Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fallout 76 zal geen ondersteuning voor crossplay bevatten

Fallout 76 zal geen crossplay ondersteunen op de PlayStation 4, Xbox One en pc. Peter Hines, hoofd marketing van de ontwikkelaar, zegt dat er meerdere redenen zijn waarom Fallout 76 dit niet krijgt.

Hines licht op Twitter echter niet toe wat de redenen zijn voor het gebrek aan ondersteuning voor crossplay in Fallout 76. Hij meldt dat hij geen idee heeft of Fallout 76 ooit wel crossplay zal ondersteunen en dat dit nu niet op de radar staat, aangezien de release al op 14 november plaatsvindt.

Nadat Sony maandag bekendmaakte om toch crossplay bij Fortnite toe te staan, gingen spelers zich afvragen of dat ook bij Fallout 76 wordt doorgevoerd. Eerder liet gamedirecteur Todd Howard van Bethesda weten dat zijn studio wel de wens had dat Fallout 76 crossplay zou krijgen, maar volgens hem was Sony op dat punt 'niet zo behulpzaam als gehoopt'.

Of crossplay wel ondersteund gaat worden voor het kaartspel The Elder Scrolls: Legends is nog niet duidelijk. De studio liet in augustus weten dat ondersteuning voor crossplay bij de aankomende consoleversie van dit kaartspel 'niet onderhandelbaar is'. De uitgever wil dat de vooruitgang in dit spel universeel wordt opgeslagen, onafhankelijk van het platform. Hines wilde toen echter niet zeggen welke stappen Bethesda zou nemen als Sony niet meewerkt aan crossplay.

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

27-09-2018 • 10:03

66 Linkedin Google+

Reacties (66)

Wijzig sortering
Dus dit was destijds gewoon een marketing praatje van Bethesda om de game even in de schijnwerpers te gooien. Even meepraten over de crossplay debacle van Sony om zelf er beter uit te zien. Wanneer puntje bij paaltje komt, zie je dat ze vanaf het begin al niet eens crossplay echt wilden. Jammer Bethesda, scheelt dat ik de game toch nooit al zou hebben gekocht.
Aan de andere kant je kan moeilijk van een studio verwachten dat ze het er minder dan een maand nog even snel inmeubelen.
True, maar omdat ze zo hoog van de toren bliezen en er een big deal van maakte, verwacht je wel dat ze voorbereidingen hadden getroffen om Falout 74 crossplay ready te maken. In dit geval hadden ze ervoor kunnen kiezen om het eerst Xbox vs PC crossplay te maken en dat de PS naderhand toegevoegd kon worden.

In dit geval hebben ze gewoon een beetje gelogen tegen de community (net als de eerdere uitspraken van Sony), waarbij Sony gewoon zijn mond had moeten houden en er desnoods niets over had moeten zeggen of een duidelijke korte marketing praat "We zijn er naar aan het kijken...punt".

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 27 september 2018 17:39]

Pure speculatie. Ik haal dat niet uit dit nieuwsbericht.

Ik vind het jammer, maar geeft voor mij niet de doorslag om hem wel of niet te kopen. Of het nu een marketing praatje was? Ik denk het niet, Todd werd gevraagd en hij geeft aan dat het zijn wens is/was. Zijn wens is dus niet ingewilligd.

Je laatste zin vind ik dan een beetje jammer. Nu geef je af op een game, waar je eigenlijk al geen drol om geeft. Wat is je doel dan precies om te reageren?
Zijn wens is ingewilligd?

Wat denk je dat dit is? Je betaalt, of je krijgt het niet. Bethesda zegt "Sony werkt niet mee" dwz ze doen het niet voor weinig genoeg.

Crossplay is /letterlijk niks/ technisch gezien: alles is computers, alles heeft POSIX, TCP/IP/UDP/IP, HTTP en je programmeertaal staat toe dat je data verbastert naar de andere machine's taal.

Kan zijn dat Sony of Microsoft veel dingen verbied, dan zouden ze dat mogen zeggen: "Sony belemmert creativiteit en spelmogelijkheden", maar dat zeggen ze niet he :)
Zover ik weet bepaald Todd Howard niet alles daar. Kan zijn dat het teveel kost, dan nog is zijn wens dus niet ingewilligd, omdat de beleidsbepalers het niet willen betalen. Maar dat is puur speculatie van mijn kant.

Dus ik denk nog altijd dat Todd het zelf graag anders had gezien, ongeacht of hij de kosten er voor over had of niet.

