Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 145 reacties

Apple heeft een 2TB-optie voor oplag op iCloud toegevoegd. Tot nu bood de fabrikant als maximum een opslag aan van 1TB. Klanten krijgen geen kwantumkorting: de 2TB-optie kost het dubbele van wat de 1TB-variant nu kost.

Apple vraagt in de Benelux 19,99 euro per maand om 2TB te mogen opslaan op zijn servers. De 1TB van 9,99 euro per maand was tot nu toe de duurste optie, meldt 9to5Mac. Op de supportpagina van Apple staan de prijzen voor Europa.

De prijzen voor iCloud blijven gelijk: 50GB blijft 99 cent kosten, terwijl Apple voor 200GB 2,99 euro per maand vraagt. De optie van 2TB komt weinig voor in de markt voor webopslag. Alleen Mega heeft ook een 2TB-optie en vraagt daarvoor dezelfde prijs. Dropbox biedt met Pro bijvoorbeeld 1TB voor 8,25 euro per maand, Microsoft heeft 1TB voor zeven euro in de maand op Onedrive. Google biedt met Drive meer mogelijkheden, maar na 1TB voor 9,99 euro per maand is de volgende optie 10TB voor 99,99 euro per maand. Amazon tot slot heeft voor 65 dollar per jaar onbeperkte opslag met Prime Drive.

De timing van de introductie van Apples 2TB-optie valt op, omdat de fabrikant volgende week een evenement houdt waarop het vermoedelijk de iPhone 7 zal presenteren. Ook die heeft naar verluidt dubbel zoveel opslag. De goedkoopste versie zou 32GB opslag meekrijgen in plaats van de 16GB van de iPhone 6s, terwijl de duurste versie naar 256GB gaat in plaats van 128GB.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (145)

bij iCloud mis ik ook gewoon een verkenner in de browser om je files te beheren. Dat vind ik in OneDrive veel fijner werken. Tevens gebruik ik OneDrive op mijn iPhone met automatische foto upload. Als mijn 16 Gb iPhone dan vol zit, dan verwijder ik alle foto's en filmpjes omdat ik weet dat ze nog netjes in de cloud staan. Als ik met iCloud met iPhone zou willen opschonen, dan ben ik ook direct mijn foto's kwijt volgens mij.

Tevens krijg ik ongeveer elke dag een email dat mijn iCloud 5 Gb vol zit en soms zelfs een popup. Heel irritant eigenlijk, maar levert wel wat op denk ik.
Als je inlogt op icloud.com kan je gewoon "bladeren" door je iCloud drive. Je hebt daar ook toegang tot andere webversies van apps zoals, pages, mail, keynote, photos enzovoort. In de mac is het beschikbaar in de linkerkolom in de Finder. En op iOS kan je een "app aanzetten" waarmee je kan bladeren. Geen idee waarom dat laatste niet standaard aan staat.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 31 augustus 2016 22:36]

Dat was vroeger. Tegenwoordig kan je gewoon met Finder, Verkenner of browser door al je iCloud bestand heen bladeren en ook zelf bestanden en directories aanmaken. De applicaties onder iOS gebruiken echter vaste mappen maar dat zal te maken hebben met het sandbox principe.
Je kunt bij iCloud ervoor kiezen om je foto's in lage kwaliteit op je telefoon te behouden en alles altijd online op te slaan. Je telefoon zorgt dan dat er genoeg ruimte op vrij blijft. Zo kun je toch nog de filmrol blijven gebruiken zonder dat je alles op je telefoon hoeft te bewaren.
Dat is echt een mooie functie, vooral voor 16GB en kleinere iphones. Op je telefoon bekijk je foto's toch alleen maar tot schermresolutie en zodra je het deelt, print of naar een andere app stuurt dan wordt eerst de volledige resolutie gedownload. Bespaard aardig wat storage!
Je kunt Finder gebruiken of de iCloud.app op iOS.
Als je op iPhone je foto's 'optimized' dan staan (en iCloud Photo Library aan hebt) de originelen in iCloud en worden er lokaal lage resoluties bewaard, zodat je meer ruimte hebt. Faces, places, objects en albums blijven dan gewoon intact. Werkt echt seamless en als een zonnetje.
Ja precies, ik "snap" iCloud ook niet zo goed, dus blijf ik er ver van af.
Mijn setup is Dropbox met automatische upload. Dropbox "snap" ik. ;)

