×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: iOS 11 zal niet compatibel zijn met honderdduizenden apps in App Store

Door , 188 reacties, submitter: AnonymousWP

Apple zal met iOS 11 mogelijk honderdduizenden apps incompatibel maken met iPhones en iPads. Het gaat om 32bit-apps, terwijl iOS 11 vermoedelijk alleen zal draaien op apparaten met 64bit-processors, zo meldt Wired.

Apple vereist sinds medio 2015 dat apps die in de App Store komen ondersteuning hebben voor 64bit-processors, maar er staan nog altijd 187.000 apps in de App Store die dat niet zijn, claimt Wired op basis van cijfers van analistenbureau Sensor Tower. Daarbij gaat het om apps die hun laatste update kregen voor medio 2013, toen Apple met de iPhone 5s het eerste iOS-apparaat met een 64bit-processor uitbracht. Voordat die telefoon uitkwam, was het niet mogelijk om ondersteuning voor 64bit-processors toe te voegen aan de apps.

Het is onbekend of Apple daadwerkelijk de ondersteuning voor 32bit-apps zal laten vallen met iOS 11, maar dat ligt wel voor de hand. De iPhone 5 uit 2012, iPhone 5c uit 2013 en enkele iPad-modellen zijn de laatste 32bit-apparaten die een update kregen naar iOS 10, maar de ondersteuning daarvoor zal na meer dan drie jaar vermoedelijk ten einde lopen. Daarop hintte Apple in elk geval in een bèta van iOS 10.3.

Ontwikkelaars met dergelijke apps zouden hun programma compatibel kunnen maken met iOS 11 door die ondersteuning toch toe te voegen. Als Apple hetzelfde schema aanhoudt als afgelopen jaren, kondigt het bedrijf iOS 11 in juni aan tijdens de eigen ontwikkelaarsconferentie WWDC, waarna een release in dit najaar volgt.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16-03-2017 • 08:01

188 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (188)

Wijzig sortering
Lijkt me een prima opruimmiddel of een stok achter de deur voor ontwikkelaars.
Ik heb veel ontwikkelaars als eens een mail gestuurd voor een update voor het breedbeeldscherm, de Retina resolutie of voor andere kleine zaken. Het is wel duidelijk dat er veel ontwikkelaars zijn die een app as is publiceren. Op zich logisch. En het is best fijn dat die prut nu opgeruimd wordt. Maar daarmee gaan pareltjes ook verloren helaas. Hopelijk kan Apple de ontwikkelaars overhalen toch nog een re-release/update te forceren.

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 16 maart 2017 08:45]

Dus als veel van je gekochte spelen nog 32 bit zijn verlies je die?
Als deze niet geupdate worden én je iOS11 (de vermoedelijke 64 bit only versie) hebt, dan wel. Hoewel je ze altijd (!) nog kunt downloaden. En dus op oudere hardware/iOS kunt spelen.
Wat veel mensen niet weten is dat je je aankopen altijd kunt downloaden ook al is de app verwijderd uit de store. Uitzondering hierop is als de app echt illegaal is.

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 16 maart 2017 08:31]

Je kan deleted apps niet meer downloaden ook al heb je die gekocht.
hier twijfel ik aan. Er staan in mijn ios "aankopen" overzicht meerdere apps die niet meer in de appstore te vinden zijn. De productpagina kan ook niet gevonden worden, maar ik kan nog wel op het download icoon klikken waarna de app gewoon wordt binnen gehaald.

Zo kan ik antieke apps zoals windows live Messenger, simcity 1.5 (die 3000 clone), Red alert, gamer.nl app, monkey Island, etc etc. nog gewoon downloaden.
Thanx! Ik kende deze truc niet en had ooit, toen met die vulkaanuitbarsting geloof ik, allemaal Lonely Planet stadgidsen gedownload in het kader van 'misschien ga ik daar ooit nog naar toe, nu zijn ze gratis', maar ze op mijn iPhone 5S op een gegeven moment allemaal weggegooid omdat ik maar 16GB had en die vol raakte.
Nu op mijn iPhone SE heb ik 64 GB, maar was ik dus de gidsen kwijt én ik kon ze geen van allen meer vinden, maar inderdaad: ik kan ze gewoon weer downloaden via Purchased :)
Zal wel oude info instaan inmiddels, maar toch, heb nu weer een aantal Lonely Planets _/-\o_
Je kunt ze wel met iTunes installeren als de ipa nog op je pc staat. Ik ga zo enkele handige apps kwijtraken waarvoor ik nog geen gratis 64bit alternatief heb gevonden.

En een fun app, iKITT super grappige knight Ryder app ;)
Hoe kan ik een app opnieuw downloaden? Bijv. TomTom Benelux is niet meer in de app store. Maar ik zie hem ook niet bij aankopen
Hier kun je TomTom downloaden als je hem ooit gekocht hebt :
http://nl.support.tomtom....navigatie-app-voor-iphone
Hoe kan ik een app opnieuw downloaden? Bijv. TomTom Benelux is niet meer in de app store. Maar ik zie hem ook niet bij aankopen
Staat er gewoon in hoor, net even gecontroleerd.
Lijkt me overigens sterk dat het onmogelijk is om een wrapper voor compatibility in te bouwen in het OS.
Het artikel gaat er juist over dat Apple deze backwards compatibility uit iOS gaat verwijderen.
iOS updates worden echter vrij dwingend door je strot geduwd. De keuze die je straks hebt om te updaten is niet meer dan schijn.

Lijkt me overigens sterk dat het onmogelijk is om een wrapper voor compatibility in te bouwen in het OS.
Ik vraag mij af wat jij verstaat onder dwingend je strot door duwen. Mijn vorige iPhone 5S draait nog op iOS7 en mijn huidige iPhone 6S op iOS 9. Gewoon 1 keer de OS update melding wegklikken en klaar. Niets wordt door je strot geduwd.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 16 maart 2017 20:48]

Op mijn iPad2 krijg ik om de paar dagen de melding terug.
Heb even gegoogled, waarschijnlijk heb ik onderstaand dan een keer gedaan, ik kan het mij alleen niet meer voor de geest halen.
Tap Settings.
Tap iTunes & App Stores.
Set Updates underneath "Automatic Downloads" to Off.

