Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bethesda lijkt Sony onder druk te zetten met eis voor crossplay bij kaartspel

Bethesda zegt dat ondersteuning voor crossplay bij de aankomende consoleversie van het kaartspel The Elder Scrolls: Legends 'niet onderhandelbaar is'. Daarmee lijkt de uitgever druk op Sony te zetten, die wat crossplay betreft bijvoorbeeld bij Fortnite vooralsnog de boot afhoudt.

Het gratis kaartspel The Elder Scrolls: Legends is al even beschikbaar, maar later dit jaar volgt een grafisch opgepoetste versie voor de PlayStation 4, Xbox One en de Nintendo Switch. Bethesda wil dat alle versies van de game op alle platforms volledig crossplay ondersteunen, waarbij de vooruitgang ook niet afhankelijk is van het platform, maar universeel wordt opgeslagen. Dat zei de onderdirecteur van de marketingafdeling van Bethesda, Pete Hines, in een interview met Game Informer.

De interviewer vroeg Hines of deze eisen betekenen dat The Elder Scrolls: Legends wellicht niet uitkomt op de PlayStation 4 als Sony de hakken in het zand zet en crossplay voorlopig niet mogelijk maakt. Die vraag ontweek Hines enigszins; hij noemde Sony niet, maar zei wel dat met alle partners wordt gepraat. Hij maakte duidelijk dat het de intentie van Bethesda is dat bij The Elder Scrolls: Legends overal crossplay mogelijk is en dat spelers tegen iedereen moeten kunnen spelen die op hetzelfde moment online is, ongeacht op welk platform.

Bethesda lijkt wat deze eisen betreft niet zo stellig te zijn bij een andere, grotere titel uit eigen stal: Fallout 76. Bij dit spel, dat op 14 november uitkomt, lijkt Bethesda zich al te hebben neergelegd bij het ontbreken van crossplay tussen de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Gamedirecteur Todd Howard van Bethesda zei eerder dat zijn studio wel deze wens had, maar Sony was volgens hem op dit punt 'niet zo behulpzaam als gehoopt'.

Sony maakte in juni bekend dat het werkt aan een oplossing voor het blokkeren van Fortnite-accounts op de Xbox of de Nintendo Switch. Op dit moment kunnen spelers die met de game inloggen op een PlayStation 4, hun Fortnite-account daarna niet meenemen naar andere consoles. Sony doet dit waarschijnlijk om zoveel mogelijk inkomsten veilig te stellen en kan dat ook doen gelet op de grote spelersgroep: eind juni maakte Sony bekend dat het in totaal 82,2 miljoen exemplaren van de PlayStation 4 heeft geleverd.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

13-08-2018 • 21:45

141 Linkedin Google+

Reacties (141)

Wijzig sortering
"Bethesa lijkt Sony onder druk te zetten" met een mobiele game?
Laten we eerlijk zijn dit is puur "hot air" van Bethesda om de "good guy" te spelen, maar zal het een werking hebben ik denk het niet.
Waarom? de meeste software deze generatie wordt op PlayStation platforms verkocht, soms meer dan XB+PC gecombineerd, who are we kidding om te denken dat Bethesda zoveel geld op tafel zal laten liggen voor een kleine groep?
Dan zouden ze in principe de das om hun eigen neck doen en voor wat? Voorheen was het Microsoft dat Crossplay dwars zat (denk FF XIV) maar toen hoorde je niets van iemand, maar nu is het juist omgekeerd.
Nou, er wordt toch ook veel digitaal aangeschaft tegenwoordig. Hier zijn de omzetbedragen voor 2017, voor digitale verkopen (Bron: Superdata - 2017 YEAR IN REVIEW - DIGITAL GAMES AND INTERACTIVE MEDIA):
Digital games
Mobile: 59,2 miljard USD
PC: 33,0 miljard USD
Console: 8,3 miljard USD


De eerste wijze les voor jou is dus dat mobile gaming ontzettend veel geld opbrengt, dat lijk je nog niet te hebben begrepen. De tweede wijze les is dat PC gaming ook ontzettend veel geld opbrengt, free-to-play titels op de PC zijn enorm groot en ook de premium markt is erg gezond.

Arai schreef: Waarom? de meeste software deze generatie wordt op PlayStation platforms verkocht, soms meer dan XB+PC gecombineerd, who are we kidding om te denken dat Bethesda zoveel geld op tafel zal laten liggen voor een kleine groep?

The Elder Scrolls: Legends is een free-to-play titel. En free-to-play PC gaming is enorm:

Van de 33,0 miljard USD omzet voor de PC in 2017 (digital sales), komt 69% van free-to-play titels: dat is 22,8 miljard USD (afgerond).

In de top 10 qua omzet vinden we één titel boven de 2 miljard USD omzet, nog eens 2 titels boven de 1 miljard USD omzet, en de rest van de top 10 zit tussen de 100 miljoen USD omzet en 500 miljoen USD omzet. De omzet van de top 10 bij elkaar opgeteld komt op een bedrag van boven de 7 miljard USD uit. Dat laat nog meer dan vijftien en een half miljard USD omzet over voor de "kleintjes" van de PC free-to-play markt, best nog een behoorlijk bedrag. ;)
In de top 10 free-to-play PC titels staan namen die we allemaal kennen als League of Legends, World of Tanks, DOTA 2 en Hearthstone. Verder staan er voornamelijk nog free-to-play shooters en RPGs in.


Hoeveel blijft er dan nog over voor premium gaming op de PC (digital sales)? Nou, in 2017 bedroeg de omzet van premium PC gaming 6,2 miljard USD. Dat is best netjes. Uiteraard wordt de lijst aangevoerd door PlayerUnknown's Battlegrounds, die boven de 700 miljoen USD omzet voor de PC uitkwam. Met Overwatch en Counter-Strike: Global Offensive werden meer dan 300 miljoen USD verdiend op de PC. Met Destiny 2 werd meer dan 200 miljoen USD verdiend. GTA V en Battlefield 1 kwamen boven de 100 miljoen USD uit op de PC.
Trouwens, de game Divinity: Original Sin 2 die door sommige ongeïnformeerde gamers als een "niche-titel" werd gezien staat ook gewoon in de top 10 qua omzet voor premium PC gaming (digital sales) hoor... :+

Waar kun je nu zelf controleren dat alle bovenstaande cijfers kloppen? Nou, dan moet je even gratis de PDF aanvragen: 2017 YEAR IN REVIEW - DIGITAL GAMES AND INTERACTIVE MEDIA van SuperData - Games & Interactive Media Intelligence. Link:
https://superdata-researc...m/products/year-in-review


Voor de consoles wordt natuurlijk nog veel fysiek aangeschaft. Daarom kunnen we er het beste nog dit document bijpakken:

Newzoo Global Games Market Report 2017 | Light Version
Die is hier gratis te downloaden: https://newzoo.com/insigh...eport-2017-light-version/

Dan zien we dat, volgens Newzoo, er met PC gaming in 2017 29,3 miljard USD verdiend werd. Dat zijn de digitale verkopen en de fysieke verkopen bij elkaar opgeteld. Wel vreemd trouwens, dat het bedrag lager is dan de schatting van Superdata, terwijl zij alleen naar de digitale verkopen kijken.
Voor console gaming schatten zij de verkopen op 33,5 miljard USD. Dat zijn de digitale verkopen en de fysieke verkopen bij elkaar opgeteld. Dat zijn dan wel meteen alle consoles bij elkaar opgeteld, hè ;).

Laten we nu eens naar jouw statement kijken:
Arai schreef: Waarom? de meeste software deze generatie wordt op PlayStation platforms verkocht, soms meer dan XB+PC gecombineerd

Dat vind ik zeer ongeloofwaardig ;) Alle consoles gecombineerd is 33,5 miljard USD omzet (digital sales + physical sales). En daar zitten dus onder andere de consoles van Nintendo bij, van Sony, en van Microsoft. Maar de PlayStation zou dan groter zijn dan de PC? 8)7 Een erg vreemd statement. Want de PC komt volgens Newzoo in 2017 uit op 29,3 miljard USD omzet (digital sales + physical sales). Zou dat dan niet gewoon het grootste platform zijn? Als de PC in zijn eentje bijna evenveel gaming omzet genereert als alle consoles samen?

Arai schreef: who are we kidding om te denken dat Bethesda zoveel geld op tafel zal laten liggen voor een kleine groep?

Welke kleine groep? De "kleine" groep die free-to-play PC titels speelt? De "kleine" groep die mobile games speelt? Die groepen zijn juist enorm!!
Toegegeven, tot nu toe is Elder Scrolls Legends nog niet echt een hit. Dat zie ik ook. Maar het is een titel met veel potentieel. Het zou nog een hit kunnen worden. Het spel komt namelijk nog uit voor vele andere platformen (Xbox One, PS4 en Switch) en gaat cross-play met ieder platform krijgen (en je neemt altijd je progressie mee). Het is na de initiële PC-release nog naar Steam gekomen en naar de App Store (iOS) en Google Play Store. Verder gaat het spel nog vele en vele gratis updates krijgen om het beter te maken. Het spel is recent van developer gewisseld en heeft een hele grote update gekregen, met ook vernieuwde graphics en een nieuwe interface. Zie o.a.:
https://www.pcgamer.com/t...ient-update-in-the-works/
https://legends.bethesda....lient-and-console-support
Het is dus zeker een titel om in de gaten te houden, voor die mensen die in digitale kaartspellen geïnteresseerd zijn. En ik zie er zeker geen gegarandeerde hit in, maar hitpotentieel is er wel.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 14 augustus 2018 03:54]

Je kan leuk de generieke omzetten bekijken van ALLE games die beschikbaar zijn maar een uitgever als Bethesda kijkt toch echt vooral naar de verkopen per platform van hun EIGEN games en daar zie je al vrij snel dat consoles het net zo goed of veel al beter doen dan PC.

