Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 126 reacties

Apple brengt volgende week iOS 10 uit. De fabrikant presenteerde de nieuwe versie van zijn mobiele besturingssysteem in juni en heeft tot nu toe al diverse testversies uitgebracht, waaronder enkele die voor iedereen te installeren waren.

De fabrikant zal op 13 september beginnen met het verspreiden van de update naar iOS 10 onder gebruikers van zijn huidige toestellen, zo zei Apple tijdens een eigen evenement in de Verenigde Staten. Gebruikers kunnen de over-the-air update binnenhalen op een iOS-apparaat of de update via iTunes installeren. Het nieuwste besturingssysteem is compatibel met de iPhone 5 en nieuwer, de iPod touch v6 en de iPad 4 en nieuwer en de iPad mini 2 en nieuwer.

Apple heeft bij iOS 10 de interface bij menu's en notificaties licht gewijzigd. Er is een nieuwe versie van iMessage, waarin gebruikers previews van links en video's kunnen zien. Daarnaast is Apple Music onder handen genomen. Siri is vanaf iOS 10 beschikbaar in apps van derden en er is de app Home, om functies van apparatuur die werkt met zijn sdk HomeKit te verenigen. Daarnaast zijn er verbeteringen bij Maps en Foto's.

Updates iOS 2016 Naar iOS 10 Blijft op iOS 9
iPhone 5, 5c, 5s, 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus, SE 4s
iPad 4, Air, Air 2, Pro, Pro 12,9", Mini 2,3,4 2,3, Mini
iPod touch v6 v5
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (126)

Netjes dat de iPhone 5 nog steeds wordt ondersteund. Ben erg benieuwd! Betekend dit ook dat de huidige Beta de GM is?
Reken er maar op dat hij onwerkbaar traag word, als hij dat al niet is, iOS 7 werkt nog steeds goed op een oude iPad 2 maar degene die per ongeluk geüpdate is naar iOS 9.. onwerkbaar.. alles gaat langzaam zelfs het wisselen tussen de Calculator en Notes..

Overigens heb ook nog een goedkoop tablet Galaxy Tab 2 7.0 (Voor € 219,- in 2013) en die kan met gemak meerdere tabbladen wisselen in Chrome, allemaal op Android 4.4.
Ja, maar als je niet update kan potentieel je privacy op straat liggen...

nieuws: Securitybedrijven ontdekken drie zero days in iOS die actief werden m...


Snel maar mogelijk onveilig, of langzaam, maar veiliger
Nu is een ipad 2 niet echt vergelijkbaar met een iphone 5 qua hardware.Op YouTube zijn wel filmpjes te vinden waarop je kan zien dat ios 10 beta 7 gewoon soepel draait op een iphone 5.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 7 september 2016 21:53]

Dit komt denk ik voornamelijk omdat de geheugeneisen voor iOS toenemen terwijl het werkgeheugen gelijk blijft. Op een gegeven moment gaat iOS geheugen/apps swappen en dat is heel erg traag. Voor de iPhone 4s (512 MB) en iPad2 (512 MB) is dat punt dus bereikt. De iPhone 5 is wel snel omdat hij 1 GB werkgeheugen heeft.
Zet Siri en Spotlight indexing eens uit dat heeft mijn iPad 3 weer compleet werkbaar gemaakt.
mijn 5 draait anders nog prima op de laatste updates.. draai handje vol apps, misschien dat dat helpt?
En dus? Een nieuw OS werkt nu eenmaal trager op oudere hardware. Dat is met windows ook. Wees blij dat er nog ondersteuning is.
Maar eerst maar eens zien hoe snel het nog draait op een iPhone 5 natuurlijk. In het verleden was het helaas zo dat oude HW met nieuwe SW niet altijd een succes was. Zeker qua snelheid :(
Maar eerst maar eens zien hoe snel het nog draait op een iPhone 5 natuurlijk. In het verleden was het helaas zo dat oude HW met nieuwe SW niet altijd een succes was. Zeker qua snelheid :(
Een nieuw OS wordt altijd gebouwd met nieuwe functies en features die de nieuwste iPhone volledig tot z'n recht laten komen. En dan blijkt die trager te werken op oudere hardware? Je verwacht het niet.
Nee, dat verwacht je inderdaad niet. Ik vind het een voorbeeld van slecht programmeren, de boel zou juist geoptimaliseerder moeten zijn en op identieke hardware (de iphone 5, nog helemaal niet zo oud) een verbetering moeten laten zien qua performance.

