Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 276 reacties

Volgens geruchten komt de eerstvolgende nieuwe Android-versie al volgende maand uit. Het gaat om Android 7 Nougat, waarvan Google al enkele bèta-versies heeft uitgebracht. De nieuwe software zou naar verluidt niet uitgebracht worden voor de Nexus 5.

Dat zegt Evan Blass, die via zijn Twitter-account vaak de eerste is met dergelijke informatie. Volgens Blass komt versie 7 van Android volgende maand uit, al gaf hij geen precieze datum voor de release. Tegelijkertijd met de softwareupdate komen er beveiligingspatches uit. Ook zegt Blass dat Google geen update geeft aan eigenaren van een Nexus 5, waardoor er aan de ondersteuning van deze in 2013 uitgebrachte smartphone een einde komt. Nieuwere Nexus-apparaten krijgen de update waarschijnlijk wel.

Eerder deze maand bracht Google al de laatste bètaversie uit van Android 7 Nougat. Nieuw in deze versie van Android is onder andere de mogelijkheid om via Multi-window Support meerdere apps op het scherm te tonen. Daarnaast zijn de notificaties onder handen genomen en zijn de accubesparingsfuncties verbeterd.

Publiekelijk heeft Google nog maar weinig details gegeven over de release, en sprak het bedrijf slechts over een release ergens in het derde kwartaal. Als de informatie van Blass klopt, dan lijkt Google dus ruim op tijd klaar te zijn met de ontwikkeling van de nieuwe Android-versie.

Google Android N

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (276)

"Nieuw in deze versie van Android is onder andere de mogelijkheid om via Multi-window Support meerdere apps op het scherm te tonen. Daarnaast zijn de notificaties onder handen genomen en zijn de accubesparingsfuncties verbeterd."

Wel een erg magere update als dat alle aanpassingen zijn. Kortom geen reden om hiervoor speciaal te upgraden naar een nieuwe telefoon :P.
Deze update is juist een reden om te upgraden naar een nieuwe telefoon, omdat het under the hood veel verbeteringen brengt (voor nieuwe apparaten).

Zo zit hier onder andere de nieuwe Daydream VR-modus in, maar daar zijn nog geen compatibele apparaten voor uitgebracht dus daar kan je op huidige toestellen niks mee.

Ook is er een nieuwe methode om systeemupdates uit te voeren: in plaats van een update installeren zoals dat normaal gaat (OTA via de recovery) bestaat er nu de optie om het meer zoals Chrome OS te laten verlopen: twee systeempartities, waarvan één die in gebruik is en een andere die 'offline' is. Terwijl je telefoon aan staat wordt de update geladen naar die 'offline' partitie, en vervolgens laat een reboot je van partitie wisselen en is je telefoon automagisch geupdatet. Dit is ook iets voor nieuwe toestellen: huidige toestellen hebben daar nog niet de goede partitie-layout voor.

Nog een extra verandering die wel voor huidige toestellen van pas komt is de combinatie van JIT en AOT-compilatie van ART (Android Runtime). Versies ouder dan Lollipop werkten met Dalvik, en die gebruikte alleen JIT-compilatie. Dat wil zeggen dat een app op het moment dat hij gedraait wordt wordt omgezet van bytecode (wat je vind in een apk-archief) naar code die daadwerkelijk op je apparaat kan draaien. In Lollipop is ART geintroduceerd, en die gebruikt juist alleen AOT-compilatie: dit wil zeggen dat die bytecode wordt omgezet voordat je de app draait. Zoals je daaruit misschien wel kan opmaken geeft AOT betere performance, maar zal het langer duren om een app te installeren dan met JIT. In Nougat is het nieuw dat een app in eerste instantie met JIT-compilatie gedraaid wordt, en vervolgens later pas in de achtergrond met AOT wordt gecompileerd. Op die manier gaat installeren sneller en hoef je na een update ook niet meer zo lang naar het 'updating apps' dingetje te staren voordat je je telefoon weer kan gaan gebruiken.

Belangrijk voor developers is ook dat Android is overgestapt van Apache Harmony-gebaseerde Java naar Oracle's officiële OpenJDK. Dit brengt verbeteringen voor developers, zoals betere support voor Java 8, maar de basisreden voor deze verandering is de rechtszaak met Oracle.

Overige veranderingen zijn trouwens ook nog verbeteringen in Direct Boot-modus (dat menu dat je krijgt om je wachtwoord in te voeren nadat je je apparaat met encryptie opstart) zodat sommige apps dan wel kunnen draaien, zoals je wekker of iets dergelijks. Ook is er nu file-based encryptie in plaats van alleen block-based encryptie voor nieuwe apparaten, maar ik ben niet zo'n expert op het gebied van encryptie dus over die twee veranderingen kan ik niet zoveel over zeggen.

Bronnen:
https://arstechnica.com/g...-be-stable-enough-to-use/
https://www.infoq.com/news/2016/03/android-n-aot-jit
http://arstechnica.com/te...-is-protected-by-the-gpl/
https://www.reddit.com/r/..._filebased_encryption_is/

Niet alle veranderingen in een besturingssysteem zoals Android zijn aan de buitenkant te zien, er komt veel meer bij kijken dan alleen een flashy interface :)

[Reactie gewijzigd door jvnknvlgl op 30 juli 2016 22:17]

Deze update is juist een reden om te updaten naar een nieuwe telefoon
Dat consumenten een simpele software update een reden vinden om een nieuwe telefoon van vaak honderden euro's te kopen is eerlijk gezegd om te janken. Ik zal wel flink gedownmod worden, maar hoe triest is het dat we het als consument blijkbaar al normaal vinden dat een telefoon van vaak nog geen paar jaar oud de prullenbak in gaat omdat het geen updates krijgt. En we staan weer juigend in de rij om het nieuwe model te kopen, van dezelfde fabrikanten die gewoon weigeren om basale support op hun apparaten te geven. Fabrikanten als Samsung (en velen met hen) moeten zich een natte broek lachen dat ze met het geven van veel te weinig support beloond worden door de consument die vrolijk een nieuw model aanschaft. En dat is niet alleen een probleem van de fabrikanten, maar ook van Android, maar dat is populairder dan ooit.

Ik zal denk ik de hedendaagse techconsument nooit gaan snappen. Het lijkt wel alsof we bedonderd willen worden. Om vervolgens fel 'ons' product te gaan verdedigen tegenover mensen die het product tekort vinden schieten.
Maar hoeveel consumenten upgraden nu echt omdat er een nieuw feature is? Volgens mij upgraden de meesten mensen nog altijd omdat ze binnen hun abonnement een nieuw toestel kunnen krijgen of dat de oude toestel het niet meer goed doet.
Misschien heeft het er ook wel iets mee te maken dat men op techfora (zoals ook deze ja) geneigd is al snel huilie-huilie te doen als iets er niet op, aan of in zit. Ook de hypeachtige toestanden rondom de introductie van een nieuwe telefoon doen mij regelmatig de wenkbrauwen fronsen. Hoe triest kun je zijn om om 12 uur 's nachts voor een winkel te gaan staan en daar juichend naar binnen te rennen zodat je 'als eerste' (?) de nieuwste telefoon hebt? Ik weet ook wel dat dat allemaal marketing gedreven actie's zijn. De telefoonboeren moeten tenslotte ook blijven verkopen. Uiteindelijk is alles terug te leiden naar 1 woord: hebzucht. En daar heeft iedereen last van. de een meer dan de ander maar niemand is er ongevoelig voor, ook ik niet. _/-\o_
100% gelijk heb je. Onze maatschappij schreeuwt om duurzaamheid maar ondertussen worden we doodgegooid met wegwerpproducten als onder andere smartphones. Want zodra je oude telefoon niet meer wordt geupdatet is het ding niets meer waard. Ik denk dat de gemiddelde consument het normaal vind dat je na 2 jaar weer iets nieuws zoekt. Ik hoop dat het in de toekomst verandert, dat consumenten kiezen voor merken welke wel langere support geven en regelmatig updates van je telefoon.
Ik vraag me af hoe zonde dit is. Ik cycle ook elke drie jaar ongeveer, maar ik gooi de oude tel dan niet weg. Ik verkoop deze dan weer door. Misschien een leuke eerste telefoon voor een kind. Zo is er toch niks verspilt?
Ik snap je wel, maar het gaat denk ik om het principe dat je een apparaat vervangt omdat er een nieuwere uit is, waar er vroeger pas werd overgestapt op een nieuwer apparaat wanneer die niet meer werkte. Oa. door de consumptiemaatschappij denk ik, maar ik ben het wel met je eens.
En waar reparatie nog kon én uit kon. Nu begint men er al niet eens meer aan: te duur.
Zou deze consumptiemaatschappij echt zo recent zijn ? Ik heb geen tijd meegemaakt waar dit niet zo in was en ik loop hier toch al wel wat meer dan een kwart eeuw rond. Misschien is de gemiddelde levens duur van een apparaat lichtjes verkort maar ik heb mijn Siemens C25 ook vervangen door een telefoon met een wat groter scherm en meer functies, voor mij is er dus qua updaten niks veranderd de laatste jaren.
Je baseert gewoon maar iets op een onderbuikgevoel. Er zijn juist volgens mij heel veel mensen die zo lang mogelijk met een mobiel willen doen en softwareupdates geen reet interesseert. Ze doen verder ook vrij weinig met het apparaat. Jij hebt het meer over de jeugd tot 30 jaar die veel meer geneigd is nieuwe dingen snel te adopteren.
Ik weet niet of leeftijd het grote ding is, al zal het zeker invloed hebben. Ook onder de dertig zijn genoeg mensen die gewoon vier jaar met een iPhone doen en dan nog wat. Gewoon omdat het kan en het ding nog werkt.

Het zijn vooral tweakers die zich de kop gek laten maken door het niet hebben van een triviale feature uit een update. De meeste mensen snappen best dat hun leven niet veel beter wordt van een megapixel of snellere unlock of transparante indeling van settings of wel /niet sdcard of zelfs 4g.
Ik weet niet of ik mijzelf als Tweaker kan omschrijven maar ik knutsel er behoorlijk wat op los. Toch gebruik ik nogsteeds mijn eerste smartphone, al dik vijf jaar lang. Als t aan mij ligt nog langer (hij draait Android Marshmallow overigens uitstekend).

