Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Op de CES-beurs in Las Vegas heeft Sony zijn nieuwe televisies voor 2015 voorgesteld. De nieuwe 4k-televisies zijn voorzien van Android TV en krijgen een speciale processor mee om de beeldkwaliteit te verbeteren.

De meest in het oog springende nieuwe Sony-tv is de dunne X90C, die verkrijgbaar zal zijn met schermdiagonalen van 55" en 65" en is voorzien van een uhd-beeldpaneel. Volgens Sony is de X90C de dunste lcd-televisie ter wereld, doordat de dikte, gemeten op het dunste punt, slechts 4,9 millimeter bedraagt. Ook levert Sony een speciale beugel mee waarmee de tv zonder tussenruimte aan een muur gehangen kan worden. Om de strakke muurmontage mogelijk te maken zijn er enkel aan de boven- en onderkant van de behuizing ventilatiesleuven aanwezig.

Sony 65X9000

Sony's 2015-televisies met 4k-paneel zijn allemaal voorzien van Sony's 'X1'-processor, die helderheid, kleur en contrast van het bronmateriaal moet verbeteren. De beeldkwaliteit van bronmateriaal van lagere kwaliteit wordt volgens Sony daarmee opgewaardeerd naar 'bijna 4k-kwaliteit'. Daarnaast worden alle televisies met een 4k-paneel voorzien van Android TV. Ook de nieuwe W75C-, W80C- en W85C-modellen, die met een full-hd-paneel zijn uitgerust, krijgen Android TV. Goedkopere full-hd-televisies moeten het met Sony's eigen smart-tv-software doen. De nieuwe modellen zullen vanaf februari beschikbaar zijn.Sony Bravia X90C

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Voor degenen die even niet verder klikken; de Android TV 4K van Sony kan worden geleverd in 43" to 75" waarbij dan de S85 in het oog springt vanwege de enige curved 4K van Sony dit jaar. Verder zijn de verschillen nihil; 800 tot 1200Hz MotionFlow en wat inputs waarschijnlijk.

En in navolging van de nieuwe walkman van Sony, hebben de X93 en X94 beiden ondersteuning aan boord voor Hi-Res Audio waarbij input wordt "ge-upscaled" en dan beter wordt weergegeven, zegt Sony.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 6 januari 2015 06:16]

Mooie TV's, alleen dat curved hoef ik niet, zie er totaal het nut niet van in en vind het nog lelijk ook dus ik denk dat ik voor de X85C ga deze keer.
4,9mm is wel erg dun.
Ben wel benieuwd hoe de kabelaansluitingen zijn weggewerkt als je hem aan de muur hangt.
Lijkt mij dat daar vrijwel geen ruimte meer voor is aan de achterkant.

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 6 januari 2015 06:17]

ter aanvulling: dat is op het dunste van de tv, er steken natuurlijk delen verder uit, (staat ook in de tekst, excuus voor het melden)

edit:
ps.
Maar ook ik moet toegeven dat ik vaak een foto of toelichting mis van de achterkant met kabels aangesloten, puur om te zien hoever de speling moet worden, want een kabel hoeken doe ik niet graag.

Misschien gaat het in de toekomst wel naar een soort van docking station concept, waar je al je kabels op aansluit.

[Reactie gewijzigd door mell33 op 6 januari 2015 06:31]

Alle kabels?

Mijn docking-station is mijn versterker; daar komen alle HDMI-inputs samen. Vanaf daar loopt er 1 HDMI naar mijn TV. En omdat ik niet altijd mijn versterker aan heb, loopt er een tweede HDMI van mijn decoder naar mijn TV.

Aangezien je HDMI ook kan krijgen in vaste hoeken van 90 of 270 graden (zowel van voor naar achter, maar ook van links naar rechts), zou je eigenlijk niet meer en niet minder dan de dikte van de kabel als speling hoeven hebben naar de muur.

Persoonlijk zie ik liever zo min mogelijk docking-achtige oplossingen; op het moment dat je dan van merk A naar merk B wil, hou je ineens een kabelbende over of moet je een ander type docking aanschaffen waar al jouw huidige kabels in kunnen.
Even terzijde, die extra kabel van je decoder naar je tv kan je zelfs vermijden door een receiver met HDMI-passtrough aan te schaffen. Ik heb destijds voor een iets duurder model gekozen met deze optie en nu heb ik slechts 2 kabels toekomen in m'n tv (1x HDMI en 1x stroomkabel).

Ik vermoed dat de tv's in de toekomst idd met een soort extern bakje gaan werken voor de aansluitingen, zodat het scherm zelf smal gehouden kan worden en er max 2 kabels naartoe moeten (in het beste geval slechts 1). Zolang het een universeel systeem blijft, zie ik hier geen probleem mee.

[Reactie gewijzigd door Largamelion op 6 januari 2015 09:07]

Dan moet de versterker alsnog aan staan, al is het dan in standby mode. Stroomverbruik wordt dan in standby ook veel hoger. Bij mijn Marantz wordt het zo'n 40W in standby.
Er zijn al tv's geweest met externe modules voor de I/O. Maar dat is een zachtte dood gestorven.
Is het niet mogelijk om fullhd of 4k beelden direct te streamen naar de tv zonder kabels? Dat zou pas een mooie oplossing zijn. stroom direct verwerken in de muur, zodat je alleen de tv ziet hangen zonder dat er een enkele kabel te zien is.
Volgens mij had Sony al zoiets een aantal jaren terug. De tv hoefde alleen maar op het netstroom aangesloten te worden en dan had je ergens anders in de kamer een 'dockingstation' die alle signalen draadloos doorstuurde naar de tv.
Samsung heeft ook een soort "Dock" op zijn curved tv. Aangezien tv's dunner worden, gaat het steeds vaker naar zon los kastje wat je erbij krijgt.
In de toekomst? Ik heb hier zo'n dergelijke tv staan. En die is toch al een jaartje of 6 nu.
http://www.p4c.philips.co...ES0001D/10B&slg=en&scy=GB

Een hub waarin al de kabels komen .. vanuit de hub gaat er maar een enkele kabel naar de tv die zowel beeld, geluid als stroom bevat.
Maar goed, met een receiver is dit concept inmiddels wat achterhaald.

on-topic: De dunste tv, tenminste.. gemeten op het dunste punt.. dat soort uitspraken vind ik altijd zo nutteloos. Ergo aan de zijkant is de tv super dun.. maar in het midden twee keer zo dik als de concurrentie omdat de techniek toch ergens gestopt moet worden.

[Reactie gewijzigd door DonJunior op 6 januari 2015 07:56]

Ik heb in 2014 een Sony 829W gekocht. Enige kans dat ze op deze TV ook nog een update naar Android TV geven?

Update in den avond: reactie gehad van Sony. Zij geven aan dat de 2014 TVs geen update krijgen naar Android omdat het ook hardware matig is

[Reactie gewijzigd door theunevers op 6 januari 2015 18:47]

Ben ik ook benieuwd naar, ben van plan om een W805B aan te schaffen en zou wel leuk zijn als er een upgrade naar Android mogelijk zou zijn. Ben alleen bang dat we dat niet hoeven te verwachten..
Ik zou er niet op rekenen, de vorige modellen hebben geen juiste specs daarvoor en draaien op Opera TV. Wat ik ga proberen is via plattetv.nl de huidige Sony in te leveren (die nemen vaker terug) en dan de nieuwe ook daar kopen.

[Reactie gewijzigd door tcviper op 6 januari 2015 12:34]

Je kan gewoon direct via "Chromecast" materiaal afspelen op je W829 afspelen. Inderdaad zonder chromecast module. Ik bemerkte opeens dat m'n (welliswaar) W828 opeens opdook in mn Chromecast menu. Ieder geval youtube wordt ondersteund.

Even geprobeerd, het lijkt er op dat alleen apps waar een Sony equivalent voor is ( youtube, netflix) worden ondersteund. HBO werkt bijvoorbeeld niet.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 6 januari 2015 18:04]

Je moet hem wel aan de muur bevestigen, ander waait ie om als je kamer deur op een kiertje staat Een montagebeugel lijkt me niet nodig, Pritt buddies volstaan waarschijnlijk wel.

Even serieus nu. Waar moeten de connecors naar toe? Een sound bar is nu bijna verplicht omdat er echt geen ruimte meer is voor speakers. Wordt die meegeleverd met alle modellen of hebben sommige modellen wel geintegreerde speakers? Dat is uit het diagram niet op te maken. Even geduld hebben tot februari dus en de prijzen afwachten. Misschien dat ik na de zomer een 55" model koop.
Zit er misschien een afzonderlijke box bij waar de aansluitingen op zitten?

De voeding zal ook wel extern zijn, zoals bij de huidige typen.

Tja, qua geluid hoef je steeds minder te verwachten als de TV steeds dunner wordt en de bezel wordt afgeschaft. Het wordt zo ongeveer smartphonegeluid.
het scheelt dat als je goed geluid wilt, gewoon de tv speakers niet gebruikt.

Ik heb nog nooit iemand horen klagen (behalve hier op tweakers hier en daar) over slechte geluids kwaliteit in een tv..

Met zo'n dikke tv heb je toch er wel een reciever naast staan :).
Daar heb je gelijk in. De tv wordt gewoon als monitor gebruikt.
Het is natuurlijk wel een trendbreuk: waar beeld steeds beter wordt, wordt het geluid steeds slechter.

