Apple nodigt media uit voor evenement op 9 september

Apple heeft donderdag uitnodigingen verstuurd voor een evenement op woensdag 9 september aanstaande in San Fransisco. De uitnodiging zelf werd opgesierd met de tekst "Hey Siri, give us a hint.". Het evenement wordt live gestreamed via Apples hls-technologie.

De geruchten zoemden al lange tijd rond. Er wordt geanticipeerd op het uitkomen van de iPhone 6s en iPhone 6s plus. Volgens geruchten zou het gaan om telefoons die zijn uitgerust met Force Touch, een stevigere aluminium behuizing, een A9-processor, 2GB ramgeheugen en een verbeterde camera.

Verder gaan er geruchten dat Apple de volgende generatie Apple TV gaat aankondigen. De nieuwe settopbox zou een vers uiterlijk krijgen, een A8-processor, meer opslagruimte, een vernieuwde afstandsbediening met aanraakgevoelige onderdelen, vernieuwde software en verregaande Siri-integratie.

Ook worden waarschijnlijk de release-data van iOS 9 en watchOS 2 bekendgemaakt. In de tussentijd kunnen Apple-bezitters zich vermaken met Siri door vragen te stellen als: "Siri, give me a hint".

Door Krijn Soeteman

Freelanceredacteur

27-08-2015 • 19:36

192 Linkedin

Reacties (192)

192
176
127
2
0
0
Wijzig sortering
Het evenement wordt live gestreamed via Apple's hls-technologie
Nog steeds met quicktime zeker? Wordt eens tijd dat ze dat met een nette html5 player aanbieden.
Het is volgens mij de eerste keer dat de stream ook op Windows beschikbaar is.
Live streaming uses Apple’s HTTP Live Streaming (HLS) technology. HLS requires an iPhone, iPad [...] or a PC with Edge on Windows 10.
Dit impliceert HTML5, aangezien Edge niet QuickTime heeft ingebouwd en ze dat niet als vereiste vermelden
dat is het ook. het HLS systeem wat Apple sinds vorig jaar al gebruikt volgens mij. Ik heb de livestreams op flash- en quicktime-loze macs (als in quicktime geeft normaal een logo als ik een quicktime video op internet open en de distinctieve layout) al een tijdje terug ook al kunnen zien.
Nee hoor, voorheen kon je op Windows ook VLC gebruiken. Je moet een player hebben die HTTP Live Streaming ondersteunt. Beide Apple OS-en ondersteunden het al in hun players/browsers en nu heeft MS de ondersteuning ook aan Edge toegevoegd.
Dat weten jij en ik (en veel andere Tweakers), maar de meeste mensen weten natuurlijk niet hoe ze de stream via VLC kijken. ;)
Voor het eerst wordt ook de Microsoft Edge browser in Windows 10 ondersteunt.
Dit is raar... Waarom Edge?
Omdat Edge HLS (HTTP Live Streaming technology) ondersteunt. HLS is het standaard (jawel een standaard) waar Apple zijn keynotes in uitzend. Tot voor kort ondersteunde enkel OSX en iOS die standaard maar Microsoft ondersteund het nu ook.

[Reactie gewijzigd door monojack op 27 augustus 2015 20:36]

...

Tot voor kort ondersteunde enkel OSX en iOS die standaard maar Microsoft ondersteund het nu ook.
De native Android browser ondersteund ook HLS, eveneels als VLC en MPC.
Draft standaard voor de duidelijkheid. Er is (nog) geen consensus of dit wel een standaard moet worden en behalve een draft indienen heeft Apple ook nog niet erg z'n best gedaan het verder dan draft te krijgen. Er zit een wereld van verschil tussen een draft standaard (lees: voorstel) en een standaard (lees: consensus). Ik heb ook nog een tiental draft standaarden in mijn burolade liggen die ze maar niet willen implementeren in alle browsers.
Het hele web draait toch op draft standaarden? Tegen de tijd dat de heren met de witte baarden in de ivoren toren van het w3c ergens ja tegen zeggen is het al hopeloos verouderd. Als je iets een web standaard wil maken dan schrijf je de standaard, implementeer je dat zelf en ga je lobbyen bij anderen. Maar wachten tot de standaard definitief is heeft geen zin.
Apple lijkt dus te falen bij het lobbyen, er is geen consensus. Mee eens dat de slag van consensus naar standaard te lang duurt.
Je hebt @mashell niet begrepen. Apple moet niet lobbyen bij W3C om een consensus te krijgen, maar moet bij anderen lobbyen om het bij de software van derden erdoorheen te krijgen. Je krijgt dan een de facto-standaard, omdat alle grote partijen het implementeren. Kijk maar eens naar SPDY waar ze al sinds 2012 mee bezig zijn. Google, Mozilla, Microsoft, NGINX en andere grote namen hadden het al in 2012-2013 geimplementeerd. Al is het pas dit jaar uitgegroeid tot een standaard.
Omdat dat de standaardbrowser is bij w10
Ja, Internet Explorer is standaard bij WXP-W8.1, en nog steeds beschikbaar op W10. Wat is er zo speciaal aan Edge hier? En waarom FireFox/Chome niet?
MS heeft HLS ingebouwd in Edge, niet Apple. Het 'speciale' aan Edge is de maker, niet wat Apple er van vind.

Chrome en Firefox hebben geen HLS omdat Google en Morzilla er blijkbaar geen heil in zien om het in te bouwen.

