Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vattenfall Solar Team vestigt afstandsrecord met zonneauto op testbaan RDW

Het Vattenfall Solar Team van TU Delft heeft met zijn nieuwe zonneauto Nuna Phoenix in 12 uur tijd 924 kilometer afgelegd. Daarmee heeft het team het langeafstandsrecord voor rijden op zonne-energie aangescherpt.

Het team reed zaterdag met Nuna Phoenix afwisselend met vier coureurs in totaal driehonderd rondjes op de testbaan van de Dienst Wegverkeer in Flevoland. Dankzij de zonnige omstandigheden kon de zonneauto goed snelheid houden en kwam de gemiddelde snelheid uit op 77 kilometer per uur. Er werd op basis van weersvoorspellingen gevreesd dat wolken in de middag de recordpoging zouden kunnen verstoren, maar dat gebeurde niet.

Vattenfall Solar Team gebruikte zijn Nuna Phoenix-zonneauto om het record te verbreken. Dat is de opvolger van de NunaX, die vorig jaar in vlammen opging tijdens de World Solar Challenge in Australië. Het team van TU Delft bouwde de Nuna Phoenix dit jaar om mee te doen aan een zonnerace in de Verenigde Staten in juli, maar die is vanwege de coronacrisis uitgesteld naar volgend jaar. Ook de World Solar Challenge staat weer op de planning voor volgend jaar; die race vindt iedere twee jaar plaats.

Het wereldrecord afstandrijden met een zonneauto was al in handen van het Vattenfall Solar Team. Het studententeam van TU Delft behaalde in 2017 met een ander model een afstand van 882km in hetzelfde tijdsbestek.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-08-2020 • 11:00

65 Linkedin

Submitter: Piet7

Reacties (65)

Wijzig sortering
Maar is dit record dan door de zonnige omstandigheden verbeterd (minder luchtweerstand, meer vermogen van de panelen) of ook daadwerkelijk door verbeteringen aan het ontwerp? Iemand daar meer informatie over?
Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Maar ik vind het zeker bewonderenswaardig dat dit record in Nederland gevestigd is: sub-optimale omstandigheden qua zonnestand en onder zeeniveau (ivm luchtdruk). Ik zou verwachten dat wanneer je écht het onderste uit de kan wil halen voor een wereldrecordpoging dat je dit ergens op hoogte rond de evenaar wil doen (of waar de zon dan ook op dat moment loodrecht op de aarde schijnt).

Nu begrijp ik dat dit een record is met als bedoeling om in 12u tijd zo ver mogelijk te rijden, dus heb je een hogere (gemiddelde) snelheid voor nodig om een record te vestigen. Dat lijkt me dan inderdaad dat dit komt door minder (lucht)weerstand en/of meer vermogen van de panelen, maar ik zou zeggen dat juist dat verbeteringen aan het ontwerp zijn (aerodynamischer icm meer oppervlakte aan panelen of juist efficiëntere panelen). Daarnaast zou het ook kunnen dat de elektronica efficiënter geworden is, exacte informatie kan ik ook niet geven, maar uiteindelijk draagt natuurlijk alles bij.
Ik zou verwachten dat wanneer je écht het onderste uit de kan wil halen voor een wereldrecordpoging dat je dit ergens op hoogte rond de evenaar wil doen (of waar de zon dan ook op dat moment loodrecht op de aarde schijnt).
Voor het piek vermogen is de evenaar ideaal, maar op de evenaar is de zon maar 12 uur op waardoor je in de schemer rijdt zowel in de ochtend als de avond. Het vermogen in de ochtend/avond is belangrijker vanwege de niet lineaire relatie tussen snelheid en vermogen. De ideale plaats zou dan zomaar ergerns ter hoogte van Nederland kunnen liggen.

