Pangu heeft al een jailbreak klaar, woohooo.

https://www.yahoo.com/tec...jailbroken-125219359.html

[Reactie gewijzigd door LordLuc op 7 juli 2016 19:30]

Tenzij die lekken in de beta-fase worden gefixed door Apple?
Dat is bij elke release het risico. Sommige jailbreak methodes zijn echter moeilijker te patchen dan andere, en ik meen gelezen te hebben dat er meerdere beschikbaar zijn die achter de hand worden gehouden.
Dit gaat hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren, want het team heeft aangegeven meerdere setjes aan exploits te hebben zodat ze opties hebben. En helemaal nu een heleboel stukken (kernel cache etc.) met opzet niet door Apple versleuteld zijn is de kans groter dat security researches kwetsbaarheden gaan vinden en deze gaan exploiten.

Dus er is erg goede hoop voor een directe jailbreak na de vrijgave van iOS 10.
Maar anderen die geven dit juist weer wel door.
Dan moet je toevallig wel dezelfde exploits hebben. Ik vraag me af hoe groot die kans is.
Acht die kans wel groot omdat ook beveiligingsbedrijven oa naar diezelfde kernel kijken.
Apple lijkt nu bewust zwakheden in de software te laten. Ze zijn zich bewust van de bijdrage die de jailbreak-community levert. :)
Dat doet Apple juist niet, maar laat iedereen nu naar diverse plekken kijken juist om jailbreaks tegen te gaan.
Jailbreaks zijn tegenwoordig ook nergens voor nodig en lokken alleen besmette apparaten uit.
Think again.
á
Voor meer discussie.

[Reactie gewijzigd door Blizz op 7 juli 2016 20:58]

Ziet er eerder naar uit dat ze door hebben dat security through obscurity niet werkt, gezien de FBI recent toegang heeft kunnen krijgen tot de inhoud van een iPhone met versleutelde inhoud. Door bepaalde delen zonder gebruikersgegevens niet te versleutelen wordt de kans groter dat gaten in de beveiliging worden opgemerkt en gemeld en dat Apple ze kan dichten voordat ze worden misbruikt. Vergeet niet dat het hele slechte publiciteit is voor Apple dat instanties zomaar toegang kunnen krijgen tot de inhoud van versleutelde iPhones.

EDIT: dit was bedoeld als een reactie op zijn/haar comment een niveau dieper.

[Reactie gewijzigd door makruiten op 8 juli 2016 14:49]

Kun jij met je iOs device torrents downloaden, je icoontjes (+UI elementen) aanpassen, youtube op de achtergrond laten spelen , je touch-id gebruiken als homebutton , en alle advertenties in alle applicaties blocken?

Het antwoord is nee, en dus is een jailbreak voor mij nog heel erg nodig. Zonder jailbreak geen iPhone in mijn geval.
Een torrent ? Zelfs op je mobile device? Oh, natuurlijk voor de laatste Ubuntu distro. 8)7
Nee, wel om game of thrones te downloaden en rechtstreeks te streamen naar de Chromecast met subtitels.

Vooral power users hebben iets aan een jailbreak zo blijkt wel weer ;)
Ik ben een mega poweruser van m'n iPhone. Volledige extensie van mijn kantoor en schiet er al m'n backstage video's en vlogs mee. Ik gebruik m'n iPhone voor alles tot aan m'n home domotica toe. Maar nee ik mis niets, zeker geen illegale meuk :)
Als je dingen niet kent kun je ze ook niet missen. Ik ken ze wel ( al vanaf de iPhone 3S) en kan niet meer zonder. Het zegt ook wel genoeg dat Apple steeds meer jailbreak tweaks inbouwt in iOs.

Ik wil bijvoorbeeld geen ontzettend trage animations bij het openen van apps. Oplossing: noslowanimations. Ik wil graag de gestures van de iPad gebruiken op mijn iPhone. Ik wil niet altijd mijn homebutton fysiek hoeven in te drukken. Ik wil graag mijn playstation controller kunnen pairen ipv een extra mFi controller aan te schaffen. Ik wil graag youtube filmpjes lokaal kunnen opslaan voor wanneer ik geen internet heb. Ik wil niet jarenlang tegen dezelfde icoontjes aankijken.

