Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple brengt dit jaar Apple TV met 4k-ondersteuning uit

Apple gaat dit jaar een variant van zijn settopbox Apple TV uitbrengen met 4k-ondersteuning. Dat claimt financieel persbureau Bloomberg. Vermoedelijk kan de settopbox ook hdr-beelden tonen. De recentste versie van het apparaat komt uit 2015.

De settopbox komt mogelijk dit jaar al, maar het zou ook kunnen dat de release later plaatsvindt, schrijft Bloomberg. De interne codenaam van het apparaat is J105. Verdere details van het apparaat zijn er niet, maar de opmerking van 'betere kleuren' wijst op hdr-ondersteuning.

Het artikel gaat verder in op de functies van Apple TV die het niet gehaald hebben. Zo zouden prototypes van de huidige, vierde generatie een coaxingang hebben gehad om de settopbox van kabelaars te vervangen. Apple is in gesprek geweest met kabelaars over de dienst, maar de bedrijven kwamen er niet uit vanwege meningsverschillen over geld.

Ook zou Apple andere interfaces hebben geprobeerd dan het op iOS geïnspireerde veld met iconen. Zo is er een scherm geweest met vier tabs: video, muziek, gaming en andere zaken. Hoveren over de tab zou dan de opties naar voren brengen.

Daarnaast heeft het bedrijf overwogen om een gamecontroller in de doos te stoppen en de stemcommando's te laten lopen via microfoons in het apparaat zelf, in plaats van in de afstandsbediening. Bloomberg maakt er melding van dat engineers teleurgesteld zouden zijn dat veel van de opties het niet hebben gehaald in het uiteindelijke product.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16-02-2017 • 14:22

114 Linkedin Google+

Reacties (114)

Wijzig sortering
4K boeit me pas als ik een 4K televisie heb en voor de streaming video hoeven we het dan niet te doen want daarvoor zit vast wel een app in de 4K tv zelf.

Gebruik de AppleTV alleen voor Netflix daar SmartTV geen Netflix ondersteuning heeft. Dat werkt wel lekker, en goed op de AppleTV.

Spelletjes zijn ruk om te spelen op die aanraak afstandbediening, hoewel dochter er wel eens een spelletje op speelt.

Je merkt dat het TVOS wel wat beter wordt net de nieuwere versies, vooral tegen praten werkt best aardig en zelfs in Netflix om iets te zoeken. Kan ook via de infuse App direct video content afspelen vanaf de NAS die aan de router hangt.

Wel jammer dat er zo weinig spellen voor de AppleTV uitkomen, daar had ik meer van verwacht. Nauwelijks kwalitatief goede spellen op te krijgen. De beperking van maximaal 200MB maximale bestandsgrootte was wellicht een bottleneck en die is/wordt nu opgehoogd naar een paar GB.

Ik kan niet de Bluetooth controller van de playstation koppelen, en ben je weer gedwongen een Mfi (made for iOS) controller te kopen. Alleen online en moeilijk te verkrijgen. Die dan ook nog eens in een bepaald spel specifiek moet worden ondersteund. Allemaal gemiste kansen.
Dat mag inderdaad wel ja, je schiet immers ook al 4K met je iPhone. Al vraag ik me af of mijn wifi dat gaat trekken...
... daarom zou het beter zijn als Apple meer als een Chromecast kan werken. Immers als ik een video van mijn iPhone Airplay, zou hij hem direct vanuit mijn iCloud Photo Library kunnen downloaden.
Daarnaast zou het prettig zijn als zowel Apple Music als iCloud Photo Library een grotere cache hebben voor offline materiaal. Zeker voor een foto album van de laatste vakantie is stream niet fijn.
Ook mag Apple wel eens wat doen aan Apple ID's. Een Apple TV is een familie product. Nu zit iedereen thuis op mijn Apple Music account. Waarom kun je niet per app (!) van Apple ID wisselen? TouchID in de remote?!
En Siri mag wel wat beter Nederlands mogen spreken.
Begrijp me niet verkeert, ik ben gek op mijn Apple TV, maar ruimte voor verbetering is er wel. Meer dan alleen HDR en 4K.
Uhmmm wanneer jij een ondersteunde bron airplayed, trekt ie dat zelf direct binnen bij de bron. Dit zie je ook. Als het direct gaat is het vloeiend. Als het echt gestreamed wordt vanuit je foon (inet>foon>atv) is het beeld schokkeriger en kwalitatief minder omdat het teveel vraagt.

