Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties
Submitter: acidbabies

In de bètaversie van iOS 10.3 toont Apple pop-ups bij apps die geen 64bit-ondersteuning hebben. De pop-ups geven aan dat de apps niet zullen werken bij toekomstige versies van iOS. Dit suggereert dat apparaten met een 32bit-soc binnenkort geen updates meer ontvangen.

De pop-up geeft volgens AppleInsider verder aan dat de ontwikkelaars van de app deze moeten aanpassen om compatibiliteit te verbeteren. Vermoedelijk worden vanaf dat moment ook alle bestaande apps die alleen een 32bit-versie hebben uit de store verwijderd. Apple begon vanaf iOS 9 al waarschuwingen te vertonen dat 32bit-apps hun toestel konden vertragen, maar de apps werkten nog wel naar behoren. Vanaf 2015 vereist Apple van ontwikkelaars dat apps 64bit-ondersteuning moeten hebben om nieuwe apps in de App Store te laten verschijnen of updates voor bestaande apps uit te kunnen brengen.

Het is niet duidelijk of apps die zowel 32bit- als 64bit-ondersteuning hebben ook zullen ophouden met werken, maar waarschijnlijk blijven deze apps voorlopig wel bestaan. Wel kan het een indicatie zijn dat Apple binnenkort 32bit-apparaten gaat uitfaseren. De eerste iPhone met een 64bit-soc is de 5s. Oudere toestellen, zoals de iPhone 5, 5c en de vierde generatie iPad, kunnen geen 64bit-applicaties draaien en zullen daarom vermoedelijk geen toegang meer krijgen tot nieuwere apps en updates.

Het is niet bekend wanneer de update doorgevoerd wordt, maar aangezien de verandering mogelijk grotere gevolgen heeft voor een aantal apparaten, is de kans groot dat het gaat om een grote update, zoals die naar iOS 11. Als Apple deze update in lijn met voorgaande updates uitbrengt, gebeurt dit in september. Afgelopen september kwam iOS 10 uit, dat de ondersteuning voor de voorganger van de iPhone 5, de 4S, beëindigde.

Apple 32bits waarschuwing

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Ik ga er vanuit dat ze apps die 32 bit only zijn gaan verwijderen. Verreweg de meeste apps zijn al lang 32 bit én 64 bit, het device bepaalt dan welke versie hij download uit de App Store. In de meeste gevallen is dat de 64 bit binary, in sommige gevallen met toestellen van een paar jaar oud is dat de 32 bit binary.

Standaard worden al jaren alle apps naar zowel 32 als 64 bits gecompileerd. Als een app dus nu nog 32 bits only is dan is hij dus ook al jaren niet meer geupdate, niet aangepast aan moderne API's, schermafmetingen, hardware etc.

Een bijkomend nadeel is dat op de meeste iDevices een 32 bit app extra resources vreet. Als jij zestig apps hebt waarvan er ééntje 32 bit only is, dan moet voor die ene app een hele reeks extra 32 bit libraries worden geladen. Daarom waarschuwt iOS dus ook dat 32 bit only apps je toestel kunnen vertragen.

Afgaand op het bovenstaande lijkt het me voor Apple dus logisch om 32 bit only apps te verbannen (verouderd, vertragend) maar niet om 32+64 bit apps te vervangen (ze zullen niet ineens de inkomsten uit app verkopen aan mensen met oudere iDevices willen missen). Ook mensen met een 32 bit iDevice zullen dan ook nog steeds nieuwe apps kunnen blijven downloaden.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 1 februari 2017 10:48]

Ik heb even gezocht welke apparaten er "64-bit application support" hebben volgens Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_iOS_devices
iPhone: 5s en nieuwer.
iPod touch: 6e generatie.
iPad: Air en nieuwer.
iPad mini: 2 en nieuwer.
iPad pro: Alle.

---
Jaar van uitbrengen:
iPhone 5s - 2013
iPod touch 6e gen. - 2015
iPad air - 2013
iPad mini 2 - 2013
iPad pro - 2015
(Alle info via Wikipedia.)

