Apple levert recordaantal iPhones en ziet leveringen iPads verder afnemen

Apple heeft in het afgelopen kwartaal een recordaantal van 78,3 miljoen iPhones geleverd. De leveringen van iPads zijn verder gedaald: ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder leverde Apple 19 procent minder tablets.

Naast een recordaantal in leveringen van iPhones boekte Apple ook een recordomzet van 78,4 miljard dollar, blijkt uit de kwartaalcijfers die Apple dinsdagavond gepresenteerd heeft. Dat is vijf procent meer dan een jaar eerder. Ondanks de hogere omzet was de winst iets lager. Die kwam uit op 17,9 miljard dollar en in dezelfde periode een jaar eerder was dat nog 18,4 miljard dollar. Apple had iets meer tijd dan gebruikelijk om de recordomzet te halen: door de telling van weken duurde het kwartaal deze keer van 24 september tot 30 december, een week langer dan in een kwartaal gebruikelijk is.

De gemiddelde prijs per geleverde iPhone was in de periode van eind september tot en met eind december vorig jaar 694 dollar, omgerekend ongeveer 643 euro. Dat is flink hoger dan in het kwartaal daarvoor, toen de gemiddelde prijs 618 dollar was. De hogere gemiddelde prijs komt waarschijnlijk door de release van de iPhone 7 en 7 Plus, die te koop zijn sinds half september. Apple maakt geen specifieke cijfers bekend over aantallen per model.

In de eerste drie kwartalen van vorig jaar zag Apple de groei van iPhone-leveringen juist afnemen. Dat was voor het eerst sinds de introductie van het eerste model in 2007.

Met de verkoop van iPads gaat het minder goed. Apple leverde in het afgelopen kwartaal 13,1 miljoen tablets en dat is 19 procent minder dan een jaar eerder. Er verschenen in de periode geen nieuwe tablets van Apple en mogelijk speelt dat een rol bij de verdere afname van leveringen. De leveringen van Macs, waar zowel desktops als laptops onder vallen, bleven op een vergelijkbaar niveau. Het aantal was 1 procent hoger dan een jaar eerder, maar de omzet uit geleverde Macs was wel 7 procent hoger.

Apple ziet nog altijd een sterke groei in omzet uit diensten. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar steeg de omzet in dit segment met 18 procent. In het vorige kwartaal was ook al een flinke stijging van 24 procent te zien. Onder andere inkomsten uit de iTunes App Store en Apple Music worden geschaard onder diensten.

Verkoopcijfers over de Apple Watch en Apple TV zijn er niet, maar in de categorie 'overig', waar die producten tot behoren, zag het bedrijf de omzet dalen met 8 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Galerij iPhone 7 (Plus)

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

31-01-2017 • 23:00

274

Lees meer

Reacties (274)

274
230
116
14
0
68
Wijzig sortering
Toch denk ik niet dat de tablets het zo slecht doen in de ogen van Apple. De tablet/iPad markt is nu eenmaal geen gemakkelijke markt. Ze gaan lang mee, omdat ze heel veel binnenshuis gebruikt worden, hebben geen bewegende onderdelen en omdat het OS en het gros van de apps niet veeleisend zijn. Ook wordt een tablet vaak gedeeld binnen een huishouden, in tegenstelling tot een smartphone en zelfs laptop.

Tevens is het moeilijk innoveren. Batterij gaat lang genoeg mee, camera is voor veel gebruikers niet interessant, verbeterde specs leveren tegenover een relatief oude iPad Air niet heel veel winst op en dunner is ook geen reden tot een nieuwe aankoop.

'Iedereen' heeft een tablet, maar een nieuwe kopen doe je haast nooit, ze zijn simpelweg te goed en komen haast nooit in de gevarenzone om kapot te gaan, ook omdat er haast geen gebruikers zijn die geen bescherming rond zijn/haar iPad hebben.

Wel vind ik de iPad Pro 12.9" een gefaald product. Het biedt te weinig om een laptop te vervangen. Groter is in dit geval niet beter.

De innovatie waar ik op zit te wachten is een e-ink display verbonden met de smartconnector, zodat een iPad ook te gebruiken is in vol daglicht. De 9.7 inch iPad Pro is al redelijk te gebruiken in daglicht dankzij de verbeterde antireflectering, maar een boek lezen of browsen in de zon is nog steeds geen aanrader.
Mee eens! Ik heb een iPad 3, gekocht toen hij uitkwam. Ik had gekozen voor de 32GB versie, en dat bleek voldoende. En hij bevalt nog steeds! Ik kan 2 tot 3 avonden werken op 1 acculading.

De iPad Pro 12,9" is een niche product, voor designers; het is geen MacBook Air vervanger.
Ik moet eerlijk waar zeggen dat ik de iPad 3 heb vervangen voor een Air2. Ik vond de iPad3 te langzaam worden. Een url intypen in de browserbalk is doffe ellende, zo traag als het is.

Maar de iPad3 is nog meer dan voldoende voor mijn kinderen om er gebruik van te maken. Die spelen wat Toca Boca spellen en kijken netflix. Dat soort dingen werkt nog perfect.
ik heb mijn iPad 3 express nooit verder geüpdatet dan iOS 7, en afgezien van een aantal apps die een hogere versie nodig hebben(hoewel je vaker ook gewoon een oudere versie van een app kan downloaden) en websites die te hevig leunen op bergen javascript voldoet hij echt prima. Youtube, Netflix, fotos kijken, webbrowsen en af en toe een spelletje meer gebruik ik de iPad niet voor.

Maar het is niet alleen de lange levensduur die de tablet parten speelt. Apple heeft namelijk ook nooit echt vol ingezet om het apparaat zijn unieke eigenschappen volledig te gebruiken. iOS is nog altijd duidelijk gefocust op functies voor je mobiel, en dat is natuurlijk niet gek als je kijkt naar de verkoopcijfers. Maar het geeft de iPad niet de mogelijkheid om zich echt te onderscheiden en betere functies te krijgen. Zo is het al jaren duidelijk dat een iPad een gedeeld apparaat is voor veel mensen, maar functies die daar op inspelen zoals gebruikers accounts worden nooit toegevoegd.

Verder is een groot probleem van de iPad dat zijn niche veel kleiner geworden is sinds 2010. Toen was menig laptop een groot zwaar zwart plastic ding met een vreselijk scherm een trage hardeschijf en een accuduur van zo'n 3 uur en telefoons waren rond de 4". De iPad was het beste van 2 werelden, zo had die toen een lange accuduur en hoefde niet op te starten en had een groter scherm dan je mobiel. Ideaal dus voor thuisgebruik, maar 7 jaar later zie je dat de iPad min of meer stil gestaan heeft en de andere 2 categorieën juist enorm veranderd zijn. Laptops hebben tegenwoordig razendsnelle SSD's, zijn kleiner, kunnen lang mee op een accu en hebben mooie schermen en zijn ook kwa constructie en design verbeterd. Telefoons zijn vooral ook groter en sneller geworden waardoor het 'gat' wat de iPad moest opvullen echt een stuk kleiner is geworden.

En de combinatie van amper innovatie in de software samen met de krimpende niche maakt de iPad een apparaat waar men gewoon niet warm voor loopt om deze elke 2/3 jaar te vervangen. Hopelijk ziet Apple dit ook gebeuren en zetten ze een tandje bij zodat we niet over 5 jaar het jammer vinden dat er geen tablets meer te koop zijn.
Een url intypen in de browserbalk is doffe ellende, zo traag als het is.
Check even de instellingen voor invoer. Het valideren van de invoer kan je uitzetten en dan gaat dat weer snel als vanouds. (naam van de instelling weet ik niet uit mijn hoofd)
Ik heb ook de ipad 3, maar wel nog met de "oude" IOS versie. Mijn zus heeft haar ipad 3 wel geupgrade naar een nieuwere, en die is nu echt onwerkbaar geworden zo traag. Dus die is eigenlijk wel verplicht om te upgraden naar een nieuwe ipad.
Dat is ook een manier van zorgen dat je klanten je producten blijven kopen
Dat probleem had ik zelf vaak gezien met iPad/iPhone en zelf ook gehad. Gelukkig had je wel mogelijkheden om het te downgraden. Apple doet het erg goed qua updates, maar vaak is het na de 2de versie update een stuk trager en meer een batterij slurpen voor wat extra features en bugfixes.