EDIT: Hij is nog altijd "maar" gamedirector" (Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Todd_Howard). Zover ik weet gaat die niet over het financiële gedeelte, maar krijgt ook Todd gewoon een budget toegewezen.

[Reactie gewijzigd door Quellien op 27 september 2018 14:14]

Je post diep in iets dat speculatief claimde met expertise, terwijl jou speculatie "puur" is.
Niet alles heeft POSIX, want niet elk OS is daarmee compatible, Windows bijvoorbeeld.

De data hoeft bovendien ook niet per se via HTTP(/2) verstuurd te worden.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 27 september 2018 15:26]

...Je laatste zin vind ik dan een beetje jammer. Nu geef je af op een game, waar je eigenlijk al geen drol om geeft. Wat is je doel dan precies om te reageren?
Sommige mensen vinden het heel belangrijk als één van de eersten te posten...

O.T.:
Meh, ze geven in ieder geval eerlijk aan dat het momenteel niet op de radar staat en ze zich op de BETA en launch van de game focussen. Uit het artikel, onderaan mijn post, wordt het mij nog steeds niet duidelijk of Sony het wel of niet toe laat als ik de laatste alinea lees.

Voor zover ik weet heeft Bethesda het niet gebracht alsof het een belofte is (kan zijn dat ik het mis heb) dus dan vind ik niet dat dit de studio aangerekend kan worden. Plus, liever een goed werkend product vanaf launch dan een feature die er op het laatste moment bij is gekomen en mogelijk ten koste gaat van andere features/dingen...

Bron:
https://www.gameinformer....spite-sonys-policy-change
Moet je ook niet doen. Bethesda opnieuw belonen voor oude wijn in nieuwe zakken stimuleert ze niet om eens echt fundamenteel te gaan vernieuwen. Wat online play aan je formule toevoegen is pure armoede IMO.
Kijkend naar de enorme hoeveelheid moeite die men heeft moeten doen om de Engine überhaupt gereed te maken voor Multiplayer vraag ik me af of het probleem niet gewoon in de code zelf zit en dat het nog een enorme update vereist om crossplay toe te voegen.

(De engine was volledig gericht op 1 speler i.p.v. meerdere waardoor nagenoeg alle code op schop moest)
Ze teren nog steeds voort op de engine die indertijd ontwikkeld was voor Oblivion (of was het zelfs Morrowind)?

Dat lijkt mij vragen om problemen en zal inderdaad wel een reden zijn dat crossplay ook moeilijk is.
Fallout 4 gebruikt de engine van Skyrim, ik denk dat 76 dat ook zal doen, zij het een wat "mooiere" versie ervan. Zou wel mooi zijn, want dat betekent dat veel mods makkelijk geport kunnen worden, en de tools voor het maken van mods minimaal aangepast hoeven te worden.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 27 september 2018 12:56]

Fallout 4 gebruikt de engine van Skyrim
Die is gebaseerd op de engine die is gebruikt voor Morrowind, Oblivion en Fallout 3.
Om even wat completer te zijn, blijkbaar is het als volgt:

XnGine:
  • TES2: Daggerfall
  • TES Legends: Battlespire
  • TES Adventures: Redguard
NetImmerse/Gamebryo
  • TES3: Morrowind
  • TES4: Oblivion
  • Fallout 3 (+ New Vegas)
Creation engine wat blijkbaar een fork is van Gamebryo
  • TES5: Skyrim
  • Fallout 4
  • Fallout 76
Pessimistisch bekeken: Fallout 76 zal dus gebouwd worden op een engine uit 2011 die op zich gebasseerd is op een fork van een engine uit 2002. Persoonlijk verwonderd het mij niet dat Fallout 4 met FPS problemen zat en dat Skyrim er vanilla lelijk uit zag.*

*persoonlijke ervaringen, maar die lijken meermaals bevestigd te worden op het interwebs.

[Reactie gewijzigd door pieterdebie op 28 september 2018 07:49]

Voortborduren op dezelfde engine zou niet een probleem hoeven zijn, maar Bethesda (het Elderscrolls devteam) heeft een traditie om enerzijds een aantal inhoudelijke zaken erg goed te doen met hun games, maar daarbij op technisch vlak veel steken te laten vallen.

Ik heb eens een "making of" docu (Skyrim als ik het me goed herinner) gezien, waaruit blijkt dat al sinds het begin der tijden de kern van dat devteam onveranderd is. Geen nieuw bloed, kennelijk niet leren van hun fouten, en dus al een paar decennia lang dezelfde fouten maken.

