Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 199 reacties

Het rooten van Android-apparaten zal mogelijk vanaf Android Nougat een stuk ingewikkelder zijn. Dat claimt Android Police op basis van nieuwe informatie van Google. Een ontgrendelde bootloader is dan vermoedelijk nodig om toestellen te kunnen rooten.

Omdat er toestellen zijn waarbij rooten mogelijk is zonder de bootloader te ontgrendelen, zullen gebruikers daar tegenaan kunnen lopen, schrijft Android Police. Het probleem zit dan in de check op de integriteit van de software bij het booten. Die 'dm-verity'-check zit al sinds Android 4.4 in het mobiele besturingssysteem, maar vanaf Nougat zal een telefoon niet opstarten als de check faalt, zegt Google.

De dm-verity-check is bedoeld om ervoor te zorgen dat telefoons geen malware aan boord hebben die het systeem compromitteren bij het opstarten. Volgens Android Police zorgen zaken als tools voor rooten en bijvoorbeeld tweaktool Xposed ervoor dat de dm-verity-check faalt en dus vermoedelijk dat het toestel niet opstart. Bij een ontgrendelde bootloader geldt dat niet. Veel gebruikers kiezen er echter voor om de bootloader vergrendeld te laten, bijvoorbeeld om ota-updates binnen te krijgen en in sommige gevallen omdat de camera beter functioneert met vergrendelde bootloader.

Google bracht deze week zijn vijfde preview-versie van Android N uit. Dat wijst erop dat de zoekgigant Nougat volgende maand als stabiele versie wil gaan uitbrengen. Dat zal in eerste instantie gaan om een release voor Nexus-telefoons. Het duurt tot nu toe telkens maanden voordat toestellen van andere fabrikanten updates krijgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (199)

Ik root juist om mijn toestel veiliger te maken. Met adaway kan je ook de hostsfile aanpassen met de lijsten van bijvoorbeeld http://someonewhocares.org/hosts/hosts en http://www.malwaredomainlist.com/hostslist/hosts.txt om malafide websites te blocken. Daarnaast heb ik root nodig om automatisch m'n DNS te wijzigen naar OpenDNS, en gebruik ik een firewall om sommige (systeem)apps toegang tot internet te ontzeggen. Met root maak ik m'n mobiel ook wat gebruiksvriendelijker.

Kortom: Ja rooten kan de veiligheid comprimeren, maar als je weet wat je doet maak je je toestel veiliger. Ik zou root niet willen missen, dan maar geen Sony toestel waarbij de fotokwaliteit (nog) minder wordt na het unlocken van de bootloader.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 20 juli 2016 22:31]

Mij idd prima dat ze rooten moeilijker maken, maar zorg dan dat er minder redenen zijn om te rooten. Waarom moet ik rooten om mijn hosts file aan te passen en zo schadelijke ads tegen te gaan?
Als het jou een zorg is, waarom vind je het dan prima? Waarom het "ik gebruik het niet dus niemand kan het nodig hebben?" Ik gebruik root om via Xposed mijn telefoon verder te customizen. Ik gebruik het om volledige backups te maken van mijn systeem/apps.
Zodat kwaadwillige apps niet hetzelfde kunnen en uw telefoon in een groot phishing device omtoveren.
Dat is exact wat google je ook zou vertellen.
Maar de echte reden is dat ze niet willen dat iedereen zomaar even de advertenties kan blokkeren van google, dan is hun hele verdien model weg.
Met het aanpassen van een hosts file kan je wel degelijk veel kwalijke zaken uithalen.
Het gaat mij niet alleen om het blocken van ads, ook om het tegengaan malware / phishing / DNS spoofing en dat soort ongein. Lang niet alle Android toestellen krijgen maandelijks de laatste beveiligingspatches mee. Dus ook met een 'lek' toestel ben ik dan relatief veilig, al kom je zonder root en met gezond verstand ook een heel eind :)

Mijn reactie was ook om aan te geven dat rooten vanuit banken e.d. vaak gezien wordt als "kans om maleware" terwijl ik dit juist doe om het tegenovergestelde.

't Is ook een hobby...Tweak omdat het kan.
Wat gebruik je om internet per app te blocken? ik gebruikte X Privacy maar die vind ik niet zo handig.
Is al een tijdje dat ik internet blokkeerde per apps. Ik gebruikte toentertijd Droidwall. Wellicht een optie?
AFWall+ is een fork die nog actief ontwikkeld wordt.
AFWall+ is veel beter. Die gebruik ik en werkt perfect.
Ik heb zelfs twee profielen, eentje die maar een paar apps internet geeft (browsers, mail, WA,...) en ook Google diensten blokkeert (die heb ik standaard aan) en als ik iets wil downloaden of updaten uit de Play store zet ik tijdelijk het 'Google' profiel aan zodat Play werkt.

Zonder root kun je Netguard gebruiken maar als je een VPN gebruikt werkt die niet meer.
Dus met root is het gewoon beter (wat ik heb dus).
Hmm als je google services blokkeert, werkt de sync van mail, calendar en contacts dan nog wel?
Ja want mail gebruik ik niet bij google.
En contacten hoef ik niet met Google te delen en hetzelfde met de kalender.
Gaat ze geen reet aan.
Ik gebruik zelf Android Firewall. Die app wordt niet meer ondersteunt en is niet meer te vinden in de store, maar omdat ik die ooit aangeschaft heb kan ik hem telkens nog installeren. Werkt nog prima op Android 6.0.1

Volgens mij is AFWALL+ ook een goeie / vergelijkbare.
Vraagje: waarom vind je Xprivacy niet handig? Ook niet met "on demand"-toestaan/blokkeren van Internettoegang?
AFWall+ is een aanrader: per app toegang blokkeren, en in te stellen per verbindignstype (dus andere regels voor Wifi, mobiel, VPN, LAN (wals je een USB ehternet aansluiting zou gebruiken) en roaming.
Ik gebruik hier adguard voor. Is eigenlijk een adblocker, maar heeft ook een firewall. En het is de enige die kon vinden die goed werkt zonder root.
Voor de eigen wifi netwerken kun je natuurlijk de DNS forceren middels de DHCP opties, daar heb je echt geen root voor nodig voor de lokale wifi althans niet. Je kunt dan eventueel een eigen PiHole server opzetten, zodat je een boel reclame en troep al blokkeert op DNS-niveau. Voor meer info zie: https://pi-hole.net/
Klopt wat je zegt. Ik block zelf ads en troep wel of niet op cliŽnt niveau.