Het is naar mijn idee dat z'n update die toch nog komen op apparaten die het nét aankunnen, als een grote hint wordt gebruikt om maar een nieuwe tablet te kopen. Dat kunnen ze gewoon doen natuurlijk, maar het zou netter zijn als die oudere apparaten dan eigenlijk alleen bugfixes updates kregen.
Naar welke ipad heeft ze dan geupgrade? Ik heb nog een 4 liggen met ios 10.2.1 die draait prima. Mijn vriendin heeft de mini 2, werkt ook nog prima met het nieuwste ios.
Dus denk ik dat er iets niet klopt met de ipad van jouw zus.
Eens dat de Ipad Pro 12,9 een niche product, is maar wel een heerlijke tablet. Ik heb lang een IPad 3 gehad die ik gebruik om muziek mee te maken. Op een gegeven moment begon deze toch moeite te krijgen met de wat nieuwere synthesizer apps en het draaien van inter app audio apps of AU plugins.
Toen de overstap gemaakt naar de grote Ipad pro en het is werkelijk een beest. Naast het feit dat ik het een heerlijke schermgrootte vind om ook gewoon voor internet, of office werk te gebruiken.
Het enige minpunt vind ik persoonlijk het gewicht...het weegt best wel wat, zo'n grote accu.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens: In de telefoon-met-groot-scherm-tablet-markt gaan al je argumenten wel op. In de laptop-zonder-toetsenbord-tablet-markt zit meer beweging maar daar zie je Apple juist worstelen.
De concurrentie uit windows machines neemt hand over hand toe in dit segment. Ben zelf sinds de vorige zomer over gegaan op de Samsung Galaxy tabpro S een windows 10 tablet. Nog geen dag spijt van en alles wat ik ooit draaide op mijn iPad air gaat vlekkeloos op de w10 tablet en zelfs beter. Daarbij is het een volle w10 machine die als laptop kan voldoen. Games als WoW gaan ook en soepel al zal je niet de hoogste instellingen kunnen gebruiken. Office is een eitje en zware presentatie doen het goed, Als toetje heb je miracast die naar je tv kan streamen mits er miracast op zit uiteraard.
Door het groter worden van de iphones en duurder hebben de mensen eenvoudig geen geld meer voor en IPhone en iPad en PC. Dan is een is een w10 tablet een zeer goede combi.

[Reactie gewijzigd door BobJung op 22 juli 2024 19:24]

Zou ook wel gaaf zijn als er op een of andere manier 3D in verwerkt kan worden, een infrarood poort met een TV gids app die automatisch het juiste kanaal op je TV weergeeft als je in de app klikt (of swiped, even prior art vastleggen :P), draadloos opladen ingebouwd om de connector socket te besparen en zo zullen er nog vast 1001 verbeteringen zijn die leuk zijn.
Wij hebben thuis nog steeds naar volle trvredenehid een iPad 1 (64Gb) draaien. Dag in daguit wordt dat ding gebruikt door de kleinste in het huis die er toch niet echt zuinig mee omspringt. En die accu blijft maar gaan, nog steeds uren achter elkaar. Pas als die de geest geeft komt er een nieuwe en deze is denk ik al minstens 7 jaar oud. En met een jailbreak en div. spelletjes erop is het nog steeds de populairste Pad inhuis ;)

Misschien hebben ze ze (gelukkig) te goed gemaakt !

Edit: ruim 6 jaar dan 8)7 , in iedergeval al heel lang :)

[Reactie gewijzigd door bonus op 22 juli 2024 19:24]

Sorry IPad 1 is 03-04-2010 pas in Nederland uitgekomen
Daar gaat iedereen de fout mee in , bijna iedereen denkt dat de iPad al meer dan 10 jaar bestaat
Maar dat neemt niet weg dat ze het nog steeds super doen , ook onze IPad 3
Dit was gewoon om te laten weten dat we de tijd zonder IPad heel lang en ver weg vinden , is een gewoon goed geworden
Ik heb zelf een Air 2 en daar is nog geen enkele reden voor om deze te vervangen. Deze gaat lang mee qua accu, is nog steeds retesnel en grafisch is er ook nog geen enkele reden tot vervangen. Mijn oude iPad 2 is bij mijn ouders in gebruik en die hebben niet zoveel problemen met dat het apparaat wat trager is. Ook daar is men nog heel tevreden over de tablet.

Op zich zou ik best de grotere iPad Pro willen hebben, alleen is er nog geen enkele reden om mijn air 2 te vervangen gezien de kosten en de goede staat van de air 2. Dit helpt de verkopen niet mee en ik denk dat de markt voor tablets ook behoorlijk op slot zit.

Voor de meeste huis-, tuin- en keukengebruik is de tablet zeker wel een laptop vervanger. Sinds ik een tablet in huis heb, pak ik mijn laptop alleen nog als ik iets moet doen dat handiger is op een laptop. En dat is zelden. Ook voor het updaten van de Apple apparatuur heb je de laptop of desktop nog zelden nodig.
Vergeet niet dat de iPad Air 2 nog de hoofdprijs heeft voor een tablet van 2 jaar oud.. Het is dat ik er eentje nodig had, maar anders had ik deze ook niet gekocht vorige maand.
Een Air 2 is dan ook nog steeds heel snel in gebruik. Ik heb dan ook geen reden om deze al te vervangen.
De service pro is tenminste een laptop vervanger. Die ipad pro heefyt niet eens eens een usb poort.
Ik koop niks meer van apple, ik ben voor meer vrijheid en fan van de super amoled schermen, dus ik heb een tab s en tab s2 9.7 en 8 inch..
Eeen smartphone koop ik zo duur niet, 700 is voor mij teveel, niet meer dan 400 euro.
Goh, ik scroll eens tussen mn posts door en dan wist iedereen het zeker: einde van Apple. Zo vaak heb ik gezegd dat het niet gaat om wat een tweaker denkt maar wat de markt denkt of wil. Of de behoefte onbewust creëren bij de consument. Ja maar 3.5mm jack weg SCHANDE, m'n dure Beyerdynamic bla bla bla. Nu 4 maanden later liggen mn dure oordoppen standaard met een jack plug in het kastje klaar voor elke hardloopsessie. Maar gewoon pragmatisch over zaken heenkijken maakt je meteen een fanboy die niet normaal kan kijken want Apple bashen is hip.

Vanuit mijn werk kreeg ik al weinig signalen dat er iets mis was maar deze cijfers had ik ook niet zien aankomen. Zonder van m'n beleggingen :(
He? Ik dacht juist dat alle analisten en alle info uit dat wereldje er op had gewezen dat ze juist een flinke daling in verkopen voor de iPhone hadden doorgemaakt. Oo
Dan heb je de verkeerde analisten gevolgd. Ik heb er idd een paar dat zien beweren hier op de Tweakers comments terwijl het direct duidelijk was na de lancering dat de verkoopcijfers voor de iPhone 7 door het dak gingen.

Ik heb dit ook meermaals als reactie geplaatst bij de zoveelste haat post vol kommer en kwel over de toekomst van Apple. Maar ik denk dat weinigen het hebben kunnen lezen omdat een positieve reactie over Apple op Tweakers in de meeste gevallen een -1 oplevert. ;)
Die kommer en kwel berichten komen van Apple.
De verkoopcijfers zijn goed maar minder dan verwacht door apple.
Ze hebben tijdens de rit de bestellingen bij de fabrikanten verlaagd.
Mede doordat de groei in bv China uitblijft.
Tsja 2% minder verkopen dan je verwacht betekent bij Apple wel dat ze een miljien apparaten extra op voorraad hebben liggen. Nou kan ik je niet laten zie hoe een gebouw met 1 miljoen iPhones eruit ziet, maar ik kan me zo voorstellen dat dit behoorlijk indrukwekkend is.

Desalniettemin kwamen de cijfers waar jij het over had uit in de periode van dat grote dal wat je ieder jaar weer terug ziet komen. Die mensen hebben ergens mee gewacht (maar wat) en toen toch besloten om de iPhone te kopen en dat zie je terug.
Het is meer gezonde bedrijfsvoering.
Geen enkel bedrijf zit er op te wachten om , stel de kostprijs is €200, 200 miljoen op een stoffig plankje te leggen.
Zodra je dus ziet dat je makkelijk aan de vraag kan voldoen stel je de productie terug.
Bijbestellen kan altijd, "weggooien" is zonde.
Precies. Naar beneden bijstellen van productie betekent vaak dat je aan de piekvraag hebt kunnen voldoen, maar dat je verwacht dat de vraag nu afneemt naar een stabieler niveau waardoor je capaciteit omlaag kan om dezelfde vooorraadstatus te kunnen behouden.

Heeft niets te maken met tegenvallende vraag. Meer dat ze nu beter in staat zijn om de eerste klap op te vangen.
Een "gebouw" met 1 miljoen iphones?

