Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 150 reacties

Apple is van plan om zijn nieuwe Apple TV met ondersteuning voor een App Store te presenteren in september. De afstandsbediening van de settopbox zou een touchpad krijgen. Dat meldt nieuwssite Buzzfeed.

Het bedrijf uit Cupertino zou de Apple TV op hetzelfde evenement willen presenteren als nieuwe iPhones, zo meldt Buzzfeed. De laatste Apple TV dateert van 2012 en sindsdien heeft de productlijn geen hardwarematige update meer gekregen.

De afstandsbediening van de nieuwe settopbox zou een touchpad krijgen om een makkelijkere bediening mogelijk te maken. Bovendien zou de nieuwe Apple TV een A8-soc en meer opslaggeheugen meekrijgen. De update voor het besturingssysteem maakt besturing via spraakassistent Siri mogelijk en heeft ondersteuning voor de App Store. Ontwikkelaars zouden via de sdk apps moeten kunnen maken voor Apple TV die vervolgens in die App Store belanden.

Er gaan al langer geruchten over de update voor de Apple TV. Het is onbekend of de update voor het besturingssysteem met daarin de App Store ook naar huidige versies van de Apple TV zal komen. De dienst voor tv-zenders via iptv waaraan Apple zou werken, zou zijn uitgesteld naar eind dit jaar of begin volgend jaar. Het bedrijf zou de deals om zenders aan te bieden nog niet hebben gesloten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (150)

Behalve handig om media af te spelen zal de Apple TV nog minstens twee andere functies krijgen:

Ten eerste lijkt Apple TV gepositioneerd te worden als een centrale domotica hub voor het huis en ik verwacht dat dat voor veel fabrikanten nieuwe mogelijkheden gaat bieden. HomeKit werkt prima zonder hub maar alleen van binnen je huis. Om iets vanuit buiten te kunnen bedienen moet er wel iets van een hub zijn die de verbinding heeft met internet. Bovendien wil je als hub een apparaat wat altijd aan kan staan zonder veel stroom te verbruiken en iets wat (in tegenstelling tot je telefoon of laptop) nooit je huis verlaat. Nu er apps gemaakt kunnen worden voor het Apple TV platform verwacht ik dat hij veel meer een centrale rol in het huis kan gaan spelen. Synology die een Apple TV app uitbrengt om je NAS te besturen, je energieleverancier die een app uitbrengt om je energieverbruik in de gaten te houden, een app voor je zonnepanelen, alarmsysteem, thermostaat, verlichting etc. etc. Misschien wel een app van je automerk zodat je vanuit je huis kunt zien hoeveel benzine/stroom je nog hebt, wat de kilometerstand is en die kan aangeven wanneer de volgende beurt is (en die meteen kan boeken). Met een app platform ligt er ineens een hele wereld open.

Ten tweede zal de Apple TV waarschijnlijk ook een soort spelconsole worden. Een hoop games die nu voor iPad en iPhone zijn uitgebracht moeten alleen een aanpassing aan hun input/besturing hebben en ze kunnen zo draaien op de Apple TV. De A8 processor heeft al laten zien krachtig genoeg te zijn voor een hoop games. Ik verwacht dat de Apple TV gewoon een target in Xcode gaat worden, naast OS X, iPhone en iPad, veel hergebruik van code en API’s etc.

En verder kunnen we natuurlijk media apps verwachten direct van content eigenaren. Waarom zou Eurosport niet een app uitbrengen om (gratis of tegen betaling) sportevenementen te kunnen volgen? Dat maakt ze minder afhankelijk van de kabelmaatschappijen. Of misschien komt de Tour de France/Olympische Spelen/Eredivisie wel met een eigen app. Verder natuurlijk apps als UitzendingGemist of BBC iPlayer etc.

We zullen het snel weten. Apple kennende gooien ze niet zomaar een doosje op de markt om mensen het daarna uit te laten zoeken. Er zullen nu al bedrijven zijn die samen met Apple apps aan het ontwikkelen zijn die als launch partners hun apps op dag één beschikbaar hebben. Ik verwacht minstens een paar games, een paar media/content apps en een paar domotica apps die per direct beschikbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 31 juli 2015 11:30]

Helemaal niet handig. Want dat kan je nu ook al zonder weer een extra kastje te nemen. Dan zou het eerder een van de andere moeten kunnen vervangen. Maar ja, een Xbox One of PS4 gaat niet. En Chromecast/miracast is kleiner en zuiniger. En die hebben velen ook al. Apple had dit 2 jaar geleden moeten doen. Nu is het voor de meeste te laat.
Een console verbruikt een behoorlijke sloot energie. Een chromecast werkt alleen wanneer de tv aan staat. Daarnaast integreren beide niet met het Apple ecosysteem. De app voor playstation werkt niet eens als remote en is daarnaast 1 van de slechts ontworpen apps op m'n telefoon.

Ik hoop zelf dat ondersteuning voor Apple Music asap komt, als update voor alle Apple tv's
Juist. En die TV gebruik je het meest. Sommige hebben sowieso al de TV aan staan.
Als je alleen muziek wil heb je al handigere oplossingen. Zoals Sonos ea voor. Remote voor Xbox One app werkt top, maar je gaat daar toch geen apps voor gebruiken als je physieke bediening hebt. Dan alleen als het niet anders kan. Moeilijk doen als het makkelijker kan. Je voelt je geforceerd een app te gebruiken :?
Beter te kiezen voor wat het meest snel en praktisch is.
Vanuit de remote app voor Apple tv kan ik door m'n muziek bladeren en opzetten. En sonos hoef ik helemaal niet, die app werkt te beroerd voor woorden, je hebt dure en matige sonos audiohardware nodig, en het werkt niet met airplay. Laat maar zitten dan, leuk zo'n kleintje voor op de camping.