[Reactie gewijzigd door cilfour op 1 februari 2017 11:10]

Belangrijker dan het jaar van uitbrengen is natuurlijk datum tot wanneer een device 'normaal' verkrijgbaar was; De gebruikerservaring telt vanaf het moment van aankoop.
Het zou wat jammer zijn als je op datum X een nieuw apparaat koopt, en de leverancier/producent zegt: jammer joh, want dat apparaat hadden we 3 jaar geleden ook al, dus over 3 maanden stoppen we met actief ondersteunen.
Zo zou het in de ideale wereld moeten zijn. Sterker nog, men zou bij iOS en ook Android moeten aangeven tot welke datum er updates komen. Een soort roadmap. Hierbij heeft de consument de keuze uit een goedkoper (lees: ouder) model met een korte tijd aan updates of een duurder (lees: nieuwer) model met een lange tijd aan updates.

Hiermee geef je consumenten een keuze en een stukje bewustwording in de belangrijkheid van updates.
Microsoft doet dat ook. Evengoed zijn er mensen die zweren bij XP
Veel mensen willen gewoon alles bij het oude laten en nooit iets nieuws. Ik kan voorspellen dat er straks in 2020 een hoop mensen gaan klagen over het einde van de windows 7 ondersteuning. :Y)
Volgens dezelfde wiki link van cilfour is er sinds medio 2015 geen 32bit iPhone/iPad verkocht (in ieder geval niet via Apple zelf, natuurlijk nog wel oude voorraden). Als Apple dan bij iOS 11 in september stopt met 32 bits, dan is dat 2 jaar later.

Lijkt bij behoorlijk netjes, zeker als je het vergelijkt hoe het bij Android gaat.

Als je het laatste iDevice koopt, dan kun je er op basis van het verleden van uit gaan dat je 3-5 jaar OS updates blijft krijgen. Koop je een verouderde generaties, dan is dat natuurlijk minder. Maar als je nu een Samsung S5 koopt, dan krijg je waarschijnlijk direct na aankoop niks meer.

[Reactie gewijzigd door BartelG op 1 februari 2017 16:28]

Zeer mee eens. De iPhone 5S zit toch nog steeds in het gamma ook al wordt hij (in de US) nu voor 150 dollar los verkocht. Waarschijnlijk om voorraden op te maken.

In theorie kunnen ze volgend jaar de support stoppen met de mededeling "ja maar hij is al 4 jaar oud" terwijl jij hem dan pas een jaartje hebt. Gewoon op de website zetten tot wanneer een model updates krijgt. Dus koop je hem nu en staat op de website: we faseren hem eind 2018 uit dan weet je nu of je hem moet kopen of niet. Betwijfel of dat ze dat gaan doen aangezien er natuurlijk een commercieel doel aan vast hangt...

https://www.youtube.com/watch?v=gc_gMAlHRNk
Het is al tijden zo dat als je je app wil indienen in de App Store dat deze 64 bits ondersteuning moet hebben. Enkel apps die meerdere jaren geen update meer hebben ontvangen vallen dus mogelijk buiten de boot.

Ook kan je sinds 2015 ook de bitcode van je app mee uploaden naar de App Store. Als Apple dan een nieuwe processor architectuur introduceert hoef je als ontwikkelaar niets te doen. Apple kan dan de app op hun eigen server verder compilen voor de nieuwe architectuur.

edit: Blijkbaar is bitcode minder flexibel dan ik dacht. Zie hieronder.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 1 februari 2017 12:51]

Hierbij wel relevant: Bitcode is niet een magic format, blijft een json-achtige manier voor LLVM om een binary voor mensen uit te spuugen. Dingen zoals 32bit naar 64bit etc. is niet mogelijk.