[Reactie gewijzigd door RagingPenguin op 27 augustus 2015 20:46]

Raar, ze zijn altijd zo heilig met de standaarden...
Het is nog een draft standaard en er lijkt weinig mee te gebeuren. Oh ja, er zit ook DRM in de standaard, nog een reden om het niet te implementeren in Chromium en Firefox. Slappe standaard dus en dus niet erg dat die (nog) niet geimplementeerd is in andere browsers.
DRM is het sleutelwoord hier, ik weet genoeg.
Google is nooit heilig met standaarden hoor. Die willen vooral hun eigen formaten doordrukken.
Meer het feit de standaarden inderdaad en dat IE iets moeilijker te vinden is.
Nope, hell breaks loose: Microsoft Edge-gebruikers kunnen ook kijken. Een unicum.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 27 augustus 2015 20:02]

Dat doen ze ook. Ze maken gebruik van HTTP Live Streaming (HLS), dat nog niet wordt ondersteund door Chrome maar kennelijk wel door Edge.

Je kan de stream ook gewoon in VLC openen trouwens :) .

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 27 augustus 2015 20:43]

Dat ís HTML5. Quicktime als browser plugin gebruiken ze al jaren niet meer.
Zit nog steeds te wachten op een kleinere iphone in het formaat iphone 4 of 5. Ik wil graag overstappen naar een nieuwe iphone maar de 6 is gewoon te groot.
Inderdaad, alle aandacht gaat uit naar de nieuwe formaten van de 6 en 6+. Maar vele (ik twijfel ook nog heel erg) is de 6 te groot. Hopelijk zal de 6c dan niet een slap aftreksel zijn, maar eentje die zich kan meten met de 6S vooral op camera gebied hoop ik dat ze niet al te veel gaan verschillen.

Mocht de 6C vet worden, dan wordt het nog heel lastig kiezen welke mijn iPhone 4S gaat opvolgen :X
Helemaal mee eens, het liefst had ik nog een iphone 4S maar daar is geen support meer voor en ivm waterschade gebruik ik nu een 5. Die is ook nog wel te doen qua formaat.
Ik hoop dan niet dat de 6C een goedkoop plastic case krijgt zoals de 5C met van die felle kleurtjes.
Moet wel zeggen, de 4S is toch wel erg klein geworden. vaak hou je echt nog maar een postzegel over om content te bekijken, de rest van het scherm is menu balken ect. (bijv een webpagina kijken in Pulse of twitter, dan hou je echt weinig overDus kleiner dan 4" gaan ze echt niet meer.

Met de 6 en de 6+ heeft apple zich eigenlijk ook in de voet geschoten, met die formaten is een iPad helemaal niet meer zo 'nodig' zoals dat je dat met een 4S hebt. Nu schakel ik vlug over naar mijn iPad als ik thuis ben, maar met een 6+ doe je denk ik veel meer op je telefoon en blijft je iPad een beetje stof happen.

Apple moet maar snel verder gaan met meer nuttige software bouwen om de iPad weer hot and happening te krijgen. Die feature parity tussen iPad en iPhone is een nadeel voor de iPad. iOS 9 begint hier mee, en ik verwacht dat de komende jaren de iPad en iPhone veel meer uit elkaar gaan groeien.

[Reactie gewijzigd door MenN op 27 augustus 2015 21:02]

Het schijnt vooral dat de de Ipad mini wordt gekannibalisseerd door de iPhone Plus. De gewone iPad schijnt er minder last van te hebben doordat het net wat lekkerder kijkt bij films, werkt bij surfen, etc. Terwijl oudere mensen (vaak slechtere ogen) die Plus en Mini ook allemaal nog wat te klein zijn. De mini ligt qua grootte gewoon dichter bij de Plus. Je zou dus bijna kunnen zeggen dat de Plus maar ook de gewone 6 de noodzaak van een mini een beetje overbodige maken.
Het enige verschil is wel dat er veel iPad apps zijn die dus niet op de iPhone draaien. Daarbij zijn talloze die gewoon te priegelig worden om te bedienen op een iPhone.

Ik denk dat een 12 inch iPad het verschil kan maken als daar specifiek voor wordt ontwikkelt. Ik denk dat de gewone iPad daarnaast ook netjes mee kan voor veel specifieke toepassingen. De tussenmaat van Mini lijkt uiteindelijk ingegeven door de kleinere en goedkopere Android tablets die marktaandeel afsnoepten. Uiteindelijk zou deze "opportunistische" keuze achteraf als minder slim gezien kunnen worden. Want relatief is de Mini voor wat je krijgt een enorm goedkoop Apple product (prijs is zo neergezet om concurrentie af te troeven) met enorm goede specs.
De prijs van de Mini heeft weinig met de concurrentie te maken hoor.

Als je ziet wat de prijs is van de iPad Air 2 dan moet de Mini wel de huidige prijs hebben.

Je kan de mini moeilijk hetzelfde prijzen als de Air, bovendien zit er in de mini nu al 2 jaar oude hardware.
IK heb het over hoe de mini op de markt is gezet. Als een concurrerend product met een concurrende prijs tegenover de kleine Andoid tablets destijds oa de Nexus 7. Ik vergeet even de Mini 3 want behalve een id home button biedt deze niks nieuws. De retina (Mini 2) doet momenteel 269 euro (pricewatch: Apple iPad Mini Retina WiFi 16GB Grijs) daarvoor krijg een ipad met een bijzonder goed 2048x1536 scherm en een A7 chip. Vergelijk je dat met een iPhone 5S uit zelfde tijd met zelfde A7 chip betaal je daar momenteel nog steeds 545 voor (pricewatch: Apple iPhone 5s 16GB Grijs) dat is dus meer dan 2 keer zoveel. Technisch gesproken heb je een relatief goedkoop Apple ivm andere producten. De mini 2 is gewoon bang for your bucks, en heeft juist alles te maken met de plek de Apple wil innemen in het segment.
Apple kijkt niet naar de concurrent.