Het feit dat dat niet zo is maakt dat ik mij niet aan de indruk kan onttrekken dat het verlengen van de lifetime van vorige generaties geen topprioriteit heeft bij Apple. Eerder het tegendeel. Ik vraag me ook af waarom je als i-pad-1 bezitter (ze zijn er nog) een IOS update 9 aangeboden krijgt? Of uberhaupt al 7? Het is een drama na update, het ding is teringtraag geworden. Tot die tijd nog net zo razendsnel als bij aanschaf; wordt voor niks anders gebruikt dan surfen, youtube kijken. En wat denkt de leek? Dat de ipad te oud geworden is, dat hij daarom traag is, en dat het tijd is voor een nieuwe. Dat zou Apple goed uitkomen ja, want in dit geval is de hardwarefabrikant dezelfde als de OS-uitroller. Te oud geworden? Nee dus. Er is verkeerde software uitgerold, dmv pushberichten aangeraden zelfs (!) die zonder waarschuwing de performance met 80% omlaag haalt. Slecht geprogrammeerd.

En wat heb je aan een supermooie bouwkwaliteit als 3 jaar later een OS gelanceerd wordt (met vrijwel identiek uiterlijk en minor tweaks die van nul belang zijn voor een 'browse-pad') waardoor het toestel direct end-of-life is?

Update-induced end of life. Een van Apple's patenten? windows 7 is op hardware van 5 jaar geleden een verbetering tov windows vista of xp. Tsja.

Dus nee, ik verwachtte dat inderdaad totaal niet. Noem mij paranoia, maar ik heb het idee dat Apple het niet erg vindt om apparaten ouder dan 3 jaar op deze manier remote te cripplen.

/einde rant ;-)
Ik vraag me ook af waarom je als i-pad-1 bezitter (ze zijn er nog) een IOS update 9 aangeboden krijgt?
Ipad 1 (ik heb er nog 1 die ik gebruik om muziek af te spelen) draait maximaal IOS 5, En die krijgt echt geen IOS 9 aangeboden.
Wederom een bijzondere iPad 1. Die gaat maar tot iOS 5. Sweet dreams!
En het is nog erger dan je al schetst: je moet upgraden! nadat mijn iPad, die ook zaken voor mijn werk heeft en dus niet in de cloud is gebackupt (favourites op internet, passwords, je verzint het maar) een keer totaal gewist was, voor upgrades die me eigenlijk helemaal niet interessant zijn, had ik me voorgenomen, niet of nauwelijks te upgraden.
Mooi van niet, dus! je wordt dagelijks aan je kop gezeurd dat je toch echt moet upgraden, de "later" knop helpt maar voor een paar uur en zelf het weggooien van de update software (in settings/general/opslag) helpt maar een paar dagen. Apple laat zijn melkkoeien geen keus! Het zijn geweldige producten, maar die tent is het voor mij niet....
Ben ik mee eens!

Ik kijk eerst de kat uit de boom .
Slechte nasmaak van ios 7.
Alles crashte en liep vast.
En er is ook geen weg meer terug, als je de boel niet al eens gejailbreaked hebt en tijdig de SHSH-blobs hebt opgeslagen. Eens geupdate = geen weg terug mogelijk.
En het terugzetten naar fabrieksinstellingen? Werkt dat niet met een ghost oid? Dat is slecht nieuws, want dat is juist wat ik van plan was.
Je kunt het iOS-apparaat wel weer leeggooien (naar de toestand zoals hij uit de winkel kwam), maar hij zal dan op de versie blijven waar hij als laatste naar is geupdate. Een iPad die geupdate is naar iOS 7 (ik noem maar wat) zal dus helaas niet teruggaan naar iOS 4 als je hem naar fabrieksinstellingen zet. Na het updaten is er nog een korte periode waarin je kunt terugkeren naar de versie die er voorheen op stond.

