Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 282 reacties
Submitter: thetrueman2

Sony en Amazon hebben naar verluidt besloten om spelers van No Man's Sky hun geld terug te geven als zij ontevreden zijn met de game. No Man's Sky kwam eerder deze maand uit, maar spelers klaagden over slechte prestaties en het ontbreken van eerder aangeprezen gameplay.

De verkopers lijken klanten ook hun geld terug te geven als zij niet langer aan de voorwaarden voldoen. Gebruikers van het NeoGaf-forum meldden hun successen over de teruggave. Dat Sony en Amazon kopers van No Man's Sky hun geld teruggeven heeft waarschijnlijk te maken met de grote schare klachten die in de afgelopen tijd zijn ontstaan over de game. Een van de grootste klachten was dat de gameplay niet is zoals eerder werd geadverteerd in trailers. Ook klagen spelers over slechte prestaties van de game, en over bugs.

No Man's Sky kwam eerder deze maand uit en er werd door veel gamers naar uitgekeken. De release werd al enkele malen uitgesteld, omdat het volgens maker Hello Games nog niet helemaal af was.

Update, maandag: Steam is in elk geval niet coulant in het geval van No Man's Sky. Valve meldt dat 'het standaard Steam refund beleid geldt voor No Man's Sky. Er zijn geen speciale vrijstellingen beschikbaar." Daarom zijn alle vermeldingen naar Steam uit het artikel gehaald.

No Man's Sky, PC (Windows)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (282)

1 2 3 ... 7
Kleine correctie, bij Steam mag een game wel langer dan 2 uur gespeeld zijn, het komt dan alleen niet meer in aanmerking voor een automatische refund. Het zal dan door een 2e stap gaan en bekeken worden door een medewerker van Steam of de reden voor een refund gegrond is of niet.
Aanvulling: je moet dan een Steam ticket openen waarvoor een nieuw (ticket)account moet worden gemaakt:

https://support.steampowered.com/newticket.php


- Purchase and Payments
- Refunds
- Game or software on Steam kiezen
- No man's sky invullen
- false advertising opgeven

[Reactie gewijzigd door Mick1990 op 28 augustus 2016 11:22]

Correctie: Je hoeft geen apart account (meer), je kunt gewoon via je Steam-account via het self-service kanaal de meest voorkomende zaken/vragen zelf oplossen en al dan niet een ticket aanmaken:
http://help.steampowered.com

Het aanmaken van een apart support account is alleen nog nodig als je geen toegang meer hebt tot je Steam account, en dan nog zijn er tal van selfrecovery mogelijkheden (telefoon/mail etc).

/Edit: Maar de berichtgeving blijkt onjuist te zijn dus ik zou geen moeite doen als je niet aan de normale criteria voldoet, althans voor Steam. Zie hier.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 29 augustus 2016 13:36]

Jammer dat steam support niet echt bekend staat om hun snelheid.
Heb er maar 2-3 keer gebruik van gemaakt, maar iedere keer was ik dik een maand aan het wachten op een antwoord en slechts een simpele handeling.
Ik heb zo'n vermoeden dat NMS inmiddels een vrijwel automatisch ok inhoud en dat ze daar niet heel lang voor nodig hebben.
Niet echt.
Ik heb gister mijn refund geprobeerd te krijgen (ik heb 15 uur gespeeld) maar kreeg gewoon de standaard "refund denied, played more then 2 hours".
Ik ga het vandaag gewoon nog een keer proberen totdat ik mijn geld terug heb.
Dus je hebt 15 uur game time nodig gehad om tot de conclusie te komen dat dit niet het spel was wat je dacht?
Dat is al meer game time dan menig spel in het totaal bied.

Als iedereen op deze manier er mee omgaat dat is dit ook gelijk de laatste keer dat ze zoiets doen denk ik.
Dat is net zoiets als een boek bijna uitlezen en dan het geld terug vragen omdat je het plot niet goed vond.
Dat is net zoiets als een boek bijna uitlezen en dan het geld terug vragen omdat je het plot niet goed vond.
Met het kleine verschil dat, wanneer jij dat boek op afstand aangeschaft hebt, en je het binnen 14 dagen bijna uitgelezen hebt, dat wel gewoon onder jouw wettelijke recht valt.

Die 14 dagen dekken nl. gebreken af die pas later zichtbaar worden. Die periode is bewust ruim gekozen omdat mensen bij koop op afstand geen mogelijkheid hebben om voor de koop het product grondig te inspecteren, en allerlei minder nette producenten en verkopers daar anders gretig misbruik van willen maken.

Bij een boek kan het bijvoorbeeld zijn dat de plotwendingen of ontknoping van het verhaal in de laatste hoofdstukken helemaal nergens op slaan, omdat de auteur van zijn uitgever haast moest gaan maken en er snel een einde aan heeft moeten breien.

Dubbel zo erg als er daarnaast veel reclame is gemaakt over de spannende afloop.

(Ik hoop dat je de parallellen met No Man's Sky hier kunt volgen, ja?)
Dat is niet waar. Het 14 dagen recht is niet absoluut, het 14 dagen recht is vergelijkbaar met het testen in de winkel.

Als het boek er gelezen uit ziet (en papieren een boek lezen zonder het er gelezen uit te laten zien is knap lastig), heb je geen recht om het terug te sturen.

Bij een game speelt de gameplay nog mee; graphics op verschillende standen proberen, achtergrondprogramma's uitschakelen, kijken wat de oorzaak is dat het er niet zo mooi uit ziet als zou moeten. 15 uur zijn zo voorbij. Als je dan leest dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem voel je je "genaaid" en kun je naar mijn mening terecht een claim indien.

Ik heb zelf al zeker 10 jaar geen game meer gekocht / serieus gespeeld, bovenstaande is deels op basis van ervaringen uit het verleden
Twee jaar terug little big planet 3 aangeschaft. Dat zat zo ramvol met bugs dat het onspeelbaar was. Ik wilde mijn geld liever terug, maar dat ging niet: het folie zat niet meer om de dvd doos.
Dus wat nou recht van retour.
Het recht van retour is ook iets anders bij Software en DVD's als ik het goed heb begrepen.
Ja inderdaad, maar waarom eigenlijk? Als iets onspeelbaar / on bruikbaar is dan zou je in mijn optiek kunnen spreken van een fabricage fout.
Voor een kapot product geldt geen termijn. De retourtermijn voor koop of afstand is omdat je het product niet zoals in een winkel in je hand hebt kunnen houden.
iets met kopieren enz..
Dat is niet waar. Het 14 dagen recht is niet absoluut, het 14 dagen recht is vergelijkbaar met het testen in de winkel.

Als het boek er gelezen uit ziet (en papieren een boek lezen zonder het er gelezen uit te laten zien is knap lastig), heb je geen recht om het terug te sturen.
Zeg; ga alsjeblieft ergens anders die onzin proberen te verkopen, ja?

Het artikel mag gewoon de normale slijtage van gebruik door het testen v/h product tonen.

Zie Artikel 14.2 van 2011/83/EU:
"De consument is alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het behandelen van de goederen dat verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen. "

Van een paper-back boek mag je wel degelijk gewoon alle bladzijdes omslaan om bijv. te controleren op een misdruk en voor die 'schade' ben jij dus niet aansprakelijk.

Je mag er alleen geen oren aan maken; in schrijven; bladzijdes uitscheuren; of dat soort zaken. En zelfs als er onverhoeds wel iets mee mocht gebeuren, dan ben je alsnog enkel aansprakelijk voor een bepaalde mate van waardevermindering.