De ideale datum zal nabij het begin van de zomer liggen (21 juni voor het noordelijke halfrond) omdat dan de zon op het hoogste punt staat. Zo houd je tenminste nog ruimte voor verbetering volgend jaar!
Dat was inderdaad al iets waar ik over twijfelde, maar had ik voor het gemak even weggelaten uit mijn reactie om er niet een volledig opstel van een paar kantjes van te maken.
Uiteindelijk lijkt het me dat het gaat om de totale energie die je weet op te vangen met je panelen, minus de conversie-efficiëntie naar de accu. Over de hele dag verspreid durf ik daar zo snel even geen uitspraken over te doen, maar op de piek had Lelystad had afgelopen zaterdag theoretisch slechts 80,3 % van het piekvermogen van de zon loodrecht boven je. Rond 21 juni zou dat op 87,4 % hebben gelegen. Goed, volgend jaar dan rondjes rijden met een gemiddelde van 80 km/h :)
Uiteindelijk lijkt het me dat het gaat om de totale energie die je weet op te vangen met je panelen, minus de conversie-efficiëntie naar de accu
Nee. Want als de snelheid verdubbeld, neemt de vereiste energie toe met het kwadraat. Dus Als 60 kw in 1 uur opvangt, en de rest van de dag niks, zul je minder afstand afleggen dan als je 20kw over de hele dag verzameld. Toch heb je evenveel energie gevangen en verbruikt,
Ik denk je punt te begrijpen, ergens. Let op dat kW een eenheid van vermogen is en niet van energie.
Maar niks weerhoudt je ervan om langzamer te rijden dan wat het vermogen dat je opwekt zou toelaten, en intussen de accu op te laden waardoor je later je accu leeg kan rijden wanneer de zon aan het dalen is. Zo houdt je een constantere snelheid aan, waardoor je gemiddelde snelheid hoger ligt bij dezelfde hoeveelheid benodigde energie (precies door die kwadratische relatie van de luchtweerstand). Tenminste, je verliest energie met accu opladen en vervolgens weer ontladen. Uiteindelijk is het een optimalisatieprobleem dat het Solar Team een stuk beter door heeft dan ik zo snel uit mijn duim kan zuigen, dat is toch in eerste instantie een beetje het 'spelletje' dat ze spelen.
Maar dan moet je een grote accu hebben, daardoor word de auto zwaarder en minder aerodynamisch (hij moet groter zijn) met alle gevolgen van dien: meer rol weerstand, meer lager weerstand, langzamer op gang komen.

En realistisch gezien, kun je pas na de middag de accu gebruiken, omdat hij dan pas is opgeladen. Maar als je 's middags pas begint, dan moet je 's nachts ook nog rijden, met 0 zonne energie.

Anders moet je 's ochtends helemaal op zonne energie, en 's middags de acuu laden en langzamer rijden en dan 's avonds op accu + zonne energie
Volgens mij schemert het niet op en rond de evenaar :)
15 minuten schemering staat me bij, maar kan me vergissen. Beetje schemering zul je altijd wel hebben lijkt me
Ben veel in Suriname en daar is het inderdaad in ongeveer 15-20 minuten van vol licht naar helemaal donker.
Dit is verder geen officieel bijgehouden wereldrecord, dus er zal ook geen tegenpoging gedaan worden vanuit andere landen (want die kennen het niet).

Daarnaast zijn de eisen aan het record ook wat vaag, want er is geen officiele, controlerende partij bij. Mag je bijvoorbeeld starten met een volle accu? Hoeveel accu mag je mee? Hoe zwaar moet je coureur zijn?
De wagen voldoet waarschijnlijk aan de huidige regelementen voor zonnewagens die elke twee jaar worden geupdate bij een nieuwe World Solar Challenge. Dat is met een batterij die ongeveer 5 kWh kan bevatten.
Er is een circuit speciaal voor dit soort doeleinden: Nardo https://www.google.com/ur...Vaw1b9yZnjMz_-7SB_TfSrmiq

Dus geen nare bochten maar je rijd, doordat de straal nogal ruim is met een behoorlijke 'banking', vrijwel rechtuit. En t ligt in het zonnige italie....

Daarom vind ik de RDW testbaan niet zo voordehandliggend.
TU-delft, dus ergens rijden in Nederland? Corona zorgt er ook voor dat ze waarschijnlijk niet zo snel naar het buitenland gaan/kunnen.
Goed om te beseffen dat de omstandigheden, ondanks de felle zon, niet ideaal waren. Het was afgelopen weekend eigenlijk te warm voor het paneel om optimaal te presteren. Er zouden dus nog meer km's uitgeperst moeten kunnen worden :)