Als zoals gesuggereerd de Apple tv als hub voor domotica gaat dienen wil ik daar niet 24/7 m'n tv voor aan hebben staan, het liefst zet ik helemaal de tv niet aan tenzij ik wil gamen of een serie/film ga kijken.

Ik heb dus al waar ik anders een console, chromecast en sonos voor (aan) zou hebben moeten staan. Slecht plan.

[Reactie gewijzigd door n8n op 31 juli 2015 13:07]

Als zoals gesuggereerd de Apple tv als hub voor domotica gaat dienen wil ik daar niet 24/7 m'n tv voor aan hebben staan, het liefst zet ik helemaal de tv niet aan tenzij ik wil gamen of een serie/film ga kijken.
Een Apple TV die geen film aan het streamen is, verbruikt ongeveer evenveel als de transformator van je deurbel. Maar je Apple TV staat wel aan, klaar om via het netwerk (iPhone/iPad) commando's te ontvangen. Dat kan allemaal zonder de tv aan te zetten. Zo streamt mijn Apple TV ook muziek naar mijn receiver, zonder dat mijn tv aan staat.
Dat over de tv aan hebben moeten staan ging over de chromecast, onduidelijk verwoord maar wat jij zegt bedoelde ik.
Uiteraard ga je eerst uit van wat je hebt. Maar menigeen heeft al een console en/of chromecast/miracast/DLNA/Sonos, domotica enz.
Dat is het gross van de markt. Zo te horen hoor je bij de uitzonderingen.
AppleTV een uitzondering noemen is wel heel erg kort door de bocht, het is 1 van de meest verkochte mediaspelers met in 2014 een markt aandeel van 40%.
Domotica markt ligt nog volledig open en als alternatief spel console draait hij ook al aardig mee, je kan hem immers al met een ander i device als spelconsole gebruiken. Met nieuwe hardware doet hij alleen maar beter mee.

Het is nou niet zo dat de hele markt al verzadigd is en dat Apple TV een uitzondering is en achter de kermis aanloopt. t.o.v chomecast/miracast/DLNA heeft het vele voordelen.

Er is nog gewoon veel te halen op dit gebied en biedt veel potentie. Netflix en HBO zit er al op en meer van dit soort services zullen komen en zo wordt het een heel handig goedkoop centraal apparaatje in je huis.

[Reactie gewijzigd door OkselFris op 31 juli 2015 16:03]

streamen via ethernet werkt nog altijd beter dan streamen via WiFi, zeker straks met 4k content.

bovendien mis je audio uit op een chromecast, en heb je altijd een extra device nodig wat naar je chromecast streamt.
Ja geloof je het zelf dat Apple te laat zou zijn? Ik denk het namelijk niet hoor stuk voor stuk zijn Apple producten TOP producten. Gebruiksvriendelijk en makkelijk in gebruik. En een Appstore zou een enorme verbetering zijn.

Maar we zullen het aan de verkoopcijfers wel zien binnenkort.

[Reactie gewijzigd door Padje op 1 augustus 2015 10:26]

Ben benieuwd hoe dit utipakt voor de content aanbieders. Als deze net als de app developers en uitgeverijen 30% moeten afdragen aan apple kan ik me voorstellen dat dit niet zon vlucht zal nemen.

Hoe werkt dit momenteel bij de netflix app op de huidige appletv?
De details van de bestaande afspraken die Apple heeft met Netflix, HBO, Sky etc. zullen geheim zijn maar het lijkt me dat de huidige ATV kosten aanzienlijk lager zullen zijn dan het bestaande iOS app model. Er is immers geen investering nodig in een store-infrastructuur, betalingsverwerking, administratie, hosting, dataverkeer etc. Ik vermoed dat er één vast bedrag per maand/jaar betaald wordt (misschien nog met verschillende pakketten voor beschikbaarheid in één land, één continent en wereldwijd) en dan verschijnt jouw mini-app standaard op de ATV homescreens in de betreffende landen.

Nu ze naar een nieuw model gaan met open SDK en App Store zal dat waarschijnlijk wel veranderen. De gewone apps zullen denk ik hetzelfde model hanteren als op andere iOS platformen (dus met die 30% regeling). Alleen kan ik me voorstellen dat er een apart bekostigingsmodel komt voor media-apps omdat de hele methode van interactie anders is. Een flink deel van die apps zal sowieso gratis worden aangeboden (het zijn immers niets meer dan portals naar de content van het betreffende TV-kanaal bijv.) en de rest zal waarschijnlijk met een abonnementsmodel werken, een gratis app maar betalen per maand of per gebruik. Daar werkt het bestaande app-model met betalen per app niet zo goed bij.

Mogelijk dat Apple een systeem in elkaar zet waarbij zij voor de aanbieders alle abonnementen, betaling etc. afhandelen in ruil voor een percentage. Aangezien die kosten een stuk lager zullen zijn zal dat percentage ook wel flink lager zijn.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 31 juli 2015 15:40]

de apps die nu op de apple tv zitten komen niet uit een app store en hoef je als eindgebruker ook niet te betalen (in de huidige situatie).

In de USA kun je ook apps gebruiken waar je een subscription service KUNT afsluiten, middels de app. Ik ga er dan ook van uit dat hier wel een fee voor Apple wordt ingehouden, net als bij de reguliere subscription service in de normale App store.

Dat de tarieven afwijkend kunnen zijn zoals @Maurits van Baerle omschrijft zou maar zo kunnen.
Dat apple zich niet gericht heeft op een intern tv os, is een beetje een gemiste kans. De meeste mensen willen niet nog een heel systeem naast hun tv os, mediabox, mediapc, gameconsole.
Ik vind juist een extra kastje een voordeel. Alles wat ín de TV zit is per definitie oud en traag als je de TV koopt. Ik heb nu wéér een Smart TV (eerst Samsung, nu Panasonic) en het is om te huilen. Laat staan over 5 jaar (want ik koop niet elk jaar een nieuwe tv).
Je kunt je afvragen of je een kastje moet nemen of een chromecast achtige stick moet nemen, die laatste kun je mooi wegwerken.
Dat denk ik ook. Volgens mij zijn Smart TV's ten dode opgeschreven en gaan we juist naar een situatie met domme monitoren.