Je zult dan niet meer het volledige aankoopbedrag terug kunnen vragen, maar het is onder geen beding het geval dat je geen gebruik meer zou kunnen maken van het herroepingsrecht.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 29 augustus 2016 19:50]

Ik vind om de reden die jij geeft dat ze boeken en films moeten uitsluiten van de wettelijke 14 dagen bedenktijd als je het via een webshop hebt aangeschaft.
Mwa, ik kan me ook voorstellen dat het bij deze game gewoon niet binnen twee uur duidelijk is dat hij niet aan je verwachtingen voldoet, en wel in zo'n mate dat je je geld terug wil. Misschien na 3 of 4 uur wel maar als je dan denkt er aan vast te zitten dat je het toch nog wat langer probeert want misschien wordt het leuker en het heeft toch een hoop geld gekost...
Als je dan nou leest dat veel mensen alsnog hun geld terug krijgen, ja dan zou ik het ook proberen ja.
Net wat meer dan 2 uur kan ik me idd wel iets bij voorstellen.
4 uur wellicht ook. Maar 15?

Geef dan gewoon eerlijk toe dat je de game redelijk tot goed vond.
Beetje flauw om dan nog te proberen geld terug te krijgen.
15 is echt heel weinig voor een spel waar je een veel planeten meot ontdekken. Je probeert er een of twee die lijken nog wel leuk. Maar als daarna blijkt dat alles hetzelfde is dan kom je daar echt niet binnen twee uur achter. Zeker als blijkt dat de endgame gewoon niet bestaat.
15 is niet eens zoveel hoor, ik heb spellen (singleplayer) waar ik honderden uren in heb zitten en de hype van tevoren leek een beetje te beloven dat dit zo'n soort spel zou zijn. Bovendien zoals ik al zei, je hebt er 60 euro voor betaald, veel mensen die zullen dan toch niet heel makkelijk het bijltje er bij neergooien en dat geld als weggegooid beschouwen maar toch nog wat meer hun best doen om te kijken of het misschien toch leuker wordt.

Daarnaast is het ook nog altijd mogelijk dat een deel van die 15 uur helemaal geen echte speeltijd is. Als je bv uit het spel alt-tabt om op een forum te gaan kijken of jij nou gek bent of dat het andere mensen ook tegenvalt en je vergeet het spel vervolgens een paar uur, dan loopt de teller gewoon door. Ik heb wel eens de volgende dag pas ineens gezien dat ik een spel op de achtergrond open had laten staan.
Dit is dan ook wat er voornamelijk gebeurd is. Paar uur bezig om de graphics settings goed te krijgen. Meerdere malen dat domme intro kijken omdat de game gecrashed is voor de eerste save. Paar kaar weer dingen opnieuw doen omdat ik alt-tab uit gewoonte, en niet terug de game in kan.

Verder tijd kwijt geweest omdat mijn eerste planeet gewoon cool was, en ik iemand ben die dan alles moet en zal scannen!
De rest van de tijd is gestoken in wat andere planeten bekijken, en werken naar een warp drive met de hoop dat een andere ster wat meer te geven had, maar allas.
En als je probleem met het spel is dat het te repeterend is? dat merk je nog vaak niet na 20 uur. als je spel diablo 3 is en je kende het spel niet, en je leest oneindige dungeons en oneindig veel speeluren in de advertenties, dan is die 2 uur niks. En daarom is europees ook geregeld dat je op afstand kopen 14 dagen over mag nadenken. soms is het defect niet in direct zichtbaar. helaas denk onze wetgever anders over dit als het gaat om games.

dit spel is een farm game voor computer nerds met vette graphics om dat schipje van je vliegende te houden. Ik speelde ook WoW dus precies mijn ding maar als je de advertenties en reclame mag geloven super vet mega hyped whatever , dus goed, en echt super massive. alleen dat is niet helemaal waar op sommige gebieden. 30 uur spelen zou niet eens te veel zijn in mijn ogen. en dit spel is geen uitzondering. ik vermoed ook dat een deel van de wow kopers graag 14 dagen hadden gehad.
WoW heeft nu toch gratis toegang om te proberen?

Persoonlijk vind ik 15 uur echt helemaal niets kwa tijd. Ik heb laatst nog gekeken maar over meerdere jaren heen heb ik zo'n 1600 uur in Diablo 3 zitten en zal met archeage ook wel die richting op gaan (iets minder omdat het pas 2 jaar uit is). Moet wel toegeven dat deze spellen redelijk frequent updates krijgen met nieuwe content, maar in beide gevallen heb ik er rond de 60 euro voor uitgegeven.

Dit spel valt wel degelijk in de categorie waarbij je verwacht genoeg variatie te hebben om zo veel uren er in te willen stoppen. Het concept is geweldig maar helaas de uitwerking nog niet af begrijp ik.
15uur zijn maar 3daagjes voor mij? Dat valt echt mee. Heb spellen in m'n lijst met 50uur en dacht daarna. Mwah toch niet wat ik dacht

[Reactie gewijzigd door erwinwernars op 29 augustus 2016 01:23]

Ben ik het volkomen mee eens en heb dus exact datzelfde.. Ben doorgespeeld tot ik er 20 uur op had zitten in de hoop dat er nog iets nieuws ging gebeuren, toen ik 5x hetzelfde heb moeten doen, en 15 solar systems van binnen en van buiten heb gezien gaf ik het op.. Wat een waste of time/geld
Als iedereen op deze manier er mee omgaat dat is dit ook gelijk de laatste keer dat ze zoiets doen denk ik.
Bij NMS valt het nog mee. De laatste Batman-game vergeten? Die is uiteindelijk zelfs uit de store verwijderd geweest.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 29 augustus 2016 12:13]

Dat komt natuurlijk doordat niemand een 1080 heeft en daar ook nog eens een dedicated 1080 bij hangt voor PhysX (LTT video over PhysX)

Zonder redelijke GPU is het spel onspeelbaar. Een 1080 is al geen redelijke GPU meer, maar die was ten tijde van release nog niet eens aangekondigd.
En de start van BF4, man wat was dat een ramp. Als ze toen een refund hadden gedaan, had iedereen zijn BF4 terug gebracht.
Dit is wel een spel waarbij je 1000'en uren zou moeten kunnen spelen. Het is spel is inmmers extreem groot. Als je er na een paar uur achterkomt dat het spel wel groot is maar dat het allemaal hetzelfde is, kan ik mij voorstellen dat je er dan wel klaar mee bent.
Dat is al meer game time dan menig spel in het totaal bied.
Compleet irrelevant en verandert niets aan de belofte van de developer in kwestie.
Hmm.. dan zit je denk vooral op het vlak van de reclame makers die standaard veel meer beloven dan je krijgt.
Net als de politiek.

Alleen steek je dan nog zoveel tijd in een spel wat je als miskoop beschouwt? En als het geen miskoop is, waarom dan een refund vragen?

Die 2 uur die steam normaal aanhoudt is juist ter voorkoming hiervan.
Ik heb er 23 uur inzitten volgens steam. Ik moet wel elk uur mijn game herstarten ivm FPS drops wat ook steeds weer bijna 10minuten duurt (ondanks dat de hele bende op een SSD staat).

Ik was na pas 6 uurtjes op mijn eerste zonnestelsel uitgekeken, waarna ik begon te zoeken naar wat beloofd was. Tiental jumps verder en ik zat al tegen de 20 uur aan, waarna ik het opgaf, bijna niets wat in "gameplay" videos is getoont (zelfs die op de store page zelf!) zit er uit eindelijk in. Tevens heeft een maatje van mij ook een uur of 2-3 gespeeld.