Daarnaast heeft Sony nog nooit problemen gehad met crossplay tussen PC en PS4...
Je kan leuk de generieke omzetten bekijken van ALLE games die beschikbaar zijn maar een uitgever als Bethesda kijkt toch echt vooral naar de verkopen per platform van hun EIGEN games en daar zie je al vrij snel dat consoles het net zo goed of veel al beter doen dan PC.

Pfoeh. Dat weet ik nog niet zo snel hoor. Hoeveel digitale kaartspellen heeft Bethesda eerder al uitgegeven? :)

Hearthstone van Blizzard draait op Windows een heel behoorlijke omzet hoor :) Die is ook nog voor de Mac beschikbaar, en mobiele platformen (iOS en Android). Hearthstone is op de PS4, Xbox One en Switch helaas (nog niet) beschikbaar.

Bethesda heeft ook een duidelijke keuze gemaakt hier om The Elder Scrolls: Legends als eerste naar de PC te brengen. Daarna naar de tablet en mobiel, en pas daarna naar de consoles. Daar zal wel wat logica achter zitten. Als de consoles als belangrijkste afzetmarkt werden gezien voor dit digitale kaartspel, dan zou het een rare beslissing zijn om het daar dan als laatste uit te brengen.

Ik denk dat een uitgever wel kijkt naar de verkopen per platform van hun eigen games, maar dan alleen in zoverre als die relevant zijn. In dit geval kan het misschien geen kwaad om naar de Elder Scrolls franchise te kijken. De meest recente titels, uitgezonderd remasters, zijn dan The Elder Scrolls Online en alle uitbreidingen (o.a. Morrowind en Summerset). Volgens Bethesda zelf (uitspraak uit 2016) geldt dit over de verdeling per platform: "pretty much divided 30 percent, give or take" (link)
Iets ouder vinden we The Elder Scrolls V: Skyrim, en de recentere remaster ervan (die voor current-gen consoles + PC uitkwam). Skyrim verkocht qua fysieke exemplaren stukken beter op de Xbox 360 en PS3 dan op de PC. Maar op de PC was digitaal kopen toen al extreem in de mode. En Skyrim heeft op Steam uitstekende verkopen, al heb ik geen exacte date helaas. Op 25 maart 2015 was ie in ieder geval al ongeveer 8,3 miljoen keer verkocht op Steam. Maar Skyrim is ook in de jaren daarna nog blijven verkopen op Steam. Ook op Youtube is er al heel veel jaren veel interesse in de PC versies van Skyrim, met name omdat die versies ook gemod kunnen worden. En de modding communities van de PC-versies van Skyrim zijn best groot.

Je ziet dat het dus helemaal niet zo simpel als jij denkt dat het is ;) Uit mijn eerdere post had je al begrepen dat de PC gaming sales in zijn geheel enorm zijn. Maar uit deze post blijkt dat The Elder Scrolls als franchise behoorlijk groot is op de PC, en ook digitale kaartspellen met als bekendste voorbeeld Hearthstone op de PC groot zijn. Je zit er dus behoorlijk naast met jouw korte analyse.

Daarnaast heeft Sony nog nooit problemen gehad met crossplay tussen PC en PS4...

Eens is de eerste keer hè... Bethesda wil haar digitale kaartspel alleen uitbrengen op platformen die cross-play met alle andere platformen ondersteunen, en daar valt niet over te onderhandelen. Dat laatste gedeelte van de zin kan ik ook nog wel even uitleggen: dat betekent dat Bethesda deze beslissing al heeft gemaakt en in de toekomst niet meer gaat wijzigen. Indien er ooit een PS4 versie uitkomt, zal die dus cross-play met alle andere platformen moeten ondersteunen. Wil Sony dit niet, dan komt The Elder Scrolls: Legends niet naar de PS4.
"Feit blijft echter dat AAA titles van de grote uitgevers over het algemeen minder verkopen op PC dan op 1 van de grotere consoles dat blijkt keer op keer door de jaarcijfers van diverse uitgevers."

Dat is zeker niet altijd het geval. Kijk bijvoorbeeld eens naar de laatste kwartaalcijfers van Ubisoft:
https://www.pcgamer.com/u...c-sales-surpass-xbox-one/
PC sales accounted for 24 percent of Ubisoft's total for the quarter, up from 21 percent of the first-quarter total in 2017-18 and behind only the PlayStation 4, which accounted for 38 percent of sales (down from 44 percent in Q1 2017-18). The Xbox One, which barely edged out the PC last year, came in third this time around, accounting for 22 percent of sales by platform.
Natuurlijk kan het zo zijn dat in de volgende kwartalen de Xbox One weer een iets groter aandeel in de sales heeft dan de PC, die dingen kunnen wel eens wisselen. Maar de PC is voor Ubisoft gewoon een erg belangrijke afzetmarkt.

En Activision Blizzard, is dat een grote uitgever? In 2017 draaide die uitgever de volgende omzetten, per platform:

PC: 2042 miljoen USD
Consoles: 2389 miljoen USD
Mobile and ancillary: 2081 miljoen USD
Other: 505 miljoen USD

Alles bij elkaar opgeteld komt neer op $ 7,017 miljoen, wat hun GAAP Net Revenues voor 2017 zijn.
De bron:
https://investor.activisi...01-4889-a710-a52fc60ec20b
Net revenues by platform, vind je op pagina 17.


Pfoeh, Activision Blizzard verdiend even goed geld op de PC zeg. :+ Door de omzetten van de verkopen op een heleboel consoles allemaal bij elkaar op te tellen haal je de PC maar net in. :+
En toch zijn dat toch nog steeds hele andere verhoudingen dan die jij aanhaalde met omzet voor ALLE games bij elkaar ;)

Heb nooit gezegd dat PC niet een goede afzetmarkt is voor uitgevers, trok alleen de enorme verhoudingen in twijfel die jij en anderen vaak aanhalen in dit soort situaties door de hele games industrie percentages maar te gaan roepen waar dus deze grote uitgevers absoluut niet naar kijken, die kijken naar hun eigen cijfers.

Denk jij dat Bethesda even zo 21,5 tot 38% omzet wil gaan mislopen?
(38% komt uit je Ubisoft source, 21,5% is de door mij geschatte PS4 deel van totale omzet Activision door de 22 en 38 (38/60e) verhouding van Ubisoft los te laten op de console omzet van Activision)

En dat is toch ook niet bepaald kattenpis te noemen lijkt me zo, dus nee, lijkt me stug dat ze dit echt vol willen gaan houden als Sony nee blijft zeggen, vooral niet bij toekomstige, grotere, games...

[Reactie gewijzigd door Aenea op 15 augustus 2018 08:13]

Denk jij dat Bethesda even zo 21,5 tot 38% omzet wil gaan mislopen?
(38% komt uit je Ubisoft source, 21,5% is de door mij geschatte PS4 deel van totale omzet Activision door de 22 en 38 (38/60e) verhouding van Ubisoft los te laten op de console omzet van Activision)
De PS4 doet 38% bij Ubisoft. De rest die crossplay zou ondersteunen = PC + andere consoles + mobile + handhelds, wat neerkomt op 100-38 = 62%.
Dus ook Ubisoft zou met zijn marktcijfers goed geld kunnen verdienen aan een crossplay game zonder Sony's medewerking.
En aangezien Sony geen problemen heeft om met PC cross-play te ondersteunen wordt het percentage ineens een heel stuk anders. Daarnaast gaat het hier nu om een kaartspel dat prima kan werken op handhelds en mobiles maar grote games als de nieuwste Assassin's Creed komen niet uit op mobile en handhelds.

En PC + PS4 is overigens ook 62% ;)

Daarnaast lijkt jou het als uitgever een goed idee om 38% van je omzet te verliezen?? Denk je dat er 1 bedrijf in de wereld is die daar maar ook echt over na gaat denken?? Gebeurd niet :)
Mooi verwoord, maar ja de meeste uitgevers denken inderdaad zo, anders hadden we nu geen exclusives meer en cross play op alle platformen.

