Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Het TU Delft Solar Boat Team heeft woensdag een recordsnelheid van 50,5 kilometer per uur behaald tijdens dag vijf van de Dutch Solar Challenge. De zonneboot behaalde het record bij de Recordpoging Pieksnelheden voor de topklasse in Drachten.

De snelheid van 50,5 kilometer per uur zal worden bijgeschreven bij Guinness World Records, dat nu nog geen record voor zonneboten bevat. De tweede plek bij de Recordpoging Pieksnelheden werd behaald door Clafis Victron Energy Solar Boat Team uit Leeuwarden, dat met zijn zonneboot een snelheid van 42km/u wist te behalen. Het S.D.O.G Team uit Slochteren werd derde met 30,3km/u.

De recordpoging werd woensdag verplaatst van de Drachtstervaart naar de Industriehaven, Nije Kanaal, in Drachten vanwege de felle wind. Delft won ook de innovatieprijs vanwege de gebruikte technieken, waaronder het achter elkaar in plaats van naast elkaar plakken van de twee draagvleugels, waardoor de zonneboot als het ware over het water schaatst.

Zaterdag is de finish van de Dutch Solar Challenge, in Leeuwarden. De voorlopige resultaten van de competitie, die 2 juli in Amsterdam van start ging, staan op de site van de challenge.

Dutch Solar Challenge 2016

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Tof!
Het snelheidsrecord voor een "gewone" boot is trouwens 10x zo vlot.

https://en.wikipedia.org/wiki/Water_speed_record

en wat meer achtergrond informatie.

http://www.solarboatteam.nl/project/

[Reactie gewijzigd door kevin33 op 7 juli 2016 18:51]

Hangt er van af hoe je er naar kijkt, de Virgin Atlantic Challenger II met Richard Branson in 1986 maakte de snelste overvaart naar Amerika (Blue ribbon) haalde bijna 50 knopen.
http://www.dailymail.co.u...essel-cross-Atlantic.html
Dat is een veel langere vaart dan 1 mijl.
Dat is allemaal nog te ver.

Waar je aan zou moeten denken zijn vrachtschepen en passagiersschepen die onder andere in Amsterdam worden gebruikt. Die zouden dan een deel op zonne-energie kunnen varen zonder meerkosten.

En ter info, sommige boten gebruiken benzinemotoren om stroom op te wekken.

Overigens gaat een normaal schip rond de 10 tot 30 knopen.
Grote schepen lijken me juist niet interessant daarvoor, door de schalingsprobleem - het oppervlak is veel te klein ten opzichte van het gewicht dat verplaatst moet worden, zelfs met 100% efficiente panelen haal je maar een fractie van de energie die nodig is om vooruit te komen.

Daarom zijn die solar-voertuigen allemaal zo klein en licht (auto's, boten, vliegtuigen), je kan niet om de natuurwetten heen. Als je die grote vrachtschepen wil vervangen, zal je aan een vloot van miljoenen kleine zonnebootjes moeten denken.

(Even snel rekenen aan een VLCC: om die 16 knopen te laten halen heb je zo'n 28 MW aan vermogen nodig. Met 120 Watt per vierkante meter (gemiddelde over de dag) valt er op een oppervlak van 12.500 m2 (250m lang x 50m breed) maar 1.5 MW aan zonlicht op zo'n schip. )

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 juli 2016 10:51]

Je bedoeld geen benzinemotoren maar vaak diesel en stookolie motoren die een aggergraat aandrijft. Bijvoorbeeld in onderzeers en (grote) schepen.
Zo kan je ook altijd elektriciteit hebben op je hoofdmotoren wat handig is in een hoop situaties.
OnderzeeŽrs en passagiersschepen zullen voornamelijk dieselelektrisch zijn, waarbij passagiersschepen zowel HFO en MDO stoken, zal een onderzeeŽr waarschijnlijk alleen MDO stoken vanwege de schonere verbranding.

Grotere (vracht)schepen, uitzonderingen hier en daar, zullen echter voornamelijk 1 hoofdmotor hebben met een asgenerator (PTO) en meerdere kleinere hulpmotoren voor als het schip ten anker of in de haven ligt. (hoofdmotoren zijn meestal direct verbonden op de schroefas namelijk)
hoofdmotoren draaien vaak op HFO, hulpmotoren vaak op MDO.

HFO = Heavy Fuel Oil = "stookolie"
MDO = Marine Diesel Oil = "rode diesel"
PTO = Power Take Off
Inderdaad, ik was iets te simplistisch.

Grote (mega) schepen hebben meestal dual stroke crossheads maar scalen we naar beneden (visserschepen bijvoorbeeld of een cruiseschip) dan zien we azimuth's groot terrein winnen.