Anders hadden ze ook een prijsverlaging doorgevoerd bij de iPhone 5C.

De Mini heeft gewoon een normale prijs, je kan de Mini ook helemaal niet vergelijken met een iPhone omdat het totaal verschillende producten zijn en de componenten ook op een hele andere schaal worden ingekocht dus heb je te maken met een hele andere inkoopprijs.
Dat artikel is 1.5 jaar oud...
Nee hoor, de 5C is veel ouder.

En het heeft op dit moment geen enkele relevantie tot wat jij beweert.

Er zou een moment geweest kunnen zijn waarop er wat 5C iPhones in een magazijn bleven omdat het niet zo hard liep als gedacht, hierop is waarschijnlijk de productie aangepast en dus heeft het in 2015 geen enkele nut om daar überhaupt nog over te discussiëren.

Net als dat het ook geen nut heeft om over de Pentium 3 bug te praten, of de omdergang van Nokia.

Het is allemaal geweest.
Mm, wonderlijk. Jij bent degene die begint over de 5c ;)

Ik reageer daar op met een passende link die aangeeft dat apple ipv de prijs aanpassen liever enkele miljoenen laat verstoffen in warenhuiizen. Wat RDF al niet doet met mensen ;)
Wat voor onzin is dat nou?

Jij geeft toch een link dat gaat over de 5C?

Hoe kom je er dan bij dat ik daarover ben begonnen?
joh, volg je eigen bijdragen hierboven eens even. ik zal je helpen 16.06uur.
RDF doet vreemde dingen met mensen ;)
Zoals ook op de Apple website (helemaal onderin) staat krijgt de iPhone 4S ook nog de iOS 9 update.
Ik ben het er wel helemaal met je eens dat het scherm (te) klein is. Moest laatst mijn iPhone 4 weer gebruiken na een kapot LCD op mijn S5 en ik vond het scherm, maar vooral de snelheid niet te doen.
En ook de iPad2 gaat nog gewoon naar 9.
Er wordt gekletst over een 6C met 4" formaat van de 5...
Als je geluk hebt komt er, waarschijnlijk een maand later, een iPhone 6C die wellicht 4 inch is.
Verder blijft de 5S. Ook nog steeds een geweldige telefoon.
Ik dacht dit ook altijd, de 6 is te groot, ik moet het formaat van mijn 4S hebben.
Totdat mijn 4S kuren begon te krijgen, heb ik de overstap gemaakt naar een 6.
In het begin dacht ik, miljaar die is groot maar na een week zie je dat gewoon niet meer en ben je het gewoon.
Je steekt hem ook nog altijd makkelijk in je broekzak, dus geen probleem.

Als ik nu mijn 4S zie liggen dan denk ik altijd, hoe heb je daar mee kunnen werken.

Alles went.
Kijk het meeste uit naar een eventuele Appletv upgrade. Ik hoop een full media machine waarbij ik ook gewoon onbelemmerd mijn NAS kan benaderen. App store hierbij zou leuk zijn (hoop dat Firecore hier dan iets mee doet met zijn Infuse app). Dan kan mijn Appletv 2 naar de zolder :)
Inderdaad, er zijn al veel geruchten over een nieuwe Apple TV. Zou ook wel eens tijd worden. Hoe cool zou het zijn als de Apple TV een volwaardig app platform gaat worden? Ik kan wel tal van leuke apps verzinnen die op de tv gaan werken. Ook leuk om wat games af en toe op te spelen ect.

Voor de 6S gok ik vooral op een betere camera, 2 GB of meer ram, force touch, en als we echt mogen hopen: API toegang tot de NFC chip! :9~
Vergeet de "one more thing..." niet he :) Er is altijd wel weer een verrassing aan te kondigen
Gaat niet komen, 'one more thing' is sinds kort een merknaam van Swatch. Maar misschien wel iets als "now something completely different'?
Anoniem: 382150
@MenN27 augustus 2015 22:05
Die NFC chip zit ik ook op te wachten
Met een goede NAS kan dat nu ook al. Ik kan films vanaf mijn Synology NAS streamen naar mijn Apple TV (en Chromecast). Bediening gaat via een Synology iPad of Android app (ik gebruik beide).
Dat klopt. Heb ook een synology. Maar door mijn bibliotheek heen gaan met infuse is zo ontzettend fijn en overzichtelijk.
Onder iets groots kan je van alles verstaan bij dergelijke events. Zelfs een geüpdate versie is voor ze al groot. Persoonlijk zou ik het groots vinden als naast de 6S komen met een Skylake Macbook Pro 15" redesign (ondanks dat deze pas in oktober/november leverbaar zou zijn)... Dan begin volgend jaar een 13" Skylake update.