Vrijwel niets van deze dingen valt onder de noemer illegaal, maar wel onder handigheidjes die het gebruik voor mij velen male prettiger maken. Zo prettig zelfs dat mijn geroote oneplus 3 de gebruikerservaring en snelheid van mijn 6S plus niet kan evenaren.
Ik moet zeggen dat dat idd handige features lijken. Daarom ga ik dit soort gesprekken ook aan.
Trage animaties kan je uitzetten met de optie verminder beweging. Het kan uiteraard nog iets sneller, maar de app is dan toch vaak nog niet helemaal geladen dus kan je nog niets.

4-finger swipe is opzich erg handig om even snel van app te wisselen.

Youtube filmpjes cachen zijn ook gewoon Apps voor die dat doen zoals playtube.

Nog steeds is een deel van de functies die je noemt al standaard aanweizg of op te lossen met een app
Power users of illegale downloaders? Er is een verschil.

Een jailbrake heb je niet nodig, die wil jij omdat het voor jou handig is. Er is ook hier een verschil.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 7 juli 2016 21:44]

men gaat naar youtube .com, speelt video, gaat naar een andere applicatie, en drukt nog een keer op play. Is geen hogere wiskunde, en is ook geen jailbreak voor nodig.
Ik gebruik de app van YouTube, ga naar mijn homescreen of lock mijn toestel en hij blijft spelen. Ook speelt hij hele playlists af.

In feite zijn dit juist de kleine gemakken die jailbreaken voor mij heel waardevol maken.
Meer ruimte op je telefoon kwijt voor hetzelfde resultaat. Playlists speelt hij via safari net zo goed gewoon af, en dan heb je ook geen ad blocking voor apps nodig.
Hoezo moet ik torrents downloaden?
Hoezo moet ik UI/icoontjes aanpassen?
Youtube kan gewoon op achtergrond draaien.
Ik heb geen last van ads in apps.
Ik wil totale vrijheid bij mijn apparaat van ruim 800 euro. (iPhone 6s plus 64gb). Bovengenoemde dingen kan ik niet (meer) missen.
Ik hoef geen totale vrijheid... heb al voldoende vrijheid.. daarnaast kost een samsung edge ook rond de 800/900 euro en daarvan is de accu ook onvervangbaar maar daar hoor je ineens niemand over.
Zeker ineens innovatie ofzo.
Wil je ook totale vrijheid in je auto die 10K heeft gekost en snachts met 200 over de A2 rijden en zo. Wil je ook totale vrijheid in je hifi set van hinderde euro's en alle condensatoren vervangen en weerstanden door versies met een lagere tolerantie, en doe je dat ook allemaal? :)
Deze link zegt wel genoeg denk ik: https://play.google.com/s...ent&hl=nl#details-reviews

Op android is het downloaden van torrents op je smartphone of tablet heel populair hoor. Apple staat het helaas niet toe in hun app store.

Tevens: als je iets niet weet te waarderen dan wilt dat niet per se zeggen dat niemand er waarde aan hecht.
Dan koop je toch een android?
Mijn ervaringen met jailbreaks zijn ook niet al y positief terwijl ik mijn android telefoons wel meer dan regelmatig geroot heb. Niet voor de root maar voor een andere Rom. Zal je met de argumenten die je geeft niet beter af zijn met een android telefoon?
Je kan wel torrents downloaden op iOS.
Sinds Xcode 7 kan je al programma's voor eigen gebruik SideLoaden.
Aantal Apps wordt wel beperkt in Xcode 8
Totdat Apple die weer versleutelt in de GM.
Sommige android telefoons zijn gewoon unrootable met android 6.0 als deze een locked bootloader hebben en de laatste beveiligings patches zoals bij sommige amerikaanse providers voorkomt. Er zijn samsung modellen geweest die een unlockable bootloader hadden wereldwijd met uitzondering van een paar Amerikaanse telefoon providers.
Dat blijf je waarschijnlijk altijd hebben met dit soort ingewikkelde software, zolang ze het maar snel fixen zodat er geen misbruik van kan worden gemaakt (wat Apple volgens mij wel redelijk snel doet, heb al een aantal jaren geen ervaring meer met Apple).
Bij Android gaan ze volgens mij ook niet voor unrootable, maar voor alle rootmethoden moet volgens mij wel enig verstand aanwezig zijn van Android/adb.
Andere besturingssystemen weet ik zo snel niet maar ik durf er vergif op in te nemen dat er geen enkel besturingssysteem waterdicht is en dat dat waarschijnlijk ook nooit zo zal zijn.
Nou ja, het oude Blackberry OS is volgens mij nooit gekraakt, maar dat was dan ook van begin tot eind dichtgetimmerd, was daardoor vrij traag en de API's lieten niet zoveel toe als Android/iOS.
Is altijd zo, en plop als de nieuwe versie officieel gelanceerd is, is het direct gefixt.
Ik raad jailbreaks met de komst van de nieuwere malware en andere rommel trouwens goed af.
Niet als je weet wat je doet en zomaar 3rd party/shady repo's gaat gebruiken.
Daarnaast moeten inderdaad de jailbreak tools / injections goed bekeken worden om te 'garanderen' dat daar ook niets vreemds in zit. En dan doel ik voornamelijk op pangu etc.

