Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

No Man's Sky krijgt op 24 juli grote update met multiplayermodus

De eerstvolgende grote update voor No Man's Sky komt uit op 24 juli en bevat een uitgebreide multiplayermodus. De gratis update komt gelijktijdig uit voor de versies voor de pc, de PlayStation 4 en de komende Xbox One-versie van de game.

Ontwikkelaar Hello Games heeft de multiplayermodus in de afgelopen zes maanden getest. In de modus kunnen kleine groepjes van spelers dezelfde dingen doen die normaal alleen in singleplayer mogelijk zijn. Hoeveel spelers er maximaal tegelijk samen kunnen spelen is nog niet duidelijk.

Dat de update op 24 juli uitkomt, is door Sean Murray van ontwikkelaar Hello Games bekendgemaakt in een uitzending van Microsoft's Inside Xbox Livestream. Eind maart werd de update al aangekondigd, volgens de studio is het de grootste uitbreiding voor de game tot nu toe.

No Man's Sky kwam in augustus 2016 uit en bleek toen geen multiplayer te bevatten, ondanks dat de ontwikkelaar had gesuggereerd dat spelers elkaar zouden kunnen tegenkomen. Een jaar later verscheen er een update met een beperkte vorm van multiplayer, waarin spelers elkaar als lichtbolletjes kunnen zien en kunnen communiceren.

De releasedatum van de update is ook de dag dat de Xbox One-versie van No Man's Sky uitkomt. Eerder had de ontwikkelaar aangegeven dat deze in de zomer zou verschijnen. De Xbox-versie bevat naast de multiplayermodus ook alle eerder uitgebrachte uitbreidingen.

Door

Nieuwsredacteur

67 Linkedin Google+

Reacties (67)

Wijzig sortering
Toch wel respect voor hun dat ze dit door zetten.
Ik heb genoeg developers gezien die door dit soort negatieve backlash de handen in de lucht gooiden en het opgaven. Als ze zo door zetten zullen ze bijna alle beloofde punten in de game stoppen.
Voor een game die bij release zo énorm werd afgefikt vind ik het ook wel bijzonder dat ze door blijven gaan. De player base zal vermoedelijk ook nog redelijk zijn anders is dit vanuit een bedrijfsoogpunt toch niet vol te houden?
Ik geloof dat NMS wel echt wat heeft opgeleverd aan cash voor de lange termijn. Langzaam of snel (geen idee hoeveel mensen er echt aan werken) maken ze de beloofde game. Financieel zou het vast wel goed zitten anders was de studio allang gesloten.
Anderzijds: als ze het niet zouden doen dan zouden ze het bedrijf net zo goed kunnen opdoeken.

Consumenten hebben een kort geheugen, maar zo'n enorme sof die zo breed uitgemeten is geweest in de media blijft echt wel even hangen. Murray en co zouden door bijna niemand meer geloofd worden als ze weer eens wat nieuws te verkopen zouden hebben. Investeerders zouden dan ook twee keer nadenken voordat ze nog met Murray en co in zee gaan.

NMS heeft door de enorme hype veel geld opgeleverd, ondanks refunds. Dat ze die inkomsten (of in ieder geval een deel er van) aanwenden om NMS een betere, meer volwaardige, game te maken is goed voor het bedrijf, en de reputaties van de mensen die er werken.
Inderdaad, erg netjes. Ik vind dat iedereen fouten mag maken; zoals zij dat proberen recht te zetten is niet vaak vertoond.
Mee eens. Ze hebben valse verwachtingen gewekt in de aanloop naar de lancering van de game. Ik ben er ook in getrapt, maar misschien dat ik het weer installeer en ga kijken hoe het werkt zodra deze update uitkomt. Inderdaad diep respect dat ze ondanks de shitload aan kritiek blijven ontwikkelen.
Wie weet had Sony hier wel iets mee te maken... pushen die handel....
Wat ik een tijdje geleden op reddit een beetje begreep, lijkt het er erg op dat de beperkte kracht van de consoles waarschijnlijk het probleem was. Mods laten zien dat het meeste wat is laten zien, prima mogelijk is. Alleen overstijg je daarmee ver de minimum specs op de PC.