Mijn eigen wifi netwerk staat standaard ingesteld op OpenDNS, 't gaat me er meer om op vreemde / terrasjes / vakantie wifi netwerken DNS spoofing tegen te gaan. Al is het dan sowieso verstandiger om VPN te gebruiken voor bankzaken e.d.

Ik gebruik trouwens de app Override DNS om dit gedaan te krijgen.
Bankzaken op een open wifi is helemaal niets onveiligs aan. Het wordt pas onveilig als je certificaatwaarschuwingen krijgt en die negeert.

Ga ik er wel even vanuit dat banken niet zo stom zijn om in hun apps de certificaten niet te controleren :)
Sinds de laatste tijd dat ik adaway gebruik, laden bij mij sommige websites heel traag of blijft chrome zelfs hangen. Ik gebruik een nexus5x
Apart, die vertraging heb ik op nog geen enkel android toestel meegemaakt. Hopelijk komt dat niet door AdAway maar vind je snel een andere oorzaak hiervan.
Het is zeker vaag. zover ik me herinner was dit ook niet het geval op nexus 5, toch gebeurt het alleen als ik adaway ingeschakeld heb:
AdAway maakt een hostfile aan met een enrome lijst aan foute domeinen om die ads te blokkeren, en op oudere hardware kan dat wel eens vertraging opleveren.
Oudere hardware snap ik, de nexus 5x de snelste smartphone, nee. toch verwacht ik niet dat de n5x te zwak is om dit aan te kunnen. ps heb jij nog een aantal hostfiles doe goed werken?
Ik gebruik het zelf niet meer (unlocked LG G4) maar ik had eigenlijk veel succes met alleen de lijst van 'someonewhocares'. Ik had dus niet alle lijsten aangevinkt maar alleen die, en dat leverde en wel goeie prestaties (op mn Nexus 4 en 5) ťn ik zag vrijwel geen ads.

http://someonewhocares.org/hosts/
Je hebt gelijk en ongelijk.

Als je root en doet wat je zegt en dan weer ot-root, dan ben je veiliger.

Als je ge-root blijft, dan kan je niet onveiliger zijn omdat alles alles kan wijzigen. Wees hiervan bewust!
Wat een onzin. Het feit dat je root hebt, betekent niet dat elke app zomaar alles mag. In principe draait er niets met root privileges. Elk proces dat root rechten wil, moet daarom vragen en pas nadat de gebruiker toestemming geeft, krijgt het die rechten.
Ik kan niet geloven dat ik naar beneden ge-mod ben en jij omhoog.

Vraag het aan ANY iemand die iets weet van (android security). Shit, ik hoorde een van de vooraanstaande security experts op de XDA conference in Miami het jaren geleden zo zeggen: 'ge-root rond lopen is alsof je telefoon het internet opgaat zonder condoom'.

En als mobile/android dev: yup. Escalatie is zo gedaan, en als je ge-root bent dan is dat einde verhaal. Escalatie van een app/process/thread ZONDER root betekent iig dat het System nog een beetje veilig is.

Zucht. Tweakers is qua kennis van de users echt een beetje achteruit gegaan.
Misschien moet je jezelf dan ook een beetje verdiepen. Op mijn telefoon kan geen enkele app zomaar root rechten krijgen, zonder daarom te vragen.

En voordat je gaat beweren dat systemen als su onveilig zijn, dergelijke systemen worden al tientallen jaren gebruikt in de unix wereld!

Ik denk dat nuance hier het sleutelwoord is. Het is niet zo zwart-wit als jij stelt.
Ik heb me hierin verdiept.

Uit 2014

2015

2016

En er zijn er vele meer voor elk jaar en die gaan ook nog vele jaren terug.

"Ik denk dat nuance hier het sleutelwoord is. Het is niet zo zwart-wit als jij stelt. "

Helaas. Het ge-root houden van je telefoon (en dat is waar ik het over had) is gewoonweg gevaarlijk omdat privilege escalation nou eenmaal kan. En als je geroot bent is dan het veranderen van system files een eitje. Als je niet geroot bent dan is het wat lastiger. Maar zoals de bovenstaande links laten zien is dat ook niet onoverkoombaar en is het stilletjes in de achtergrond te doen. Dat is nu eenmaal waarom een standaard toestel niet geroot geleverd word. En waarom security onderzoekers zeggen dat. als je toch moet rooten om iets te doen, je beter dat kan doen terwijl je in 'airplane' mode zit en dan direct moet ont-rooten.
Hmm, alhoewel ik het met je eens bent, dat je moet oppassen met root access, zie ik de relevantie van je links totaal niet. Ze gaan over exploits die gevonden zijn in Android, die escallatie mogelijk maken, _zonder_ dat er root access is. In die context voegt lokale root access dus geen enkel risico toe. Ik zie dus ook niet in hoe dat je punt ondersteunt :)
Weetjewat, kerel: ik heb het dit weekend maar weer eens gevraagd aan de heren die security talks gaven op de Big Android Barbecue Amsterdam: je hebt gewoon geen gelijk. Niet in de verste verte.

Ik kan bijna niet geloven dat ik zoeits heb gevraagd: ik wist wat het antwoord zou zijn op basis van mijn eigen kennis en wat ik zulke heren eerder heb hopren bespreken. Maarja.