This will prevent iOS from downloading updates in future, although you'll still need to deal with the update you've downloaded.
Dat klopt. Apple heeft daar een reden voor, op die manier is er minder fragmentatie van iOS-versies, heb je altijd de laatste beveiligingsupdates.

Het is ook niet onmogelijk, Apple heeft dat destijds met Rosetta ook gedaan bij de overstap van Power PC naar Intel. Maar een desktop omgeving is veelal wat vrijer dan een mobiele omgeving.
Lijkt me wel wat eenzijdig. Ik zal niet ontkennen dat Apple geen nieuwe producten wil verkopen. Maar nieuwe versie van iOS worden ook voor nieuwe hardware gemaakt.
Nieuwe functies maken gebruik van zwaardere hardware en je kunt oude hardware niet updaten.
Je moet altijd de keuze maken tussen lange updates (met mogelijk tragere apparaten) of minder veel updates (en dan kom je al Samsung ook onder vuur te liggen).
Wat ze moeten doen is het afschaffen van updates op oudere apparaten! Ik vind de iPads van Apple echt geweldig. Ik heb zelf 3 iPads waarvan er een, een iPad 2 is en die ga ik dus echt nooit meer updaten. Iedereen loopt altijd te zeuren dat het onveilig is en dat je ge-hacked kan worden, maar ik doe toch geen bankzaken op dat ding en zet er ook geen persoonlijke foto's op.
Dus jij hebt serieus spellen die je 3 jaar geleden gekocht hebt, nooit zijn geupdate en nog steeds speelt? Zo lang blijven die mobiele games nou ook weer niet leuk. Ik neem toch aan dat alles wat na die tijd is uitgebracht wel 64bit ondersteunt. En anders gewoon een bugreport indienen bij de maker: "does not work on ios11, fix it". Als ze dat niet doen weet je wat de ontwikkelaar zelf van jouw app vind en weet je dus ook dat je nooit meer iets van ze moet kopen. Ik vind het inderdaad wel een mooie opruimactie.
Dus jij hebt serieus spellen die je 3 jaar geleden gekocht hebt, nooit zijn geupdate en nog steeds speelt?
Toevallig staat mijn Atari weer op de salontafel. Games uit 1983, ik denk ook nooit geüpdatet verder. Beamrider, blijft geweldig.

iOS games behoren natuurlijk ook tot het digitale erfgoed over 35 jaar.
Maar die spellen speel je op je Atari uit 1983, niet op de laatste nieuwe PC/Console. Dat is het punt dat gemaakt wordt. Het blijft werken op oude hard/software, alleen niet meer op nieuwe.
Het verschil is alleen dat hier enkel de software update deze beperking oplegt.
Er zullen dus mensen zijn die op hetzelfde apparaat een app gekocht hebben en straks na de update die app nooit meer kunnen gebruiken. Je mag van Apple namelijk ook niet downgraden.

In tegenstelling tot oude hardware die je er altijd nog bij kan pakken mocht je oude software willen draaien, ben je in dit geval de app gewoon kwijt.
Maar die spellen speel je op je Atari uit 1983, niet op de laatste nieuwe PC/Console. Dat is het punt dat gemaakt wordt. Het blijft werken op oude hard/software, alleen niet meer op nieuwe.
Nee, hij reageert op: zie dikgedrukt hieronder
Dus jij hebt serieus spellen die je 3 jaar geleden gekocht hebt, nooit zijn geupdate en nog steeds speelt? Zo lang blijven die mobiele games nou ook weer niet leuk. Ik neem toch aan dat alles wat na die tijd is uitgebracht wel 64bit ondersteunt. En anders gewoon een bugreport indienen bij de maker: "does not work on ios11, fix it". Als ze dat niet doen weet je wat de ontwikkelaar zelf van jouw app vind en weet je dus ook dat je nooit meer iets van ze moet kopen. Ik vind het inderdaad wel een mooie opruimactie.
Hij geeft aan dat mobiele games niet leuk genoeg zijn om na 3 jaar nog eens te spelen. Hier ben ik het niet mee eens, er zijn zat games die niet onder doen voor games van andere platformen zoals de Super Nintendo, Ssega, ps1, ps2, n64 etc. Die pakken we na 3 jaar ook gewoon uit de kast waarom dan ineens niet met een game op een mobiel/tablet.

Edit: ik realiseer mij net dat ik de verkeerde post gequote heb, dit is een reactie op het bericht van: ADT_Phantom, @BikkelZ • 16 maart 2017 12:20

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 16 maart 2017 21:04]

De lijst met apps die ik nog gebruik zijn beperkt als het om 32bit apps gaat, maar ze zijn er nog wel. Gelukkig gaat het slechts om spelletjes voor de kids. Helaas hebben de developers nooit een update uitgebracht. De apps heb in der tijd aangeschaft toen we onze dochter kregen en nu gebruik ik ze weer voor mijn zoon.

De apps waar het om gaat zijn:
KoeDoetBoe - 11 juni 2013 laatste update
Kinderliedjes #1 - 16-05-2014 laatste update

Daarnaast is er nog één andere 32 bit game news app en dat is:
TouchArcade - laatste update 25-11-2013

Het viel me van de week wel ineens op dat een tennis spel (Cross Court Tennis 2) wel een update naar 64 bit heeft gekregen na jaren geen update te hebben gehad. Toevallig of niet?

[Reactie gewijzigd door funrider op 16 maart 2017 11:32]

Mijn snes games worden nog wel eens uit de kast getrokken hoor.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 16 maart 2017 20:53]

Apps die je al eens gedownload (en/of dus ook gekocht) hebt blijven in je aankopen lijst staan. Je kunt ze daarna dan nog gewoon downloaden.
Dit is niet helemaal waar. Er zijn meerdere Apps en Games die ik heb gekocht over de jaren en die niet meer te downloaden zijn.