Maar als je de SHSH-blobs niet hebt opgeslagen kun je dus niet van iOS 9 helemaal terug naar iOS 4 o.i.d.

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 8 september 2016 09:28]

Het gaat om de hoeveelheid RAM.

Je kan efficient programmeren zoveel je wilt maar als de iPhone 5 minder RAM heeft dan de iPhone 6 dan maakt het niet uit.

Het OS gaat dan gebruik maken van de NAND geheugen en dan krijg je vertragingen.
Ook al is dat ms waar, bij Apple weten ze hoeveel ram er in zit en kunnen ze daar dus gewoon rekening mee houden.
Dan heb je 2 opties. De minimale eisen voor je os omhoog gooien en de update dus niet aanbieden aan sommige devices of features zo implementeren dat ze zich aanpassen aan de onderliggende hw en het usable houden. Daar kan je als programmeur gewoon logica voor bouwen en evt uitgeklede functionaliteit aanbieden etc.
Als je weet dat er geswapt moet gaan worden op sommige hw, ben je fout bezig.
Apple heeft voor een zelf verzonnen optie 3 gekozen in deze situaties. Kop in het zand steken en doen alsof dit normaal is.

[Reactie gewijzigd door jozuf op 8 september 2016 07:24]

Apple houdt al rekening met 4 generaties terug.

Dat vind ik heel wat in vergelijking met Android.

Je kan moeilijk verwachten dat ze dan ook nog eens met individuele telefoons rekening houden want dan kan je weer niet de volle potentieel van de nieuwe telefoons gebruiken.
Dan kunnen ze toch gewoon voor optie 1 kiezen en de update niet aanbieden voor toestellen die er hard op achteruit gaan in performance, zoals bv de iPhone 4 op iOS 7?
Leuk dat ze langer ondersteunen maar iig bij de iPhone 4 werkte het op het laatst maar amper... In mijn mening gewoon niet eigenlijk, dus dan schiet je maar weinig op met die lange software support.
En al die digibete en onwetende iOS users maar gewoon dergelijke updates door de strot duwen met een erg beperkte mogelijkheid om het ongedaan te maken.

Daarnaast kan je, zoals ik al zei, prima aan feature etc detectie doen om sommige zaken enkel op de nieuwe hw aan te bieden. Windows doet dit al jaren mbv de aero interface die kijkt naar dx level ondersteuning. Ook op Linux zijn hier tal van voorbeelden van...
Wil je daar geen tijd en resources insteken dan is optie 1 nog altijd beter dan de gehanteerde optie 3 imho.

[Reactie gewijzigd door jozuf op 8 september 2016 18:41]

Ik heb op mijn oude iphone 5 ook de beta draaien tot nu toe gaat het goed! Heb alleen het idee dat het wel wat trager aanvoelt als mijn 6s maar niet storend! Niet zoals ios 9 op mijn werktelefoon 4s die is echt retetraag!

[Reactie gewijzigd door Maurice75 op 7 september 2016 21:29]

Ik was van 6 naar 7 gegaan op mijn iphone 4 en het was een verbetering in gebruikersgemak en UI maar zeker niet in snelheid.
Dat is waar! Laatst een iPhone 4 ge-update naar 9.0. Op 6.0 was er nog mee te werken, daarna niet meer. Maar goed, alsnog netjes. Beter dan de Android ondersteuning.
Heb toch liever een snelle telefoon met oudere software dan een trage telefoon...
Het probleem is dat Android toestellen ook niet snel blijven.naast dat ze hopeloos verouderen (apps werken niet meer op een bepaalde Android versie) merk je ook bij Android toestellen dat ze steeds trager worden. (Of wordt de rest gewoon sneller ? :) )
Hier sluit ik me niet helemaal bij aan, aan de hand van ervaring. Ik heb zelf een Samsung Galaxy S2 gehad toen deze nog redelijk nieuw was. Deze telefoon heb ik zeker 3 jaar kunnen gebruiken met 'normaal te verwachten prestaties'. Facebook werd tergend traag (+-20sec opstarttijd), maar Android zelf was nog steeds te hanteren.