De functie "lokaal opslaan in lage resolutie" snap ik ook niet. Als ik dan die foto wis, wordt die dan op iCloud gewist? Wordt er ooit uberhaupt iets gewist op iCloud en wat als je toch iets wil wissen?
Via je browser de iCloud foto's downloaden gaat ook niet, tenzij foto per foto. Dus blijf ik er van weg. Een beetje zoals iTunes dus, dat is nog ingewikkelder als je meerdere computers en gebruikers wil verbinden met 1 telefoon...
Dat van dat wissen snap ik ook niet helemaal. Maar ik denk dat je foto's dan ook echt weg zijn uit iCloud. En dat vind ik dus ook het "hele" probleem. Je kan niet selectief syncen, maar "alles" staat op je Phone en PC vanuit de Cloud.
Onbeperkte opslag is tevens mogelijk met Google Apps Unlimited. Ze adverteren dit als een zakelijke oplossing, maar ik heb het particulier gewoon kunnen aanschaffen; een domeinnaam is voldoende. Kost 8 euro per maand.
Niet unlimited maar wel gratis en evenveel storage: https://www.transip.nl/stack/
Ik heb nu sinds een paar maanden Stack en het is echt ideaal... Ik gebruik het als backup van mijn foto's op mijn nas. Als ik iets op mijn nas weggooi, syncroniseert hij dat naar Stack.
Maar het grote voordeel is dat Stack een prullenbak kent, die je handmatig moet legen voordat het echt weg is.

Dus al gooi je (per ongeluk) heel je nas leeg en hij synchroniseert met Stack. Laat stack het toch nog staan.
Damn! Thanks voor de tip, gelijk ingeschreven !
Stack is inderdaad een aanrader, gebruik het thuis en op werk zonder enig probleem en de prullenbak die dfrenner omschrijft is inderdaad ideaal. Al aardig wat bestanden teruggetovert die ik kwijt dacht te zijn vanwege een verkeerde merge.
Vergeet dan niet de kleine lettertjes te lezen ;)

"Store as many files in Google Drive as they need, as well as unlimited Gmail messages and Google Photos. Users no longer need to pick and choose only the most valuable content, saving them time and worry. (If you have 4 or fewer users in your organization, each user gets 1 TB of storage.)"

Als je het dus als particulier aanvraagt voor alleen jezelf (of max 4 personen totaal) dan krijg alsnog 1TB storage per persoon. Daar betaal je dan $10 per maand per persoon voor. Dus gewoon even duur als de meeste storage diensten...

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 31 augustus 2016 20:05]

Ja ik had het er ook bij moeten zetten ook. Ik ben er al overheen, en heb daar geen last van. Maar wie weet ben ik ge-"grandfather"t in het programma, want vroeger was die beperking er niet.

[Reactie gewijzigd door JCE op 31 augustus 2016 20:06]

Met twee van de twee gebruikers zitten we hier al geruime tijd overheen. Toen we de accounts aanmaakte was die regel ook al van toepassing. Ik snap niet goed waarom het zo werkt, maar het werkt in ieder geval niet zoals geadverteerd :)

[Reactie gewijzigd door Bastiaan op 31 augustus 2016 20:18]

Misschien tijd om een soort 'Consumers united' actie op te zetten? Als je een 'bedrijf/organisatie' opricht waar mensen lid van worden, heb je al aan 4 man voldoende om die onbeperkte toegang te bereiken.
Maar als je op jouw link klikt en het stukje leest onder "With Google Apps Unlimited, your users can..." staat er toch echt dit: If you have 4 or fewer users in your organization, each user gets 1 TB of storage.

Klinkt niet echt als onbeperkt tenzij je wat vrienden of familie regelt die mee willen doen.
https://apps.google.nl/pricing.html
Unlimited storage is 5x¤8=¤40/maand

Ik gebruik het, maar het integreerd niet met iOS op dezelfde manier als iCloud (wat ik ook gebruik, 50GB).
Leuk voor de mensen die graag alles van Apple willen hebben en dat is natuurlijk prima. Maar er zijn betere en goedkopere alternatieven waar je ook nog eens veel meer mogelijkheden hebt.