Mogelijk dat ik een uitzondering ben?
Mogelijk. Eerste smartphone, dik vijf jaar. Je bent jong. Goede kans dat je over tien jaar genoeg geld hebt om smartphones te kopen die je niet nodig hebt, wat doe je dan?
Grappig dat je er vanuit gaat dat geld de primaire drijfveer voor iemand is om maar met elke hype mee te gaan..
Niet primaire drijfveer, maar een note 7 kopen die ongetwijfeld weer iets van zevenhonderd euro gaat kosten moet je wel kunnen kopen. Pas als iemand dat geld makkelijk heeft een het toch niet uitgeeft aan een telefoon kan je concluderen dat ie wel of niet met een hype mee neigt te gaan

Zoals ik erboven zeg, het zijn vooral tweakers die hun geld aan gadgets zullen uitgeven.
Ik loop tegen de dertig... Maar bedankt voor het compliment. 😂
Geld is voor mij niet de reden, functionaliteit en of iets nog werkt wel. :)
Ik gebruik mijn HTC one m7 ondertussen ook al 3/4 jaar zonder problemen. Ja hij gaat deze maand of de aankomende maand de deur uit maar de telefoon heeft ook zijn schades opgelopen door vallen en de bovenkant van het scherm reageert niet meer. Maar cyanogenmod heeft de telefoon toch een veel langer geupdate leven gegeven. Met een custom rom kom je vaak toch al heel ver. Al begrijp ik dat dit niet voor iedereen is weggelegd .
Mijn werk is het ondersteunen van en adviseren bij de aanschaf van feuns, tablets en compu's. Om die reden heb ik altijd mijn medewerkers verschillende apparaten gegeven zodat ik alle 'gangbare' platforms kan laten ondersteunen. Op het gebied van feuns en tablets ben ik daarmee gestopt. Werkelijk idioot dat ik mijn Nexus 10 niet meer kan updaten naar Android 6. Windows mobile idem dito.
Dat 95% van mijn klanten werkt met Mac komt niet hierdoor, dat ik ze zal adviseren bij Mac te blijven grotendeels wel.
Ik zou ik ook liever hebben dat mijn personeel bij apple alles zou afnemen omdat ik dat 100% zeke mr weet dat alles hetzelfde is, bij android heb je nog veel verschillen en idd niet elke android phone is up te daten en zezijn zeker niet allemaal veilig. Ook krijg je niet elk jaar een nieuwe.

Vooral de encryptie van de datacontoller in combo met devincerafdruksensor maakt alles wel erg veilig. De staatsveiligheid en andere criminele organisaties (belangrijk voor zakenmensen die reizen) kan dus niet meer aan bedrijfsspionage doen. Android is minstens evengoed, enkel mis ik nog maturiteit in de hardware en software van de partners. Gegarandeerde sofware updates bijvoorbeeld want zelfs de Nexus5 is al niet meer updatebaar? Terwijl de oudere iphone5 nog gewoon Ios10 zal ondersteunen. Maar goed, de prijs was er ook wel naar! Terwijl de nexus5 wss een heel stuk goedkoper was.
Jouw personeel? Als het echt jouw personeel is en jij als baas geeft aan dat ze voortaan bij Apple mogen winkelen op jouw kosten dan kan ik je bijna garanderen dat 99% van de mensen alles bij Apple zal afnemen. Het probleem bij Apple is namelijk vaak de prijs (maar nu betaalt iemand anders)
Redelijk zwamverhaal denk ik toch. In het profiel staat adviseur geluidstechniek. Is wat anders als ondernemer met personeel.
Misvatting, het merk roept bij een groot deel van de bevolking weerstand op. Zeker geen 99% dus.
Ja en ook mensen die totaal geen verstand hebben van hardware willen geen Apple om een of andere vage reden dat ze hebben verzonnen.

Er worden totaal geen hardware of softwarematige argumenten aangedragen maar gewoon puur uit gevoel van afkeer willen mensen geen Apple.

Als je het op die manier bekijkt is Apple dus nog succesvoller dan ze nu zijn omdat ze anders nog veel meer hadden verkocht.

Tegenwoordig hebben zelfs Opa's en huismoeders met kinderen een mening over Apple vaak helemaal nergens op gebaseerd.
Ik wil geen Apple omdat de verhouding tussen arbeids omstandigheden van de werknemer (arme Chinees) en de gemaakt winst niet in verhouding tot elkaar staan. Als ik winst deel door de omzet kom ik op 18%, ik ken geen bedrijf met zo'n hoog winst percentage. Dit jaar wordt er minimaal 4x 7,8 = 31,2 miljard dollar NETTO winst gemaakt. Is dit ook nog een slecht kwartaal. ;(. =======De totaalomzet van Apple kwam in Q2 uit op ruim 43.3 miljard dollar; 16% minder dan een kwartaal eerder en 15% lager dan een jaar geleden. De grootste omzetdaling kreeg de Amerikaanse fabrikant te verwerken in China. Daar daalde de omzet, vergeleken met een jaar geleden, maar liefst 33%. Ondanks de dalende verkopen en omzet wist Apple nog wel een netto kwartaalwinst te boeken van 7.8 miljard dollar. Ook dat is bijna drie miljard minder dan een jaar eerder, maar toch. We hoeven ons nog geen zorgen te maken dat Apple kopje onder gaat.
=======

[Reactie gewijzigd door foleor81 op 31 juli 2016 05:44]

Dus je hebt ook nooit Microsoft producten gekocht omdat Microsoft ook grote winstpercentages heeft?

Je koopt zeker ook geen brood omdat de bakker daar 200% winst op maakt?

En je hebt zeker ook geen internet en TV abonnement omdat de winstpercentages in die branche enorm hoog zijn?

Enz enz enz
Microsoft gebruik ik idd bijna niet. Je leest niet goed. Staat toch nergen dat ik tegen bedrijven ben die winst maken. De verhouding is alleen zoek tussen arbeidsomstandigheden en de winst. Bij mijn te dure tv abonnement worden naar mijn weten geen Chineesjes uitgebuit. En wordt er netjes belasting betaald, zonder vage constructies om er voor te zorgen dat er bijna niks wordt betaald. Winst maken is prima de mannier waarop je maakt vindt ik in geval apple niet prima.
Heb jij sinds je geboorte onder een steen geleefd of zo?

Bij alles worden mensen of kinderen uitgebuit.

Kleding, schoenen, electronica, metaalmijnen, cacao, koffie.

Dat heeft allemaal niks te maken met Apple hoor.
En dus is dat oke? Ik doe ook zo weinig mogelijk zaken met grote multinationals. Gewoon om lokale economie te stimuleren, en omdat ik 0,0 vertrouwen heb in mooie praatjes van graaiende speknekken en aandeelhouders. Om Microsoft kom je bijna niet meer heen, want tegenwoordig worden kortzichtige docenten (wat zijn dat er veel!) al boos als je je scriptie niet in Word aanlevert in plaats van opensource, wat ze eigenlijk juist zouden moeten stimuleren in het onderwijs. Maar Apple kun je gelukkig gerust links laten liggen, en dat spaart ook nog enorm veel geld.
Het heeft niks te maken met of het ok is of niet het is alleen hypocriet.

Dus omdat het niet ok is is het wel ok om alleen Apple te boycotten?
Het is je goed recht om een product of merk niet te willen. Je bent echter enorm naiief of dom als je daarom Apple vermijdt en dit dan nog ongefundeerd gaat verkondigen.

Heb net even q1 2016 gecheckt, Apple, Microsoft en Alphabet hebben dezelfde (2% verschil) marges. Amazon en Facebook bvb hebben nog veel hogere marges.
Maar die andere merken laten natuurlijk niets in China maken zeker, en hebben al zeker geen banden met Foxconn (sarcastisch)?

Dus jij hebt geen Microsoft, Apple, Alphabet, Amazon, Facebook... producten? Volgens jouw ideologie mag je zelfs geen computer meer aanraken.

Misschien even realizeren dat marges van 25% en meer normaal zijn voor Fortune 100 bedrijven?
Die marges zijn prima, het feit dat enkele speknekken dat mogen verdelen niet.
Is niet vreemd. Mensen werken vaak met beelden ipv feiten. Kijk bijvoorbeeld ook naar de vluchtelingen. De meesten hebben er nooit eentje ontmoet maar hebben er wel een duidelijke mening over.
Windows XP heeft 14 jaar lang ondersteuning gehad. Wat is je punt? Bij Windows zit je qua updates ook goed. Jammer dat je Kennelijk wat Apple blind lijkt te zijn.
Hij zegt toch ook telefoons en tablets?
Juist dan zou ik eerder Microsoft aanbevelen. Als er één partij goed is in productiviteit dan is het wel Microsoft met hun office pakket. Werkt ook prima op de tablets (of een van de tig convertibles) en Windows telefoons.

Er is dan wel de bekende App-gap, maar zakelijk gezien heb je daar vaak geen last van. Dat gaat juist om niet-zakelijke apps als games en entertainment e.d. Is alleen maar een pluspunt als dat niet geïnstalleerd kan worden op je zakelijke apparaten. :)
Maar Microsoft is weer grillig met het update beleid. Wel beter dan Android maar goed dat is ook niet echt een heel hoge lat.
Alleen als het om hun eigen hardware gaat. Dat speelt inderdaad wel met telefoons, maar met tablets en convertibles heb je meer dan genoeg keus buiten Microsoft natuurlijk.
En inderdaad: bij Microsoft telefoons is het de afgelopen jaren vrij grillig geweest met het updatebeleid, maar het is niet alsof telefoons van vorige week niet meer bijgewerkt worden of dat telefoons die na een jaar geen update meer krijgen direct onbruikbaar zijn. Voor de gemiddelde lifecycle van een telefoon voldoet het prima.

Zeker als het alternatief (zoals hierboven voorgesteld) een iPhone is; voor de prijs van de laatste iPhone koop je bijna 2 Lumias 950.
Hij zegt toch Mac? Van we nu ook pc omzetten omdat Android niet bevalt? 8)7
##Van we nu ook pc omzetten omdat Android niet bevalt?##
Ikke niet begrijpen....
Op het gebied van feuns en tablets ben ik daarmee gestopt.
XP op een telefoon of tablet? Dan ben je een echte tweaker! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[Reactie gewijzigd door knokki op 31 juli 2016 19:25]

XP op een telefoon of tablet? Dan ben je een echte tweaker! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ios kan ik inderdaad wel updaten naar wordt na een aantal updates zo traag dat het apparaat zo goed als onbruikbaar wordt. Bij Windows geen last van, die overigens meer dan 10 jaar lang updates blijft geven. Je info over "feuns" en pc's klopt dus niet helemaal.
Dat is inherent aan de fase van ontwikkeling van een product. Kijk naar PC's. Daar had je ook tijden lang het laatste en beste nodig om gebruik te kunnen maken van nieuwe mogelijkheden van software, waar games de grootste driver waren.

Mobiele telefoons als product bestaan relatief lang, maar lopen nu pas een klein beetje tegen de grens aan waar meer hardware niet noodzakelijkerwijs meer functionaliteit brengt. Voor de volgende generatie zal je nog wel een nieuwe telefoon nodig hebben om optimaal gebruik te maken van nieuwe mogelijkheden (zie bijv. de nieuwe sensoren die nodig zijn voor Google Daydream, met lage latency etc). Maar ergens zal de hardware niet meer (zoveel) vervangen hoeven te worden, net zoals je bij PC's en laptops etc ziet.