Bijvoorbeeld Mass Effect Galaxy. Een tie-in met Mass Effect 2 voor op de iPhone.
Via de sectie "Aankopen" kan je alle dingen terugvinden die je ooit gekocht hebt, ook al zie je ze niet meer in de App Store zelf.
Dat wist ik niet. Bij mij staan nog steeds al mijn gekochte apps die ook niet meer in de store staan erin.
Het ligt ook hoe de developer de App uit de App store haalt. HIj kan hem helemaal er uit halen, of alleen niet meer laten downloaden voor nieuwe users.
Jouw bewering klopt niet, je moet geen leugens verspreiden. Apps die je hebt gekocht kan je altijd opnieuw downloaden, ook al staan ze niet meer in de store!
Klopt maar functioneren zullen ze niet.....wat op zich nog niet eens zo iets slechts is.
Ja klopt. Maar er zijn nog genoeg 32 bit apparaten in omloop. Denk bijvoorbeeld iPhone 4(s), 5(c) en iPod touch 5G.
Die apparaten zouden dus later denk ik ook geen nieuwe apps meer downloaden omdat 32bit uit de store gaat..
Maar wie zegt dat die een update krijgen naar iOS 11, immers daar zit de crux, het OS laat niet meer toe dat die apps geladen worden. En als je geen update krijgt kan je nog een aantal jaar genieten van een device wat prima de apps draait maar geen update meer krijgt. Daar zal het op uitdraaien denk ik.

Daarnaast kan je altijd je apparaat backuppen op je laptop met de apps of de apps downloaden in iTunes en zo ergens archiveren.
Dat is het 'm juist. Die apparaten krijgen geen update naar iOS 11.
Die apparaten zullen die apps moeten blijven kunnen draaien en downloaden. De iPhone 5 draait nog steeds de nieuwste iOS 10 en kan nu nog alle apps downloaden. Die mensen kunnen dan straks opeens vrijwel niets meer met hun telefoon en dan nog alleen de apps downloaden en gebruiken die ze al hadden?
Wat een logisch gevolg is in app-land, immers het toestel is al x jaar oud dus waarom zou je nog een app ontwikkelen updaten voor een toestel waar het toch ruk op draait.

Je ziet het al aan diverse andere apps, die bijvoorbeeld minimaal iOS 8 eisen, dus in principe niets raars alleen nu wordt het in plaats van door de app maker, door iOS gepushed.

Ik zie het drama niet. We willen niet steeds vastklampen aan de 'so-called' backwards compatible wezen van Windows, en ook daar zie je fabrikanten van software meer en meer zeggen van ja sorry supporten we niet meer.

Ik had het probleem met de Nest App, op de iPhone 4 (!) van mijn ouders, die deed het niet meer die zei minimaal iOS8, rottig maar waar, dus papa en mama hebben nu de 5S van ons en wij hebben nieuw, problem solved.

[Reactie gewijzigd door SpoekGTi op 16 maart 2017 08:59]

Mijn iPod touch 5G is nog redelijk recent. Deze draait op iOS 9.3.5. Voor de apps die ik erop draai werkt 'ie nog perfect.
Mijn pa heeft sinds de release van de iPhone 5 'm en dat apparaat functioneert na al die jaren nog steeds perfect. Moet hij nu omdat Apple 32 bit apps uit de store gaat halen verplicht een nieuwe iPhone (of andere smartphone) kopen om nog steeds apps te downloaden en/of te updaten?
Uiteraard, het stopt na een tijd. Maar ik hoop echt niet opeens straks als iOS 11 uitkomt. Er zijn daarvoor veel te veel nog steeds in gebruik.

De iPhone 4 geef ik je nog gelijk in, dat apparaat is al zo erg verouderd. Maar de iPhone 5 en 5c??
De iPhone 5 (en de C) komen uit respectievelijk 2012 en 2013. Zelfde geldt voor je iPod 5G, al deze devices zijn nog 32 bit. Het is 2017, economisch gezien is het device al 2 jaar over de afschrijving van 3 jaar heen en mag je je blij zijn dat je sowieso nu al 5 jaar support hebt gehad. En ja dit betekent dat als je apps wilt hebben die nieuwe zijn dat je een ander device moet gaan halen. Maar dat had toch wel gebeurt als de appmaker een update ging uitbrengen die iOS 11 eist (tadaa, daar ga je met je 32-bit device)

Apple zal waarschijnlijk een stapel repository's apart houden voor de oudere devices zodat je TOTDAT de appmaker een hoger iOS gaat eisen of een update die wel compatible wordt gaat uitbrengen.

Ik denk namelijk dat de 5 en 5c geen update meer krijgen naar iOS 11 dus zal er niets aan de hand zijn voor je huidige setting, jij draait lekker door op 9.3.5 en kan met je apps verder, kortom als je appmaker geen update gaat verplichten is er niets aan de hand.
kleine toevoeging:
De iphone 5c verkoop is begonnen in 2013, maar Apple is pas gestopt met de verkoop op 9 september 2015. Wanneer iOS 11 uitkomt heb je dus 2 jaar support gehad wanneer je hem op de laatste dag had aangeschaft.
Waarschijnlijk hadden sommige winkels het toestel nog na die laatste dag in de verkoop, hoe je dan met 2 jaar support om gaat is dan het risico van de winkel. Maar dat geldt ook al voor praktisch alle Android toestellen.

Maar voor het 'gevoel' van mensen zou het best kunnen dat ze denken dat ze een relatief nieuw toestel hebben waar opeens (als je het tech nieuws niet volgt) geen update meer voor is.

Toch heeft Apple het nu technisch gezien in de smartphone markt wel het makkelijkst en best onderhouden ecosysteem. Dit was ook de reden dat Apple zo snel op 64 bit processors overging, ze wisten dat ze vanaf het moment dat ze de laatste 32 bit processor hadden deze nog zo'n 5 jaar moesten onderhouden, en dat is ze dan dus gelukt ook. Het kan beter, maar de bal ligt in mijn ogen nu meer bij Google en consorten.
De update geldt alleen vanaf de 5s
Ik zie het drama wel als een iCloud Restore ineens niet meer zou werken. Kun je zeggen doe het maar met iTunes, maar dat is onzin. Cut the wire of iets dergelijks was het toch?