Je hebt het nu van een redelijk competente Android programmeur gehoord die veel bezig is met security/encryptie en die zegt dat ie het met mensen heeft gevraagd die alleen dat voor hun werk doen (dat had ik al een tijd geleden gedaan, maar nu maar weer eens).

Zie maar wat je ermee doet, maar val mij maar niet meer lastig.

En ga alsjeblieft nooit iemand ook maar security advies geven, want je weet er gewoonweg niet genoeg van en stuurt mensen het verkeerde pad op.

[Reactie gewijzigd door MacD op 17 augustus 2016 19:24]

haha, je argument is nu dus, is dat je gelijk hebt, omdat ik niet gelijk hebt en omdat iemand anders het zegt? ;)

Het concept van verhoogde privileges krijgen dmv een programma (zoals bv supersu, su, sudo, etc) dat vraagt of je dat wil, wordt op zo'n beetje elk modern operating system gebruikt (tenminste Windows, OSX, Linux, *BSD, etc) en jij wil beweren dat het per definitie onveilig is? Zonder argumenten (anders dan, andere mensen zeggen dat het zo is)?

Let's agree to disagree here ;) Kudos voor je volharding btw :)
In mijn ervaring met bvb Sony en de Nexus lijn denk ik dat dit een goede ontwikkeling is. Toestellen van fabrikanten die zich (ondermeer) richten op de community zijn sowieso vrij toegankelijk (bij de Nexus lijn is het unlocken van de bootloader peanuts, bij Sony kan dit op eenvoudig verzoek) en hebben mensen die dit doen ook de nodige aanwijzingen gehad over de mogelijke risico's van het unlocken en rooten. De consumer reeksen of reeksen waarbij de fabrikant een stuk minder open is, zijn dan meteen ook alweer wat veiliger.

Door de extra last om een toestel te rooten zal de community dan wellicht ook meer geconcentreerd worden op de "open" merken, wat denk ik sowieso beter is (meer roms en community ondersteuning). Fabrikanten die dan toch voor de community willen kiezen zullen dit ook bewuster moeten doen (zoals bvb Sony).
Ja klopt, alhoewel het onhandig kan zijn. LG biedt voor bijv de G4 een unlock tool aan maar gebruik ervan zorgt er automatisch voor dat je garantie vervalt. Gaat er dan iets aan je toestel stuk (binnen de normale garantie) dan wordt dat niet (kostenloos) opgelost.
Lekker dan, je koopt een apparaat maar je mag er alleen mee doen wat je wilt als je de bootloader unlocked = garantie kwijt en vele andere nadelen. (afhankelijk van merk/model de camera functies, geluid- en beeldkwaliteit etc)
Het voordeel van Android ten opzichte van andere besturingssysteemen is juist dat je er mee kan doen wat je wilt.
Gelukkig zijn er vele handige mensen die daar binnen de kortste keren een remedie voor uit zullen brengen. :)
Tezamen met de nieuwe "functionaliteit" dat je pas rechten aan een app toekent na het installeren (lange download, installatie en dan pas zien dat je de app niet kan/wil gebruiken ivm de vereiste rechten) begint Android in mijn ogen steeds minder aantrekkelijk te worden.
Als ik morgen benzine in mijn nieuwe dieselwagen kap, mag ik dan garantie gaan claimen bij de fabrikant van de wagen?
Als ik morgen een AMD CPU in mijn Intel laptop probeer te steken, mag ik dan nog garantie gaan vragen bij de fabrikant?

Je maakt zelf de keuze om het toestel te gaan gebruiken op een manier waarop de fabrikant het niet bedoeld heeft, hoe kan deze dan nog garant staan voor de goede werking van het toestel?

Je maakt zelf de keuze om te rooten en je weet op voorhand wat de gevolgen kunnen zijn. Wil je dan toch rooten met garantie? Neem dan een toestel van een fabrikant die het toestaat.
Dat is echt een verkeerde vergelijking.

Als jij een laptop koopt met Windows 10 en er vervolgens Ubuntu op zet, mag een fabrikant dan garantie weigeren als het beeldscherm stuk gaat? Nee, natuurlijk niet.

Of als jij een laptop koopt met allemaal bloatware voor geÔnstalleerd, mag jij dan een kale Windows 10 erop zetten? Volgens de fabrikanten van mobiele telefoons mag dat niet.

Hier is precies hetzelfde aan de hand. Garantie verliezen door rooten of de bootloader unlucken is echt de grootste onzin dat er is. Nog los van het feit of het zogenaamd verliezen van garantie juridisch houdbaar is.

[Reactie gewijzigd door Lennyz op 20 juli 2016 20:13]

Afhankelijk van welke voorwaarden de fabrikant stelt voor een eventuele fabrieksgarantie (is in Nederland namelijk niet wettelijk verplicht, dus een fabrikant mag zelf kiezen of deze een fabrieksgarantie aanbiedt en zo ja, tegen welke voorwaarden) mag een fabrikant best fabrieksgarantie weigeren als jij er een ander OS op zet en zij dit uitsluiten in de voorwaarden voor fabrieksgarantie (het zal niet vaak voorkomen, maar juridisch gezien is het geen probleem). Met de fabrikant heb je geen verkoopovereenkomst, dus zijn zij ook niet gehouden aan de wettelijke bepalingen ten aanzien van (non) conformiteit (uitzondering hierop is wanneer de fabrikant ook de verkoper is, bijv. bij een aankoop in een Apple Store).