Ik wacht op de tv waarin het OLED scherm met een electrostaat luidspreker wordt gecombineerd. :+
Goed dat er toch voor Android TV gekozen wordt door meerdere fabrikanten. Hopelijk komt er dan eindelijk wat kwaliteit naar de smart functies van de tv's want momenteel zou ik nog steeds kiezen voor een tv zonder smart functies en een extern bakje (KODI, Firetv, ...). Jammer genoeg doet Samsung hier niet aan mee want Sony en Philips zijn toch de duurdere merken imho. Ik was vrij zeker dat mijn volgende tv terug een Samsung zou worden omdat ik zeer tevreden ben van m'n intussen 6 jaar oude Samsung plasma, maar met hun keuze voor Tizen ga ik zeker ook naar Sony en Philips kijken. Lijkt me heerlijk om gewoon KODI te kunnen draaien op de hardware van m'n tv.
Het lijkt mij ook ideaal. Weg met alle losse meuk en gewoon TV en Audio apparatuur. In mijn geval een soundbar.

Ben alleen altijd benieuwd in hoeverre je toegang hebt tot de instellingen van kodi. Ik gebruik BV een mysql database voor kodi. Daar moet ik wat wijzigen in de advancedsettings.xml. Kan je hier wel bij in zon android tv?

Wat is de CPU?

Heeft android (tv) nog last van die 60hz bug?

Hoeveel interne ruimte hebben de verschillende TVs. Mijn thumbnail folder van kodi is ondanks dat mijn library niet zo heel groot is zon 5GB. Als je maar 8GB ruimte krijgt op een mid range model tv kom ik (je) al snel in de knel.

In maart weten we meer. Denk wel dat het SWS dat het een sony tv voor mij wordt :)
Ik gok/hoop dat je via SSH of iets dergelijks in het bestands systeem kan, zodat inderdaad dat soort instellingen gemaakt kunnen worden. Mits Android TV dezelfde apps ondersteund als Android, dan biedt namelijk deze app die mogelijkheid: https://play.google.com/s...shd&feature=search_result

En als oplossing voor het tweede ' probleem' zou je path substitution kunnen gebruiken en daarmee de thumbnails gewoon op je nas/externe hdd op kunnen slaan. (http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=106113)

Dus, ik heb goede hoop. En als dit zo is dan weet ik mijn kerst cadeau voor volgend jaar al en dan kunnen jullie mijn HTPC bij Vraag en Aanbod.

[Reactie gewijzigd door Dan0sz op 6 januari 2015 17:38]

Ik ben bekend met path sub. maar was juist zo blij dat ik daar rond v11 (12?) juist daarvan af was. Lokale thumbnails en vooral fanart is een stuk sneller.

Het is koffie dik natuurlijk. En ben ook wel benieuwd naar de 1e reviews van deze tvs.
Ik mis alleen de naar voren gerichte speakers. Dat vind ik juist zo'n toffe feature van het huidige model. Prijs zal ook uitkomen rond die van het vorige model?
Ik prefereer toch een externe receiver die alle hdmi verbindingen afhandelt, en in ruil daarvoor een lekker dunne rand en dan plat tegen de muur.
Oh, maar dat is ook helemaal geen straf! Wat ik zeg, van het vorige model vond ik dat een toffe feature, ik kan me voorstellen dat wanneer je deze tv aanschaft je hele andere wensen/eisen hebt. Ik zou dan ook voor een zo'n 'clean' mogelijk beeld willen gaan, dus zonder allerlei kabeltjes, speakers e.d. :)
Snap jouw idee over het clean/minimalistische beeld wel, zo ben ik ooit begonnen, zo min mogelijk, maar uiteindelijk voldoen gewone TV speakertjes niet. (Bij mij persoonlijk)

Het is nu zo bij ons dat de TV audio altijd op 0 staat, zonder receiver aan, heb je geen geluid. Is m'n vriendin nu ook gewend. Daarnaast staat er ook altijd een HTPC aan met XBMC/KODI, waardoor ze alleen ff de source hoeft aan te passen en ze zit in XBMC met en kan gelijk haar serie of een film kijken (waarvoor ik in de eerste instantie een nieuwe receiver heb aangeschaft).
Ben benieuwd wanneer we iets te horen krijgen over de ondersteuning voor Playstation Now. Samsung heeft al laten weten dit te ondersteunen, maar kan nergens iets vinden over een native app voor de Sony TV's. Kan me haast niet voorstellen dat ze het op hun eigen TV's niet gaan leveren eerlijk gezegd.
PS Now moet gewoon beschikbaar zijn op alle 2015 modellen van Sony, van wat ik van Sony zelf heb begrepen.
Behoorlijk strak. Deze TV is dunner dan bijna alle smartphones. Mooie prestatie. Jammer genoeg zal de prijs waarschijnlijk ook 'mooi' zijn.
Prachtig ontwerp. Sony zoals ik 'm kende. Hopenlijk dat ze hiermee ook echt de markt weten te bereiken. Vind de beeldkwaliteit van Sony altijd wel prettig. Niet te over verzadigd.
Ziet er goed uit, ik wacht nog even op de prijzen en reviews. Ik ben voornamelijk benieuwd naar de input lag.