Als je al jaren je backups op een bepaalde manier doet, zoals Apple als feature heeft, en Apple besluit ineens dat je backups niet meer werken, dan zou dat heel veel mensen kunnen teleurstellen.
Je iCloud restore zal gewoon werken, want die zet namelijk gewoon de laatste versie van de app terug die er is en dus nog compatible is met je toestel. Voor welke tijd dat dat geldt geen idee, maar goed, dat zou dan ook weer gerelateerd kunnen gaan worden dat de app maker er besluit een end aan te maken, wat wederom nu al gebeurt.

Nog steeds geen drama dus, face it als er apps niet meer gaan werken is je device gewoon te oud, of voor Apple of voor de appmaker is deze gevallen, deal with it.

Ow en ik maak nog steeds liever een backup in iTunes wegens de zelf toe te passen encryptie en heb het vaak gehad dat een iCloud restore sowieso faalde maar een backup in iTunes zonder problemen werkte.

[Reactie gewijzigd door SpoekGTi op 16 maart 2017 09:11]

Die laatste versie van die app moet dan wel ook 32 bits binaries hebben, dan zal het gewoon blijven werken ja. Waarschijnlijk inmiddels als intermediate code bij Apple.

Mijn idevices sluit ik niet meer aan op mijn Mac, iets te vaak raar sync gedrag meegemaakt. En iTunes is sowieso een draak wat mij betreft.
Ja, en hoeveel Android apps vereisen tegenwoordig Android 5 of hoger? Terwijl er nog toestellen zijn met, god verhoedde het, Android 4.4.x ?
Precies! Die iOS-versies die 32 bits zijn (iOS 9 is geloof ik de laatste toch?) die zullen die 32-bit apps gewoon blijven draaien.

Cruciale vraag is hoe lang Apple security updates uit zal blijven brengen voor dat betreffende iOS.

Voor ontwikkelaars hoeft het geen probleem te zijn die apps te onderhouden met de bitcode-technologie van Apple.
Daar zou je misschien wel eens gelijk in kunnen hebben zie ik op een site van Apple: https://support.apple.com/en-us/HT201222 De laatste security update van iOS 9 is van 25 augustus 2016 aldus die pagina van Apple.

Apart. Dacht dat Apple hun producten langer zou ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door repeP op 16 maart 2017 10:21]

Doen ze ook. Veel langer dan de rest van de industrie.
Iedere major iOS versie krijgt exact een jaar support.

Ieder toestel krijgt om en nabij 4 tot 5 software upgrades (als je dat wilt).

Die security update van 9.3.5 draaide bijvoorbeeld ook op de iPhone 4S uit 2011. Dat is dan dus 5 jaar support.
Ah! Kijk, dat schijnt licht op mijn vragen. Dank voor je bijdrage!

Vijf jaar support kan het gros wel mee leven denk ik.
5 jaar is veel.

Als je dat zelfs bij google al niet krijgt, wat denk je dat een Samsung of Huawei dan bied?

Het is een hele slimme zet geweest van apple om het uodate beldeid op deze manier te doen.
Daarvoor heb je altijd de laatste versie van iOS nodig.
De laatste iOS die beschikbaar is voor jouw apparaat.

Als je een toestel hebt dat geen iOS 10 ondersteund krijg je gewoon security updates voor iOS 9 zolang het apparaat nog niet te oud is.
Je verliest die niet, maar je kan ze alleen niet meer draaien op iOS11 .
Dat is vooral een semantisch verschil. Verliezen of onbruikbaar gemaakt door Apple. Het gevolg is dat je er niets meer mee kunt.
De 32-bit apps worden natuurlijk niet onbruikbaar op devices die 32-bit iOS draaien. Tig mensen blijven die apps gewoon gebruiken. Is alleen de vraag hoe lang Apple nog security updates uit zal blijven brengen voor het laatste 32-bit iOS, wat iOS 9 is volgens mij.
iOS 10 is ook nog steeds 32 bit. Kijk naar de iPhone 5 en 5c.
Ha, kijk, zelfs iOS 10 dus nog. Dank!
Maar ook ios 10 zal geen security updates meer krijgen. Of Apple zou z'n updatebeleid moeten aanpassen.
5 jaar na de release van het apparaat is de stelling van apple. De iphone 5C kwam op 20 September 2013 uit dus je krijgt tot september 2018 support. dan komt ios 12 uit. ;)

Edit: Nee, verder dan ios10 ga je dus niet komen als ios11 64-bit only is. Maar ik had het ook alleen over de support van het device en niet over welke ios versie daar dan op draait.

[Reactie gewijzigd door piet_pienter op 16 maart 2017 11:18]

Mits de hardware daadwerkelijk de upgrade aankan uiteraard, 64-bit only os draaien op 32-bit hardware werkt niet.

Dat je dan misschien nog sercurity fixes krijgt als je upgrade naar het laatste OS wat voor jouw toestel geschikt is ja dan wel.
Maar dat is het meest recente iOS toch? Hmm, vind ik toch dan toch best wel heel apart dan.
iOS 10 is als 32bit EN 64bit versie beschikbaar.
Kijk aan, leer steeds iets bij! :Y) Moet ik eens gaan zoeken op de site van Apple dan.
Wanneer een nieuwe major update uitkomt van IOS, dan stoppen de veiligheidsupdates van de vorige versie.

Dat is anders dan bijvoorbeeld Windows, dat jarenlang updates van oude versies uitbrengt.