Tevens zal een passagiersschip vrijwel alleen op diesel lopen wanner ze bijvoorbeeld naar de noord/zuidpool gaan. Dit omdat dikke stookolie op het water blijft liggen en niet verdampt. Terwijl diesel sneller zal verdampen en minder vervuiling ingeval van een lek veroorzaakt.
Klinkt heel plausibel. Echter zijn traag lopende zware stook olie motoren nogal onprettig kwa trillingen. Te lage resonantie. Hierdoor ongeschikt voor pasagiers schepen. Hier zie je dus vaak diesel hydraulische aandrijvingen. Soms een gas turbine. Voor de bulk en transport sector wel stookolie. Marine schepen hebben dan weer diesel motoren en voor de fregatten worden gasturbines toegepast ivm de hoge snelheden
En als je toch op gaat sommen:
De meeste vliegdekschepen en een belangrijjk deel van de onderzeeŽrs gebruiken een nucleaire reactor om electriciteit voor de aandrijving (en andere zaken aan boord) op te wekken.
klopt. Daar wordt alleen een stoom turbine gebruikt om de elektrische energie op te wekken. Over het algemeen worden deze dus elektrisch/hydraulisch aangedreven. Via een tandwielkast kan het schip ook direct aangedreven worden. Voordeel is dat je de motor daar kunt plaatsen waar ruimte is en de aandrijving vrij compact kunt houden.
Leuk om te melden, als het over Amsterdam en vernieuwende boten gaat, is 's wereld eerste brandstofcel-rondvaartboot die al in 2009 (!) klaar was en in 2011 (wetgeving voor waterstof in boten duurde wat langer) in gebruik kwam bij Lovers:

http://www.alewijnse.com/.../video/proefvaart-nemo-h2

[Reactie gewijzigd door kidde op 7 juli 2016 22:07]

Hopen dat er nog wat meer landen deze race serieus gaan nemen. Als de Nederlandse topteams, net als in de Australische wegversie, concurrentie krijgen van internationale topuniversiteiten dan zal het grote overtoepen met de records echt een vlucht nemen.

De Solar Challenge op de weg is ook al vele jaren een grotendeels Nederlands feestje maar daar hebben Delft, Twente en Eindhoven toch wat meer internationale concurrentie. ;-)
Er doen al 50 teams van over de wereld mee (A en topklasse: Brazillie, Indonesie, Turkije, Belgie, Hongarije, VS, Polen, Bahrein, China, Finland) en het is nu al een meerdaagse wedstrijd zie ik op hun website:

http://www.dutchsolarchallenge.nl/

Topuniversiteiten zijn het misschien nog niet, maar dat zal denk ik zeker nog komen!

[Reactie gewijzigd door kidde op 7 juli 2016 21:57]

Irrelevant, dat is een onstabiel energie verspillende boot. Waarbij hier juist gaat om goede efficiŽntie en technieken te ontwikkelen, toe te passen. Lijkt mijn niet de juiste vergelijking.

[Reactie gewijzigd door comitatus op 8 juli 2016 08:39]

Voor de liefhebber een verslag van vandaag. Op 2.35 de boot van de TU Delft.
https://youtu.be/Vv0DEpj2DF0
Kan iemand mij vertellen of de snelheden gehaald zijn puur en alleen met de zonne energie die de boten ontvingen tijdens het varen? (of dat ze een externe bron van electriciteit aan boord hebben die alleen opgelaad word met de panelen bijvoorbeeld)
Toen ik zelf een paar jaar geleden mee doet werd de accu bak verzegeld en kon de accu alleen worden opgeladen door middel van de zon.

Ze bevatten uiteraard wel een Accu (Toen maximaal 1 KW).
puur uit interesse: bedoel je per ongeluk toch KWh of bedoel je echt 1 KW? En wat is daar dan de reden voor? Veiligheid met LiPo of iets anders? Ik kan me dat laatste met zulke vermogens namelijk niet voorstellen..
Sorry het was 1 KWH. Toen ik mee deed was het een "streng" reguleerde eisen waaronder maximaal geÔnstalleerde accu + 5x "standaard" zonnen panelen van de wedstrijd organisatie...

We trokken toen op maximaal vermogen +/- 2 KW er lag in totaal 5x 200W panelen volgens mij aan dek en daarbij ook nog een keertje 1 KW wat je uit de motor kon halen. Alles liep toen op basis van een 24V systeem.. We hadden toen berekend en we kwamen toen op een snelheid van +/- 15 km per uur. Geen rocket science maar ja het was wel erg leuk. Reisje naar Italie hebben we er ook nog aan over gehouden. (http://www.deltazeelandfo...verslag-zonnebootrace.htm)

7 jaar geleden...
7 jaar geleden was er geen race ;)
2008 heb ik zelf meegedaan (de routewas toen nog via de Friese elf steden route). De daarop volgende race was in 2010.