Je koopt eenmaal een dure hoge resolutie monitor en die gaat vervolgens jaren mee. Ondertussen kun je relatief goedkope doosjes makkelijk upgraden als er nieuwe technologie uitkomt die je graag zou willen gebruiken. Die sluit je dan gewoon aan op je bestaande monitor met HDMI of DisplayPort.
Precies mijn idee, alleen zou ik gaan voor Miracast, wat een draadloze HDMI is incl geluid. Heb al enige tijd de wireless display adapter van Microsoft (miracast) en dat werkt super.
Hier ga je nog een stap verder met vereenvoudiging van systemen.
Mijn volgende TV moet dan ook standaard Miracast ondersteunen.
Mijn Lumia 1520 projecteert dan alles wat je in je Mobiel ziet, incl geluid.

Dan heb je ook die intelligente doosjes niet meer nodig, zoals Chromecast en Apple TV.
Handig als je gebeld wordt. Geloof mij je telefoon mirroren naar je TV is niet wat je wilt. Leuke gimmick, maar in de parktijk stuur je content door, niet de hele interface.
Het liefst heb ik een apart accespoint voor mn tv in de vorm van een Apple TV die dedicated draait, altijd aan staat en ook te gebruiken is als mijn telefoon niet in de buurt is.
Met slimme software en hardware integratie kunnen ze daarnaast alles terug brengen naar 1 remote. Ik gebruik nu zelfs alleen m'n Apple Watch nog voor de bediening van m'n TV. De TV remote gebruik ik enkel om hem aan en uit te zetten. Televisie zenders kijk ik niet meer.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 31 juli 2015 10:30]

En dat wordt je natuurlijk precies dan /s. Enne Miracast kan ook via een tablet of laptop waarop je niet gebeld wordt ;) Geloof mij maar, dan is Miracast een van de opties die je wil. Weer een extra kastje is juist niet wat je wil. En helemaal niet via een watch. Neem je jezelf wel serieus? Daarvoor zijn afstandsbedieningen met voelbare fysieke toetsen het beste voor.
De Apple tv fungeert ook als streaming ontvanger. Op m'n academie wordt een Apple tv enkel en alleen gebruikt om een beamer aan te sturen. Daarnaast kan het autonoom ook nog wat, mét afstandsbediening: fysieke knoppen, je telefoon en ongetwijfeld via de Apple watch.
Duh. Wat denk je wat die andere kunnen ;)
Laten we het hopen. Hoewel Samsung nu met upgrade modules komt voor smart TV's. Dat is een middenweg.

Maar goed, ik heb liever 1 kastje voor alles maar ik geloof dat er veel mensen zijn die het niet uit maakt dat ze met zes remotes steeds moeten schakelen.
6 remotes? Daar heb je juist een Logitech voor :)
Aan de ene kant snap ik wel dat mensen alles in 1 willen hebben. Gemak dient de mens en 1 kastje is veel makkelijker wegwerken dan zoveel losse apparaten.
Aan de andere kant is het wel prettig dat als 1 onderdeel verouderd is of kapot gaat, je niet meteen helemaal zonder zit (tenzij het de monitor zelf is, natuurlijk :+ ).
Dus ja, ik heb een game console, een settopbox, een mediaspeler en een blu-ray speler. Allemaal losse apparaten, maar het upgraden van 1 onderdeel gaat wel veel makkelijker. En bediening (zoals gezegd) via een Logitech Harmony.
Zou nog mooier zijn als ze vanuit de markt een standaard aansluiting maken die op hardware niveau aan de monitor aan te sluiten is.

dat je dus 100% de cpu etc van de tv kan vervangen.
niet blij met de software dan kies je andere fabriekant.
Project Ara voor tv's? :)
Niet bepaald een open standaard, maar.. Samsung maakt al een paar jaar TV's waar je een upgrade kit voor kunt kopen, met een snellere CPU etc. Nu kun je bijvoorbeeld met een relatief oud model UHD TV uit 2013 alsnog Netflix UHD bekijken, met zo'n upgrade kit. F9000 met Samsung Evolution Kit (SEK-2500U) als ik me niet vergis.
Precies waarom ik een 3d tv veel interessanter vind dan een smarttv die gewoon traag is in de meeste gevallen, een eigen appstore hebben die zelden interessant is.
Ik zie eerder toekomst in TV's die de software niet lokaal, maar remote hebben draaien ergens in de cloud. Dan hoeven de menu's en de apps alleen maar naar je TV gestreamed te worden en is het geen probleem dat het systeem van de TV wat zwakker aan het worden is. Daarnaast heeft dat als grote voordeel dat de fabrikanten de boel voor iedereen gelijk kunnen trekken, ongeacht het model.
Latency is een klein probleem in dit soort gevallen, aangezien het prima is als iets binnen 100ms reageert op je tv.
Ik zou tegelijkertijd durven te stellen: Apple TV's zijn ten dode opgeschreven. Geen TV en door de komst van de nieuwe consoles, DLNA/chromecast/miracast(Continuum) (en andere smartkastjes).
Wishful thinking van je. De Apple TV draait al in veel meer huiskamers dan je zou denken. Vaak onzichtbaar, bv als Airplay audiostreamer.
Aan je reacties te lezen ben je niet zo'n voorstander van Apple, wat je goed recht is. Maar Airplay, en specifieker de Apple TV is al jaren een prima keuze om je content ecosysteem op te baseren, en er zit nog heel wat toekomst in.
Dat is een tweakers oplossing en je eigen mening.