Als IOS11 uitkomt is mijn verwachting dus dat er geen veiligheidsupdates meer komen van IOS10.
Er komen nog wel veiligheidsupdates uit voor toestellen die niet kunnen upgraden. Geen onzin verkopen aub.
Als je een recente iphone/ipad hebt en een 32 bit app die na een ios update niet meer werkt dan gebeurt er precies wat ik beschrijf.
Hoeft niet zo te zijn hoor met die bitcode van Apple.
Maar dat is dus wel precies wat Apple gaat doen: lees artikel!
Ook hier alleen Apple de schuld geven gaat niet, voor hetzelfde geldt dat de appmaker wel een update uitbrengt maar dan minimaal iOS 11 gaat eisen.......dan kan jij met je 32-bit device ook fluiten naar de werking.
Je kunt toch zo lang het nog werkt de voorlaatste versie blijven draaien?
Sommige spellen zijn sowieso al lang onspeelbaar. Zo heb ik bijvoorbeeld ooit Tony Hawk voor iOS gekocht maar die werkt al jaren niet meer
Als iedereen rekening zou houden met backwards compatibility zouden we nu nog steeds op een op Win95 gebaseerd OS draaien en zou de Nintendo Switch nog steeds een slot hebben voor NES spellen.
Welke technische reden zou er zijn om de ondersteuning van 32-bit te laten vallen? Alle andere 64-bit processoren die ik ken (in de PC/server markt) ondersteunen wel gewoon 32-bit instructies. Alle 64-bit operating systemen die er zijn, draaien ook 32-bit applicaties. Als er geen technische reden is (dat weet ik dus niet), dan is de reden een andere (marketing, ontwikkel/testtijd)?
Alle dubbele libraries, linux puristen installeren ook graag maar 1 set aan libraries. En daarbij moet een OS toch echt een compabiliteitslaag hebben (zoals WoW64 in Windows) om 32-bit applicaties te runnen. Dat regelt de CPU niet zomaar even voor ze hoor.
Windows is een ontzettend slecht voorbeeld. De CPU heeft wel of niet een dubbele instructieset. Dat is de basis.

Vanuit chipontwerp is het of een doorontwikkeling van een bestaande chip (waardoor aanwezigheid van 32-bit niet logisch is als je 64-bit ondersteuning toevoegt) of een compleet nieuw ontwerp. Vanuit oogpunt van gefaseerde ontwikkeling is evolutie naar 64-bit mogelijk logischer dan opnieuw te beginnen. Bij een nieuw ontwerp moet ook het OS vanaf het begin beginnen (en om die reden zie je een OS niet snel naar een nieuwe processor architectuur overstappen). Van veel/alle 64-bit processoren die ik ken, is de 64-bit variant er later bij gekomen. En alle gangbare 64-bit OS versies ondersteunen nog steeds 32-bit applicaties.

Waarom Windows zo'n slecht voorbeeld is (afgezien van de idiote naamgeving van system32=64-bit en Wow64 = 32-bit): Windows had niet alleen te maken de CPU ondersteuning, maar een paar andere zaken die het mixen van 32-bit en 64-bit lastig maken. Dat is o.a.
  • de registry
  • file redirection (ivm compatibiliteit, maar eigenlijk meer last dan gemak opleverde. Probeer maar eens met een 32-bit editor (bijv gvim) een logfile in c:\windows\system32 te openen).
  • de opzoekalgoritmes voor het vinden van DLLs (en de mix van 32-bit en 64-bit), wat o.a. het vinden van runtime DLLs lastig maakt(e). De keuze dat een c-runtime geen onderdeel van het OS is, maar onderdeel van de compiler versterkt dit.
De lijst is vast langer, maar het staat voor mij vast dat de aard van Windows (i.t.t. Linux, HPUX, AIX) extra problemen opleverden voor de ondersteuning van 64-bit. Bij de non-Windows zaken zit in ieder geval de runtime zo anders in elkaar, dat na uitlevering van een 64-bit OS, vaak de 32-bit runtime componenten er nog bij zaten (of erbij te installeren waren).

Ik ben zelf maar zeer weinig gevallen tegengekomen dat (dezelfde C/C++ code) in 32-bit of 64-bit fundamenteel anders gedroeg (uiteraard: in 64-bit heb je een groter geheugenbereik). De grootste kostenpost zit in het testen, niet in het OS.

Voor zover ik weet is op 64-bit OS de kernel altijd 64-bit, en is de 32-bit laag, voor zover die er tussen zit maar zeer beperkt in grootte. Voor telefoons, met een beperkt geheugen, kan dit ook een argument zijn.
Alle libs dubbel moeten hebben, inclusief het testen daarvan en het ruimtegebruik van het inladen ervan.
Zie mijn reactie hieronder op EraYan.

[Reactie gewijzigd door kdekker op 16 maart 2017 13:42]

Ik weet er niets van, maar waarom is dit? Ik kan toch ook 32-bits programma's op mijn 64-bits Windows-pc draaien? Kan iemand dat uitleggen?
Op deze manier hoeft Apple naast de 64 bits drivers/frameworks geen 32 bit versies te laten. In theorie houd je meer geheugen over en kan het apparaat sneller werken.
De eeuwige compatibiliteit van 32 bit van Windows is compleet anders. En hopeloos als je het mij vraagt.
Je draait de zaak om. Het is hopeloos wanneer een OS-update oude software onbruikbaar maakt.
Ja jammer dan. Je maakt gebruik van "het huis" (~de appstore) van apple.
Wil je daarin meekomen, dan zul je aanpassingen moeten doen.
Apple is niet echt geheimzinnig geweest over deze stap.

Oudere apparaten zullen huidige versies van de apps verder prima blijven draaien. Ik zie wel een mogelijkheid om de apps zelf op een computer te bewaren.
Mocht je per se met uitgefaseerde hardware willen blijven werken, dan zul je er wat meer moeite voor moeten doen. Kunnen we veel van vinden, maar is wel hoe het zal gaan...
Alleen de nieuwste IOS versie krijgt updates.

Uitgefaseerde hardware krijgt dus geen veiligheidsupdates meer.

Daar kun je bij de iPhone helemaal niets tegen doen. Je kunt niet je eigen ios-versie compileren.
Krijgt "dus" geen veiligheidsupdates meer.
Kun je niet zo stellig over zijn. Oudere devices krijgen ook nu nog beveiligingsupdates.
De OS- software-updates krijgen ze dan inderdaad niet, maar dat is (in dit geval) dan ook niet hetzelfde.
Ik dacht dat het juist andersom was.

Wanneer Apple met een nieuwe major release komt (bijvoorbeeld 9 --> 10), dan krijgt de oude release geen veiligheidsupdates meer.

Oude devices moeten dus wel over naar de laatste major release om de laatste veiligheidsupdates te blijven ontvangen.

Of zit ik ernaast? Ondersteunt Apple ook de oude major releases met updates?
Dit gaat om toestellen, de iPhone 5, die straks na vijf jaar dienst geen update meer gaat krijgen naar iOS 11. De 32 bit apps blijven op dit toestel overigens gewoon bruikbaar.
De betreffende apps hebben al sinds medio 2013 geen update meer gehad, dat is dus al vier jaar geleden straks.
Als de ontwikkelaar het belangrijk vind dat zijn of haar apps gebruikt blijven worden op de nieuwere toestellen, dan zullen ze deze toch echt een update moeten geven voor een 64 bits systeem.