Als een game als Unchartered ook beschikbaar was op de PC en Xbox dan waren er toch miljoenen kopieen meer verkocht?
Ja leuk, tuurlijk zou Sony meer kopie'en van Uncharted kunnen verkopen door ze op Xbox, PC en Switch te gooien, maar je vergeet 1 ding, Sony is een hardware fabrikant, zij willen geld verdienen aan hun product, de PlayStation.
Zonder exclusives zijn er simpelweg minder mensen die een PlayStation kopen. Minder verkopen van consoles voor hun betekent ook minder inkomsten van PS+ abonnementen en van eventuele andere games die digitaal gekocht worden op Sony's eigen PSN store omdat men dat ding toch al heeft staan.
Dan is het nog zo dat een first party studio of een studio die een exclusieve game maakt in opdracht van Sony (denk Insomniac's Spiderman) de game helemaal perfect kan designen en programmeren om alleen maar gebruik te maken van de PS4 (en de PS4 Pro) zonder allerlei concessies te hoeven doen in de code om meerdere platformen te moeten ondersteunen. Dit is 1 van de redenen dat Sony's exclusives er vrij goed uit kunnen zien op, voor PC gamers, matige hardware.
En als laatste dingetje: waarom zou Sony nog het risico proberen te nemen om een game te maken als het niet meer exclusive is voor hun eigen platform? Zoals ik al zei, het is van origine een hardware bedrijf, ze zijn games gaan maken om hun eigen platform te verkopen, als die reden voor het maken van games wegvalt zouden ze de studios wel eens kunnen opdoeken of verkopen en worden die games helemaal niet gemaakt.

Wat heb je dan liever? Wel de exclusive games hebben, maar ja, dan wel exclusive, of ze helemaal niet hebben?

Ik kies toch voor wel die exclusives hebben...

En tja, cross-play, laten we wel wezen, als alle games cross-play zouden ondersteunen, en cross-buy en cross-progressie dan zouden console fabrikanten enorm veel inkomsten missen. Als Battlefield V cross-buy zou zijn en €5 goedkoper is in de Xbox store koopt een PS4 speler hem daar en loopt Sony geld mis. Als Jantje en Keesje ontzettend graag FIFA samen willen spelen maar de 1 heeft een X1 en de ander een PS4 dan loopt of MS of Sony de verkoop van een console mis (en toekomstige verkopen van diensten en games) omdat 1 van de 2 de console van de ander koopt.

Dus dan zijn alles games cross-buy, cross-play, cross-progression en er zijn geen exclusives meer, wat maakt het dan nog uit welke console je uberhaupt koopt als consument zijnde? En waarom zou je er dan uberhaupt 2 verschillende willen?

Kortom, het is wel leuk fantaseren allemaal, geen exclusives meer en cross-whatever voor iedereen maar Sony, MS en Nintendo willen wel graag geld blijven verdienen :)
Haha fantasien, slaat ook weer nergens op en nee die games waren er ook geweest als ze niet “exclusive” waren. Is gewoon dikke onzin, gaat gewoon puur om geld, meer niet.
Nee, Sony heeft die studios in het leven geroepen of gekocht juist om meer consoles te verkopen want dat is het product wat ze willen verkopen. Als ze niet exclusive zijn dan heeft het voor Sony geen zin om die studios te hebben en risico te lopen om nieuwe IP's te maken.

Dit is dus geen onzin. Ga je eens verdiepen hoe dit sorrt dingen werken, probeer je ook te verplaatsen in gedachtegang van zo'n bedrijf, etc., etc.
Ik snap het bedrijf heel goed hoor, maar je doet net alsof dat wanneer Sony geen exclusive deal met ze heeft dat ze dan geen bestaansrecht zouden hebben en dat is klinklare onzin. Wellicht was er dan een ander bedrijf die het gekocht had ofzo.

Maar we zullen dat nooit weten, want zo loopt het eenmaal niet. Tuurlijk snap ik dat het voor Het bedrijf zo het beste is. Dat is toch ook logisch? Ze binden op deze manier klanten aan hun console. Als games niet meer exclusive zouden zijm, dan zou het geen bal uitmaken welke console gekocht wordt en zou Sony dus klanten (en daarmee ook geld) kunnen verliezen. Maar weet je ik leef me niet graag in met het bedrijf, want ik ben consument en het is nou niet bepaald een bedrijf wat ten onder zou gaan als ze een paar miljoen consoles minder zouden verkopen.

Had het een ander verhaal gevonden als het om een klein bedrijfje gaat die moet leven van zijn consoles en games.

Maar ik snap je best hoor, maar dat de consumenten zo hard de exclusives verdedigen begrijp ik gewoon niet. Genoeg investeerders op de markt hoor, ze hebben Sony echt niet perse nodig hoor. Maar wat het verschil maakt is dat Sony echt een flinke duit geld neerlegt voor die exclusiviteit en nogmaals zoals ik al zei gaat het dus puur en alleen om geld.

Edit: om even te reageren op cross-buy, cross-buy hoeft niet perse van mij. Vind het echt geen probleem om een game meerdere keren aan te moeten schaffen. Het probleem is nu dat de console fabrikanten vrijwel niks verdienen aan de consoles en het dus moeten hebben van games verkopen. Is het je bijvoorbeeld nooit opgevallen dat consolegames bijna 2x zo duur zijn dan bijvoorbeeld pc games? Dat heeft daar dus mee te maken.

Stel een console was €499 vanaf het begin, dan had geen haan er naar gekraaid, hadden de fabrikanten winst geboekt op console verkopen en hadden de games goedkoper kunnen zijn. Nu maakt vrijwel iedere console fabrikant verlies op de hardware en winst op de games.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 4 september 2018 14:20]

Ik heb het voornamelijk over de games die Sony ZELF maakt, zoals je zelf al aangaf bv. een Uncharted game. De studio die dat maakt is 100% van Sony, zonder Sony zou die studio er niet zijn en zou de game dus niet gemaakt worden. Dat geldt dus ook voor games als God of War, Horizon Zero Dawn, Ghost of Tsushima, The Last of Us, The Last Guardian, GT Sport, etc., etc., allemaal gemaakt door studios die van Sony zijn.
Daarnaast zijn er nog enkele studios die 2nd party zijn, wel zelfstandig maar eigenlijk alleen exclusief werken voor Sony. Dat doen die studios ook niet voor niks natuurlijk omdat ze op deze manier verzekerd zijn van inkomsten.
En dat Sony geld neerlegt voor een game als Spiderman, ja, dan heb je wel gelijk, alhoewel daar Marvel degene is geweest die naar Sony gestapt is en niet andersom, maar dat is in dit geval een uitzondering...

Op de PC markt is er gewoon meer concurrentie qua verkopen van voornml. digitale versies, fysiek komt daar eigenlijk niet meer voor. Fysiek zijn ze nou eenmaal gewoon duurder om te produceren (niet de game zelf, maar het doosje, hoesje, schijfje) en moeten ze dus meer kosten. Daarnaast als je fysiek games koop voor consoles kan je die prima vinden, nieuw, pre-order desnoods, tussen de €50-55 moet je wel even rondkijken. In de digitale stores van de console fabrikanten zijn ze irritant duur, €69,99 absurde prijzen als je het mij vraagt maar ja dat is de adviesverkoopprijs eigenlijk ook voor de fysieke versies en de console stores mogen daar gewoon niet onder gaan zitten anders beconcureren ze de winkels en willen de winkels de games niet meer verkopen en dan dus uiteindelijk ook de consoles niet en tja....

En ik begon over cross-buy omdat dit hele gedoe de laatste tijd weer in het nieuws kwam vanwege Fortnite, daar gaat het voornml. om cross-progression maar die progression is wel gekoppeld aan je voortgang in de BattlePass die je gekocht hebt op 1 van de platforms. Ook de cosmetics die je gekocht hebt op de ene zijn dan ineens op andere platforms bruikbaar en mja, dat is nou net iets wat de console fabrikanten niet willen want dan heb je dus wel degelijk cross-buy eigenlijk. Dat is wat veel mensen in deze discussie over het hoofd zien. Aparte is ook dat MS en Nintendo cross-buy ook niet willen maar het ineens wel frapant genoeg toestaan bij Fortnite.........

Overigens, denk ik dat ook best veel console mensen exclusives verdedigen omdat zij juist die games leuk vinden en dus bang zijn dat die verdwijnen of van mindere kwaliteit worden als ze multi-platform worden....
Ik snap het wel hoor, maar ik geloof er niks van dat die games nooit hadden bestaan zonder Sony, zoals ik al zei er zijn duizenden investeerders op de markt. Vroeger zou ik het totaal met je eens zijn, maar anno 2018 denk ik dat er genoeg manieren zijn om geld op te halen voor games.
Joh! De studios zouden er niet zijn zonder Sony, de idee'en voor de games zouden er dan ook niet zijn, de combinatie van mensen en talent zou er dan ook niet zijn, kortom de games zouden nooit gemaakt worden.

Magoe, je blijft hetzelfde herhalen en wil er verder niet echt over na denken, jammer...
Laat maar joh, ik heb al begrip getoond voor de huidige situatie, wat aangeeft dat ik er wel degelijk over na denk. Jammer dat je geen begrip voor mijn verhaal wilt tonen, jammer, but no hard feelings.
Je vergeet ook voor het gemak even dat m.n. de Blizzard tak games maakt die niet op consoles uitkomen wat, wederom, de cijfers nogal scheef trekt.

