Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hello Games brengt grote Path Finder-update uit voor No Man's Sky

Door , 101 reacties, submitter: jaquesparblue

Hello Games heeft een grote update voor No Man's Sky uitgebracht. Versie 1.2 krijgt de naam Path Finder en voegt onder andere voertuigen toe waarmee spelers planeten kunnen verkennen. Voor de PS4-versie is er een PS4 Pro-patch.

Er zijn drie verschillende Exocrafts om planeten mee te verkennen. De Nomad is de kleinste, het is een hovercraft die snel over het landschap en over water kan zweven. Spelers die vracht willen meenemen, kunnen kiezen voor de Roamer, een all-roundvoertuig. Tot slot is er de Colossus, het grootste voertuig met een enorme laadruimte. De voertuigen kunnen niet alleen gebruikt worden voor het verkennen van planeten; er zijn ook Exocraft Races. Spelers kunnen hun eigen time trials houden op een planeet en vervolgens anderen uitdagen om een tijd neer te zetten.

Na de update kunnen spelers ook hun basis online met anderen delen. Dat kan in de game, maar er is ook Steam Workshop-integratie, zodat spelers hun basis kunnen uploaden en anderen deze zelf kunnen aanpassen. Verder kunnen spelers meerdere ruimteschepen bezitten, die in de hangar van de Freighter kunnen worden opgeslagen. Ruimteschepen zijn er nu met verschillende specialisaties: Shuttle, Fighter, Hauler en Explorer. Ook krijgen ze een rating. Dat kan zijn A, B, C of S, waarbij laatstgenoemde zeer zeldzaam is.

Verder voegt de update een permadeath-modus toe en er zijn visuele verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen kiezen uit textures op high- en ultra-resolutie, er is nauwkeurigere ambient lighting toegevoegd en ook andere lichteffecten zijn volgens Hello Games verbeterd. Daarnaast zijn er verbeterde post-processing-features met verschillende keuzeopties. Ook is er een hdr-modus, die werkt in combinatie met compatibele monitoren en televisies.

Voor de PlayStation 4-versie heeft Hello Games een PS4 Pro-patch gemaakt met 4k-ondersteuning. Verdere details over de manier waarop de weergave of prestaties op de PS4 Pro verbeterd zijn, geeft de ontwikkelaar niet. Hello Games heeft alle vernieuwingen en verbeteringen van de update op de No Man's Sky-website uiteengezet.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-03-2017 • 10:08

101 Linkedin Google+

Submitter: jaquesparblue

Reacties (101)

Wijzig sortering
Je moet het ze meegeven die jongens van Hello Games, ze doen hard hun best om hun beschadigde reputatie te repareren. Dat geeft toch wel aan dat de brakke launch niet hun bedoeling was geweest.

Ik hoop dat ze zich ook nog gaan richten op de ai van dieren en kuddes, alsook dieren interacties met de omgeving. Wishful thinking waarschijnlijk, maar hoop doet leven.
laten we ons geheugen even opfrissen...een brakke launch is niets van waar.

de launch ging technisch prima, niets brak aan.


maar sean murray heeft z'n hele fanbase door de hele ontwikkeling heen voorgelogen, er staan nog steeds 2 filmpjes op hun steam pagina met een compleet onrealistische voorstelling van NMS.

hij heeft presentaties gedaan waar hij met een controller in de hand door een pre-rendered filmpje heen 'speelt'. alsof dat echte gameplay was ipv gewoon een soort treaser.

hij heeft tot de release dag gezegd dat spelers elkaar konden zien, tot dat er twee mensen op dezelfde lokatie tegelijk waren een dag na release en toen was het opeens stil.

en het is inmiddels wel duidelijk dat al die dingen die belooft zijn er nooit in hebben gezeten.

dat het op z'n twitter maaaaanden stil is gebleven nadat het duidelijk werd hoe groot de deceptie was vind ik vooral kwalijk.

het enige wat me nog meevalt is dat hij niet het hele project heeft laten vallen en is gaan rentenieren van de opbrengst.

[Reactie gewijzigd door lethalnl op 10 maart 2017 10:04]

Nu in de aanbieding in de PlayStation store, extra korting voor Plus+ leden.

https://store.playstation...oogle&emcid=ps-we-5-89521
Voor §16,99 best interessant denk ik.
Ik ben het de laatste weken op survival aan het spelen en vermaak me echt prima. Vond het spel de eerste keer niet echt uitdagend genoeg. De foundation update met de basis is een enorme verschil en met deze erbij wordt het echt leuk om te bouwen. Ik denk nog steeds dat het een beetje niche game is, die vooral op single player exploration is gericht.