Overigens staat er in het artikel dat alleen Mega 2TB storage bied maar dat is natuurlijk niet waar.
Bij Stack van TransIP bijvoorbeeld kun je gratis 1TB krijgen en 2TB voor 10euro per maand.

Daarnaast heb je daar geen limiet op bestandsgroote en worden alle bestanden ondersteund.
Bestanden worden niet door hun gescanned of ingezien en is er WebDav ondersteuning,
Je kan met de juiste programma's dan ook direct alles streamen of bewerken vanaf je pc/mac of mobiel.

Verder kun je gebruikers toevoegen en eventueel slechts een deel van de opslagruimte toewijzen. Ook kun je direct mappen en bestanden delen aan niet gebruikers, zij hoeven ook geen account aan te maken.

En ook fijn, het is een nederlands bedrijf :)

[Reactie gewijzigd door ReVision op 31 augustus 2016 20:27]

ik kreeg vandaag anders de melding dat ze Zweeds worden.

Beste klant,

Graag willen we geweldig nieuws met jullie delen: TransIP heeft een grote investeerder aan zich weten te binden. EQT is een gedegen Zweedse partij met een buitengewoon internationaal netwerk en een langetermijnvisie die past bij de onze.

Dankzij deze partij kunnen we - eindelijk - aan de slag gaan met onze buitenlandse expansieplannen. Bovendien kunnen we hiermee ook extra investeren in versnelde uitbreidingen van STACK.

Alhoewel er niets voor onze klanten verandert, wilden we toch graag onze vreugde met jullie delen :). Dit is voor ons een erg bijzonder moment :)...
Dat maak ik niet op uit de tekst. Alleen een investeerder (financiėle partner), niks over een overname.
De integratie van Stack is lang niet zo goed geregeld in apps dan iCloud of Dropbox. iCloud zit in het OS en apps hebben 9 van de 10x dropbox integratie als ze iets met cloudopslag doen. Helaas geld dat voor Stack nog niet. Stack is verder een prima product.
Nou werkt fantastisch hoor. De synchronisatie client werkt voor geen meter en geeft veel errors op dingen die dat niet moeten doen. Stack is echt niet beter. Ik kan het weten. Ik heb zowel Gdrive, dropbox, mega, stack, onedrive en icloud.

Stack is een goed initiatief, maar je kan wel degelijk zien dat het nog in beta zit.
Nee, die heeft niet meer mogelijkheden. Die kan bijvoorbeeld niet je storage van je iPhone of iPad volautomatisch managen. En Apple is niet de goedkoopste? Je verwacht het niet van Apple. |:(
Voor 10 euro per maand heb ik office 365 voor 5 systemen en voor elke gebruiker 1 TB aan opslag op onedrive, werkt perfect samen met de ipads, windows phone en alle andere systemen die ik heb en ik gebruik het voor backups van mijn foto's op mijn nassen.

Ik vind Apple vrij duur, 10 euro voor 1 TB terwijl je dus voor hetzelfde bedrag voor al jouw apparaten (en die van je partner en kinderen) officie 365 hebt met voor iedereen 1 TB.

enige nadeel is het vereiste dat je een creditcard moet hebben, maar dat heeft Apple ook... tja, keuze lijkt mij simpel.
Icloud heeft natuurlijk het grote voordeel dat het foto's automatisch in de cloud kan zetten en thumbnails op je telefoon bewaart. En dat volledig automatisch, nooit meer een foto deleten, icloud regelt managed je storage volledig.
Een belangrijk voordeel imo dat geen enkele andere cloud service biedt en meteen ook het unieke selling point.
Ik gebruik gewoon flickr voor men foto's automatisch te laten uploaden. Werkt goed.
Dropbox kan het ook, het uploadt de foto's van je telefoon automatisch naar Dropbox. En je kunt je verwijderde bestanden/foto's ook recoveren met Dropbox, i.p.v. met Flickr.