Jailbreaks van iH8sn0w, GeoHot etc. etc. hadden nooit (!) rommel dat erin verstopt was.
Juist.. van dat nooit gedeelte maken criminelen en ook landen zoals Noord-Korea, Amerika, Duitsland etc. gebruik van.
waarschijnlijk omdat iOS in de basis een prima OS is, met prima features, en een prima look. UI Design hoef je ze bij Apple weinig over te leren. (maar smaken verschillen, natuurlijk).

Alleen willen mensen op die hele goeie basis, soms toch meer. (en ook een aanzienlijk deel is puur omdat mensen niet willen betalen voor de apps)
iOS 10 Beta 1 was reeds jailbroken door iH8sn0w... O-)

https://youtu.be/z5Lto14kvuQ
Voor de personen die met HomeKit app "Woning" willen spelen maar geen HomeKit devices hebben is het misschien interessant om te kijken naar HomeBridge. Dit draait op een Raspberry Pi en maakt het koppelen van veel andere apparaten mogelijk.
Wat is het verschil eigenlijk tussen Beta 2 en de Public Beta 1?
Ik denk dat dit de zelfde beta is, op een ander schema, net zoals de "fast ring" en "slow ring" voor Windows 10 builds, zullen publieke beta's dus minder regelmatig uitkomen om er voor te zorgen dat de grootste problemen van te voren op kunnen worden gelost.

Edit: Ik kan bevestigen dat beta 2 and public beta 1 allebei build 14A5297c zijn.

[Reactie gewijzigd door 586111 op 7 juli 2016 19:45]

Er zit geen verschil tussen Developer beta 2 en Public Beta 1, het enige wat anders is is dat de Public variant altijd een paar dagen later komt om zeker te zijn dat er geen gigantische bugs in zitten.
Meestal zitten er geen verschillen tussen. De developer beta's releasen meestal wel enkele dagen eerder en de publieke beta's skippen soms een versie wanneer er vervelende bugs worden gevonden in de developer beta's.
Ik zie helaas niets over snelheidsverbetering in iOS of toegenomen geheugengebruik in MacOS door Siri. Wacht verdere berichten nog even af.

[Reactie gewijzigd door 8bitfanaat op 7 juli 2016 19:09]

Ik draaide beta 1 voor 2 weken en sinds vanochtend beta 2, beiden zijn belachelijk snel. TouchID is nog sneller - al helemaal in combinatie met het ontwaken op het moment dat je je telefoon uit je zak haalt.

Dit is op een iPhone 6S 64GB.

Wel problemen gehad waarbij input met Swiftkey apps deed freezen (soms hele iPhone) waarbij soft reset en wisselen naar normaal toetsenbord nodig was. Dit is nog niet gebeurd onder beta 2.
Ik ben pas op de public beta ingestapt omdat ik niet te veel risico's wilde nemen met een telefoon die ik veel gebruik. Vannacht geinstalleerd en ik ben ook onder de indruk van de snelheidswinst op de 6 met 64GB. En Music is ook een stuk verbeterd!
Op mijn iPhone 6+ was het juist geen snellere ervaring en kwam ik nauwelijks verbeteringen tegen. Apple staat voor mijn gevoel een beetje stil.
Mwa ik heb de de elopers versie van iOS 10 op m'n iPhone 6plus en ik merk wel degelijk verschil in snelheden. iOS is exht wel een stuk sneller geworden.
No love for the watch?
Nope. Vooralsnog zal je het moeten doen met de 'developer preview'. Er is niet bekend gemaakt of er een publieke beta voor watchOS komt, maar ik acht de kans klein.
Kan je eigenlijk de public beta voor iPhone combineren met de developer beta voor Watch?
Met je Watch kun je alleen OTA updaten, en je kunt niet terug naar Watch OS 2. De enige manier om te downgraden van Watch OS 3 Beta is met je Watch terug naar een Apple Store te gaan. Lijkt me dat Apple dat niet gaat doen.

[Reactie gewijzigd door Whatson op 7 juli 2016 20:38]

Je begrijpt mijn vraag niet goed.