De verkoper van het apparaat mag echter geen garantie weigeren tenzij het probleem aantoonbaar komt door het vervangen van Windows 10 door bijv. Ubuntu (tenzij er van te voren voor de aankoop zeer duidelijk is aangegeven dat het installeren van Ubuntu tot defecten kan leiden), daar de verkoper zich moet houden aan alle wettelijk vastgelegde bepalingen ten aanzien van (non) conformiteit.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 20 juli 2016 23:56]

Ik weet niet of ik het hier mee eens ben. Een computer van software voorzien is iets anders, dan een ander electronisch apparaat. De vraag is waar een smartphone onder valt. Is het een computer, of een regulier electronisch apparaat?
Als jij een custom firmware plaatst op jouw wasmachine, koffiezetapparaat, televisie, inbraaksysteem, en het werkt niet, of dingen gaan kapot daardoor... dan vind ik het heel normaal dat de fabrikant moeilijk gaat doen over de garantie. En dan ben ik het wel eens met de stelling van Blokker_1999.
Een x86 computer is een general purpose device, waar verschillende os-en voor bestaan en diverse toepassingen voor te bedenken zijn. Een pc kan worden gebruikt als tekstverwerker, fileserver, besturing van een kruispunt, een productie-proces, als weerstation, router, game console, etc, etc, etc.
Ik denk niet dat een smartphone hieronder valt. En ik neig dan ook te zeggen dat een smartphone een standaard electronisch apparaat is die je moet gebruiken zoals de fabrikant 'm levert en bedoeld heeft. Doe je wat anders, en zaken gaan kapot of werken niet, dan is dat jouw eigen risico en dan loop je het risico dat je recht op garantie vermindert of vervalt.

[Reactie gewijzigd door segil op 20 juli 2016 22:39]

Natuurlijk is een smartphone een computer.

Gebruiken zoals de fabrikant bedoeld heeft? Zet elke app die beschikbaar is erop.. Dat zal niet gaan vanwege ruimtegebreken. Staat er in de handleiding welke app je wel en niet moet installeren?
Apps is wat anders dan een andere firmware installeren.

Als een smartphone een normale computer is, dan is een router dat ook. Of een koffiezet apparaat met electronische besturing.

Een smartphone is een specifiek apparaat. Het ondersteunt ook slechts 1 OS over het algemeen. (Windows phone, iOS en Android zijn niet uitwisselbaar)
Dat maakt het al enorm verschillend t.o.v. een reguliere computer.
Zo specifiek is het helemaal niet. Snapdragon is een ARM variant in de Lumia. Samsung Galaxy S heeft ook een ARM variant aan boord die Cortex heet.

Voor platformen die echt qua architectuur ben je zo'n 10 a 15 jaar te laat, dan moet je terug naar de UNIX oorlogen. Waar SPARC echt iets anders was dan een Motorola.

Maar je hoef mijn woord niet te geloven, lees jezelf maar in:

https://en.wikipedia.org/wiki/Qualcomm_Snapdragon
https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_S
Er bestaan ook nog tablets met een x86 CPU…
http://www.iculture.nl/ni...ijft-geldig-na-jailbreak/

met een root mag je gewoon garantie claimen. kan de fabrikant bewijzen dat het gebreek komt door de root dan vervalt de garantie. Maar dat is 9/10 keer niet het geval.

Als ik een AMD CPU in mijn laptop stop en zou werken. Maar 5 dagen later is mijn ram kapot. Zou dat geen probleem moeten geven. Tenzij de fabrikant kan bewijzen dat de AMD CPU de ram gesloopt heeft. Maar om een wat betere vergelijking te maken. Ik koop een laptop met windows er op. Dit bevalt mij niet en stap over op linux. Nu wil jij zeggen dat mij garantie is vervallen?
Ook als je zelf (bijv bij LG) tijdens het downloaden van de software accoord gaat dat je begrijpt dat garantie vervalt?
http://developer.lge.com/...dev?categoryTypeCode=ANRS
Ja dit komt omdat wij in europa over garantie van een deugdelijk product praten. en niet over fabrieks garantie. Ga je direct naar LG kunnen en zullen ze het ook niet onder de garantie laten vallen(tenzij ze hem direct aan jou verkocht hebben).

https://www.consuwijzer.n...cht-op-deugdelijk-product
Ja, maar je slaat een stap over. Bepaalde LG toestellen kunnen alleen worden unlocked via hun eigen software, waar expliciet bij staat vermeldt 'voor ontwikkelaars', en ze zijn vrij duidelijk in de consequenties die het gebruiken van die software heeft, voordat je het hebt kunnen downloaden.

Dan nog zou je als consument garantie mogen claimen? Nadat je helder bent geÔnformeerd dat jouw toepassing wel eens kan zorgen voor problemen?
Ja omdat de kans erg klein is dat die aanpassingen voor bv een kapot scherm kunnen zorgen. vertoont je tv software matige problemen dan zal garantie claimen lastig zijn ja.(en terecht).
Je moet het onderscheid zien tussen wettelijke garantie en fabrieksgarantie. Fabrieksgarantie is niet verplicht en kan dan ook vervallen dmv rooten/bootloader unlocken.

Echter heb je altijd recht op een deugdelijk product zoals loki504 ook aangeeft. Voor smartphones geldt doorgaans 2 jaar wettelijke garantie.

Let wel op dat binnen de eerste 6 maanden de bewijslast bij de verkoper ligt en na 6 maanden bij jou. Na 6 maanden moet je dus zelf aantonen dat het defect niet je eigen schuld is.

Bron

[Reactie gewijzigd door Bas1234567 op 22 juli 2016 10:53]

Ah ok, en dan kan rooten wel eens voor roet in het eten zorgen (pun intended) ;-)
Wat een onzin, je doet net of rooten schade aan je hardware toebrengt. Een totaal scheve vergelijking.
Eerder als ik mijn vrouw in mijn auto vervoer ben ik dan ineens mijn garantie kwijt? Of als ik Windows 98 op mijn laptop probeer te draaien ben ik dan mijn garantie kwijt?
Rooten heeft niks te maken met wat de fabrikant denkt over beoogd gebruik, rooten betekent het toe-eigenen van administratie rechten zodat je zelf kan bepalen wat er wel en niet op je gekochte apparaat draait.
En ja, ik weet ook wel dat er (domme) gebruikers zijn die dan verkeerde dingen doen maar dat betekent in mijn ogen niet dat een fabrikant het recht heeft om dan maar iedereen te bestraffen die wil rooten.
Nee maar als je een ROM installeert die voor het gemak alle temperatuur sensoren negeert waardoor je toestel oververhit raakt, dan is dat gewoon garantie? Terwijl dat wťl in de aangeleverde (werkende) software van de fabrikant zit.