Als je kijkt naar de gemiddelde consument wil hij juist zoveel mogelijk in 1 aparaat hebben, niet minder.
Niet dat ze het ooit gebruiken behalve een youtube en netflix app....

Zie ik ook met mobieltjes nu.
Zijn ze aan het kiezen tussen bijv een samsung en een sony.
Hebben ze het over quadcores, mpixels etc.
Kicken alleen op papieren specs, zonder zich te verdiepen.
Mee eens. Ik hoop echt dat de nieuwe Apple TV ook een HDMI IN heeft, vergelijkbaar met de Xbox One. Een overlay menu en standaard AppleTV alsn menu lijkt mij echt perfect. Bij mij thuis zijn er meerdere Apple apparaten. Als je dan een Apple TV hebt die IN indersteunt en je HDMI switch erop aansluit, heb je altijd toegang tot de Apple TV diensten. Dat zou voor mij dé reden zijn om de oude Apple TV om te ruilen voor de nieuwe. Alleen apps hoef ik niet, kan alles al via AirPlay doen...
Bij mij is de Apple TV ook onzichtbaar weggewerkt en kan ik hem gewoon bedienen met de AB van de TV.
Juist een Apple TV is overbodig met de huidige mogelijkheden van Miracast/Chromecast/DLNA.
Leuk 4 jaar geleden maar nu een gepasseerd verhaal. En gamen ga je er ook niet meer op doen. Apple kan net zo goed met de apple TV stoppen.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 31 juli 2015 14:20]

Of de concurrentie kan nu beter stoppen met Miracast/ChromeCast/DLNA nu Apple TV een app store krijgt. |:(

Aan je reacties te zien in dit topic ben je gewoon een Apple hatertje tout court. Het lijkt wel of je een heel grote angst hebt dat de Apple TV de standaard gaat worden. Wees gerust de Apple TV is gewoon voor de Apple userbase en niet voor de Android en/of Windows userbase. De Apple userbase is een potentieel van een miljard gebruikers dus Apple zou echt wel gek zijn jouw oerdomme raad op te volgen.

Apple was één van de eerste met zo'n set top box, zij zullen de concurrentie tonen hoe het moet.
Andersom kan ook. Het kan allebei. Alleen is er minder behoeft omdat er bestaande, andere en betere alternatieven zijn als toen de eerste apple TV uitkwam. Snappie?

Je tweede alinea maakt me zorgen. Gaat het wel goed met je?
Komaan dat zijn toch geen alternatieven. Ze zouden beter stoppen nu de nieuwe Apple TV eraan komt. Er zal geen behoefte meer zijn voor Miracast/ChromeCast/DLNA

Djeezes, spoor jij eigenlijk nog wel goed?
monojack, ik maak me echt zorgen. Nuttig je de hele dag appels of nuttig je ook wel eens ander fruit? Variatie is heel belangrijk.
Ja maar jij wil graag dat er geen variatie is anders zou je niet er op hameren dat Apple moet stoppen met Apple TV. Je hebt duidelijk schrik dat Apple TV je huidige aankoop obsolete gaat maken ofzo?
Huh, nee. Ik eet gevarieerd.
Waarom? Of vergelijk je nu met vroeger? De laatste Apple TV stamt uit 2012 en werkt prima. Dat ie heel beperkt is, zeker in Nederland, klopt wel.
Ik denk dat Apple er zeker een nieuwe impuls aan kan geven. Zeker ook met games (met iPhone als controller of als AirPlay Mirror bron).
Wanneer je zoiets zou kunnen voorzien van stroom via de usb (gelijk de chromecast) vind ik een aparte smartfunctie voor je tv juist een pluspunt. Je investeert eenmaal in een tv met een goede beeldweergave, en je kan makkelijk de smartfunctie upgraden zonder een nieuwe tv te moeten kopen
ik zou het mooier vinden als je gewoon een tv zou hebben met een soort ios, zodat je niet nog een afstandsbediening nodig hebt. En gewoon naar je ci+ kanalen kan kijken via het os.
Daar ben ik het mee eens. Ik denk alleen dat de TV industrie nog een lange weg heeft te gaan met het maken van TV die je zelf kan voorzien van software.

Tevens weet ik voor 100% dat Apple niet een OS zal maken die je zelf even op een TV kan zetten. Ze zullen dan hoe dan ook zelf met een TV komen. Wat naar mijn idee al langer een gerucht is. Alleen heeft Tweakers en andere media des tijds aangegeven dat ze er mee gestopt zouden zijn.

nieuws: Gerucht: Apple is gestopt met ontwikkeling eigen tv
Heeft de "ouderwetse" tv eigenlijk nog een toekomst? Ik meen dat de jeugd steeds minder uren achter de TV doorbrengt.

Zie bijv. dit marktonderzoek uit de VS in 2015: http://www.marketingchart...e-watching-less-tv-24817/
In other words, 18-24-year-olds as a group have gone from watching about 3-and-a-quarter-hours per day during the first quarter (of 2014) to a little more than 2-and-half hours per day (this year). That show they watched last year on TV? They probably streamed it this year.
Misschien dat Apple inderdaad gestopt is met ontwikkeling eigen tv omdat er niet veel toekomst meer in zit? De huidige set top box is waarschijnlijk een stuk goedkoper om door te ontwikkelen en wie weet als IPTV doorbreekt en echt apps op de tv, dat dan de tv weer populairder zal worden onder de jongeren.

Disclaimer: ik ben zelf een beetje subjectief, want hoewel ik niet echt jong meer ben (34 jaar), heb ik sinds kort geen tv meer thuis.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 31 juli 2015 09:33]

Dat gaat over daadwerkelijk TV kijken, als in de TV kabel etc. Dat neemt sterk af ja, ik heb 3x gekeken afgelopen half jaar. Maar TV zelf is altijd nog populair voor gamen, Netflix, eigen media streamen etc. Als Apple een eigen TV uitbrengt mag je er op rekenen dat er genoeg digitale content te vinden is dmv apps (Netflix, HBO etc) zonder een TV abonnement te hebben.
Volgens mij zou de Apple TV, gewoon een goed uitgewerkte smart-TV worden. Maar zoals hier al vermeld wordt zijn de smart-TV's niet zo interessant omdat software sneller evolueert dan hardware. Waardoor de updates voor smart-TV's na een jaar of twee achter blijven en waar ze toch doorkomen loopt het al snel tegen hardware limieten aan rond CPU en dergelijke.