Ik zat met al mijn devices op de Developer beta. Nu zit ik met al mijn devices op de Public beta. Dit heb ik gedaan omdat er vorig jaar mensen waren waarbij er open een gegeven moment om de UDID registratie werd gevraagd door de betreffende devices (en terecht!). Mijn Watch heeft nu als enige device nog het developer profiel. Ik ben dus benieuwd of dat verder geen problemen geeft met updaten. En daar was mijn vraag op gebaseerd. Ik kan je nu uit eigen hand vertellen dat de Public iPhone en Developer Watch geen problemen met elkaar hebben. Dus hopelijk blijft dat zo met de volgende update. Ik krijg alleen het unlocken van mijn Mac met mijn Watch niet werkend.

[Reactie gewijzigd door sww89 op 7 juli 2016 21:53]

Omdat je je update profile hebt veranderd naar public beta krijg je geen Watch OS updates meer waarschijnlijk tot de GM in het najaar. Dit omdat Apple Watch niet te herstellen is met iTunes mocht er iets mis gaan. (is dus te groot risico voor Apple om dat naar zoveel mensen uit te rollen, want je moet naar Apple Store toe om het te laten fixen als het misgaat)

UDID registratie is verleden tijd. Apple lijkt iOS 10 gewoon in zoveel mogelijk handen te willen krijgen om problemen bij GM te voorkomen.
https://www.reddit.com/r/..._be_release_today/d4pyc8v
FYI, via dat AppleBetas account worden al die OTA profiles gepost op Reddit.

[Reactie gewijzigd door Whatson op 7 juli 2016 23:46]

Ja. Zover ik weet is dit gewoon mogelijk. Overigens is watchOS 3 niet compatible met iOS 9. Je iPhone zal dus op iOS 10 beta moeten zitten alvorens je aan de slag kunt met watchOS 3 ;)
Gisteren is developer Watch OS 3 beta 2 voor de Watch uitgekomen.
Ook voor iOS en macOS. Wat is uw punt? Hij reageert op de publieke beta.
Nee, denk ook omdat dit komt omdat als het fout gaat... de herstel mogelijkheden klein zijn omdat je hem niet echt aan iTunes kan hangen.
Ik krijg een "Profiel installeren niet mogelijk. Safari kan een profiel niet installeren vanwege een onbekende fout." popup als ik op Download profile druk.. Iemand anders hier ook last van? Zo ja, is er misschien een fix hiervoor? Kan zelf niks op Google vinden.. En wat ik heb gevonden dat werkt niet helaas.
Geeft hij wel IOS 10 aan? Bij mij geeft hij nog steeds IOS9 aan. En dan lijkt het logisch omdat je niet voldoet aan de voorwaarde 8.1.3.

edit: profiel is bij mij ge´nstalleerd :) :) .

[Reactie gewijzigd door zuudje op 7 juli 2016 19:24]

Yup, iOS 10 Public Beta 1 staat er.
klopt. bij mij wordt hij nu ge´nstalleerd. 1,6 GB. loopt hij nu bij jou ook?
1.7 GB hier.. Over paar minuutjes downloaden aangezien ik nu Evolve Stage 2 aan 't downloaden ben :P (en ik heb hier maar 100Mbit..)
Profiel eerst downloaden en dan installeren helpt.
Thanks! Heb 'm nu geinstallerd :)
Als ik inlog word ik doorverwezen naar de beta van ios9, even wachten dus.

Vanaf 1900 uur nl tijd kan je het profiel downloaden.

[Reactie gewijzigd door gielie op 7 juli 2016 18:06]

Draai al ruim twee weken de developer beta DMV een profiel. Zeker aan te raden op iPhone 6S. TouchID is nog veel sneller en zijn een paar leuke handigheidjes bij gekomen.
Profielen zijn helaas niet van mij dus weet niet of ernaar linken word gewaardeerd.
Deze link werkte voor mij:

http://insanecoderz.net/i...tion_Profile.mobileconfig

Hier is mijn proof:

http://imgur.com/EaJFInK

Sharing = Caring ;)

[Reactie gewijzigd door xheroxkefx op 7 juli 2016 19:31]

Het profiel is ook nu verkrijgbaar via de officiele Apple website. Altijd beter om het via de officiele kanalen te doen (maar uiteraard bedankt voor het delen!).

Voor de Mac krijg je een redeem Apple store code waarna deze de beta download via de appstore. Deze ben ik nu aan het installeren.