Bitcode is een container voor LLVM IR, relevante quote:
"This allows LLVM to provide a powerful intermediate representation for efficient compiler transformations and analysis"

Lekker leesvoer:
http://llvm.org/docs/BitCodeFormat.html
Het is IR he? Dus volgens mij wel degelijk genoeg voor een final compilatie naar andere platformen. Anders heeft Apple er ook niets aan om bitcode zelf te verwerken en te compilen, wat ze nu al doen.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 1 februari 2017 13:14]

Chris Lattner heeft zelf aangegeven dat van 32bit naar 64bit met bitcode niet mogelijk is.

"Bitcode is not [12:30] a magic solution, though. You can't take a 32-bit app, for example, and run it on a 64-bit device. That kind of portability isn’t something that Bitcode can give you, notably because that is something that's visible in C. As you're writing C code, you can write #ifdef pointer size equals 32, and that’s something that Bitcode can't abstract over."

http://atp.fm/205-chris-lattner-interview-transcript#bitcode
Ok, bedankt. I stand corrected.
Je kunt dat wel emuleren vooraf:

https://doozer.io/andoma/vmir
Dit suggereert dat apparaten met een 32bit-soc binnenkort geen updates meer ontvangen.
Waarom?
Dit suggereert denk ik eerder dat 32-bits applicaties op 64-bit SoC's geen ondersteuning meer zal krijgen. Het zegt niets over 32-bits applicaties op 32-bit SoC's...
Op veel techsites is dit echt nieuws. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom. Het is toch niet meer dan logisch da je na een X aantal jaar je legacy spullen achter je laat? Voor app ontwikkelaars is dit absoluut geen grote wijziging. Voor iPhone bezitters is dit ook weinig nieuws, de iPhone krijgt na een aantal jaar geen software updates meer, dus nu ook niet.
Punt is waarschijnlijk dat op andere platformen de 32 bits apps nog wel ondersteund worden. Windows, OS X, Linux doen allemaal nog 32 bit apps draaien terwijl het platform 64 bits is.
Om een 32 bits programma te draaien op een 64 bits platform, heb je in ieder geval 32 bits versies van alle libraries nodig. Dat kan oplopen tot een paar gigabytes aan systeembestanden extra. Op een PC is dat niet zo'n punt, maar op een tablet/telefoon met slechts een paar GB aan opslag wordt dat een ander verhaal.

Plus dat die libraries erbij in het werkgeheugen moeten als je een 32 bits programma start. (Een groot deel van) de 64 bits libraries zijn waarschijnlijk zowiezo al geladen voor de basisfunctionaliteit van de computer.
Op de Intel en AMD cpu's zoals deze door Windows ondersteund worden is er dan ook geen nadeel aan het draaien van 32-bits code op een 64-bits platform, behalve dan dat je specifieke 64-bit functionaliteiten (en adresruimte) niet kunt gebruiken.

Ik heb echter geen idee of dat op de door Apple gebruikte chipsets wel het geval is; deze move doet impliceren dat dat wel zo is. Het zou natuurlijk ook kunnen dat het als stokje wordt gebruikt om gebruikers toch maar eens een nieuw device te laten kopen omdat er straks een steeds legere store zou kunnen ontstaan.
Heb je je ooit afgevraagd waarom er een SysWOW64 map is? En de Program Files (x86) map? Omdat alle dependencies van apps zowel in de 32-bits als de 64-bits variant op je pc aanwezig zijn! Hoewel Windows de dependencies afhandelt is het dus niet per se zo dat met processor support het draaien van 32-bits apps doodeenvoudig is.

Ik vind dat de extra (dubbele) libraries en applicaties wel degelijk als nadeel ervaren kunnen worden.
Het verschil is ook dat iOS waarschijnlijk het platform is met het hoogste aantal 64-bit-processoren (in absolute zin).
Nope, ben ik het niet (helemaal) mee eens. Why fix it if it isn't broken.. 64bit biedt in de meeste gevallen helemaal geen toegevoegde waarde boven 32bit. en wanneer is het legacy? omdat jij telkens de nieuwste iPhone koopt wil nog niet zeggen dat anderen dat ook moeten doen. Als de 4 nog fatsoenlijk werkt (of de betreffende iPad) waarom moet je dan zo nodig een nieuwe kopen?
En DAT is dus ook meteen de reden waarom ik een hekel heb aan zo'n gesloten systeem als iOS (maar ook dus bij gelockte android telefoons/tablets).
Jij draait het om. De standaard is op iOS al jaren 64 bit, zowel voor OS als apps. Je moet je dus afvragen waarom 32 bit nog toegevoegde waarde heeft. Wat is het voordeel van afwijken van de 64 bit norm?