Dat is een stapel van 100*100*100 doosjes.

Als je er vanuit gaat dat een doosje 10*5*5cm is heb je dus een stapel van 10*5*5 meter.

Een heel groot gebouw is dat niet. Dat past zelfs in mijn huis, wat niet heel indrukwekkend is. ;)

Edit: al zou mijn huiskamer dan wel redelijk volgebouwd zijn.

[Reactie gewijzigd door Blackouts op 22 juli 2024 19:24]

Nee die komen niet van Apple. Jij baseert je op geruchten en diezelfde geruchten zeiden ook dat ze de vraag naar de iPhone 7 (normale versie) niet kunnen bijhouden. Analisten hadden meer verwacht van de iPhone 7 plus ivm met het Note 7 fiasco.
In deze berekening zit de verkoop van de iphone 6s bij in. Er wordt idd gezegd dat de iphone 7 idd minder goed over de toonbank gaat. 10% volgens dit artikel van Apple insider. Er zijn er dan ook minder geproduceerd.

Dat komt volgens mij door het uitblijven van nieuwe innovatie, weglaten 3.5mm jack en het gemis van wireless earpods bij lancering. Veel mensen slagen graag een generatie over of maken van de 'kans' gebruik om eens Google Pixel of Samsung's galaxy te testen.

Na de woelige introductie van de langverwachte Mac book pro 2016 editie ziet 2017 er iets minder goed uit in mijn ogen want de laptopmarkt krimpt en ook de ipad pro's hebben te weinig toegevoegde waarde om een game changer te zijn. Alles lijkt wat stilgevallen. Mac Os krijgt updates maar ook die zijn louter incrementeel. Al zijn hun producten niet slecht, we zijn andere tijden gewend.

De samenwerking met LG monitoren is een pluspunt in mijn ogen, een sprankeltje hoop dat het ecosysteem van Apple iets opener wordt maar de grote vraag is wat de next big thing is.

Ik vermoeden dat ipad/iphones en macbooks in zijn geheel gaan overschakelen op intel cpu's puur omdat Intel de nanometer battle wil winnen (en dus efficienter worden) en vol inzet op chipsetniveau waardoor Ram en Ssd sneller verwerkt kunnen worden door bijv Intel Optane technologie. Een ARM chip mag dan wel cpu-niveau zuiniger is maar Intel zal vermoedelijk in zijn totaliteit (Mobo/cpu/ram/ssd).zuiniger zijn of op zijn minst in de buurt komen van ARM. Combineer dat met een software heritage en je beseft dat x86 kans maakt :)

Zodra x86 zijn intruductie kent in de mobiele markt wil het zeggen dat alle software die op x86 draait plots ook op de Ipad te verkrijgen valt. Ook Microsoft zet vol in op de x86 tablets. Combineer dat met de nieuwe generatie Optane en de Opstarttijd van een computer gaat even snel als een pc/mac die uit slaapmodus komt omdat random/read write 4k (nu beperkt tot 50mb/sec) zal pieken tot 1Gb per sec. Maar de Intel tech is in principe toegankelijk voor elke afnemer, goed voor ons maar slecht nieuws voor Apple.

The next big thing is volgens mij ARM based wearables voor smartwatches maar vooral AR in een bril. Google glasses maar dan advanced. We beseffen nog niet genoeg hoe AR ons leven zal veranderen. 'Beeld' je in dat je in je gezichtsveld een geprojecteerde interface kan besturen met je handen om zo de radio luider zetten, een routebegeleiding volgen enz. Ja zelfs het in elkkaar zetten van uw ikeakast wordt een fluitje van een cent :) Wees maar zeker dan Apple net zoals Microsoft hier achter de schermen met bezig is.

Al zullen we tot 2020 al blij mogen zijn met vouwbare smartphones, meer x86 tablets met laptop features.

De hamvraag blijft hoe Apple de grote spelers zoals Microsoft en Google te snel af zal zijn want sinds 2007 (introductie iphone) blijven we wachten op the next big thing.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 22 juli 2024 19:24]

Wat betreft die 3.5mm jack. Ik vraag me af in hoeverre dat klopt. Ik heb dure hardloop-oordopjes (op maat gemaakt) €400 die regenproof zijn. Ik heb nog een andere set die ik voor de MTB gebruik. Het enige verschil is dat op het uiteinde nu een klein wit verloopstekkertje van Apple zit. Grote voordeel... ik trek dat ding kapot en niet m'n oordopjes als ik ergens aan blijf hangen. Ook komt er minder spanning op de kabel te staan door die connector van Apple. Het is niet dat ik elke keer moet zoeken naar die adapter en dat is gewoon puur een praktische benadering van mij. Ik ken ook niemand die er over klaagt van de actieve iPhone 7 gebruikers die ik ken (dat is al snel N=20+). Natuurlijk klagen mensen niet graag over hun eigen aankopen maar zo erg als de buitenwereld het stelt is het ook niet.

Dat 'gemis' van wireless Airpods werkt 2 kanten op. Dan zou de verkoopprijs een stuk hoger hebben gelegen (voor het gemak 150 euro per toestel). Volgens mij komt de telefoniemarkt in hetzelfde segment als de TV markt terecht. 3D was geen USP meer maar een standaard optie. Bij telefoons zijn de vernieuwingen ook marginaal maar niet wereldschokkend. In je laatste zin zeg je dat Apple 'grote spelers' als Microsoft en Google te slim af zal zijn. Volgens mij zijn die 3 wel op 1 lijn te plaatsen toch?
x86 is juist hard gefaald op de telefoon en tablet markt en Intel is zelfs gestopt met processors te maken voor dat soort devices. Ook continuüm komt mede daardoor (helaas) niet van de grond.
Intel is gestopt met de ontwikkeling van dedicated smartphone CPU's omdat de overlap met dedicated tablet CPU's (die nog steeds vol in ontwikkeling zijn) te groot was om twee ontwikkelteams te rechtvaardigen.
Maar ik moet zeggen dat de ARM-killer voor tablets wel erg lang uitblijft.
Intel heeft de Core M en die staat nu head to head met de A9X in de Ipad pro. Smartphones draaien niet op x86 maar er zijn ondertussen al wel tablets op de markt met Core M zoals de Microsoft surface pro 4.

De echte ARM killer is Bestaande Software. Veel software is nog x86 only voor windows en mac, dat kan ARM niet veranderen. Maar Apple en microsoft wel. Als die twee voor x86 kiezen (Core M is ook erg zuinig) en van al hun laptops hybrids maken krijgt ARM een groot probleem.

2de killer zijn graphics. In de Gpu en apu-markt hebben ze geen aandeel of meerwaarde en laat nu net een GPU minstens even belangrijk zijn dan een cpu, zeker nu iedereen 4k wenst, VR-ready wil zijn en AR staat om de hoek. En een gpu is niet arm of x86 maar heeft een eigen instructieset.

3de killer is memory. Ssd en ram en de combo tussen de twee. Intel heel hard bezig is met optane (geheugen exlusief vr x86) waardoor het kan zijn dat x86 tablets toch zuiniger en sneller worden dan ARM based cou's gewoon omdat alle randcomponenten zuiniger en sneller worden.

Lees dit artikels eens: https://www.engadget.com/2015/11/14/ipad-pro-a9x-chip/
Ik dacht net dat Apple aan het overwegen was zijn eigen "A" cpu's ook in laptops te stoppen. Zo wellicht helemaal bij intel weg te gaan.
Als je kijkt naar wat voor powerhouse er in de iPad pro's zit is dat ook helemaal niet zo'n gek idee. De Macbook Pro's zullen wel nog lang op intel chips draaien, maar ik zie de 12" Macbook welke nu op een intel m chip draait echt gemakkelijk overstappen op A chips van Apple.
Zij het iet dat je dan problemen krijgt met software ondersteuning, maar dat is ook niet totaal nieuw voor Apple met hun eerdere overstap van PowerPC naar Intel X86.
Het is wel mooi om te zien hoe we alleen bij Apple allemaal wachten op The next big thing. Het succes van vroeger is iets waar Apple nu continue mee om de oren wordt geslagen. Maar hoe moeilijk is het wel niet om daadwerkelijk the next big thing te kunnen leveren.

En dat geldt voor de andere partijen net zo goed omdat we eigenlijk allemaal wel een beeld hebben waar we naar toe willen alleen nog niet de ideale vorm daarvoor gevonden hebben...
Nee, andere partijen zoals Microsoft hebben een veel gevarieerde portfolio waardoor hun winstgevendheid niet hangt aan één product. Apple drijft op dit moment volledig op hun Cash cow de iPhone en hoewel Apple op dit moment een van de rijkste tech bedrijven is, heeft Apple echt een Next big thing nodig om op de lange termijn financieel gezond te blijven.
Definieer 'nodig'.