Bron (een van de velen): https://nos.nl/artikel/22...on-niet-met-de-hitte.html

Edit: bron toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door beugeldop op 10 augustus 2020 11:42]

jep, warmte is niet goed voor de cellen van een systeem.
ongeveer 30% (en in extremen 40%) minder hoge W als normaal nu met de hitte.
(niet dat ik klaag, scoor nog ruim een 30+kWh per dag ;) )

mijn cellen lopen nu ruim naar de 100+graden op dak.
amper wind te bekennen dus afkoelen doen ze niet.
maar op een auto waait het wel een gemiddeld 77km/u, dit zal toch iets van koeling geven.
en dan kunnen de temperaturen toch flink zakken en kan het verlies best mee vallen. ;)
Het zou misschien een idee te zijn om je zonnecellen te combineren met een zoneboiler. Je zonecellen worden door het water afgekoeld en produceren dus meer en je hebt warm water om mee te douchen/ wassen/ af te wassen.
dat is een oplossing, maar wel met nadelen.
zonnecellen willen max afkoeling, dus geen isolatie.
collector wil max opwarming, dus max isolatie.
dus daar heb je de eerste lastige keuze.

en als je een 200liter boiler hebt (wat al aardig groot is) dan is die ook zo warm.
met mijn 22m2 aan zonnepanelen, maak ik daar in 1 dag kokend water van.
en koelen is dan niet meer mogenlijk.

velen hebben dit al geprobeerd op het forum, soms zelfs met meerdere IBC's, maar zelfs de grote hoeveelheden water zijn zo opgewarmd.
(de zon is gewoon heel krachtig, ga er maar eens in zitten. ;) )

(er is een uitzondering, zodra je een KWO gebruikt.
dan kun je wel een zomer lang door koelen.
alleen dat doe je niet voor een woonhuis, eerder een fors kantoor.)

[Reactie gewijzigd door migjes op 11 augustus 2020 09:47]

Bij mijn weten zijn de regels voor iedere zonnerace anders en meestal moeilijker om de race uitdagend te houden. Zeker wat betreft het totale oppervlak van de zonnepanelen en andere ontwerpfactoren. Je kan er donder op zeggen dat deze auto minder paneel had dan de vorige recordauto.

Desalniettemin zullen weersomstandigheden zeker meespelen en hebben ze een mooie dag uitgekozen om zich van hun beste kant te laten zien!

[Reactie gewijzigd door stekeblind op 10 augustus 2020 11:15]

Als we dit nou naar een personen auto konden overhevelen. Of je nu een EV of een ICE hebt, die komen eigenlijk nooit boven de 80 km/h als je naar lange afstanden kijkt. En dan heb ik het over normaal dagelijks wegverkeer en vakantie ritten met meer dan 500 kilometer achtereenvolgend. Dan is 77 KM/h gemiddeld over 12 uur met alleen zonnecellen toch wel heel erg indrukwekkend en imposant.
Je bedoelt zoals de Lightyear One? https://lightyear.one/
Deze is een soort doorontwikkeling van de zonne-auto uit Eindhoven, de Stella. Deze doet altijd mee in de klasse voor gezinsauto's. Zo zie je wat kan ontstaan uit een studentenproject.

Lightyear is ook bezig met het testen van hun zonnepanelen op andere auto's, zoals een Tesla: https://insideevs.com/new...solar-roof-tesla-model-3/. Wie weet krijgen straks meerdere auto's zonnepanelen van Nederlandse bodem.
Nouja, Lightyear zie ik ook nog steeds als een hobbyproject hoor, want echt een productieauto is er nog steeds iet uit gekomen, zou me ook niets verbazen als ze over een paar jaar niet meer bestaan of opgekocht zijn.
Ik kan natuurlijk niet spreken voor iedereen, maar persoonlijk rijd ik zeker wel een stuk harder dan 80km/h als ik 500+ kilometer moet rijden. Anders kom je er helemaal nooit...

EDIT:
ik had verkeerd gelezen, zie mijn reactie op pagani

[Reactie gewijzigd door damaus op 11 augustus 2020 15:45]

Gemiddeld is niet piek. Gemiddeld 77/u is echt heeel knap.

Ter referentie, als ik serieuze rit doe van zeg 800km in 1 dag, is het echt heel bijzonder als ik ergens kortstondig 100km/u gemiddeld aantik. Dat werkt alleen om bijvoorbeeld op een zondag buiten de vakantieperiode te rijden, tijdens de ochtend delen van de rit en je in staat bent stabiel tegen de 130 op de teller te klokken. Maar dan komt de pauze met in/uitvoegen, 30-50 rijden over de parkeerplaats, parkeren..en zie je 100 als gemiddelde niet meer terug.
Meestal neemt je boordcomputer dan niet eens het stuk mee waar de auto daadwerkelijk uit staat, terwijl de klok vrolijk door gaat.