Ondanks de ruklaunch, ik heb hem ook gekocht. Was ik wel enorm onder de indruk van hoe goed het de beschikbare hardware gebruikte. Hoe het de hardware gebruikte was zeker niet optimaal, maar elk stukje CPU en GPU werd aangesproken waar dit nodig was en er zijn maar weinig titels die dit zo goed lukt. Genoeg games die al beginnen te laggen terwijl je 2-4 cores hebt die idlen en de GPU die maar moet wachten op instructies en dus de helft van de tijd uit zijn neus zit te vreten. De enige 2 die naar mijn ervaring dat ook net zo goed doen, zijn EPIC en DICE.
Heb dit spel ook gespeeld toen het net uitkwam. vond het best een leuk spel maar het werd snel saai en ik miste bepaalde elementen zoals multiplayer in het spel. Ik moet toch ook wel bekennen dat ik wel steeds nieuwsgieriger word naar wat ze er uiteindelijk van gemaakt hebben. Vond het wel altijd een speel met een hoop potentie. En top dat ze blijven updaten respect!
Er blijkt al best veel toe gevoegd te zijn. Heb daar laatst nog een video over gezien en ik krijg toch best wel zin om het nog een keer te gaan proberen.
Meestal heb je het geld niet om het recht te zetten. NMS heeft zeker genoeg geld verdiend dat ze het zich kunnen veroorloven. En met dat geld hebben ze het juiste gedaan. Punt is: Respect voor NMS, maar niet iedereen kan uberhaupt de overweging maken om dit te doen.
Ik denk eerder: zoals zij de fouten hebben gemaakt en het spel toch hebben uitgegeven is niet vaak vertoond. Er zijn in de jaren voor de release heel veel dingen getoond en vermeld die niet in het spel zitten en nu, bijna 2 jaar na release, komen ze met 1 van de meest basic elementen uit het spel die destijds niet aanwezig waren. Het is positief dat ze het alsnog realiseren, zeker voor de mensen die in het spel zijn blijven geloven. Maar de meeste studios zouden het spel simpelweg niet hebben uitgebracht.
Mee eens. Alhoewel ik de launch niet zag als een fout maar oplichterij. Absoluut niet de beelden die ze hadden getoond voor de release. Desalniettemin wel plezier gehad in de game. Ga het ook zeker weer is even opstarten na deze update.
Erg netjes.... daar zet ik mijn twijfels bij Sean Murray heeft gewoonweg aan pure oplichting gedaan. Nu 2 jaar later zijn ze nog beloftes aan het implementeren die tijdens de launch al zou zijn. En dan praten we nog niet eens over allerlei zaken die er nu nog steeds niet in zitten die wel beloofd zijn. Daarnaast zijn de updates echt niet zo bizar schokkend en al helemaal niet dat het 2 jaar moet duren om het rond te krijgen.

Begrijp me niet verkeerd ik vermaak mij er best mee maar het spel kan nog steeds niet in de schaduw staan van alle beloftes die er destijds gemaakt waren.
Opzicht netjes maar vergeet niet dat deze game voor 54.99 euro op steam staat, voor Hello Games is dit natuurlijk een flow van Nieuws updates en naam.
Hij kost nog steeds 55 euro? Na twee jaar vind ik dat toch best wel duur eigenlijk. Ik had eigenlijk verwacht dat het ondertussen rond de 40 zou staan.
Inderdaad respect dat ze alsnog nieuwe content uitbrengen (die eerder beloofd hebben).
Ik ben echter bang dat het te laat is om het spel nog te 'redden' van de slechte smaak die het bij de meeste gamers heeft gekregen.
Dit is een van de redenen waarom ik de game toch heb aangeschaft. Iets met vertrouwen en zo ;)
De game zou ik in de huidige staat ook willen kopen. Iets wat ik eerst niet van plan was.
Alleen betwijfel ik of ze veel aan me gaan verdienen want ik koop hem pas met 66-75% korting op Steam maar dat ligt aan andere games, werk, films etc dan aan de prijs/game zelf.
Hulde voor de ontwikelaar om door te gaan met de ontwikkeling van het spel, maar ergens vind ik het nogsteeds triest dat het zo lang heeft moeten duren totdat deze feature het spel heeft bereikt.
Nou de tendens was destijds dat je gewoon genaaid was klaar. We raakten gewend aan EA zegmaar. nu is het incompleet of in slechte staat releasen ook niet zo zeldzaam. er staat me nog iets bij over battlefield 4.

