Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hello Games maakt The Abyss-uitbreiding voor No Man's Sky beschikbaar

Hello Games, ontwikkelaar van No Man's Sky, heeft een nieuwe uitbreiding voor de game uitgebracht, die zich voornamelijk onderwater afspeelt. The Abyss is gratis en per direct beschikbaar.

Tot nu toe was er onder water niet zo heel veel te beleven op de vele planeten in de game. Dat gaat veranderen met The Abyss, stelt ontwikkelaar Hello Games. Al met Next, de vorige grote update voor de game, heeft Hello Games de spelwereld een flinke grafische opfrisbeurt gegeven, die het mogelijk maakt om ook de onderwaterwereld van de nodige detaillering te voorzien. Dat maakt dat niet alleen de rotsformaties onder water er beter uitzien, maar er ook veel meer flora en fauna te vinden is. Je kunt vele nieuwe soorten planten en dieren ontdekken. waaronder ook de nodige dieren die zeer bedreigend voor je zijn. Hello Games belooft dat er onderwatermonsters komen die groter zijn dan je ruimteschip.

The Abyss, ofwel versie 1.7 van de game, bevat verder meer dan twintig nieuwe modules waarmee je onderwater een basis kunt bouwen, waar je onder andere de nodige nieuwe, enkel onder water te vinden grondstoffen voor nodig hebt. De uitbreiding bevat ook de nodige nieuwe verhaallijnen, rond buitenaardse ruïnes die je onder water tegen kunt komen. Om je onder water beter te kunnen bewegen, heb je niet alleen een duikpak, maar ook een jetpack en zelfs een kleine onderzeeër, de Nautilon. Die is op te waarderen en zo onder andere te voorzien van beter wapentuig. De Nautilon is op elke planeet waar je naartoe trekt voorhanden. The Abyss is per direct en gratis beschikbaar, op alle platformen. Met The Abyss gaat No Man's Sky de kant op van Subnautica, een concurrerende survivalgame die eerder dit jaar verscheen.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

30-10-2018 • 10:18

52 Linkedin Google+

Reacties (52)

Wijzig sortering
Top om te zien dat Hello Games wel probeert waar te maken wat ze in de eerste instatie hadden belooft. Maar ik denk dat veel mensen dit spel niet meer spelen, er gaat zoveel tijd overheen voordat er nieuwe DLC is en dit spel verwatert bij mensen. Jammer dat ze het spel niet gelijk in afgeronde stat konden uitbrengen.
als ik eerlijk ben begint mijn interesse weer steeds groter te worden. Toch eens in de gaten houden of ik het spel voor een leuk bedrag kan krijgen ergens.
Ik heb er erg veel plezier mee. Ik heb het kort geleden ook met korting gekocht.

Met dit soort spellen is je helaas 'exit' altijd wel wat negatief. Dit komt omdat er niet een eind zit aan het spel. De interesse zakt dus gewoon meestal langzaam weg, omdat er na een tijd spelen gewoon weinig nieuws meer te doen is.

Had er net zo'n 100 uur in zitten en het begint wat te vervelen. Erg leuke verrassing deze uitbreiding dus!
Op humblebundle.com is die nu voor €30 te krijgen. Persoonlijk zou daar nog wel €10 van af mogen van mij, maar ik heb dan ook nog steeds een zure nasmaak van een game die gewoon niet wilde starten omdat ik een AMD processor had ;)
Hmm hoe lang duurde het voordat dat gefikst werd?

Heb je wel vaker gehad dat een spel alleen op Intel werkte?
Het had te maken met SSE 4.1 en SSSE 3 support die ontbreekt bij de Phenom II serie, ik had het een paar dagen aangekeken maar toch een refund aangevraagd omdat het vanuit Hello Games ook vrij stil bleef (ja ze hadden het druk met de shit storm). Daarna nooit meer naar omgekeken :p
Het is overigens de enige keer ooit geweest dat een game niet werkte vanwege welke CPU ik had.
A, oké goed om te weten! Dan durf ik de stap naar AMD wel aan.
G2A veel goedkoper
Dan is dit het moment. Op steam 27.5 euro. Halloween sales.
Really?
Thanks voor de tip. had het nog niet gezien.(toetsweek he dan heb je eigenlijk geen tijd)
En het blijft wel een grindfest, spijtig genoeg. Om een bepaalde upgrade te maken heb je items nodig die elk verschillende grondstoffen nodig hebben die je niet overal kan vinden. En om sommige van die grondstoffen te kunnen minen heb je bepaalde upgrades van je mining tool nodig die ook bepaalde grondstoffen nodig hebben. En zo blijft dat maar door gaan. Uiteindelijk weet je gewoon niet meer met wat je bezig bent, of zo is dat bij mij toch.
Sinds Factorio ben ik niet echt meer van het 'handmatig' grinden in computerspellen. Liever denk ik na over hoe zaken het beste geautomatiseerd kunnen worden. Game smarter, not harder. :P
Speel het momenteel met een vriend, geweldig spel ja.
Als NMS iets zou toevoegen met boren/mining platformen oid om het grinden wat te verzachten dan zou ik er wel meer interesse in hebben.
Als NMS iets zou toevoegen met boren/mining platformen oid om het grinden wat te verzachten dan zou ik er wel meer interesse in hebben.
Boren, mining, constructie, automatische transport onder/boven water en tussen planeten...

