Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaars moeten bij iOS-apps vanaf april iPhone X ondersteunen

Ontwikkelaars mogen vanaf april alleen nog nieuwe iOS-apps of updates pushen als die gemaakt zijn met de sdk van iOS 11 en ondersteuning bieden voor de iPhone X. Dat heeft Apple laten weten in een mail aan ontwikkelaars.

Dat betekent dat ontwikkelaars Xcode 9 of later zullen moeten gebruiken voor de ontwikkeling van de apps, blijkt uit de mail die 9to5Mac publiceert. Bovendien zullen ze ontwerpaanpassingen moeten doen in hun apps. Zo werkt de iPhone X met een andere schermverhouding en apps moeten die ondersteunen. Bovendien mogen apps de uiterste boven- en onderkant van het scherm niet gebruiken voor knoppen en andere manieren van bediening, omdat daar systeemfuncties zitten, meldt Apple.

Ook zullen apps met ondersteuning voor authenticatie via Touch ID een update moeten doen om het te laten werken met Face ID, de gezichtsontgrendeling van de iPhone X. Nu werkt dat met dezelfde api, waardoor volgens Apple vooral werk zit in het veranderen van de meldingen in de interface.

De verplichte ondersteuning voor iOS 11 en de iPhone X geldt vooralsnog voor nieuwe apps en updates. Wanneer Apple bestaande apps verplicht om de iPhone X te ondersteunen, is vooralsnog onduidelijk. Met de komst van iOS 11 haalde Apple apps met alleen ondersteuning voor 32bit-processors uit de App Store. De eerste 64bit-soc in een iPhone verscheen in 2013 in de iPhone 5s.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16-02-2018 • 08:08

88 Linkedin Google+

Submitter: Euronitwit

Reacties (88)

Wijzig sortering
Dit klopt feitelijk niet voor updates. Er wordt alleen gesproken over nieuwe apps.

https://developer.apple.com/ios/submit/
Artikel klopt niet helemaal.
Apple has not set a deadline for when updates to existing apps must support iPhone X natively. From April, all new apps must also be built against the iOS 11 SDK.
Een logische stap, omdat Apple waarschijnlijk een mini variant van de iPhone X gaat uitbrengen. Qua resolutie zal er hier en daar wel veranderen, maar dat moet geen probleem zijn als je auto layout (https://developer.apple.c.../Conceptual/AutolayoutPG/) van Apple gebruikt. Het werkt een beetje het zelfde als responsive website. Persoonlijk vindt ik het jammer dat Apple het vanaf het begin niet verplicht hebt, want de user experience is toch anders. Ik gebruik mijn iPhone X al een aantal maanden en ik kom nog steeds apps tegen die niet gebouwd zijn voor de iPhone X.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 16 februari 2018 09:05]

Klopt. Ze zijn er rijkelijk laat mee. Bij de aankondiging van de X hadden ze al moeten melden dat ios11 dit moest ondersteunen. Dan hadden ontwikkelaars ook maanden de tijd gehad, en was alles up to date voor de launch.
Ik weet niet of het dwingen van ontwikkelaars en ze een korte ontwikkeltijd te geven een hele goede beslissing is. Het risico is dat gebruikers veel bugs tegen komen of dat ontwikkelaars updates/apps uitstellen om aan de nieuwe eisen te voldoen.

Elke nieuwe update kost voor ontwikkelaars ook veel tijd en dus geld, gebruikers kunnen wel eisen, maar over het algemeen is dit wel gewoon een kosten post voor ontwikkelaars (nu weet je dat als ontwikkelaar ook wel als je aan iOS begint dat dit er bij hoort).
Dat hoort er inderdaad wel bij. En als ze het nu pas aankondigen terwijl die telefoon er al heel lang is... Geen idee wat daar het voordeel in is. Als je ontwikkelaars een eind van tevoren doorgeeft dat het nodig gaat zijn (zodra specs in een enorme show gepresenteerd zijn) dan heeft iedereen voldoende tijd om zich voor te bereiden.
Gelukkig hebben de meeste wel al die ondersteuning. Eigenlijk alle apps die ik dagelijks gebruik ondersteunen het, behalve een spelletje, maar die zal in de toekomst nog wel een update krijgen.
Sterker nog, ik kom nog steeds apps tegen die de ouderwetse iPhone 3G en 4 tijdperk grote knoppen en lage resolutie assets hebben. Apps zoals ov chipkaart en voetbalprimeur (voor degene die willen kijken wat ik bedoel)

Edit. Je ziet het ook aan de icoontjes bovenaan je scherm (WiFi enz). Allemaal veel groter en lagere resolutie dan normaal

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 16 februari 2018 09:12]

Je kan er niet vanaf het begin mee komen. De tijdsduur tussen "dit is de telefoon!" en "nu moet je je app veranderen voor de update" is dan veel te klein
Persoonlijk vind ik het jammer dat Apple het niet verplicht heeft.
Persoonlijk vindt ik het jammer dat Apple het vanaf het begin niet verplicht hebt
Apple hebt?