Echter een developper die excuus maakt en verbetering belooft en ook nog eens uitvoert heeft in mijn ogen wel respect gekregen. (let wel. ik was behoorlijk kritisch over hello games na release van no mans sky) In ieder geval reden om eens een tweede kans te geven. misschien zou het spel eens een 2018 review kunnen krijgen. Ik weet al een mooie titel. No mans sky, de herkansing.
Zoals ik zeg, ik vind het erg nobel van Hello Games dat ze toch door zijn gegaan met de ontwikkeling. Toch zal ik de volgende keer niet met groot enthousiasme een nieuwe game van ze afwachten, omdat er toch de verwachting is dat ze hun beloftes niet waar gaan maken.
Mee eens. ook met dit spel was ik al voorzichtig gezien ik nog nooit gehoord had van hello games. Maar wat hello games verschilt met de rest is dat ze hun verbeteringen doorvoeren in dit spel en niet een deel 2 uitbrengen (of een definitive edition of dat soort ongein) en degenen die het spel gekocht hebben dus niet definitief duperen.

stiekem denk ik wel dat ze geleerd hebben hiervan. ik ben (net als jij) nog steeds erg voorzichtig maar wel hoopvol dat de volgende ronde beter zal gaan. De wil is er en tenslotte is dat het belangrijkst.
Wat jij zegt doet me denken aan Star Wars Battlefront en Battlefront 2.
Sterker nog, ik heb me meer vermaakt met No Man's Sky, dan met Battlefront 1.
Deel 2 heb ik wel gekocht, maar meer omdat deze single player bevat. Die ook uitgespeeld en vond dat het iig wel waard. De multiplayer 1 keer opgestart, kwam er niet in en dus nooit meer geprobeerd eigenlijk.

Hoe zuur het ook was dat No Man's Sky niet alles bevatte, was de eerste keer opstarten zeker wel een ervaring. Overigens hou ik wel van spellen die eigenlijk een ervaring zijn. Daarbij begon het voor mij met Journey op de PS3 en zo zie ik NMS ook. Een ervaring.
Het spel heb ik voor de updates uitgespeeld. Mods ook al gedraaid vanwege dingen die ik mistte en ga hem zeker nog eens goed spelen na de volgende update.
ja battlefront is ook een beetje mijn standaard voorbeeld met dit soort dingen. dat is gewoon de climax van EA's hebzucht. Nu Hello games No Mans Sky toch aan het verbeteren is ga ik het weer op mijn wishlist zetten. misschien komt er een mazzeldeal tijdens de steam summer sales ofzo.

Uiteindelijk is het spel dat ik het allermeest gespeeld heb Warframe. en dat is nog eens free to play ook.
Je zou moeten kijken bij Humblebundle, Fanatical (heette vroeger anders), GOG.com etc
Komen ze nu en dan kortingen voorbij.
zal ik doen thanks. Ik kijk trouwens ook wel eens op G2A. krijg je meestal ook vriendelijkere prijzen.
Een erger voorbeeld vindt ik persoonlijk PUBG. Letterlijk binnen no time miljoenen verdient en wat verandert er nu daadwerkelijk aan die game? Praktisch niets en het gaat ook nog eens veel te traag.
Dat vind ik niet zo erg met PUBG, maar wel met DayZ Standalone.
Inderdaad.. Je kan nog niet eens FPP permanent aanklikken 8)7 Serieus, dat is 5 minuten werk.
Nou ja, als dit zo doorgaat en ze alle beloofde features er uiteindelijk in hebben zitten hebben ze voor mij hun integriteit als gamedeveloper wel terug gewonnen. Liever laat dan nooit zeg ik altijd (alhoewel het opzettelijk voorliegen scummy is ik kan het hun niet direct aanrekenen, ik weet namelijk niet genoeg van de situatie om een conclusie te kunnen trekken).
Misschien was hij wel super enthousiast over bepaalde features die ze erin wilden hebben maar nog niet stabiel/ingehackt waren. En de grote reden waarom dat er niet in zat was vanwege de strakke deadline die ze hadden gekregen van de uitgever. (een gevalletje van naïeve developer marketing laten doen, wat je nooit moet doen dus 8)7 ).
Dus nog steeds geen multiplayer als normaal multiplayer, maar soort van 4-man online sandbox je kan nog verder niets samen doen en geen cross-platform multiplayer?
Geen idee wat de multiplayer in gaat houden, misschien is het een vorm van drop in multiplayer (wanneer je op zelfde planeet zit dat je opeens in elkaars game zit). Maar zolang we er niet zoveel over weten kunnen we er geen oordeel over geven.
Het lijkt mij niet dat ze opeens met een server komen waar de game op inlogt. Momenteel draait NMS lokaal als single player spel.
In mijn optiek komt er een update dat jij samen met iemand een game kunt starten waar je dan samen op een planeet bent dan wel in de ruimte rond vliegt. Maar je zit dan dus niet op een server waar bijv. 5000 spelers opzitten.
Ze proberen nog in ieder geval hun fouten recht te zetten, dat is beter dan een onafgemaakte game publiceren en deze laten voor wat het is.
alles wat we tot nu toe weten:
Sean Murray
‏@NoMansSky
Play No Man’s Sky with your friends online July 24th