Waardoor ik op 23 uur zit, waarvan 6 echte gameplay uurtjes voor een game van 60 euro.

Vorige titel van dat geld, 65 euro, BF4 premium, heb ik 700+ echte gameplay uren inzitten (Battlelog telt enkel gespeelde tijd, geen laadtijden, volgens mij niet eens respawntijden maar dat weet ik niet zeker).

Ik ben de hele afgelopen week al bezig NMS te refunden van Steam, want ik voel me echt opgelicht. Als je reddit ook doorleest.... bah, ik heb heel die hype niet gevolgd, had ik juist wel moeten doen, dan had ik het nooit gepreorderd. Enige wat ik de afgelopen ~2 jaar deed is hun "gameplay" videos kijken en op basis van dat het spel gepre-orderd.


Ik ken overigens weinig AAA spellen die minder dan 20 uur gameplay leveren. Laten we niet vergeten dat NMS geen indie game is.
De FPS drops heb ik steeds om de 3 uur. Ik denk dat dit komt doordat het grafische geheugen volloopt, memory leak. Ik draai de game op een GTX980 4GB, waarschijnlijk heb jij een kaart met iets minder grafisch geheugen?
Gezien het type game lijkt me dat niet meer dan normaal, toch? In de markt gezet als eindeloze ontdekkingsreis. Dat het niet aan die belofte kan voldoen heb je niet door binnen 2 uurtjes.
No mans sky was geadverteerd als het spel zonder einde. oneindig veel mogelijkheden. na 15 uur spelen heb je nog niet het kleinste idee what het totale spel bevat. ik vind het niet vreemd om een spel als deze na 15 uur te willen refunden. hetzelfde met Final Fantasy spelen, MMo's etcetera.
Je moet even een ticket aanmaken, ik had na 3 dagen antwoord dat ik ondanks mijn 7-8 uur spelen een refund kreeg. Er is gewoon helemaal niets te doen in het spel, het is enorm repetitief, heeft een uitermate schare hoeveelheid skins en models en het is één grote grind. Daarnaast kan ik het gevoel niet verliezen dat de game specifiek is gebouwd om gamers net lang genoeg vast te houden om over de refund tijd heen te gaan, dit heb ik ook in mijn ticket beschreven. Je hebt ongeveer 3-4 uur nodig om te beseffen dat de enorme marketing achter dit spel een leugen is.

De grootste fout die ze gemaakt hebben is 60 euro er voor vragen, bij 20 of minder had het veel minder lawaai opgeleverd en had menigeen het gewoon aan de kant geschoven als saai en slecht spel. Helaas was het gewoon te duur.

Ik heb van mijn refund ondertussen Obducted gekocht welke exact de helft koste en waar ik ondertussen al 20+ uur in heb zitten en vele malen meer plezier aan heb beleeft.
Je moet een ticket inschieten en daarbij echt duidelijk maken waarom je je geld terug wilt. Claim dat je je bedrogen voelt door dat dingen die belooft waren niet in het spel zit.

Niet gewoon "wil mijn geld terug want is niet leuk" of de standaard refund actie. Echt een los support ticket.
4 uur hier, dat gaat hem echt niet worden ;)

Lesje geleerd: als een spel binnen een uur geen inruk maakt of twijfela geeft gaat het er direct weer uit.

Gelukkig qua NMS niet in de hype getrapt, en wist wat procedural crap inhield.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 28 augustus 2016 15:04]

"procedural crap" is geen garantie voor een crappy game. Minecraft, Elite (ja, zelfs de eerste uit 1984), Star Citizen, Left 4 Dead (en L4D2), Diablo (I, II en III) hebben allen procedural generated elementen (de een al wat meer dan de andere).

Het grote probleem met NMS is mooi samengevat door een reporter (Jack Swearingen in New York Magazine): You can procedurally generate 18.6 quintillion unique planets, but you can’t procedurally generate 18.6 quintillion unique things to do.
Je moet echt een ticket aanmaken. Jij vraagt om een refund via het standaard systeem. Daar krijg je inderdaad standaard de melding dat je langer dan 2 uur hebt gespeeld. Ik wacht nu 3 dagen op antwoord op mijn ticket. Hopelijk binnenkort antwoord.
Ik heb eergister een refund aangevraagd na 5 uur speeltijd, binnen 2 uur gekregen. :)
The proof is in the pudding. In je analogie lijkt er tomaat en kip op te zitten, maar je proeft het helemaal niet. Tijdens het eten weet je pas hoe het smaakt.
edit: Ik heb ongeveer 20 uur gametime, waarvan de eeste 15 heel gaaf waren, en ik ben er nu helemaal klaar mee. En vond het de 60 euro niet waard gezien de beloftes. Ik zou ook mijn geld wel terug willen, gewoon omdat ik me belazerd voel. Ik had zo'n plaatsvervangende trots voor die indie devs, totdat bleek dat ze tijdens interviews gewoon zitten te liegen. Alsnog knap wat ze hebben gepresteerd, maar de 60 euro niet waard.

[Reactie gewijzigd door tzaman op 28 augustus 2016 17:52]

Er zijn een hele hoop dingen belooft waarvan je echt wel na 2-3 uur spelen weet dat het er niet in zit. Denk aan:
  • landen op asteroïdes
  • dat de grote vrachtschepen bewegen
  • docken met trade schepen en vrachtschepen
  • planeten met een asteroïde ring (naja dit kan wat langer duren)
  • planeten die roteren en een echte dag en nacht cyclus hebben
  • planten die om de zon roteren
  • zelf vliegen naar nieuwe systemen
  • schip classes
  • je schip een naam kunnen geven
  • laag bij de grond kunnen vliegen
  • verschillende resources gebaseerd op hoe dicht de planeet bij de zon staat
  • het zelf uit moeten vogelen van recepten voor items
  • grote wezens die het landschap veranderen
  • rivieren
  • grote gebouwen op planeten
  • neer gestorte vrachtschepen
  • het kunnen hacken van dichte deuren
Een mooie lijst met bewijs kun je hier vinden.

Maar, ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig van de game heb gevolgd voor release, ik wist ongeveer hoe het er uit zag maar had verder weinig idee van de gameplay. Ik heb ondertussen een hoop videos gekeken en ik wil de game graag spelen. Het lijkt me een hele vette game met wat er mogelijk is nu, puur omdat ik niet zulke hoge verwachtingen had. Ik wacht alleen tot hij wat goedkoper wordt, iets dat wellicht met alle kritiek sneller gebeurd dan ik had verwacht.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 28 augustus 2016 21:07]

Dan weet je het al na 2 happen.
Daarnaast hem je zelfs als leek de mogelijkheid heel simpel te zien (door visuele inspectie na openen van het broodje) of voldaan is aan het verkochte.

Bij een spel is dit weliswaar iets lastiger dus moet het door die paar "happen" duidelijk zijn.
Dus ca 2 uur uitproberen. (Of in dit geval iets ruimer)
Niet na bijna alles opeten oftewel 2 complete werkdagen gamen.
Hoe kan je ooit binnen 2 uur zien of iets repetitief is en er facetten missen die je verwacht had maar wel beloofd zijn?

Het is een game waarvan velen(die niet opgelet hebben) dachten dat er honderden uren gameplay in zouden zitten. Als dat er 10 blijken voordat je hem aan de kant gooit uit verveling(niet omdat je het eind hebt bereikt) vind ik het in elk geval terecht dat je klaagt.