Ik heb nu een Galaxy S6, en ik verwacht hier hetzelfde wel van. Zeker als je er bij stil staat dat (IMO) de toestellen veel meer power hebben dan normaal gebruik echt van ze vereist (maar 'nu nog krachtiger' verkoopt beter).

De update policies hebben veel ruimte voor verbetering, zeker. Maar de Android systeem updates die je krijgt zijn vaak wel een verbetering.

[Reactie gewijzigd door Martijn.C.V op 8 september 2016 12:59]

Heb toch liever een snelle telefoon met oudere software dan een trage telefoon...
Waarop veel software niet geïnstalleerd kan worden (of ge-update kan worden) omdat deze de laatste iOS vereist.
Jammer, maar waar.
Ik heb na de update op mijn Galaxy S4 ook een bagger trage telefoon dus het is niet zo dat Android altijd vlot blijft draaien.
Een snelle telefoon met een berg beveiligingslekken, bedoel je.
Nieuwe OS betekend niet dat deze geen lekken heeft natuurlijk :)
Nee, maar van een oud OS weet je het wel zeker.
iPhone 4 is maar te updaten tot iOS 7... Je bedoelt waarschijnlijk de 4S dan, neem ik aan.
Je hebt helemaal gelijk! De 4s inderdaad.
Ik weet niet wat beter is, geen updates krijgen en je telefoon is nog werkzaam of wel updates krijgen is onbruikbaar,
Nee, die komt hoogstwaarschijnlijk vandaag nog. :)
Meestal de avond van de Keynote.

Edit: de GM is NU uit.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 7 september 2016 21:18]

Ik wil de beta erg graag testen, maar ik gebruik mijn iPhone dagelijks. Nu zou ik dus willen weten waar GM voor staat :o
Golden Master.
De aller-aller-allerlaatste test versie die 9 van de 10 keer exact dezelfde build nummer heeft als de retail versie.

Sowieso, ik draai al sinds beta 1 op mijn iPhone voor dagelijks gebruik. Zelfs zakelijk notabene haha.
Bedankt! Dan heb ik dus wat te doen vanavond.

Althans dat hoop ik. Nu registreren voor de beta gaat volgens mij niet meer helpen.

[Reactie gewijzigd door assk op 7 september 2016 22:00]

Mini iPad Pro kreeg vanavond versie 10.0.1. Die .1 is een beetje vreemd voor een GM. Of is me dat simpelweg niet opgevallen bij vorige releases?
Golden Master. Oftewel de final versie.
'Zo goed als'

De pre-final.
De term komt nog van de tijd dat dit de versie zou zijn die klaar was om op CD/DVD/etc te laten drukken.

Het is dus een final, maar aangezien ze nu nog wat meer tijd hebben met digitale releases kan het zijn dat ze nog werken aan patches en die integreren. Maar dit is technisch gezien de final die op de CD/DVD komt.
Eigenlijk komt de term uit de recording/muziek industrie waar de master copy voor reproductie letterlijk op cilinders die met goud bewerkt waren vastgelegd: http://www.cylinder.de/guide_black-wax-cylinders.html
Het komt eigenlijk mooi uit dat de oorspronkelijke CD recordibles ook een goud kleurige laag hadden toen CDs gebruikt werden om de masters naar de repro te brengen.
Yup, begin um net binnen te harken :')
Kan je daarna trouwens dat beta profiel eruit lazeren?
Geen idee, ik laat 'm altijd gewoon staan :-P
Ja. Kan je gewoon verwijderen. Dan krijg je vanaf nu alleen nog stable releases.
Ik zie, als public tester, geen GM versie verschijnen.
Wellicht komt ie voor jou vandaag of morgen ook beschikbaar.
Ik kan me herinneren dat ik als public test vorig jaar inderdaad wel een GM had ja.
Ik draai iOS beta 7 al een tijdje op mijn 5c. Werkt prima en vlot. Nieuwe lock screen is erg handig.