In dit geval zijn 32 bit only apps duidelijk meer belastend omdat er een hele sloot libraries extra geladen moet worden om ze te ondersteunen. Daar komt nog bij dat in verreweg de meeste gevallen deze 32 bit only apps geen 64 bit ondersteunen omdat ze al een jaar of vier niet geupdate zijn en in veel gevallen abandonware.

Apple heeft developers al jaren geleden gewaarschuwd dat ze hun apps naar zowel 32 als 64 bit moeten compileren, al een hele tijd krijgen gebruikers een waarschuwing bij het opstarten van een legacy app dat de app hun systeem zal vertragen. Apple heeft nu waarschijnlijk besloten dat de weinige voordelen van het handhaven van 32 bit only apps niet op opwegen tegen de nadelen.
het verschil is dat je zonder OS updates je toestel nog steeds kunt gebruiken, zij het wat onveiliger wellicht. Ik heb niks van Apple en ook totaal geen ervaring mee, maar ik veronderstel dat je op een iPhone 4 nu nog steeds bv WhatsApp kunt installeren of updaten. Dat zal straks niet meer gaan, waarna je telefoon onbruikbaar wordt omdat bv Whatapp straks zegt dat je app-versie te oud is.

Dat is dus wel een dingetje voor mensen zoals ik die gerust 4-5 jaar met een telefoon doen.
Als app ontwikkelaar kun je een oude versie van app hebben zodat je in staat bent legacy iPhone prima te ondersteunen. Je kunt een iOS 10 versie aanbieden die op 32 bit werkt die alleen kan worden gedownload door iPhones die geen gebruik maken van iOS 11.

Zie bijvoorbeeld deze melding:
http://media02.hongkiat.c...tall-previous-version.jpg
Ja maar ik haal niet uit dit bericht of het straks nog mogelijk is 32bit applicaties aan te bieden in de store. Als hun courante OS het niet meer ondersteund, zou het best eens kunnen dat er in elk geval geen nieuwe 32bit apps meer in de store gezet kunnen worden. En overigens zullen de ontwikkeltools ook wel naar 64bit only gaan lijkt me. Minder te onderhouden --> minder kosten.

Maargoed dat is beetje speculatie.
Niet per definitie onveiliger. Apple heeft in het verleden wel regelmatig 'hotfixes' voor hun oudere OS'en uitgebracht. Zowel voor iOS als voor OS X/macOS.
Als het waar is dat je straks met een oudere iphone/ipad botweg de store niet meer kunt gebruiken (omdat er geen 32 bit apps meer in zouden staan) dan is dat wel groot nieuws, alleen zie ik niet helemaal waarom ze dat zouden doen.
Dat iOS niet meer bijgewerkt wordt zal niet zo'n probleem zijn, maar de store verwijderen zou toch wel grof zijn. De 5c is op dat moment 4 jaar geleden gereleased, klanten zullen dan waarschijnlijk een 2 tot 4 jaar oud toestel hebben. Gezien het feit dat er altijd maar geroepen wordt dat Apple devices lang mee gaan vind ik dat toch echt niet zo netjes. Nogmaals, als Apple dat werkelijk zo gaat doen want uit dit artikel snap ik de link niet zo.
Dat is jouw interpretatie. Je trekt wel heel veel conclusies. Het zou ook goed kunnen dat Apple geen 32-bit only apps meer in de App Store wilt hebben, zodat 64-bit iPhones geen legacy libraries hoeven in te laden. Het kan prima zijn dat apps nog steeds naar zowel 32-bit als 64-bit gecompileerd gaan worden.
Nee, dat is het vermoeden dat in dit artikel uitgesproken wordt:
Vermoedelijk worden vanaf dat moment ook alle bestaande 32bit-apps uit de store verwijderd.
Zoals ik al zeg, ik vind dat ook een vreemde stap en vraag me af waar ze dat uit concluderen, maar dat is wat er staat.
Het blijft gissen, zelfs in het artikel staat vermoedelijk maar ik weet bijna zeker dat ze doelen op de 32 bit only apps, apps die al een jaar of 3 / 4 niet geüpdatet zijn want je mag al een paar jaar geen 32 bit only apps meer uploaden naar de store.