Nogmaals, omzet cijfers bekijken van allerlei games bij elkaar is niet wat een Bethesda zal doen, die zal kijken naar hoe een game van HUNZELF het doet op de diverse platforms, uiteraard gaan ze zich dan niet zitten doodstaren op cijfers van een Hearthstone van Blizzard dat nooit op consoles is uitgekomen maar wel op mobile of naar andere games van Blizzard die alleen op PC zijn gereleased. Ze gaan ook niet kijken naar totaal cijfers waar beide in meegenomen worden.

Vandaar dat een Ubisoft een veel beter beeld geeft hoe de verhoudingen zijn voor een game die op PC, Xbox en PS uitkomt...
Je lijkt aardig op de hoogte.
Maar wat ik niet snap; wat heeft Sony (of microsoft of nintendo) hierover te zeggen? Als ze in de app verbinding maken met hun eigen server dan werkt dat toch gewoon? Of moet dat per se over een Sony server lopen?
En als Sony dwars ligt, en een dominante positie heeft om dat waar te kunnen maken, dan krijgen ze toch de EU (en andere partijen) aan hun broek?
Tjah, Bethesda heeft gewoon toestemming nodig van Sony om crossplay tussen bijvoorbeeld de Xbox One en PS4 aan te zetten. Zie ook dit verhaal: https://kotaku.com/epic-a...ss-play-on-for-1818518611
Als ik die cijfers zie over f2p games, houd ik mijn hart vast.
Hopelijk komen er nog goede pay2play titels uit, en wordt niet alles "gratis"
Leuk hoor al die statesieken maar wat lost dat het op voor platformen als de console?

Dit zijn totaal andere soort digitale aanschaffen. Heeft niks met jouw fancy lijstje te maken. Daarnaast is het voor consoles minder interessant om mobile games / digitale games aan te schaffen want daar wordt gekeken naar triple A games etc. Vgachartz is een goede website. En daar wordt in de Main list niet eens de pc meegenomen.

Het is leuk farming spelletjes met in-game aankopen. Logisch waarom Facebook de ontwikkelaar heeft overgekocht op zijn platform. Maar blijft een andere groep.
Vgachartz is een goede website. En daar wordt in de Main list niet eens de pc meegenomen.

VGChartz neemt toch helemaal geen digitale verkopen mee? ;) Het zijn puur en alleen schattingen voor de verkopen van fysieke games. En op de PC koopt vrijwel iedereen tegenwoordig digitaal.

Daarnaast is het voor consoles minder interessant om [...] / digitale games aan te schaffen want daar wordt gekeken naar triple A games etc.
Digitale games kunnen prima triple A zijn hoor. Titels die digitaal aangeschaft kunnen worden kunnen vaak ook fysiek gekocht worden. Maar zelfs als dat niet zo is, de triple A status staat daar los van.
Dat de consoles eens wat opener worden en de exclusives verboden moeten worden(iig verboden dat je contractueel de game maar op een platform mag brengen). Dat is gewoon koppelverkoop. Zijn een paar geweldige titels die ik op de PC wil spelen, maar zolang er geen goede emulator is of versie. Kan ik hem niet spelen(nee ik ga geen console daarvoor kopen, ben niet zn fan van gesloten systemen)
"de exclusives verboden moeten worden"

Tja, die exclusives worden nu juist gemaakt om consoles te verkopen en worden dus ook gefinancieerd door de verkopen daarvan. Kortom je kan heel lang gaan wachten tot Sony hun exclusives op PC gaat uitbrengen...
Inmiddels snap ik niet meer waarom een ontwikkelaar zich zou binden aan één console. Het verhaal werkt ook de andere kant op; ik geloof dat men veel meer kan verdienen door hun spellen cross-platform uit te brengen.
Als die ontwikkelaar niet zou bestaan zonder een console maker dan lijkt het mij anders best heel logisch, toch?

En jij zegt dat men meer kan verdienen door het overal op uit te brengen? Is dat daadwerkelijk zo voor een uitgever dat zelf ook consoles bouwt? Want daar hebben we het hier over!

Sony pompt geld in een Guerilla Games, die maken een hele mooie goede game, ze zitten ze niet achter de broek aan van "is het al af? nou? is het al af? denk aan de deadline! en? al af?", ze laten ze net zo lang doorgaan tot het echt gepolished is. Vervolgens kan Guerilla Games de game tot het hiernamaals optimaliseren voor 1 (of 2 tegenwoordig met de Pro) platform wat het uiteindelijke resultaat ten goede komt. De game komt uit, is verder nergens anders te kopen, Sony verkoopt meer PS4's en PS+ abonnementen en DLC via de PSN store, etc., etc.

Denk je echt dat ze bij Sony niet goed nagedacht hebben over zoiets? Jij denkt dat Sony meer geld zou kunnen verdienen als ze het ook op PC en Xbox zouden uitbrengen? Denk je niet dat de console verkopen omlaag zouden gaan samen met de inkomsten die gamers ook doen via Sony zoals PS+/PSN?

En waarom zou Sony, dat ten slotte eigenlijk een console bouwer is, al die first party ontwikkelaars in dienst houden en ze geld geven voor een nieuw risico vol project?

Een ander verhaal is het bij ontwikkelaars die geen first party zijn maar vergeet niet dat die dan wel ook een enorme bak geld krijgen ter compensatie voor de exclusiviteit dus je kan je afvragen of die wel meer zouden verdienen zonder. Vergeet niet, AAA games maken is nogal duur, doe je dat zelfstandig en de game is een hit dan kan je misschien inderdaad als zelfstandige ontwikkelaar meer verdienen, maar wordt het geen hit dan verdien je waarschijnlijk beduidend minder dan als je geld krijgt voor de exclusiviteit...
Hoe kom je erbij dat alle niet-PS4-spelers een "kleine groep" zouden zijn? PC is qua omzet ongeveer even groot als alle consoles samen, tenminste volgens deze bron:
https://newzoo.com/wp-con...bal_Games_Market_2018.png
Maar PC en consoles zijn samen ongeveer even groot als mobiel tegenwoordig...
Hmm...moet toch even reageren want je las niet goed.
Kleine groep = de groep die cross-platform willen, voor vechten, zullen gebruiken en/of iets van zich laat horen erover. Je las het als PC is een kleine groep, vervolgens wordt een link geplaatst naar een site dat ik nooit eerder van hebt gehoord dat terwijl ik al jaren GfK, NPD, kwartaal cijfers etc etc. volg.
Punt is dat ik sceptisch ben over de link en/of de cijfers die erop staan juist omdat veel kwartaal cijfers die bedrijven uiten het tegen spreken...aldus mijn gevoel.

[Reactie gewijzigd door Arai op 13 augustus 2018 23:41]

In het eerste bericht lijkt ‘kleine groep’ toch wel echt over XB+PC te gaan. De manier waarop het nu is geformuleerd verwijst er vrij duidelijk naar, ook al heb je dat niet zo bedoeld.
Juist bij een kaartspelletje of een ander spel waarbij de controller geen flinke handicap is t.o.v. de muis en het toetsenbord (niet vaak het geval maar bij dit wel) willen gamers geen rare consolegrenzen die belemmeren om met anderen te gamen, lijkt mij.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 14 augustus 2018 00:09]

Okee, als jij met die kleine groep alleen de crossplayers bedoelde, dan zal ik dat niet bestrijden (al lees ik dat nog steeds niet in het stukje over de PS4).

Volgens mij is Newzoo hierin juist wel bekend, hoor. Zie ook dit grote artikel van Ars Technica, die ook op Newzoo vertrouwen, met dezelfde grafiek:
https://arstechnica.com/g...alf-of-all-game-spending/
Eigenlijk alle andere sites die ik zelf kende die ik bij de zoekresultaten vond gebruiken ook de cijfers van Newzoo, dus ik hoor het graag als jij een andere betrouwba(arde)re bron hebt.
En nog iemand die de globale omzet van alle platformen met elkaar gaat vergelijken terwijl bedrijven als Bethesda, EA, Activision, etc. toch echt veel liever kijken naar hoe goed hun eigen software wordt verkocht op de diverse platformen en dan zie je al gauw dat PC of niet de grootste is of niet echt veel groter is...
Ik begrijp niet echt wat je bedoelt.
Heel simpel hoor, je kan gaan kijken naar de totale omzet van alle games op PC, X1 en PS4 en dan lijkt het dat de PC een veel grotere markt is, kijk je echter naar de jaarcijfers van de grote AAA uitgevers dan zie je dat de PC juist veel minder omzet maakt voor hen dan de PS4 of X1...
Je hebt het nu over Bethesda? Heb je daar ook een bron voor?
Niet zo bij de hand inderdaad nee, weet ook niet of Bethesda dat soort dingen wel bekend maakt, maar laten we wel wezen het lijkt mij ontzettend stug dat het bij Bethesda games ineens heel anders is dan bij een EA, Activision of een Ubisoft en daar is wel het eea. over te vinden...
Ik vraag me nog steeds af hoe je daarbij komt.
Kijk naar je grafiekje, bij de PC zit al 3% voor browser games, Bethesda maakt geen browser games. Daar kan je duidelijk zien dat er game omzet meegeteld wordt die voor Bethesda dus totaal niet relevant is. Voor alle grote AAA games bv. is het hele stuk aan mobile al niet van toepassing.
Als voorbeeld, Ubisoft heeft vorig jaar 38% van zijn winst gehaald uit PS4 verkopen, 22% van Xbox One en 24% van PC. Consoles alleen bij hun is dus 60% en PC maar 24%, bij elkaar is dat dan zelfs 84%. Totaal andere verhouding dan die van de globale markt! Bij EA is het net zo, bij Activision is het niet helemaal zo daar is PC omzet bijna net zo groot als alle consoles bij elkaar en is mobile weer wat groter, komt ook m.n. omdat Blizzard ook mobile games maakt (Hearthstone) maar vooral ook veel games die alleen op PC uitkomen. En het gaat hier vooral om een game die dan dus overal uit komt wat dit soort verhoudingen compleet anders maakt...