Om deze bovenstaande redenen ben ik ook voorstander van een domme TV met voldoende aansluit mogelijkheden, zowel bekabeld als draadloos. De slimmere functionaliteit wordt volgens mij best gedaan door een extra mediaplayer of via een smartphone / tablet.

Een mediaplayer heb je al snel onder 100 of 150 euro. Als je die om de 3-4 jaar vervangt is dat volgens mij nog een acceptabele kost, terwijl je mee bent met de nieuwste techniek.

Ik vind het vooral spijtig dat Apple de afstandsbediening van de Apple-TV gaat vervangen door eentje met touch functionaliteit. Die aluminium afstandsbediening is zo stevig, mijn zoontje gooit ermee en dat kreng blijft werken. Dat is niet kapot te krijgen, super simpel en doet toch alles wat je maar kunt wensen.
Daar ben ik het mee eens. Ik denk alleen dat de TV industrie nog een lange weg heeft te gaan met het maken van TV die je zelf kan voorzien van software.
Volgens mij heb je liggen slapen.

nieuws: Sony rust nieuwe televisies uit met Android TV

Philips heeft ook al modellen met Android TV en LG heeft WebOS gekocht voor hun TV's. Zie toevallig de review bovenaan de homepage van T.net.
"De nieuwe 4k-televisies zijn voorzien van Android TV"

Ze zijn dus voorzien. Dit zegt nog steeds niet of je zelf de software (dus Andriod TV) kan vervangen met bijv. WebOS.
Beter zou zijn al dit soort dingen uit de TV te verwijderen, waardoor je eigenlijk alleen een hele grote monitor overhoud. Afstandsbediening van het scherm heb je dan over het algemeen niet nodig.
Een beetje mediaspeler heeft meer vermogen nodig dan USB kan leveren. Ik heb liever een snelle mediaspeler met eigen voeding die snel is.
Ik denk dat de meeste mensen liever een extra kastje hebben dat amper ¤100 kost dan dat ze een nieuwe TV moeten kopen hoor. De consument koopt een TV ook maar ééns om de zoveel jaar dus de kans dat die TV outdated is voor er nog geen derde van de verwachte levensduur voorbij is is groot. Kijk maar naar de Smart TV's die bij hun lancering Youtube hadden en nu geen Youtube meer kunnen afspelen omdat de technologie veranderd is. Apple TV is een zeer klein kastje dus het neemt ook amper plaats in.

Door de lage prijs kan dus ook iedereen direct Apple TV in huis hebben terwijl met een heus scherm de aanschaf afhankelijk is van wanneer de laatste keer een TV scherm is aangeschaft.
Het is al los van de TV. Dus dat is geen argument. >100 euro is te duur vergeleken met wat je krijgt. In klein maar niet passend kastje waar je chromecast/miracast mooi kan wegwerken.

Worden denk ik alleen upgrades van huidige Apple TVs. In zoverre die al niet vervangen zijn voor iets anders. En dan komen de compute sticks er ook nog bij...
Ik reageerde op iemand die zei dat het een gemiste kans was dat het geen TV OS was dus jouw reactie slaat nergens op.

En waarom zou je als Apple gebruiker iets anders gebruiken dan de Apple TV? Dat slaat ook nergens op. Apple TV behoort tot het Apple eco systeem dus de naadloze samenwerking tussen al je apparaten verdwijnt met Chromecast en dergelijke. Apple TV gaat om de gebruikservaring. Als je niks met Apple hebt zal je inderdaad niet veel aan Apple TV hebben maar heb je een iPhone en/of andere Apple apparaten is de stap naar Apple TV snel gezet.

De Apple Watch bijvoorbeeld is ook pakken duurder dan andere smartwatches toch heeft Apple al 75% van die markt ingepalmd dus ook Apple TV zal wel weer een hit worden.
Je laat hier nu wel zien dat je echt niet weet waarover je praat. Een Apple TV kost op moment van schrijven een eurootje of 70. Niet duur als je ziet wat je er voor krijgt. Maar ik vermoed dat jij je liever laat leiden door je blinde aversie voor alles met een appel als logo, als ik je andere reacties lees. De enige vraag die mij rest is, waarom al die energie steken in een kruistocht tegen een producent van mobieltjes en laptops?
Ik vind het juist ideaal, plex werkt vele malen beter op de apple tv dan op mijn smart tv van samsung en laten we het dan nog niet eens hebben over Netflix, dat is helemaal om te huilen met de smart tv.

Heb ook een chromecast maar moet zeggen dat de prestaties van de apple tv veel beter zijn maar ja de atv is natuurlijk ook duurder.

Smart tv moet vaak de balans vinden tussen prijs en kwaliteit waardoor je vaak ziet dat ze goedkope en trage cpus verwerken in die smart tvs (tenzij je een hele dure tv haalt en dan nog denk ik dat het snel verouderd is), goed voorbeeld is dat mijn atv 2 jaar ouder is dan mijn smart tv en vele malen sneller.
Je zegt "vele malen beter", maar dat gaat niet echt op als je een Apple-onvriendelijk formaat gebruikt. Je DTS track moet voor de Apple TV namelijk getranscodeerd worden, terwijl TVs en versterkers dit formaat al jaren ondersteunen. Plus het feit dat je zowel Netflix als Plex in je TV hebt zitten. TV aanzetten, app selecteren en klaar. En de Netflix ervaring vind ik trouwens uitstekend. Je kunt met je iPad een film selecteren, en hij wordt dan direct gestreamd met de Netflix app op je TV.