Ik vind het ook reuze onhandig, maar zoals ze het zelf stellen, ze kunnen niet meer garanderen dat de hardware blijft werken zoals deze bedoeld is omdat de aansturing ervan buiten het bereik valt als je zelf het OS aanpast.
Dat kan alleen met een Custom Kernel, en daar moet je nou juist weer een unlocked bootloader voor hebben.
Bovendien kan een fabrikant dat gemakkelijk verifiŽren als hij het toestel ontvangt voor garantie en dan heeft hij het recht om de garantie te weigeren wegens verkeerd gebruik.
Om maar even op jouw voorbeeld in te haken:
Als je benzine in een diesel gooit dan wordt garantie op de motor claimen inderdaad moeilijk maar op het moment dat de boordcomputer blijft crashen heeft dat er natuurlijk helemaal niets mee te maken.

Het belangrijkste is dat de winkel het aannemelijk moet maken dat het gebruik van de verkeerde branstof de oorzaak van het defect is. Bij het unlocken van de bootlooder zal dat in de meeste gevallen niet verder komen dan bricks.
Tezamen met de nieuwe "functionaliteit" dat je pas rechten aan een app toekent na het installeren
Als je via de playstore installeert krijg je netjes een overzicht van de nodige rechten voor je daadwerkelijk tot installatie over hoeft te gaan.
Andorid 6 apps vragen helemaal geen rechten bij installatie, pas als ze het nodig hebben vragen ze er om...

Anyway Andorid 6 rechten zijn heel erg uitgekleed (te basaal), doe mij die oude maar, maar dan wel met de optie wat ik wel en niet toe sta uiteraard.
Ah, dat dacht ik dus ook.
volgens mij zijn het gewoon precies dezelfde rechten als die ze in de playstore laten zien. en nu kun je gewoon kiezen. eerder was het ook zo dat het lijstje best wel algemeen was, dus gewoon: camera, contacten, opslag, en nog een paar van de dingen. ik vind het wel fijn dat je gewoon zelf kan kiezen. als je wilt dat een app iets niet meer mag kunnen, kun je dat tenminste in de instellingen uitzetten of de permissie weigeren. al zijn er wel een heel aantal apps die het dan gewoon niet meer doen.
En dat kon ik dus dankzij root al sinds Android 4
niet iedereen heeft root en niet iedereen wil of kan dat, op veel telefoons zorgt root ervoor dat de fabrikant geen grantie wil geven en er komen ook makkelijk andere problemen op het gebied van malware om de hoek kijken.

voor de normale gebruiker is het gewoon beter geworden.
Wat is er nou beter aan als er een functie die je toch niet gebruikt niet meer beschikbaar is dan?
De gewone gebruiker heeft nu tenminste een beetje controle over wat een App wel en niet mag, vroeger was alles ja of nee, niet een paar ja en een paar nee
op veel telefoons zorgt root ervoor dat de fabrikant geen grantie wil geven en er komen ook makkelijk andere problemen op het gebied van malware om de hoek kijken.
En aan dat eerste moet de wetgever/ uitvoerende macht eens snel een einde aan maken :)

Dat van malware is niet waar, dat is juist het probleem op standaard ROMS. Onveilig en malware standaard meegeleverd.
"malware standaard meegeleverd" adware en voorgeÔnstalleerde apps zijn niet direct malware. Als je gaat rooten en bijvoorbeeld apps uit een Blackmarket installeert loop je gewoon meer risico dan wanneer je geen root hebt, zeker met de laatse versies van Android waarin de selinux kernel zit.
Zie deze lijst:
https://developer.android.../Manifest.permission.html

En deze lijst:
https://developer.android...est.permission_group.html

Google is die 2de lijst flink aan het promoten (want dat is de manier om die popupjes te krijgen ipv eisen bij het installeren) en komt dus veel vriendelijker over. Echter de keuze wat je een app wel en niet wilt laten doen is wel veel kleiner geworden.

Je kan niet meer kiezen om wel je contacten te laten lezen maar niet te laten schrijven, je geeft in 1 klap toestemming voor beide, of geen toestemming voor beide.

Doe mij maar de oude manier en dan met App Ops (dus dat je net als met Android 6 gewoon vinkjes hebt), of Privacy Guard (dat je net als nu de vraag krijgt of een app ergens bij mag) wat ook in CM zit...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 juli 2016 21:38]

Nou, sinds ik op Android 6 zit is dat dus niet meer het geval...
(of misschien heb ik sindsdien alleen maar apps geÔnstalleerd die geen rechten vragen lol)

[Reactie gewijzigd door Knutselmaaster op 20 juli 2016 19:05]

Nee hehe. Sinds android 6 kan je per app de rechten instellen.

offtopic:
Nouja, eigenlijk meer per categorie, en bijvoorbeeld de internetpermissie afnemen is ook niet mogelijk
Behalve internettoegang.
Alle apps hebben nog steeds standaard internettoegang en dat kun je niet uitzetten terwijl dat wel zou moeten kunnen. Een zaklamp of andere offline apps zouden dan door de gebruiker geblokkeerd moeten kunnen worden zodat je zeker weet dat ze geen malware binnenhalen.

Leuk als die veiligheids patches maar als je alle apps internettoegang geeft is dat net zoiets als een huis met allemaal camera's en alarminstallaties maar alle deuren zijn open.