Ik blijf zo nog wel even een jaartje draaien op het "oude beestje", denk ik.
Die zal zo onderhand wel uit zijn. Met een iphone 5 zou ik ff wachten met upgraden of er geen vervelende kinderziekten als een retetraag toestel optreden.
Wordt een leuke voor bedrijven die Mobile Iron hebben, die werkt namelijk nog niet met IOS10. Dus dat wordt alle zeilen bijzetten voor veel van dit soort bedrijven die bedrijfssoftware etc op een telefoon aanbieden in een bubbel.
Wat werkt er dan niet? Mijn toestel zit op iOS 10 Public beta en alles is 'groen' in de mobile iron core. Enige wat we nog niet gebruiken zijn de app/data containers maar dat doen we op iOS 9 ook niet.
Mobile Iron support het nog niet. Wij hebben een iphone met beta 10 die totaal niet meer functioneerde :) Maar Mobile Iron komt langs dus zal goed komen :+
Eerst zeg je dat Mobile Iron niet werkt op iOS 10 (dit terwijl wij het al maanden zelf gebruiken op de betas en nog geen problemen hebbent vastgesteld).

Nu zeg je dat het Mobile Iron het nog niet support, wat geheel anders is dan hetgeen je hierboven verteld.

Ik snap je beweegredenen helemaal niet, ik ken geen enkel bedrijf welke beta software support van een ander bedrijf.
Mobile Iron is officieel wat ik begrepen heb nog niet klaar voor IOS10. Ik kan warrig overkomen das vrij normaal bij mutsjes :+ met deze hitte.
Een aantal weken geleden is MI met een update uitgekomen waardoor toestellen met iOS 10 Beta "X" herkend worden, er zat nl. een bug in dat dit niet goed ging in bepaalde oude versies van de CORE (pre 8.0.1 dacht ik).

CORE 9.x had sowieso geen problemen met iOS 10 Beta's.
Uit eigen ervaring kan ik je melden dat MI geen problemen heeft met de iOS 10 GM versie. Indien je meer wilt weten/leren over de Beta ondersteuning binnen MI, dan adviseer ik je te registreren op hun community forum.

[Reactie gewijzigd door Zephyer op 8 september 2016 10:12]

Dat is dan vrij dom aangezien iOS 10 al sinds juni in betavorm verkrijgbaar is.

Verder moeten bedrijven ook niet al te hysterisch doen, 99% van de werknemers gebruikt gewoon mail en telefoon en dat werkt heus wel onder iOS 10.

[Reactie gewijzigd door TMC op 7 september 2016 21:27]

Dat is dan vrij dom aangezien iOS 10 al sinds juni in betavorm verkrijgbaar is.
Verder moeten bedrijven ook niet al te hysterisch doen, 99% van de werknemers gebruikt gewoon mail en telefoon en dat werkt heus wel onder iOS 10.
Het is eerder erg vervelend voor alle bedrijven die dat gebruiken dat Mobile Iron niet klaar is.
Zonder met bron te melden waarom het dom is (is het de schuld van Mobile Iron, of zijn de wijzigingen van Apple te groot deze keer, danwel zijn er op het laatste moment aanpassingen gedaan door Apple) moet je er geen label aan hangen.