Daarbij heeft de apple tv natuurlijk van huis uit eigen apps die prima werken en werkt volledig standalone. Ik heb m ooit aangeschaft voor Netflix en dat doet ie erg goed. Jammer alleen dat er geen andere apps bijkunnen. Geen idee hoe gevuld de appstore is voor de nieuwere variant. Iemand?

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 16 februari 2017 15:29]

Volgens mij is dat alleen nog maar via iTunes/ Apple Music (die optie heet in de menu's "speel aankopen via iCloud ofzo". Het werkt (volgens mij) niet via iCloud Photo Library, YouTube e.d.
Ik gebruik de YouTube app van mijn Apple TV echt nooit. Dat vind ik veel handiger op mijn iPhone. NPO/Netflix/Knippr/TV enzo is weer net andersom.
Engels zou ik sowieso geen probleem mee hebben, ik kan simpelweg siri niet activeren (België).
Als je premium betaald moet je ook premium kunnen verwachten in plaats van 'Leer maar Engels.'. Het is niet alsof ze in een Engels talig land er meer voor betalen dan hier.
Absoluut wel. Het aantal Engelstalige gebruikers is vele malen groter dan Nederlandstalig...
Kansloos , bijna alle 4k tv's van tegenwoordig hebben smart tv erop.
Ingebouwde netflix app en youtube app werken perfect.
En na 2 jaar werkt het smartgedeelte niet meer omdat je geen updates krijgt en de achterliggende service van de app de verouderde API de nek om heeft gedraaid. Of de maker krijgt een meningsverschil over rechten (iets waar je als klant natuurlijk geen f* meer mee te maken hebt na aankoop) en een app verdwijnt ineens. Om het nog maar niet eens te hebben over alle datamining en tracking dat ze blijkbaar niet kunnen laten. Smart tv: kansloos. Voor mij nooit een ethernet kabel in een TV...

[Reactie gewijzigd door kozue op 16 februari 2017 14:48]

Of niet dan. De Smart TV vind ik echt de grootste flop samen met 3D. De Apple TV werkt gewoon lekker met de apps en gaat zeker weten nog een lange poos mee.
Voor jou misschien. Voor mij is elke Smart TV die ik tot nu toe heb gezien "kansloos": inconsistent, niet gemaakt voor de gebruiker, ondoorzichtig en bovenal weinig updates waardoor onveilig situaties ontstaan en functionaliteit het niet eeuwig blijft doen.
En nog beter: geen reclame. Want dat is de nieuwe melkkoe van oa Philips, Samsung.
Kansloos , bijna alle 4k tv's van tegenwoordig hebben smart tv erop.
Klopt, BIJNA alle. Ik kies voor de TV’s zonder. En plaats er devices op die het smart maken. De bestaande smart intefaces zijn halfbakken systemen met een hele zwakke ondersteuning, en in-dash reclame blokken. Nee dank u.
Sorry maar smart tvs zijn maar povere app servers. Slechte performance, slechte user interface, geen updates en ga zo maar door.
Ook een iTunes App? :+ Of een App Store? Of streamen vanaf een iDevice?

[Reactie gewijzigd door 90710 op 16 februari 2017 14:42]

Omdat ik de films die ik gekocht heb kan bekijken, of mijn iPhone / iPad op de TV tonen of misschien een leuke game spelen.
Waarom zou je dat niet willen? Of je wensen zijn niet groot of je hebt er geen ervaring mee.
Ik lees hier regelmatig de te voorspellen reactie "zijn ze laat mee", maar is dat zo? Je bent laat als je doelgroep al jaren een 4k tv heeft, maar dat is niet zo.

Als je dan toch dat standpunt wilt innemen, beargumenteer het dan ook.
Inderdaad, en hoeveel 4k content is er uberhaupt? Dat is ook nog bezig om op gang te komen. Mooi al dat 4K, maar als er geen content voor is....
Er zijn 4K tv's van 40", waar kijkers 3m vanaf zitten.

Zo ongeveer de enige legale 4K bron is Netflix, die een fractie van zijn content in 4K heeft, maar dan met zo'n grote compressie dat je er niks aan hebt, het ziet er niet mooier of beter uit dan FHD.

Er is nu 4K, maar het heeft maar voor weinig mensen echt toegevoegde waarde.