(Hoewel je daar nu juist weer VR hebt, wat er weer voor zorgt dat er "meer" nodig is, dus er zal altijd wel íets zijn. Maar zie je je telefoon puur als iets om mee te bellen dan is er al ongeveer 15 jaar geen reden meer om een nieuwe te kopen.)

Beetje beter je text nog lezend zie ik dat het je meer gaat om de software updates etc. Tja, daar kan ik je alleen maar groot gelijk geven :)

[Reactie gewijzigd door Nefiorim op 30 juli 2016 19:58]

Laat mensen lekker zelf uitmaken wat ze met hun geld doen. De smartphone maakt snelle ontwikkelingen door: een model van 3 jaar terug is relatief traag en op bijna alle fronten minder dan een van nu. Zoals hierboven al betoogd wordt is dat inherent aan de fase waarin de ontwikkeling zich bevindt.

Je hebt wel gelijk dat de support van non-Nexus-apparaten wel beter mag. Tegenwoordig denken veel bedrijven dat de buit binnen is zodra de telefoon verkocht is. Service na dat moment is een kostenpost die zoveel mogelijk beperkt moet worden.

Na 3 jaar begint mijn Nexus 5 gewoon wat traag te worden: de nieuwste apps en games draait hij niet helemaal soepel meer. Verder functioneert hij nog prima, dus ik doe de gebruikelijke 2-3 jaarlijke doorschuifactie naar mijn ouders. Ik wacht even af wat de nieuwe Nexus-modellen gaan doen en als me dat niet bevalt ga ik voor een Oneplus 3. Maar als ik (net als jij?) alleen zou Whatsappen, bellen en SMS-en, zou ik er nog meer dan genoeg aan hebben :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 30 juli 2016 23:35]

Misvatting van je. Ik schat dat 95% van de consumenten geen idee heeft van de versie van het OS. Of zelfs het OS zelf. Ios, android, Ze hebben er ooit van gehoord maar wat ze zelf hebben..... Ja ik heb een Samsung. Verder komt men niet.
Gedownmod? Nee hoor een dikke plus 2 krijg je van mij. Ik stoor mij er ook aan dat zoveel mensen continu een nieuwe smartphone kopen om zulke bekrompen logica, en het is ook nog eens gigantische milieuvervuiling met al die metalen die weggegooid worden.

Ik typ dit zeer gelukkig op mijn tweede mobiele telefoon, tevens eerste smartphone, sinds 2002. Een Samsung Galaxy S2, draaiend op Android 6.0.1 (CM 13.0).

Als iemand mij kan uitleggen waarom al die highend troep nodig is, het meeste is namelijk puur marketing. Een 1080p scherm of zelfs hoger op een smartphone is echt onbegrijpelijk. Je ogen kunnen fysiek het verschil niet onders scheiden met bijvoorbeeld 720p op een dergelijk klein schermformaat (eigenlijk nog net wel, de grens ligt ergens rond de 820p). Tenzij je het als VR-bril gebruikt waarbij het scherm veel dichter bij je ogen zit heb je er niets aan.
Zelfde geldt voor een killer cpu en gpu in je smartphone die sterk genoeg is om als video bewerkingsplatform te gebruiken. Waarom? Ik snap t niet.

Ik kan mij dus helemaal vinden in je statement TwiFight. Het is onbegrijpelijk.

[Reactie gewijzigd door Blinkin op 31 juli 2016 11:34]

Op het moment dat je met smarthpone vr gaat klooien is 1440p scherm weer te weinig.

Tuurlijk, ik heb nu ook nog steeds een s5 met 1080p scherm. Ook gekozen omdat ik meer dan 1080p een beetje onzin vond en toch 4G wilde.
Maar heb een paar keer gespeeld met een gear vr, op het moment dat telefoons met 4K schermen komen en goede VR ondersteuning ga ik upgraden.

Zelfde met 4G.
Hardware gaat gewoon ontzettend snel, nog steeds in telefoonland.
Helemaal mee eens.. Maar in bekijk het persoonlijk vanaf de andere kant...

Door het 'slechte nieuws over updates' forceert een fabrikant je psychisch om een nieuwe mobiel te kopen..

Wij als 'consument' zeuren alleen maar over een slecht beleid.. Maar weet eigenlijk wel zeker dat ze het met opzet doen.. Niet om geld te besparen op de 'update development team'. Maar juist door meer te verdienen door mensen het idee te geven dat hun telefoon plots 'slecht' en 'gevaarlijk' is..

Pas als we wat beter nadenken, zien we de echte business redenen en kunnen we er ook wat aan doen.. Met klagen over updates helpen we de fabrikanten alleen maar, want des te banger word het klootjesvolk voor hacks en kopen ze sneller een nieuwe..

Maja kan er naast zitten natuurlijk ;)
Erger vind ik nog dat na een update mijn telefoon langzamer is.
En steeds vaker ff opnieuw opstart.
Alsof je dan gelijk een nieuw toestel moet gaan kopen
Jij verdiend geen downvotes maar de toppost.


Ik gebruik mijn S3 nu 5.5 jaar al, hij begint nu wel van ellende langzaam uit elkaar te vallen(eigen schuld), maar ik zie nut niet van steeds een nieuwe telefoon kopen.

Het is niet zo dat je ineens beter kunt bellen, whatsappen oid.

Enige waar ik een nieuwe telefoon voor zou kopen als het significant langere accutijden heeft, maar dat onderzoek heb ik zelf nog niet gedaan atm.
Ah kijk dat geeft al veel meer duidelijkheid. In het Tweakers artikel wordt alleen over fancy oppervlakkige verbeteringen gesproken in plaats van er wat dieper op in te gaan :).
Het artikel betreft een gerucht over de release en is geen review van Android N. Daar moet je nog even voor wachten, ik verwacht ongeveer een maandje :*).
Mooie informatieve post d:)b één kanttekening, er is reeds één Daydream compatibel apparaat uitgebracht namelijk de ZTE Axon 7 (al is het nog de vraag of en wanneer die in Nederland te koop gaat zijn).

[Reactie gewijzigd door Laguna op 31 juli 2016 14:19]

Het zijn hele nuttige features. Net als de mogelijkheid om alle apps uit je history in één keer te stoppen. Maar voor mensen met Samsung's Touchwiz heeft de update weinig nut, omdat Samsung al die features al had in z'n eigen UI.
Heb dit ook al op m'n Op3
Dat heeft OnePlus zelf toegevoegd. Naast alle draaiende apps kun je ook alle achtergrondprocessen laten stoppen. Erg handig.
Dacht dat je multiscreen bedoelde
Waarom is dat handig? Die dingen draaien om een reden. Een minuutje later zijn ze er toch weer en in de tussentijd mist je telefoon/apps bepaalde functionaliteit.
Die optie wordt volgens mij constant misbruikt.

Ik ben eens voor de gein geen apps meer gaan killen op die manier en mijn batterij ging er op vooruit.

Android 6 is slimmer dan je zou denken.
Exactly. Apps/processen killen is nog iets uit het Android 2 tijdperk. Tegenwoordig echt niet meer aan te raden.
Hmm, ik had laatst een blijvend locatie symbooltje, wat volgens mij toch best energie vreet. Na een tijd toch maar gekilled. Ik durf te betwijfelen of het niet apps/processen killen altijd beter is. Eigenlijk snap ik niet wat het sowieso voor kwaad zou kunnen :?

[Reactie gewijzigd door snaf op 31 juli 2016 09:49]

Dan check je instellingen, of nog beter de apps die je gebruikt. Sommigen zijn wat dat betreft slecht geprogrammeerd. Apps killen zou nooit nodig moeten zijn. Als het dat toch is, is het de app. Niet Android.
ahh, oh, ok :)
Het probleem is dat een app volledig starten en stoppen veel meer energie kost dan een slapend proces ophalen. Een slapend proces kost overigens ook totaal geen energie.

Veel apps controleren vanalles / doen van alles bij het starten. Elke keer weer. Als je dat kan overslaan (vanuit de slaapstand) bespaar je al veel stroom.
Dat zit er toch al lang in?
Niet in de standaard versie, zoals Avalaxy ook zeft
Aha dat wist ik niet! Op mijn OnePlus One kon dit altijd al. Had Cyanogen dat dus toch zelf ingebouwd...
Features waar je de telefoon niet voor gekocht hebt. Ik vind wel dat beveiligings-updates er horen te zijn. Maar mensen zijn gauw verwend.
Precies, dat is nou juist het idee achter open source, dat mensen niet afhankelijk zijn van de fabrikant en hun eigen security updates kunnen doen (via bv CyanogenMod etc). De filosofie is dat je niet achterover leunt en wacht op updates, maar zelf bijdraagt met coden.
Tsja wat de filosofie achter opensource is staat niet echt vast omdat het een zo vrij iets is. De licenties zeggen meer over opensource.

Ik weet niet eens wat de filosofie achter opensource is. Als ik een stukje code heb geschreven en deze gewoon op Github dump met de zin van, doe ermee wat je wil. Ik deel het maar gewoon. Zit er dan een filosofie achter van onafhankelijke security updates? :D Niet echt toch? Of weet jij hier meer van.
GNU Project en de GPL licenties geven en aardig beeld van 'de open source filosofie', ookal zijn er andere licenties en andere meningen.
Multi Window, Vulkan support, VR support... Zat zelfs al op de S6 :P
Alleen zal google die features nu eens GOED implementeren ipv in een brakke touchwiz-saus ;)
Want? Ik ervaar Touchwiz op geen enkele manier als brak, het werkt enorm goed en zoveel beter dan de standaard android-versies die ik heb gebruikt.
Als je Samsung Touchwiz op je telefoon hebt, dan heeft upgraden altijd zin. :P
Vergeet de upgrade naar Vulkan niet. Zou een kleine performence boost moeten geven.
Ik hoop dat Vulkan straks overal multiplatform komt en dat games straks dat helemaal gaan ondersteunen in plaats van DirectX(is niet slecht maar niet multiplatform) en dat we straks alle games gewoon door een simpele port naar verschillende systemen kunnen krijgen. Dus straks hopelijk ook Linux met volledige gaming. (Echter zul je oude DirextX games nog steeds niet kunnen draaien)
Mogelijk worden DirectX games wel makkelijker om alsnog werkend te krijgen op Linux. Ten eerste zijn ze bij WINE en CodeWeavers flink aan de slag om DirectX 11 werkend te krijgen, en ten tweede lijkt DirectX 12 relatief veel op Vulkan, en dus zou vertalen van DX12 naar Vulkan ook relatief makkelijk moeten zijn. Op dit moment zit er juist veel verschil tussen DirectX en OpenGL, wat het ontwikkelen enorm veel lastiger maakt.
Dit gaat niet gebeuren. De drivers / API laag, zoals DirectX / Vulkan is niet de reden dat games niet multi platform zijn. Tuurlijk het is één van de barrières, maar slechts een kleine. De hardware zelf verschilt veel tussen de devices, incluis belangrijke I/O zoals scherm, (touch) input, muis, gamepad etc, maar zelfs dat is het probleem niet echt.