Ik denk echter dat een Apple TV met een app store en een native Plex app deze ervaring in potentie wel kan overtreffen. Toch blijf ik dit halfbakken vinden. Ik zie uit naar het tijdperk dat er geen settopboxen meer zijn en je een soort iOS (tvOS?) op je TV hebt draaien.
Precies. Een extra kastje kan me nu bespaard worden. Wie een PS4 of Xbox One heeft is al voorzien (heeft gelijk miracast). Apple loopt achter de feiten aan. Aan de andere kant kijken ze toch (voornamelijk) alleen naar hun publiek. Zoals Iamrenzo er een van is.
Ja, ze kijken naar hun eigen publiek. Maar dat is ook een markt van bijna 1 miljard ios users. Groot genoeg toch?
Mensen die geen ios , iosx gebruiken, die zeggen altijd dat apple de boot heeft gemist, omdat ze het zelf niet kunnen gebruiken, of omdat ze volledig open source willen hebben. Maar dat zijn sowise mensen die nooit gaan kiezen voor apple.
Chromecast is mooi concept, maar sowise veel beperkter.

Kijk naar de verschilende apps/games die er nu al zijn voor ios.
De 1080p apps die nu voor de iphone 6 plus ziijn ontwikkeld kan je bijna 1 op 1 overztten naar de apple tv, met aangepaste controls.
Een enorme markt en er zal zeer snel een enorm aanbod van apps zijn.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 31 juli 2015 17:59]

Wat een onzin. Apple TV bestaat al jaren dus wat zit je nu te zeuren dat ze achter de feiten aanlopen. Het is jij die wat achter de feiten aanloopt lijkt me. Het is gewoon een upgrade.
Mja dat zou niet echt des Apple's geweest zijn, om de software te maken en Sony de hardware. Ze zijn wel bezig geweest met een tv, maar deze plannen zijn geschrapt.

Ik vind de Apple tv de beste media speler, zeker als je meerdere Apple apparaten hebt. Airplay blijft superieur, het werkt altijd. Chromecast ook wel, maar is beperkter. Miracast en dlna zijn erg wisselend. (Dan druk ik me nog zacht uit).
Per gebruiker verschillend.

Ik heb bijv wel last met airplay. Een filmpje van nog geen minuut speelt niet vloeiend af en pauzeert om te bufferen.

Van een iPhone via AirPort extreme bedraad naar een Apple tv.
Airplay werkt beduidend beter over 5ghz. In mijn ervaring loopt het dan veel soepeler, zowel de iphone als de apple tv. (5ghz kan snelheden behalen boven de 300mbit). De apple tv kan bekabeld maar max 100mbit aan aangezien er geen gigabit ethernet verbinding op zit.
Ik heb zelf ook dat probleem met airplay gehad en dit heeft voor mij geholpen. Ik hoop dat het hiermee bij jullie ook lukt.
Hoe weet je dat ze bezig zijn geweest met een TV, maar de plannen geschrapt hebben?

Werk je er, of heb je een insider?
Nah, gewoon het nieuws een beetje volgen, dat Apple-TV-TV-toestel al door de tech-media een tijdje geleden vermeldt. Hey, lijkt mij dan hetzelfde soort artikel geweest te zijn als bovenstaande. Had je toen al dezelfde opmerking gemaakt ook?
Lezen van diverse sites. Het is niet 1 gerucht geweest, maar meerdere. Natuurlijk is dat geen 100% betrouwbare bron, maar ik zou het niet eens een onlogische stap hebben geovnden.

Jobs heeft ook altijd gezegd de huidige tv's lomp en lelijk te vinden.
Halverwege mei dit jaar werd bekend dat Apple deze plannen al een jaar eerder geschrapt heeft.

Twee willekeurige bronnen:
http://www.digitaltrends....e-4k-tv-project-canceled/
http://www.cnet.com/news/...-apple-tv-set-a-year-ago/
Airplay werkt altijd? Sinds iOS7 werkt het bagger. Supertraag en scrollen reageert vaak niet. Heb op m'n iPad nog steeds iOS6 staan, waarbij het wel goed werkt.
Bij mij werkt ie helemaal goed vanaf een iPhone5 met iOS 8.4
Inderdaad 0 problemen met Airplay... Ook nooit gehad.
Dat apple zich niet gericht heeft op een intern tv os, is een beetje een gemiste kans. De meeste mensen willen niet nog een heel systeem naast hun tv os, mediabox, mediapc, gameconsole.
Ik wel. Een tv gaat met gemak 10 jaar mee, mediaspelers lang niet.

Daarnaast wil je voor het beeld misschien wel een Samsung of LG tv, maar wil je niet opgescheept zitten met hun smart tv opties. Dan is het mooi dat je met een zeer klein kastje de duidelijke en responsieve iOS interface hebt!
Ik heb ongeveer een half jaar geleden een nieuwe TV gekocht voor op mijn kamer. Dit was een hele zoektocht om een geschikte TV voor een lage prijs te zoeken en je vindt tegenwoordig niets anders meer dan Smart TV's lijkt het wel.

Ik heb er nochtans voor gekozen een gewone TV te kopen en hier dan in eerste instantie een Chromecast op aan te sluiten die later vervangen is door een Apple TV. Ik heb hier nog geen seconde spijt van en heb nu alles wat ik ook met een Smart TV zou hebben voor zeker 100 à 200 euro minder uitgegeven te hebben.