4K is het nieuwe 3D: nu moet iedereen het hebben (vooral volgens de bruingoedhandelaren), maar over een paar jaar hoor je er niemand meer over.
Over een paar jaar heeft niemand het meer over 4k? Over een paar jaar heeft niemand het meer over 1080p bedoel je hoop ik. Hoe kun je een hogere resolutie nou vergelijken met een feature als 3D, waarvoor je sowieso al een bril nodig hebt.
Over een paar jaar is elk scherm een 4K scherm, om de simpele reden dat het technisch mogelijk is, en omdat het goedkoper is dan aparte productielijnen voor 4K en 2K (FHD).

Alleen over een paar jaar zal je zien dat de content voor 90% nog steeds FHD is. De kwaliteit is goed, en de benodigde bandbreedte is kleiner dan voor UHD. De meerwaarde van UHD is klein.
Op youtube is veel kraakheldere 4k-content. En alle moderne (foto)cameras schieten 4k. Het aanbod is er wel degelijk
Films en series, dat soort aanbod is nodig. Niet het gepruts van een YouTuber of je eigen filmpjes.
Inderdaad, wat itc consultant zegt. Series en films, vooral uit Hollywood, dat aanbod moet in 4K beschikbaar zijn.

De Nederlandse tv is in ieder geval nog lang niet klaar voor 4K; alle studioprogramma's zijn opgenomen met SD camera's (540i voor breedbeeld), wat geupscaled wordt naar 1080i. Dat is nog niet eens 1080p, laat staan 2160p!
Sorry Maar het ziet er wel degelijk beter uit dan Fhd content.
Als je dichter kijkt dan eigenlijk comfortabel is, dan wel, inderdaad.
Precies dat. Ik heb hetzelfde met VR. Ik zie daar niet zoveel toekomst in omdat mensen geen bril dragen als het niet nodig is en voor de studio's is het teveel ''gedoe'' om op elk platform aanwezig te zijn.

Voor 4K geld het bijna hetzelfde alleen schieten ze al in 6K en 8K voor de toekomst maar dit gaat nog wel tientallen jaren duren. Naar mijn idee zijn er teveel versplinteringen en dat willen ze voorkomen. Er worden nog steeds films uitgebracht op DVD, dan heb je daarnaast nog Blu-Ray, 3D blu-ray en ultra hd (4K) https://www.bol.com/nl/p/...VZVRKXEBVUSG-159616926129 Gaat toch nergens over :)

Een andere reden waarom ik denk dat 4K niet echt een weg gaat vinden op bijv Netflix is puur het bitrate/stream gebruik. Ongecomprimeerd 4K streamen kost gigantisch veel data voor Netflix dus je zal altijd een soort van YouTube kwaliteit krijgen. Ik heb de Apple TV sinds de 3e generatie en het is mij opgevallen dat ze altijd voor Dolby Digital kiezen en dat heeft een reden. Buiten licenties is het ook een data verhaal omdat Apple de iTunes Store heeft. DTS-HD MA streamen vereist een hele snelle verbinding en is een grootverbruiker in data. Dit moet je dan zien vanuit het oogpunt van de iTunes Store met films. Wanneer ze DTS HD ondersteunen en ze bieden het niet in de store aan dan zeg je als multinational eigenlijk: ''we weten dat je download maar we doen alsof je braaf je blu-ray's omzet''

Ik denk eerder dat de toekomst in 21:9 en QHD zit. Voor 16:9 formaten is dit heel klote maar ik denk dat we eerder daarheen gaan dan dat iedereen een tv moet hebben met 4K, HDR en OLED.
Inderdaad, 3D is geen doorslaand succes geworden door de verplichte brilletjes, en VR heeft zelfs een bril nodig die je helemaal afsluit van de buitenwereld. Heel leuk voor simulaties, maar niet iets wat je dagelijks gaat gebruiken.

4K is prachtig voor de veeleisende filmliefhebber met een groot projectiescherm of een tv van minimaal 60", voor de "gewone man" (m/v) met een 40" tv is het pure overkill.

8K is ideaal voor (IMAX) bioscopen. En 8K scaled prima down naar 4K voor de veeleisende filmliefhebber en 2K voor de gewone consument die "slechts" een bluray speler heeft of die streamt.

Wat voor mij een game changer is, is goed geluid. Geen DD5.1 met beperkte dynamiek, maar een goede dynamische DD5.1 track, en als het even kan een DTS of DTS-HD MA track. Maar de kwaliteit van de mix (heeft de engineer alle geluiden goed geplaatst, is de juiste sfeer gecreëerd) is belangrijker dan de techniek van de mix (DD, DTS, Atmos, ...).