Blijkbaar hebben ze minstens 3x gewisseld hier (4 coureurs) dus dat betekend in elk geval 4x vanaf 0 naar top en terug, en dan nog alle logistieke stukjes eromheen als in en uitstappen. Dan is 77 echt waan-zin-nig knap, zullen daarvoor richting de 100 moeten rijden op cruise snelheid.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 10 augustus 2020 12:08]

Maar niet gemiddeld. Kijk voor de grap eens in de boordcomputer wat je gemiddelde snelheid is, die is vrijwel altijd lager dan 65km/u, tenzij je écht alleen maar snelweg rijdt.
Op autowegen haal ik gemiddeld toch echt wel boven de 80 hoor. En dat zonder boven de limiet te komen. Tenzij het natuurlijk een rit van 10km is met 2 stukken bebouwde kom. Maar ja dan haal de waarden uit het artikel natuurlijk bij lange na niet.

Kan me voorstellen dat je in de Randstad op de verkeerde momenten gelijk hebt, maar dat is slechts één van de vele redenen waarom ik daar liever niet zou wonen.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 10 augustus 2020 11:35]

Maar niet gemiddeld
Allicht niet, maar een lange afstand vanwege een verre reis is natuurlijk totaal onvergelijkbaar met 300 rondjes op een circuit in een recordpoging om zoveel mogelijk afstand af te leggen.

De variantie in snelheid is in dit geval veel lager dan een reis waarbij de gemiddelde snelheid vooral laag ligt omdat je lange stops maakt.
Ahh nee ik las toch even verkeerd. Ik dacht dat meneer bedoelde mensen altijd alleen maar 80 rijden over de snelweg naar bijv. zuid-frankrijk. Overigens ligt mijn gemiddelde dan nog steeds wel een stuk hoger dan 80, eerder richting de 100. Als je 80 rijdt over de snelweg dan zal je gemiddeld zo'n 65 rijden indd, want pauzes etc.
Ja het gemiddelde van mijn auto is een combinatie van maximale snelheid op de snelweg en de bebouwde kom. Echter als de maximum snelheid van de auto lager ligt, dan wordt de gemiddelde snelheid ook een stuk lager.
Ik heb heel veel lange afstanden gereden. Waarbij ook stukken dik 180 kmh op de autobahn. Als je tegen de tijd dat je aankomt op je bestemming de gereden afstand door de tijd deelt kom je zelden boven de 80 /90 kmh uit gemiddeld. Dit is inclusief tanken, pauzes, files, en stukken plankgas.
Jaren terug eens een autotest gelezen in een automagazine, waarbij naar Berlijn werd gereden met een superauto en met een Passat/A4 diesel met een extra grote tank (die het in 1 keer kon).

De supercar was wel sneller, maar het scheelde bijna niets aan de meet door de vele tankbeurten.
Het is ook een gemiddelde snelheid. Benen strekken, eetpauzes en files (tolwegen, tunnels) hakken flink in op je gemiddelde. Persoonlijk herken ik dan enkele vrachtwagens die je eerder al had ingehaald en pas een heel stuk later weer bij bent. Dan merk je goed hoeveel impact zo'n stop heeft.

Dat terzijde zullen die tunnels trouwens niet helpen voor een reis met zonnecellen :+
Ja inderdaad. Vorig jaar naar Frankrijk onderweg drie keer dezelfde vrachtauto gespot.
Ja nee klopt, ik zat ernaast, had niet gezien dat het om een gemiddelde ging. Overigens had ik berekend dat ik gemiddeld 100km/h ging afgelopen reis (inclusief pauzes). Was 800km naar zuid-frankrijk vanuit luxemburg
Dat is best knap, dan moet er geen verkeer op de weg zijn, en je moet dan eigenlijk overal waar het mag ook echt sneller dan 80 rijden. Als je kijkt hoeveel je achter vrachtwagens e.d. rijdt op bijvoorbeeld autowegen, rijd je op die momenten nog maar maximaal 90. En dan heb je nog de langzamere stukken (rotondes, in/uitvoegen, bebouwde kom, etc.).
Ik kan natuurlijk niet spreken voor iedereen, maar persoonlijk rijd ik zeker wel een stuk harder dan 80km/h als ik 500+ kilometer moet rijden. Anders kom je er helemaal nooit...
op een tank rij ik (merendeel snelweg dus 100km/u) 1100 km, en een gemiddelde van 84 km/u :)