Agh ja, dromen ;)... iphone met S update is leuk maar biedt vaak weinig nieuws (hoewel Force Touch wel leuk kan zijn).
Ja, zeker als er een taptic engine of haptic feedback bij zit.
Zal in het begin redelijk beperkt zijn, wellicht. Maar dit gaat na een periode ook een feature worden op high end androids.
Die update verwacht ik in het oktober event.
Vergeet niet de nieuwe apple tv. Die wordt flink onderschat. Met een appstore en betere/recentere hw wordt dit volgens mij een hit.
Ik vind het huidige apple tv nog steeds een top apparaat, zelfs voor die leeftijd. Op dit moment fox sports (az) aan het streamen naar de apple tv. Ik zou niet weten hoe ik anders op mijn tv deze wedstrijd kan kijken :)
Met een fox sports abonnement van je tv-aanbieder? Met een HDMI kabel naar je laptop/pc? Via je Chromecast? Via de smart-tv apps? Via de Xbox app van fox sports... Er zijn nogal wat opties hoor :)
Met een chromecast bijvoorbeeld zou het ook makkelijk kunnen.
Een Chrome cast heeft geen audio uit, dus dan heb je het brakke geluid van je tv.

Bovendien doet een chromecast uit zichzelf niks, geen lan aansluiting en geen native apps.
Welliswaar waarschijnlijk enorm beperkt (bij launch in elk geval) in Nederland. In de VS zijn er HBO diensten en dergelijke maar hier in Nl valt het reuze tegen.

Een aTV met je iPhone, iPad of iPod als remote voor games of dedicated controller kan wel een hit zijn ja. Kijkend naar hoe sterk de huidige hardware is en op welke resolutie deze draait kan een game op 1080p met gemak!
Pff amateur ik ga speciaal daarvoor in de winkel slapen ;) .

Tegenwoordig hebben de meeste mensen in Nederland een triple-pakket, dus zo'n Apple tv heeft geen meerwaarde voor de meeste mensen...
Behalve dan als de App store er beschikbaar op is. Dan heb je zelfs in 1 klap een soort van gameconsole tot je beschikking.
Je iPhone/iPad of andere controllers om de boel te besturen en hoppla, duizenden games.
Nouja met die belabberde setupboxen die nog steeds worden geleverd hebben nog heel veel mensen geen fatsoenlijke streaming box. Wat er zijn ook nog echt veel niet smart tv's in NL. Dus met een nieuwe impuls in Apple TV zou dat nog voor veel mensen nog eens leuk kunnen worden.
Plex draait prima (met wat tweaks) in de Trailer app. Kodi daarentegen moet de ATV gejailbreaked zijn. Maar ATV is ook niet gemaakt voor Kodi, daarvoor heb ik een Raspberry Pi achter de TV. Apple TV werkt voor mij gewoon handig voor Netflix en Airplay, films huren zeer sporadisch.
Nederlandse Siri geeft helaas alleen een web search terug als je "Siri, geef me een hint" zegt.

[edit]
"Wat wordt er op 9 september onthuld" of "wat gebeurt er op 9 september" geeft wel een respons!

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 27 augustus 2015 19:53]

Antwoord hier netjes op "Siri, geef me een hint" hoor, Dezelfde antwoorden als in dit artikel, gewoon netjes vertaald naar 't vlaams!
Idem. Siri Nederlands is sowieso erg beperkt, krijg erg vaak een websearch. De Engelse Siri is veel bruikbaarder. '2 plus 3' werkt in Engels bv. wel maar in Nederlands niet.
Wat moet men toch met Force Touch? Je kan toch nu ook al lang drukken? En bij Android een menu oproepen door wat langer te drukken?
Hard drukken gaat uiteraard sneller dan lang drukken. Bovendien heb je gradaties van hard drukken waarmee een applicatie ook iets kan doen.
Drukgevoeligheid is toch echt wat anders dan long press. Long press zit nu namelijk ook al in iPhone; om secundaire functies op te roepen, bv speciale karakters als je lang op een letter tikt.
Dat is niet waar force touch voor dient. Op de Watch dient Force Touch om een menu op te roepen, zo houd je meer screen estate over voor je content en wordt je UI minder cluttered.
Ben benieuwd wat er gaat komen, verwacht qua iPhone niet veel spectaculairs. Zal wel een 'interne' update worden van de iPhone 6 met force touch toevoeging. Wellicht ook wat uitbreiding van de health en homekit.
Een camera met flash aan de voorkant, 12 megapixel camera aan de achter kant, force touch, snelle processor met 2 GB ram hoofdpunten! Maar ik weet niet zeker of die selfie camera echt is twijfel gevalletje.
Al heb ik ook geruchten gehoord dat die flash niet meer is als een soort overdrive op je display, dus dat ie heel snel even puur wit/amber laat zien met een soort boost in backlight sterkte?
En iets dikker voor een betere grip
Anoniem: 382732
@XeNeRgY27 augustus 2015 20:16
Voor iets spectaculairs is een technologische doorbraak nodig. Anders waren er immers al lang andere fabrikanten geweest die iets spectaculairs hadden verzonnen.
Als je de hint snapt: ze gaan dus in ieder geval ios 9 introduceren op 9-9!
Als er naast wat betere specs een Taptic Engine en Force Touch in komt, dan vind ik het wel een nette update. Het design zal wel niet aangepast worden. Vind de huidige wel mooi. Het uitstekende cameraatje wat minder, maar geen dealbreaker.