QHD met andere beeldverhoudingen hebben ook potentie, maar ook dat is voor een relatief kleine groep filmgekken.

Ik zie wel een toekomst voor OLED, want daarvan zie je altijd de voordelen, ook bij FHD.
Dr is meer als voldoende content. Bijna elk nieuw apparaat dat video kan opnemen, kan dat ook in 4k. Mijn gopro neemt al een paar jaar in 4k op en mijn mediaspeler en tv spelen het ook al een flinke tijd af.
Zelfs mijn drone doet 'het' in 4k sinds een paar maanden.
Content is niet beperkt tot wat Hollywood uitspuugt.

Daarbij pretendeert Apple high end te zijn dan is 4k ondersteuning wel het minste. Nog even los van games, apps en andere zaken die nu wel gemeengoed zijn op een tv boxje

[Reactie gewijzigd door brammieman op 16 februari 2017 20:15]

Het gaat om TV aanbod, er zijn in verhouding maar weinig mensen met een go-pro. En nog minder mensen die bijde apparaten hebben (ook al ondersteunde ATV4 4K) Vooral in 2015. Achteraf praten is makkelijk.

En Apple pretendeert met de AppleTV helemaal niet high-end te zijn.
Nonsens de huidige Apple tv was gewoon een zware teleurstelling bij introductie al. Vind het best leuke apparaatjes, vooral als je van plug en play houdt en toch al Apple devices hebt maar er was veel poeha over iets wat uiteindelijk niet veel meer bleek dan een mid range Tv boxje tegen een high end prijs.
Nonsens de huidige Apple tv was gewoon een zware teleurstelling bij introductie al.
Wat een onzin! Deze Apple TV, de Apple TV 4, is zoals deze bij introductie had moeten zijn: helemaal passend in het ecosysteem, met een app store!
Vind het best leuke apparaatjes, vooral als je van plug en play houdt en toch al Apple devices hebt
Apple gebruiksgemak, het lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het anno 2017 buiten Apple nog steeds niet! Je kunt ze dus wel wegzetten als "leuke apparaatjes", maar het zijn game changers in de set top box business.
er was veel poeha over iets wat uiteindelijk niet veel meer bleek dan een mid range Tv boxje tegen een high end prijs.
Mid range boxje? Ja, hij is erg compact, dus daar mag je een verkleinwoord gebruiken: het is een boxje. Wat erin zit is zeker niet minimaal of mid range, dat is top range! Een zeer capabele processor, krachtig genoeg voor moderne games.

Wat veel erger is, is dat je mediaspeler boxjes van ronde de 150 euro hebt met daarin een brakke processor, die niet eens in staat is om de user interface in full hd te laten zien, en waar de voeding niet eens in zit dus wat nog weer een extra blok is, waar een lawaaiige HDD en/of ventilator zit, waarbij de officieel ondersteunde videoformaten niet eens goed gedecodeerd kunnen worden, ... Doe daar 1 of 2 tientjes bij, en je hebt een echte Apple TV 4!
Je bent laat als je doelgroep al jaren een 4k tv heeft, maar dat is niet zo.
Waarom? Je zou toch ook kunnen stellen dat je laat bent als je een bepaald publiek niet kan bereiken omdat je productgamma onvolledig is op een bepaalde punt? Sinds wanneer bedient Apple enkel mainstream behoeften?

Het is bovendien enigszins inconsistent om voor je systemen mét ingebouwd scherm heel vroeg de "more pixels"-kaart te trekken (retina display, 5k iMac, etc.), om er vervolgens vanuit te gaan dat je clienteel niet geďnteresseerd is om al dan niet zelf gecreëerde 4k content ook te consumeren op je mediaspeler.