Er is gewoon geen interessante markt voor games op Linux. Die kunnen namelijk al lang prima gemaakt worden met OpenGL, maar ook dat gebeurt niet. En dat is niet omdat OpenGL niet goed is, maar gewoon omdat er geen afzetmarkt is. Gamers draaien geen Linux en Linux bezitters spelen nauwelijks games. En als ze al gamen dan meestal geen dure triple A titles maar gratis open source games.
Dat is nog al een behoorlijk aanname over mensen die Linux distro's gebruiken. Er zijn overigens genoeg goede titels die je kan spelen via Steam, de aanname dat ze weinig gamen en meestal alleen maar open source games spelen is complete onzin.
" onder andere "
De belangrijkste verbeteringen noem je eerst, toch?
Volgens mij heb je dan wel een aardig groot scherm nodig als je Multi-Window support wilt gebruiken. Ik denk niet dat dat werkt op een scherm van 4" voor een gemiddelde gebruiker. krijgen we dan nu echt telefoons zo groot als tablets? Of verzinnen ze daar dan weer wat op dat je het beter kan lezen op een kwart of de helft van je scherm?
Op 5.1 inch werkt het prima. Je kan split screen gebruiken, of een klein window over full screen. Beide gebruik ik wel eens, bijvoorbeeld omdat je twee programma's tegelijk op de voorgrond kan hebben. Of omdat je een wil bekijken en de andere bedienen. Of twee programma's tegelijk wil kunnen bedienen.
Inderdaad, Google lijkt het nummering systeem anders aan te zijn gaan pakken.
Een paar extra functies waren voorheen een minor version update (het cijfer achter de punt) maar sinds versie 5 is dat hard achteruit gegaan en zijn wat (vaak onnodige) extra functies al genoeg voor een nieuwe major versie.
Buiten dat Android ondertussen zo volwassen en compleet is geworden dat er niet veel baanbrekends meer te bedenken is, heb ik zo het vermoeden dat het marketingtechnisch interessant is voor Google en de fabrikanten omdat het (onwetende) gebruikers pushed om een nieuwe telefoon te kopen als ze meerdere major versies achter lopen.

Bijvoorbeeld :
Apps op sd zetten, wat dé nieuwe functie van 6 was is door de meeste fabrikanten niet eens doorgevoerd.
Multiwindow, dé baanbrekende functie van 7 heb ik op mijn custom rom en is totaal ongebruikt gebleven want feitelijk heb je er niks aan (vind ik)...
Er staat duidelijk "onder andere' er zijn er dus meer.
Het verschil van KitKat naar lollipop was imo dan ook een stuk groter. Ook visueel. Deze update lijkt mij visueel ook een stuk minder.
Wat is er anders aan deze multi window support t.o.v. van wat al jaren in o.a. de LG G3 zit?
Bij deze multi-window functionaliteit zijn er vanuit het Android OS ook API's om om te kunnen gaan met multi-window. Dat betekent dat niet alleen split-screen, maar ook freeform en Picture-in-Picture door de app ondersteund kunnen worden. Hier kunnen dan vervolgens de controls en UI op aangepast worden.
Er is juist één heeeele belangrijke reden om deze Android versie snel te vergeten:
http://betanews.com/2016/07/20/android-7-0-nougat-root/

Als Android niet meer te rooten is, is naar mijn idee het unieke er wel van af. Tijd dat er Linux distro's voor smart phones beschikbaar komen. Immers is het toch al een portable computer.
Het is niet onmogelijk om Android 7 te rooten, maar het wordt je wel aanzienlijk moeilijker gemaakt. Staat nota bene letterlijk in het door jou gelinkte artikel. Het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat iemand daar zijn of haar tanden in zet en daar een tooltje voor maakt, en rooten weer als vanouds simpel is.
Maar het feit dat Google het moeilijker maakt voor je is wel een teken aan de wand.
Of het is gewoon damage control. Voorkomen dat nitwits voor de lol hun telefoon kraken en de grootste rommel binnenhalen, en dan garantie gaan claimen als "het niet meer werkt". Het zal beslist ook een lobby zijn vanuit Samsung, HTC, Huawei etc., om de zaak beter af te grendelen, en geldverslindende garantieclaims te beperken. En voor Google om de Android naam een beter aanzien te geven als zijnde een veilig OS.
Waarom zou Google dat zelf niet meer willen?
Zodat ze zeker weten dat de verplichte Google apps er nog opstaan en ze dus data kunnen blijven binnenharken. De reden dat Android bestaat voor Google en ze het 'gratis' weggeven.
Beetje sneu dat m'n Nexus 5 niet meer ondersteund wordt. Zo wordt je toch langzaam gedwongen om een nieuwe telefoon te kopen...
Dat is niet sneu dat was allang bekend, 2 jaar Android updates en vervolgens nog 1 jaar lang security updates. Persoonlijk ben ik na 3 jaar jaar wel toe aan een andere telefoon, omdat het toch een apparaat is dat je dagelijks gebruikt en daardoor onderhevig is aan slijtage.

Google heeft daarnaast ook een lijst gepubliceerd waar je kan zien hoe lang jouw Nexus ondersteund wordt:

https://support.google.co...57705?hl=en#nexus_devices

Overigens betwijfel ik of er überhaupt een fabrikant is die zijn toestellen na 3 jaar tijd nog van updates voorziet (op Apple na).
Dat is toch om te janken? Volgens jouw link krijg je dus bij de aller nieuwste Nexus die je op dit moment kan kopen net een dik jaar garantie op de nieuwste security updates. :')

Vergelijk dat eens met een Microsoft dat gewoon tot 10+ jaar security updates voor zijn OS'en geeft.... Kom je er als Google toch lullig van af....
Nee, je krijgt 2 jaar lang de nieuwste Android versie en in totaal 3 jaar lang de maandelijkse security updates. De "nieuwste Nexus" is inmiddels al bijna een jaar oud en daar krijg je dus security updates voor tot september 2018.

De vergelijking met Microsoft is appels met peren vergelijken, bij een Microsoft OS betaal je voor een licentie en daarbij behorende support. Verder is er een wezenlijk verschil in economische levensduur en bovendien zijn smartphones trendgevoelige producten.

Daarbij worden computers over het algemeen niet op afbetaling gekocht middels een 1- of 2-jarig abonnement. Zolang de meerderheid van de consumenten voor een nieuwe smartphone icm met een abonnement kiest en vervolgens na 1 of 2 jaar weer een nieuw model uitzoekt bij verlengen, zal het voor Google niet interessant zijn om te blijven ontwikkelen voor toestellen ouder dan 3 jaar.

[Reactie gewijzigd door Laguna op 31 juli 2016 10:06]

Is imo niet echt een goede vergelijking. Er zijn ook al wat Windows-telefoons waar Microsoft al doei tegen gezegd heeft. Dat ze voor de desktop een leuk OS hebben is voor mij een heel ander verhaal.
Alleen omdat iets al langer bekend is maakt het het niet minder sneu. De hardware van mijn telefoon kan de update prima draaien. Er is buiten mensen willen motiveren om een nieuw model te kopen geen reden om het niet op de oude hardware aan te brengen als deze het prima kunnen draaien. En ik vind het toch vrij bizar dat we met telefoons altijd maar accepteren dat ze na 2 jaar niet meer up to date zijn. Als microsoft jouw 2 jaar oude PC niet meer geschikt zou vinden voor de nieuwe versie van windows zouden mensen ook gaan klagen, maar ik gebruik, net als veel mensen, mijn smartphone een stuk meer dan mijn computer. Waarom is het voor smartphones dan wel oke?
Met Microsoft is het nog maar afwachten hoe het gaat lopen nu met Windows 10, aangezien dat nu hardware gebonden is en de kans dus aanwezig is dat zij bepaalde hardware vereist stellen om straks te kunnen updaten.
Verder staat de ontwikkeling op PC gebied al jarenlang zo goed als stil en bij smartphones begint de ontwikkeling pas de laatste tijd steeds meer af te vlakken, dus in dat opzicht zou het wel fair zijn als smartphones dan ook langer ondersteund worden.
Al blijft het een feit dat je smartphone een dagelijks gebruiksvoorwerp is dat veel meer aan fysieke slijtage onderhevig is dan je PC, de vergelijking zou misschien beter opgaan met een laptop.
Daarnaast heb je bij je PC/laptop over het algemeen geen abonnement. Zolang de meerderheid van de consumenten voor een nieuwe smartphone icm met een abonnement kiest en vervolgens na 2 jaar weer een nieuw model uitzoekt bij verlengen, zal het voor Google minder interessant zijn om te blijven ontwikkelen voor 3 jaar oude toestellen.

[Reactie gewijzigd door Laguna op 31 juli 2016 00:38]

Overigens betwijfel ik of er überhaupt een fabrikant is die zijn toestellen na 3 jaar tijd nog van updates voorziet (op Apple na).
elke Windows PC,ik zie niet in waarom het voor een telefoon anders zou moeten zijn
Windows OS krijgt updates, maar drivers krijgen die volgens mij niet altijd.
Het is juist wel sneu dat een telefoon van honderden euro's blijkbaar niet langer dan 2 jaar van updates kan worden voorzien. Ik vraag me af hoeveel moeite het Google zou kosten om hem wel te blijven ondersteunen zolang de hardware het aan kan?
Mijn Nexus 5 presteert en bevalt nog altijd prima. En slijtage? Ja, ik heb last van scheurtjes in alle zijkanten. Blijkbaar valt de bouwkwaliteit wat tegen. Maar dat wil niet zeggen dat ik hem gelijk afschrijf.

Ik vind het vreemd dat men op het gebied van smartphones zo gemakkelijk is geworden. Het is een zeer duur apparaat maar het hoeft niet langer dan 2 jaar mee te gaan. Waarom doen we dat niet met TV's, laptops of wasmachines?
Lees anders even mijn andere berichten hierboven..
Ik vind het eerlijk gezegd nogal belachelijk, want de Nexus 5 is volgens mij pas 3 jaar oud.
Google heeft altijd aangegeven dat Nexus apparaten 18 maanden zijn verzekerd van de snelste updates. Daarna heeft Google zichzelf gevrijwaard van updates.

Ik vind het Android update beleid persoonlijk nogal scheef. Zelfs mijn BlackBerry Z10 uit februari 2012, nu in het bezit van mijn vriendin, wordt nog steeds geüpdatet. Volgens mij krijgt zelfs de iPhone 5 uit 2012 nog updates. Werkelijk geen enkele ANdroid smartphone kan daaraan tippen...
Zo erg is het nu ook weer niet, want Marshmallow voldoet nog uitstekend, maar toch.
Inderdaad. Het is ook maar de vraag of je de iphone 5 nog zou moeten updaten. De iphone4 of 4s had toch ook enorme performance issues na de laatste update van die telefoons. Dan maar liever de update niet zou ik zeggen.
Xiaomi updatet nog wel toestellen uit 2012 :) Het kan dus wel met Android!
Wellicht krijg je nog maandelijks security patches van Google. Maar idd jammer dat ze geen OS upgrades meer ondersteunen na 2jaar. Moet toch niet zo moeilijk zijn om te doen lijkt me? Laatste optie lijkt me uitwijken naar een aosp custrom rom distributie als cyanogenmod.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 30 juli 2016 12:59]

Ik zou het nog begrijpen als de toevoegingen aan het OS zo zwaar zijn dat mijn telefoon het niet zou trekken, maar gezien de harware van de 5X maar marginaal sneller is dan de normale 5 gaat dat hier niet op.