Standaard een 32GB zou ook wel fijn zijn, maar weet het niet. Aangezien iOS juist nieuwe technieken heeft voor kleinere apps.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 27 augustus 2015 19:59]

Kleinere apps zou wel fijn zijn. Ik heb even een paar apps van mijn iphone vergeleken met die van mijn Android en die van iOS waren toch groter.. Precies dezelfde apps! Ik dacht dat iOS Cacoa gebruikte en dat die een 'variant' van C(++/#) was en daarom kleiner dan die &*%@ 'Java' van Android.
Ik heb even een paar apps van mijn iphone vergeleken met die van mijn Android en die van iOS waren toch groter.. Precies dezelfde apps!
Heel verklaarbaar!

Als eerste worden op dit moment apps als fat binary (32 + 64 bit code) geïnstalleerd!

Ten tweede bevat een app meestal aparte image resources voor alle ondersteunde schermformaten/resoluties en dat tikt aan, zeker in het geval van universal apps.

Met de komst van app thinning (iOS9) gaat dat dus veranderen.

Op een 64-bit device wordt alleen de 64-bit binary geïnstalleerd en de resources die echt nodig zijn.
Vroeger Object C, tegenwoordig is Swift de "new kid" on the block

[Reactie gewijzigd door Warpozio op 27 augustus 2015 21:13]

Vroeger Objective C en nu Swift :)
Bedoel je dit? Als ik die wikipedia pagina mag geloven wordt jouw "new kid" on the block vervangen door JavaFX. Maar zijn het nou 'echte' programmeertalen of wordt het alleen gebruikt om een grafische front-end te maken?
Hij bedoelt de taal Swift, niet het framework Swing :) En ja, Swing is bedoelt om front-end te maken met Java en is een drama en word gelukkig vervangen door iets anders.

https://en.wikipedia.org/wiki/Swift_(programming_language) is Apples nieuwe programmeer taal en is best wel goed.
De S versie is nochtans meestal de interessantste update. De S versie heeft altijd de meeste vernieuwingen terwijl de gewone versie meestal een cosmetische update is met de internals van de vorige S versie

Er zal dus ook echt wel een pak R&D geld in deze S versie gestoken worden.
Inderdaad, dit is waarom ik altijd ga voor de S editie.

In de gewone variant krijg je vooral een nieuw design (en de laatste 2x een groter scherm, maar dat zal nu stoppen), in de S editie zitten de interessante interne verbeteringen die het vaak ook meer future-proof maken (zie iPhone 4 vs iPhone 4S, iPhone 5 vs iPhone 5s qua prestaties)
Ik koop altijd de gewone versie maar ben niet te beroerd om toe te geven dat de S versie de beste koop is.
Lastig, ik doe makkelijk 3 generaties met een telefoon. Dus van 4 naar 5s en die voldoet eigenlijk prima. En ik krijg geen wauw-gevoel bij de aangekondigde aanpassingen, ben nogal underwhelmed.
underwhelmed? Er is nog niks aangekondigd. Enkel geruchten. Misschien even afwachten.
Als je de geruchten van de afgelopen jaren ziet dan klopt het grootste deel gewoon.

En dat sommige dingen er in zullen zitten staat vantevoren al vast zoals ieder jaar bij de nieuwe iPhones namelijk een nieuwe SOC, nieuw iOS, en nieuwe camera en batterij.
Je kunt het ook zo bekijken: de verbeteringen van de S-versie zitten allemaal in de opvolgende gewone versie. Die op zijn beurt weer nieuwe verbeteringen introduceert. En altijd een nieuw design.

Daarom kies ik juist voor de gewone versie.
Ik wou net zeggen dit is gewoon een kip/ei verhaal welke versie beter is.
Eens met het feit dat Apple niet enorm veel vernieuwt, maar doen andere smartphonebouwers dat wel echt? Elke smartphone is in principe een rechthoekig plak met een scherm en één of enkele knoppen, al jaren lang. De interne hardware wordt elk jaar geüpgraded, af en toe een nieuwe feature zoals een vingerafdrukscanner erbij, en dat is het toch? Misschien dat er hier en daar een niche-toestel is van een andere fabrikant die iets meer gekke dingen kan, maar wat de flagship-modellen betreft is het al sinds 2009 een hele gestage evolutie geweest, bij eigenlijk alle merken.

Ik heb daar ook geen enkele moeite mee eigenlijk. Pas als de behoefte vanuit de markt verandert of er zich technologisch mooie nieuwe opties voordoen, is er reden om meer wezenlijk te vernieuwen naar mijn mening.

En er wordt altijd gedaan alsof iPhone-eigenaren elk jaar naar de winkel rennen voor de nieuwe, maar dat geldt voor lang niet iedereen. Velen slaan er telkens één of twee over. En er zijn ook zat Android- en Windows-eigenaren die elk jaar iets nieuws halen. Dat er altijd wat media-aandacht is voor de gekte bij de Apple Stores, wil niet zeggen dat iedereen zo is.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 27 augustus 2015 20:07]

Dit model hanteren alle telefoonfabrikanten toch? Zie de Moto G 2015, bijna dezelfde specs en dezelfde prijs als de Moto G 2013, maar toch is het nog steeds de beste telefoon in die klasse. Zie de Xperia Z-reeks, de Moto X-reeks, de HTC One Mx-reeks.
Je kunt niet ieder jaar een revolutie hebben, zo werkt het gewoon niet. We zitten al een aantal jaren in de hardware upgrade cyclus en daar is weinig mis mee. De PC markt zit er al 20 jaar in.