Persoonlijk vind ik dat Apple zichzelf hard onderuit haalt door zoveel verschillende formaten aan te bieden. De eerste iPad was nog simpel: twee keer zoveel pixels horizontaal, twee keer zoveel pixels verticaal: makkelijk schalen. Als je een Android app ontwikkelt moet je simulators draaien voor allerlei soorten schermformaten om er zeker van te zijn dat de app inderdaad zo goed schaalt als zou moeten. Daarbij maak je uiteindelijk van geen enkel formaat/verhouding meer optimaal gebruik, en in plaats daarvan werkt alles een beetje. De iPhone X maakt het er alleen maar lastiger op met zijn inkeping en interface-elementen op plekken waar je blijkbaar ook niet gewoon een zwarte balk mag laten zien. Nu heb ik zelf geen ervaring met de iOS SDK, dus wellicht is alles super makkelijk, maar als ik als ontwikkelaar mag kiezen dan lijkt 1 verhouding me toch een stuk fijner ontwikkelen.
edit:
Grammaticale correctie, bedankt @jeffhuys

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 16 februari 2018 11:37]

Deze strategie heeft er wel voor gezorgd dat iPad apps ook echt voor de iPad gemaakt zijn. Bij Android tablets zijn het lelijke opgeblazen apps. Helemaal niet handig..

Voor telefoon apps moeten Google m deze strategie inderdaad aanhouden anders is de wildgroei niet tegen te gaan. Daarentegen valt mij wel flink wat inconsistentie op in de apps, specifiek waar bepaalde knoppen zitten. Daar stuurt Apple veel harder op aan. Maar goed ook daar gaat het niet altijd goed; 3 jaar na de introductie van de iPhone 6 zitten we nog steeds met opgeblazen knoppen :(
Ik heb op dit moment geen enkele app op mijn telefoon staan die nog de oude interface gebruikt, geloof ik. En ik heb er 250+.

Maar ik geloof je wel hoor, ze zullen er nog wel zijn, maar je laat het probleem groter lijken dan het is.
Ik heb toch wel 5% van de apps die nog steeds grote knoppen vertonen. Meeste daarvan zijn webwrappers waarvan de ontwikkelaar gewoon geen interesse meer heeft. Bizar gewoon.
Ik kan mij lastig voorstellen dat er ontwikkelaars zijn die een verouderde versie van XCode gebruiken voor de ontwikkeling. Daar zit geen enkel voordeel aan.

Het gebruik van de iOS 11 SDK betekent toch niet dat ondersteuning van iOS 10 is uitgesloten? Zolang er natuurlijk maar geen iOS 11-only API’s worden gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Takezo op 16 februari 2018 08:46]

Het enige vervelende is als je slechts beschikking hebt over een oudere Mac waarvan het OS niet meer te updaten valt. Je kan dan simpelweg niet de nieuwste XCode installeren.
Voor ontwikkelaars die apps voor een kleiner publiek maken is dat daadwerkelijk een issue.
Apple verplicht je hiermee om een investering te doen in nieuwe(re) hardware, terwijl dat niet altijd even noodzakelijk is.
Je kunt op die Mac allicht nieuwere Mac OS X in een VM draaien en em dan als build slave gebruiken.
Klopt, maar dat komt je performance dan niet ten goede. En een fatsoenlijke virtualisatie-oplossing is natuurlijk ook niet gratis. Ik weet ook niet of hier nog licentie-issues mee kunnen zijn.
Virtualbox is best gratis en prima.
Als ik op hun documentatie kijk ondersteunen ze geen MacOS 10.12 (welke nodig is voor XCode 9). Zie https://www.virtualbox.org/wiki/Guest_OSes
Ja oke, dan blijft fusion over denk ik, dat is dan wel niet gratis. Wel goedkoper dan een nieuwe Mac.

[Reactie gewijzigd door EraYaN op 16 februari 2018 12:10]

Alle Mac's van de afgelopen acht jaar kunnen de nieuwste macOS-versie aan en dus de nieuwste XCode installeren. Een beetje ontwikkelaar heeft toch wel een recentere computer...?
Niet als je voor zowel Android als iOS als web ontwikkelt en je je normale ontwikkelwerk niet op een Mac doet.
In ons geval dient de Mac slechts voor het builden en het opsturen naar de App Store, en is het dus niet de hoofdontwikkelcomputer.
Ah, dank voor je uitleg, ik snap het punt. Overigens schijnt het via een workaround wel mogelijk te zijn om de nieuwste versie op oudere systemen te installeren (al zal dat niet zijn wat Apple voor ogen heeft).
Je kan idd nog altijd een oudere iOS versie targetten.
Raar dat je dus ook niet kunt ontwikkelen voor oude versies van iOS. Op de Mac kan dat ook gewoon, daar houd niemand je tegen om een Snow Leopard versie uit te brengen.
Wordt je als ontwikkelaar meegezogen in de geplande veroudering van Apple zelf.
Dat kan nog steeds, je moet nu alleen ook de nieuwe versie ondersteunen.
Dat vind ik geen oplossing, stel je wil een lichtgewicht versie voor een oude iphone maken, en een full feature voor de nieuwe... Dat gaat niet.
Dat is wel een manier om te zorgen dat alle apps gewoon de nieuwste hardware/APIs ondersteunen.