(toevallig kijk ik naar dat soort dingen als ik bij de pomp sta)
Het verschil is dat men hier vier coureurs had. Met een normaal gezin heb je er maximaal 2 en zul je veel vaker moeten stoppen voor plaspauzes, eetpauzes en gewoon uitrusten van de rit.
en je sleept een berg zooi mee.
Vooral dat ja, want deze zonneauto is verre van te vergelijken met ook maar een beetje doorsnee auto. Zowat alles mbt veiligheid wat verplicht is in een standaard auto zit hier niet in, tja, zo kun je wel heel veel gewicht verliezen.. Daarom ben ik dan ook totaal niet onder de indruk van dit soort prestaties, dit levert ook maar weinig wetenschappelijke vooruitgang op, anders dan een leuk hobbyproject om studenten bezig te houden.
Waaruit blijkt dat je niet zo goed weet waarom studenten dit soort projecten doen.
Dit soort projecten levert naast technologische vooruitgang ook studenten op die veel kennis opdoen, kennis van techniek maar zeker ook kennis om die kennis in de praktijk te brengen. Ze werken tijdens dit soort projecten intensief samen met het bedrijfsleven, leren daar ook veel van en als toetje leggen ze de voor later o zo belangrijke connecties. Voor het bedrijfsleven biedt het ook voordelen: ze kunnen vissen in de studentenvijver en de beste eruit halen. Ze laten relatief goedkoop onderzoek doen waarvan ze de resultaten kunnen gebruiken in hun eigen ontwikkeling. En ook belangrijk: het levert publiciteit op en trekt studenten aan.
Dus je denigrerende "hobbyproject" is nogal misplaatst hier.
Over een jaar of 5 kan dat denk ik, maar nu: je zit een een super lage auto, je mag niet lager zijn dan 1m70 omdat de cabine zo klein is (dit getal zuig ik uit mijn duim, maar het komt wel daar ergens in de buurt), en het is stik heet. Je hebt geen bagage en je zit erg klein. Maar over een jaar of 5: ik denk sat het wel mogelijk is, maar dan 50 km/u met een gewone personen auto: lees tesla model 3 groote
Als de snelheid het enige obstakel was dan was het inderdaad goed te doen. Maar deze "auto" heeft niets weg van een normale auto. Passagiers of iedere vorm van bagage kun je wel vergeten. Zodra ze een zonneauto maken met de inhoud van een VW Golf dan hebben ze pas echt een hit te pakken.
Is 12 uur een maximale tijd die je mag rijden? Als je dan iemand zo gek krijgt om 12 uur achterelkaar te rijden, dan kan je dus verder komen, je hoeft niet 2x te stoppen om van coureur te wisselen.
zelfs een ervaren chauffeur mag maar maximaal ~4 uur rijden en dan met hij stoppen. denk niet dat er veel ervaren schauffeurs rondlopen bij die studenten...
Gesloten circuit, daar gelden niet de gewone verkeersregels. De chauffeurwissel zal een overweging van het team zelf zijn geweest en een afweging van prestatie vs. veiligheid en comfort.
dat staat los daarvan, het zijn gewoon nog steeds studenten, niet ervaren langeafstandsrijders.
Ze hebben met 4 coureurs gereden, 3 keer gewisseld dus. Over je comment m.b.t. de ervaring van de coureurs, de studenten zijn een jaar bezig met dit project en hebben vanaf het voorjaar ook meerdere testdagen waar ze de hele dag met de auto rondrijden op meerdere circuits. Daarbij krijgen ze les van de coureurs van eerdere jaren, die dus al een hele brok ervaring hebben, en ook professioneel coureurs. Denk dat het met ervaring wel goed zit ;).