Je vrienden kunnen nu ook je basis bezoeken, dus hopelijk is dit de eerste stap in multiplayer.
Ik heb hem gisteravond gespeeld en ik denk dat dit eigenlijk het product was waar Sean Murray en Hello Games het over hadden in elk interview. Misschien dat Sony te veel druk op ze had gezet of misschien gewoon een slechte planning.

Naar mijn idee is het wel de moeite waard als je het spel nog heb of er even naar te kijken.
Ik speel het ook nog af en toe. Zelf vind ik het jammer dat mensen niet nadenken waarmee ze het vergelijken. We hebben het hier over een zeer kleine studio.
Mag wel een heel kleine studio zijn, 16 mensen. Maar ze hebben zich naar mijn mening gepresenteerd als een 'AAA' studio en dan vind ik dat je ze daarop ook mag beoordelen. Ook hebben ze constant onwaarheden verspreid zowel voor als na release en spreken ze zich constant tegen.

Dus ja ik houd rekening met het feit dat het een klein team was maar dat betekent niet dat je ze een 'freepass' moet geven als ze dingen fout doen. En helemaal door de game als een 'AAA' in de markt te zetten voor §60,- was dat ~§20,- geweest was iedereen een stuk blijer.

[Reactie gewijzigd door speuler op 9 maart 2017 11:36]

Met de funding van Sony en industrieveteranen als personeel. Dit was niet een willekeurige kickstarter.
De game is niet gefund door Sony. Alleen gepublished, waardoor ze dus konden meeliften op het marketingbudget van Sony.

Maar de ontwikkelkosten hebben ze allemaal zelf betaald, en Sean gaf in een recent interview ook aan dat ze bijna failliet waren toen ze de game uitbrachten.
Nee, dat was een game waarin je samen met je vrienden een planeet of universum kon verkennen ;)
Weet niet welke interviews jij hebt gezien, maar als er een ding is wat al sinds het begin duidelijk was, was dat het uitgaanspunt nooit dat je samen met een ander zou (kunnen) spelen, maar dat de kans dat je iemand anders Łberhaupt zou tegenkomen miniem zou zijn (en tja, helemaal geen kans is het meest minieme wat je kan krijgen). Ik bedoel granted, op basis van de interviews ging iedereen er van uit dat het een soort MMO zou worden, maar eerlijk is eerlijk, in latere interviews werd al duidelijk dat je een local instance had dus toen werd het principe MMO al redelijk afgeschoten.
Echt? Ik kan me herinnerren dat Sean op een zeer bekende amerikaanse talkshow te gast was waar de interviewer vroeg of jeje eigen avatar kan zien. Sean zei alleen andere spelers kunnen die zien... Wat direct impliceert dat je bij elkaar in de sessie kan zitten. Dit was dus gelogen.
Late night with Stephen Colbert. Hij zei letterlijk dat je andere spelers kon ontmoeten maar dat die kans heel klein was door de grootte van het universum. Het was dus inderdaad een flagrante leugen waarmee hij dacht weg te komen omdat de kansen klein waren.
Ja en zelfs dat kon niet. Op release date waren er 2 streamers die op exact dezelfde plek stonden maar elkaar niet konden zien.
Ja hij zei dat dat kon, maar dat de kans dat je iemand zou ontmoeten zeer klein zou zijn. Daarnaast is altijd duidelijk geweest dat je verder geen interactie met andere aan kon gaan, dus "een game waarin je samen met je vrienden een planeet of universum kon verkennen" is sowieso nooit de intentie geweest, ongeacht verdere leugens, cut features, of anders.
Tjah wanneer is het liegen? Een jaar geleden was ik een interview van Nintendo aan het kijken en daar zag ik dat ik de wereldkaart van Zelds: BotW op de WiiU op de tablet kon zien terwijl ik dat niet kan met de uitgebrachte versie. Was dat een leugen van Nintendo, of gewoon een feature die release niet gehaald heeft?

Probleem is, functionaliteiten sneuvelen regelmatig tijdens ontwikkeling, in games en in alle andere producten op de wereld. Daarom neem ik persoonlijk altijd alles tot zo'n maand voor release met een pittige korrel zout.

Wat Hello Games voornamelijk kwalijk te nemen is is het feit dat ze verwijderde functionaliteiten nog gebruikten als marketing materiaal nadat het spel al Gold is gegaan, wat dus betreft dat ze op dat moment zeker wisten welke feature er wel en niet in het spel zitten en dit niet hebben door gecommuniceerd naar de potentiŽle kopers. Maar het eerder aangehaalde interview, het kan heel goed zijn dat op dat moment die feature daadwerkelijk in het spel zat.
Wat mij betreft is multiplayer echt een basiselement in een pc game. Net als dat het verschil coupe uitvoering of station uitvoering van een auto.