Nodig om de aandeelhouders tevreden te houden en de aandeelkoers zo onrealistisch hoog te houden? Ja.

Nodig om gewoon het bedrijf draaiende te houden? Nee, echt niet. Ze kunnen met gemak een jaar of tien zonder een next big thing overleven op puur en alleen hun huidige manier van producten vernieuwen. Misschien wordt de winst dan iets minder astronomisch hoog of draaien ze zelfs een keer een jaar verlies, maar met hun warchest is dat geen enkel probleem.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 22 juli 2024 19:24]

Dat zeiden ze ook van Nokia toendertijd :z
Geen idee wat Nokia's war chest was op zijn top, maar ik lees hier een artikel uit 2006, waarin ze een war chest hadden van 9 miljard euro: http://www.dw.com/en/noki...elecom-networks/a-2060590

Apple had midden vorig jaar een war chest van 233 miljard dollar en dat is nog exclusief de huidige winst: http://www.fool.com/inves...33-billion-war-chest.aspx

Klein verschil. ;) Natuurlijk kan het snel gaan, maar van 18 miljard winst in een kwartaal gaan naar 23 miljard verlies per jaar is toch een aardig eind harder dan bij Nokia.
Ik begrijp welk punt je wilt maken. Toch nog wel een aantal tips.
  • quote niet selectief uit je bron. Je eigen bron zegt zelf al hoewel er dat 233 miljard dollar aan cash is dat daar nog wel de uitstaande schulden vanaf moet wat neerkomt op 161 miljard dollar
  • Gebruik de oorspronkelijke bron indien aanwezig. Apple is een beursgenoteerd bedrijf. Dit artikel gaat notabene over dat Apple haar kwartaalcijfers heeft uitgebracht. Gebruik die dan als bron.
Als we naar de kwartaalcijfers kijken van Apple dan zijn de vlottende activa gelijk aan 103 miljard dollar. Nog steeds een insanely hoog bedrag maar nog altijd meer dan de helft minder dan wat jij beweert.
Niet echt vergelijkbaar. Apple heeft een oorlogskas van over de 100 miljard. Ook al zouden ze nu 10 miljard per jaar verlies lijden, dan is over 10 jaar alleen die kas leeg.

Als Apple zou willen, kan bij een sterk teruglopende verkoop de prijs van de producten naar beneden bijgesteld kunnen worden, zonder dat ze meteen de rode cijfers induiken. Veel andere fabrikanten kunnen met de veel lagere marges een dergelijke stap niet maken. Het is niet voor niets dat ondanks dat ze geen marktleider zijn op het gebied van smartphones ze wel het overgrote deel van de winst pakken op deze markt.

De smartphone en tablet markt is redelijk volwassen geworden en de tijd van hele grote innovaties ligt momenteel achter ons. Nu is het zaak te consolideren en de klant aan je te binden door de vendor lock-in. Dit is ook iets wat Google duidelijk is geworden aangezien ze nu zelf hun eigen telefoon produceren en daarmee zelf alle touwtjes in handen hebben net als Apple. Ben benieuwd wat dit op langere termijn gaat betekenen voor Android.
Microsoft is mijn inziens daarmee bezig, maar krijgt het voor zover nog niet echt van de grond. Een telefoon met een volledige windows versie, welke in mobile mode schakelt als je de telefoon als telefoon gebruikt, en overschakelt naar full desktop als je hem in een notebook behuizing schuift of een dockingstation voor een full sized desktop.
Dan kun je je hoofdsysteem altijd op handformaat bij je hebben zonder extra tas mee hoeven te nemen.

Geef mij een mobiel met een zuinige i3 - i5 of i7. Een dockingstation met externe grasfichekaart voor de gamers. Een ultrabookdock waar je je telefoon in kan sliden om over te schakelen naar een full sized ultrabook.

Als ze dat volledig werkend hebben ben je klaar.

Dat gaat Apple met hun huidige ideeën niet doen, iOS zal voor nu niet vervangen worden voor Mac OSX.
Je refereert naar een artikel dat een gerucht opnoemt van een zgn beursanalist. Geen feit.
Daarover gooi je je eigen sausje dat het uitsluiten van een 3.5 mm de oorzaak is.
Je gaat echter voorbij aan het feit dat de gemiddelde verkoopprijs is gestegen, waardoor je ook zou kunnen redeneren dat er meer dure iphone 7(plus) verkocht zijn dan de goedkopere 6s.
Sorry, maar zoals jij redeneert, met jouw eigen opvatting en geruchten, geen feiten te combineren, kan ik ook alles rechtpraten.
Je gaat er nu blind van uit dat het de iPhone 7 is die voor de aantallen heeft gezorgd...

Denk dat die flink tegen viel qua verkopen en de signalen om bestellingen bij leveranciers te verlagen op die iPhone 7 slaan...
Je baseert je op geruchten en die zelfde geruchten zeggen dat Apple de vraag naar de kleinste iPhone 7 niet kan bijbenen.
Mensen kopen altijd massaal de nieuwste versie en dan ook meteen de 128GB en 256GB versies.

Zelfs al zouden de aantallen niet hoog zijn komt de verhoogde omzet wel van de nieuwere modellen.
Nog steeds enkel aannames waar we niks mee kunnen, pak de pricewatch er eens bij om te kijken welke Apple toestel nou het meest bekeken word/werd...

Het SE model, oftewel de goedkoopste. Dat er ook mensen zijn die het dubbele uitgeven, voor een 7Plus met 256GB, top voor Apple, maar dat is verre van het merendeel natuurlijk ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 19:24]

Vorig jaar was erg matig, daling voor het eerst zus en zo. Het lijkt nu rooskleuriger omdat het laatste kwartaal van 2015 zo matig was.

Desalnietemin erg knap dat ze zoveel iphones verkopen. Ik vind ze zelf te duur, en te weinig bieden, maar goed, daar zijn veel mensen het schijnbaar niet mee eens.
Anoniem: 583079 @Ruw ER31 januari 2017 23:51
Klopt niet wat je zegt: hetzelfde kwartaal een jaar eerder was ook al een recordkwartaal.
Heb de feiten erbij gepakt en klopt, de daling zette later in. Opvallend toch dat veel mensen geen boodschap hebben aan het verdwijnen van de headphone jack, getuige deze verkoopcijfers. Amoled of een design zonder extreem grote bezels kunnen ze schijnbaar ook nog wel mee wachten. Dit verkoopt.

Ik doe nog wel even met de nexus 6p. Heb nog steeds geen telefoon gezien die mijn wensen meer vervult als dat model. De pixel is echt een aanfluiting qua design, prijs, en mono speaker aan de onderkant... Jammer want die camera schijnt echt subliem te zijn. Het cancellen van de note 7, en lg v20 zonder enige vorm van reclame heeft er ook voor gezorgd dat apple vrij weinig concurrentie had afgelopen kwartaal. Al zal dat ze niet meer als een paar procent geholpen hebben heb ik het idee. Mensen die apple willen kopen toch wel apple.
AMOLED is niet echt iets waar je je telefoonkeuze door laat leiden.

Ik volg de ontwikkelingen van OLED al vanaf begin van de eeuw en ik had echt hoge verwachtingen van maar het is niet zo spectaculair als men doet geloven.

Zelfs als het verschil dramatisch groot is heb je mensen die het verschil gewoonweg niet zien.
Raar... Ik heb weldegelijk gericht gezocht naar een telefoon met (AM)OLED want ik hoef echt geen LCD meer.

En nu ben ik een tevreden gebruiker van de OnePlus 3
Dus jij kiest liever een telefoon op basis van het scherm dan het OS?

Even buiten beschouwing gelaten dat je de voorkeur geeft aan Android.

Dus stel dat alleen Tizen telefoons OLED zouden hebben zou je voor een Tizen telefoon kiezen?
Ik prefereer juist Android boven iOS, maar realiseer me ook dat dit een persoonlijke voorkeur is.

Als een Oneplus 3 uitgerust is met Amoled, veel intern geheugen, Android, goede camera, superdegelijk is gebouwd en ook nog een de helft kost, dan is de keuze snel gemaakt.
Ik heb zelf overigens een OP2, en die vind ik superieur aan de iPhone 6S die ik op het werk moet gebruiken. Maar ieder zijn ding.