Voor de iPad krijg je via dezelfde website een profiel te downloaden. Na een herstart zal deze ook via de system updates beschikbaar. Ik ga eerst de Mac updaten en daarna de iPad. Ik zal terug rapporteren hoe het is verlopen!

Edit; beide updates zijn zonder problemen verlopen. Ook snapt Siri nu dat ik men huis vol heb hangen met Philips HUE lampen en kan deze ze schakelen / dimmen. Helaas ondersteund Siri nog geen kleuren wijzigen...

[Reactie gewijzigd door dycell op 7 juli 2016 21:52]

Je kan via de hue app scenes maken met kleuren en die via siri activeren.

"TREE POWERS ACTIVATE!" bam hele huis groen.
Volgens mij is dit niet geheel de bedoeling, er is een reden dat er een public iOS beta is.
Dit betreft een dev iOS Beta met als voorwaarden;
Beta software is intended only for installation on development devices registered with your Apple Developer Program membership.[...]Attempting to install this version of iOS in an unauthorized manner could put your device in an unusable state and necessitate an out of warranty repair.
[bron]

[Reactie gewijzigd door Zephyer op 7 juli 2016 21:28]

Vergeet niet dat dat een developer versie is, die kunnen van tijd tot tijd tot extra problemen lijden doordat Apple bijvoorbeeld ineens toch naar jouw UDID code gaat kijken en dan moet je wel verplicht teruggaan naar iOS 9.
Ook zitten in dev versies vaak extra bugs die de public beta's weer niet hebben.
Snap ik, ik wilde alleen delen voor de gene die niet konden wachten, word weer bedankt met een -1, dus bedankt! ;-)
Ik zou me niks van dat minnen aantrekken. Minnen is voor zuurpruimen.
Als het echt onwenselijk was dan was je wel weggemod door een mod.
Zoals je al zei: Sharing = Caring ;)
Dat is mooi, masr ook wel eerder dan verwacht. Ik set de pb van iOS 10 pas op mijn iPad 3 als ik volgende week de Pro 9.7 ophaal bij de Apple Store.
iPad 3 krijgt geen iOS 10 als ik dat overzicht zo zie?
http://www.apple.com/ios/ios10-preview/ helemaal onderaan, iPad 3 staat er niet bij.
Wel jammer, moet ik zelf ook maar op zoek naar een alternatief als vervanging van mijn iPad 3...
Ik weet ook niet of er echt iets heel drastisch nieuws voor de iPad in zit hoor..
Geen updates meer krijgen is wel meer dan alleen geen nieuwe features meer. Veel apps worden ook niet onderhouden voor een oud OS, en nieuwe apps worden niet meer compatibel met oude versies gemaakt. Verder mis je natuurlijk ook beveiligingsupdates, al is de kans van exploiten over het algemeen wel klein bij iOS.
En toch vereist vrijwel geen enkele app nu iOS9. Bijna alles is iOS7 of hoger, uitzonderingen hier en daar voor iOS8 en een enkeling nog iOS6. Sowieso kan je een iets oudere versie van apps blijven draaien met een EOL apparaat.
Idd is geen beveiligingsupdates bij iOS een non-issue. Op Android zou ik het benauwder krijgen :)
Alleen krijgt de iPad 3 de update naar iOS 10 niet meer ;) De Mini 3 wel, als je die bedoelt.
Wie weet hoe dit zit op MacOS 10.11? Kan ik gemakkelijk terug gaan mocht er iets mis gaan? Of bijvoorbeeld alleen door middel van Time Machine? (Zou voor mij de eerste keer zijn om te updaten naar een beta)
Als jij een time machine backup maakt, kan je gewoon de time machine backup terugzetten.
Wel rekening mee houden dat als je disk volraakt met Sierra backups, je El Captan backups worden verwijderd. Je kunt geen Sierra backup terug zetten op een El Captan installatie.
Dat kan zeker :)
Wel time machine backup maken

[Reactie gewijzigd door nilsson1234 op 7 juli 2016 18:20]

Maak een clone op een externe schijf met bijv. Carbon Copy Cloner
https://bombich.com/nl
Ik kijg de beta helaas niet ge´nstalleerd op mijn iPhone 6s, ik krijg momenteel de volgende melding:
"Profiel installeren niet mogelijk"
"Safari kan een profiel niet installeren vanwege een onbekende fout"
Ik ben bang dat er teveel verkeer is, straks nog maar eens proberen..
Dit heeft te maken met dat het profiel op dit moment nog voor iOS9 is, en dat certificaat al sinds 1 juli verlopen is. Het iOS10 certificaat staat op het moment van schrijven nog niet online.