Een firewall moet standaard in ieder OS aanwezig zijn.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 20 juli 2016 21:50]

Internettoegang is noodzakelijk om advertenties te downloaden. Google's businessmodel is...
Ik zit hier op 6.0.1 en ik krijg, nog gewoon als altijd, elke keer de vraag vanuit de Play store "App X wil A, B en C kunnen/doen, vind je dit goed?"..
als je apps hebt die voor android 6 zijn gemaakt, krijg je niet bij het installeren al de popup, bij alle andere apps wel. het zou beter zijn als je in de store bij de beschrijving van de app ook direct de permissies kan zien.
Die permissies kan je gewoon zien in de store als je naar beneden scrolt en op "informatie over rechten" klikt. Ze zouden het natuurlijk wel bovenin kunnen plaatsen.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 21 juli 2016 12:57]

Dat overzicht komt ook als je buiten de play-store om installeert.
Lekker dan, je koopt een apparaat maar je mag er alleen mee doen wat je wilt als je de bootloader unlocked = garantie kwijt en vele andere nadelen.
Ik snap dat je er als recht-geaarde Tweaker er zo over denkt. Het punt is alleen: je kunt consumenten hier gewoon niet in vertrouwen. In mijn dagelijkse leven kom ik met regelmaat klanten tegen die geen genoegen willen / kunnen nemen met de standaard oplossing die ik ze aanbied. Feitelijk zijn dat de groep klanten die net als jou zouden willen rooten.

Maar feit is: ze snappen er in de praktijk geen hol van. Ik heb claims aan de broek gekregen van duizenden euro's omdat wij zogenaamd iets fout hadden gedaan, terwijl de developer in kwestie gewoon de boel had verkloot. Sterker nog: wat hun 8 uur kostte (research, ontwikkelen, testen, publiceren) was feitelijk niets meer of minder dan ťťn configuratie instelling.

Al die mensen die zelf gaan lopen klooien met custom roms zijn gewoon de nagel aan je doodskist als fabrikant. Het ontbreken van custom roms bij Apple creŽert natuurlijk aan de ene kant ontevreden gebruikers (ik wil kunnen rooten), maar aan de andere kant een enorme grote gebruikersgroep die wel tevreden zijn. Als je dan als fabrikant moet kiezen tussen het ene of het andere, dan wist ik het ook wel.
Al die mensen die zelf gaan lopen klooien met custom roms zijn gewoon de nagel aan je doodskist als fabrikant.
Dat is dan jammer. De fabrikant is er voor de consumenten en niet omgekeerd.
Als fabrikant moet je er ook zijn voor je consumenten, maar als consument verwacht je als eerste en bovenal een werkend toestel. Als ik dat als fabrikant zijnde kan garanderen, met als keerzijde dat je wellicht geen custom roms kunt uitvoeren, then so be it. In dat geval verwijs ik je graag door naar een mede-concullega die dat wel toestaat. Kun je daar lekker de boel om zeep helpen en zand in de raderen strooien.
http://www.iculture.nl/ni...ijft-geldig-na-jailbreak/

Mag je het als fabrikant alnog gaan uitvechten met je verkopers.
Waarom te zot voor worden? Als je hardware goed is heb je als fabrikant niets te frezen. Of is rooten ineens schadelijk voor je telefoon? Nee mijn pc gaat toch ook niet kapot omdat ik linux er op draai. Of besluit android er op te gooien.

Was het probleem niet gekomen als ik de orginele software had gedraaid? Zoja dan vervalt de garantie. Maar die kans is erg klein. We veranderen iets software matig. We schoeven hem niet open. We koken hem niet in cola. En gooien hem ook niet van een flat gebouw. Dus als je hardware gewoon werkt zoals het hoort is er niets aan de hand.
Ik snap je punt en je hebt ook zeker geen ongelijk, maar ik deel je mening niet. :-)
Dat mag uiteraard. Jij zal misschien ook wat meer uit fabrikant oog punt kijken. En ik niet :)
Het verlopen van de garantie bij het unlocken van de bootloader verschild per fabrikant. OnePlus geeft exact dezelfde garantie over hun telefoons als ze geunlocked zijn.
http://www.iculture.nl/ni...ijft-geldig-na-jailbreak/

Lang lezen europa. Maakt niet uit van welke fabrikant het is. Tevens hebben wij in europa eigenlijk niets met de fabrikant te maken.(al mogen wij daar natuurlijk wel gebruik van maken).
Valt wel mee, bootloader unlocken zorgt er niet automatisch voor dat de garantie vervalt, wat de fabrikant ook mag zeggen.
Tegenwoordig is rooten ook lang niet meer zo nodig als dat het vroeger was. Bovendien checken steeds meer applicaties of het toestel nog 'legit' is (banken, tv-apps) waardoor het ook echt minder aantrekkelijk is. Ik vind het zelf in ieder geval niet erg.
ik heb nog tv-app of bank app gezien die moeilijk deed vanwege een aanwezige root :?
Er zijn enkele banken die het wel checken, Barclays bijvoorbeeld. Of het in Nederland ook gebeurd weet ik niet.
De NFC betaal app van de ING gaf anders keurig aan dat het om een geroot toestel ging (of custom ROM) en dat de ING dus niet kon garanderen dat alles zou werken. Dat was op een Oppo Find 5 (voor ik m'n 1+1 had)
Heb wordt dus keurig gezien of je een geroot toestel hebt of niet. Krijg je ook dezelfde garanties van de ing app als bij een niet geroot toestel als er plotseling wat wordt afgehaald van de rekening?
Er zijn apps die je root-status kunnen verbergen, waardoor die apps niet meer zeuren en het ook niet meer door (kunnen) hebben :)
Ik heb nog niets gevonden dat bij mij werkte. Zelf heb ik Rabobank, en de NFC betalingzooi kreeg ik niet aan de praat op mijn gerootte Note 3.
Is dit NFC i.c.m. met je simkaart, of het "oudere" mechanisme met Rabo wallet wat maar op 3 apparaten werkt.
De app van Argenta en de bancontact app werken niet met root. Bancontact heeft gewerkt een ttijdje met roatcloak maar nu niet meer.
In BelgiŽ hebben we daar veel last van. Zowel Yelo van Telenet als TV Overal van Proximus willen niet werken op een geroot toestel. Ook de Bancontact-app doet het bij mij niet, en Snapchat wil ook niet opstarten als xposed wordt gedetecteerd. Het stoort me wel, maar ik verkies nog altijd de voordelen van het rooten boven de offers die ik ervoor moet maken.
Snapchat die niet start als je Xposed hebt? Is dat alleen vanaf Android 6 oid? Ik heb een LG G2 met stock Lollipop + Xposed.
Nee, dat is al een tijdje zo, en op oudere versies van Android ook. Misschien dat Snapchat daarmee gestopt is. Ik zit nog op een heel oude versie van Snapchat waar ik geen last heb daarvan :)