Probleem voor werknemers met Mobile Iron op de telefoon is dat de werkapplicaties mogelijk stoppen te functioneren, of dat de apparaten die door de gebruiker geupdate worden de achterkant plat trekken.
Bij ons op het werk is Mobile Iron verplicht vanuit het hoofdkantoor, maar daar tegenover staat dat prive gebruik toegestaan is. Met Mobile Iron kan onze werkgever namelijk specifiek de bedrijfssoftware en informatie afschermen en selectief wipen als dat nodig is, zonder dat het iemands prive spullen raakt, of zonder dat iemand per ongeluk zakelijke en prive mail door elkaar haalt.
Wij hebben al een mail gekregen, update niet naar iOS10 bij release totdat wij het melden dat het veilig is, of we sluiten je toestel af van bedrijfssoftware, dus geen bedrijfsmail, agenda, contactpersonen, applicaties, etc. meer als je wel update. En die heb ik wel nodig, dus ik update niet.

Aan de andere kant iOS10 is niet echt revolutionair te noemen, dus updaten heeft ook geen haast, zeker niet met het track record van Apple bij de laatste iOS hoofd releases die vol bugs zaten. Laat de early adopters en de fanboys die kooltjes lekker uit het vuur halen denk ik maar.
Er zijn niet voor niets lange beta-fases. Dat soort corporate apps hebben als het goed is ook een klein leger ontwikkelaars klaar staan dus vreemd dat dit nog niet klaar is.

Vraag me af of er geen concurrentie is, dit soort dingen zijn een goede reden om over te stappen.
Of het is dom van MobileIron, of het is dom van het bedrijf. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat MobileIron niet iOS 10 ready is.iOS 10 is 'slechts' een update, je moet wel erg incompetent zijn wil je er lang over doen dan drie maanden om een pietluttige update te testen.

[Reactie gewijzigd door TMC op 7 september 2016 22:42]

Machines die beheert worden door airwatch of mobile iron krijgen de update naar 10 via een policy, dus ik zie t probleem niet zo?
Ligt eraan wat je beheerd, als je de gebruikers prive mobiels laat gebruiken kun je onmogelijk het hele toestel gaan beheren. Je kunt zoals bij ons uitsluitend bijvoorbeeld corporate mail aanbieden via de bubble die Mobile Iron erop zet. Ook bij ons wordt de communicatie opgestart om vooral niet te upgraden naar IOS10 omdat dan de functionaliteit niet gegarandeerd kan worden.
iOS versies kan je enkel pushen als deze in DEP hangen.
Je kan een update niet tegenhouden, dit staat Apple niet toe.. iets wat niet echt 'enterprise' vriendelijk is... :+

[Reactie gewijzigd door Zephyer op 8 september 2016 10:12]

Maar wat wel het als het nogsteeds-op-XP debacle voorkomt. Bedrijven krijgen op zich genoeg notice, dat er een upgrade aankomt. (Ik bedoel, ieder jaar in het najaar, moet je je toch op voor kunnen bereiden.)
Ik snap wat je aanhaalt, echter... Een Beta {geef random nummer op}, GM versie en officiele release verschillen practisch altijd. Op het mobiele gebied zijn er zoveel zaken die, imho meer dan met een PC omgeving, verweven zijn/worden of juist afhankelijk zijn van het (i)OS.
  • MDM koppelingen
  • MDM leverancier apps die compatible zijn (API wise)
  • Enterprise app die compatible zijn (API wise)
  • De wijze hoe iOS (in dit geval 10) is aangepast met nieuwe features die bij de enterprise juist niet altijd welkom zijn. Denk aan informatie dat op het lockscherm komt te staan. Security policies die herzien moeten worden in dit geval.
Dus ja, ik snap je... maar het is niet zo zwart-wit ;)
Zou iOS 10 dan eindelijk WebRTC ondersteunen? Zouden ze ons bedrijf een enorm plezier mee doen!
Ik gok dat het er nog niet in zit maar we weten wel dat Apple bezig is met WebRTC. Misschien in iOS 11, hopelijk eerder.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 7 september 2016 21:22]