Het voelt voor mij een beetje alsof Microsoft ineens tegen je zegt "sorry man, je PC is 3 jaar oud, jij kan geen windows 10 meer installeren".
Hangt er vanaf of eer een actieve community is , die zaken kan maken.
een voorbeeld ik heb een Jiayu S3 met een mtk 6752 erin.
Mtk houdt de zaak gesloten , maar toch zijn er 3 devs in geslaagd om voor dit toestel een Android 6.0 te maken.
een Cyanogen CM13
een AICP
een Paranoid
Het enige wat in dit geval is het toestel moet je rooten.
en dan ben je dus niet meer afhankelijk van de provider maar van de community.
Erg sneu vooral omdat de Nexus 5 nog steeds de nieuwste Nexus is die draadloos opgeladen kan worden (op bijvoorbeeld de Ikea oplader).
Ik gebruik mijn telefoon ook in het onderwijs als het standaard "stock android" apparaat waarop de studenten hun projecten moeten demonstreren. Maar ik wil geen nieuwere Nexus die niet alles kan wat ik met de Nexus 5 kan.
In verleden kwam met de nieuwe android versies ook altijd een telefoon bij op de markt. Is kijken of dat weer het geval is.
Ik ben benieuwd of ik nog een update hiervan krijg op mijn Samsung Galaxy S6...
Ik zit nog altijd geduldig te wachten tot mijn S6 eens de update naar Android 6 gaat krijgen. :/
Dat is wel heel vreemd. Normaal zou die april ergens gepushed moeten geweest zijn. Heb je al eens geprobeerd de update manueel te zoeken/downloaden?

Settings - about device - software updates - check for updates

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 30 juli 2016 14:11]

Al meerder keren, maar de G925FXXU3COI9 komt in maar weinig offiële lijstjes naar voren. Het is een of andere grijze import gok ik.
G925FXXU3COI9 is volgens mij de build nummer van de software specifiek voor Android 5.1.1 in Europa (zal anders zijn wanneer 6.0 er op zou staan) en niet de model nummer van de telefoon. Aan de hand van de baseband versie zou het dus de SM-G925F moeten zijn. Maar het is dus wel degelijk een Europese telefoon (en dus ook Nederland/België/Luxemburg) en zie niet direct specifieke carrier branding ofzo.

Btw: De 6.0 versie is blijkbaar: G925FXXU3DPBG voor België/Luxemburg/Nederland en zou uit moeten zijn sinds maart. Let op carrier branded baseband versies zullen afwijken van deze nummer. Indien je de garantie wil behouden mss toch maar eens Samsung of de provider contacteren want je had de update al moeten hebben normaal.

https://www.galaxyclub.nl...ow-update-vodafone-eerst/

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 30 juli 2016 15:10]

Ik blijk een Zwitsers toestel te hebben. CSC: G925FAUV3QOJ1
En daarvoor lijkt de update nog steeds niet uitgebracht te zjin.

Nofi, maar wat een lomp updatesysteem heeft Google bedacht voor Android. Je bent afhankelijk van fabrikant, provider, land en type of je wel of niet een update krijgt? 8)7
Jazeker ben je afhankelijk van het land, provider en type welke update je krijgt. Dat kun je Samsung of Google niet in de schoenen schuiven. Het is toch echt jouw probleem dat je een Zwitsers model in Nederland gebruikt.

Overigens is het ding via Odin waarschijnlijk eenvoudig te flashen naar een NL unbranded waarna je netjes 'onze' updates krijgt. Als Odin je niets zegt dan raad ik je dat flashen van harte af.
Want is mijn schuld dat ik een Zwitsers toestel krijg als die in Nederland is gekocht? :')
Meneer heeft zich laten oplichten? Terug naar de winkel?

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 30 juli 2016 17:43]

Dat is echt onzin. Wat maakt het nu uit uit welk land je toestel komt? Android updates zijn gewoon K. geregeld.
Ik vind het toch altijd wel makkelijk hoe Google.nooit de schuld krijgt van het lompe update systeem. Het OS is van Google, ja open source maar toch voor een groot deel Google, krijgt niet de schuld. Het toestel is van Samsung die zijn eigen aanpassingen doorvoert op het OS, zijn volgens jou ook niet de schuldige. Straks ga je nog beweren dat het schuld van de consument is dat ie voor Android gekozen heeft en dus ook helemaal geen update kan verwachten.
Ik heb nog geen half jaar een Lumia 950 rn al.talloze updates gehad.
Ik vind het toch altijd wel makkelijk hoe Google.nooit de schuld krijgt van het lompe update systeem. Het OS is van Google, ja open source maar toch voor een groot deel Google, krijgt niet de schuld
Wat heeft het niet-updaten van een Samsung telefoon, dat al updates gehad heeft in het buitenland, in godsnaam met Google te maken?

Het toestel is van Samsung die zijn eigen aanpassingen doorvoert op het OS, zijn volgens jou ook niet de schuldige.
Elk land heeft zijn eigen providers en telecomwetten, de provider moet de uiteindelijk Go geven op de update. Niet Google en niet Samsung.

Straks ga je nog beweren dat het schuld van de consument is dat ie voor Android gekozen heeft en dus ook helemaal geen update kan verwachten.
Dat slaat echt helemaal nergens op.

Ik heb nog geen half jaar een Lumia 950 rn al.talloze updates gehad.
En terecht, het ding was buggy as hell toen het uitkwam.
Wat heeft het niet-updaten van een Samsung telefoon, dat al updates gehad heeft in het buitenland, in godsnaam met Google te maken?
Google heeft allemaal keiharde afspraken gemaakt met fabrikanten, maar het verplicht updaten binnen een bepaalde periode zit daar niet bij. Zou een mooi gebaar zijn richting de gebruiker die al zijn data aan Google geeft. Ik zou het als service zien als Google iets beter zijn best doet om die updates zsm naar de gebruiker te krijgen ze verdienen er miljarden aan.
Ik heb nog geen half jaar een Lumia 950 rn al.talloze updates gehad.
En terecht, het ding was buggy as hell toen het uitkwam.
Bullshit. Ik heb een 930 en daar altijd de preview fast ring op gedraaid en zelfs die builds waren niet buggy as hell. Die kon je met gemak als toestel gebruiken voor dagelijks gebruik.
Toen de 950 xl uitkwam heb ik nog geen preview gedraaid, maar die builds waren superstabiel en zeker niet buggy as hell. Pure onzin.
Volgens mij kun je samsung gewoon de benelux versie downloaden en via kies oid op de toestel zetten.... (of je root/costum rom enz hem... maar ok,,,,)
Zoek eens op sammobile naar de firmwares. Vind je er geen voor jouw versie kan je nog altijd een (unbranded) van een ander land kiezen (bv Duitsland). Die moet je wel installeren via Odin maar binnen een klein half uurtje heb je 'm geïnstalleerd. Android 6 biedt niet zoveel maar ik wou hem wel voor de privacy settings (ik wou niet rooten + Xprivacy installeren).
De S5 heeft ook een update gekregen naar Marshmellow (Android 6), dus ik verwacht dat de S6 ook nog een upgrade naar Nougat (Android 7) gaat krijgen. Daarna is het wel klaar denk ik. Ook zal het een tijd duren voor de update uit is: de update naar Marshmellow voor de S6 kwam pas begin dit jaar uit, rond de release van de S7.
Ik kan bevestigen wat GeniusDex heeft geantwoord. Mijn S5 heeft Android 6 gekregen dus de S6 krijgt bijna zo goed als zeker Android 7.
Mijn S6 Plus heeft hem al een tijdje. En krijgt ook (nog) steeds de beveiligingsupdates.
Reken er maar niet op. Zelfs de S7 zal wel lang moeten wachten
Hij mag er wel op rekenen hoor. Mijn S5 heeft ook een update gekregen naar Android 6.0 dus er is geen reden om te denken dat de S6 niet naar Android 7 zal geüpdatet worden. Het kan idd even duren, maar de S6 krijgt de update.
zeker je eerste high end samsung toestel zeker?
want anders zou je het moeten weten dat hij nog minimaal android 7 zal krijgen..
Het update beleid van de vele vendors vind ik bij Android nog altijd kwalijk. Bij 3rd party vendors kan ik het nog enigszins begrijpen, aangezien zij natuurlijk zoveel mogelijk nieuwe toestellen willen verkopen. Maar dat je bij de Nexus lijn, die toch als grote plus heeft dat het gewoon stock Android is, rechtstreeks door Google gesupporteerd, ook maar 3 jaar ondersteuning hebt, is toch wel vrij triestig. Je kan natuurlijk je toevlucht nemen tot custom ROMs, maar da's toch enkel iets voor doorwinterde tweakers.

Op dat vlak heeft Apple zijn zaken toch beter voor mekaar. IOS10 gaat gewoon zelfs nog voor de iPhone 5 gesupporteerd zijn. Als ik vergelijk met Nexus, zou dat betekenen dat Nougat gewoon voor de Nexus 4 zou komen, of maw een verschil van 2 generaties.
als je een oude iphone heb kan je het ook schudden het nieuwe is dan veel te zwaar
Precies. Met deze nieuwe updates lijkt het ook keer op keer dat Apple artificiële slowdown inbouwt voor oudere apparaten. Vind dit toch erg shady. Ze pushen mensen echt heel hard om te upgraden met constante popups en maken je telefoon vervolgens trager en minder efficiënt waardoor mensen toch weer eerder het idee hebben dat ze achter lopen.
Trieste zaak.
Zie toch bij Android dat ze iedere nieuwe versie efficiënter en sneller maken net als bij de laatste paar Windows versies.
Natuurlijk zou het dat nog steeds fijn zijn als er een betere manier was om deze updates over de verschillende merken te kunnen uitrollen.

[Reactie gewijzigd door Luuk.vanRiel op 30 juli 2016 12:46]

Wat een onzin.

Dus jij doet 10 jaar met een pc en dan draait de laaste Windows nog steeds supersnel?

Nee er komen steeds meer nieuwe feature's bij en apps worden zwaarder enz enz.
M'n moeder heeft een iPhone 4S en draait op 9.3.3 en ja hij is wat langzamer dan m'n 6S maar prima mee te werken.
For the record... Windows 10 draait prima op een 10 jaar oude PC. Een ssd upgrade is dan wel een aanrader.
Nou dat is wel wat overdreven.
Tien jaar geleden (q3.2006) kwam de E6600 op de markt.