Lichtjes verkeerd uitgedrukt trouwens: 't is niet "niet starten", maar "niet inloggen". Als je altijd al ingelogd was, en gewoon de updates gedaan hebt, heb je denk ik geen problemen.
Snapchat wil idd niet inloggen wanneer je eerst Xposed installeert en daarna Snapchat download via de Play Store. Om dit te voorkomen, eerst Snapchat verwijderen, daarna Xposed framework uninstaller flashen, dan weer snapchat installeren + inloggen en dan kun je Xposed framework weer flashen.
horizon go doet ook moeilijk met een geroot toestel
misschien vroeger (upc tijd) want sinds die app te gebruiken is als Ziggo gebruiker heb ik nog nooit problemen gehad met de Horizon Go app (op mijn Note 4 die al sinds dag 1 geroot is zonder rootcloak of andere hulpmiddelen. Just plain root)

[Reactie gewijzigd door Yucko op 20 juli 2016 20:53]

Ik heb een tablet die geroot is en ik heb op de tablet rootcloak geÔnstalleerd anders werkt het niet
Root breekt de DRM waardoor het toestel untrusted wordt beschouwd. Je kan een roothide proberen (via Xposed) maar dat werkt niet altijd.
Gelukkig werkt dat idd voor de Horizon Go app. :)
Ziggo Horizon Go (kan geen zenders bekijken) appt werkt niet, Snapchat werkt niet. NFC betalen van Rabobank en niet.

Voor al deze apps werken de 'hide root' apps van XPosed, zoals rootcloak, helaas ook niet.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 20 juli 2016 20:22]

Vreemd, hier draait Ziggo's Horizon Go zonder problemen op 2 geroote devices. :?
Yelo TV van Telenet werkt(e) niet wanneer het een geroot apparaat aantreft.
Yelotv in Belgie werkt niet met rrot
Dan kan je Xposed installeren en met RootCloak module.
Is Xposed en/of de RootCloak module dan al goed werkend onder Android M?
Ja al lang. Hier kan je de zip downloaden: dl-xda.xposed.info/framework/
Daar is dan weer RootCloak voor.
Werkt niet voor Ziggo en Snapchat.
Je hebt het niet nodig voor Snapchat. Snapchat blokkeert Xposed, niet root.
Is er een enige reden waarom ze Xposed blokkeren?
Snapchat vind het niet fijn als ze aan hun app functionaliteiten wordt gerommeld. Zo kan je met snapprefs bijvoorbeeld de locatie spoofen, foto's van anderen automatisch opslaan zonder dat men het door heeft en foto's direct van je fotogallerij snappen.

[Reactie gewijzigd door Baris op 20 juli 2016 22:47]

Die werkt jammer genoeg niet altijd :-) Bij Proximus TV Overal en de Bancontact-app moet ik helaas vaststellen dat ze niet meer te gebruiken zijn als je gsm geroot is, ook niet met RootCloak.
Al eens Voodoo OTA Rootkeeper geprobeerd? Dat heeft ook een functie aan boord om tijdelijk te unrooten.
Android gaat de kant van Apple op en wordt hierdoor alleen maar veiliger. En Apple gaat de kant van Android op, steeds meer mogelijkheden voor bv App ontwikkelaars. Het wordt steeds moeilijker om te rooten of te jailbreaken. Ik denk dat het grote publiek het allemaal wel best vindt, Denk echter dat een kleine groep diehards het minder leuk zal vinden.
Hoezo gaat Apple de kant van Android op, op vlak van slechte veiligheid? iOS past nog steeds sandboxing toe, wat er voor zorgt dat App-onwtikkelaars niks verkeerd kunnen doen.

Als je dan toch een applicatie hebt die gebruikt maakt van e.g je contacten, foto's,... Kun je dat bij instellingen netjes uitzetten zodat die applicatie daar geen toegang tot heeft.
Veiliger in welke zin? Mooie quote van maker van RootCloak:
"If your application relies on whether a user is rooted or not, your application isn't safe in the first place"

Ik zie niet in hoe het systeem veiliger wordt door het rootproces te compliceren.
Steeds meer mogelijkheden? Roep me maar als de NFC of fingerprint api beschikbaar is :p
Hoe bedoe je de fingerprint API? TouchID kan gewoon gebruikt worden in apps. Onder andere 1Password en Mijn KPN doen dat.
Laat ik beginnen dat ik ook een Lumia 640 heb. Ik gebruik sinds eind 2013 Windows Phone, heb de Windows Phone 8.1 Technical Preview gedraaid en draai sinds dag 1 het Windows Insider Preview programma op mijn telefoon. Ik durf dus best te zeggen daf ik Windows Phone / 10 Mobile uit mn hoofd ken, alle voor en nadelen weet, etc.