Of je ál je geld terug moet krijgen is een andere discussie, maar dit klinkt als een ¤20 titel(of misschien zelfs minder), niet als één van ¤60. En alleen dat geeft al aan dat er iets mis is.

Het verschil met een broodje en een spel is dat je bij een broodje in de eerste hap(als het goed is) alle smaak facetten te pakken hebt, bij een spel juist niet. De eerste 2 uur kunnen geweldig zijn, de rest niet, maar vooral ook andersom. Soms zijn de eerste chapters van een spel juist de slechtste(altijd nog veel beter dan het alternatief, de beste).

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 28 augustus 2016 17:44]

Ik heb altijd binnen 48 uur antwoord.
Bij mij dus niet hoor.
Binnen een dag had ik mijn geld terug.
Het kan dus wel.
Via een support ticket of via refund request? Eergisteren om 3 uur een ticket aangemaakt maar ik wacht nog geduldig af :P
Het is mij gelukt, heeft alleen 3 pogingen geduurd voor dat ze het accepteerde via de refund request.

Ik zou zeggen niet opgeven :)
Ik heb helaas al 8 geweigerde requests doorlopen. Dus ik wacht nu maar die ticket af.
Een refund request. Ging verbazend snel. Maar misschien hielp het ook wel dat ik nog onder de 2 uur was gebleven.
Ja daar ligt het probleem nou net. Zelfs mijn ticket krijg ik nu een meer dan 2 uur standaard reply op.
Really, heb een paar keer contact gehad en altijd binnen 48 uur reactie.
Ik ben benieuwd wie er hier ook daadwerkelijk een refund gehad heeft en dan dus meer als 2 uur gespeeld te hebben. Hier 7 uur "gespeeld" en refund tot 2x toe geweigerd, omdat er langer als 2 uur is gespeeld.
Heb je hier als reden gegeven dat het spel functies zou bevatten die het nu niet bevat? Of heb je gezegd dat het spel je niet beviel. Als er gelogen is over de content van het spel lijkt me Dat je wettelijk recht hebt op je geld terug. Koop ontbinden. Misschien helpt het om dat te melden.
Al 8 keer met vermelding van ontbreken van features een refund aangevraagd. Het lijken echter automatische responses aangezien de zin telkens identiek is. Nu maar een ticket aangevraagd. Door een save reset / crashes heb ik ook vrij veel uur staan.
Klopt maar ze geven iedereen die er om vraagt een refund.

Hopelijk is dit weer een goede les voor game devs dat ze niet moeten liegen over hun game.
Ik vraag me af wat er gebeurd is met dit spel. Volgens mij waren het namelijk geen leugens, maar een hoop functionaliteit die ze niet hebben kunnen afwerken voor de release. Was het een overschatting van wat ze konden in de tijd die ze hadden? Hebben ze de moeilijkheid overschat? Waren sommige dingen gewoon technisch niet mogelijk?
Er zijn een groot aantal filmpjes op Youtube te vinden waarin de leugens van Sean Murray blootgesteld worden, met de betreffende interviews als bewijs.

Bijvoorbeeld deze: https://www.youtube.com/watch?v=3Wgolc1rRro
Of deze: https://www.youtube.com/watch?v=w2qKAX_QaoI

Er is wel degelijk gelogen. Niet alleen vertelde de dev leugens, hij heeft ook geen poging gedaan om onwaarheden die rond gingen te ontkrachten.
Heb de game wel gekocht en er al 50 uur in zitten. Dat gaan nog meer uren worden na nog wat patches. Maar bij elk filmpje wat ik van die Murray zag kreeg ik een wat raar gevoel in de buik, alsof die man niet helemaal OK is. Niet negatief bedoeld maar ik denk dat ie in een andere wereld leeft dan wij, zo komt ie bij mij over. Ik sta er niet van te kijken als hij de klachten niet snapt omdat in zijn beleving de game gewoon perfect is.
Zijn houding is inderdaad wat euhmmm tja - ik kreeg er ook een apart gevoel bij maar pas nadat ik allelei review filmpjes had gekeken. Ik ben normaal niet zo happig op vlog gasten. Hierna kwam ik allerlei interviews tegen en die sean is overtuigd van zich zelf maar zijn lichaamstaal is debieus te noemen.

Enige reden waarom ik die filmpjes keek is omdat ik er zoveel over heb gehoord (dat heb je met een hype) en ik de beelden wel heel erg mooi vond maar mijn god de reviews..... laat maar
Hé, je verwoordt wat ik al even dacht, maar niet wist. Er zit zo een licht kantje aan van iemand aan drugs waar je het niet 100% van weet. Iemand die net wat te schichtig kijkt of net iets te peppy is, dóór je heen kijkt of in het algemeen wat buitenaards doet. Maar niets doorslaggevend.
Er is wel degelijk gelogen. Niet alleen vertelde de dev leugens, hij heeft ook geen poging gedaan om onwaarheden die rond gingen te ontkrachten.
Denk dat veel mensen juist pissed off zijn over het laatste. Dat dingen de eerste release niet halen kunnen mensen vaak nog wel begrijpen. Maar dat er voor release van alles wordt beloofd en na release opeens min of meer een communicatiestop is (waarbij wordt aangenomen dat deze er is om te zorgen dat mensen de pre-orders niet cancellen), dat schiet veel mensen in het verkeerde keelgat.
Gezien de aanpassingen in de day1 patch kan ik dit goed geloven. No Man's Sky ging pas in het begin van Juli gold en toch hadden ze een maand later een gigantische patch waarin zo'n beetje het hele spel op de schop was genomen. Het voelt een beetje alsof ze al het werk tussen alles mooi genereren en het hebben van een volledig spel gigantisch onderschat hebben en eigenlijk pas een paar maanden voor de release begonnen waren.
Ik zal 1 grote leugen geven. Die zelfs heel makkelijk te checken is op de fysieke dozen van het spel.

Multiplayer. Er is geen multiplayer. Daarom dat ook een paar dagen voor de release ze het multiplayer symbooltje hebben overplakt op de dozen.
Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. Ze zullen een technische basis voor al die beloftes hebben gebouwd, maar uiteindelijk op het matje geroepen zijn door Sony.
De game was al meerdere keren uitgesteld en ze hebben veel van die beloftes moeten schrappen vanwege deadlines. Ik denk niet dat Hello Games deze versie ooit had willen releasen.

Ik heb de game nog niet gespeeld, maar hoop dat ze nog een jaartje keihard developen en de game alsnog afmaken. Ze zouden nu de financiële vrijheid moeten hebben dit te doen. Dat als ik het spel uiteindelijk oppak, dat het dichter in de buurt komt van wat ze beloof hebben.
Helaas, heb 5 uur gametime. Maar refund is toch echt denied.
Helaas, heb 5 uur gametime. Maar refund is toch echt denied.
Auto refund world altijd denied na 5 uur.
Je moet contact met ze op nemen ( en niet de auto refund gebruiken )
Nogmaals ingeschoten op dezelfde manier. Nu wel een refund gekregen :) .
Wat een flop van een game zeg.. ben na deze gespeeld te hebben (15 uur) begonnen aan Subnautica.. zo hoort een survival game te zijn... zo blij dat deze gedownload was :D
Wat een gezwats, 99% van de tijd krijg je het als nog niet terug. Had ED praktisch 2 uur gespeeld maar uiteraard zit je al snel veel langer te Idle'n.