Niet echt heel ingewikkeld verder...

[Reactie gewijzigd door Aenea op 16 augustus 2018 06:30]

Dit werkt perfect:

1) Mobile game, niet erg veel te verliezen voor Bethesda
2) Als Sony weigert heeft de media weer een reden om Sony's reputatie mbt cross-play nog verder om zeep te helpen, dit zal Sony dan zeker wel onder druk zetten.
Maar denk je dat Sony er iets om geeft. Ik denk dat 99% van playstation spelers het niks uit kan maken of er crossplay komt. Sony zit nu in zo’n sterke positie dat mensen toch wel de consoles gaan kopen. En voornamelijk door het marktaandeel en de line-up.
Ik zie dit crossplay meer als een kleine minderheid die vocaal is dan de wens van de massa. Bethesda durft het met een kleine game wel maar als Sony gewoon zegt dan niet is iedereen het een week later weer vergeten, want laten we eerlijk zijn, nog een simpel kaartspelletje. En later brengt Bethesda de grote games weer zoals altijd op de ps4 uit want ze kunnen de omzet niet missen.

[Reactie gewijzigd door merijn86 op 13 augustus 2018 22:27]

als het een kleine minderheid is, waarom doet Sony er dan zo moeilijk over ?
lolwut? Kleine minderheid? Heb je twitter en reddit gevolgt toen Fortnite op de switch uit kwam en PS4 spelers niet in konden loggen? Dat was ver van een kleine minderheid, vandaar dat alle grote tech en game blogs het ook opgepikt hebben en er artikelen over hebben volgeschreven. Geloof maar dat dat tot discussie bij de Playstation board room heeft geleidt.
Ik vind het fortnite issue een ander probleem dan crossplay. Bij Fortnite ging het er meer over dat je het account niet mee kon nemen nadat je op de ps4 had gespeeld. Dst is een ander issue dan dat je op de ps4 niet tegen pc gamers kunt spelen. Dat is een echt smerige streek, maar ik zie dit als een ander issue dan crossplay tussen platformen.
Je kunt met fortnite ook niet met je PS4 tegen andere consoles spelen. Dus tussen een Xbox en een Nintendo Switch is geen probleem. Daar kun je een PC en een iPhone aan toevoegen, echter iemand met een PS4 kan dan niet meedoen.
Iedereen die ik ken (ong. 20 mensen) heb ik niemand iets horen zeggen over crossplay wel vaak gehoord dat het op iPhone en is en niet op Android. Discussies met duizenden of tienduizenden mensen op internet lijkt het probleem groot maar in het echt hoor je niemand erover omdat niemand er last van heeft.
Ja kleine meerderheid! Hoeveel mensen heb je er online over gehoord? 100? 1000? En hoeveel PS4's zijn er verkocht? De mensen die er niet mee zitten hoor je er niet over...

Persoonlijk zou ik het geinig vinden als ik crossplay kon doen met andere consoles maar dat het niet kan lig ik niet bepaald wakker van...
Deze generatie is al bijna uitgespeeld. Beter de focus leggen voor crossplay op de komende generatie.
Laat maar komen, iedereen in mijn omgeving heeft een ps4, ik ben een van de weinigen die en xbox heeft (weliswaar gekregen) maar goed. Het is toch belachelijk dat ik geen potje fifa kan doen tegen een ps speler? En ik weet t de console fanaten zullen hier wellicht anders over denken of dit probleem als non-existant beschouwen. Maar ik vind het oprecht jammer, zeker nu Microsoft hier fervent voorstander van is geworden.

Ik begrijp het wel vanuit Sony’s perspectief, maar toch vind ik het jammer en dit is een issue waar ik al 15 jaar over klaag. Dat het mogelijk is is al meerdere keren bewezen (ondanks tegenberichten van Sony dat het niet mogelijk zou zijn). En voor de markt zou het ook veel beter zijn.

Je moest je eens voorstellen dat je geen counterstrike tegen mij mag spelen omdat je toevallig een iMac hebt. Dit is dan gelukkig niet het geval. Dat sommige games niet te spelen zijn op linux of macos is dan ook geen beperking van het OS of van Apple of iets dergelijks, maar is dan een keuze van de developer om het spel niet daarop uit te brengen. Dat vind ik heel wat anders dan een Sony of Microsoft die bewust het systeem “kreupel” maken zodat ze meer kunnen verkopen. (In dit geval dus vooral Sony).

Rocket League heeft het ook geprobeerd, en deels is dit gelukt, maar het is nog verre van hoe het zou moeten zijn.

Overigens bedoel ik x-play tussen consoles en niet met PC (waarvan ik dan weer vind dat er in bepaalde games een oneerlijk voordeel behaald kan worden door verschillende input apparaten).
Maar toch zou het fijn zijn als Sony niet zo flauw deed op dat punt. Waarom zou je crossplay niet toestaan? Het zou echt top zijn als ik bijvoorbeeld Rocket League die ik op de PS4 heb samen kon spelen met mijn vrienden die hem op de PC hebben. Technisch is dat prima mogelijk en voegt juist nog meer waarde toe aan de PS4.
En het levert Sony meer geld op als ze het enkel bij hun houden. Dan krijg je namelijk hele vriendengroepen die de PlayStation kopen. Het klinkt heel lullig, maar Sony heeft geen baat bij jouw vrolijkheid. Zou ik het graag anders zien? Zeker weten, maar je moet het ook uit zakelijk oogpunt bekijken.
mwah, denk jij echt dat er nu iemand die al een switch, xbox of pc heeft een PS4 gaat kopen om fortnite met zijn/haar vrienden te spelen? Ze zullen er vast zijn, maar dat zijn geen grote getallen. Net zo goed dat er nu mensen zijn die om deze crossplay houding van Sony uit principe geen PS4 meer kopen. Ze zullen er vast zijn, maar Sony gaat van die aantallen niet wakker liggen.
Ik denk dat je onderschat hoeveel vriendengroepen allemaal dezelfde console hebben om samen te spelen. Dat is natuurlijk niet alleen de ps, maar ook de Xbox. Dat is altijd al zo. Als iemand zn beste vriend een ps4 hebt dan heb je een hele grote kans dat diegene ook een ps4 koopt als die een console koopt.
Ik heb een gamePC, een PS4 en een switch. Nu kan ik dus alleen met vrienden die een PS4 hebben Fortnite spelen op mijn PS4, en niet op mijn switch. Terwijl die prima Fortnite draait en ik dan onderweg, op vakantie, in de trein, op de wc, in de tuin, overal kan spelen. Moet ik dan zeggen, bwoah, maakt niet uit, ik heb een PS4? Nee, ik vindt van niet.

Hebben mijn vrienden nu allemaal een Xbox dan kan dat wel. Dan hoef ik niets te onderschatten, Sony speelt gewoon niet mee. En in mijn vriendengroep is er grote variatie qua consoles, gamePC's, etc.
Ik zeg ook nergens dat ze niet mee zouden moeten werken. Ik heb in Mn eerste post gezegd dat ik dat heel graag wil. Ik zeg alleen dat je het niet alleen uit jouw oogpunt moet bekijken, maar ook die van hun. En die van hun is nou eenmaal dat ze graag zelf meer geld verdienen i.p.v. het delen met Microsoft omdat toch alles samen werkt. Ik zeg nogmaals niet dat het een aardig en meewerkend iets is, maar het is geen ondenkbaar standpunt. In de meeste industrieën gaat het niet anders en wordt dat compleet geaccepteerd. Hoezo is dat bij gaming consoles anders?
Precies dit, Sony zit heel diep met hun vingers in de pap (kijk alleen al naar al die vieze exclusive deals). Exclusives zijn hun core business. Oftewel wil jij Unchartered spelen? Koop maar een PS en anders pech hebben. Ik vind het niet de juiste manier van werken, maar het is zakelijk gezien zeer goed te begrijpen en al helemaal omdat de PS jarenlang een sterke positie gehad heeft op de console markt.

Microsoft daarintegen stapt steeds meer af van exclusives en bijna alle nieuwe games op de xbox zijn ook speelbaar op de PC. Ik juich dit alleen maar toe en als Microsoft een paar goede zetten maakt hiermee dan zouden ze best nog eens de markt op zijn kop kunnen zetten en dan moet Sony wel mee.