[Reactie gewijzigd door Hatsieflatsie op 1 september 2016 00:09]

Maar de foto oplossing van dropbox laat echt te wensen over. Ik zou nooit iPhoto op iOS willen inruilen voor die dropbox app. Zeker niet met wat er in ios10 op komst is.
Dat carrousel van dropbox was nog wel aardig maar dat hebben ze weer in de app geļntegreerd en nooit echt verbeterd... 8)7

[Reactie gewijzigd door Menesis op 1 september 2016 08:36]

Maar het managed je storage op je telefoon niet. Dat is net het hele punt.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 1 september 2016 10:31]

Zou een mooie optie zijn als het ook werkte. Onlangs op m'n iPhone met bijna vol geheugen aangezet, enkele foto's verschijnen op iCloud, de rest blijft gewoon op de telefoon staan en het levert geen bitje vrije opslag op. En wat er op iCloud verschijnt is een verkleinde versie van de originele foto :? :?
Kortom: leuk op papier, in de praktijk helaas brak geimplementeerd. Zie ook de vele soortgelijke reacties op internet.
Dan doe je iets verkeerd denk ik. Hier zowel Macbook, als Imac en iPad Pro alles automatisch en ben er wel erg van te spreken
Dan moet je even na de instellingen kijken. Hij zal nu alleen de nieuwe foto's meteen in icloud zetten. Voor foto's zijn er meerdere opties te vinden op je iPhone.
Werkt ook zo met Onedrive op IOS.
Misschien ben ik verkeerd maar geen enkele opslagdienst werkt op dezelfde manier als icloud. Enkel met Icloud kun je instellen dat hij je geheugen van je ipad/iphone moet managen door minder kwaliteit op je device bij te houden en betere kwaliteit (origineel) in de cloud en dan wel bv betere kwaliteit (origineel) op je imac/macbook whatever.
ik zou nooit meer zonder kunnen .
Volgens mij doet Google Drive dit toch ook met Photos in m'n Drive?
Ik heb de thumbnails op mn device staan, maar afbeeldingen upload die in originele kwaliteit naar m'n Drive en m'n Macbook synct daar weer mee.
Zo blijft er op m'n telefoon ruimte over en heb ik goede kwaliteit foto's op m'n computer staan en een backup op Drive.
ok ik wist niet dat google drive zo integreerde met IOS.
Doen ze ook niet, maar je kunt Google toegang geven tot je foto's. Dan kunnen ze er vanalles mee doen natuurlijk :)
Niet dat ik dat zou willen trouwens.
Maar dat is juist wat ik niet zou willen, hoewel mijn iMac een 1TB schijf heeft, heb ik een MBP met maar 128GB. Wanneer ik al mijn foto's in full-res op mijn MBP zou hebben, zou het niet eens passen.

Ook op mijn iPhone heb ik momenteel 22 van de 64gb vrij, dus ik vind het een geniale oplossing.

Wat ik wel heel graag zou willen is het delen van alle iCloud bestanden met een andere Apple id. Momenteel gebruik ik noodgedwongen Google drive omdat mijn vriendin met haar MacBook niet bij alle bestanden kan.

Stack is trouwens niet te vergelijken, de gratis variant biedt geen backups! Pas bij een upgrade naar 2TB heb je de mogelijkheid om backups in te stellen.
In het geval van je MacBook, kan je toch aan/uitvinken dat je niet wilt dat die specieke map met fotos synct met je device? (in dit geval macbook). Als je dan toch een keer die fotos wilt kijken op je macbook kan dat via photo.google.com of via drive.
Nee. Geen enkele cloud dienst kan dit.
dat is inderdaad wel waar, vergat ik even omdat ik een windows phone van het werk heb en die doet het direct naar onedrive.

maar wellicht een handige tip voor personen zonder iphone.
Google photos doet dit ook. Onbeperkt opslag tot 16megapixel!
Google photos kan niet automatisch je storage managen.
Ja, 'gratis' omdat ze de foto's ook scannen. En die meta data weer gebruiken om de 200+ Google parameters die aan jou gekoppeld zijn te updaten.
Alleen in de meeste Android telefoons kun je simpel een 256GB micro SD kaartje toevoegen, iets wat met iPhone niet mogelijk is.
Sinds kort durven bedrijven het weer aan om een SD kaartje te ondersteunen. Er zijn genoeg (ik schat meerderheid) Android toestellen zonder SDcard
Google foto's kan dat ook, dus zo uniek is dat niet. Je hoeft alleen te klikken in het menu op opslagruimte op apparaat vrijmaken. Dan houd je meteen zelf de controle en kun je ook controleren of alles ook daadwerkelijk goed gegaan is. En als je genoegen neemt met hd resolutie ipv originele grootte dan betaal je helemaal niks voor onbeperkte opslag. En anders is het 10 dollar per maand voor 1TB.