Bij mijn weten is het belangrijk om naar de meest recente iOS versie te updaten. Deze versie heeft de meest recente security patches aan boord. Oudere versies worden niet ondersteunt bij mijn weten.
Dat hoeft ook niet, want de iPhone 5 uit 2012 krijgt nog de meest recente iOS versie, dat is dus al vijf jaar aan security updates. Een iPhone 4s heeft inmiddels geen ondersteuning meer.
Daarmee is deze nog niet waardeloos natuurlijk. Maar de meest veilige iPhone is het evenmin.
Ok. Dat meende ik ook, met als toevoeging van jou dat er 5 jaar lang security-updates worden gedaan. Da's erg netjes van Apple. En dan komt ook wel het einde van een smartphoneleven in zicht.
Ik vind niet dat je dat zomaar kunt stellen.
Apple heeft 2,2 miljoen apps in zijn store (grofweg). Met de aangekondige (!) wijziging betreft zouden er nu max 200.000 niet meer bruikbaar zijn. Dat is 9%.
Developers hebben nog zo'n 6 maanden voordat iOS11 (de vermoedelijke release van wijziging) komt. Er is dus nog tijd.
Tot slot kun je stellen dat als apps al jaren geen update meer hebben gehad, je je moet afvragen wat hun nut nog is en hoeveel ze gebruikt worden.

Onder de streep blijft en wordt iOS weer een snel, stabiel en veilig OS door deze wijzigingen.
Met dat laatste heb je natuurlijk gelijk. Maar toch vind ik het jammer als het OS een beperkende factor wordt waardoor sommige software niet meer werkt. Ook al vindt er geen onderhoud meer plaats aan een app, het kan voor de gebruiker toch een handig ding zijn.

Ieder OS heeft op een bepaald moment met legacy te maken. Ik vind dat Microsoft daar met Windows wat vriendelijker mee om gaat.
En toch wordt het door iedereen normaal gevonden dat je onder de huidige Windows versies niks meer kan met 16bit Windows software....

Juist een goede stap van Apple, laat de software welke sinds iOS 8 en 64bit niet meer nodig is lekker weg. Scheelt in geheugen gebruik en opslag gebruik.
Nou, ik baalde eerlijk gezegd wel dat ik onlangs Freddy Fish niet meer aan de praat kreeg.

Geheugengebruik en opslag zijn anno 2017 helemaal geen probleem meer. Dat kan dus nooit de reden zijn.

De werkelijke reden is imho winstmaximalisatie. Ondersteuning valt weg, en dat scheelt in de kosten. Gebruikers worden gepusht om een nieuw model te kopen.

Android-fabrikanten worden terecht de matige ondersteuning verweten.

Maar uiteindelijk trekt Apple ook ergens een grens, zij het wat later.
MS geeft geen ondersteuning meer voor W7 en lager op nieuwe Intel processoren (7e generatie), blijft in dat geval dus alleen W8 en W10 over, beide x64. Wat mij betreft een goede trend.
MS geeft geen ondersteuning meer voor W7 en lager op nieuwe Intel processoren (7e generatie), blijft in dat geval dus alleen W8 en W10 over, beide x64. Wat mij betreft een goede trend.
Windows 8 en 10 zijn beiden ook nog gewoon 32 bit te verkrijgen, bovendien betekent bij Windows 64 bit niet dat er geen 32 bit software meer kan draaien, wat in het geval van iOS wel zo is.
I stand corrected! Dacht dat -zeker W10- geen 32-bits versie had 8)7
Jazeker wel :) Kijk maar eens in de root. Daat is als het goed is nog een Program Files en een Program Files (64). Volgens mij (aanname) is heel Windows nog niet eens volledig 64-bit.
Jawel hoor. Al geruime tijd zelfs. MS heeft echter altijd veel aandacht voor ondersteuning van oudere programmatuur. Dat pakt security wise niet altijd even gunstig uit maar gezien hun enorme marktaandeel in de kantoorsector eigenlijk onvermijdelijk.
Nee het is Program Files en Program Files (x86) ook nog steeds in windows 10 :)
Oh ja, net andersom ;)
Dat heeft er niet veel mee te maken. Programma's en OS zijn 2 verschillende delen. Je zult wel %windir%\windows32 (=64-bit) %windir%\SysWow64 (=32bit) bedoelen.

De basis (kernel) is echter 64-bit. 32-bit programma's praten gewoon tegen die 64-bit kernel (en device drivers) aan.
Jazeker wel :) Kijk maar eens in de root. Daat is als het goed is nog een Program Files en een Program Files (64). Volgens mij (aanname) is heel Windows nog niet eens volledig 64-bit.
Nee, dat is Program Files (x86) waar 32 bit software wordt geïnstalleerd.
Het gaat om de drivers van de nieuwe CPU's..
W8 en W10 zijn nog steeds leverbaar als 32-bit
huh? Dit staat los van zwaardere hardware, de meeste apps draaien al gewoon op 64bit. En om 32bit apps te ondersteunen heb je geen zwaardere hardware nodig. Je kunt met de huidige iOS dus wel 32 en 64bits apps draaien. Makkelijk. En je vergeet dan dat Apple 1 van de beste processors heeft. En helemaal op single core. Met 2 cores haalt ie veel 4 en 8 core processors onderuit.

Die laatste alinea van snap ik niet. Door oude software te deleten kunnen de verder met verouderde hardware? Leg dat eens uit.