Als Factorio (voor de automatisering), No Man's Sky (voor de procedurele werelden) en X (voor de economie) nou eens een liefdeskindje zouden maken... :>

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 oktober 2018 10:59]

Dat zou helemaal tof zijn ja, alhoewel ik al blij zou zijn als ze iets tegen het minen doen.

Weet je wat, als iedereen dit idee nou even aan ze opstuurt dan voegen ze misschien wel wat toe in de volgende update, we kunnen het altijd proberen.

Feedback

Edit: Shit, na het net verstuurt te hebben aan ze... Sta ik een beetje voor aap

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 30 oktober 2018 11:21]

Ze hebben al een automatische mining tech volgens mij. Kan ook verwijderd zijn na NEXT.
Er is een spel dat ik al even in de gaten hou: Satisfactory, heeft de potentie om erg interessant te zijn! 3D (mooie graphics) factorio zeg maar, in een open wereld.

On toppic:
Ze hebben de game duidelijk een stuk bete gemaakt dan deze bij launch was, want iedereen proeft die zure nasmaak nog (ook als je hem niet eens had gekocht). Het is natuurlijk puur eigen belang dat ze er iets beters van maken, maar toch is het fijn voor de mensen die het gekocht hadden, en eventuele nieuwe mensen, maar zoals al gezegd, het is inderdaad nog wel veel grinden van wat ik heb gezien.
Je hebt al automatische boren etc!
Shit, na het net verstuurt te hebben aan ze... Sta ik een beetje voor aap
Yup zit dan ook met smart te wachten op Statisfactory en heb zelfs veel lol gehad met de immersive engineering mod in Minecraft ook al was dat beperkt. Automatiseren > grinden :)
er gaat zoveel tijd overheen voordat er nieuwe DLC is en dit spel verwatert bij mensen.
I see what you did there. ;)
Jammer dat ze het spel niet gelijk in afgeronde stat konden uitbrengen.
Het is tegenwoordig zelden dat een spel afgerond wordt uitgebracht. Wat de initiële verkoop van No Man's Sky liet instorten waren de One Man's Lies: veel beloftes die gedaan werden (in trailers en interviews) die toen het spel uitkwam niet waargemaakt werden.

Een nieuwe review die wat gepresenteerd werd in de originele gameplay trailers, het spel zoals het uitkwam en het spel zoals het nu is vergelijkt zou welkom zijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 oktober 2018 10:44]

Jeez. Maanden geleden in de afdankbak zo ongeveer voor 10 euro gekocht voor de PS4. Stijgt het weer in prijs en is het veel beter geworden. Oke, wel grinden, maar dat rondstruinen vind ik zo gaaf. Net als in RDR2
Ik vind het een heerlijke game on aan te zetten met wat chille muziek. Gewoon wegdromen en een beetje van de vrijheid genieten. Zo zou het ook benaderd moeten worden denk ik
Precies, dat. Weet nog dat ik op de WII een game had, iets met duiken. Lag dan op de bank, muziekje aan en niks anders dan onderwater zwemmen, dolfijnen zoeken en meer van die prut. Heerlijk. Kan geen mindfullnes tegen op.
Ik denk dat jij ABZU heel erg gaat waarderen. Het spel is alleen gericht op ontdekken onder water met fantastische kleurpaletten, muziek (live orkest) en belachelijk veel vissen op je monitor.
https://store.steampowered.com/app/384190/ABZU/
Het is wel kort, maar vaak herspeelbaar als je gewoon relaxed in water wilt spartelen.

[Reactie gewijzigd door BRT op 30 oktober 2018 19:02]

Thnx. Even kijken voor PS4.

En ja dus. Zo, ziet er geweldig uit.

[Reactie gewijzigd door maartend op 30 oktober 2018 15:20]

Thanks voor de tip! Die gaat op het lijstje
Ik ben er even tussenuit geweest, maar hoe zit het nu met de multiplayer? Hebben ze dit ook voor elkaar gekregen?
Yep. kan nu met 4 man exploren en bouwen en beetje gek doen.
Knap hoor dat Hello Games een game die werkelijk ten dode was opgeschreven zo heeft aangepakt en verbeterd. Eigenlijk hebben ze er de game van gemaakt die ze wilde uitbrengen.
Mooi om te zien dat ze er toch mee bezig blijven.
Van een opgegeven game toch nieuw leven in kunnen blazen.