A free update for PS4, PC, and launch on Xbox. Explore together, meet random travellers, build shared bases, dog fight, race vehicles.
Voor wie? Zijn er dan nog gamers die het nog spelen?
Het begint wel erg interessant te worden om nu het spel aan te schaffen. :)
Of nog net even te wachten tot de komende (Steam oid) sale?
Heeft nog een vrij fanatieke fanbase hoor, daarnaast is de game door de laatste updates best leuk geworden.
Ik speel het af en toe.. voor als ik echt niks beters te doen heb, en gewoon met rust gelaten wil worden (heb er nu 18 uur in zitten sinds launch, wat erg weinig is).
Maar denk wel dat ik het meer zou gaan spelen als ik meer kan samenwerken met andere en/of het verhandelen van goederen.
Ik installeer hem toch nog wel even een keertje als de update uit is!
Zal waarschijnlijk wel weer 'hooked' zijn voor een paar dagen en nachten doorspelen. xd
Bij mij ligt tie ook stof te verzamelen. Gameplay begint op een gegeven moment wel erg monotoom te worden. I.t.t. een Farcry, waar aanzienlijk meer variatie zit en dan heb ik het nog niet eens over de kwaliteit van de graphics.
Voor wie? Zijn er dan nog gamers die het nog spelen?
Zijn er nog steeds mensen die denken dat deze "grap" inmiddels niet een beetje oud wordt?
Welke grap? Ik gok dat de ontwikkelaars graag hadden gewild dat het een grap was maar wanneer we stats gaan nalopen zien we dat het in grote lijnen nog steeds afbouwend is. De paar keer dat ze een + hebben wordt dat alweer in rap tempo afgebouwd.

Dus de vraag: Zijn er nog gamers die het nog spelen is zo gek nog niet. Vergeleken met de launch is er nog maar een 1,7% van het spelersaantal overgebleven.
Op Steam idd. Maar de grootste player base zit op consoles. En of dat daar vergelijkbaar is weet je niet. Op zich is het niet raar dat na 2 jaar nog maar een klein percentage overblijft, dit is bij de meeste games zo. Zeker zonder multiplayer.
nee, maar wel bierbrouwers

sorry, ik stoorde me een beetje aan het onnodige gebruik van "gamers" :P
Lijkt me beetje mosterd na de maaltijd. Ondanks dat vind ik wel dat ze een voorzichtig complimentje mogen ontvangen. Het was voor hun veel makkelijker geweest om na die negatieve publiciteit in de eerste weken na release gewoon nooit meer wat van zich te laten horen. Twee jaar na dato doen ze nog wel hun best om er wat van te maken zonder er geld voor te vragen.
Het was voor hun veel makkelijker geweest om na die negatieve publiciteit in de eerste weken na release gewoon nooit meer wat van zich te laten horen.
...maar dat is letterlijk gebeurd. Ze hebben weken niks van zich laten horen.
Dat was ook wel een beetje logisch. Sean Murray had juist veel te veel gepraat voor de release. ;) Denk dat hij dat van Sony niet meer mocht na alle backlash.
De échte problemen van het spel lijken echter helaas nog steeds niet te zijn opgelost.

Joseph Anderson laat het het beste zien:

https://www.youtube.com/watch?v=Kd8vLJ66Vhc

Hello Games lijkt steeds meer features in een game te stoppen die nog steeds geen echte gameplay heeft.