Pak een E6600, 4GB en een SSD en je hebt niet zondermeer een "Prima" ervaring.

Je zult aan de bak moeten met drivers (niet officieel ondersteund door je moeder Lars fabrikant) en eventueel andere hardware plaatsen om dingen als een Videokaart en Geluidskaart fatsoenlijk werkend te krijgen.

Om nog maar af te wachten of het echt fatsoenlijk werkt. Misschien prima voor een familielid welke af en toe achter een computer zit maar voor een normale gebruiker al snel irritant langzaam.
Je praat onzin, een E6600 werkt prima op windows 10. En over wat voor soort drivers heb je het in hemelsnaam?! Chipset drivers van Intel zijn dik in orde en laat dat nou zo'n beetje de belangrijkste driver zijn die je nodig hebt. Verder werken de meeste zo niet elke grafische kaart prima onder windows 10 out of the box omdat deze al lang op de markt zijn en dus of reeds in de installer zitten of automatisch via windows updater binnen komen.

Misschien dat je nog een nare nasmaak hebt van Vista met printer drivers.. maar windows 10 is een ander verhaal ;).
Sterker nog een oude matrix van 32mb word nog ondersteund
Fun fact...E6600 met 4 GB en een SSD is precies wat er bij m'n schoonouders al jaren draait. En met de update van W7 naar W10 is het soepeler gaan draaien. Het enige wat ik heb moeten doen is fast boot uitschakelen omdat er geen drivers voor W8+ zijn voor het videokaartje van pakweg 7 jaar oud dat erin zit.

Het argument dat nieuwe OS releases steeds zwaarder worden is wat betreft Windows dus al jaren niet meer waar.
Nog werkelijk nooit driver problemen ondervinden met dual cores van de 1e gen en Windows 10, al helemaal niet met geluidskaarten
He, wat leuk - precies die configuratie heb ik bij m'n zus neergezet om wat spelletjes te kunnen draaien (alternatief is een 2010 MB 13", dus een q6600/gtx465 is **nogal** een verschil). Zelfs zonder SSD is dat een heerlijk vlot systeem. Driverproblemen? waar heb je het over? GPU drivers zijn ook voor kaarten uit die tijd nog gewoon automatisch WHQL via windows update binnen te halen, en op dit systeem was het sowieso allemaal automagisch al in orde.

En irritant langzaam? Echt niet. soepel multitasken ga je nog steeds de gemiddelde 2016 ultrabook in voorbij (en omhoog naar 8GB RAM is ook gelijk een stuk simpeler ;) )
Pak een E6600, 4GB en een SSD en je hebt niet zondermeer een "Prima" ervaring.
Uhm dat is het zeker wel...

XP draaide het prima, Vista redelijk (nooit echt top geweest), 7 doed het op die hardware gewoon prima en 10 zal ook nog prima draaien.

Sinds Vista is er ook niet merkbaar meer van een PC gevraagd per Windows versie (ja misschien diskspace). Dus zo gek is het niet, de eisen zijn al jaren niet noemenswaardig hoger geworden.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 juli 2016 08:41]

Mijn pc heb ik gekocht in 2007, en draait W10 Professional super snel...

Start op in 15 seconden, en ik werk op commerciële basis met zware pakketten als Sony Vegas Pro, Adobe CS en 3ds Max...

Ik weet niet eens welke hardware er in zit, het werkt vlekkeloos en foutloos en verdien er mijn geld mee.

Enige dat ik heb gewisseld in die tijd is een SSD - maar de projecten draaien gewoon van HDD...
Ja, een Iphone 4 zal ook prima draaien als je even de cpu en het geheugen en zo upgradet.
Naar dat kam dus niet. Bij een pc ben je met die upgraden van da ram met 10¤ klaar. En de ssd is fijn, maar Windows 10 maakt een Windows vista/7 echt niet langzamer. Sterker nog, hij zal eerder sneller worden.
Zoveel sneller wordt 'ie ook niet natuurlijk...
https://www.youtube.com/watch?v=4SjIB0P9-lY
Ja want booten is de enige graadmeter, hoe snel een PC is. Misschien is die in gebruik wel 2x zo snel, dan kan ik wel 10 sec extra wachten met booten ;) Dus ja leuk filmpje, en leuk dat iemand het heeft getest, maar de uitslag slaat wel enkel waar de test over gaat en dat is enkel de bootsnelheid...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 juli 2016 08:45]

Natuurlijk is booten niet de enige graadmeter, maar is het je opgevallen dat iedereen die claimt dat W10 sneller is tov voorgaande versies er ook bij zet dat ze een SSD schijf hebben geplaatst?

Ligt het dan aan W10 of aan de schijf?
Een ssd upgrade is dan wel een aanrader.
En/of RAM, maar dat is bijna altijd een aanrader.
Hoezo kan je niet 10 jaar met een computer doen? Ik heb al 9 jaar dezelfde laptop (nooit geupgrade, 700MHz processor, 512MB RAM en 4GB SSD) en Debian Jessie werkt er nog steeds supersnel op. Opa en oma hebben al 19 jaar dezelfde computer (nooit geupgrade, 2,3GHz processor, 512MB RAM en 80GB HDD) waar Windows XP (met SP3) nog steeds prima op draait.

[Reactie gewijzigd door wb9688 op 30 juli 2016 14:43]

Een 2.3 GHz cpu van 19 jaar oud dan moet je even vertellen welk monster uit 1997 dat is dan. Klinkt las een P4 uit 2004. Is nog steeds 12 jaar ok.

Daarnaast een 9 jaar oude 700 MHz cpu klintk wel weer als ouder dan15 jaar.

Dus :S
Die laptop met een 700MHz CPU is echt 9 jaar oud (anders kon er ook geen SSD inzitten zonder te upgraden), het is een EEE PC 701. Die desktop met een 2,3GHz CPU weet ik niet zeker of hij 19 jaar oud is, maar als zij dat zeggen ga ik daar van uit. Ik weet wel dat hij ouder is dan mijn EEE PC 701, dat hij van het merk Dell is en dat er een Intel CPU inzit, maar ik heb geen idee welke.

[Reactie gewijzigd door wb9688 op 30 juli 2016 18:30]

Zeker geen updates aangezet op die XP machine? :)
En die machine van opa en oma is nu zo onveilig als ik weet niet wat, of staat die niet op internet en spelen ze alleen maar patience ?.
Ze spelen er alleen maar kaartspellen op…
Ja een 700 MHz machine met linux is vast helemaal fantastisch als je 90% van de huidige mogelijkheden niet wilt (en kunt) gebruiken maar voor de normale gebruiker (of hoger) is dat natuurlijk totaal niet bruikbaar.
Wat kun je niet met Linux dan?
Adobe Photoshop draaien (om maar een willekeurig voorbeeld te pakken).
Dat valt dus onder 90% van de mogelijkheden volgens jou? En daar terwijl Photoshop op nog geen 0.4% van de PC's ter wereld geïnstalleerd is.

Ja... je hebt me overtuigt! *Not*
Kijk ik snap best dat er voor Linux een (kleine) doelgroep is maar we moeten hier niet doen alsof het voor iedereen zomaar geschikt is.

Als je een echt fanatieke Linux gebruiker bent dan weet ook jij dat er geregeld dingen zijn die niet zomaar werken of aan de praat geholpen moeten worden.

Geeft verder niet want voor alles heb je zo een doelgroep maar mainstream gaat het gewoon niet worden.
Kijk ik snap best dat er voor Linux een (kleine) doelgroep is maar we moeten hier niet doen alsof het voor iedereen zomaar geschikt is.
Dat is het ook zeker niet. Maar stellen dat je 90% van de huidige mogelijkheden niet kunt gebruiken is flauwekul.
Waarom is het voor de normale gebruiker niet bruikbaar? Ik kan gewoon 8 tabbladen in Firefox, 4 bestanden in Sublime Text 3, 2 terminals en 1 file manager open hebben en dan werkt het nog supersnel…
Linux is bruikbaar voor de normale gebruiker. Of zijn opa en oma geen normale gebruikers? Ze doen alleen wat kaartspellen, LibreOffice en internetten, de laatste twee doen ze nu op hun nieuwe Windows 10 laptop, maar ze vonden het onhandig om steeds de laptop er bij te pakken, dus had ik Debian Jessie op hun computer geïnstalleerd en ze konden het prima gebruiken…
Maar ja ze hebben dus een Windows 10 laptop waar geen Linux op geinstalleerd is, als het echt zo fijn en goed gewerkt had dan was Windows 10 er natuurlijk direct afgehaald en linux geinstalleerd.

Dat dit niet gedaan is zegt eigenlijk al voldoende.
Windows is nou net een uitzondering, Windows 10 is sinds Vista met elke versie lichter geworden (al geldt dat niet voor de applicaties die erop draaien natuurlijk).

Maar aan de ander kant, drivers voor tien jaar oude randapparatuur worden niet altijd meer geupdate waardoor oudere hardware alsnog niet of niet goed werkt.
Alle drivers vanaf Win 7 werken gewoon onder Win 10
De drivers van vista werken ook nog. Die problemen van de xp naar vista transitie waren vooral door het veranderen van het driver model van microsoft. Echter zijn alle drivers die voor vista gemaakt zijn met het nieuwe model gebouwd en dus nog steeds compatable of compatable te krijgen
Niet helemaal waar, het *display* driver model is tussen Vista en 7 wel omgegooid.
Alle niet-GPU drivers voor Vista werken inderdaad nog (al moet je in sommige treurige gevalletjes even een version check omzeilen, maar dat is te doen :+ )
Nadat mijn HP uit 2012 stuk is gegaan heb ik een HP laptop uit 2007 die vista draaide uit de kast gehaald, en er Windows 10 op gezet.

En raar genoeg: dit ding draait met volledig originele hardware beter dan het ooit gedaan heeft - opstarten gaat gewoon razendsnel, en tot nu toe heb ik nog niet de behoefte gehad om een nieuw toestel te kopen.

Misschien ben ik niet de meest veeleisende gebruiker, maar ik gebruik mijn computer meerdere uren per dag.

Nu feit is wel dat je bij iPhone tenminste met een gerust hart bankzaken kan doen op je telefoon.
Zet er nu nu eens SSD in, dan kan je straks 15 jaar met je laptop doen.
En vervang dan Windows eens door Linux. Dan kun je wel 20 jaar met je laptop doen.
Iedereen klaagt hier dat w10m geen support heeft en dus niet interessant is voor dagelijks gebruik. Is dat niet hetzelfde wanneer je Linux gebruikt? Ik ben er van op de hoogte dat tweakers de thuisbasis is voor zo een beetje elke nederlandse Linux fan en daardoor erg vertegenwoordigd is, maar is het reëel om tegen een willekeurig persoon te zeggen dat ze Linux moeten installeren en daardoor enorm veel gemak verliezen bij dagelijks gebruik? Linux is te gefragmenteerd om ooit succesvol te worden voor desktops... (ps. Ik vind Linux voor servers geweldig, dus begrijp me niet verkeerd)
Gef eens een voorbeeld van het verloren gemak?