Netjes uitgelegd dat ik het een disappointment vond en dat ik het spel nooit meer zal aanraken. Ze hebben er gewoon schijt aan.
Kortom: als ik dat spel dus installeer en het vervolgens praktisch niet speel krijg ik mijn geld terug, of snap ik nu eventjes iets niet... :?
helaas klopt het bericht over steam niet ze hebben het zelfs reinforced op the nms store page staat nu duidelijk dit : The standard Steam refund policy applies to No Man's Sky. There are no special exemptions available. Click here for more detail on the Steam refund policy.
Dit is onjuist, wat betreft het Steam aangaat. Zie ook hier
The standard Steam refund policy applies to No Man's Sky. There are no special exemptions available. Click here for more detail on the Steam refund policy.
/Edit: Is inmiddels in artikel gecorrigeerd.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 29 augustus 2016 13:16]

Helaas, geen refund van Steam omdat de game langer dan 2 uur gespeeld is. Ik vind het toch lastig om een game als NMS binnen twee uur te beoordelen.

[Reactie gewijzigd door Lowizi op 28 augustus 2016 20:43]

Jawel, deze keer een uitzondering.. staat in de eerste regel zelfs

"De drie verkopers lijken klanten ook hun geld terug te geven als zij niet langer aan de voorwaarden voldoen. "
Tja, toch heeft Steam al 3x een onderbouwde refund aanvraag van me afgewezen.
Dat is vreemd dan, misschien contact opnemen met support in plaats van de standaard refund-route te gaan
Volgens mij ben je als koper zijnde al praktisch 2 uur bezig om dat spel überhaupt werkend op je pc te krijgen :+
Dus Sony kan het wel? Op hun support pagina staat dat "als je de game hebt geopend dat je geen geld terug meer krijgt." Het spel 7 days to die heeft last van elke 2 minuten een disconnect, of dat je een server niet kan joinen en dat je alleen nog maar single player kan spelen. Wel een ticket aangemaakt, reactie ontvangen met een de hierboven genoemde citatie.

En ik vind dat eigenlijk zo erg, vooral als je een game digitaal aankoopt dat hier geen refund op mag worden gegeven. Op CD's en DVD's kan ik het nog wel begrijpen, maar digitaal? Hier behoord gewoon het recht op te zitten op een refund binnen 2 weken ongeacht of je het hebt gespeeld of niet.

[Reactie gewijzigd door Xorifelse op 28 augustus 2016 13:22]

Dus Sony kan het wel? Op hun support pagina staat dat "als je de game hebt geopend dat je geen geld terug meer krijgt." Het spel 7 days to die heeft last van elke 2 minuten een disconnect, of dat je een server niet kan joinen en dat je alleen nog maar single player kan spelen. Wel een ticket aangemaakt, reactie ontvangen met een de hierboven genoemde citatie.
Geef in een ticket aan dat je niet gebruik wilt maken van je herroepingsrecht, maar de koop wilt ontbinden op basis van non-confirmiteit. De game in kwestie heeft tenslotte bewezen problemen waardoor deze niet voldoet aan de verwachtingen die je als consument bij een multi-player titel zou mogen hebben.
Dat heb ik bij deze gedaan en hun blijven beweren dat ik met de "3de partij" (aka Telltale) contact op moet leggen om het probleem op te lossen terwijl hun niet de verkopende partij zijn. Wat ik begrijp van de wetgeving hierover de "achterman" (sony) als contactpunt moet vertegenwoordigen aangezien hun een product verkopen van een 3de partij onder eigen naam. Alleen mag ik ook contact opnemen met de "tussenpersoon" aka Telltale, maar hier is niets verplicht.

Conform onze servicevoorwaarden is het niet mogelijk om games, game add-ons/DLC, Season Passes, in-game consumables (zoals Fifa punten) of PlayStation® Video titels te vergoeden als de download/stream reeds is gestart.

Jij geeft aan dat jij volgens de wet non-conformiteit toch recht zou hebben op een refund omdat jij niet gekregen hebt wat jij er van mag verwachten.

Aangezien jij het spel al hebt gedownload, kunnen wij deze niet zomaar refunden.

Wanneer het product problemen blijft veroorzaken, dan kunnen wij daar waarschijnlijk wel een refund voor geven. Maar daarvoor moeten wij je wel eerst vragen om contact op te nemen met de ontwikkelaar van het spel om te kijken of zij het probleem op kunnen lossen.

Daarom wil ik je vragen om contact op te nemen met de ontwikkelaar van het spel.

https://support.telltalegames.com/hc/en-us

Mochten zij je niet kunnen helpen om het probleem op te lossen, dan hebben wij het referentie nummer van jouw contact met hun nodig, om deze vaak verder te kunnen behandelen.


Een oplossing voor de meeste problemen die het spel ondervind moet opgelost worden aan hun kant en work-arounds is geen oplossing. Dit spel is veel te vroeg op de markt gebracht zonder uitgebreid gestest te worden.

[Reactie gewijzigd door Xorifelse op 8 september 2016 18:10]

Dat heb ik bij deze gedaan en hun blijven beweren dat ik met de "3de partij" (aka Telltale) contact op moet leggen om het probleem op te lossen terwijl hun niet de verkopende partij zijn. Wat ik begrijp van de wetgeving hierover de "achterman" (sony) als contactpunt moet vertegenwoordigen aangezien hun een product verkopen van een 3de partij onder eigen naam. Alleen mag ik ook contact opnemen met de "tussenpersoon" aka Telltale, maar hier is niets verplicht.
Die zin loopt niet helemaal lekker, maar als je probeert te zeggen wat ik denk dat je probeert te zeggen, dan: ja.

Jij hebt die titel digitaal gekocht bij de PlayStation store. Daarmee zijn zij, d.w.z. Sony, de verkoper en zijn zij verantwoordelijk voor de goede naleving van garantie. Jij hoeft geen genoegen te nemen met een doorverwijzing naar de fabrikant.

Maar aangezien het hier een non-conformiteitskwestie betreft en niet een garantiekwestie speelt dat niet eens. Jij geeft aan dat je de koop wilt ontbinden op gronde van non-conformiteit en dat is iets waar enkel de verkopende partij (en dus Sony) mee te maken heeft. De fabrikant (Telltale) doet er dan helemaal niet toe.

Klinkt alsof ze gewoon aan het traineren zijn met een kastje->muur strategie.
Mijn dank is groot, ik heb ook een vraag gesteld op kassa en de vraag vrij universeel gehouden met de hoop dat deze gemakkelijk vindbaar word in zoek machines zodat andere mensen die dit probleem ondervinden wat meer duidelijkheid hebben over hun rechten als consument.
Ik krijg van Steam anders geen refund na 10 uur :/
Bij Steam geld voor ELK spel, dat je het automatisch kan refunden als je het minder dan 2 uur speelt.

Als blijkt dat je PC de performance niet haalt en/of je vindt het (in de ietwat krappe tijd van 2 uur) niet fijn spelen, of niet mooi genoeg, kun je geautomatiseerd je geld terug vragen.

Als je na 10 uur (wat naar mijn idee langer is dan "even uittesten") al uitgegeken bent op het spel, krijg je natuurlijk niet (automatisch) je geld terug, je kan een steam support ticket aanmaken.


Vergelijk het met het kopen van schoenen, wanneer jij minder dan 2 uur op je schoenen rond loopt, om ze even aan te voelen, kun je ze waarschijnlijk gewoon terugbrengen en geld terug claimen. Als je d'r 2 dagen (10u) op rond loopt, kan het zijn dat men zegt: "Ja sorry, maar ze zijn nu al iets uitgelopen, vies, etc."
Wellicht niet de beste vergelijking, aangezien een game niet echt slijt, maar Steam wil voorkomen dat men games gaat "lenen" voor 10u lang, zonder dat men vantevoren de intentie had om deze te kopen.