En het label "innovatief" hoef je er ook niet meer achter te zoeken dan.
Meer pixels is véél relevanter voor pc/laptop dan op tv:
- je zit op een afstand waar de extra pixels een duidelijke meerwaarde hebben;
- het is relevant voor bijna elke content, voor 4k tv bestaat nog niet veel content.
Wel, "relevant" is natuurlijk geen absolute term, maar als Apple 2,5 jaar geleden de 5k iMac market als "5k scherm want ideaal om 4k content te editeren" (even opgezocht http://www.apple.com/pr/l...th-Retina-5K-Display.html) dan merk ik gewoon op dat je zou kunnen stellen dat ze lang hebben gewacht om die lijn door te trekken naar de Apple TV.
4k content is bijvoorbeeld ook een webpage, een foto. Op elke pc/laptop hebben meer pixels een gigantische meerwaarde, op een tv zien de meeste mensen gewoon het verschil niet omdat de afstand tot het scherm te groot is om het verschil te kunnen zien. Van dichtbij is 4k tv indrukwekkend, dwz, van te dichtbij eigenlijk...
Je hebt gelijk. Voor de gemiddelde tweaker is dit wellicht laat, maar nu pas begint de verkoop van 4K tv's op gang te kopen. Nu de content er nog achteraan, want dat schiet ook nog niet op.

Ik houd het overigens zelf bij een Chromecast, ik vind die ondersteuning icm Android toch net wat fijner.
Heb zowel een chromecast als Apple tv, de eerste is goedkoop en doet prima zijn ding. De tweede is duur en de spelletjes die erop aangeboden worden zijn om te huilen, zelfs de Nitendo nes heeft nog meer games. Het is leuk dat je 4k krijgt maar daar hoef je geen Apple Tv voor te kopen, de Chromecast Ultra kan dat ook voor minimaal de helft van de prijs en dan werkt Film1 ook want die mogen geen Apple onersteunen vanwege rechten...
Ik heb de tweede generatie Chromecast en de Apple TV 4, en drie keer raden welke 9 van de 10 keer stof aan het happen is? Ik heb echt geen zin om continu mijn telefoon erbij te pakken om een nieuwe aflevering of video aan te zetten. Het voelt gewoon onhandig en vervelend als je een avondje wilt bankhangen. Daarom draait de Apple TV 4 elke avond op volle toeren i.c.m. Netflix, YouTube, Videoland, mijn eigen iTunes bibliotheek met series en films en IPTV. Tsja, zo heeft ieder zijn wensen. Voor mij is de Apple TV 4 veel completer dan de Chromecast.

Edit: Ook het aan- en uitzetten en het harder en zachter zetten van de volume via de Apple TV remote is gewoon ontzettend handig.

[Reactie gewijzigd door keest12 op 16 februari 2017 15:13]

Kan ik be-amen.

Ik heb ook gekeken naar een Chromecast vanwege de prijs maar ben ook voor AppleTV gegaan. Lekker een afstandbediening en gewoon gaan. TV harder/zachter zetten via de receiver werkt prima vanaf een AB en de kwaliteit is meer dan goed te noemen.
Ikzelf ben ook geen type die de hele tijd een telefoon bij zich heeft, en mocht ik em bij me hebben wil ik gewoon m'n dingen kunnen doen zonder dat de TV ermee stop omdat er een cast bezig is...

Ook als je eens vise hebt en ze willen TV kijken (kids) kunnen ze dat lekker met de AB doen.
Dafuq, heeft de chromecast geen afstandsbediening??? Vandaar dat ie zo goedkoop is.

Ik vind de Apple TV echt wel een verrijking. Zoals je zegt, films en programma's streamen vanaf je mac, netflix kijken, youtube exploren, gamen, alles draait op volle toeren elke avond.

De afstandsbediening is echt mega vet, helemaal omdat je niet meer op de tv hoeft te richten. 1 ding heb ik wel tegen zitten met de AB: ''Naar beneden scrollen om het menu te zien van de ondertiteling''. Soms moet ik echt 3x naar beneden scrollen en dan pas komt het menu naar beneden. Heb jij dat ook?
met Siri: zeg je gewoon "Show subtitles in English" :)

Geen idee of dat ook werkt als de AppleTV in het nederlands staat.. Wij gebruiken vaak itunes kaarten uit de US en dan als de AppleTV op US staat ingesteld kun je dat soort dingen via Siri doen.

Moet wel zeggen dat ik Apple TV3 menu's beter vond, nu heb je redelijk weinig films op je zoek scherm maar wel mega groot de geselecteerd...
Een Apple TV is kwa functionaliteit wel stukken uitgebreider, een Chromecast kan niet zelfstandig werken. Ben het wel met je eens dat je je smartphone natuurlijk praktisch altijd bij je hebt en een Apple TV (vooral de nieuwe generatie) veel te duur is.
Tja wil je iets wat goed werkt of wil je veel toeters en bellen? Ik denk dat een chromecast goed werkt en een apple tv veel doet, maar zeker niet zo goed als een chromecast.