Waarom is een Amoled belangrijk? Omdat het beeldscherm van een telefoon de belangrijkste interface is met de gebruiker.
Veel intern geheugen zegt niets, dat is iets wat je juist bij een iPhone niet nodig hebt, die vergelijking maken is dan ook verkeerd.

En ik zeg toch juist dat als je een bepaald OS prefereert dat dat belangrijker is dan welke techniek het beeldscherm gebruikt?

Stel dat in jouw geval alleen de iPhone AMOLED zou gebruiken, dan ga je toch niet overstappen naar iOS omdat dat AMOLED heeft?

En uiteindelijk is het verschil maar klein, als je een LCD en AMOLED naast elkaar zet kan je reacties krijgen varierend van "wow die AMOLED is veel mooier" tot "ik zie het verschil niet" tot "ik vind de LCD mooier"

Want op sommige aspecten komt het ook neer op smaak, door AMOLED te bestempelen als het ultieme stukje techniek die absoluut essentieel is overdrijf je de zaak.
Veel intern geheugen zegt niets, dat is iets wat je juist bij een iPhone niet nodig hebt, die vergelijking maken is dan ook verkeerd.
Allereerst mag duidelijk zijn dat ook de oneplus telefoon het juist niet nodig heeft. Natuurlijk slaat 6gb ram in principe nergens op. Maar het is ontzettend fijn dat ik naar zowat elke app in mijn recente apps kan terug switchen waarbij deze direct reageert en verder gaat waar deze is gebleven. En dat zou ook gewoon fijn zijn op een iPhone.

En natuurlijk prefereer ik een bepaald os, maar toch minstens zo belangrijk vind ik het scherm. Je koopt nu toch ook geen LCD televisie meer (als budget niet belangrijk is)

Vaak genoeg sta ik nog te kijken van de mooie zwartwaarden en kleuren op mijn AMOLED, het is voor mij dus zeker een ultiem stukje techniek. Alleen al het feit dat de melding/systeembalk vanboven een zwarte achtergrond heeft waardoor de icoontjes opgaan in het design. Prachtig.
Sorry maar dat is dus niet waar. Tests hebben al vaker uitgewezen dat de 6s (2GB) en 7 (2gb of 3GB voor het plus model) een stuk beter met geheugen omgaan dan eender welk "high end over de top veel ram" toestel.

De iPhones zijn daarin meer dan capabel. Ook qua snelheid overall (waar ze sneller zijn met zwaardere apps) winnen ze met niet heel veel moeite van een OP 3T. En dat is alles behalve een slecht toestel.
"En ik zeg toch juist dat als je een bepaald OS prefereert dat dat belangrijker is dan welke techniek het beeldscherm gebruikt?"

Wel even goed lezen.

"Waarom is een Amoled belangrijk? Omdat het beeldscherm van een telefoon de belangrijkste interface is met de gebruiker."

Beide zijn belangrijk. En als je VR wilt heb je bij Apple sowieso niks te zoeken.
Bij wie dan wel? Alleen samsung heeft een aantal toestellen die het aan kunnen om dik grafisch geweld te leveren in een kleine ruimte. De pixel raakt oververhit na een kwartier.
Maakt niet heel veel uit waarom het gebeurde. Feit is dat het nog niet klaar is. Zowel qua hardware als qua content.
Klopt. Apple heeft het ook nog niet. Maar iPhone is dan ook echt ongeschikt qua resolutie.
Gezien de huidige content valt het qua resolutie ook allemaal wel mee. Heb zelf zo'n "inleg bril" en ik zie wel een rastertje, maar de kwaliteit van bijvoorbeeld 360 graden videos is om te huilen.

Ik zie dan ook meer nut in AR voor het mobiele platform. VR is beter op PC of console en goede schermen.
Dan zou ik maar eens kijken wat voor een LCD panelen Apple gebruikt. Net als Nokia in hun oude Lumia lijn overigens. Enorm goede zwartwaardes en het display kost amper energie bij veel gebruik van zwart... De 2 grote voordelen van OLED heeft Apple allang getackeled.

Misschien zou jij juist eens naar de specificaties moeten kijken.
Gek dat de andere reactie een min krijgt, want inderdaad, de batterijduur is het goed bij browsen, dus wit.

De amoled telefoons in dezelfde prijsklasse (Galaxy S7 edge) houden het gewoon langer uit als de iPhone. Zeker, die heeft ook een accu met meer capaciteit, maar dat is iets waar Apple bewust voor kiest.
Het is allemaal een afweging, ik beweer ook niet dat de LCD displays die Apple gebruikt een stuk zuiniger zijn, want ze gebruiken wel iets meer, maar het scheelt al met al vrij weinig.

Klein beetje amper merkbare langere accuduur, of de overige voordelen van zo'n LCD paneel.

Ondertussen is AMOLED een heel eind gekomen en lijkt het erop dat ook Apple overstag gaat, de rek in LCD is er denk ik ondertussen wel bijna uit, terwijl bij AMOLED er nog wel wat te winnen is in de -nabije- toekomst.
Amoled toestellen houden het alleen langer vol met video. Bekijk de grafieken maar eens hier op tweakers. Met een grotere accu (soms 1Ah meer) houden ze het in de browse test vaak minder lang vol of gaat het over vrij insignificante meeruren (5 minuten extra is foutmarge)

Kheb het hier al eens eerder gezegd. Vrijwel alle amoled toestellen komen niet in de buurt van het aantal uren per Wh van een iPhone 7, 6S en al helemaal niet van de SE.

Edit: hier de link met de grafiekjes. Waar het met webbrowsen bijna een verdubbeling is (10 vs 18,5), houd je bij brwosen ineens nog maar 7 minuten extra over met een accu die echt een klasse groter is (2900 vs 3600). Alle andere toestellen met oled displays scoren nog weer een stuk slechter en hebben ook veel grotere accus.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 22 juli 2024 19:24]

Ik denk dat de Moto Z Play een aardige uitdager is.
Mwah valt mee. Matige SOC qua performance, matig scherm (zichtbare afwijkingen) en daarnaast ook een veel grotere accu (3500+) niet heel gek dat je dan 15 uur haalt.

En daarnaast. Die 625. De dcore die dat ding neerzet met alle 8 cores ga ik met 2 cores ver overheen (4500 tov 5600+).
Anoniem: 583079 @batjes1 februari 2017 09:19
Je bedoelt ongetwijfeld: bij veel gebruik van wit...
Nee, mijn 920 heeft een zelfde soort display als die Apple in zijn iPhones gebruikt (zit wel wat verschil in tech tussen, maar de principes zijn hetzelfde).

Wat erg hoge kwaliteit LCD panelen zijn, waar met veel pijn en moeite de negatieve aspecten van LCD weggewerkt zijn. Het waren volgens mij ook alleen Nokia en Apple die deze stukjes tech gebruikten(ik vermoed dat Apple het deels van Nokia in licentie heeft)

Het display gebruikt net een beetje meer stroom dan OLED met zwart (tja, backlight) maar het verschil is nihil. Wit gebruikt veel stroom, maar dat doet OLED doorgaans ook. Zwart op mijn display is ook zwart, het display is amper te onderscheiden van de pikzwarte bezel van mijn 920.

Tevens heeft zo'n TN paneel voor mij persoonlijk voordelen over OLED, het is een stuk rustiger op de ogen (wat deels calibratie is natuurlijk). En in het geval van mijn 920, goed af te lezen in de volle zon! (elke zomer ben ik daar weer enorm blij mee), geen idee eigenlijk of dit bij Apple net zo is.
Anoniem: 583079 @batjes1 februari 2017 12:01
Stroomverbruik van een lcd is constant, dwz onafhankelijk van wit of zwart.
Afleesbaarheid in zonlicht hangt vooral af van reflectie en maximale helderheid. Voor beide zaken kan lcd wat oled kan. De schermen van de iPhone 7 bvb hebben een zeer hoge maximale helderheid.
Kan zo geen artikel terug vinden over de pixels. Ik merk ook duidelijk een langere accuduur als ik Tweakers gebruik met mijn eigen custom CSS (alles donker) dan als ik niet ingelogd Tweakers gebruik met hun felle default template. Zonder dat de backlight zelf feller of minder hoeft te schijnen. Het scheelt gevoelsmatig de helft, maar dat zal wel meevallen. Maar op een 4 uur scheelt het zeker een half uur in de accuduur.(ik heb het ooit eens gemeten/bijgehouden)

Maar de LCD schermen gebruiken beduidend minder vermogen zodra je zwart weergeeft.