Mijn ouders hebben een Sony "Smart TV". De TV op zich is zeer goed, alleen het Smart-gedeelte valt echt tegen dat dit nooit gebruikt wordt.
Mediabox/MediaPC kan de AppleTV ook wel zijn.
Of je er ook (fatsoenlijke) games mee kan spelen dat laat nog even op zich wachten.
Ik hoop dat ie mee kan met de XBone
Apple heeft zich volgens hardnekkige geruchten een paar jaar geleden wel gericht op een intern TV OS , maar al lang niets meer van gehoord.
Apple maakt geen software voor samsung tv's en samsung zou het niet toelaten. Apple levert altijd eigen hardware. Eigen tv's bouwen zou een slechte zet zijn omdat de apple stores dan vol grote schermen staat waar weinig of geen winstmarge op te nemen valt. Smart tv's zijn bijna even duur als smart phones, 2x raden waar de grootste winstmarge op zit. Komt er nog eens bij dat een tv 3x langere lifetime heeft als een smartphone. Niet interessant dus als je een beursgenoteerd gebrijf bent.
Als deze uitkomt dan ga ik hem meteen halen. Ik zeg PLEX. Geen Plexconnect meer nodig maar de app gebruiken vanuit de store! Echt een toevoeging! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Sjalabert op 31 juli 2015 09:38]

Native Plex zou inderdaad fantastisch zijn. Plex met PlexConnect is de enige reden waarom ik Uberhaupt nog ATV's gebruik, want op Netflix na hebben wij er geen ruk aan qua content.
Ik zat hetzelfde te denken. Ik gebruik nu de Samsung client, die ook best redelijk is, maar op de Apple TV zou ideaal zijn. Het enige waar ik bang voor ben is dat de Apple TV, zoals de iOS apparaten, moeilijk gaat doen over formaten. Zou hij bijvoorbeeld DTS gaan ondersteunen?

Ik hoop ook dat providers naast de tablet TV apps, ook apps voor de Apple TV gaan uitbrengen. Dan kan ik de decoderbox dumpen en heb ik alleen de Apple TV als settopbox.

[Reactie gewijzigd door KeyMs92 op 31 juli 2015 11:42]

Ik hoop dat hij ook 79 euro gaat kosten :)
Bij introductie ongetwijfeld meer, zal wel ¤119 worden.
Of 200/300 afhankelijk van wat je ermee kunt. Ik geloof zelf namelijk niet dat ze een upgrade bieden die op hetzelfde prijsniveau blijft als de huidige Apple TV.
Met de nieuwe bediening en een eigen App ecosysteem is het straks niet langer een "hobby", maar een volwaardige producttak.
Met de Apple TV wil Apple de tv markt openbreken. Als een Apple TV veel duurder is dan een BD speler, dan kopen consumenten een BD speler voor fysieke (BD, DVD) films en een ChromeCast voor streaming films.

Apple hoeft ook helemaal niks te verdienen op de hardware, als consumenten films uit de store kijken, of via de Apple TV een NetFlix abonnement afsluiten, dan komt het geld vanzelf binnen.

Waar ik erg benieuwd naar ben, is of er ook Infuse of VLC via de App Store te verkrijgen is...
Een chromecast doet niks zonder device, dus je zult altijd een extra device nodig hebben om content te kunnen streamen.

Bovendien is een chromecast alleen WiFi (mits je de extra USB/LAN adapter erbij koopt) en zit er geen audio out op en ook geen airplay.

Als de ATV3 nog deze upgrade krijgt koop je voor 69 euro op dit moment een beter alternatief voor een chromecast
Een chromecast doet niks zonder device
Een ChromeCast is een simpel en dom apparaatje, het mag nog niet eens in de schaduw staan van een Apple TV, maar voor de bezitters van een (Android) smartphone kan hij veel betekenen.
Een chromecast doet niks zonder device, dus je zult altijd een extra device nodig hebben om content te kunnen streamen.
Klopt voor het opzetten van een stream. Het streamen zelf zou de ChromeCast zelf moeten kunnen doen. Maar of dat zo is...
Bovendien is een chromecast alleen WiFi (mits je de extra USB/LAN adapter erbij koopt) en zit er geen audio out op en ook geen airplay.
Klopt. Het is een Google apparaat, en gebruikt dus het Google / Android / Chrome ecosysteem.

Je zult geen audio out missen als je 'm op je receiver aansluit!
Als de ATV3 nog deze upgrade krijgt koop je voor 69 euro op dit moment een beter alternatief voor een chromecast
Elke Apple TV (2, 3, of nog uit te komen 4) is beter dan een ChromeCast, maar duurder, en niet de eerste keuze van Google aanhangers en/of Apple haters. En op een Google apparaat kun je makkelijker illegale zaken zetten, omdat de Play Store te omzeilen is.
Op mijn iPhone zie ik Infuse en VLC wel gewoon in de App Store staan, dus lijkt me dat dat straks ook gewoon te krijgen is op de nieuwe Apple TV.
Ik heb Infuse op m'n Apple TV2 (via jailbreak), en dat maakt het de ideale mediaspeler, mede omdat je daarmee buiten het Apple ecosysteem alles (legaal en illegaal) af kunt spelen.

Infuse op een telefoon is toch anders dan Infuse op een ATV, dus ik hoop dat Apple het toestaat. Al snap ik wel dat ze er veel aan zullen doen om het afspelen van illegale content zo moeilijk mogelijk te maken.
jammer dat de atv2 maar 720p is....
Inderdaad jammer…

Gelukkig zie je het verschil niet heel duidelijk als je op minimaal 3 meter van een 40" tv af zit.
Fysieke datadrager als BD en DVD?

Streamen die handel! ;)
Jij en ik streamen al jaren alles, de gemiddelde consument die haalt een DVD of BD als de nieuwste Disney film uitkomt!
Waarom zou je uberhaupt nog Bluray kopen? Ik volg je logica niet. Beter 1 apparaat dat goed werkt dan 2 halve.
Niemand weet op dit moment bovendien wat Apple precies van plan is met de nieuwe Apple TV.
Zie het wel zitten op voorwaarde dat die 4K ondersteunt.