Als ik een stationwagon bestel en ik krijg een coupe uitvoering dan is het toch logisch dat ik daar over klaag? Als mij een stationwagon is belooft, dan is dat toch ook gelogen?

Ik vind het best kwalijk dat je eerst multiplayer beloofd en het later niet inbouwd. Ik zou het dan logisch en eerlijk vinden om je pre-order klanten een korting te geven, bijvoorbeeld op een volgende uitbreiding (waar multiplayer in zit) of op een deel van de aankoopprijs (IPV 60 euro 40 euro oid).

Er is natuurlijk een dunne lijn tussen het opleuken van je reclame uiting (een interview geven is een informele en verkapte vorm van reclame uiten) en je kopers misleiden door valse verwachtingen en leugens te verspreiden.

Er is inmiddels ook een uitspraak over geweest en daarmee is vastgesteld dat Hello games in elk geval op de steam pagina zich niet schuldig heeft gemaakt aan misleiding van kopers. Daarbij zijn de interviews niet in beschouwing genomen en dat vind ik een gemiste kans.

Verder moet ik wel toegeven meer uren dan verwacht in het spel te hebben gestoken, wat mij in dat opzicht het spel wel weer het geld waard heeft gemaakt. Er zijn zat andere games die dat aantal speluren niet waar gemaakt hebben.
Wat Sean Murray deed was gewoon liegen. Echter had hij volgens mij geen kwade intenties, de manier waarop hij "yeah" zij bij de interviews kwam zo apart over, alsof hij het idee voor het eerst hoorde en on the spot besloot dat dat geÔmplementeerd zou worden. Tel daarbij op dat het publiek, mede door de unieke artwork en andere open world titels die ook destijds ontwikkeld werden, zoals Space Engineers, verwachtingen had waar Sean waarschijnlijk totaal niet op gerekend had. Daarbij wilde het publiek eigenlijk ook niet meer wachten en lijkt het mij aannemelijk dat Sony ook invloed heeft gehad op de release date, terwijl Hello Games simpelweg nog zeker een (half) jaar extra nodig had.

Gelukkig houden ze zich aan hun beloftes om de game te blijven updaten met nieuwe features. Hun patches tot nu toe zouden bij menig developer/publisher betaalde DLC zijn, maar Hello Games doet hier gelukkig niet aan mee. In de media creŽren ze ook geen hype mee, nog sterker, volgens mij doen ze alleen nog strikt noodzakelijke uitingen en dit alles draagt eraan bij dat ze weer langzaam maar zeker als een integer bedrijf gezien kunnen worden.
Persoonlijk vind ik het kunnen zien van, maar geen interactie kunnen aangaan met, andere spelers nou niet echt multiplayer. Dan zou je ook kunnen zeggen dat de Souls game multiplayer games zijn want daar kan je ook (de lijken van) ander spelers zien.

Beter gezegd, dat een spel multiplayer elementen heeft, maakt het naar mijn mening geen multiplayer game. En anders is NMS momenteel dus multiplayer want het heeft multiplayer elementen.
Een kaartje met MP vergelijken. Inderdaad. Come on. Totaal niet te vergelijken!

MP is immers beduidend moeilijker te implementeren en zal dus een stuk sneller sneuvelen tijdens development bij een team van 10 man dan een kaartje op een 2e scherm bij een team van een paar 100 man.
Kom op, je bent toch niet dom? Dit is net zoals wat Politica zeggen, maar niet doen.

”f er is multiplayer, ůf het is er niet. Als een developer beweerd dat je met elkaar kan spelen, maar vervolgens de kans 0.0001% is kan je er van uit gaan dat er geen multiplayer in zit....
Maar als er een kleine kans is, betekent het dat er wel code voor is geschreven en de game multiplayer ondersteund. Als we door alle regels heen moeten lezen, de frons op het gezicht moeten analyseren en vervolgens een powerpoint in elkaar moeten zetten met hoeverre iemand zijn woorden in juridische zin kan verbuigen om geen beloftes na te hoeven komen.... Kap ik met gamen.

Wat een rotte industrie is het toch. Principes en ruggegraat tonen zijn helaas ook niet de sterkste eigenschappen van gamers "ja je kan ervan uitgaan dat de dev eigenlijk bedoelt dat er totaal geen MP is wanneer hij zegt dat er een kans is om elkaar te ontmoeten".... Is dat echt een goede gang van zaken volgens jou?