Verder hoeft niet iedereen naar de winkel te rennen. De meeste mensen zullen de 6S overwegen om hun oudere model van 2 a 3 jaar oud te vervangen.
Mja.. maar dat is bij andere fabrikanten toch ook zo?

De Samsung Galaxy S3 -> S4 -> S5 -> S6 bijvoorbeeld, zijn ook steeds maar incremental updates van hetzelfde toestel. Met af en toe eens een sprong in grootte of resolutie.

Je kan van een fabrikant niet verwachten dat ze elk jaar met een gloednieuw concept op de proppen komen, dat is ook niet nodig. Why fix if it aint broken?

Ik denk dat die 6S iPhones ook vooral gekocht zullen worden door mensen die nu bijvoorbeeld nog een iPhone 5S of 5 hebben, en die toe zijn aan een nieuw toestel. Ik denk dat het percentage mensen die elk jaar de nieuwste gaan halen toch niet heel groot is.
Het uiterlijk mag dan wel hetzelfde zijn maar reken nog maar op flink wat R&D kosten. De behuizing is lichter maar ook sterker. Ze denken dat ze een nieuwe legering hebben ontwikkeld. De zwakke punten die zorgden voor de bent-gate zijn versterkt.
Er was toch helemaal geen bendgate? Dus geen reden voor apple om de boel te versterken dunkt me.
Als je perfectie nastreeft valt er altijd wat te verbeteren. Bendgate of niet...
Nou, als er een merk is wat geen perfectie nastreeft is het Apple wel. Dat ze mensen laten geloven dat ze het wel doen met allemaal smooth aluminium behuizingen met een mooi logo erop wil nog niet zeggen dat ze dat ook daadwerkelijk doen. Apple heeft nog steeds het imago een vernieuwend en innovatief merk te zijn maar dat zijn ze volgens mij al lang niet meer. Het is inderdaad zoals @mkools24 zegt de CoD onder de telefoons. Elke jaar gooien ze er een nieuwe feature tegenaan die de consument laat denken dat het een volledig vernieuwd product is. De link is dan dat CoD dit doet met wallrunning in Black Ops 3 en Apple met een nog dunnere en lichtere telefoon. Wallrunning voegt niet iets revolutionairs toe aan de gameplay ookal wil Treyarch je daar wel van overtuigen. Apple wil je op zijn beurt laten geloven dat de IPhone 6 enorm innovatief is en een complete vernieuwd concept met een nog dunnere en lichtere behuizing. Tegelijkertijd kunnen ze de prijs omhoog drijven omdat hun zelfverklaarde inoovativiteit hun die mogelijkheid verschaft.

Dit heeft helemaal niets met perfectie te maken maar alleen met de marketing van Apple en een imago dat ze aan de eerste IPhone hebben overgehouden. Als ze een perfecte telefoon zouden nastreven zouden ze nu het hele concept van de IPhone overhoop halen en een (voor zover dat mogelijk is) perfecte telefoon maken. In dit geval is het weer hetzelfde als CoD: als ze een ECHTE next gen game willen maken zouden ze de engine moeten vernieuwen. Maar dat kost teveel geld waardoor er minder winst gemaakt wordt en door een grotere marketing campaign verkopen ze ook nog eens meer.

Zo is het precies hetzelfde gesteld met Apple. En ik vind dat iedereen die anders beweert zijn ogen dichthoud voor de mogelijkheden van bedrijven om de consument te beinvloeden door mensen iets te laten geloven dat eigenlijk heel anders in elkaar zit.
Ach jee, wat maak je het allemaal onnodig complex. Een fijne en voor mij perfecte telefoon komt van Apple. En mijn ogen zijn nog steeds open :)
Weet je wat het is. Ik wil een goed werkend eco systeem, dus op mijn tablet, telefoon en horloge. Apple biedt als enige leveranier volledige integratie. Met updates voor minimaal 4 jaar. Daarvoor betaal ik graag ietsje meer, zeker omdat de restwaarde veel hoger is in vergelijking met de gemiddelde Android pruts versie.

Daarnaast denk ik dat Force Touch wederom een innovatie zal zijn die net als Touch ID snel door alle merken zal worden gekopieerd.
Kortom: S6 kom er maar in :)
Een smartphone is een matuur product, daar valt echt niet meer fundamenteel aan te innoveren.
Apple ondergaat in zekere zin ook de wet van de remmende voorsprong: als ze een nieuw model uitbrengen, moeten ze daar vele tientallen miljoenen exemplaren van maken op enkele maanden tijd: dan kan je heus niet experimenteren met een telefoon waarvan niet elke component probleemloos en met constante kwaliteit in gigantische hoeveelheden kan geproduceerd worden. Het toestel moet ook heel grondig doorgetest worden anders heb je een organisatorische nachtmerrie, als na een paar weken blijkt dat een zelfs maar een miniem percentage van de toestellen een fabricagefout heeft.
Dus Apple maakt in zekere zin de zo perfect mogelijke telefoon, maar verwacht niet dat in zo'n perfecte telefoon ook maar enig fundamenteel innovatieve component zit: dat zou net voor een erg onperfecte telefoon zorgen: de iPhone 1 was bijvoorbeeld, in vele opzichten ondermeer daarom verre van perfect.
Anderzijds blijft Apple voorlopig nog even de referentie in smartphoneland: ik zie niet zo onmiddellijk wie die positie aan het bedreigen is. Samsung maakt zonder veel twijfel de op papier beste hardware, maar hun telefoons missen de afwerkingskwaliteit (en dan bedoel ik het geheel HW/SW) van Apple en hun strategie en hun gamma missen de helderheid en consistentie van Apple.
Je omschrijving kan je voor vrijwel elke fabrikant gebruiken. Ze doen allemaal alsof ze vernieuwend zijn en het beste zijn (want zo werkt marketing), maar het concept 'smartphone' is wel zo'n beetje af. De nieuwe galaxy telefoons bijvoorbeeld kosten niet veel minder, hebben vergelijkbare specs en ook designfouten (zoals met de stylus).
Als ze een perfecte telefoon zouden nastreven zouden ze nu het hele concept van de IPhone overhoop halen en een (voor zover dat mogelijk is) perfecte telefoon maken.
Gelukkig dat jij het antwoord hebt, dan ben je binnenkort heel rijk, aangezien de rest van de industrie het blijkbaar niet heeft begrepen :).
In je laatste alinea geef je al aan dat er met jou niet te discussiëren valt maar hieronder toch een poging van notabene een Sony Xperia Z3 compact gebruiker...:

Met perfectie heb ik het over het design en de engineering. Dat andere fabrikanten op papier willen winnen met de beste specs/prijs moeten zij weten. Feit blijft dat iPhone een prima stuk hardware is wat naadloos samen werkt met je andere Apple producten.

Als je de iPhone vast hebt dan voel je kwaliteit en dat is niet zo raar omdat ze gedetailleerd te werk gaan. Apple mag dan niet meer zo innovatief zijn als vroeger ze implementeren wel dondersgoed andere techniek. Kijk naar vingerafdruk sensor die voor het eerst echt goed werkt op een telefoon.

De meeste mensen vallen echt niet voor de marketing bullshit van Apple. Zij willen gewoon een goedwerkende kwalitatieve telefoon met een uitstekende support. En daar hebben ze geld voor over. Ik heb dat niet.
Grappig, wat jij zegt heb ik over het algemeen bij van allerlei produkten zoals telefoons, computers, eten, muziek, wasmiddel, alles wat je voorbij ziet komen op TV reclames, noem maar op! Ik heb zelf nog nooit een iPhone gehad, en dat zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren, maar ik denk dat er iets te zeggen valt over "schoenmaker blijf bij je leest" en het uitbreiden van een succesformule. Ik kan me ook nog herinneren dat ik in de tijd dat ik FPS speelde veel games de Quake 3 engine gebruikte en dat gaf me dan vaak zo'n deja vu gevoel. Bovendien, ik speel WoW, daar komt dit onderwerp ook vaak voorbij alsmede bij het genre MMORPG, MOBA, FPS, ... dat produkten in (sluik)reclames geprezen worden enzo is een open deur. We zullen de nieuwe features moeten reviewen. Wel moet ik zeggen dat ik zo mijn eigen waardeoordeel heb over mensen die ieder jaar een nieuwe telefoon kopen (te weten: blijkbaar moet-ie altijd het nieuwste van het nieuwste hebben; erg sneu en zonde van het geld).
Nee: "Zijn ogen dichthouDT" :-)
Anoniem: 300525
@vdvoort27 augustus 2015 22:23
Was perfectie niet nagenoeg subjectief? Zeker in "telefoonland"
Bendgate was een praktisch non-issue, maar PR technisch wel irritant.
Niet zo gek dat ze er iets aan doen dus in de revisie.
Klopt, maar als ze er wat mee doen geven ze eigenlijk Bendgate toe. Anders was het aanpassen van het design namelijk niet nodig. Dit lijkt me ook niet helemaal handig voor de PR. Of wellicht ben ik de enige die het zo ziet.
Waarschijnlijk wordt het dan dezelfde legering als voor de Apple Watch, welke ze dus al eerder hadden gemaakt. En als al je producten dezelfde legering gebruikt kan je die legering maken voor een goedkopere prijs.
Ze hebben geen nieuwe legering ontwikkeld. Die bestond al heel lang. Misschien hebben ze de productie ervan wel verbeterd. Maar dat is gissen. Productie is wel een stuk duurder dan "standaard" aluminium. Dus als ze daar winst kunnen halen, hebben ze dat vast gedaan.
Noem een merk dat sinds de eerste iPhone een fundamentele innovatie heeft gebracht en ik hang aan je lippen. Met andere woorden; sinds de iPhone 2G zijn er simpelweg steeds kleine iteratie slagen gedaan door iedereen om hem te evenaren danwel een poging te doen te overtreffen. En nog steeds is Samsung de enige Android fabrikant die winst draait. Daar moet dan alleen wel 10x zoveel marketing geld tegenaan gegooid worden als Apple doet en Apple gaat er met 90% van de verdiensten vandoor.
Om nog maar te zwijgen over het brakke Android dat vol beveiligingslekken zit waarvoor 95% van de Android gebruikers geen updates ontvangt.
Het zal je niks boeien dat een bedrijf geen winst maakt, maar feitelijk zijn het niet levensvatbare ondernemingen. Ik vraag me dan af hoelang dat goed kan gaan en zou niet trots zijn op een merk dat geen winstgevend verdienmodel weet te hanteren. Zonder winst is er immers geen ruimte voor innovatie en kan je alleen kopie gedrag vertonen.