Ik kijk geregeld netflix op mijn 4K TV, maar de TV kan dat zelf niet decoderen in 4K...
Daarom vind ik dat OS op de TV bagger. Het gebeurt hier ook maandelijks dat ik de TV van de stroom moet halen omdat die bevriest.
Het is niet ondenkbaar dat hij 4K ondersteunt. De huidige Apple TV gaat tot 1080p maar heeft dan ook een vrij oude A5 processor aan boord.

De A8 processor (met ingebouwde quad-core PowerVR Series 6XT GX6450 GPU) die verwacht wordt in de nieuwe Apple TV doet moeiteloos 4K @ 60fps. Het enige wat zou kunnen is dat de HDMI aansluiting roet in het eten gooit, maar dat lijkt me eerlijk gezegd sterk.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 31 juli 2015 15:03]

En de A8 cpu trekt dat? Apps in 4K renderen?
Omdat de AppleTV (en wie weet komt er helemaal geen AppleTV meer, omdat de naam de lading niet meer dekt ;) ) continue met netspanning is verbonden heeft Apple misschien wel de A8 architectuur aangepast in een A8X variant. Zoals ze bijvoorbeeld bij de iPad deden met de A5 soc.

Maar, zoals bovenstaand filmpje liet zien, een 50mbps stream ging goed. En ik neem aan dat zo'n nieuw device geen 100mbit stream gaat streamen vanuit de cloud.
Dat kunnen de ISP's niet aan, op dit moment tenminste.


Waar mensen misschien niet over nadenken is. Die AppleTV kan de markt op zijn kop gooien alleen de markt moet er wel klaar voor zijn.

Wat had je nu aan een iPhone eind 2005? Helemaal niet zo heel veel. Stel nu dat Jobs het in deze tijd zo rond 2005 had gelanceerd. 3G was op veel plekken nog niet volwassen genoeg. Dus de iPhone 3G was wel leuk geweest, maar het had het wankelende 3G netwerk overbelast.
Telecom providers moesten alles op alles zetten om de opkomt van smartphones het hoofd te kunnen bieden. Wat dat betreft was de markt er goed genoeg voor voor de Iphone 3G in 2008. Al ging het zo rond 2009 ook maar net.

En zo zie ik het ook met streaming diensten in 4K. Stel nu Apple lanceert een nieuw TV platform. Compleet uitgedacht, dezelfde impact als de iPhone. Alle ISP zullen hier denk ik wel voor vrezen. Want alle netwerken moeten erop voorbereid zijn dat consumenten eindelijk hun bandbreedte volledig gaan inzetten.
Hier zal het wel kunnen, maar gezien Apple focust op de USA, zal hun dienst wel moeten kunnen landen op het netwerk.
De ISP's daar hebben nog maar net het fenomeen Netflix overwonnen, en de nieuwe dienst waar Apple ongetwijfeld mee bezig is zal dit overtreffen.
Als je zag dat de vorige maar 720p aan kon, zal dat maar zeer de vraag zijn.
De ATV3 is gewoon 1080p, jij bedoelt je eigen ATV2, die is idd maar 720p
Een Touchpad? Dat is dus een beeldscherm? Die moet eerst aan (vertraging?) en verbruikt veel stroom (vaker opladen?).

Ik hoop dat Apple zich realiseert dat er meerdere individueen in een huishouden zijn en dat er dus Photos en Apple Music accounts zich eenvoudig moeten samenvoegen of makkelijk zijn te wisselen. Touch ID op de remote met user accounts?

Hopelijk is de mogelijkheid tot apps aanwezig. Stel je toch eens voor dat je een app hebt die rechtstreeks series en films van de NAS kan afspelen. Bye bye Kodi.
Daar hebben ze Family Sharing voor geintroduceert
Dat werkt niet.
Je moet daarvoor alle foto's die je wilt delen in een speciaal album zetten en voor muziek is die optie er geheel niet.

Juist door Family Sharing hebben mijn vriend en ik een eigen foto- en muziek bibliotheek. Als ik muziek afspeel via de apple tv en hij wil een nummer uit zijn bibliotheek in 'play next' zetten zou ik graag hebben dat dat eenvoudig kon.
Idem dito met het laten zien van foto's.
Wat dan nog ontbreekt is een akkoord tussen Netflix, HBO, Amazon en Apple Music+Video..
Voor 12¤ per maand alles bekijken van al die aanbieders in 4K, maar dat zal ijdele hoop zijn zeker...
Voor 40 euro per maand kan je alles in 4K bekijken en films kan je bekijken zodra ze uit de bios zijn.

Ik zou het direct doen. Maar helaas. Zover is het nog niet.

M'n internet abonnement kan naar beneden toe en m'n payserver is overbodig. Dan hou je nog 20 euro over voor het gemak.
Hij komt ooit. Dat moet wel. Er zal vast een reden zijn waarom het steeds last-minute toch niet komt. Contracten met TV zenders/contentproviders. Dit keer heb ik er goede hoop voor.
Dit zou echt superhandig zijn!
Hopelijk dat dan de DS Video app van Synology op de App Store voor Apple TV komt :9

Nu is het nog elke keer via de applicatie op de iPad of de iPhone verbinding maken met de Apple TV en dan een video naar de TV sturen waarbij de iPad/iPhone als afstandsbediening gebruikt wordt. Ik heb al gemerkt dat dit serieus wat batterij vergt, ook al staat de Apple TV in sluimerstand.
Met de afstandsbediening van de Apple TV zelf zou dit zoveel handiger zijn.
Als Apple slim is krijgt de nieuwe ATV ook voldoende grafische rekenkracht voor wat games. Beetje ala de Ouya. Bluetooth controller er aan, en je hebt een lightweight game console.
Je kan op OSX een PS3/4 controler gebruiken, dan zal het voor iOS ook te doen moeten zijn lijkt mij. Laat maar komen die games :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True