[Reactie gewijzigd door BigBrotha op 10 maart 2017 10:16]

Maar is het al een mmo of is het nog steeds Remi in het grote universum ?
Dat filmpje is wel leuk - racen over die planeet :D

[Reactie gewijzigd door shades op 9 maart 2017 10:20]

Remi in het grote iniversum.
Das echt wel jammer - dat zou voor mij de doorslag geven om het te spelen.
MMO is niet iets wat je even inpatcht. Dus als het er bij release niet inzit (ongeacht de hypetrain die eraan vooraf gaat), moet je er niet op rekenen dat het ooit gaan komen.

[Reactie gewijzigd door sab op 9 maart 2017 11:10]

No man's sky is volgens mij op zich geen slecht spel.
Het probleem is wat de ontwikkelaar beloofd heeft vs. wat er daadwerkelijk van is gekomen.
Het is slecht in de zin van content. Het ZIET er allemaal best mooi uit, maar als je vervolgens gaat kijken wat je kan doen en wat de doelen zijn ben je heel gauw uitgekeken. Het is bijna leeg, dat is het grote manco.

Je koopt in feite een wallpaper generator voor §60.
Wat is nu het punt van No Mans Sky? Als je een basis wil maken ergens kan je nooit meer zo ver weg. Die planeten zijn niet divers genoeg, je hebt het vast wel gezien na een stuk of 4 planeten toch.
Er is redelijk wat variatie, zeker sinds update 1.1 die daar nog meer variatie in heeft gebracht. De dieren lijken op eerste opzicht op elkaar, maar ook die zijn redelijk gevarieerd. Maar ja, het punt van NMS? Dat is het enige waar Murray zeker nooit over gelogen heeft, het hele punt is gewoon chill rondvliegen en rondlopen (en nu dus rondrijden) en... naja dat. En dan heb je optioneel nog het doel van het bereiken van het middelpunt van het sterrenstelsel, en dan nu steeds meer zijmissies.
Vraag dit aan Starbound ;)

Daar heb ik wel lol om van planeet naar planeet te gaan maar je herkent wel patronen.
Je krijgt een teleporter in je base dus je blijft mobiel.
Ha, klopt. Al vind ik de comments zelf soms ook wat krom:

90 uur gespeeld - comment: wat een verschrikkelijk spel!!

Je bent wel zeer masochistisch ingesteld als je 90 uur een spel gaat spelen wat je verschrikkelijk vindt.
Ochja, het mooie is dat ze nu blijven het spel updaten en content voorzien.
En door die gefaalde launch, zal ik wel dit game voor §5 bij de volgende steamsales eens binnen halen.

Je moet gewoon wat karakter hebben, om aan al dat fanboy-gedoe/hype te kunnen weerstaan. Ik koop zelfs nog maar heel zelden een PC game op release.
Op de ps4 kost die 16 euro nu als je ps+ hebt. :)
Ik zag het voorbij komen in de aanbiedingen inderdaad.
Voor die prijs (en met deze update) lijkt het me toch wel leuk om het een keer te proberen.
Jah maar keuze pc en ps4 is simpel als het om 60 fps gaat :P Begrijp me niet verkeerd ik heb beide ;)
Ik heb ps4 pro :Y)
En mijn pc is slechter dan mijn ps4 pro dus makkelijk keuze.
Dan heb ik wel heel veel karakter ik speel spellen gemiddeld ongeveer twee jaar na launch. :D

Ik moet trouwens nog aan The Witcher 1 beginnen. :+

[Reactie gewijzigd door Foxhound83 op 9 maart 2017 14:46]

Zijn er al factions, battles, commercieel vrachtverkeer, dieren met een AI en multiplayer dan? Ik heb het sinds de release niet meer gevolgd.
Ik vind het knap van ze dat ze na alle negatieve publiciteit toch nog de drive hebben om de game het waard te maken. Aangezien ik de game gekocht heb was ik natuurlijk bij launch best wel teleurgesteld maar als ze zo doorgaan ga ik de game hoogstwaarschijnlijk nog wel een tweede kans geven. Het is natuurlijk ook wel een beetje de schuld van de spelers zelf die de game zo'n beetje de hemel in hebben gehypet.
No offense maar de hype werd toch vooral gemaakt door Sean Murray en zijn team. Je moet maar gewoon enkele van zijn interviews terug zien om te begrijpen waarom spelers zo geweldig teleurgesteld waren: het waren of overdrijvingen of zelfs ronduit leugens. De media gaat op zich niet vrijuit omdat, ondanks andere games met gigantische feature lists met veel grotere budgetten en namen zoals Spore, er weinig echt kritische bedenkingen werden gemaakt.