Het probleem is dat ze geen oude software meer op nieuwe hardware willen ondersteunen. Ze ondersteunen in IOS 32 en 64 bit. Ze willen naar alleen 64 bit, dan word het IOS kleiner en sneller en beter voor de accu.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 16 maart 2017 09:17]

Apple wil dat helemaal niet. De vermoedelijke 64 bit only versie van iOS is 11. Die draait niet meer op 32 bit devices. Waarom zou je dan compatibiliteit willen bewaren? Nergens voor nodig. Het biedt alleen maar voordelen. Enige nadeel: de apps van developers die geen update meer krijgen.
Gebruikers die niet overgaan/kunnen naar iOS11 of een 32 bit device hebben kunnen gebruik blijven maken en veranderd er niets.
Als je 32 bit applicaties draait in een 64 bit windows dan draaien deze onder WOW (https://en.wikipedia.org/wiki/WoW64). Daarom als je bijvoorbeeld een .NET applicatie voor x86 compileert (dus niet any cpu) zal deze nog steeds werken op je 64 bit windows.
Ik heb hier toch een dubbel gevoel bij. enerzijds goed dat oude meuk wordt opgeschoond, anderzijds:
apps waarvoor je betaald hebt worden nutteloos?
Dat zou betekenen dat de app waar je voor betaald hebt al ruim 3 jaar niet is aangepast?
Moet jij iedere maand een update hebben voor je apps? Worden deze nutteloos als ze niet worden bijgewerkt?
Ja vind ik wel.
Sowieso is in 3 jaar een hoop veranderd (andere formaten schermen bijv).

Ik zeg niet iedere maand, maar verwacht zeker wel updates, en niet dat het 3 jaar stil staat :)
3 jaar stil is op een mobile platform wat ongelooflijk hard gaat in ontwikkeling idd hetzelfde als abandonware :p
Ze maken je systeem trager (extra libraries in geheugen etc), iOS wordt bulk-ier door de 32bit compatibility, schaling van fonts en keyboard zijn prut op de nieuwe schermformaten (probeer die oude apps maar eens op een iphone plus).

Nog afgezien van de veranderende external libraries die mogelijke security fixes hebben gekregen.

Al met al zijn er legio redenen om eens een volgende stap af te dwingen.
Is dat verplicht? Oude windows programma's werken nog altijd via comptabiliteitsmodus? Dus die centen die ooit besteed werden is men onherroepelijk kwijt en dat is prima?
De ontwikkelaar kan ondertussen toch gestopt zijn?
We hebben het hier over mobile en niet over desktops. We hebben het dus ook over apps waarvan het gros niet meer heeft gekost dan ¤5 en de meeste slechts ¤1 hebben gekost. De meeste van die apps hebben vast wel een dubbelganger die wel een update kregen en meestal ook maar maximaal ¤5 kosten.

En ben jij die ene persoon die vast blijf houden aan zulke oude apps dan ben je ook niet verplicht om een update te doen.
Nou dit ook niet helemaal. Als jij voor welke reden dan ook een factory reset moet doen, wat bijvoorbeeld handig is om sommige software glitches op te lossen die hier en daar kunnen optreden. Dan word je geforceerd om gelijk je IOS up te daten, of je dit nou wilt of niet.
Ik heb sinds mijn eerste iPhone in 2007 nog nooit een factory reset moeten doen van iOS dus dat is me onbekend. Dan is dus een ouder toestel kopen dat niet meer upgedate kan worden de oplossing voor iemand die zo hard wil vasthouden aan die ene app van ¤1 die geen update kreeg. :+
Over het algemeen kan een ontwikkelaar redelijk simpel de app opnieuw compileren met 64bit ondersteuning. En als het een beetje netjes geprogrammeerd is, is het alleen een druk op de knop. Als je pech hebt komen er een paar bugs te voorschijn die je moet fixen.
Er zullen vast uitzonderingen zijn waarbij het niet gaat.

Het grootste issue voor de mensen met zulke aps is dat veel apps gewoon geen support meer krijgen van de ontwikkelaar.
Is dat niet hetzelfde met je CD-i's, Windows 95 en de Lion King voor DOS?
Software, technologie koop je niet voor het leven maar voor (tijdelijk) gebruik. Als je het wel langer wilt gebruiken (zoals veel bedrijven nog met oude software doen) dan zul je dus oude systemen in stand moeten houden, met alle beveiligingsproblemen van dien.
Voor die paar euro die je voor een app betaalt kun je natuurlijk geen lifetime support verwachten. Dat 'ie na 3 jaar dan niet meer werkt is natuurlijk jammer, maar geen reden tot zeuren van 'ik heb er voor betaald'.
En wat moet je daar dan van verwachten? Dat Apple die apps gaat updaten? iOS gebruikers zijn niet legacy minded. Die willen nieuwer, sneller en beter.

Voor die 30% die ze krijgen bij Apple verwacht ik dat ze ontwikkelaars aanmanen om updates te doen en hun winkel opkuisen zodat ik niet per ongeluk oude rommel koop waar de UI totaal niet meer on par is met iOS.
Het lijkt mij onwenselijk dat ik als eindgebruiker een goed werkende app ineens niet meer kan gebruiken, omdat een (verplichte) OS update ervoor gezorgd heeft dat de app niet meer werkt.

Het maakt mij niet als eindgebruiker niet uit wie de app update, of het nu Apple of de developer is. Uiteindelijk zit ik met een app die gisteren wel werkte op mijn devicve, en vandaag niet meer.

Dat oude apps niet op nieuwe devices werken kan ik nog begrijpen. Maar een software update zou niet 180.000 oude apps moeten slopen.
Kwestie van ouwe meuk updaten of wegmikken...
Als de app doet wat hij moet doen is het natuurlijk niet per se meuk.
Veel apps zijn gemaakt door mensen in hun vrije tijd en het kost de ontwikkelaar geld en tijd om een nieuwe versie te maken. Als de app op 32bit nog gewoon goed werkt is voor hun geen reden om 64bit ondersteuning toe te voegen.
Het kost de ontwikkelaar echt niet veel tijd om die app up te daten naar 64 bits hoor. Dat kan bij wijze van spreken met 1 druk op de knop.
Als de code in obj-c is geschreven wel, maar als er gebruik gemaakt is voor een third party zoals Titanium(appcelerator), xamarin, etc etc kan de upgrade veel meer werk zijn.
"Als de app op 32bit nog gewoon goed werkt is voor hun geen reden om 64bit ondersteuning toe te voegen."