Safari 10, noch de Technical Preview, hebben momenteel ondersteuning voor WebRTC, ook niet experimenteel.
Apple heeft bij iOS 10 de interface bij menu's en notificaties licht gewijzigd. Er is een nieuwe versie van iMessage, waarin gebruikers previews van links en video's kunnen zien. Daarnaast is Apple Music onder handen genomen. Siri is vanaf iOS 10 beschikbaar in apps van derden en er is de app Home, om functies van apparatuur die werkt met zijn sdk HomeKit te verenigen. Daarnaast zijn er verbeteringen bij Maps en Foto's.
Er zal vast een grotere changelog zijn, maar zijn dit (op de interface en siri na wellicht) niet dingen die eigenlijk gewoon met een app-update doorgevoerd zouden moeten kunnen worden? Wellicht dat ze de apps gewoon tegelijk releasen, maar WhatsApp kan bijvoorbeeld ook previews van links toevoegen met een app update, lijkt me dat dat in iMessage ook moet kunnen zonder een volledige OS update, toch?
Simpel deze apps staan niet in de store, met ios10 wel dus wellicht dat dan wel kan.
Ik ben eigenlijk voornamelijk benieuwd naar de nieuwe Home app, dat ziet er goed uit en kan ons hopelijk verlossen van die beroerde apps die sommige hardwarefabrikanten in een achternamiddag in elkaar gedraaid hebben.
Ik heb deze gekoppeld aan domoticz via de homebridge. Doordat je favorites in het control panel zit, is het ook snel toegankelijk wat er erg functioneel zit, siri is hierin een bonus. Lichten, thermostaat. Geolocation kan je makkelijk instellen in de homeapp, waardoor je scenes of schakelaars kan aansturen. Heb je voor geolocation in domoticz geen extra apps, of moeilijke dingen meer nodig.
Ik heb ios 10 al sinds het begin van de beta op de iphone 6s en ben er heel blij mee! Imessege is er beter op geworden met berichten die jezelf kan schrijven en standaard gifjes die je kan kiezen en bewegende emoticons ik vind het zeker een verbetering! Ook het scherm als je naar rechts veegt kun je nu wijzigen en ziet er helemaal anders uit ! Ook een hele verbetering!

[Reactie gewijzigd door Maurice75 op 7 september 2016 21:16]

De iOS 10 Beta GM versie is gisteravond dan ook beschikbaar gesteld voor de developers.
Heerlijk nieuws dit. Ben ik met mijn derde gen iPad eindelijk verlost van de update terreur.
Mini 3 blijft op iOS 9? volgens mij is dit fout... ik heb hier een mini 3 draaien met iOS 10 er op....

en waarom staan die op zowel blijven op 9 als op 10?
Volgens mij is het gewoon wat moeilijk geformuleerd in de lijst.

iPads die op iOS 9 blijven:
- iPad 2
- iPad 3
- iPad Mini

iPads die naar iOS 10 gaan:
- iPad Mini 2
- iPad Mini 3
- iPad Mini 4
De iPad Mini is op iOS 9 al niet vooruit te branden de helft van de tijd dus niet heel gek dat die op iOS 9 blijft steken :P
De 2 en 3 slaan op de iPad 2 en 3. En de "mini" slaat alleen op de 1e mini. De Mini 2,3 en 4 draaien wel op iOS10. Het staat wat onhandig in de tabel ;)
Is ipad 2 en 3, en de gewone Mini
Kan ik straks eindelijk de Aandelen app weggooien en al die andere rotzooi :)
Je kunt het verbergen, gelukkig. Helemaal verwijderen helaas niet (je wint er geen ruimte mee).
Je wint er wel degelijk ruimte mee, het is niet slechts verbergen.
Dat klopt niet. Waar zie je dat staan?
De enige ruimte die je er mee wint zijn de user-data bestanden die worden verwijderd.

Die 150MB die genoemd wordt is een reden waarvan Apple zei: het heeft geen nut om het echt te verwijderen omdat het maar 150MB is.

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 8 september 2016 09:45]

Je userfiles inderdaad, maar de applicatie zelf blijft in de ROM zitten. Dus het is niet helemaal uninstallen. Beetje waar, beetje onwaar dus. :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2