Dan nu de inhoud.
Er zijn een paar mobiele besturingssystemen. Android, iOS, Windows 10, Tizen en Ubuntu Touch. Tizen is maar op twee telefoons te koop welke alleen in Aziatische landen als India worden verkocht.
Ubuntu Touch is ook maar op een paar telefoons te verkrijgen. Deze valt dus ook direct af.

Niet iedereen heeft ruim §700,- voor een telefoon over. iOS valt dan ook weg.
Veel mensen verkiezen om duidelijke en hťťl begrijpelijke redenen voor Android.
De grootste reden is nog altijd apps. Vele missen, neem alles van Google, Snapchat, Sonos, etc. Vele apps lopen daarnaast hopeloos achter en missen functies, bijvoorbeeld bank apps, Spotify, WhatsApp, nu.nl, etc)

Daarnaast heeft ruim 90% van de mensen die op mijn telefoon reageren de zelfde opmerking, ze kunnen gewoon niet uit de voeten met Live Tiles. En ik snap het. Als icoon werken ze niet echt heel lekker. Ze zijn allemaal wit op een zelfde achtergrond.
Als live tile, een passieve widget, zijn ze ook niet heel geweldig. Ze laten een foto zien, succes om dan direct te zien dat het de app is die je zoekt (ik ga niet mijn homescreen uit mijn hoofd leren, heb leukere dingen te doen). Als ze tekst laten zien heb je er ook niks aan. Alle tekst heeft de zelfde grootte, er is dus geen hiŽrarchie. Een app herkennen doe je ook al niet heel makkelijk meer, alle tekst tiles zien er hetzelfde uit.

Ik heb in alle tijd maar liefst 1 iemand naar Windows Phone zien gaan. Die is na een jaar weer terug gegaan naar Android.

Mensen boeien updates niet veel. Voor hun is dit deel van Android geen probleem. Ze krijgen namelijk vaak amper tot niets mee van alle lekken. Deze worden door google opgelost met Play Services en ze merken er niks van.
Uit mijn ervaring kan ik ook vertellen dat de meeste niet veel geven om de net iets betere performens (ik heb mijn Lumia 640 (Windows 10 Mobile non insider) met een Moto G vergeleken, nek aan nek de hele tijd, ging om halve secondes, verwaarloosbaar voor 99% van de mensen).

Het design van Android is door Google heel erg aan gewerkt. Het is niet meer het lelijke eendje uit het Android 2 en 4 tijdperk. Ik heb nog nooit iemand gehoord dat ze hun dingen niet op hun Android telefoon konden (als iemand bij mij in de klas iets tech gerelateerd niet snapte, kwamen ze naar mij toe, kans ruimte zat dus).

Ten opzichte van Android heeft Windows al lang geen grote voordelen meer. Sinds Windows 10 Mobile durf ik best te zeggen dat Android design consistenter is in alle Google apps en fabrikanten gaan ook steeds meer stock Android, Microsoft krijgt in zijn eigen apps nog geen hamburger menu gelijk. Android heeft meer apps en performens is ook geen groot verschil meer. Ik kan eerlijk gezegd geen rede bedenken dat ik iemand een Windows Phone zou aanraden boven een Windows telefoon of iPhone.
Ik heb een lumia 640 xl en heb deze een jaartje en 2 maanden en ben best wel tevreden. Wel al eenmaal een RMA gedaan omdat ik lijmsporen zag in mijn scherm, maar dit werd keurig opgelost.
Niet iedereen heeft ruim §700,- voor een telefoon over. iOS valt dan ook weg.
Je moet dat totaal anders zien. Die telefoon van 700 euro heeft na 2 jaar nog 50% restwaard. Dit is bij veel andere telefoons een stuk minder het geval. Uiteindelijk zijn de kosten heel goed behapbaar.
Waarom gebruik jij hem nu? Precies, omdat je een app nodig hebt die voor Windows niet beschikbaar is.

Zoals er zo veel niet beschikbaar zijn.
Lang verhaal kort, ik snap niet waarom mensen Android blijven gebruiken |:(
voor pokemon go :?
Lang verhaal kort, ik snap niet waarom mensen Android blijven gebruiken |:(
Je geeft het toch al aan in je eigen post? Jij moet nu 200+ euro uitgeven alleen om pokemon te spelen omdat je een windows telefoon hebt.

Ondertussen betaal ik 750 euro voor mijn iPhone 6S, deze kan ik na 2 jaar weer doorvekopen voor minstens 400 euro. Uiteindelijk betaal ik dus maar 350 euro voor 2 jaar telefoongebruik. Dat is minder dan wat jij voor jouw twee toestellen betaald hebt. :D
Is het niet zo dat bij een groot deel van de toestellen een unlocked bootloader, nu al, een vereiste is?
Ja bij de meeste wel zover ik weet.
Maar wacht, als ik mijn nexus 5X wil rooten dan moet de bootloader al unlocked zijn,toch?
Voor zo ver ik weet wel. Volgensmij heb ik dat sinds 5.0 al moeten doen
als ze dan voor bepaalde apps wel even de juiste permissies kunnen regelen? want dat is de reden voor mij om te rooten....

maar goed eerde was de Horizon Go App ook 1 van de apps die duidelijk niet werkte met root.. tegenwoordig werkt ze gewoon met root..
als ze dan voor bepaalde apps wel even de juiste permissies kunnen regelen? want dat is de reden voor mij om te rooten....
Hoe bedoel je dit? Per app kan je permissies geven en terugtrekken. De app om mijn abonnement te beheren hoeft geen toegang tot mijn contacten, die permissies heb ik dan ook ingetrokken
Naast systemless root systemless xposed incoming?
Pure speculatie natuurlijk, maar dat zou het wel makkelijker maken en wordt dit vermeden.
Of je zet gewoon die check uit door middel van een tweak, dan ben je er ook.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True