Als iemand me nu vraagt welke console ze zouden moeten kopen (en als ze ook nog pc gamer zijn) dan kan ik eigenlijk alleen maar een xbox aanraden of een switch.
Willen ze dan toch graag exclusives spelen, tjah dan is er weinig keus. Maar PC gaming is booming en Microsoft heeft het eindelijk (en nog op tijd ook) in de gaten. (Ik zeg op tijd, want we weten hoe het met Windows Phone is gegaan).

Helaas zijn er te weinig mensen die zich echt interesseren voor x-play en dat weet Sony ook.
Als ik een console zou moeten aanraden, zou ik ps4 zeggen, ondanks dat Sony echt schofterig bezig is. Simpelweg omdat het game aanbod beter is (imo, uiteraard). Als die exclusives wegvallen, blijft er weinig onderscheidends tussen de consoles over, dat is juist waarmee ze concurreren, en wat dat betreft doet Sony het beter (financieel gezien).

Persoonlijk kunnen zaken zoals crossplay enzo me weinig boeien, want ik zou de ps4 juist aanraden vanwege de singleplayer exclusives. Maar er zijn meer zaken waar Sony best een nare houding over heeft, zoals custom content.

Ik heb daar mn ervaring met Fallout4 mee, uiteindelijk is modding ook naar de consoles gekomen, een stuk gelimiteerder dan wat mogelijk is op pc, maar de meeste populaire mods hebben inmiddels een xbox versie. Ps4 daarintegen.... Sony’s starre houding tegenover custom content zorgt ervoor dat de mods maar piepklein mogen zijn en geen custom assets en scripts (dus geen nieuwe modelle/textures/geluide/etc etc)

Op dat moment besefte ik me dat xbox hiervoor veel toffer is (eigenlijk hoort modding op de pc thuis natuurlijk, maar Microsoft laat zien dat het wel degelijk best goed mogelijk is)

Maar desondanks blijf ik erbij dat het game-aanbod toch echt belangrijker is. Dus wat mij betreft komt Sony er mee weg (niet dat ik er blij van word natuurlijk).

Ik geloof niet dat er genoeg animo (of awareness) is voor crossplay dat Sony het zal voelen.
Nee, iemand die al een switch of xbox heeft zal niet naar een PS4 gaan door Fortnite maar exclusieve titels zoals Gods of War, Horizon Dawn en meer van dat soort mooie spellen halen mensen die nog geen console hebben veel eerder naar de PS4 en er zijn mensen met xbox-pc-switch die die mooie games zien en er alsnog een PS4 voor aanschaffen.
Sony is een bedrijf en bedrijven moeten geld verdienen en winsten maken, als Sony geen heil ziet in crossplay dan is dat hun goed recht, geen enkele software maker kan de policies van een bedrijf gaan dicteren en als Sony eenmaal met crossplay begint dan is het hek van de dam want zo kennen we er nog wel een paar games waarvan we dat graag zouden willen.
Ik als klant zou het graag willen zien, Sony als bedrijf die zijn eigen markt moet beschermen zal het niet willen doen.
Tuurlijk, als Sony geen heil ziet in crossplay is dat hun goed recht. maar het wrange is nu dat Sony het wel ziet in crossplay met een PC. Sony is al begonnen met crossplay! Ze doen al mee, maar niet met andere consoles. Of doe het niet, of doe het volledig.
Ook dat is hun goedrecht hoor, als ze geen interesse om samen te werken met een directe concurrent (xbox is meer een concurrent voor ps4 dan de pc dat is, bijv) dan moeten ze dat helemaal zelf weten.

Als je het er niet mee eens ben, dan kan je enkel met je portomonee stemmen, als dat genoeg impact maakt dan zal Sony heus haar filosofie aanpassen. Maar we weten allemaal dat dit niet zal gebeuren, ze verkopen toch wel (en sterker nog, dit zal ze ongetwijfeld meer opleveren).

Dus de enige die er werkelijk enigzins macht over heeft is Sony. En daar is niks raars aan, thats business
Het haat niet alleen om de mensen die nu al een andere console hebben, maar juist om de mensen die nog geen console hebben. Als hun vrienden dan op PS4 Fortnite spelen zullen zin eerder een PS4 kopen als dat de enige manier is om mee te doen.
Dat is leuk aan het begin van de console generatie, maar de meesten mensen die zichzelf identificeren als gamer hebben inmiddels wel een current gen console gekocht.
Er zijn heel veel kinderen elk jaar die op de leeftijd komen van hun eerste console
Shooters en mmorpgs vind ik persoonlijk ook PC games. Maar x-play voor games als Fifa, Rocket League of racegames ofzo is helemaal niet zo gek.
http://rocketleague.wikia.com/wiki/Cross-platform_play

PC met PS4 is al mogelijk. Zoals overigens met meer games.
Dat klopt maar Xbox met PS4 wordt dan weer niet ondersteund
Shawn Layden zei een paar maanden geleden op PSX dat ze hoopten crossplay te releasen voor de volgende PSX zodat men tegen die tijd niet nogmaals hoeft te vragen.
Dus ze werken eraan (ik neem de bovengenoemde als bevestiging), maar wanneer dat weten we niet en eerlijk gezegd al de andere pogingen totzover hebben niets uitgemaakt.
Ja media gaf wat aandacht, sommigen op forums hadden een outcry, maar de wereld bleef rond draaien en nu is er weer herrie.
Tijd zal het zeggen, zoals ik aangaf is het handiger voor consumenten maar voor een bedrijf dat z'n greep op de markt heeft kan ik ook wel begrijpen waarom ze er tegen werken en/of tijd rekken.
En waarom de volgende pas? Dit kan toch met software updates? Ik bedoel maar te zeggen dat het niet aan de hardware van de consoles ligt. Wellicht aan de hardware aan de server zijde, maar client zijde zou gewoon met een updateje moeten kunnen.
En goh, wat leuk dat het sinds de release van Rocket League toch echt wel mogelijk is cross-play te spelen tussen PC en PS4...
Omdat ze er enkel bij winnen. Elke keer er weer een cross platform debat woedt geeft Sony er een uitleg aan en het waait weer over. Ondertussen stijgen hun verkopen. Het argument dat ik heel veel hoor bij xboxers om een PS4 te kopen is dat ze dan met vrienden kunnen spelen en dat kan wel eens goed kloppen want Belgie is een Playstation land.

Het met vrienden kunnen spelen is dus één van de redenen waarom de PS4 zo goed verkoopt. Ze zouden bij Sony wel gek zijn om die extra verkopen aan Xboxers teniet te doen.
Kan ook zijn dat Bethesda liever niet 1 van zijn grootste titels in de strijd gooit tegen Sony. En liever minder risico lopen met een wat minder bekend en groot spel. Bethesda is ook in eigendom van Zenimax, die dat niet zonder slag of stoot toe gaat laten.

Microsoft is nu de underdog, natuurlijk willen ze meewerken. De vorige generatie was MS wereldwijd de topdog.

[Reactie gewijzigd door batjes op 13 augustus 2018 21:59]

Het Microsoft van nu is heel anders dan het Microsoft van 10 jaar geleden. Daarnaast nog het feit dat crossplay toen nog wat lastiger was dan nu. Microsoft laat de laatste paar jaar echter zien dat ze samenwerken helemaal niet zo'n issue vinden, of dat nou is op mobiele platformen of qua gaming. Zou mooi zijn als iedereen een dergelijke open minded benadering zou hebben.
Tja is toch ook duidelijk waarom ze willen samenwerken, mobiel en gaming draait gewoon niet goed voor MS. Moest het plaatje omgekeerd zijn zou Sony op de bres staan voor crossplay. Voor MS is crossplay momenteel heel belangrijk anders heb je op de meeste games na een paar maanden lege lobbies.

Mij en velen kan die crossplay geen bal schelen. Genoeg online gamers te vinden en al mijn vrienden hebben ook een PS4, ook de 360's van weleer dus ik heb het niet nodig. Die teneur kan ooit veranderen. Als de PS5 verliest van de Xbox X3X of hoe die ook gaat heten zal cross platform plots wel belangrijk worden voor me maar dan zal je zien dat MS stopt met cross platform, zo zit de kans er in dat hell freezes over en ze mij ook een Xbox kunnen verkopen ;)
Lekker veel slecht onderbouwde speculatie. Laten we het gewoon bij het nu houden. Laten we in ieder geval één ding toegeven. Hoeveel mensen ook de eer van Sony proberen te redden, ze bewijzen hiermee dat ze er niet zijn "For the Gamers".
Dit.

En iedereen heeft gezien wat er gebeurt met je voorsprong als je je, door die voorsprong, arrogant naar gamers gaat opstellen. Microsoft had een vrij comfortabele lead op Sony en vervolgens kregen we de Xbox One launch.... Op dit moment is het echter Microsoft die echt "For the players" kan zeggen, hoewel ze dit uiteraard uit commercieel belang doen.
Je doet maar lekker wat je zelf wilt, maar op dat moment zullen mensen jou niet meer serieus nemen en jou juist als extreme fanboy bestempelen. Je geloofwaardigheid neemt af, maar kijkende naar je reacties zal het je allemaal wel niets interesseren.