De wereld op zijn kop.
Jij 'denkt', ik heb ze beide. Als je een Apple TV niet aanraakt kun je hem exact zoals een ChromeCast gebruiken, maar dan met het AirPlay icoon in plaats van het Cast icoon. Het werkt gewoon goed en snel. Uiteraard wel alleen op iDevices.
Precies wat ik denk. Toen de appletv 4 uitkwam dacht ik "mooi! games spelen op je tv, en verder gaan op je ipad!". Helaas is dat niet helemaal uitgekomen. 3x Raden op welke console ik zit te wachten...
De Nintendo Switch :D Dan ben je niet de enige. Nog een paar dagen en dan staat ie hier _/-\o_
Wat echt een verbetering zou zijn, als ze een Apple TV uitbrengen in de vorm van een TV.

Een Android TV is een veel aangenamer ervaring, geen losse kastjes, kabels etc meer en alles via dezelfde afstandbediening. Dat lijkt me me qua gebruikersvriendelijkheid best bij Apple passen, zo'n geďntegreerde oplossing.
En dan jaarlijks je TV wisselen? Nee dank je, een Apple TV is prima icm een dom scherm. Daarnaast doe ik alles met de Apple TV remote.
Gewoon een televisie waar de technologie in de behuizing is verwerkt, maar wel verwisselbaar is _/-\o_
Dat zou natuurlijk de gulden middenweg zijn. Maar ja, Apple en verwisselbaar (/uitbreidbaar)? Die mogelijkheden worden hoe langer hoe minder.
Nou is het weer "Gerucht: dit en Gerucht: dat" qua nieuws maar ik denk dat we veilig kunnen aannemen dat ze niet ineens een modulair systeem gaan introduceren waaraan je zelf naar hartelust kunt upgraden.

Verder zal er bij de volgende aankondiging vast vooral weer een hoop tamtam over de content gemaakt worden. Hoop dat ze daarin stappen gaan maken, want het is natuurlijk godgeklaagd dat er nog content aangeboden wordt die zomaar uit de store kan verdwijnen. Dat is gewoon niet te verkopen (pun intended).
Dubbelzijdig tape en een mini PC
Dat is geprobeerd. En het werkte eigenlijk niet. Consumenten hebben er geen interesse in, en de fabrikant houdt het na het uitbrengen van één update o.i.d. voor gezien en brengt geen nieuwe meer uit, waarmee ook de klanten die wel in het concept geloofden hun vertrouwen verliezen.

Al met al hebben we best redelijke standaarden om het toch te doen: HDMI bijvoorbeeld. Dat kastje werk je dan meer zelf even weg.
Gewoon een pc beeldscherm met daaronder een kastje waar je tv op kan kijken en apps kan installeren? Hoef je alleen maar eens in de zoveel tijd het onderste kastje te vervangen. Theoretisch gezien is de horizon box van Ziggo hier al capable voor maar alleen niet zo snel...
Ctouch heeft modulus die je kan switchen zo uit mijn hoofd..
in de zakelijke markt zijn ze iig
Apple heeft een heel aantal producten dat niet elk jaar ververst worden: Mac Pro/iPods/Apple TV. En ja, een echte Apple TV zou waarschijnlijk ook niet elk jaar vervangen worden.
Een TV kan zo 10 jaar mee. Ik ken vrijwel geen operating systeem wat zo lang bijgewerkt word en interresant is als TV-os. Los is echter handiger als je bij wilt blijven.
Maar dan nog. Hoevaak koop je een nieuwe TV en hoevaak koop je een nieuwe mediaplayer. Bij mij is dat niet in verhouding, lees: drie keer een mediaspeler en dan pas een nieuwe TV.
Daarnaast heb je, zeker bij Android, het probleem dat je straks met een hele riedel TV's over blijft die nooit meer een update krijgen. Met alle gevolgen van dien.
Ik neem aan dat áls Apple een TV maakt dat het wel even een iets toekomstbestendige hardware gebruikt dan de meeste TV-makers nu doen.

Ik neem aan dat áls Apple een TV maakt dat deze wel even iets toekomstbestendiger is dan nu gebruikelijk is in de TV-industrie. Maar je loopt er inderdaad hoe dan ook ooit tegenaan dat de TV in principe nog goed werkt, maar dat de "smartfunctionaliteit" ernstig verouderd is.