MS heeft dit ook nog lopen promoten als een malle ten tijde van WP8 en 920 release. Ze hebben voor Nokia toen het OS onder handen genomen en gezorgd dat de GUI en de default apps allemaal wit op zwart werden, i.p.v. de gebruikelijke zwart op wit.

Voor de helderheid: https://blogs.windows.com...play/#xuvWTlTYcFlLjGXX.97

Tevens heeft de 920 bv, een zoeklicht als backlight om dit te ondersteunen. Nu is mijn kennis van Apple's gebruikte tech vrij laag, want ik gebruik het zelf niet. Maar de iPhone 5 had een display die vrijwel hetzelfde was als die in mijn 920 kwa voordelen en features.

[Reactie gewijzigd door batjes op 22 juli 2024 19:24]

Dan zou ik nog maar eens kijken. De LCD zijn best mooi, maar er is een serieus een serieus verschil.
En rara, ze willen met een volgend model naar AMOLED schermen. Waarom zou dat nou zijn ;)
De rek bij LCD zal er ondertussen wel een beetje uit zijn. AMOLED is de laatste jaren ook weer een stuk beter geworden. De voordelen van LCD zullen de volgende gen wel niet meer opwegen tegen de voordelen van AMOLED.
Ten eerste zijn het geruchten.

Daarnaast denk ik ook wel dat de kans groot is dat Apple OLED gebruikt echter hoeft dat niet te zijn omdat OLED "mooier" is.

Met OLED kan je telefoon nog dunner omdat je geen backlight nodig hebt en omdat OLED in sommige gevallen zuiniger is.

Wij hebben hier op Tweakers verstand van die dingen en denken dat iedereen het weet of het verschil ziet.

De meeste mensen weten niet eens wat al die technieken zijn laat staan dat ze het verschil kunnen zien.
Amoled heeft een belangrijke rol gespeeld bij de keuze van mijn laatste 2 toestellen.
Het is precies hetzelfde als SSD. Totale onzin. Vrijwel niemand heeft voordeel van dat soort 'schijven'.
Todat....
Je het zelf gebruikt, dan wil je niet meer terug :-)

Zo zal het ook gaan met apple. Over een paar jaar gaan ze ook OLED gebruiken. Verzinnen een leuke naam. Bv Ultra-Retina. Na een paar maanden kan niemand meer begrijpen dan iemand zonder Ultra-Retina kan overleven.
Wat een belachelijke vergelijking SSD-oled.

Oled is een techniek met voor- en nadelen tov lcd. De beste lcd panelen zijn tegenwoordig zo goed dat je in de meeste omstandigheden geen verschil meer ziet met oled. Op bepaalde vlakken zijn ze zelfs beter. Veroudering en correcte verzadiging bvb blijven een probleem voor oled.
De oled-hype is in de eerste plaats marketing.
SSD was toch ook niet alleen maar voordelen? De capaciteit was vele malen kleiner dan een HDD. Het was dan kiezen tussen snelle 80Gb of wat langzamere 1Tb die nog steeds snel genoeg was. En nog steeds heeft SSD de HDD niet ingehaald op dat gebied. Voor een hoop toepassingen is een hoge capaciteit nog steeds belangrijker dan de snelheid.
De prijzen dalen wel langzamerhand dus in de toekomst is dat ook een ander verhaal, nu kun je het mooi combineren door ssd + hdd. Zo heb ik in mijn studio PC een 250GB ssd voor windows en de DAW. en de 1tb als opslag, werkt als een trein!
De prijen van SSDs gaan alleen maar omhoog. Er is een enorm tekort aan NAND en tussenleveranciers weten toch wel dat ze het kwijt kunnen en geven dus ook geen staffelkorting meer.

Mijn lokale shop koopt duurder in dan dat webshops de boel hier verkopen.
Het probleem is dat er ook nog steeds nadelen kleven aan OLED die een volledige redisgn vereisen van iOS... alweer. Zomaar een OLED paneel erin zetten gaat niet werken.
Zo oubollig dat google ze na iOS 7 heel hard achteraan gegaan is met hun Material design. 8)7

Het gaat helemaal niet om icoontjes ed, maar om kleuren.

Dat gezegd hebbende is de geruchtmakende darkmode een goede opzet naar oLED overgang.
Anoniem: 583079 @Ruw ER1 februari 2017 08:51
Niettemin denk ik dat Apple stilaan aan zijn plafond zit van verkopen van smartphones. De iPhone8 (als de volgende zo zal heten), zal wellicht nog nieuwe records vestigen (omdat dan de record-verkopende iPhone6 drie jaar oud is), maar daarna lijkt het mij onvermijdelijk dat de voortdurende stijging stokt: op een bepaald moment heeft iedereen die er één zou kunnen willen een iPhone en dan wordt het een vervangingsmarkt. Tenzij Apple andere (goedkopere) marktsegmenten zou aanboren, maar dat zie ik niet gebeuren.
Vergeet niet de opkomst van de middenklasse in China, daar zijn dure merktelefoons een gigantisch statussymbool ;)

Als statussymbool is een iPhone nou eenmaal het sterkst (tuurlijk maakt het niet indruk op iedereen, maar in zijn algemeen).

Jouwn scenario zie ik zeker in het westen gebeuren, maar niet voor de totale iPhone verkopen.
Anoniem: 583079 @svenk911 februari 2017 09:51
Anderzijds zie je dat de vraag in China het voorbije jaar terugliep (na het succes van de 6s), dus ja er is nog een enorme potentiële markt, het is niet duidelijk of Apple die echt goed verder kan aanboren, tov lokale spelers. Bovendien is het vanwege de overheidsbemoeienissen ook een onzekere markt.

Ik denk overigens dat India minstens een evengoed een markt is waar in theorie nog een stuk groei in zit.

Of men die markten echt zal kunnen aanboren voor verdere globale groei lijkt mij niet zo zeker, gezien de evolutie de laatste 2 jaar.
Apple wilt inderdaad doorbreken in India ( apple big plans for India )
Grote verschil is iOS. Als je wil
Overstappen van Android naar Android telefoon dan kun je kritisch kijken. Er zijn namelijk super veel telefoon om uit te kiezen. Maar loopt je abbo voor je iPhone af, dan ben je toch geneigd weer naar een iPhone te kijken. En dan heb je twee keuzes. Omdat de prijs waarschijnlijk in je abbo versleuteld is maak die ook niet zoveel uit en je doet het met welke verbetering Apple je geeft.
Hoe bedoel je "het lijkt nu rooskleuriger" ?

Het lijkt helemaal niks, het is een recordkwartaal.

Hoe kan je zeggen dat het "lijkt" als het een recordkwartaal is?
Vorige kwartalen waren minder, dus als ze het nu weer 1 kwartaal beter doen is dat rooskleuriger ja...
Dat is onzin. De vorige kwartalen zijn altijd minder. Het verschil is dat vorige kwartalen slechter waren dan dezelfde kwartalen vorig jaar. Dit kwartaal overtreft Apple hetzelfde kwartaal van het jaar daarvoor.
Hoeveel fabrikanten hadden het de vorige kwartalen beter gedaan dan Apple?
Niet relevant he als je met jezelf vergeleken word doen andere er weinig toe...
Een kwartaal kut noemen als je 50 miljoen telefoons verkoopt, je moet het maar durven 8)7
Relatief kut, of dat nou van 11 naar 8 verkopen is of van 60 miljoen naar 50 miljoen is weinig relevant :)
Apple is niet helemaal eerlijk. Afgelopen kwartaal was een kwartaal van 14 weken. Als je die week erafhaalt laat de iPhone een verkoopDALING zien.
Dat heeft niet veel te maken met verminderde belangstelling voor iPhone 7 of iPhone in het algemeen, meer met wachten op iPhone 8, of hoe die ook gaat heten. Het kan niet anders dan dat Apple flink gaat uitpakken.
Dat is precies wat mij bij was gebleven :S Dat iPhone het niet geweldig deed. Misschien de slechte publiciteit bij Samsung (ontploffende Notes) wat in Apple's voordeel heeft uitgepakt?
Het Note 7 fiasco heeft niet zoveel opgeleverd voor Apple. Ik snap niet echt goed waar jullie die slechte voorspellingen eigenlijk vandaan halen. De verkoopcijfers voorspelden al van dag 1 van verkoop een recordcijfers.
Het was wel al algemeen bekend dat ondanks de klachten m.b.t het verliezen van de audio jack de iPhone 7 toch zeer goed verkoopt. Daarnaast denk ik dat de iPhone SE ook een goede keuze is geweest. Deze zie ik ook nog veel gekocht worden in mijn omgeving.
De iPhone SE is een enorm hulpmiddel geweest voor Apple. Er is echt een enorme groep mensen die gewoon een simpele budgettelefoon willen. Dat is de iPhone SE. Goedkoop, simpel en toch krachtig.
Niet alleen vanwege het 'budget' maar men heeft sinds de introductie ook lang gevraagd (en gespeculeerd) over een kleiner toestel naast de 6 en 6 Plus.
Toevallig een vriendin van me, afgelopen week een nieuwe SE gekocht. Het is toch een geliefde vormfactor, sommigen vinden het 4.7" scherm van de iPhone > 6 toch net wat te groot. En met de SE heb je toch het uiterlijk van de iPhone 5 met een iPhone 6S binnenkant, waardoor die telefoons toch prima mee kunnen. Zelf zit ik met een iPhone 6, die nog super functioneert. (Vanaf de release datum)