Je had overigens, voordat je het spel kocht moeten kijken naar de retour mogelijkheden van Steam, die ik alles behalve onredelijk vindt. Dan had je geweten dat je na 1u50m even moest nadenken of je het spel wou houden, en niet na 10u.
Je had overigens, voordat je het spel kocht moeten kijken naar de retour mogelijkheden van Steam, die ik alles behalve onredelijk vindt. Dan had je geweten dat je na 1u50m even moest nadenken of je het spel wou houden, en niet na 10u.
Zeker waar, maar dat geldt alleen voor de algemene gameplay. Een denkfout die je nu maakt is dat je na 1u50 vrijwel onmogelijk kan concluderen dat de game geen gameplayelementen bevat, waar wel mee is geadverteerd.
Maar op dat moment heb je in principe al wel een hele hoop reviews kunnen lezen en meningen kunnen zien van andere spelers. Dat geeft je ook een goed beeld, zeker bij dit spel waar zoveel hype rond heeft gezeten en de problemen in de dagen voor release al naar boven begonnen te komen.
Dan is het nog ronduit bedrog als je een marketing hebt met gameplayelementen die helemaal niet in het spel zitten. Hetzelfde geldt voor filmtrailers waar beelden in zitten die niet in de film zitten. Dit is iets waar we voor moeten waken en vind dit soort initiatieven als de aangeklaagde filmstudio voor een misleidende filmtrailer en de uitgebreidere refund van steam/sony/amazon dan ook heel interessant en broodnodig om het een vuist te maken tegen luie en makkelijk uitgevallen developers (niet dat hello games dat perse is). Het zou me dan ook mooi lijken als valve of een consortium aan game shops / distributiekanalen een gezamelijk persbericht uitbrengen met de boodschap: "de gameindustrie is een volwassen industrie. Hier kan niet meer in gerommeld worden, en als dat wel gebeurt moet er een vuist worden gemaakt. Je licht klanten niet op, en als dat wel gebeurt zorgen wij (de distributiekanalen) er voor dat dit rechtgezet wordt. Je hebt een keuze: of je smeekt om nederigheid en programmeert nog een half jaar door om het spel te maken zoals je belooft, je brengt het spel uit met een duidelijk overzicht wat er NIET in zit maar wat je WEL belooft hebt, of je neemt je verlies. Liever Hello Games kapot dan dat dit soort praktijken de standaard worden."
"Vergelijk het met het kopen van schoenen, wanneer jij minder dan 2 uur op je schoenen rond loopt, om ze even aan te voelen, kun je ze waarschijnlijk gewoon terugbrengen en geld terug claimen. Als je d'r 2 dagen (10u) op rond loopt....." Dan heb je het over zichtbare schade aan iets wat je draagt of vuil kunt maken. En nog zijn er webwinkels dat je toch binnen een paar dagen, zeg 8 dagen, retour kan sturen. Dus dat gaat niet op vind ik.

Een game als deze, herhaalt en als je nou 2 uur speelt of een dag of 2 of 3, inhoud is helaas gelijk aan deze 2uur singleplayer. Een co-op spel ervan maken, zou ze kunnen sieren.
Wat een gezeik zeg, ja er zitten veel dingen niet in de game die het leuker zouden hebben gemaakt, maar heb inmiddels 100 uur gespeeld en met wat mods(zodat ik wat lager kan vliegen en de nachten echt donker zijn)is het een prima spel om te spelen.
Verwacht niet dat er snel nog updates zullen komen aangezien iedereen zijn geld terug wil en er dus niks overblijft om er uberhaupt nog iets aan te veranderen.
Wie verwacht dan ook dat het spel super zou zijn terwijl je weet dat het een indie game is en tja als je van te voren jezelf had getemperd dan had je nu niet geld hoeven terug vragen omdat het tegen viel.

Stiekem hoop ik dat ze toch nog iets kunnen updaten maar als ik het zo lees is daar straks geen geld meer voor(helaas)
De meeste mensen zullen niets een weten wat een Indie game is of inhoud, de term zullen ze niet kennen. Men ziet een Game voor ¤60, daarnaast een leuke trailer en als men al verder gaat bekijkt men de interviews met de developer(s).

Men zal zich dan echt niet realiseren dat het een game is waar men te veel te snel wilde gaan. Een betere opzet zou zijn geweest de huidige Game voor de helft van de huidige prijs op de markt te zetten en alle beloften wel waarmaken, maar dat middels extra updates in de Game te brengenen daar zeg een paar euro voor vragen (2,50 tot 5 euro b.v.).

Daarbij duidelijk aangeven dat het om een Game gaat welke gemaakt wordt door een kleine onafhankelijke ontwikkelaar. Op die manier kun je ook veel goodwill kweken bij potentiele kopers.
Ik heb de game voor 36¤ gekocht en vind het voor deze prijs een prima game. Vermaak me er al enkele uren mee en als het gaat vervelen heb ik me er geen grote buil aan gevallen. Ik heb er nu al meer uren in zitten dan de meeste single player Games met een duidelijke verhaallijn. Daarnaast heb ik de game slechts op een afstandje gevolgd en dus van de meeste "beloftes" weinig mee gekregen.

Voor de volle prijs is het inderdaad misschien aan de dure kant maar ik denk dat de gameduur na wat updates nog prima kan worden verlengd. Helaas denk ik dat deze refund actie de doodsteek wordt van de game.
Helaas denk ik dat deze refund actie de doodsteek wordt van de game.
Mooi, dan hoop ik dat uitgevers niet nogeens proberen om een game zonder inhoud voor de volle mep te verkopen.
Er wordt wel een -1 gegeven maar in de kern heeft Durandal wel gelijk. Sean Murray is full out Peter Molyneux gegaan en heeft dingen gezegd en beloofd die in de game zouden zitten die er totaal niet zijn.

-Vliegen zoals in de trailers... niet mogelijk tenzij je een mod installeerd want zo laag bij de grond kan je anders niet komen
- Traden. Het traden is totaal niet een rendabel manier om credits te verdienen. Die paar procent die je verdient steekt schril af tegen het minen.
- Textures. Na een planeet of 10 heb je 90% van alle planten wel gezien qua textures 80% wel zeker na 3 planeten. Zo gelimiteerd is dat gedeelte.
- Facties. De facties stellen niks voor. Sean loopt het vertellen dat het dynamisch is en dat je veel meer kan doen wat er uiteindelijk in is gekomen.
- planeten. Iemand al een woestijn planeet gevonden?
- scheeps typen. Alles vliegt hetzelfde (als bakstenen) dus of je nu een fighter, science of dropship heb het maakt geen barst uit.
- combat. Buiten sentinels en pirates om is er niks behalve de lokale dieren af te maken.

Is No Man's Sky een slechte game... Nee ik vermaak mij er best mee op het moment maar Sean Murray heeft heel veel meer beloofd dan wat erin is gekomen Angry Joe heeft het eigenlijk wel het beste verwoord het is eigen gewoon One Man's Lie. Uiteindelijk is het niets meer dan een resource gathering explorer en al het andere is eruit gesloopt.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 28 augustus 2016 13:32]

Een hoop onzin daar,

Traden is wel degelijk goed mogelijk. Soms kun je zelfs een tijd lang in een ruimtestation rondhangen en flink wat geld verdienen.