En idd de boten hebben een accu aan boord, maar deze mag alleen dmv de opgevangen zonne-energie bijgeladen worden. Gezien er maar een paar uur per dag gevaren wordt (en de boot de hele dag kan bijladen) betekent dit praktisch dat je iedere dag met een volle accu start en met een lege accu eindigt.

Gezien de accu vrij klein is ben je tijdens een normale etappe wel voornamelijk afhankelijk van de tijdens het varen opgevangen energie. Tijdens een sprint zal er echter vol vermogen gevaren worden, ongeacht hoeveel zon er is.

Dat het daardoor een puur elektrisch record is vind ik niet. De boot is nog steeds een zonneboot met alle bijbehorende ontwerpeisen. Heb de boot van de TU Delft nu meerdere keren zien varen en het is echt een technisch kunstwerk. De boot komt volledig uit het water met slechts twee minuscule draagvleugeltjes.

Voor de race is het jammer dat de verschillen zo groot zijn in de open klasse, dat maakt het weinig spannend. De A-klasse waarin iedereen met dezelfde (commerciŽle) zonnepanelen vaart is meestal een stuk spannender.

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 8 juli 2016 10:00]

Ik neem aan alleen van de zonne energie tijdens het varen anders was dit waarschijnlijk wel stukken hoger geweest
Nee de sprint is met volgeladen accu van 1.5 kWh. Laden via het panneel gebeurt wel maar heeft tijdens de sprint geen effect. De lange etappes is waar je laadstroom en efficiŽntie van de boot echt uitmaken.

Dat maakt het dus eigenlijk een electrish record, wat zws geen record is. Een beetje raar

[Reactie gewijzigd door Flaat op 7 juli 2016 19:58]

aah okee interresant, gaat dit ook om een bepaalde afstand(1/4 mile bijvoorbeeld) of dat niet? anders vind ik het alsnog wel erg laag..
Op water hard gaan kost pleuris veel energie he, dit zijn de efficiŽntste bootjes ter wereld dus het gaat hier niet om top speed. Een snellere electrische boot maken is niet moeilijk, giga accu en motor op een speedboot en gaan. Maar binnen de solar race open klasse is dit knap. Je mag max 1.5kWh accu en 1750watt van het panneel onder 1000w/m^2 aan zon. Vergelijk dat even met de 80kWh accu in een Tesla.

Ps: Nee dit is gewoon top speed, niet heel lang

[Reactie gewijzigd door Flaat op 7 juli 2016 20:47]

Overigens een hele gave boot als je hem van dichtbij kunt bekijken ;) en dan snap je ook dat hij zo snel kon

[Reactie gewijzigd door xdb op 8 juli 2016 06:35]

Ik weet bijna zeker dat die boten een accu of een andere vorm van energieopslag hebben die met de panelen wordt opgeladen. Als je dat niet hebt, verlies je met een wolkje voor de zon een hoop vermogen. Je kunt overigens varen en laden tegelijk, in ieder geval met de meeste accu's.
Ze hebben accu's, dus ik denk dat die wel gebruikt worden als ze voor topsnelheid gaan.
De boten bevatten ook een accu, om de ongelijkheden in zonne-instraling en gevraagd vermogen op te vangen
Heel mooi! Altijd weer mooi om te lezen dat een Nederlandse universiteit zoiets neerzet.
Ik zag twee weken geleden de boot al door de Schie varen hier in Delft, en toen was ik ook al verbaasd dat hij zo snel ging! :D (Vergeleken bij al die roeiers en binnenvaartschepen.)
Denk dat de interesse beperkt zal blijven: uiteindelijk is efficient varen een aparte discipline, los van zonnecel efficiŽntie en andere hieraan gerelateerde technologieŽn. Ik denk dat "de wereld" daar veel drukker mee is.
Hoe snel kunnen ze varen op een Nederlands zomerzonnetje zonder de batterij uit te putten dus over langere afstand/tijd? Dat is veel interessanter dan de piek.
Als je eens goed naar dat ding kijkt, snap je niet dat hij niet omlazert in een bocht. Opvallend is ook de lompe boeg. Ik snap dat dat het water niet raakt op snelheid, maar had het niet wat aerodynamischer gekund? Bij 50 km/u maakt dat echt wel wat uit.
Knopen? Mis ik iets?
Knopen is de eenheid waarmee snelheid op het water bepaalt wordt.

1 knoop = 1,85 km/h.
Zeemijlen per uur. Standaard snelheidsmaat in voor boten en ook in de (grote) luchtvaart.
Ik woon toevallig aan de grachten, en kijk bijzonder apart uit mijn raam toen ik een rups van de bootjes voorbij zag gaan. Gaaf :)