Er is eigenlijk maar 1 ding wat niet echt lekker gaat op Linux en dat is Gamen.

Je zou nog kunnen noemen het niet beschikbaar zijn van diverse applicaties maar dit is bij het gebruik van OSX hetzelfde.

Een "domme" gebruiker die zijn pc alleen gebruikt voor de standaard dingen kan met bijvoorbeeld Mint prima uit de voeten.

Ik heb iemand wel eens uit de brand geholpen met een echt antieke laptop (>10jr) met Mint er op en die heeft daar een jaar lang naar volle teveredenheid mee gewerkt.

Overigens vind ik het gebruiksgemak van W10 nogal tegenvallen. De UI is echt een bende.

[Reactie gewijzigd door jbhc op 30 juli 2016 18:07]

Slechte UI
Geen gebruikervriendelijkheid
Vaak de promt nodig
Korte duur van support
Totaal geen productiviteit.
Draait bijna geen software op voor de professionele markt.

Heb ik het dan over linux of over w10
Njah lijkt mij duidelijk
Slechte UI - W10
Geen gebruikervriendelijkheid - W10
Vaak de promt nodig - ?
Korte duur van support - ?
Totaal geen productiviteit. - ??
Draait bijna geen software op voor de professionele markt. - Linux

Heb ik het dan over linux of over w10
Njah lijkt mij duidelijk
Ik kan een aantal van je statements soort van toewijzen aan een OS maar lang niet alles.

Ik heb in Windows ook gewoon de commandprompt nodig. En kwa Support, het is nogal afhankelijk van de distro maar Mint 18 krijgt support tot 2021. En die productiviteit waar je het over hebt zal eerder aan de gebruiker liggen.
Als professioneel Linux gebruiker voor servers zeg ik nee het is voor de desktop momenteel niet handig als je geen hobbyist bent, zoals veel pc gebruikers waren ten tijde van Win 95 en 98.
Wel... ik heb hier een oude laptop liggen die geleverd wordt met Windows 7, maar het model zelf werd daarvoor nog geleverd met Vista en stamt uit 2007. 9 jaar oud dus, en draait toch vrij vlot Windows 10 nu. Is het aan dezelfde snelheid als dat hij ooit 7 draaide? Nee. Drivers zijn ook nog allemaal Windows 7-drivers, dus dat heeft ook al invloed waarschijnlijk. Maar traag zou ik hem niet noemen.
Ik hoor deze "logica" heel erg vaak, maar hij raakt gewoon kant noch wal.

Overweeg even het volgende: waarom zou Apple de moeite doen om iOS 9 beschikbaar te maken voor de iPhone 4S als men weet dat dit gewoon geen haalbare zaak is voor dat oude ding? Waarom tijd en energie (en hier gaan manuren in zitten) stoppen in een toestel dat inmiddels 5 jaar oud is?

Als er echt sprake zou zijn van "planned obsolescence", zou men het doen zoals in de Android wereld de norm is: na release van het nieuwste model mag je 1,5, hooguit 2 jaar updates verwachten. daarna koop je maar lekker een nieuw toestel en hoef je niet meer te rekenen op ondersteuning door de fabrikant.

Is het niet veel aannemelijker om er vanuit te gaan dat je oude toestel gewoon vol zit met apps, instellingen en bestanden en dat dit de oorzaak is van het traag worden? Doe eens een schoon herstel (dat heet: zet géén backup terug na het terugzetten van het kale OS) en kom dan nog eens terug.
Inderdaad mensen blijven ook maar ota update doen, en backup naar backup terug zetten.
Zelfs met een nieuw toestel moet de volledige backup van oude toestel mee, dus ook alle foto's en filmpjes.

Begin eens lekker schoon zonder al die dingen.
Goed punt. Heb dit zelf ook nooit first hand ervaren aangezien ik Android heb en minimaal 1 keer per jaar een nieuwe rom flash.
Maar zou inderdaad ook goed kunnen liggen aan mensen die gewoon al hun stuff keer op keer meenemen.
Alhoewel anekdotisch wil ik toch zeggen dat veel mensen om mij heen met hun iPhone 4s of 5, veel problemen hebben na "upgrade" naar nieuwe versie. Waarom? Als de hardware het niet aankan, push Apple toch zo hard om te updaten? Als ze in plaats van updates naar de nieuwste versie gewoon compatibiliteit updates en beveiliging updates pushen zouden hun oude telefoons veel langer bruikbaar blijven.
Dat is toch wel iets wat voornamelijk online veel geroepen wordt maar waar nog nooit een regel code als bewijs voor is gevonden.

Developers pluizen de nieuwe versies altijd helemaal uit maar hebben nog nooit maar iets gevonden. Toch blijft dit schimmige gerucht al jaren rond dwarrelen gek genoeg.
Niet per se gek. Net als bij een desktop OS upgrade kunnen er bij een mobiele OS upgrade heel veel dingen fout gaan. Wat kan resulteren in een traag en slecht functionerend systeem.. Opnieuw installeren fixed het probleem veelal.

Een ander mogelijk punt is slechte optimalisatie voor oudere devices. Op mijn macbook air liepen Leopard, Lion, Mountain Lion en Yosemite voor geen meter op mijn hardware. Waarom? Het OS was gewoon niet geoptimaliseerd voor devices met 2GB RAM. Dit kon je terugzien als je de taskmanager opende en RAM verbruik controleerde. Je RAM was dan helemaal volgestouwd met systeemapps en daarnaast opende het OS doodleuk 2GB virtueel ram en gooide dat ook maar helemaal vol met apps die je niet nodig had en die je ook niet kon sluiten. Het vertraagde het systeem zo erg dat het praktisch onbruikbaar was. Effectief draai je een OS met een 4GB RAM footprint op een systeem met maar 2GB RAM.

Het probleem hebben ze onlangs opgelost met El Capitan maar feit blijft dat je alsnog jarenlang zat met OS upgrades die voor geen meter liepen op je peperdure hardware.

Bovenstaande betreft OSX/MacOS maar kan me voorstellen dat Apple soortgelijke geintjes flikt met iOS om mensen met 'oudere' hardware te pushen naar nieuwere hardware.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 31 juli 2016 14:49]

Tjah de software word zwaarder, processor blijft hetzelfde... logisch dat het trager loopt, maar in tegenstelling tot android krijg je tenminste de mogelijkheid om te updaten.

Ik draai nu ios10 beta op mijn inmiddels bijna 2j oude iphone 6, en zoveel trager vind ik hem niet worden.
Onzin... Ik heb een iPhone 5 (bijna 4 jaar oud) en die kan nog steeds prima mee. Het is natuurlijk langzamer dan de laatste 6S, maar prima bruikbaar. Zelfs iOS 10 zal op de iPhone 5 ondersteund worden. Apple heeft zijn zaakjes m.b.t. updates gewoon heel erg netjes voor elkaar. Dat mag ook wel voor dat geld...
ken genoeg mensen die een wat ouder dan een 5 hebben en die konden wel upgraden maar was onwerkbaar traag
Dan heb je het over een telefoon die ouder bijna 5 jaar oud is. Wat verwacht je dan? Bij andere merken heb je dan vaak al 3 jaar geen updates meer. Het was alleen fijn geweest als Apple voor de oudere iOS versies ook nog security updates zou uitbrengen. Dan hoef je niet perse te upgraden naar een nieuwe major versie, maar blijf je wel veilig.
daar heb je zelf weinig over in te brengen bij apple doe je het niet stoppen applicaties er soms ook mee.

vind eigenlijk dat de overheid er voor moet zorgen dat 5 jaar nadat het laatste toestel is verkocht men op z'n minste veiligheid updates uitbrengt , zeker als we er mee gaan betalen en ons identificeren
De Nexus 5 heeft gewoon 2GB RAM en zou met Android 7 geen enkel probleem mogen hebben..
Dat een telefoon met maar een kwart of de helft geheugen van wat nu standaard is langzaam draait of niet meer ondersteund wordt lijkt mij niet zo vreemd maar zelfs op 1GB telefoons draait Android 6 gewoon zonder problemen.
In de categorie het is nooit goed:
1. Veel updates: Apple maakt de software traag op oude iPhones: je wordt gedwongen een nieuw toestel te kopen. Het komt echt niet door alle nieuw features die er in zitten én het feit dat er gebruik wordt gemaakt van technologie voor nieuwere (snellere) toestellen.
2. Weinig updates: je wordt gedwongen om een nieuw toestel te kopen. Nieuwe features komen niet voor oudere toestellen.

Serieus.
Custom rom voor doorgewinterde tweakers?
Half uurtje zoeken, wat lezen en voor de meeste toestellen ben je dan wel klaar. Voor heel veel toestellen is een one-button root te vinden en een kant en klaar recept om een nieuwe rom te fikken.

Je moet wel even goed lezen en kijken welke rom het beste is, maar daar hoef je geen doorgewinterde tweaker voor te zijn. Het kost tijd, moeite, dát zal het probleem zijn... :)
Dat is ook het probleem, je zou geen moeite moeten doen om een update te krijgen op je toestel!
Daarnaast zijn custom roms ook niet alles, vaak maken ze de camera kwaliteit slechter. Nee fabrikanten zouden hun toestellen minimum 3 jaar tot na de laatse officiele verkoopsdatum (dus niet release datum) moeten ondersteunen
Akkoord, het kan echter nog slechter: er zijn fabrikanten die beloftes maken voor meerdere jaren support en deze dan gewoon breken. Zo had de htc one mini 2 2 jaar updates moeten krijgen en heeft uiteindelijk geen enkele major release gekregen. Triest.
Het is ook helemaal niet moeilijk om een custom ROM te flashen, er zijn inderdaad genoeg beschrijvingen -voor zelfs de grootste dummies- te vinden. Wat mijns inziens veel mensen ervan weerhoudt is het risico (hoe klein ook) om hun telefoon te bricken. Bovendien is het kopen (al dan niet via contractverlenging) van een nieuwe telefoon natuurlijk veel leuker, en een traag of verouderd apparaat is natuurlijk het perfecte excuus. Zeker ook omdat je dan weer een mooi nieuw glimmend blingding hebt om aan al je vrienden te laten zien.
Dan zie een nieuwe golf ROMs tegemoet op XDA Developers :)
Al mijn devices draaien de allerlaatste Android 6.0.1 van 5 juli: Xperia S / Nexus 7 / Nexus 5 / Nexus 5X.
En daarbij zitten nog een kleine berg coole features. Als je eenmaal de stap hebt genomen zelf de telefoon aan te pakken (oa met Unlock / TWRP / SuperSU) en stock Android, dan wil je niets anders meer. Full Control!
Volgens mij kan je unlocken en rooten wat je wil maar blijft je vastzitten aan de core van Android omdat die vereist is voor cruciale functionaliteit (I/O). Anders waren er waarschijnlijk ook mensen met een zuivere Linux, BSD of ander ARM-compatible systeem op hun smartphone.