[Reactie gewijzigd door BadRespawn op 28 september 2018 00:13]

Dus we krijgen de komende dagen/weken steeds weer 'een game' in het nieuws die wel/geen crossplay zal gaan ondersteunen? Er komen nog bergen games uit, er zijn nog bergen games waar ze het willen, 90% heeft al een primaire vorm van crossplay (veelal console-PC, maar niet console-console).
Waarom dan niet tussen PC en XBOX?
Wel raar, want als Sony nu niet meer moeilijk lijkt te doen over crossplay, en Bethesda ook niet, wat is dan het probleem?

[Reactie gewijzigd door ZombieRofl op 27 september 2018 10:19]

Wellicht is het probleem dat 14 november niet zo lang meer duurt en dat crossplay niet iets is dat je "zomaar even inbouwt".
Ze hebben al aangegeven dat Bethesda op het punt is dat ze het alleen maar aan hoefden te zetten vanaf hun kant.
Heb zo eveb geen bron bij de hand maar dit is meerdere malen gezegd Door zowel Pete als Todd.

Ik denk dat het iets genuanceerder ligt mbt rechten en eigendommen aangezien jouw Bethesda account dan geclaimd word Door Sony als zijnde een Playstation account etc.
Even aanzetten... En is het dan ook getest?
Dat kan je pas doen als het aan staat. Maar ik denk dat de simulatie testen al lang en breed achter de rug zijn tijdens de ontwikkel fase van de code hiervoor.
Alsof Bethesda daar ooit problemen mee had met hun Skyrim/Fallout games?
Dat die games buggy worden opgeleverd is haast een feature inmiddels...

[Reactie gewijzigd door Zoop op 28 september 2018 10:28]

De developers van Rocket League hadden tijdens een interview aangegeven dat crossplay zo makkelijk was dat ze zelf eigenlijk een beetje verbaasd over waren.

https://www.polygon.com/e...ss-platform-playstation-4
“It’s literally something we could do with a push of a button, metaphorically,” Dunham told Polygon. “In reality it’s a web page with a checkbox on it. All we have to do is check that box and it would be up and running in less than an hour all over the world. That’s all we need to do.”

Er zit dus wel een processes erachter zoals een akkoord van Microsoft, Nintendo en Sony maar op technisch gesproken is het niet al te moeilijk blijkbaar.
Gezien de uitlatingen in het verleden verwacht ik dat Sony voorlopig alleen crossplay voor Fortnite ondersteunt vanwege de enorme kritiek die ze hebben ontvangen daardoor.
Ze hebben geen rekening gehouden met crossplay omdat ze niet verwachtte dat Sony dit toe zou staan, dus dit zit er nu gewoon niet is. Het is niet een of andere magische schakelaar die je om moet zetten, hier moet je vantevoren rekening mee houden.

Fortnight had hier in eerste instantie wel rekening mee gehouden, maar hun werd dus "Nee" verkocht, waarop Fallout er geen moeite in gestoken heeft :p
Maar Fallout 76 doet er wél moeilijk over.
Bethesda gaat het al moeilijk genoeg hebben om Fallout 76 goed te laten draaien met degelijke servers.
Multiplatform is momenteel echt niet aan de order denk ik.
Over een jaar, wanneer de game degelijk draait, kunnen ze gaan kijken naar multiplatform
Nee, horizontaal schalende webdiensten voor simpele spellobbies, met schalen via serverhuur, is eigenlijk best goed te doen.

Bethesda is groot zat om een capabel iemand ervoor te huren.
Bethesda kan van mij nog steeds de pot op met hun Skyrim debacle op de playstation destijds, waar na een iets te grote save file het spel gewoon vast liep.
Wat een ellende was dat zeg.

Ik heb Skyrim veel later voor de PC aangeschaft en met mods via Nexus mods was het wel weer erg leuk, maar toch... (gelukkig zijn er genoeg andere leuke en goede games)
Het is bij crossplay wel belangrijk dat de content, gedrag van de game, en de features op ieder platform hetzelfde zijn. Dat is nou eenmaal niet altijd het geval. Geen idee of dat bij Fallout 76 het geval is, maar wat we wel weten is dat we dat nog niet weten :)
Niemand wil crossplay, wat? :?
Ik bedoelde platform holders, niet de gamers
Mhhmmm, in de vliegende vaart kopjes snellend, las ik "Fallout 76 zal geen ondersteuning voor cosplay bevatten".