Desert: http://imgur.com/5JNvSQl

Schepen: https://www.reddit.com/r/...ect_its_survivability_in/

Textures, kan ik niets zekers over zeggen, maar ik zag na 15 planeten nog steeds compleet nieuwe dieren, kan natuurlijk toeval zijn.

Facties, verschillende talen te leren en je kunt ook veel van hun oorsprong (die flink verschilt) te weten komen via tempels en dergelijke. Qua dynamisch kunnen facties je meer of minder waarderen afhankelijk van je reacties bij tempels of bij NPCs.

Veel zeldzamere planeten/dieren/omgevingen vind je in stelsels die moeilijk te bereiken zijn (je hebt meestal upgrades voor je warpdrive nodig), daardoor lopen veel mensen een hoop mis, waardoor veel onjuiste informatie verspreid wordt.

Er kunnen zeker dingen beter, maar qua beloftes niet nakomen, valt het wel mee.
Na 15 planeten nieuwe dieren zien is nou niet echt een handige opmerking als er gesproken word over steeds dezelfde vegetatie ;)
Is dat een desert planeet? Is gewoon een normale planeet met een ander kleurtje toch? Volgens mij heb je planeten in alle kleuren. Is de kleur dan een keer oranje in plaats van paars gaan we het toch niet zomaar een desert planeet noemen...
Op de Steam-winkelpagina staat Hello Games zowel als ontwikkelaar als uitgever ingevuld. Er is dus geen sprake van een uitgever?

Bij een indie, het woord zegt het al, onafhankelijk, bepaalt de ontwikkelaar zelf de prijs.
Op de Steam-winkelpagina staat Hello Games zowel als ontwikkelaar als uitgever ingevuld. Er is dus geen sprake van een uitgever?

Bij een indie, het woord zegt het al, onafhankelijk, bepaalt de ontwikkelaar zelf de prijs.
NMS heeft geen uitgever in de traditionele zin, maar Sony heeft wel een flinke vinger in de pap gehad. Zo heeft Sony onder andere de marketing voor rekening genomen. Daarnaast was NMS oorspronkelijk een PC titel, maar onder invloed van Sony is de PS4 als platform erbij gekomen.

Het is goed mogelijk dat Sony ook een rol heeft gespeeld in het doordrukken van de release. Maar hoe dan ook zou het een boel kritiek hebben voorkomen als Sean Murray niet zo vaag deed over het spel in de aanloop naar de release.
Nou ja die "refund" bij Sony zal weinig uitmaken, als je 'm nog niet eens gedownload mag hebben.

Ik vermaak me er ook mee, maar heb weinig aandacht besteed aan de trailers en "beloftes", daar waar men zich nu helemaal op blind staart.
Goed lezen he;)

Er staat duidelijk in het artikel dat de drie partijen geld teruggeven, zelfs wanneer er niet aan de normale voorwaarden wordt voldaan. Normaal mag je een game niet hebben gedownload bij Sony, maar nu houden ze dit dus niet als voorwaarde aan.
Het gaat vooral om het signaal dat ze hiermee afgeven naar potentiële nieuwe kopers van het spel.
Ik hoop niet dat de playerbase teveel zal krimpen, anders kunnen we zometeen geen 'multiplayer' meer spelen. :+

Voor een euro of 15 is het vast en zeker een prima game, het was gewoon een indie game, maar Sony besloot er miljoenen aan marketing tegenaan te smijten zonder het dev-team echt te helpen.
Mwah het grootste probleem ligt toch echt bij de consument die games blijft pre-orderen.

Als je je goed had geïnformeerd toen deze game uitkwam had je van alles af geweten voordat je hem had gekocht
Het probleem is niet dat de consument blijft pre-orderen, maar dat ze daarbij niet ook zelf een deel van de verantwoordelijkheid willen dragen. Als je een product koopt als het nog niet af is, is er altijd een kans dat het toch anders is dan je verwacht.
Terwijl je gelijk hebt dat de preorderende consument zeker zijn verantwoordelijkheid moet dragen en niet zo lopen janken wanneer hij zijn zin niet krijgt, mag je zeker de verantwoordelijkheid van de gamemakers niet vergeten... Je kan wel degelijk argumenteren dat er heel wat misleidende "reclame" was (Sean Murray interviews die vanalles beloofden maar er niet in zit, ook recente; totaal misleidende trailers). Maar ook dat is niet nieuw, probleem is dat het erger en erger wordt.
Gelukkig blijven de ergste gevallen nog beperkt tot misschien een paar grote titels per jaar, maar het blijft nog altijd een probleem, en eentje die er tot nu toe enkel erger op wordt. Hopelijks wordt dit niet een plaag, veel beloven, weinig leveren, en hopen dat de verkopers zich aan hun normale refund policies houden.

Ik vind het altijd grappig wanneer mensen vinden dat uitstel van release een goed teken is. "Want dan hebben ze tenminste tijd om het af te werken". Nu zal ik eerst toegeven dat de negatieve gevallen harder op vallen dan de positieve, maar ik kan me toch niet zo heel veel uitgestelde games herinneren die echt goed afgewerkt werden hoor. Heel wat uitgestelde games zijn nog altijd shit wanneer ze uitkomen. (en ik bedoel meer dan 1 keer uitstel en significante uitstel, dus niet een paar dagen of zelfs weken, maar maanden)


Als je de beloftes van Hello Games volgde, en de vette trailers die getoond werden, en dan nog VOOR release de "grote content patch" werd aangekondigd dan wist je eigenlijk al genoeg. Het spel had volgens de beloftes en trailers al een immense hoeveelheid content en een content patch zou helemaal niet nodig geweest zijn.
Een content patch voor een game dat nog niet uit was en "van nature" oneindige content zou hebben... helemaal geen goed teken. Maar ah, de hype was zo sterk he.
Trailers zijn meestal misleidend.
Hoeveel trailers van films komen er niet uit met scenes in die nooit in de film zelf voorkomen?
De trailers worden gemaakt voordat de media af is.

De fout ligt dus wel degelijk bij de consument omdat ze iets hebben gekocht dat nog niet eens klaar was en dus nog volledig kon veranderen.
Hadden ze gewacht tot de reviews, hadden ze nooit dit probleem gehad.


Niet dat ik het liegen van de developer goedpraat natuurlijk.
Trailers van games hebben in mijn ogen tegenwoordig niks meer met de game te maken. Het zou net zo goed een trailer van een film omtrent de game kunnen zijn. Zelden nog zit er actual gameplay footage in een trailer en soms is het zelfs zo erg dat je niet eens het genre uit een trailer kan herleiden. Die trailers mogen ze wat mij betreft dus laten zitten.
Je hebt gelijk dat trailers meestal misleidend zijn en dat het bij films ook zo is. Ook heb je geen ongelijk dat de trailers er al zijn voor het medium helemaal af is, maar ik durf te stellen dat er ook kwaad opzet achter zit (al zeker bij de Hollywood films, maar ook bij games).
En het praat het ook niet goed dat deze trailers in deze mate bestaan.