Dat je verder crossplay ook niet interessant vindt mag je prima vermelden hoor, maar kom dan met argumenten waarom het je "geen bal kan schelen", in plaats van domme argumenten richting Microsoft.
Hm ok, flamen. Dat is dan weer jammer. Ik haak even in, dat het jou niks interesseert wil niet zeggen dat het anderen niks interesseert. Als je toevallig denkt dat Microsoft slecht draait, zou je eens de cijfers moeten bekijken. Dat je windows phone noemt is uiteraard irrelevant (want dat is inderdaad dood, en hebben ze zelf ook meermaals aangegeven).

Dus iemand die een xbox heeft en x-play wil is per definitie een fanboy. Tjah, dan ben ik ook een apple, samsung, siemens, bosch etc fanboy. Want die producten heb ik ook allemaal.

Overigens, als je x-play niet interessant vind, wat voeg je dan toe aan deze discussie? Genoeg mensen die het niks boeit, moeten die allemaal hier gaan melden dat x-play ze niks interesseert? Leuke thread zal dit worden dan.
Kijk wel eerst even wie reageert voordat je wat zegt. Ik heb nergens gezegd dat jij iets slecht onderbouwd zou hebben. En een beetje volwassen toon mag ook wel hoor. Heb jou niks misdaan.

Overigens heb je gelijk dat de Xbox One niet het verkoopsucces was dat ze gehoopt hadden, maar het is ook geen flop.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 14 augustus 2018 19:02]

En ik heb ook nergens gezegd dat de One een flop is.
Tot op een zeker moment. Volgens mij heeft Sony op het laatste moment de Xbox 360 nog ingehaald. De echte winnaar was Nintendo met de Wii, hoewel sommige die niet meetellen want ‘het is geen hardcore console’.

Maar inderdaad, Microsoft wil maar al te graag dat zijn eigen consumenten met die van de PS4 (en andere platformen) kunnen spelen. Dat opent natuurlijk de deur om niet langer ook een PS4 te hoeven kopen. Wat resulteert in meer verkopen op het eigen platform.
Consoles zijn nooit hardcore.
Voor hardcore gaming heb je toch echt een pc nodig.
Persoonlijk denk ik dat het eerder door het competitieve element komt. Indien je grote wereldwijde competies wil hebben is het handig dat iedereen kan meedoen.

Ook het koppelen van je account kan hier problematisch worden. Bij AAA-spelen zullen maar weinigen het kopen voor verschillende platformen. Bij een gratis spel is de kans dan weer zeer groot dat de mensen het ook op hun smartphone/tablet/pc spelen.
Is het niet juist perfect om druk te zetten met een mobile game? Dit zal juist een spel zijn waar er op de PS4 veel minder te verliezen is voor Bethesda, zeker vergeleken met Fallout 76. Tegelijkertijd is het wel zo dat als dit kaartspel helemaal niet uitkomt op de PS4 omdat Sony weigert mee te werken, het veel meer slechte PR voor Sony is dan voor Bethesda. Dus Bethesda heeft relatief weinig te verliezen, en Sony veel meer. Daardoor staat Bethesda met een spel als dit veel sterker in de schoenen tijdens onderhandelingen dan met een spel als Fallout 76.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 13 augustus 2018 21:56]

Nou ze staan niet sterker in de schoenen dan met Fallout 76, want reken maar dat Sony die game op de PS4 wil hebben. Fallout 4 heeft erg goed verkocht en de verkopen in het begin van de PS4 goed gedaan. Maar van Bethesda is dit slim, want het lijkt over een lullig kaartspelletje te gaan, maar Sony weet ook wel dat Bethesda nog met Fallout 76 komt en dat de huidige discussie over deze kaart game bepalend is over hoe die discussie gaat verlopen. Bethesda zou dus met Fallout 76 sterker in de schoenen staan, want meer impact. Maar nu hebben ze al groot genoege impact met Fallout 76 aan de horizon, maar hoeven ze niet te veel risico te nemen met deze game. Sony zal er tegenin gaan, maar gaan de relatie niet laten klappen.
Ik volg je niet. in dit artikel staat duidelijk dat Fallout 76 gesprekken al geweest zijn en er al een deal is met Sony. Dat mag ook wel, want die komt al over 2/3 maanden uit. Dus wat je zegt klopt niet.

Vandaar dat ik, en anderen met mij, speculeren over waarom Bethesda met Falloutb 76 niet meer druk hebben gezet, terwijl ze dat nu met dit spel wel doen. En dat is dus uit te leggen. Ze staan met dit kaartspel sterker in hun schoenen omdat Sony hier veel meer te verliezen heeft dan Bethesda. Met Fallout 76 heeft Bethesda zelf erg veel te verliezen als het niet op de PS4 komt, en dat levert een veel minder sterke onderhandelingspositie op. Dat is precies wat ik net al zei, overigens.
Volgens mij werkt dit twee kanten op. Onderschat niet wat Bethesda (er zijn meer games dan deze kaartgame) omzet en enige druk op Sony zou prima zijn om crossplay te ondersteunen.
Het kan ook inderdaad de andere kant op en Playstation gamers kunnen Bethesda games in de toekomst links laten liggen. Bethesda discrimineert gamers op basis van hun console kan ook een manier zijn om er naar te kijken. Mij boeit crossplay niet en ik ken eigenlijk weinig mensen die het wat boeit op de PS4. Waarom wil Bethesda me dan plots verplichten om met Xboxers te spelen?

Wat bij mij vooral zal blijven hangen is dat Bethesda me een game ontzegt omdat ik een Playstation heb.
Zoals alle exclusives dus? Want ja exclusives is dan ook “console discriminatie”. Denk je nu echt dat PS spelers bethesda games links laten liggen omdat ze een bepaalde game niet uit zouden brengen op de console?

We worden ieder jaar opgelicht door EA met een veredelde patch (die €60 kost) voor Fifa (Fifa 18 is gewoon een patch op Fifa 17 etc). Maar toch blijven mensen het kopen met ieder jaar verkooprecords. Zelfde geldt voor Call of Duty waar mensen al jaren, maar dan ook jaren lopen te klagen. Toch wordt het nog steeds verkocht.

Ik geloof er dus niks van dat mensen Bethesda gaan boycotten enkel omdat hun kaartspel niet naar de PS zou komen. Zelfde geldt toch voor Fortnite? Op letterlijk alle platformen te spelen met hetzelfde account behalve bij Sony. Is dat geen discriminatie dan? Ik zie anders geen vermindering van de downloads :P .
Voorheen was het Microsoft dat Crossplay dwars zat (denk FF XIV) maar toen hoorde je niets van iemand, maar nu is het juist omgekeerd.

....
Dit vind ik dus onzin...
Dit heeft te maken met social media. De toegankelijkheid van Internet en het hype fenomeen

Bovendien lag de macht toen ook bij die grote jongens.. nu er letterlijk ineens geen schamele toppers een miljoen haalden maar games miljarden kunnen opleveren is het een heel andere verhouding geworden..
Nog niet eens te spreken over de enorm vergrote mogelijkheid aan keuzes in soft en hardware .. aka welk platform... games komen nu sowieso al uit op alle platformen waar dat vroeger echt wel minder was. Nu heb nu nog altijd wat exclusives maar ook dat word vaak later alsnog geport want tja... money

[Reactie gewijzigd door Marty007 op 13 augustus 2018 22:34]

Dat is niet helemaal correct volgens mij :). Sowieso waren de tijden anders maar het wat Microsoft ook weerhield van crossplay was vooral de instabiliteit van het PSN netwerk. Het heeft in de PS3 dagen echt veelvuldig down gelegen of heeft met hacks te maken gehad.

Het Live netwerk was daar tegenover al veel volwassener en men wil dan geen externe factoren die instabiel voor het netwerk kunnen zijn er toe laten.

Ondertussen is het gehele internet landschap verandert en is crossplay of multi device ownership (verschillende telefoons/pc/console) ook gemeengoed geworden waaruit voortvloeit dat crossplay een gegeven begint te worden.

Mooi hierin is dus dat Nintendo en Microsoft het voortouw nemen hierin en het toch jammer is dat Sony vooral achterblijft nu. Ze hebben een mooie slogan, tijd om hem waar te maken!
Plus de architecturen van zowel de consoles als hun netwerken waren destijds enorm verschillend. Nu liggen de gebruikte technieken veel dichter bij elkaar wat het eenvoudiger maakt x-play daadwerkelijk te realiseren.
En Sony heeft geen problemen met Crossplay met PC dus PS4+PC is een vrij grote groep mensen, groter dan X1+Switch, ook groter dan X1+Switch+PC...
Hoeveel spelers had FF XIV destijds? Hoeveel spelers heeft Fortnite nu? Waarom denk je dus dat er nu zoveel kritiek is? Precies, daarom.