[Reactie gewijzigd door darkdesign op 1 september 2016 08:22]

Nee Google photos kan niet automatisch je storage managen.
Tjsah, als jij als wachtwoord nog steeds de naam van je huisdier gebruikt vraag je er natuurlijk ook om ;) Er wordt tegenwoordig zoveel gehamerd op het gebruik van goede wachtwoorden door allerlei organisaties dat het instellen van een slecht wachtwoord toch echt niet meer voor hoeft te komen.

Daarnaast: wil je echt niet dat je foto's die je met je mobiel maakt naar de cloud gaan dan heb je nog steeds de mogelijkheid om het uit te zetten.

[Reactie gewijzigd door Myrdhin op 1 september 2016 07:59]

Hop, weer een -1 score .. je zou bijna denken dat iemand bewust berichten op aan het zoeken is, ook al zijn ze on-topic en dragen bij aan de discussie, als in ja-knikkers erwunscht :?

[Reactie gewijzigd door michelr op 2 september 2016 01:07]

Je kan Microsoft ook betalen met Paypal, dus zonder creditcard kan je prima bij Microsoft terecht :)
handig om te weten, dank je
Je hebt ook bedrijven die tijdelijke virtueele creditcards faciliteren.
Die kun je dan kopen met een tegoed er op en gebruiken.
Zijn ook hier op tweakers wel wat forum posts over te vinden.
Groot nadeel is dat je geen versiebeheer hebt op onedrive.
Ik weet niet of dit bij apple wel zo is.
dat heb je wel, rechtermuisknop en dan versiebeheer
Je hebt gelijk dat dit werkt voor documenten maar niet voor foto's en video's.
Ofwel doe ik ergens iets verkeerd.
...en voor gratis heb je 1 Terabyte bij TransIP Stack. Sync-clients voor alle platforms, en WebDAV ondersteuning zodat je het overal kan mounten waar je maar wilt. Staan je bestanden bovendien gewoon veilig in Nederland.

Ze hebben net vandaag een mailing de deur uit gedaan dat ze weer flink invites gaan weggeven ivm een nieuwe investeerder die ze hebben.

edit: Beetje opmerkelijk dat het artikel een hele rits cloudstorage diensten opnoemt, maar het product van eigen bodem vergeet... Stack biedt tegen betaling ook 2TB en zelfs 10TB opslag.

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 31 augustus 2016 23:11]

Wel enkel voor Nederlanders toegankelijk!
Misschien appels met peren vergelijken, maar wanneer je als Apple minded persoon toch macs en ipads gebruikt heb je al het "office" pakket van Apple erbij geleverd gekregen. Niet dat ze gelijk aan elkaar zijn, alhoewel ik bijna alles kan ik beide softwareomgevingen, is toch het pakket van Apple (Pages,keynote,numbers) gratis bij een mac.
Zoals je weet komt een OS (windows en OS/X) met vele applicaties geļnstalleerd. Bij OS/X zit er dan Pages, Keynote en Numbers bij, de office achtige pakketten. Je krijgt er ook wat andere software pakketten bij zoals bij iMovie en nog enkele utils.
je kunt daarnaast ook nog andere software zonder kosten downloaden zoals ontwikkeling tools genaamd X-Code.

Kijk,
het met natuurlijk ergens vandaan komen en Gratis betekend hier zonder extra kosten, uit moet natuurlijk wel ergens vandaan komen die ontwikkeling kosten maar dat regelt Apple intern.
Misschien zit ik fout, maar ik zie 19.99 dollar staan bij Pages via Apple App Store?
Ik geloof dat Apple pas vanaf 2012 de apps standaard meeleverd met alle devices, waardoor ze automatisch een lifetime license hebben. Dwz iOS devices krijgen de licenties alleen in de iOS App Store en laptops en desktops krijgen de licenties alleen in de Mac App Store.