[Reactie gewijzigd door blorf op 30 juli 2016 13:11]

SuperSU en busybox zijn makkelijk te installeren. Als je dan ook nog eens een handige app hebt die wat belangrijke Linux tools kunnen installeren of emuleren heb je gewoon een kleine linux machine hoor.

GNURoot kun je zelfs gebruiken zonder root en je hebt al een chroot install van Linux op je telefoon.
+1. Helaas moeten we wel nog echt ff wachten op een nieuwe CM. Die komen meestal pas maanden later met een nightly build based op de laatste Android variant.
Heb het ook gedaan. Maar het moet wel wat voor je zijn. Je bent er continu mee bezig. Toen was ik overgestapt op een Nexus. Was er beetje klaar mee.
Da's mooi, maar eigenlijk vind ik dat alle updates vanaf 4.4 niet meer zo heel spannend zijn. Vanaf ongeveer Kitkat, misschien Lollipop is Android al ontzettend volwassen, gelikt en robuust. Wie niet specifiek op die veranderingen onder de motorkap zit te wachten zal niet bijzonder veel verschil merken tussen Kitkat, Marshmallow of Nougat.
Het nadeel van KitKat is toch nog altijd dat je geen apps naar je SD-kaart kan overzetten. Dat is bij Lollipop toch weer opgelost en wat dacht je van het beheren van app rechten in Marshmallow, Multi-Windows (en misschien komt daarmee wel een Continuum voor Android) in Nougat.
Maar voor zover ben ik het je wel met je eens dat de komende update naar Nougat geen hele spannende wordt. Maar we zullen het zien :)
Dit is het inderdaad - de incrementele verbeteringen zijn zo klein dat het nauwelijks de moeite waard is om er specifiek op te wachten. Waar je in de praktijk meer tegenaan loopt is de veroudering van hardware specs - op een telefoon met 0.5 of 1 GB is het bv met de huidige apps en mobiele websites geen pretje, of je nou Android 4.3, 4.4, 5 of 6 hebt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 juli 2016 13:28]

Die mening deel ik. KitKat was een mijlpaal voor Android, daarna is het allemaal niet meer zo spannend. In het dagelijks gebruik merk ik weinig verschil tussen N op mijn Pixel C en M op mijn Nexus 7. Het zijn meer tweaks dan iets anders (op de voorgrond).
Ik vind dat op alle toestellen stock Android moet staan dat direct de laatste beveiligingspatches en updates van Android uitrolt. Ik zou ook graag zien dat Google dit doet en niet een fabrikant. De fabrikanten moeten de hardware leveren en bij hen duurt het uitrollen alleen maar nodeloos lang. En van mij mogen branded toestellen van providers ook eens gaan ophouden, dat vertraagt de boel nog een stuk langer :z . Providers moeten mobiele data en belminuten leveren, meer niet. En dan kaan waarschijnlijk ook nog eens de maandprijs van een toestel bij providers omlaag.
Dan krijg je natuurlijk altijd weer dat er gezegd wordt (door fabrikanten) van dat ieder toestel verschillende specificaties heeft en dat het daaraan aangepast moet worden. Onzin, als je het mij vraagt. Je Windows apparaat wordt toch ook via Windows Update bijgehouden ongeacht je fabrikant _/-\o_ .
Maar ik kijk uit naar Android Nougat met alle nieuwe en verbeterde functies.
Ik denk overigens dat Multi-Windows Support ook nog op iets anders doelt namelijk een eventuele samenvoeging van Chrome OS en Android en dat Google aan hun eigen versie van Continuum werkt maar dan voor Android.

[Reactie gewijzigd door luukw op 30 juli 2016 12:55]

Als fabrikanten zoals Samsung zelf software mogen uitrollen mogen ze er mee doen wat ze willen. Ze mogen hem dus ook vol proppen met reclame en troep, wat hun weer geld in het laatje oplevert. Uiteindelijk is dat waar het allemaal om gaat.
Je vindt wel veel... maar gaat toch niet gebeuren want de fabrikanten willen controle.

Daarom heb ik een Nexus 6P, heerlijk zonder fabrikanten zo een telefoon.
Ik ben erg benieuwd of de Nexus 7 (2013) wel een update krijgt.
Verwacht het niet, ook als de nexus 5 geen update krijgt. Ik heb nog steeds geen goede opvolger voor mijn nexus 7 2013 gezien en het toetsen werkt prima. Cyanogenmond zal wel met 7.0 op de nexus 7 2013 komen.
Ik denk het niet, volgens google update beleid is er een gegarandeerde update tot twee jaar naar de release. En Security updates tot 3 jaar naar de release.
https://support.google.com/nexus/answer/4457705?hl=nl
Tja, een release van Android stelt natuurlijk niet heel veel voor. Een of twee Nexus toestellen krijgen direct een update en de rest moet maanden wachten of krijgt nooit wat. In hoeverre je dan ook van een echte release kan spreken..
Niet iedereen heeft rolling updates ;) (avatar). Grappig genoeg komt iedereen daarop terug en gaat zelfs CentOS die richting.
Ik had graag een update mechanisme zoals Chrome dit heeft in Android gezien: alle toestellen altijd op de allerlaatste versie, gebruiker krijgt geen keus, fabrikant al helemaal niet.
Het ligt ook aan je provider als ik het niet verkeerd hebt.
Ook nog eens ja.

Absoluut onbegrijpelijk dat een gigant als Google zich zo de les laat lezen.
Een van de redenen dat Android groot is geworden is doordat fabrikanten en providers er veel over te zeggen hadden en er hun eigen stempel op mochten zetten. Hierdoor hadden deze partijen het idee dat ze consumenten aan zich konden binden. En waren ze bereidt er veel geld in te pompen, vooral aan marketing.

ik praat in de verleden tijd, omdat Google druk is de mogelijkheden voor providers en fabrikanten in te perken.
Mwah, Android is vooral groot geworden omdat het gratis is, software ontwikkeling is enorm duur en als je als hardware fabrikant (die daar toch al niet goed in zijn) een kant-en-klaar OS kan gebruiken dan doet je dat maar al te graag.
De hardware fabrikanten mijden wat software ontwikkeling duidelijk niet. Anders was de Android wereld niet zo versnipperd geraakt. En Android is altijd al met minimale zouden aanpassingen toepasbaar op vrijwel elk ARM platform.
Een paar dingetjes aanpassen of toevoegen is natuurlijk heel wat anders als een compleet OS ontwikkelen en onderhouden.
De firmware verdubbelt minimaal met factor 2 en bij sommige telefoons is dat factor 4 oid door de meeste fabrikanten...

Dat zijn zeker gewoon null-bestanden waar niemand tijd in heeft hoeven steken?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 juli 2016 08:48]

Verdubbelt met minimaal factor 2 ? Waar haal je dat vandaan.
En hoe verklaar je dan dat alle gratis alternatieven niet eens van de grond komen, laat staan een succes worden?
Omdat Android al bestaat en daar veel apps voor verkrijgbaar zijn. Er is geen behoefte aan een tweede gratis mobiel OS tenzij deze echt enorm veel meerwaarde bied.
Stempel is soms een beetje klein uitgedrukt. Samsung maakt daadwerkelijk echt software ingebouwd in Android. Niet enkel een schilletje. Hoe krijg je anders die "edge" zaken werkend. Of al die functionaliteit rondom de S-Pen? Zit standaard niet in Android hoor. En dat betekend wel dat je vaak in de Core OS aanpassingen moet doen. Niet enkel een service schrijven die op de achtergrond draait. Die heeft vaak niet de toegang tot bepaalde zaken in het OS.
De toevoegingen van Samsung vind je dan soms ook terug in Android. Zoals de window functionaliteit en Knox dat je nu ziet als "Android for Work". Die worden niet alleen door Google geschreven maar ook door de partners (fabrikanten).

[Reactie gewijzigd door sympa op 30 juli 2016 23:26]

Klopt. Maar met Android heeft de OEM de mogelijkheid om te innoveren. Om zelf de stap te nemen om dingen uit te proberen. Om te kijken of voor een bepaalde feature markt is. Dat is de kern van innoveren is gewoon uitproberen of het wat is.

Stel je voor je hebt een OS waar je niks aan mag aanpassen zoals bijvoorbeeld Windows Phone / Windows 10 Mobile. Dan kun je dat soort innovatieve zaken nooit doen of uitproberen. Dat moet dan allemaal maar vanuit Microsoft zelf komen. Ten tweede heeft dat geen voordeel voor het imago voor de OEM fabrikant. Nu zie je bijvoorbeeld dat Samsung goede PR had met de eerste Note. Een daverend succes! Zou je moeten wachten op de fabrikant van het OS, dan duurt dat veel langer en heeft je concurrent dezelfde functionaliteiten.

Dus:
1. Innovatie wordt in een snelvaart gebracht door OEM's die concurreren en het OS kunnen aanpassen.
2. OEM's kunnen Hardware en Software innovatie combineren. En niet alleen op hardware. Je ziet dat de fusie tussen Hardware en Software belangrijk is. Kijk naar Apple!! Een opensource OS is voor een OEM zeeeeer belangrijk.
3. Je hoeft niet te wachten op dat je OS leverancier komt met innovatie.

Nadeel: Updates. Zoals men hier ook altijd over klaagt. Een software update moet eerst via de OEM en dan via de provider(hopelijk niet) en dan pas bij de klant. (Lang proces)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 30 juli 2016 23:59]

Een voordeel van Android boven andere systemen is wel weer dat heel veel functies zijn uitgevoerd als een app, en die functies krijgen dus wel updates.
Wat niet wegneemt dat er best veel is wat dan geen update krijgt. Maar het is iets genuanceerder dan het soms lijkt.
Vooral in de begin tijdperk waar providers hun eigen schuil lieten ontwikkelen. Met hun provider branding op het toestel zelf. Wat dachten ze in hemelsnaam.
Ja ik hoop ook zeker dat het net als Chrome OS wordt maar gezien het grote verschil in hardware en softwareimplementatie tussen de twee zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.
Dat is alleen bij sommige providers en fabrikanten zo. KPN levert in iedergeval al een poos "unbranded" toestellen waar je update gewoon direct van de fabrikant komt
Chrome is een app, geen OS.. ik weet niet of je op die manier OS updates wil pushen.

Laten ze eerst maar eens de upgrades zelf aanbieden..
Dat is hoe ChromeOS het doet.
Grappig genoeg doet Microsoft met Windows nu het tegenovergestelde: Updates kunnen uitgerold worden zonder toestemming provider door de communicatie los te ontwikkelen van de rest van het os: OS kan dus geüpdatet worden naar hartenlust (lees: patch tuesday). Of elk device ook alle features van de update ondersteund is daarbij natuurlijk wel een tweede: Een lumia 550 zal nooit ondersteuning voor windows hello krijgen, maar wel (security) updates tot in ieder geval 2025.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True