Ik ben dan al niet op het begin ingestapt maar veel later en moet zeggen ik vermaak me er prima mee.
En kijk ook uit naar de nieuwe uitbreidingen.
Weet je ik zou het niet eens zo erg vinden als de volgende update betaald zou zijn. Ze hebben inmiddels meer dan goed gemaakt!
netjes straks maar weer even spelen :)
Volgens mij hebben ze daar bij hello games nog nooit gedoken. Die animaties zien er verschrikkelijk uit zeg... en waarom überhaupt die houterige loop beweging als je geen finnen hebt en een "jetpak"?
Ja, ook de kleurenbalans wordt met diepte niet accuraat gemaakt, maar het blijft een game nietwaar ... hoewel kleine vinnen de animatie meteen veel meer geloofwaardigheid zouden geven...

2de hands stond het voor 20 euro, was aan het twijfelen, maar ik wacht wel tot ik hem ergens voor onder de 10 euro kan op de kop tikken.
Je haalt er inmiddels wel makkelijk een uurtje of 30 aan gameplezier uit hoor. En dan heb ik het over tot en met de NEXT update. The Abyss heb ik daar nog niet eens bij meegeteld, dus het zal inmiddels wel een paar uurtjes langer zijn. Mijns inziens is het de 27,5 euro waarvoor het nu op steam wordt verkocht al meer dan waard.
Heb me zelf wel vermaakt met het spel. Wel wat mods om naar de center te gaan om het op een gegeven moment uit te spelen. Ben daarna opnieuw begonnen met de update voor Next en toen weer met Next. Gewoon rustig aan aan het doen.
Zal met deze update niet opnieuw beginnen, maar langzaam verder gaan.

Blijf respect hebben voor Hello games dat ze toch na alle shit (eigen schuld yada yada) die ze over zich heen hebben gekregen, gewoon door gegaan zijn met ontwikkelen. Het spel wordt steeds interessanter.
Nu nog de volgende stap mobile bases in de vorm van frigates, carriers enz. Volledig te customizen. Een basis voelt nu toch nog steeds als iets tijdelijks dat je aanbrengt op een planeet. Iets om je doorreis mee mogelijk te maken. Maar dat betekend automatisch dat je geen drang hebt dat snel uit te bouwen. Terraforming zou ook al veel bijdragen. Nu blijft iedereen maar zoeken naar een goldilocks planeet, zonder zich ooit te settelen. De game engine heeft heel veel potentie, maar tot op heden komt het toch uitsluitend neer op planeten minen. En niet veel meer. En dat wordt heel snel oud. Het heeft mij drie dagen kunnen boeien, voor ik bij mezelf dacht heb ik hier überhaupt nog plezier in. En het antwoord was, nee.

En ja ik weet dat het spel draait om exploreren. Maar in de praktijk betekend dat in dit spel, scan beestje X die er anders uit ziet dan de vorige beestjes die je gezien hebt, maar verder net zo doelloos een beetje rond huppelt als alle voorgaande beestjes. En ook dat gaat na een tiental planeten wel vervelen.

Het mist diepgang, de game mechanics zijn heel oppervlakkig.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 30 oktober 2018 11:59]

Wanneer was de laatste keer dat je het gespeeld hebt? Je kan al een basis in je frigate bouwen, en een basis op een planeet is al veel meer dan alleen maar een tijdelijk gebouw. Je moet juist een perma base maken voor op zijn minst je farms en storage.

Daarnaast is er tegenwoordig met de quests, zowel in space stations als je frigate, een stuk meer te doen dan alleen maar op een planeer minen.
Al een hele tijd terug. Bijzonder in de wiki worden geen frigates genoemd. Op de website zelf wel. Maar het klinkt wel alsof je daar weinig aan kunt veranderen anders dan die standaard slots die starships ook hebben. Dat is niet helemaal waar ik aan zat te denken. Ik zat meer te denken in de trend van je schip uitbouwen met hele nieuwe segmenten, vergelijkbaar met base building. Zodat je meer een band krijgt met wat je opbouwt in plaats van alleen maar aan betere stats te werken.

Want zeg nou zelf. Een extra landingplatform toevoegen of een geheel nieuw wapen toevoegen, die je ook op je schip ziet, doet meer met je dan een ander icoontje van een hyperdrive die welgeteld 5% efficiënter werkt.

Misschien zit dat er wel in hoor. Ik ben er alleen nog niets van tegen gekomen in nieuwsitems of reclames.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 30 oktober 2018 13:52]

Als je een Frigate bemachtigd kun je daar inmiddels ook een basis op bouwen. Als je wil weten hoe dat werkt, zoek eens wat gameplay video's op YouTube. zijn er genoeg
Extra landingsplatforms en wapens niet, maar je kan wel extra kamers maken, opslag kluizen plaatsen (deze zijn shared tussen bases), verschillende refiners neerzetten etc. Daarnaast kan je op een frigate ook meerdere command centers bouwen, zodat je andere schepen op missies kan sturen.