iAS en MAS zijn nog niet compatible met elkaar al heb ik onlangs wel ergens (weet niet meer waar) gelezen dat macOS iOS apps gaat ondersteunen en beide App Stores volledig herschreven worden. Dus wellicht komt hier verandering in.
Dat zit natuurlijk bij de prijs inbegrepen dus gratis is een groot woord. Mijn hekelpunt is vooral dat ik dezelfde bak in elkaar kan schroeven, windows en office aan kan schaffen en nog goedkoper uit kan zijn.
Maar dan heb je nog steeds geen macOS en als je dat fijn vindt werken dat helpt zelf in elkaar schroeven niet. Sowieso haal je met zelf in elkaar schroeven niet de formfactor die Apple aanbied met zijn all-in-ones en laptops. Er zijn echter wel andere hardwarefabrikanten die vergelijkbare alternatieven bieden voor een goedkopere prijs.
Als in dat je geen Apple device hoeft te bezitten om toch gratis een iCloud account aan te kunnen maken met daarin iWorks -weliswaar web-based- gratis tot je beschikking.

[Reactie gewijzigd door Maestro J op 31 augustus 2016 22:24]

Volgens mij kan je iWorks tegenwoordig gratis downloaden vanuit de app store als je recentelijk (ik denk sinds de laatste twee jaar ofzo) een mac of iOS device hebt aangeschaft. De native versies that is.
Met Apple apparaten heb je helaas niet echt een keuze. Alleen iCloud is volledig geļntegreerd in iOS en Mac OS.
snap het. je kan beter een offline stand-alone PC maken en daar enkele HDD's inzetten met freeNAS
waarmee je ook gewoon voor veel minder geld (op lange termijn) een grote nas/cloudstorage hebt.

aangezien je al 8TB voor 400 euro hebt. (3x) 1200+300= 1500 euro met pc hardware dan ben je binnen
18 maanden al goedkoper uit. (berekend op 10TB totaal)
Creditcard is niet nodig. Ik betaal mijn Office 365 'gewoon' met Paypal.
iCloud opslag kun je ook betalen met iTunes krediet niet per se met creditcard
Iedereen -dus ook geen Apple gebruiker- kan gratis een iCloud account aanmaken en heeft daarbij de beschikking over iWorks en een opslag van 5GB. Dit werkt direct met alle Apple devices en is daarnaast web-based en ook te gebruiken met devices anders dan die van Apple. Heb je een Apple device dan komt daar nog bij dat iCloud je fotobibliotheek volledig automatisch voor je managed.

Ik weet dat Office365 en iWorks appels (pun intended) met peren is vergelijken. Maar er is geen mogelijkheid tot een gratis Office365 account. Het is heel leuk dat jij voor 10 euro je gehele gezin kan voorzien. Maar wat heeft iemand die maar een account nodig heeft daaraan? Die betaalt dus uiteindelijk ook 10 euro voor 1TB net als bij Apple.
en ik gebruik het voor backups van mijn foto's op mijn nassen.
Deze volg ik even niet. Begrijp ik hieruit dat jouw foto's op je NAS staan en je daar weer een back-up van maakt naar je Office365 opslag? Is het dan niet handiger om RAID 1 op je NAS te gebruiken en 4x per jaar een back-up van je foto's te draaien naar een extern schijf die je ergens anders bewaard? o.i.d.?

Persoonlijk ben ik geen voorstander van het bewaren van al mijn foto's en videos in de cloud,nog maar daargelaten dat dit dan in mijn geval een duur geintje gaat worden. Echter de fotostream van Apple is wel weer erg handig.
Het hangt ervan af wat je definieert als kwaliteit :D :D :D

Ik heb beroepsmatig al heel wat de kans gehad om apple te leren appreciėren maar telkens moet ik concluderen dat het niks voor mij is.

[Reactie gewijzigd door christoforius op 1 september 2016 18:24]