Maar ik ben ook helemaal geen voorstander van de preordercultuur die tegenwoordig bestaat, en niet enkel bij games. Ook andere producten vind je meer en meer in preorder.
Als van te voren al geweten is dat een game niet zal zijn wat het beloofde (meestal krijgen reviewers de game een tijd op voorhand om een correcte review op tijd af te hebben) en de preorderende consument dat niet opvolgt en bijgevolg zijn preorder canceled, of na zelf even getest te hebben een refund aanvraagt, dan moet hij achteraf wanneer het te laat is ook niet meer neuten. Al blijft hij wel het recht op klagen over het product behouden.
Op dat gebied voelen vele preorderende gamers zich wel "entitled". (terwijl deze term in veel andere gevallen gewoon onwaar is, voor we deze discussie krijgen :p)
Grappig, de release trailer bevat alles wat je in het spel tegenkomt, niet meer, niet minder, geen leugen.
Deze toont vrij weinig. Zoek maar eens op wat Sean Murray allemaal gezegd heeft in interviews wat helemaal niet in het spel zit, en bekijk eens vroegere trailers, waar er hele interessante dingen in zitten die er nu niet zijn (zoals interactie tussen creatures en een duidelijke AI die nu nergens te vinden is).

(even terzijde, ik heb nog geen mech creatures tegen gekomen in mijn speeltijd, maar dat wil nog niet zeggen dat ze nergens te vinden zijn :))

Grappig? Niet echt.
Daarom keek ik al die dingen niet, kan het niet tegenvallen zoals het voor jou doet ;)

Die mechs komen zodra je die sentinels een stuk of 5x hebt gedood (incl die mech-honden)
Dat weten ze bij voorbaat toch niet?

Het is meer een blind-date, het bevalt of bevalt niet maar van te voren heb je geen flauw idee, je mag toch verwachten dat een developer/producent zijn werk normaal doet.

Je bent toch een bedrijf, dat kwaliteit wilt aanbieden?
Mwah het grootste probleem ligt toch echt bij de consument die games blijft pre-orderen.
Vreemd hé, dat misleiding wel strafbaar is, maar misleidt worden niet.
Ik heb dat hele pre-orderen met digitale content nooit zo begrepen. Bij iTunes kan je ook pre-orderen. Ik snap dat als het om fysieke producten gaat, sommige mensen als eerste iets willen hebben en niet het risico willen lopen dat eht uitverkocht is, maar bij downloads en streams is dat helemaal geen issue meer.
Maar bij digitale preorders zitten vaak dan ook 'gratis' extra's bij die je anders niet krijgt..
Het grappige is dat die bij NMS dus echt prut zijn. Je krijgt o.a. een ander startschip, dat er enigszins cooler uit ziet dan het normale startschip. Aangezien alle schepen echter precies hetzelfde handlen en alleen verschillen in cargo space en kleurtje verf, heb je er precies niet aan omdat je het toch al snel inwisselt voor een ander schip met 1 extra storage slot...
Suprise suprise, de hypetrein is wederom gecrashed.
Ja,

Daarom nooit instappen op zo'n trein maar kat uit de boom kijken...

Grote klap voor de ontwikkelaars dit en misschien wel voor de gameindus

[Reactie gewijzigd door shades op 28 augustus 2016 11:52]

Als niemand instapt zul je het natuurlijk ook nooit weten helaas, het blijft wedden
Als niemand instapt zul je het natuurlijk ook nooit weten helaas, het blijft wedden
Er zijn altijd mensen die op professionele basis reviews maken en die zo'n game toch zullen kopen (of aangeboden zullen krijgen) om te reviewen. Kwestie van onpartijdige reviewers vinden.
Mijn ervaring is dat reviews van verschillende partijen nooit voldoen aan de ervaring die ik opdoe. Puur omdat je andere verwachtingen en ingesteldheid hebt.
Dat is lastig bij professionele reviewers. Die worden allemaal betaald door de uitgevers om positief te zijn.
dat is natuurlijk niet waar, al denken mensen dat kennelijk wel..

ze worden betaald om een review te maken, enkele krijgen extra als ze alleen positief zijn, die moet je er tussenuit filteren
Dat is lastig bij professionele reviewers. Die worden allemaal betaald door de uitgevers om positief te zijn.
Er zijn er een aantal bekende zelfstandige reviewers die van donaties; van reclame-inkomsten vanuit YouTube; en van merchandise rondkomen en die er echt niet voor schromen om de slechte titels keihard af te straffen.

Jim Sterling; Angry Joe; TotalBiscuit; etc.
Ja, ik doelde meer op de bladen en websites zoals IGN. De games "journalisten". Dat is gewoon een corrupt wereldje net zoals de rest van de journalistiek. De totalbiscuits van de wereld zijn gamers met een uit de hand gelopen youtube kanaal, omdat juist de games journalistiek zo corrupt is. Ik wil hen dus ook niet associëren met de "professionele" games journalistiek ook al verdienen zij tegenwoordig hun geld er mee.
Ja, ik doelde meer op de bladen en websites zoals IGN. De games "journalisten". Dat is gewoon een corrupt wereldje net zoals de rest van de journalistiek. De totalbiscuits van de wereld zijn gamers met een uit de hand gelopen youtube kanaal, omdat juist de games journalistiek zo corrupt is. Ik wil hen dus ook niet associëren met de "professionele" games journalistiek ook al verdienen zij tegenwoordig hun geld er mee.
Da's dus ook precies waarom ik "onpartijdige reviewers" schreef. de grote games journalistiek is idd voor drie-kwart geen journalistiek maar 'marketing stroman'.
Ach ja, de reviewers die je als industrie wel moet betalen maar die zich zo af en toe tegen je kunnen keren want ze moeten zo af en toe een vernietigende review maken om "eerlijk" over te komen.
Dan ben ik blijkbaar de enige in het universum die het wel een vermakelijk spel vindt. Heb er al redelijk wat uurtjes inzitten, blijf toch terugkomen. Heerlijk spotify met wat relax muziek op de achtergrond en een beetje ontdekken vliegen en minen. En eindelijk eens geen gezeik met online kleuters die het spel voor mij verpesten, fantastisch! En nog geen bug of probleem gezien. Maar altijd mooi om de mening te lezen van mensen die het spel nooit gespeeld hebben. :)
Je bent zeker niet de enige, ik heb er ook al 30+ uur inzitten en vind het nog steeds leuk (PS4)
Ik zeg ook niet dat het een slecht spel is, ik zeg alleen maar dat het niet voldoet aan de hype, dat maakt het niet automatisch een slecht spel. Geen conclusies trekken over zaken die niet gezegd zijn he ;)
Dat klopt maar bijna geen enkel spel voldoet aan de hype dus dat kun je achteraf bij vrijwel ieder spel roepen. Daarnaast kan het, als ze gratis nog een aantal dingen toevoegen en verbeteren, alsnog een zeer sterk spel worden. Eigenlijk moet je een spel eerst even een paar maand de tijd geven als je niet tegen verrassingen en nieuwe dingen kan. Dus voor alle aspergertjes hier bezint eer ge begint! ;)
Haha ja dat klopt wel. Vandaar dat ik het ook nog niet gekocht heb. Misschien wordt het wel beter en ga ik het alsnog aanschaffen, we zullen zien.
De rhetoriek liet al bellen afgaan bij mij omdat het enorm leek op Peter Molyneux's presentaties.


Ik snap niet dat mensen nog pre-orderen.


Het enige waar ik nut in zie, daar je vroegtijdig kan betalen is bij indie games waar je een hand hebt in de ontwikkeling en het direct kan volgen.


nu zeg je basicly, dit is een awesome auto gebaseerd op een presentatie, of z'n mooi ideaal zomerhuisje dat een krot is als je daar komt.


Lijkt het te mooi om waar te zijn, dan is dat het vaak ook :P


(Wat ik overigens enorm jammer vind, want de ideeen klonken geweldig).
Is altijd het geval, de hype was zo enorm dat het alleen nog een flinke teleurstelling kon worden.
1 2 3 ... 7


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True