Wat eigenlijk zou moeten gebeuren (en dit is maar een kleine greep):

- Geen safeties op het vliegen van je schip. Als je wilt crashen, crash je. Geen arbitraire grenzen aan waar en hoe je kunt vliegen.
- Écht verlaten, onontdekte planeten. Geen vendors of NPC's, niet álle resources die je nodig hebt altijd ter beschikking. Maak survival en het slim omgaan met resources daadwerkelijk interessant. Een resource balance pass is hiervoor ook nodig.
- Meer variatie in planeten en dieren. Laat de algoritmes compleet wild gaan! In ieder geval meer dan nu, waar een planeet in principe altijd hetzelfde uitziet behalve met kleuren.
- Daadwerkelijk functionerende zonnestelstels. Een ster in het midden met eromheen draaiende planeten, ipv de ster die in de achtergrond texture is verwerkt en planeten die stilhangen (niet eens draaien - dag/nacht is een illusie).
- UI QOL pass. De hele UI is een gedrocht. Alles is veel te ingewikkeld gemaakt, teveel clicks zijn nodig voor super simpele acties.
er zijn verlaten zg "dead planets", deze hebben geen resources en geen dampkring.
Ze hebben nog steeds resources, anders zou je misschien niet meer op kunnen stijgen ;)

Ze hebben ook hetzelfde type landschap.
Ik heb NMS redelijk snel na release gekocht en best veel uren ingestoken. Het moet inderdaad wel je type spel zijn, maar mij ligt het wel. Alleen op een gegeven moment afgehaakt door andere (non-game) prioriteiten en daarna kwamen games als UC4, TR, HZD uit, maar toevallig dat ik laatst er aan dacht om weer eens opnieuw te beginnen (met de laatste updates) en dan is dit ook wel een leuk extraatje.
Als de game je in het begin al wel wist te boeien dan zou ik het gewoon al eens installeren. Heb ik laatst ook weer gedaan.

Met de laatste updates, met name Atlas Rising, werd er al veel toegevoegd. Meer story based gameplay (een daadwerkelijk Atlas verhaal). Ook de toevoeging van je homeplanet en daarmee basebuilding en voertuigen voegt al veel toe. Zelfs je eigen Freighter, waarop je ook een basis kunt bouwen, is leuk.

Kortom, er zit inmiddels genoeg in de game om je te bezig te houden totdat de NEXT update verschijnt.
"ondanks dat de ontwikkelaar had gesuggereerd dat spelers elkaar zouden kunnen tegenkomen."

Gesuggereerd?

Hier een paar quotes van Sean Murray, één van de director's:
Sean: "The only way to know what you look like is for someone else to see you"

Interviewer: "Can you run into other people, other players in the game?"
Sean: "Yes, but the chances of that are pretty rare. Just because of the size we're building in."

Sean: "You could encounter other players."

Interviewer: "Can you play with your friends?"
Sean: "Yes."
Interviewer: "Can you grief other players?"
Sean: "Little bit."

Echt suggestie kan ik het niet noemen. Of het nou enthousiasme was, of dat hij het over de visie had maakt niet uit, het komt over alsof multiplayer er in ging zitten op launch, en dat was niet het geval.

Niet te zeggen dat de developers slecht omgegaan zijn met de situatie, zover ik weet is het spel echt veel verbeterd na launch. Zeker na een launch als die van NMS is dat een prestatie. Het is hartstikke goed dat ze zo hun best doen om er een topgame van te maken.
Ik denk dat het enthousiasme is en aan de andere kant de uitgever die hun creativiteit mooi de grond in heeft geboord. Maar dat is gissen, we zullen het nooit weten.

Echter, na de stille periode (want het blijft een dumper wanneer je logischerwijs afgezeken wordt om je kindje), zijn ze door hun enthousiasme wel door gegaan met ontwikkelen. Denk ook dat ze zelf willen dat het spel is zoals het hoorde te zijn.

Ken nog een spel wat ik toen gekocht heb: The flock wat een spel was met een countdown. Wanneer deze op nul zou staan, begon de end game en was het spel over. Nooit meer kunnen spelen etc, klaar.
Echter, de count down staat stil, de servers zijn uit en er is nauwelijks iemand die nog speelt. Er is volgens mij nog 1 persoon die er iets aan doet. Maar het einde zal niemand ooit te zien krijgen.
Misschien toch maar eens opnieuw beginne dan :)

Petje af voor de makers, dat ze nog z veel resources verspijkeren aan een initieel geflopte game.
Laat dit een wijze les zijn voor andere ontwikkelaars. Ik hoop stiekem dat dit een voorbeeld gaat zijn voor ze.
Interessant, ik was een van de day one players van het spel. Na 2 dagen weer op marktplaats gegooid. grootste teleurstelling in tijden. Laatste tijd lees ik best wat goed nieuws (lees updates). Wellicht dat ik het weer een kans ga geven.. Marktplaats staat er in ieder geval vol mee.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*