Ik weet dat dit is appels met peren vergelijken, maar het tegenover gestelde is de Play Store, daar is gewoon de wild west... Er zijn apps die nog steeds niet (goed) werken op Oreo, of die simpelweg outdated designs of APIs gebruiken.
Inderdaad. En juist op Android zou dit model goed werken, omdat er nog steeds sideloading bestaat voor mensen die echt niet willen updaten.

Dit is echt 1 van de dingen waarvan ik kan zeggen dat Apple het een stuk beter voor elkaar heeft dan Android.
Ik vraag me dan ook steeds af waarom google geen strakkere eisen stelt voor dit soort dingen en updates van android zelf. Ze kunnen hier toch gewoon zieke boetes voor opleggen? Het is niet zo dat er een alternatief is voor android op dot moment.

Enige reden dat Apple er op andere vlakken de kantjes vanaf kan lopen is dat mensen updates en uniformiteit heel erg waarderen aan iOS. Als android dat voor elkaar krijgt dan moet Apple wel (weer) gaan innoveren

[Reactie gewijzigd door waktak op 16 februari 2018 09:22]

Ook in de Play Store zijn er eisen aan minimale ondersteuning, maar je hoeft als developer inderdaad nog niet te targeten op Oreo. Wordt wel verplicht vanaf eind dit jaar: https://www.androidpolice...tive-apps-64-bit-support/
Ik vind de eisen van de play-store maar matig.. Ik heb zelf een Android testdevice maar de apps die ik daarop downloadt zitten soms vol met ads en zijn nauwelijks bruikbaar
Dan installeer je gewoon een een adblocker. Dan is het grootste probleem al opgelost
Voorkomen is beter dan genezen?

Edit: de 0-mods zeggen alweer genoeg, Tweakers is blijkbaar een community van fanatieke Android fanboys die geen kritiek willen horen :(

[Reactie gewijzigd door biteMark op 16 februari 2018 16:38]

Is het een goed idee om apps uit te brengen die iPhone X compatible zijn, zonder dat je het ooit hebt getest op iPhone X? Ik denk niet dat we hier budget hebben voor een iPhone X.
Zitten er geen emulatoren in de SDK van Apple?
Ja, simulatoren voor alle denkbare iPhones en iPads. iPhone X is daarmee gratis te testen.
Ligt er natuurlijk een beetje aan wat voor een soort applicatie je maakt. Als het een niet ontzettend complexe applicatie zoals een game is, dan lijkt het me (aanname...) dat je de comptabiliteit van je app prima kunt testen in de simulator.
Ondanks dat de meeste apps al iPhone x ondersteunen zijn er een aantal apps die het nog niet ondersteunen. Zelf weet ik niet hoeveel energie het kost om
Hem iPhone x ready te maken, maar ik ben hier wel blij mee.
Voor een beetje developer kost het over het algemeen niet heel veel tijd om apps om te bouwen, het is een vrij simpele operatie: Swift code updaten naar 3.2 of 4 (er zit een converter in Xcode, meestal hoef je maar weinig of geen code handmatig aan te passen) en eventueel wat dingetjes in de lay-out aanpassen om rekening te houden met de extra ruimte bovenin. Gelukkig heeft Apple rekening gehouden met verschillende schermformaten en kan je apps “responsieve” ontwerpen, elementjes vastzetten aan de boven- en onderkant van de beschikbare (“veilige”) ruimte et voilá, done!
Dit klopt zolang je gebruikt maakt van Auto Layout. Als je dat niet doet kost het je wel een enorme berg tijd en werk.
Zelfde datum dat Apple stopt updates te accepteren die met WatchOS 1 SDK gemaakt zijn, mooi dat ze zo dwingen over te stappen naar een nieuwere versie.
Dat zou MS eens moeten proberen met Windows XI, om dan geen Win32-support in te bouwen maar alleen x64 applicaties te ondersteunen, dan ligt hier heel Tweakers en de rest van de wereld te schreeuwen omdat ze nog een oud x86-beestje hebben staan ...
Als iPhone X bezitter, kan ik hier alleen maar positief om zijn. En ook te verwachten dat Apple dit ging verplichten.

[Reactie gewijzigd door Kameleman op 16 februari 2018 08:13]