[Reactie gewijzigd door xoniq op 22 juli 2024 19:24]

De SE heeft 6S internals.
Gecorrigeerd. Bedankt.
Cool. Heb zelf ook een 6 btw. Ook sinds release day. Werkt perfect en ziet er nog steeds als nieuw uit; altijd zonder hoesje gebruikt.
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Als ik op dit moment een nieuwe iOS telefoon moet kopen en ik wil een combinatie van goed design en kwaliteit voor een redelijke prijs dan is dat de SE. Ik denk dan ook dat dit een goede keus is geweest van Apple die geen windeieren heeft gelegd.
"die hardware"?
Het is van binnen een iPhone 6s. Daar lijkt mij niet zoveel mis mee. :+
Bovendien: 99% van de mensen doesn't care.
de SE is echt een super telefoon, en de enige echt compacte smartphone met echte high end specs.

Het 'oude' ontwerp vind ik zelfs een voordeel, zo kan ik de SE vaak even ergens neerzetten om een video te kijken of een foto te maken maar die nieuwe rondere iPhones kun je onmogelijk ergens neerzetten.
Kijk naar de grafiek, in de zomer daalt het altijd sterk, omdat het nieuwe model er aan komt.
Misschien dat die "analisten" gewoon dom naar de huidige status kijken en niet het hele grafiekje zien.
Of dat het marktaandeel daalt, omdat er nog meer Android phones worden verkocht in de nieuwere markten waar mensen wat minder geld hebben.
Bestaan er ook grafieken waar de iphone verkoop opgesplitst staat per model ? ( iphone 6S vs iphone 7 bijvoorbeeld )
Mooie cijfers als je kijkt naar de omzet. Toch is een daling in de totale winst van 470 miljoen in vergelijking met Q1 van 2016 geen goed nieuws. Dat is dus inclusief succesverkopen van de iPhone 7 en in een periode waarin de concurrentie op zijn gat lag. Een daling van omzet uit China en aangrenzende landen van 12% is ook niet iets positiefs.
Niet heel gek, mede dankzij wisselkoers gelazer. De pond en de euro staan er zeer slecht voor. Waar 900 euro twee jaar geleden nog ruim $1200 opleverde, krijgen ze er nu maar $975 voor terug. Per toestel is dat toch een behoorlijke drukking van het marge.
Zie jij serieus iets negatiefs in deze cijfers?

Dit zijn cijfers waar de concurrentie alleen maar over kan dromen.

HTC heeft niet eens die winst van 470 miljoen.

Sony haalt niet eens 5% van die cijfers.

En dan moet je bedenken dat Apple de prijs van de iPhone juist heeft verhoogd, ze kunnen als ze willen nog een dikke prijsverlaging doorvoeren maar daar zien ze niet eens reden voor.
Meer zorgelijk, want ze zijn steeds meer afhankelijk van 1 model voor een recordwinst. Dat hadden ze graag anders gezien.
Ze hebben nog genoeg producten die ze verkopen, Apple heeft ook nooit anders gedaan.

Ze kunnen ook moeilijk anders, een product waarmee je tientallen miljarden omzet mee genereert is niet zo makkelijk te maken.

Het is niet zo dat ze nog zo een product kunnen creeeren maar het niet willen of zo.
Anoniem: 501293 31 januari 2017 23:31
Goed gedaan 😁 Hopelijk groeit het aandeel in de mac zelf want meer. Wat ik eigenlijk niet begrijp omdat er zoooveel studenten met een MacBook rondlopen .
Niet alleen studenten, maar ik zie in mijn sector qua werk ook steeds meer mensen die overstappen op een MacBook. Ik heb zelf juist sterk het idee dat de Mac steeds weer wat populairder wordt.
Idem in mijn vakgebied. Zelfs de meest verstokte Linux nerd heb ik over zien schakelen naar de Mac. Het ding heeft alles qua tooling aan boord, en als het er niet op zit, dan ben je met macports of Brew snel klaar.

Dislaimer: ik ben zelf ook een regelrechte FreeBSD en Linux nerd die op de mac is terecht gekomen. Alleen dan al ruim 10 jaar geleden.
Ik ben rond 2009 bij de Mac aanbeland, na jaren Ubuntu te gebruiken. Één van de redenen was omdat (toen) OSX gewoon een zelfde soort bestandssysteem heeft als Linux, en standaard Bash aan boord etc. Het belangrijkste verschil buiten het 'Linux' poweruser gevoel is dat op OSX ook Adobe draait, en die had ik toen nodig, op Linux geprobeerd met Wine, maar dat was geen optie.

Dus wat dat betreft zie ik OSX/macOS als 'best of both worlds'.
Op de conference call gaven ze Nederland als 1 van de voorbeelden waar ze met de Mac "double digit growth" hadden. Dus de Mac is in ieder geval in Nederland aan een opmars bezig.
Maar wat de Macbooks nu ook zo leuk maken is dat het ontwerp zo tijdloos is dat het niet eens uitmaakt als je mac al vele jaren oud is, het ziet er nog steeds top uit. Zo kun je dus makkelijk nog met een macbook uit 2010 werken zonder dat iemand het merkt.
Simpel rekensommetje lijkt mij:

Miljoenen wachtende mensen op de nieuwe MBP * de erg hoge aanschafprijs + miljoenen wachtende mensen op de nieuwe iPhone 7 * de hoge aanschafprijs = een recordomzet?

De rekenkamer van Apple is het na al die jaren gelukkig nog niet verleerd. Het is ook weer goed om te zien dat Apple een kwartaal weer positief afsluit :)
Apple sluit al jaren de kwartalen positief af hoor. Alleen de groei is afgevlakt.
ja, maar het is in de laatste 2 jaar al vaker voorgekomen dat Apple zelf zijn productie heeft terug geschroefd omdat de verkoop aantallen zouden tegenvallen.
als dat inhoud dat...om maar een nummer te noemen...er verwacht was om 100M iphones 7 te verkopen, maar er maar 78M verkocht gaan worden, dat dus een - 22% zou betekenen........MAAR...omdat Apple dat zag aankomen, en er dus maar 70% van die 100M heeft laten maken...+ wat nog uit voorraad zou kunnen komen, het een +11% zou betekenen....wat een stuk beter staat op welke spreadsheet / presentatie dan ook :D
Wat jij doet is een aanname.

Apple voorspelt zoals elke andere bedrijf de vraag en past daar het aanbod op aan.

Dat heeft niks met spreadsheets of een presentatie te maken, je doet alsof het succesvol en veel verkopen van een product een keuze is.

Je kan het wel willen maar dat wilt niet zeggen dat het gaat lukken.

De aanname die jij doet kan je over ieder fabrikant zeggen, sowieso zou het als het zoals jij in jouw voorbeeld stelt zou gaan Apple dus in plaats van 76 miljoen nog meer zou verkopen en het dus een nog beter kwartaal zou zijn.

Er is 17 miljard winst gemaakt, dat heeft geen enkel ander electronica fabrikant gemaakt.

Dat heeft toch niks met een spreadsheet of presentatie te maken? :?
De afvlakkende groei is niet het enige probleem. De eenzijdigheid is het andere probleem. Vrijwel alle winst komt uit de iPhone. De rest is slechts wisselgeld. Dat is niet gezond.
Veel beter zou zijn dat alle 3 takken (iPhone, iPad, Mac) ongeveer evengroot zijn, met een gelijke totale winst.
Dat is een mooie wens maar compleet onrealistisch. Het zijn 3 totaal verschillende markten. Ik kan een mobiele markt met geen mogelijkheid vergelijken met de pc markt of tablet markt. Alleen al de vervangingsdrift is bij deze markten al totaal anders.
Het is dus zaak voor Apple om erop te anticiperen. Er zijn bedrijven die voor 100% afhankelijk zijn van 1 product... zaak is dus om te zorgen dat men je producten blijft kopen.
De zin
"Het recordaantal geleverde iPhones leverde het bedrijf uit Cupertino ook een recordomzet op van 78,4 miljard dollar. "
leest nogal verwarrend. In eerste instantie lijkt het dus dat de inkomsten van de Iphones alleen 78,4 miljard dollar bedragen (wat een gemiddelde prijs van 1000 dollar per Iphone zou suggereren).
Uiteraard gaat het gewoon om de totale kwartaalomzet van het bedrijf.