Als 32 bit helemaal geweerd zou worden dan zouden developers hier al lang op gewezen zijn en doen ze dat niet out of the blue bij iOS 11. Alle ingrijpende veranderingen worden door Apple tot nu toe ruim een jaar van te voren gecommuniceerd.
Dat is niet waar dit over gaat. Een iPhone 5 krijgt nu niet meer de nieuwste versie van iOS, maar kan nog wel (bijna) alle apps in de App store draaien en is dus nog prima bruikbaar. Waar dit bericht over gaat is dat straks alle apps in de App store 64 bits moeten zijn om op de nieuwste versie van iOS te kunnen draaien. Vanaf dat moment draait er dus niets meer op de iPhone 5, de iPad 3 en 4, etc. Die apparaten zijn dan 'as is' nog wellicht te gebruiken, zolang je de apps niet update, maar nieuwe apps installeren is er dan niet meer bij.

Nu is dit natuurlijk een tijdelijk probleem, maar er zijn nu nog wel genoeg mensen die een iPhone 5, 5C of zelfs ouder gebruiken. Ook iPads zijn er nog genoeg oude varianten in omloop.
Lees mijn verhaal hierboven. Ik vermoed dat de nieuwe situatie er op neerkomt dat een app 32 bit én 64 bit moet zijn. Als je een 32 bit device hebt kun je dan nog steeds al die apps draaien.
Het is niet duidelijk of apps die zowel 32bit- als 64bit-ondersteuning hebben ook zullen ophouden met werken.
Dit is wat er hier in het nieuwsartikel staat en op meerdere plekken zo wordt uitgelegd. Nu, ik heb de pop-up zelf nog niet gezien en dus ook niet getest wat het verschil is tussen een 32-bit app of een 32/64 bit app, maar je vermoeden is nog niet gegrond op dit moment.

off-topic: hoezo scoren mensen mijn reactie met -1? -1 staat voor ongewenst, niet voor 'ik ben het er niet mee eens'.
Dat het niet veel impact heeft is niet hetzelfde als geen nieuws zijn. Nieuws gaat niet alleen om rampen of schokken vertellen, maar ook gewoon om te informeren / updaten over de stand van zaken.

Het is nieuwe informatie, dus is het nieuws.
Voor mij wel nieuws. Ik gebruik nog een aantal oude (gratis) apps waarvan ik vermoed dat deze nooit meer een update gaan krijgen. Overigens snap ik de keuze van apple wel maar vind het wel vervelend.
Het is toch ook gewoon nieuws als in relevante informatie voor de bezitters van de apparaten? Normaal gesproken krijgen devices na een paar jaar geen OS updates meer, maar software updates is heel wat anders al is het bij iOS wat anders dan bij Android waar apps vrijwel nooit de laatste OS-versie vereisen.

Maar vooral voor iPad bezitters lijkt me dit toch aardig zuur. Als je een paar laar geleden een 128GB iPad hebt gehaald voor 800 piek en straks je apps niet meer kan updaten, dan zou ik daar toch niet enorm vrolijk van worden. Ken ook niet veel andere voorbeelden waarbij dat als normaal gezien wordt trouwens.
Het aantal iPad dat ze verkopen zakt in als kaartenhuis. Mijn 4e generatie iPad werkt nog prima, alleen een beetje langzaam. Dus wanneer je apps niet meer werken, dan hoopt Apple dat je een nieuwe iPad aanschaft.... Ik koop liever een nieuwe laptop.
Oudere toestellen, zoals de iPhone 5, 5c en de vierde generatie iPad, kunnen geen 64bit-applicaties draaien en zullen daarom vermoedelijk geen toegang meer krijgen tot nieuwere apps en updates.