Het probleem met brakke Android zit hem er juist in dat er hacks mogelijk zijn die de gebruiker helemaal nooit door gaat hebben. Met in het vooruitzicht dat we met onze telefoon gaan betalen, identificeren, vingerafdrukken opslaan etc. vind ik dat een heeel zwaarwegend issue. En als kwaadwillenden slim zijn wachten ze met het exploiteren van de grootste fouten totdat we daadwerkelijk onze hele identiteit ontlenen aan de telefoon en slaan dan in een keer hun grote slag.

P.s. leg mij eens uit hoe de gemiddelde gebruiker gebaat is bij het 0 security beleid van Android? Ik kan werkelijk niets bedenken dat ik zou willen doen met de iPhone dat op Android wel kan.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 28 augustus 2015 13:59]

Betalen, identificeren en vingerafdrukken opslaan zijn dingen die ik nooit zou doen met mijn telefoon. En ook met een iPhone kun je gehackt worden als je dat doet. Je doet net of een iPhone 100% veilig is en onhackbaar, zoiets bestaat helaas niet.

En wat ik al zei ik draai gewoon de allerlaatste Android versie met alle security patches dus dat is best mogelijk. Alleen bij Android moet je inderdaad zelf meer nadenken, bij een iPhone doet Apple dat voor je dat is het verschil.

En jij kan niets bedenken nee maar er is genoeg software op Android die niet zomaar op iOS beschikbaar is. Nu zal de gemiddelde gebruiker die een beetje surft en mailt er inderdaad weinig last van hebben.

En je vergeet dat de meeste Android fabrikanten gewoon grote bedrijven zijn zoals Sony, Samsung en LG die genoeg geld pompen in hun telefoondivisie dus die toestellen durf ik gerust te kopen ook al maken ze daar verlies op en het zijn ook prima telefoons.

Dat doe ik liever dan een bedrijf supporten die al 200 miljard op de bank heeft staan en als enige doel heeft om alleen nog maar meer geld uit zijn eigen klanten te zuigen en kleine kinderen inhuurt om die telefoons in elkaar te zetten. Ze zijn zelfs te beroerd om hun standaardmodel te upgraden van 16 naar 32 gb want dan lopen ze weer een paar euro mis.

Als jij je zuurverdiende geld aan zo'n bedrijf wilt doneren op een presenteerblaadje prima maar mij niet gezien. Ik zou nog geen verloopstekkertje van Apple kopen (die waarschijnlijk ook beginnen bij 90 euro).
Force Touch en 2gb RAM, ik denk dat dat sowieso op de 6S gaat komen, de vraag is op beide 6S en 6S Plus, of alleen de Plus.

Die laatste klinkt sowieso logisch vanwege de grotere scherm.
Denk jij dat ze twee verschillende telefoons gaan produceren eentje zonder FT en eentje met? Dat lijkt mij alleen maar duurder dan alleen van iets een grotere te hoeven maken.

En wat heeft een groter scherm trouwens met force touch te maken? Is er te weinig plek voor op een 5" maar niet op 5.6?

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 27 augustus 2015 19:50]

Ik doelde op 2gb ram, daarom zei ik ook dat dat laatste logischer klinkt.
Dat lijkt mij niet zo logisch eerlijk gezegd. De 6+ en 6 zijn allebei het topmodel, alleen in verschillende smaken.
Klopt maar het klinkt logischer vanwege de schermformaat, de 6(S) Plus heeft een groter scherm, en kennende hoe Apple het doet is de kans groot dat 2 apps naast elkaar op 1 scherm draaien dan alleen voor de model met groter scherm van toepassing is.

Wat dat met 2GB ram te maken heeft is simpel, Apple zei dat die functie alleen op de nieuwste iPad Air gaat werken die 2GB RAM heeft, zou dus logisch zijn als Apple dit dus alleen op de Plus model doet.
Dat is waar, maar aan de andere kant lijkt het met stug dat Apple vier jaar op rij de hoeveelheid RAM niet gaat upgraden.
Ze doen meer dingen die stug lijken helaas, zo komen ze wel iedere keer mee weg met 8GB opslag in goedkopere iPhone modellen, wat echt extreem weinig is zonder sd kaart mogelijkheid.

Ik hoop dat betreffende RAM ik fout zit en dat beide iPhones 2GB krijgen.
Dat het 'weinig' is is ook maar een mening, voor sommige mensen is het overkill en voor sommige mensen is het absoluut te weinig.

Ligt er dus aan aan wie je het vraagt, mijn vader bijvoorbeeld zou zelfs genoeg hebben aan 2GB.

Dat er te weinig RAM in kan zitten ok, dat beinvloed de prestaties dus dat kan je nooit vergelijken met opslag omdat sommige mensen noi eenmaal weinig of helemaal geen opslag nodig hebben.
Ik hoop nog steeds op een kleinere iPhone.
Voor een 6C, die de 5S zou vervangen, wordt op maart 2016 gehint (er zijn ook geruchten over november 2015..)
Zag hem al. Ik hoop erop. Mijn 5S is verder nog prima maar ik wil zodra ik ga vervangen geen groter toestel. Deze past in m'n broekzak..
De kleuren van de uitnodiging zouden kunnen verwijzen naar de kleuren van de Iphone 6C of naar de RBG kleuren van AppleTV....

Ik zou een 6C in formaat 5/5s/5c wederom prima vinden!
Voor degenen die een Mac of iOS device bezitten is het evenement live te volgen: http://www.apple.com/apple-events/september-2015/
Ook voor Windows 10-devices.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee