Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Nikon heeft de D5500-spiegelreflex aangekondigd. De opvolger van de D5300 is grotendeels gelijk aan zijn voorganger, maar een stuk compacter. Het kantelbare scherm is nu ook voorzien van touch-functionaliteit.

In vergelijking met de D5300 is de camera een stuk compacter, maar dankzij een diepe greep ligt hij nog steeds goed in de hand. De sensor is hetzelfde gebleven en biedt, net zoals bij de D5300, een resolutie van 24 megapixel zonder olpf en een iso-bereik van 100 tot 25.600. Het kantelbare scherm, waarmee de D5xx-lijn zich onderscheidt, is nog steeds aanwezig, maar is vanaf nu ook aanraakgevoelig. Volgens Nikon is de camera hierdoor net zo eenvoudig te bedienen als een smartphone. Via de ingebouwde wifi-functionaliteit kunnen foto's gedownload en gedeeld worden via een smartphone of tablet.

Als er op het touchscreen wordt getikt, stelt de camera zich scherp en kan aansluitend direct de opname gemaakt worden. Instellingen zoals diafragma, iso-gevoeligheid en sluitertijd zijn ook direct aan te passen op het touchscreen. Je kunt met je vinger door de gemaakte foto's bladeren en met twee vingers kun je in- of uitzoomen, net zoals bij een smartphone. Ook wanneer de zoeker gebruikt wordt, zijn instellingen via het touchscreen te wijzigen dankzij de Aanraak-Fn-functie. Je kunt aan deze functie maximaal acht verschillende instellingen toewijzen, zoals scherpstelpunten, af-veldstanden, diafragma en iso-gevoeligheid.

Het 39-puntsautofocussysteem is identiek aan dat van de D5300, inclusief de negen kruissensoren in het midden. De burstsnelheid bedraagt vijf beelden per seconde en filmopnamen zijn mogelijk tot 60fps. De scherpstelling via live view en tijdens video is volgens Nikon twintig procent sneller dan bij de D5300, dankzij verbeterde contrastdetectie-autofocus. Wat de Nikon D5500 niet meer heeft in tegenstelling tot zijn voorganger, is een ingebouwde gps. Volgens Nikon was hier geen plaats meer voor vanwege de meer compacte body.

De Nikon D5500 is leverbaar vanaf 5 februari 2015 in zwart of rood, met een adviesprijs van 819 euro voor de body en 929 euro inclusief 18-55 VR II kitlens. Nikon kondigde ook nog een compacte 50-200mm f/3.5-5.6 telelens aan, die - net als de 18-55mm kitlens - met een knop ontgrendeld moet worden voor gebruik. De D5200 en D5300 blijven beide nog in de verkoop.

Nikon D5500Nikon D5500Nikon D5500Nikon D5500

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Touch lijkt me redelijk onhandig bij een dergelijk apparaat, zeker als je ook touch blijkbaar kan gebruiken om een opname te maken. Niet iedereen loopt met een statief rond dus je mag/moet met je andere hand de camera vasthouden, dan nog het gewicht van je xx-yyy mm lens compenseren en hopen dat je raak "schiet"?

Ook vraag ik me af hoe fijn het scherm kantelt; het moet makkelijk genoeg kantelen om even een andere invalshoek te krijgen om een foto te kunnen maken. Maar dan moet de scharnier wel weer voldoende weerstand leveren voor touch om eventueel te bedienen.
Ook vraag ik me af hoe fijn het scherm kantelt; het moet makkelijk genoeg kantelen om even een andere invalshoek te krijgen om een foto te kunnen maken. Maar dan moet de scharnier wel weer voldoende weerstand leveren voor touch om eventueel te bedienen.
Dat kantelen werkt prima en het mechanisme is erg stevig. Met een scharnierpunt in het midden aan de linkerkant van het scherm, welke om zijn as draait, Althans dat is op mijn D5300 zo. ;)

Het grootste verschil wat mij direct opvalt bij de D5500 is dat het aantal functies op de PSAM draaiknop zijn teruggebracht. Er staan nu alleen nog een Auto en Niet flitsen stand op, terwijl er bij de D5300 ook een Macro en Portretstand aanwezig is, dat vind ik erg handig om snel te kiezen.
Wat mij verder nog opvalt aan de bovenkant is de afwezigheid van de 'info' knop waarmee bv. in live view je interface kan worden aangepast.

Dit is de bovenkant van de D5300:
http://kenrockwell.com/nikon/d5300/D3S_0672-1200.jpg

Ook hebben ze het aantal gaatjes voor de audio verminderd.

Hopelijk is de camera nog wel groot genoeg dat je niet de hele tijd met je hand voor het lampje (Links van shutterbutton; is het voor het bijschijnen voor betere AF focus) zit maar zelfs bij de D5300 zit ik er al geregeld voor met mijn redelijk kleine handen.

Een van mijn vrienden heeft een Canon 700D met touchscreen. Ik heb een D5300 en moet wel zeggen dat de touchscreen functie zeker niet nodig is op een dslr maar wel handig kan zijn als je veel filmt. Hij kan tijdens het filmen makkelijk een punt kiezen en daarop laten focussen. Bij mijn D5300 moet dat handmatig waarbij je door de live view ook niet goed kunt zien of je het voorwerp wel/niet goed in focus hebt.

[Reactie gewijzigd door caesar1000 op 6 januari 2015 08:21]

Die Info knop zit nu aan de achterkant tussen de AE-L/AF-L knop en de zoeker. Op de D5300 zat daar de i-knop, die zit nu rechts naast het display.
De rest zit waarschijnlijk onder de Scene stand, waarbij je de gewenste modus (macro bijvoorbeeld) op het touchscreen kunt aantikken. Compactheid heeft zo z'n prijs maar ik denk dat dit ook wel werkt. En zo is het aantal scene-modi niet beperkt door de ruimte op het instelwiel.
Waar heb je in godsnaam een portretstand of macrostand voor nodig op een DSLR. Het is geen point and shoot. Portretstand is A, Macrostand is M.
Die andere standen zie ik gewoon,hopelijk zakt de prijs van nikon d5300.
hanteer zelf een D5100, en in paar situaties zou dit hulp kunnen bieden;
nemen van foto dicht bij de grond of rare hoek waardoor beperkte ruimte over blijft om de functies te bedienen. Zou je in zoń geval het scherm kunnen kantelen en tevens toestel bedienen ... daar heeft het een meerwaarde.
Touch lijkt overbodig, maar toch betrap ik mezelf en anderen er op dat je eigenlijk steeds vaker verwacht dat je een apparaat via een touchscreen kan bedienen. Inzoomen bij review bijvoorbeeld gaat een stuk makkelijk via touch dan via knopjes.
En ze verwijderen de GPS.... logica...

Ze gaan van wel GPS, naar geen GPS. En ze voegen een touchscreen toe. En daardoor slaan ze een nummer over (5300 ---> 5500). erg apart voor zo'n kleine upgrade

[Reactie gewijzigd door waah op 6 januari 2015 10:43]

Zoals in het artikel vermeld: in de kleinere body was er geen ruimte meer voor de GPS-unit én de wifi-module. Dat ze bij de keuze tussen die twee voor de wifi hebben gekozen is wel begrijpelijk: die biedt in principe meer mogelijkheden. Hopelijk heeft Nikon het dan wel mogelijk gemaakt om via de wifi-connectie de GPS data van de telefoon op te kunnen halen.
Zoals in het artikel vermeld: in de kleinere body was er geen ruimte meer voor de GPS-unit én de wifi-module. Dat ze bij de keuze tussen die twee voor de wifi hebben gekozen is wel begrijpelijk: die biedt in principe meer mogelijkheden. Hopelijk heeft Nikon het dan wel mogelijk gemaakt om via de wifi-connectie de GPS data van de telefoon op te kunnen halen.
En daar geloof ik dus vrij weinig van.... Zo groot zijn de GPS chips niet... en Nikon heeft een externe GPS receiver die ze liever verkopen. Als het in telefoons van een paar mm dik kan, en in allerlei andere kleine apparaten, dan is ruimtegebrek in een DSLR toch een vreemde.

Niks tegen Nikon verder (heb veel Nikon) maar dit is meer uitmelking in mijn ogen.
Zie link -> Tetraphobia. Dat is mijn beste gok waarom de 5400 wordt overgeslagen.
Waarom er dan een Nikon D4 is? Tja, misschien zijn pro users minder bijgelovig :)
goed punt haha. niet eens aan gedacht.
Mijn fout je hebt helemaal gelijk..

[Reactie gewijzigd door Zino51 op 7 januari 2015 12:31]

dat is de coolpix 5400... een compact. dus ze slaan wel degelijk over
Ben zelf inderdaad ook zeer content met de D5200, maar de D5500 kan een leuke upgrade worden.
Wel interessant is de adviesprijs van 819 euro voor de body en 929 euro inclusief 18-55 VR II kitlens.
Diezelfde kitlens kost nu dan 110,- extra, terwijl die bijvoorbeeld bij Foka met een D5300 body maar 30,- meer kost http://www.foka.nl/camera...0?m-layered=1&m-layered=1 en zelfs bij een D5200 body maar 20,- http://www.foka.nl/camera...0?m-layered=1&m-layered=1 :)
Ik zou eerder upgraden naar de D7100 die je nu voor minder dan de adviesprijs van de D5500 kan kopen (ja ja dat gaat nog zakken...)

Als je in dit segment van D5x00 of D3x00 blijft dan komt er ieder jaar weer een nieuw model uit en lijkt het alsof je nooit meer mee bent. De waarde van je toestel zakt ook heel snel hierdoor. Een D7x00 blijft min of meer 2de hands waarde houden, toch een betere 'investering' lijkt me. En ook voor de features een betere koop. Touchscreen... lijkt me nutteloos op DSLR.
In mijn ervaring blijft een D7x00 helemaal niet goed zijn waarde behouden. Ik had er 2 van, ben met eentje overgestapt naar de D800 en wilde er dus een verkopen. Vergeleken met de aanschafwaarde (destijds bijna 1000 euro), zijn er factoren afgegaan.

Camera bodies zijn niet zo waardevast als je suggereerd, lenzen soms wel.
Inrage suggereert naar mijn idee niet dat ze nauwelijks waarde verliezen, maar vooral dat ze minder snel waarde verliezen dan de 5000 serie.
Verder kost de 7100 op dit moment 879 euro, en is daarmee zelfs goedkoper.

Het punt zijnde: de camera uit de goedkopere klasse kost meer dan het huidige dx topmodel.
voordelen: draaiend touchscreen, gewicht.

voordelen d7100: VEEL meer instelmogelijkheden, magnesium body, AF met oudere lenzen, (die vaak nog erg goed kunnen zijn voor hun geld, oa 50mm 1.4 af is geweldig) enz. enz.
Ik ben het helemaal met je eens dat de D7X00 serie in de lineup de sweet spot is, meeste bang voor buck. Ik had er niet voor niets 2. Het is in bijna alle gevallen de betere aankoop boven de D5000 serie.

Inrage zegt echter letterlijk "Een D7x00 blijft min of meer 2de hands waarde houden". Dat is mijn ervaring pertinent onwaar.
Dat lijkt mij inderdaad ook overdreven.
Wel verwacht ik dat in de tijd dan een D5X00 30% van zijn waarde verliest een D7X00 eerder 20% van zijn waarde verliest. (Deze getallen zijn een zeer grove gok.) In zekere zin is hij wel waardevaster, maar hij houdt hem zeker niet.

Wat wel een groot verschil is voor de waarde is de hoeveelheid opvolgers binnen de serie. Bij de D5000 zegt men: er zijn al 4 nieuwere modellen uit, terwijl bij de D7000 dat er maar 1 is. Ook als dat eigenlijk nauwelijks relevant is, laat dat de waarde veel sneller dalen.
De D5xxx en D3xxx bedienen een ander marktsegment dan de D7xxx. Ze hebben bestaansrecht naast elkaar.

Dat een goedkopere camera sneller in waarde daalt is ook logisch, zelfs als ze niet ieder jaar worden vervangen. Waarvoor zou je immers een risico nemen met een 2ehandscamera als een nieuwe ook maar een paar honderd euro kost?
Mijn comment was meer op Upuaut bedoeld die dacht z'n D5200 te upgraden naar een D5500... dat slaat op niks imo. Kan je amper een upgrade noemen.

De 'goedkopere kamera' die deze D5500 moet zijn kost bijna evenveel als het DX topmodel. Tja... Welk bestaansrecht heb je het dan over? Een touchscreen?

Ik zei ook niet dat hij persé 2de hands moet gaan. Ik vermelde het gewoon dat als je nu een D7100 nieuw koopt dat je er binnen enkele jaren nog steeds een deel van terug kan krijgen als je dan besluit om voor (ik zeg maar wat) full frame te gaan. Daar kan je rekening mee houden bij je aankoop. Van een D5500 krijg je binne 3 jaar niks meer want dan is er al een D5800... Zo is het prijsverschil om nu toch voor een D7100 te kiezen al een stuk minder groot of zelfs onbestaande. En dat zou nu net wel een upgrade zijn!

Bepaalde lease wagens zijn ook goedkoper omdat de restwaarde groter is... zelfde concept.

Ja en er zijn nog andere aankoop redenen ook, ligging in de hand, grootte, looks,...
Precies en dan kan je meer lenzen gebruiken met autofocus en heb je metering met AI(s) lenzen.
Je wil je D5200 upgraden naar de D5500? Lijkt me aardig nutteloos... Of je moet wel heel graag een touchscreen willen hebben. De beeldkwaliteit zal niet heel erg veel beter worden lijkt me.
Ben benieuwd of de wifi-functionaliteit verder gaat dan
Via de ingebouwde wifi-functionaliteit kunnen foto's gedownload en gedeeld worden via een smartphone of tablet.
Een veel geuite klacht over de D750, de eerste Nikon DSLR met ingebouwde wifi, is dat je eigenlijk niet zo heel veel kunt met die wifi in combinatie met de Nikon smartphone apps. Zeker als je het vergelijkt met concullega's als Samsung en Sony.
Het leuke van Wifi is nou juist dat je bijvoorbeeld je camera op statief in de tuin kan zetten gericht op bijvoorbeeld een waterbakje voor vogels en dat je zelf heerlijk in je aangename warme woonkamer via de tablet de foto's kan maken en de instellingen kan veranderen. En zo zullen er wel talloze andere mogelijkheden zijn. Ik heb het gevoel dat CoNikon achterlopen qua technologische ontwikkelingen op de rest.

Zo ook dat dit toestel nu voor het eerst een kantelbaar scherm heeft en touch.... Jaren geleden al gedaan door anderen. Een robuust kantelbaar scherm wat waterbestendig was zat al in de E-3 van 2007. Zo'n 7,5 jaar geleden... En dan nog komen gebruikers van Canikon met vragen of het wel stevig genoeg is.
via de tablet de foto's kan maken en de instellingen kan veranderen.
Dat lijkt nu net niet te werken bij de Nikons. Verder dan een foto maken en gelijk bekijken op je telefoon of tablet komt de Nikon App nog niet. Canon is daar al een stuk verder in en is het ook mogelijk om remote de camera settings te wijzigen. Canon liep daar met de komst van de 6D in eind 2012 toch redelijk mee met de rest. Ze liepen misschien zelfs nog wel wat voor omdat ze veel settings lieten wijzigen met de App waarbij de andere voornamelijk nog een liveview feed was met een shutterbutton en hooguit de mogelijk tot wat exposure compensation.

Maar ze zijn inderdaad wel wat voorzichtiger met het toevoegen van Wifi aan hun camera's.
Zo ook dat dit toestel nu voor het eerst een kantelbaar scherm heeft en touch.... Jaren geleden al gedaan door anderen.
Lees het nieuws bericht nog even goed door. Staat namelijk nergens dat dit de eerste keer is dat Nikon dit toevoegt aan een de D5xxx serie. Nikon heeft sinds de D5000 welke van 2009 is al een draai/kantelbaar scherm.

[Reactie gewijzigd door Pasquald op 6 januari 2015 10:22]

Ik benadrukte even hoe spijtig het is dat Nikon zo achterloopt met implementatie van moderne zaken. De combinatie touch/kantelbaar is volgens mij wel voor het eerst in deze Nikon. Maar het kan zijn dat ik dat mis heb.
Dat ligt eraan, de D90 was de eerste DSLR met video functie en de D3s was de eerste PRO DSLR met video (ja, de 5D2 van canon had het eerder, echter Canon positioneert deze als een amateur camera en derhalve telt deze niet mee) Nikon was eerst met implementatie van optische stabilisatie (F5-1996 en daarvoor een compact camera in 1994) hoewel het eerste VR objectief uitkwam na die van Canon. Nikon heeft ook als eerste spotmeting op de AF selector bij (amateur) camera's, canon liep jarenlang achter met deze feature-spotmeting alleen mogelijk met het middelste scherpstel punt. Nikon had met de intro van de F5 ook kleuren lichtmeting terwijl de concurrentie jarenlang nog met zwart/wit meting zat. Op gebied van ingebouwde scherpstel moter in het objectief was Canon weer jarenlang heer en meester. Nano crystal coating is ook een recente mooie optische innovatie. En ED glas versie 2 . Enin de D800 kan je schepstellen tot -2 EV en tot f/8. EN 36Mp in een consumenten DSLR, welke andere fabrikant heeft dat dan? geen een.Dual card slots. erg modern. Geen anti-alias filter, ook erg modern.
Het maakt niet uit of iets een amateurcamera of een professionele camera is. Pure marketing. Ik heb professionals subliem werk zien afleveren met amateurcamera's en hen amateurs waardeloze foto's zien maken met professionele camera's.

Vroeger, heel lang geleden in de context van technologische ontwikkelingen waren CaNikon zeker innovatief. Nu al lang en breed niet meer. Dat stokje is overgenomen door Sony, Olympus en nog wat anderen. Ze lopen achter met de implementatie van nieuwe technieken en wanneer die dan geïmplementeerd worden gebeurd dat halfbakken.
Dat stukje van de pro camera en video was om canon fanboys af te vangen die in het verleden meteen over de rooien gingen omdat video feit, het is niet waar mijn post over gaat; het is slechts een klein onderdeel dat gemakkelijk weggelaten kan worden, want het doet niet af van mijn betoog. En ja, C en N laten allebei steken vallen, maar ze zijn wel innovatief, daar ging het om. Je schreef immers niet dat het meteen perfect moest zijn. Toen de eerste commeciele straaljager-de comet uit de lucht viel omdat vierkante ramen niet in samenwerking met een hoge drukcabine werkten, maakte dat de comet niet minder revolutionair.

Overigens moet ik de 36 Mp sensor eigenlijk weglaten, omdat deze uit de Sony fabriek komt en niet exclusief, of zelfs geheel niet van Nikon is...

Daarbij wil ik wel de kanttekening maken dat innovatie moeilijk is. Tuurlijk, achteraf kan men gemakkelijk zeggen dat de uitvinding van het wiel uiterst belangrijk is, maar iemand moest op het idee komen.
Inovatief? Laat me niet lachen. Ik ben zelf een Nikon gebruiker, naar wat is er nou innovatief geweest aan de spiegelreflexcamera geweest de afgelopen jaren?? Het enige innovatieve is de 36mp sensor die in de Nikon geïmplementeerd is. Welliswaar ontwikkeld door Sony, maar de sensor is niet het enige wat belangrijk is voor de beeldkwaliteit. De beeldverwerker is minstens net zo belangrijk. En Canon heeft helemaal geen reet gedaan de afgelopen 2 jaar. Ik vraag me soms weleens af of ze überhaupt nog wel bestaan.

P.s. ik lees hier nog een discussie over wel of niet eerste dslr van Nikon met kantelbaar scherm, het betreft de eerste touch kantel scherm van Nikon
De D5300 was de eerste nikon dslr met wifi. Deze idee namelijk 2013 geïntroduceerd en de D750 pas in de zomer van 2014. nieuws: Nikon kondigt zijn eerste dslr met wifi aan

Ik zelf zit al even te kijken naar de D5300 als upgrade van mijn D3100 en gezien de prijs en kleine upgrade blijf ik bij de D5300. Inderdaad hopen dat de prijs van deze snel nog iets zakt.
afhankelijk van je voorkeur kan ik je de d7000 aanraden boven de 5300, vanwege de (voelbaar) betere bouwkwaliteit, AF met oudere lenzen, en voornamelijk de snelheid voor het instellen.

Op het moment dat je veel filmt is de 5300 in het voordeel.

Verder: Een goede zoomlens is een betere investering dan meer MP, maar ja.
Ben ik nou de enige die met zijn neus tegen het scherm aankomt als hij door de zoeker kijkt?

Het is natuurlijk hardstikke in de mode en het lijkt meer op een smartphone, maar het lijkt me nogal onhandig dat je allerlei dingen kan veranderen als je je camera op een normale manier gebruikt.
Dat is natuurlijk simpel te vermijden met een nabijheidssensor onder de zoeker. Wordt op meerdere modellen al gebruikt om het display uit te zetten als je met je oog voor de zoeker zit (bespaart energie en leidt minder af) dus de touchscreenfunctionaliteit daar tevens mee uitzetten moet geen probleem zijn, lijkt me.
Zo werkt dat ook op de Canon 100D, ik heb helemaal geen last van de touchscreen tijdens het schieten. De touchscreen functionaliteit vind ik in bepaalde gevallen best wel handig en het maakt het bekijken van je shot naderhand er makkelijk bij het in- en uitzoomen :)
Het scherm gaat bij de D5300 standaard best snel uit als je niks verandert aan de instellingen. Het touchscreen zal dus met/zonder een nabijheidssensor denk ik niet heel vervelend tegsn werken.
Je bent ook niet de enige die met zn oor tegen zn touchscreen van zn telefoon zit ... heb je daar ooit iemand over horen klagen?
Als de belangrijkste reden voor aanschaf de GPS functie is dan vraag ik me toch af waarom dat zo belangrijk voor je is. Ik weet in het algemeen prima waar ik de foto heb gemaakt.
Het kan handig zijn als je veel wandelt om dan te kunnen zien waar je welke foto hebt genomen. In het bos lijkt veel nogal op elkaar dus dat is heel wat anders dan foto's maken in een stad waar er veel verschillende gebouwen zijn etc.
Dat dacht ik ook altijd. Maar ik zat afgelopen vakantie eens foto's van een paar jaar terug te bekijken en het land en de regio wist ik nog wel, maar waar de foto nu precies was opgenomen kon ik met niet meer herinneren. En dan is zelfs een klein land als Ierland nog groot op Google Maps....
Haha. Mijn kinderen ook weer blij. Die proberen altijd door de foto's heen te swypen op mijn camera.

Ik denk dat touch zeker iets toe voegt. Bij systeemcamera's zoals de A7 van Sony schijnt het ook heel prettig te werken. Alleen focussen dmv touch lijkt me wat lastiger. Hangt beetje van je onderwerp af natuurlijk maar vaak wil ik precies één van mijn autofocuspunten kiezen en dat lijkt me wat lastig met je vinger (die dingen zitten best dicht bij elkaar). Maar misschien valt dat in de praktijk erg mee.
De A7 van Sony heeft geen touchscreen.
Oh dear. Je hebt helemaal gelijk. Ik haalde de Samsung NX1 en A7 door elkaar. Zoveel reviews gelezen de laatste tijd.
Er is ook een Nikon 300mm f/4E PF ED VR lens aangekondigd.
En die weegt de helft van zijn voorganger :*)
Maar kost bijna het dubbele... ;(
Erg jammer, ik heb jaren op een GPS gewacht en meteen een D5300 gekocht (waar de GPS veel slechter werkt vegeleken met mijn Sony HX-200V) en dan halen ze em er weer uit.

Op de D5300 zou de GPS sneller moeten locken, en een schermpje moeten hebben met welke satelieten / positie/ error hij gevonden heeft. En de agps file methode is een omhandige manier om sneller lock (maar nog steeds heel traag) te kunnen krijgen, zou daar niet iets met wifi mogelijk zijn geweest.
Hopelijk dat nikon toch weer een GPS spiegel reflex camera gaat maken voor consumenten (touristen), anders ben je van compact of superzoom afhankelijk. Misschien dat er voor een nieuwere generatie GPS (die snller werkt) wel weer plaats is.
De gps functie is langzaam? Ik heb nu namelijk een d5000 en wilde graag een d5300 juist vanwege de gps functie. Maar is die wel heel erg bruikbaar?

Verder mooi dat die komt dan zakt de d5300 verder in prijs, vind de 5400 wel erg duur ten tijde van mijn d5000 kocht je voor hetzelfde geld een d90.
Touchscreen is zeker een uitkomst, zoals op mijn Canon 700D. Na een 450D te hebben gehad, kom je er wel achter. Ik kon nog net voorkomen een 650D te kopen die deze functionaliteit niet had. Wat je veelal met je knoppen deed, doe je nu eenvoudig op het LCD scherm, zelfs de shutter bedienen, i.p.v. te bewegen met de knop. ISO, sluitertijd, diafragma verander je razendsnel. Ook je foto's snel langsgaan is makkelijk. Het kantelbare scherm is verrekte handig in moeilijke posities. Kortom een vooruitgang.
Over Wifi kan ik kort zijn; ik heb een Nikon Coolpix gehad, maar het werkte maar magertjes. Het is geen echte Wifi, maar meer een interne aangelegenheid. Dan kan je volgens mij maar beter investeren in Eye-fi, hoewel ik daar geen ervaring mee heb.

[Reactie gewijzigd door Nikonman op 6 januari 2015 10:48]

Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met de wi-fi functionaliteit van mijn D5300, erg makkelijk om even onderweg een foto op de whatsapp te gooien die ik daarvoor nog had gemaakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True