Ik zou zelf nooit zo'n Apple TV kopen. Ik heb zelf domme TV die aan een Xbox en Chromecast hangt. Dat werkt wat mij betreft prima. Het is alleen jammer dat het aanbod van domme TVs momenteel zo mager is.

[edit: zin verbeterd]

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 16 februari 2017 15:25]

HW dat toekomstbestendig is, dat is een goede wens, maar helaas een utopie.
omdat er altijd updates en functies gaan bij komen waardoor je hardware ineens achterloopt. Kijk zelfs maar naar de iphones die worden van alle smartphone het langst van updates voorzien , maar meestal zijn de oudste modellen niet meer vooruit te branden.
TV's hebben een nog langere levensduur.

Het beste idee dat ik op dat gebied gezien heb was van Samsung die de TV's voorzag van smart-modules die je dan na een paar jaar zou kunnen vervangen en weer mee doen met de laatste trends.
Helaas ook al weer van de markt verdwenen en ben je dus niets meer meer.
HW dat toekomstbestendig is, dat is een goede wens, maar helaas een utopie.
Sorry, typo. Ik bedoelde "toekomstbestendiger," en ik duidde dus niet op een soort eindstation voor hardware. We zitten hier op Tweakers, we weten allemaal dat dit niet bestaat. ;)

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 16 februari 2017 15:26]

We hebben thuis twee domme tv's, een uit 2009 en andere uit 2011. Tot heden zijn wij er nog steeds tevreden mee en zien we géén enkel reden om over te gaan "upgraden". En heb ik ook een Chomecrast gekoocht en dat wordt goed benut.
Een tv hoort goed beeld te geven daar zijn ze voor. De rest is onzin en verouderd in notime. Beter geen dure snufjes op je tv, gewoon een goed maar dom 4k scherm. Gewoon een tv box kopen van 6-7 tientjes en die na een jaartje vervangen voor een nieuwer model met de laatste features. Kost bijna niets zo ding en je tv heeft nog steeds prachtig beeld.

[Reactie gewijzigd door brammieman op 16 februari 2017 20:20]

Maar heb je een iPhone of een Android telefoon?
Ik heb een iPhone en heb dan ook liever een Apple tv bij de tv staan, dan dat ik een chromecast zou aanschaffen. Ik zou dus nooit een chromecast kopen op basis van de smartphone die ik gebruik.
Is toch een normale stelling, welk eco systeem gebruik jij dan? Laat me raden een Windows pc en een Android smartphone al dan niet aangevuld met een Android tablet en chromecast :9

[Reactie gewijzigd door iCU2 op 17 februari 2017 11:21]

Of gewoon een Nvidia Shield kopen. Die van mij heb ik al een hele poos, en die heeft al sinds de start ondersteuning voor 4K.
Kan die Nvidia Shield Airplay, apple music en icloud photo library? Nee. dacht het ook niet ... nutteloos dus voor 99% van de Apple TV kopers.
Ik vroeg me al af waarom mensen geen Kodi oplossing kopen/bouwen. Maar als je "gevangen zit" in Apple bubble dan zal Apple TV de beste keuze zijn.
Kodi werkt hier anders prima samen met mijn Apple tv via AirPlay. Maar ja ik weet dan ook hoeveel vrijheid Apple mij geeft met een Mac en een iPhone als afstandsbediening.
Wellicht dat jij dat niet weet.
Via mijn werk 2 jaar geleden een iphone4s gekregen. Had toen al privé een Samsung Ace versleten en was in bezit van Samsung S3. HW was geweldig, als je inimini scherm buiten beschouwing liet. Aan de rest heb ik nooit kunnen wennen. Toen support op 4s stopte snel overgestapt op Samsung S7. Privé al een paar maandjes S5.
Vond trouwens de app voor netflix wel stukkie beter voor IOS. Daar kon je tenminste gericht in skippen.
Mrmc is kodi voor de Apple TV maar zonder de add ins, werkt perfect voor mij
Kunnen "airplay, Apple musical en icloud photo library" naar een chromecast?
Eh?! Waarom? Ik ben meer dan tevreden met mijn Apple TV.
Wat echt een verbetering zou zijn, als ze een Apple TV uitbrengen in de vorm van een TV.

Een Android TV is een veel aangenamer ervaring, geen losse kastjes, kabels etc meer en alles via dezelfde afstandbediening. Dat lijkt me me qua gebruikersvriendelijkheid best bij Apple passen, zo'n geďntegreerde oplossing.
Dat lijkt mij een ramp!