Daarom, want die toestellen zijn nog niet zo oud
Gaan we nu bij ieder nieuwsbericht debatteren of het nu nieuws is of niet? Vind je het geen nieuws lees het dan niet.
Het grote punt is vooral dat de oude apps nog nog kunnen werken met iOS10.2.1, maar mogelijk door nieuwere iOS versies gewoonweg worden geblokkeerd als ik het goed begrijp.
Ik speel nog het een en ander aan oude spelletjes op mijn 7 Plus, hoe kan ik erachter komen of deze 32 of 64 bits zijn? Ik ben vrij nieuw met IOS namelijk.
Simpel, als je geen waarschuwing krijgt bij het opstarten zijn ze 64 bit.
Als de releasedatum van de huidige versie van de app oktober 2013 is of later zit je volgens mij safe. Sinds iOS 7 moeten apps namelijk altijd een 64-bit variant hebben (en deze is uitgebracht in september 2013).
Ik heb nog enkele apps waarvan de developer helaas niets meer heeft gedaan sinds jaren, maar de app nog steeds uniek is en ik ook graag zou willen blijven gebruiken zolang de app werkt met het iOS in mijn geval enkele kinder apps (KoeDoetBoe - 2013, Kinderliedjes - mei 2014) en TouchArcade (november 2013). Nu gooit Apple die deur keihard dicht en eist dat de apps 64bit zijn anders werken ze niet meer of is dat nog maar de vraag. Ik draai deze apps overigens op 64bit devices (iPhone 5s, iPad mini2).

[Reactie gewijzigd door funrider op 1 februari 2017 15:03]

Veel reacties hier zijn een storm in een glas water!

Apps moeten 64-bits ondersteuning hebben. Het mogen dus ook 32-/64-bits apps zijn. Developers moeten mogelijk een recente versie van XCode gebruiken. iDevices met een 32-bits SoC blijven gewoon werken, en blijven app updates ontvangen, alleen geen iOS updates meer.
Volgens mij betekent dit dat Apple zijn 32 bit ondersteuning uit nieuwe versies van ios wil halen en zo deze kleiner maken. Tevens hoeft dan de 32 bit ondersteuning niet meer te worden ondersteund en getest. Kostenbesparing dus!

Dit neemt niet weg dat sommige app-developers hierdoor zullen stoppen met het leveren van 32 bit versies.
Je zal ook met een oude ipad of iphone nog steeds apps kunnen aanschaffen in de appstore hoor. Alleen geen 32bit only apps meer.
Op zich een logische stap.
Zo zal apple altijd vooruitgaan. Ik voorspel dat binnen 2 jaar de nieuwste ios updates alleen zullen draaien op 2gb ios devices en dan zullen de iphone 5s, 6 , ipad mini 2 en air 1 ook dus geen ios updates meer krijgen. Dat betekent niet dat ze onbruikbaar worden of onveilig. Alleen dan zal je geen hele ios update meer krijgen, alleen beveiligsupdates.
Jammer. Ik gebruik een app (Autosport.com) waar ik ooit voor betaald heb. Later is op de website de meeste content achter een betaalmuur geplaatst, maar die app bleef werken (vermoedelijk omdat je voor de app al betaald had). Maar ge-update wordt hij niet meer, de waarschuwing dat hij je telefoon trager maakt krijg ik idd al een tijdje. Straks dus niet meer bruikbaar, ondanks dat je er wel voor betaald hebt. Hmmm, mag dat zomaar eigenlijk?
Volgens mij moet je dan niet updaten naar de iOS versie dat geen 32-bit meer ondersteunt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*