De schuld dan (gedeeltelijk) bij de spelers leggen is hier niet op zijn plaats.

Pas op, ik zeg zelfs niet dat Murray de bedoeling had om de boel te belazeren maar in zijn enthousiasme ging hij wel behoorlijk te ver. Ik hoop dat ook dat hij een "Destinyke" kan doen.

[Reactie gewijzigd door Finniemc op 9 maart 2017 11:05]

Heb de game bij release enkele keren gespeeld, maar het kon mij nog niet echt pakken. meegelift op de verwachtings hype waarschijnlijk. Gelukkig verkoop ik niet snel games, deze dus ook niet. Denk dat ik mijn saves ga verwijderen en helemaal opnieuw ga beginnen.
Ik vind het knap van ze dat ze na alle negatieve publiciteit toch nog de drive hebben om de game het waard te maken.
Ik denk meer dat het pure noodzaak is. Misschien kunnen ze nog wat redden van hun reputatie. Al is dat een schier onmogelijke opgave lijkt mij.
Goed dat ze deze game toch uit blijven breiden. Het is vaker gebeurt dat een game bij launch het vrij slecht deed en tegen viel en uiteindelijk door goede support can de developer toch nog een hit kon worden. Ik denk dat veel mensen die de game gekocht hebben maar niet verder hebben gespeeld hierdoor misschien toch nog aardig verslingerd kunnen raken.
En nu maar hopen dat toch ooit die online modus toegevoegd wordt :)
Noem eens een voorbeeld ?
Niemand inhoudelijk over de update? Jammer.. alleen maar het oude riedeltje over de reputatie van het spel..

Als ik hun website bekijk, kun je een mining tool op het voertuig zetten.
"Mount powerful mining lasers and harvest resources with far greater efficiency"

Maakt dit het spel niet te makkelijk, als je niet meer uit je voertuig hoeft te stappen? Alle weer condities doen er dan niet meer toe toch? :|

De hoovercraft voor over water lijkt me in ieder geval super chill.
Als het allemaal late-game is het wat mij betreft geen probleem, zorg er juist voor dat je een beter gevoel van progressie hebt door er naartoe te moeten werken en dus niet voor altijd alles buiten je voortuig hoeft te doen wat betreft mining etc.
Dat lijkt me inderdaad ook een goede pacing tool. In plaats van dat je in de end-game nog even zwak bent als in het begin, heb je richting het einde de macht om je materialen snel te verzamelen.
De UI is weer een beetje opgepoetst.
Je kan je standing zien met verschillende factions.
Wellicht meer elementen? Al waren die met de 1.1 update al toegevoegd.

Verder, tja, ik ben niet heel creatief met het bouwen van bases dus dat trekt mij niet echt aan.
Als ze het spel op deze manier uitbouwen staat er over een paar jaar wellicht een degelijke game.
De enige boost die de game weer enigszins populair kan maken is de toevoeging van VR. Kan me voorstellen dat deze game met een PSVR headset opeens een stuk interessanter wordt omdat je daardoor veel minder bezig hoeft te zijn met duidelijke missies maar oprecht kunt genieten van het ontdekken van planeten en voorheen 'nutteloze' aspecten.


edit: waarom in vredesnaam 'ongewenst'? 8)7

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 9 maart 2017 10:45]

Ook VR is niet leuk als het geen doel heeft. ;)
Het aspect van 'verdwaald' raken, survival en ontdekken krijgen echt veel meer waarde wanneer je het gevoel hebt dat je er echt bent. NMS leent zich in mijn optiek heel erg goed voor een VR modus en ik denk oprecht dat ik het dan wel weer een keer wil proberen, zeker met alle nieuwe toevoegingen.
Je bedoelt cinematic mode?
Of heeft die vr support?
Nee, bedoel echt volledige VR-support zoals bij Resident Evil 7 het geval is. NMS lijkt me echt geweldig om te spelen als ze dit toevoegen, ik zou er zelfs voor willen betalen.
Hmm ik had nooit zoveel interesse in die game, maar dit ziet er wel gaaf uit vind ik. Misschien beginnen ze nu ook andere type gamers aan te spreken (meer arcade), zolang het maar niet te lang duurt om zo'n voertuig te kunnen bemachtigen?

Heeft de PS4 versie VR support? Dat zou helemaal gaaf zijn.
Wanneer ze NMS als een early acces game hadden uitgebracht, en het 2 tientjes had gekost, was er niets aan de hand geweest.
Ja, mee eens. Had alles anders gemaakt, minder boze mensen in ieder geval.

Leuke update. Misschien maar weer eens uitproberen voor een paar uurtjes!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*