Android TV is een ramp, omdat het op brakke hardware draait, en omdat het nooit updates krijgt. Na een paar jaar werken Netflix en YouTube niet meer, en dan kun je je tv weggooien.

Doe maar een mooie goede domme tv, en laat het slimme deel maar over aan een goed kastje dat altijd up to date is, zoals een Apple TV of Nvidia Shield Android TV.
Zo is het maar net, die smart tv van mij was vanaf het begin eigenlijk al dom. Dan heb je meer aan een goede Apple tv.
Ik heb Apple TV en de Chromecast. Uiteindelijk de Apple TV te koop gezet, en de Chromecast gehouden want voor het gewone streaming gebeuren heb je genoeg aan de Chromecast.


Plex of Videostream app doen het hier uitstekend goed met de Chromecast en is een prima combi. Voor de doorsnee streamer ala me heb ik dus geen Apple tv nodig, ben wel benieuwd wat er nog aankomt in deze AppleTV.

[Reactie gewijzigd door alwaysleft op 16 februari 2017 15:25]

Ik ben blij met mijn ATV4. Hoofdzakelijk Netflix en iMovie en de eigen foto's en video's via iCloud of vanaf de Synology.
4K vind ik ook nog helemaal niet relevant. De TV moet nog 4 jaar mee en tegen die tijd koop je niets anders meer. Dan hoop ik wel dat er veel meer 4K content is.
Het is dat ik überhaupt geen TV heb die echt waardig is om wat dan ook op aan te sluiten (een 18" Hitachi CRT }:O ) maar hopelijk heb ik eind dit jaar een 4 of misschien zelfs 5k televisie als mijn huis af is. Dan sluit dit er mooi op aan. Ik was al gecharmeerd van het vorige model ondanks alle beperkingen maar ik heb hem toch niet gekocht destijds, deze gaat hem dan wel worden als de geruchten verder kloppen. Alle ingebouwde rotzooit in de nieuwe TV's daar heb ik liever niks mee te maken, software bouwen is iets wat zowel TV makers als autobouwers gewoon niet kunnen. Punt.
Apple komt met eigen televisie, aldus Gene Munster. ;)
Ik denk dat je lang kunt wachten op een TV van Apple. Ik denk dat Apple de filosofie heeft van domme schermen met een slim doosje er aan. Voor honderd piek vervang je dat slimme doosje als er nieuwe technologie is terwijl je dure scherm acht jaar mee gaat.
Kunnen ze toch gewoon een dom scherm uitbrengen? Zolang de prijs vergelijkbaar is met andere domme schermen zou ik er wel een kopen, vooral omdat het aanbod dumb-TV's steeds kleiner wordt en andere merken je graag smart-rommel opdringen. Gelukkig wordt het aanbod computermonitoren met een groot formaat steeds beter, zodat je steeds makkelijk gewoon een monitor kunt kopen ipv een "TV".
Steve Jobs heeft vlak voor zijn dood gezegd dat hij er uit is en hoe de toekomst van TV er uit moet gaan zien.
Als ik alle snips bij elkaar zet is het inderdaad een combi van een "domme" monitor en een Apple TV box met ongeveer de functionaliteit van de huidige box aangevuld met live TV van alle omroepen. Het probleem was dat ze het niet eens konden worden over het verdienmodel. Het aantal zenders nu op de ATV is toch zeer beperkt.
Jammer want de horizon box van Ziggo is op zich prima maar de snelheid van de hardware en de software om te huilen. Dat doet Apple vele malen beter en haalt megaprestaties uit hun SoC ontwerp.
Waarschijnlijk ken je het verhaal niet, maar Gene Munster is een analist die op een gegeven moment bijna iedere week een rapport naar buiten bracht dat Apple binnenkort met een eigen televisie zou komen.
One of Munster’s earliest predictions for Apple’s TV set came early 2011. He then continued to boast about Apple’s interest in the area later that year and in early 2012, late 2012, early 2013, and late 2013 In late 2014, Munster cautiously discussed Apple’s interest in TV, but in 2015, he finally admitted he got it wrong.
Ja, ik ken Munster's verhalen wel. Hoewel ik gemist heb dat hij uiteindelijk heeft toegegeven dat hij het mis had.
Laat Appple eerst maar eens OLED gebruiken. Dan kunnen ze ook een fatsoenlijke TV uitbrengen die de Apple prijzen rechtvaardigd

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True