Die reden geeft Apple nu, updaten of hij werkt niet meer :)
Stel je voor dat MS dit zou doen, dan is de wereld te klein, maar het is Apple dus dan is het prima :')
Daar ligt het verschil: Apple is niet bang om legacy te laten vallen.
Volgens mij doelt neko er meer op dat mensen moord en brand schreeuwen als Microsoft stop met het supporter van oude software maar niet als Apple dat doet.
De gebruiksvriendelijkheid van apps die niet meer updaten past gewoon niet in het iOS ecosysteem, waarbij je alleen "goede" apps verwacht.

Als ik een gratis app download voor Windows, verwacht ik ergens tussen een half-gebakken app die het half doet tot een ok-ish app. Als ik dat doe voor iOS verwacht ik gewoon een app die soepel werkt.

Deels omdat het een mobiele app is en ik daar minder tolerantie heb voor imperfecties, en deels omdat ik juist een iPhone heb genomen omdat de gemiddelde app-kwaliteit hoger ligt dan bij Android.

En ja, ik heb zowel iOS als Android toestellen in bezit. Android is echt niet slecht en heeft zijn eigen charmes. Ik denk dat Android voor mij echt doorbreekt zodra je de apps ook in een desktop omgeving kan gebruiken; Een desktop android met responsive apps.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 16 maart 2017 09:01]

Er is al een OS gebasserd op Android dat toelaat om android te draaien op een Desktop omgeving: RemixOS
Dat weet ik, maar ik wacht tot de support en beschikbaarheid van apps wat breder wordt
Hebben ze dat niet eerdere keren gedaan met hun mobiele systemen?
Is ook één van de redenen waarom Mac gebruikers Windows links laten liggen.
Mac gebruikers laten Windows liggen omdat er gesteld is dat Apple ermee weg kan komen om honderdduizenden apps uit te schakelen terwijl Microsoft dit niet zou kunnen? Vermoedelijk bedoel je wat anders, enkel komt dit totaal niet over.
Ik snap dat sommige bedrijven niet anders kunnen dan met verouderde software werken maar wat boeit mij dat als consument?
Ontzettend veel apps weggooien die mogelijk te redden zijn met enige moeite, puur en alleen omdat 'je vooruit wilt' gaat ten koste van een grote groep gebruikers. Er zijn ontzettend veel mensen die bepaalde apps gebruiken, die dan niet langer beschikbaar zullen zijn. Enkel een deel van de apps uit de store zal herschreven worden. Dit levert geheid frustratie onder gebruikers op.
Verder moet je ook bedenken dat Apple een app store heeft. Het heeft met die app store ook een verantwoordelijkheid naar de klanten toe.
"Sorry klant dat u frustratie ervaart, we hebben immers een verantwoordelijkheid richting u om ervoor te zorgen dat u geen 'slechte ervaring' binnen onze Store ervaart. Dit hebben we bereikt door honderdduizenden apps binnen deze Store uit te schakelen. Dat hier apps tussen zitten die u naar tevredenheid gebruikte is bijzaak."
Ik hoor hier een paar mensen zeuren dat er voor die apps betaald is maar de prijs van die app was in de meeste gevallen ¤0,79 (ja dat was de prijs van een app destijds) Verwachten dat een app van 79cent heel je leven mee gaat is naïef.
Zat er ook een beperking op de Apple Store dat er maar een enkele app gekocht kon worden?

[Reactie gewijzigd door aimbob op 16 maart 2017 17:09]

Hij bedoelt dat het voor MacOS gebruikers vaak een tegenvallende ervaring is om weer met de 'Window-kwaliteit-apps' te moeten werken. Dat is de reden waarom we niet terugstappen naar Windows. In het Apple ecosysteem verwachten gebruikers nou eenmaal dat het allemaal wat beter samenwerkt en dat de apps fatsoenlijk gebouwd zijn, zowel qua ui als ux. Outdated apps horen daar niet thuis.

Die apps zijn inderdaad te redden, met weinig moeite zelfs, de meeste apps zijn toch kleine/geflopte apps aangezien de ontwikkelaar er de afgelopen 5 jaar geen moeite voor heeft gedaan en het is een kleine moeite om deze te recompilen want dat is waar het in de helft van de gevallen zo ongeveer om gaat, zeker geen herschrijven. Dat de ontwikkelaars daar geen dag werk in willen stoppen is niet Apple's schuld. Je wilt ook niet miljoenen iPhones volstoppen met een paar honderd Mb aan libraries omdat er een paar luie ontwikkelaars zijn (of ze zijn zelfs al overleden zo lang is dat geleden)

"Dit hebben we bereikt door de 9% van de apps die toch al in een hoekje weggestopt zaten te verwijderen, als u ze wel zou openen zou u toch al moeten huilen van de verouderde UI, kapotte functies etc".

Nee je kon ook 200.000 apps kopen die allemaal precies over 5 jaar discontinued gingen worden, gemiddeld zal echter 9% van je apps niet meer werken en ik denk dat dat heel redelijk is over een tijdsspanne van 5 jaar.

Maar natuurlijk kun je ook gewoon blijven overdrijven en gillen als een mager speenvarken.
Hij bedoelt dat het voor MacOS gebruikers vaak een tegenvallende ervaring is om weer met de 'Window-kwaliteit-apps' te moeten werken. Dat is de reden waarom we niet terugstappen naar Windows.
Dank, dat was er niet uit te halen.
Je wilt ook niet miljoenen iPhones volstoppen met een paar honderd Mb aan libraries omdat er een paar luie ontwikkelaars zijn (of ze zijn zelfs al overleden zo lang is dat geleden)
Ik zie het probleem niet van een paar honderd mb. Vooral niet wanneer het als optioneel aangeboden zou worden.
"Dit hebben we bereikt door de 9% van de apps die toch al in een hoekje weggestopt zaten te verwijderen, als u ze wel zou openen zou u toch al moeten huilen van de verouderde UI, kapotte functies etc".
Ik schetste een situatie waarin de door Monojack gestelde verantwoordelijkheden van Apple als negatief ervaren kon worden.

Als je vind dat de gebruikers die de desbetreffende apps nog gebruiken gewoon pech hebben, geef dit dan gewoon aan. Daar is niks mis mee.
Maar natuurlijk kun je ook gewoon blijven overdrijven en gillen als een mager speenvarken.