Ik verbaas me er nog steeds over dat er zoveel groei blijft zitten in de high-end smartphones. Knappe prestatie.
Ik snap je punt en heb de zin wat aangepast :)
Tja, mijn note 7 kwam maar niet dus dan maar een 7 plus... Kan mij voorstellen dat zoiets ook meehielp met de cijfers.
Idem, note7 kwam niet, dan maar een iPhone 7 proberen en moeten zeggen dat over het gebruik tot mijn verbazing ik heel tevreden ben. Het is een fijn systeem om mee te werken.
Bij mij ook, Samsung heeft het letterlijk en figuurlijk verknald en heb dit toestel gekocht,. Was prijzig, maar de performance van de iphone 7, geweldig. Zeker geen spijt van. Ben er erg happy mee en ga hier de komende jaren mee doen. Volgend toestel wordt weer een iphone.
Anoniem: 501293 @slijkie31 januari 2017 23:28
Dat is een heel klein aandeel geweest
En waar baseer je dat op? :)
Ik kan me best voorstellen dat er aardig wat mensen geswitched zijn, ken er zelf ook en paar en zie nu ook meerdere tweakers.

Heb je ergens gelezen dat het maar een klein aandeel is?
Hetzelfde als waar jij op baseert dat het er aardig wat zijn, helemaal niets behalve wat los commentaar op Tweakers en "mensen."
Aangezien Samsung de Note 7 niet meer verkoopt kan je er van uit gaan dat een bepaald deel van de mensen alternatieven gingen zoeken.

Mensen hebben sowieso als alternatief een iPhone 7 gekocht, alleen de hoeveelheid mensen is niet bekend.

Want er zullen ook zeker weten mensen als alternatief een Xiaomi hebben gekocht, of wil je zeggen dat geen enkel persoon die de Note 7 wilde een iPhone 7 Plus heeft gekocht?
Nee want volgens Samsung zelf hebben de meeste ex Note 7 of potentiële Note kopers gekozen voor een ander Galaxy S7 model.
Dit is ook echt het eerste wat ik dacht toen ik de reactie van de persoon boven u las. En dat ook vervolgens als een feit neergooien, want; Samsung heeft dat gezegd. Ja logisch hè...
Ergens snap ik wel dat de verkoop van iPad's stabiliseert dan wel terug loopt. Als ik zie hoeveel mensen nog een iPad 2 gebruiken. Afgelopen weekend nog een scherm moeten vervangen van de iPad 2, en die zie ik zelfs het meest voorbij komen.

De iPhone wordt het snelst gewisseld dan de iPad. Daar doen mensen gemiddeld 3 à 4 jaar mee, terwijl de iPhone bij diverse mensen elk jaar wisselt, en vaak elke 2 jaar i.v.m. abonnementen. Dat heb je bij de iPad verder niet.
Verkoop van iPad loopt al 2,5 jaar sterk terug, dit kwartaal - 19%. Verre van "stabiliseren" .
Ah oké, ik dacht dat de iPad's verder nog ergens wel stabiel lagen.

Maar dan blijft, dat iedereen die een iPad heeft, schijnbaar weinig behoefte voelt om te upgraden. Ik heb ook nog steeds een iPad 2, voldoet nog steeds prima.
't Is wat je al zei inderdaad; bij een iPad is de behoefte simpelweg minder groot hem zo snel te vervangen, in tegenstelling tot iPhones. Jouw opmerking dat je de iPad 2 nog het meest ziet, herken ik zelf ook wel. Niet dat ik die dingen repareer overigens, maar veruit de meeste mensen in mijn omgeving die een iPad gebruiken, hebben nog altijd een 2. Pas onlangs heeft een familielid van mij haar 5 jaar oude iPad 2 vervangen door een Air 2 (omdat ze een tijdje speelde met mijn Air 2 en die toch wel héél significant sneller was), maar de meesten zijn er gewoon nog wel tevreden genoeg mee.

Zelf zie ik mijn Air 2 ook niet zo snel de deur uit gaan eigenlijk. Waarschijnlijk pas over minstens een jaar of 3 à 4 inderdaad, en tegen die tijd is 'ie dus al 4 à 5 jaar oud. Mijn iPhone SE (die op het moment van schrijven een half jaar oud is), is op dat moment ongetwijfeld allang vervangen.

Apple weet dit natuurlijk ook wel en zal zich waarschijnlijk niet zo'n zorgen maken om stagnerende verkoopcijfers; elke markt raakt een keer verzadigd en na X jaar zal de grote meute vanzelf een keer aan het upgraden slaan.
Dit is een flinke tegenvaller voor de mensen die al maanden roepen dat Apple een zinkend schip is. De combinatie van software en hardware doet Apple gewoon enorm goed. Gebruikers blijven iPhones kopen, omdat ze weten wat ze terug krijgen. Tevens heeft Apple hun software beleid aangepast en pusht veel sneller nieuwe featues. Veel feature zijn featues waar gebruikers al jaren op zaten te wachten en worden nu blij gemaakt. Dit levert natuurlijk ook blij gebruikers op. Vroeger moesten gebruikers (waaronder ik) een jaar wachten voordat wij deze features kregen. Apple heeft ingezien dat een jaar wachten veel te lang is. Ik ben blij met de laatste ontwikkeling van Apple.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 22 juli 2024 19:24]

Als gebruiker ben ik blij met Apple maar niet als belegger niet. Nou vind ik Apple geen zinkend schip gezien de grote berg geld waar ze op zitten maar dat hun winstgevendheid bijna afhankelijk is van één product, de iPhone, vind ik persoonlijk zeer riskant voor de lange termijn.
zinkend schip is mss wat overdreven idd. mar het gaat toch echt wel wat minder ,, de cijfers zijn nog steeds netjes natuurlijk,, maar je merkt er wel wat van .. waar dit soort berichten vroeger altijd om record winsten ging gaat het nu over record omzet ,, en dat is ff heel wat anders als winst.. ze kunnen het nog steeds mooi brengen bij pple ,, maar uiteindelijk merk je toch wel dat het allemaal wat minder gaat ,, ze hebben geld en kunnen het lang uithouden ook, maar innovatie is erg lang geleden en dat zal ze uiteindleijk inhalen.
Minder gaat? dat is wel heel raar, heel veel fabrikanten zouden enorm jaloers zijn.
Vreemde is dat men jaar op jaar alleen maar groei verwacht, terwijl er altijd veel omzet werd gegenereerd in relatief nieuwe markten. Je hoeft niet bijster intelligent te zijn dat de enorme groei op een gegeven moment afzwakt. In het geval van Apple wordt het dan direct als 'minder'tot teleurstellend gezien. Misschien moet men maar wat betreft verwachtingen realistischer zijn.

Ze hebben inderdaad het geld en anders wat jij beweert innoveren ze nog steeds, innoveren hoeft niet alleen maar de next big thing te zijn. Als dat werkelijk alleen maar innoveren is, dan zijn er wel heel veel fabrikanten gestopt met innoveren.
Vorig jaar rond deze tijd werd dat inderdaad geroepen. Ik vond dat echt irritant. Ik wees toen ook in dit soort threads op het feit dat de winst in 2015 zo achterlijk hoog was dat ze die lijn nooit konden doorzetten. Als je echter naar de winst van 2014 keek was het eigenlijk een prima resultaat. En nu dus ook weer.

Dat gezegd hebbende; ik ben al jaren fan van Apple producten maar ik vind het beleid van de afgelopen 1-2 jaar niet goed. Ze komen nauwelijks meer met nuttige innovatie (alleen maar refinement) en verhogen de prijs constant. Dit doen ze in de iPhone lijn maar ook met hun MacBooks. Op die manier kun je idd wel dit soort groeicurves laten zien. Alleen hoe lang pikt de concurrent dat nog? Er komt een keer een omslag en dan hebben ze niets nieuws.

Maar goed, dat is nog jaren lang weg denk ik.

[Reactie gewijzigd door Spam op 22 juli 2024 19:24]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.