Mocht je afvragen waarvan ik dit weet, mijn huisgenoot is de 2e van links op de 1e foto (jammer genoeg wordt ze gezicht geblokkeerd door de vlag).
les krijgen van een coreur maakt je nog niet ineens mentaal of fysiek goed genoeg om scherp 6 uur te rijden.
Het werd 50 graden Celsius in dit voertuig. Dan wil je denk ik wel eerder wisselen.

https://www.trouw.nl/spor...cords-verbreekt~b8787729/

[Reactie gewijzigd door Cobalt op 10 augustus 2020 11:23]

Is dit een wereldrecord of een Nederlands record. Er zijn plaatsen in de wereld waar je hogere insolatie hebt en minder kans op wolken dan in Nederland. Dus waarom niet dichter bij de evenaar of ergens in een Amerikaanse woestijn?

Je kan wel het design van de wagen optimaliseren, maar zoals eerder al opgemerkt, dit hangt toch grotendeels af van de hoeveel heid zonneenergie die beschikbaar is (wat de prestatie daarom niet minder maakt).
Het was nu al 50 graden in de cabine, ik denk dat de energie die het kost om airco te hebben niet wint van minder zon maar geen airco nodig.
Ik maak uit de tekst op dat het een wereldrecord is:
Het Vattenfall Solar Team van TU Delft heeft met zijn nieuwe zonneauto Nuna Phoenix in 12 uur tijd 924 kilometer afgelegd. Daarmee heeft het team het langeafstandsrecord voor rijden op zonne-energie aangescherpt.(...)

(....) Het wereldrecord afstandrijden met een zonneauto was al in handen van het Vattenfall Solar Team. Het studententeam van TU Delft behaalde in 2017 met een ander model een afstand van 882km in hetzelfde tijdsbestek.
Maar het is inderdaad een beetje ambigue.
Toch gek dat ze dit wel doen, maar de 24-uurs race in België waar veel concurrentie is links laten liggen.
Nu lijkt me dat 24 uur racen met een zonneauto niet veel meer kilometers gaat opleveren (je staat stil van zeg 22.00 tot 6.00), of je moet flink wat accuvermogen gaan meeslepen wat weer ten koste gaat van je efficiëntie.

[Reactie gewijzigd door pagani op 10 augustus 2020 11:19]

Volgens de reglementen daar heb je maximaal 2 laadmomenten. Dus veel stilstaan is er niet bij. Interessante daarvan is dat het ook de deur opent voor innovaties met laden
Is het niet beter om zo'n rit te houden eind juni / begin juli aangezien de zon dan hoger staan en meer opbrengst heb van de zonnecellen?
De opbrengst van de zonnepanelen hangt ook af van de luchtkwaliteit en de temperatuur. en de luchtweerstand hangt ook weer af van de lucht-temperatuur. Misschien dat dat hier heeft meegespeeld.

[Reactie gewijzigd door multikoe op 10 augustus 2020 12:57]

Maar als de rijders moeten wisselen is die toch wel steeds gestopt? Of niet?
Maar als de rijders moeten wisselen is die toch wel steeds gestopt? Of niet?
Nee, de rijders wisselen tijdens het rijden. Ze gebruiken daarvoor een methode met een soort kraan en een trapeze, die op een pick-uptruck gemonteerd is. Op een recht stuk wordt de ene bestuurder uit de auto getild, waarna de vervanger plaatsneemt. Het schijnt dat het rijden met die zonne-auto niet eens zo moeilijk is, maar dat de rijders vooral veel oefenen op die trapeze-act.

:+

[Reactie gewijzigd door PCG2020 op 10 augustus 2020 11:30]

Uiteraard. 12u non-stop rijden is niet veilig voor 1 bestuurder.
Mooi, gemiddelde snelheid van een 77km per uur. En nog beter dan de vorige keer.... nog even en boven de 1000KM....

@NPlatenkamp Das lastig te zeggen gezien het een andere auto is dan de vorige die in vlammen opgegaan is. Uiteraard zullen ze verbeteringen hebben aangebracht ten opzichte van de vorige auto.

[Reactie gewijzigd door anpat op 10 augustus 2020 11:14]

Phoenix als in 'rising from the ashes' van de NunaX? haha, mooi!
/Kritisch denken aan

Voor wie is deze zonneauto beter:
A ) voor de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen
B ) voor het merkbekendheid en handel van Vattenfall
C ) voor de studenten die zo een minor kunnen doen en daarna een mooie baan krijgen met laptop, mobiel en benzine leasebak van de zaak
D ) voor de inkomsten en merkbekendheid van de onderwijsinstelling.

Ik denk B, C en D.

/Kritisch denken uit

[Reactie gewijzigd door brainsalad op 11 augustus 2020 17:21]