Natuurlijk een prima oplossing om je foto's automatisch te uploaden en je kan ook instellen dat de foto met 100% kwaliteit in de iCloud komt en met lagere kwaliteit in de telefoon komt, wat flink wat ruimte in de telefoon bespaart, maar het verlies van de filmrol vind ik zo lastig.
Als je synct met je PC (iTunes), dan staan de nieuwe gemaakte foto's in de filmrol en de van de PC gesyncte foto's staan in aparte mappen, die je zelf aanmaakt.
Bij de iCloud oplossing is de filmrol weg, heb je 1 map met alle foto's bij elkaar en heb je mappen die je in iCloud aanmaakt.
Even snel de laatste gemaakte foto's opzoeken is er niet meer bij als je in iCloud een map er bij hebt gemaakt.
Ieder z'n meug.
Volgens mij heeft Apple de slag met Google Photos al verloren. Onbeperkte opslag, betere algoritmes voor zoeken etc.
Groot verschil is wel dat je bij Google Photos in de gratis variant moet inboeten aan kwaliteit van de foto. Dat heb je iCloud zeer zeker niet. Ik heb zelf alles van Apple, dus dan is iCloud een logische keuze. Hiervoor heb ik wat vanalles geprobeerd: Drive, Dropbox, Mega, ... Niets is zo geļntegreerd als iCloud (en er zit tegenwoordig al verbetering in).
Foto's kleiner dan 15 mp gebeurt niets mee bij Google. Ik heb er een stel opgezet en gedownload, ze zijn niet kleiner geworden.

[Reactie gewijzigd door Broekventje op 1 september 2016 15:22]

Verloren? Hoezo?
Bij Apple blijven jouw foto's origineel, geen veranderingen aan het bestand.
Google is wel onbeperkt maar foto's groter dan een bepaalde resolutie worden opnieuw gecomprimeerd, je bent je eigen foto dus kwijt.
En Apple heeft ook goede algoritmes voor zoeken (in iOS 10) die nķet worden geupload. En dus is je privacy meer gewaarborgd.
En daarnaast is iCloud -voor Apple gebruikers zeker- zeer goed geintegeerd in macOS en iOS en tvOS. Dus verloren vind ik een beetje een vreemde uitspraak.
Pssst, intelligente zoekfunctie. Daarmee kan je op generieke onderwerpen zoeken in je foto's.
Wat hij bedoelt is dat iOS 10 en OSX Sierra alle foto's scant en probeert te detecteren wat er in staat. Bijvoorbeeld een vogel, vliegtuig, persoon, bepaalde locatie, datum enzovoort. Dit gaat automatisch. Je kan dan met de zoekfunctie alle foto's vinden met een kat er in, of alles van een bepaalde periode enzovoort.
Kun je het ook zonder intelegentie zoekfunctie doen? Wat Ass-ware verteld heeft?
Bij Momenten staan ook je laatst gemaakte foto's
Zodra ze eens komen met familie storage ben ik om. Ga niet drie keer 1tb betalen zodat we allemaal onze foto's kunnen uploaden naar de gezamenlijke stream.
Je kan meerder toestellen aan je icloud account koppelen.
Dan zit je allemaal aan hetzelfde mail adres vast. Hordo bedoeld denk ik dat je je storage moet kunnen delen in je "family"
je icloud account hoeft toch niet je mail adres te zijn..
Je koppelt je iCloud aan een emailadres of je neemt een @icloud.com mailadres.
Dat is inderdaad zo. Maar het werkt wel.
Apple heeft Apple Family. Mijn beste vriendin en ik gebruiken het ook om al onze dingen die we delen erin te synchroniseren ook iCloud en Fotos en dergelijke.
Daar zit gewone iCloud ruimte toch niet bij? Hoe doe je dat dan, want ik ben ook wel geļntresseerd in iCloud sharing (dus bv 1x 1TB abo hebben en die 1TB kunnen delen met alle gezinsleden).

http://www.apple.com/benl/icloud/family-sharing/
Nee. Family Sharing is een gedeelde Reminders-lijst, Agenda en een iCloud Photo Library gedeeld album + Apple Music.
Je iCloud storage kun je niet delen!
Klopt, alleen doet Granata iets anders uitschijnen...
Het is niet het dubbele, 9,99 x 2 is altijd nog 19,98, het is zelfs duurder dan 2 losse TB's!!
:9~ Goed dat je deze schandalige woekerpraktijken doorziet!
spider sense is tingling
Apple moet eens met een systeem komen dat je meer opslagruimte krijgt als je meer Apple apparaten koopt. Dus je koopt een iPhone, dan krijg je standaard 5GB iCloud opslag. Koop je later een iPad, dan krijg je nog eens 5GB erbij. Apple TV? Weer 5GB erbij. Eventueel zou duurdere apparatuur zoals een MacBook of iMac meer opslagruimte beloond kunnen worden.