Tevens als ik voor mij zelf mag spreken, ik zeur al jaren om cross-play op welk forum, social platform of feed dan ook. Het is absurd dat ik software soms twee keer moet aanschaffen maar wat het nog erger maakt is dat mijn progressie achterblijft.... laten we eerlijk zijn. Online gaming wordt steeds groter.
Voorheen was het Microsoft dat Crossplay dwars zat (denk FF XIV) maar toen hoorde je niets van iemand, maar nu is het juist omgekeerd.
Ik vind zulke argumenten altijd zo apart. Als je er niemand over hoorde, hoe weten mensen hier dan vanaf? Blijkbaar omdat mensen het toch naar voren brachten. Overigens vond ik dat alle partijen toendertijd niet echt hun best deden om er iets van te maken op het gebied van cross platform.
"Sony doet dit waarschijnlijk om zoveel mogelijk inkomsten veilig te stellen en kan dat ook doen gelet op de grote spelersgroep"

Waar komt deze ongenuanceerde opmerking vandaan? Bron?
Ongenuanceerd? Aantal maanden geleden werd die bijna letterlijk door de oud CEO gezegd:
former Sony Online Entertainment CEO John Smedley stated the reason for the lack of crossplay on PS4 was simple: Sony didn't want people to buy Xbox One games and end up using them with a PS4
Welke reden Sony ook mag hebben, het is Sony die elke keer het zooitje tegenhoud, of dit nu paar jaar geleden was met Minecraft, Rocketleague, Fortnite, waar het zeker aan het begin nog een 'excuus' was dat Sony het 'gedrag niet kan monitoren en kwaliteit kan garanderen van online gameplay', werd het de jaren erna toch steeds duidelijker dat dit nooit de reden is (of ooit was geweest).
Wat fijn dat jij geen fuck om jou investeringen geeft. Ik wel. Ik ben zat op elk platform opnieuw te moeten beginnen, zeker gezien de minimale speeltijd die ik heb.
Crossplay is toch wat anders dan je account naar een ander platform overhevelen? Ik kan Fortnite op mijn laptop prima spelen met mijn zoon op de PS4.
Probeer eens met een PS4 samen te spelen met iemand op de Xbox One of Switch ;) Sony laat goed zien dat crossplay prima werkt en door een foutje was volledige crossplay ook even mogelijk. Ze werken het moedwillig tegen om wat voor reden dan ook.
Geld en macht.. Zelfde verhaal achter exclusieve games etc.. Als jij als fabrikant alles kan en mag bepalen op je platform ook qua online kan je er op termijn meer geld uittrekken.. Het feit dat je op consoles zoals de Xbox en Playstation extra moet betalen als je online wilt kunnen spelen is daar ook een voorbeeld c.q. gevolg van.. Dat zal je op een open platform zoals de PC niet zo snel zien..
Open platform zolang er maar Windows op draait ???
Je kunt zeggen wat je wilt, maar kwa games is Windows zo open als het maar zijn kan, of je games nu via Steam, Ubisoft, Marktplaats of gewoon in de winkel koopt, het draait..
Denk niet dat de verkrijgbaarheid van games een rol speelt bij de vraag of het een open platform is. Voor de PS4 kan ik ook via diverse winkels games kopen.

Maar ok er is inderdaad wel minder controle en zeggenschap vanuit Microsoft over wat er gemaakt wordt voor de pc.
Microsoft heeft totaal geen zeggenschap over wat en hoe ik voor games speel op mijn PC.. Ze leveren slechts het OS wat ik gewoon zie als een basisonderdeel van het platform wat je eenmalig aanschaft.. Er zijn geen verborgen kosten in abonnementsvorm etc om b.v. online te kunnen gamen met de meeste games, zoals dat wel zo is op de consoles.. En Microsoft heeft ook niks te maken met crossplatform ondersteuning van PC games, dat ligt puur bij de makers van de betrokken games zelf.. Het probleem van geen crossplatform ligt altijd bij de console fabrikanten, aangezien uitgevers en makers van games het voor de rest geen reet uitmaakt op welk platform een game verkoopt en gespeeld wordt.. Console fabrikanten hebben echter wel belang bij exclusiviteit zodat mensen bepaalde games alleen voor hun platform kopen en spelen en hetzelfde geldt voor hun zogenaamde online services..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 14 augustus 2018 03:14]

Success van PlayStation (over het algemeen) hun in z'n positie gezet, enigszins vindt ik het machtsmisbruik. Zelf heb ik geen current gen en/of überhaupt een console op dit moment, maar dat betekent niet dat ik er tegen ben voor degene die het wel interesseren.

Eigenlijk kan je het verschil zien, toen Sony het moeilijk had met PS3 deden beter hun best, maar dat is met elke bedrijf zo.
Sony heeft een lange geschiedenis van protectionisme. Vroeger kon je zelfgemaakte CD-R's bijvoorbeeld niet afspelen op Sony CD-spelers waarschijnlijk omdat Sony zelf dik in de muziek zit (later werd dat anders).
Maar ook het jarenlang proberen die idiote memory-stick proberen door te drukken. Gelukkig is dat nooit gelukt omdat er voldoende varianten waren die wel uitwisselbaar waren.

Ik zou niet snel een Sony product kopen en zeker geen PS4 vanwege dit beleid. Dan speel ik het spel nog liever helemaal niet.
Volkomen terecht dat makers van spellen zich verzetten. Hopelijk helpt het.
Crossplay lijkt me snel de standaard te worden. Sony kan dit maar beter rap gaan ondersteunen, anders creëren ze een playstation eiland.
Je kan je Fortnite account gebruiken op Xbox, Switch en PC maar zodra je ermee inlogt op PlayStation worden Xbox en Switch geblokkeerd. PC werkt inderdaad nog, maar daar gaat het hier niet om.
succes met je zoon op de PS4 en je neef op de Switch en je tante op de Xbox. Dat is crossplay, en dat kan niet.

Zet je zoon er buiten, of als je lief bent geef je em je iphone met Fortnite er op, en dan kun je wel samen spelen. Sony breekt hier dus met crossplay.
Maar op je Xbox kan dat dan weer niet, ook dat blokkeert Sony, net als crossplay.
Het lijkt er voor mij op dat sony (/ms) denken dat ze als platform niets anders kunnen bieden dan exclusiviteit en bang zijn dat mensen weg gaan als ze de crossplay kant op gaan.
Iets wat m.i. gewoon dom is. Je koopt geen PS4 specifiek voor Fortnite. Sony verliest niks door ook Xbox en Nintendo samen te laten spelen. Epic heeft ook gewoon voicechat op de Switch aangezet hoewel Nintendo zelf geen fan is van voicechat, behalve met oudere Pokémon-versies en Animal Crossing op de DS en Wii. En dat werkt ook gewoon.
Maar je koopt wel een console om met je vrienden te spelen. Als er crossplay is haal je dat weg. Ook kun je de games dan voor het andere platform kopen.
In het geval van Fortnite is het, behalve Save the World wat toch niemand speelt, gratis...

Het concept ‘vrienden’ is ernstig overgewaardeerd trouwens ;) maat dat terzijde..

Ik heb alle consoles staan (28 totaal incl handhelds zelfs...) dus persoonlijk maakt het me niet uit maar het blijft een rare keus. Ik heb een PS4 juist vooral vanwege de toffe exclusives..

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 14 augustus 2018 09:30]

Bij Fortnite gaat het dan ook om alle extra's die verkocht worden (en dit gaat niet over weinig). Dit zal ook de 'store' waar het verkocht wordt, voldoende opleveren.
Veel van mijn vrienden die destijds een 360 kochten hebben nu een PS4 en de reden daarvoor is dat iedereen die ze kennen ook een PS4 en ze dus wel mee moesten als ze met hun vrienden online wilden spelen. Het heeft dus echt wel een effect op de verkopen van de consoles. Als ze het voor Fortnite moeten doen moeten ze het voor alle games doen. Minder reden dus om een PS4 te kopen om toch met vrienden te kunnen spelen
Ja dat geloof ik direct.. Friend don’t let friends buy Xbox ;) maar die kopen de consoles niet specifiek voor Fortnite. Aangezien Fortnite (Battle Royale tenminste) gratis is verdient Sony daar toch niet zoveel aan als bijv. Last of Us of Uncharted..
heb dan wat lef en eis het bij fallout 76 of een andere grote ip ipv een free to play kaartspel. komt bij mij over als een pr stunt op dit moment.
Voor mij ook en dat is ook de mening van andere op gaming sites, mochten ze Fallout 76 niet op de PS4 releasen dan wordt het lachen :P
Kijk als je nou echt ballen hebt, dan doe je dit met Fallout 76 in plaats van deze game. Goedkoop scoren noem ik dat.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 13 augustus 2018 22:07]

Kijk als je nou echt ballen hebt, dan doe je dit met Fallout 76 in plaats van deze game. Goedkoop scoren noem ik dat.
Met Fallout 76 geven ze Steam en Valve anders al een schop.
Ze maken een keus op basis van ervaringen met het platform. Ze willen directe customer support zonder middle man met een eigen mening over wat dat precies betekent, gelijk hebben ze voor een knoepert van een online game zoals dit. Niets te maken met een "schop", dat zou pas zo zijn als ze ervoor kiezen om TES6 of een van de andere single player games in de pipeline niet via Steam te releasen.
Een gratis kaartspel, ruikt naar pay2win zoals Solforge xD
Dit is wel een mooi standpunt, ik ben benieuwd of ze dit er door gaan krijgen.

Het is inderdaad Sony dat dwars ligt doordat zij de grootste zijn, en daardoor bij machte zijn om crossplay tussen PS en Xbox onmogelijk te maken.
Onzin natuurlijk, want technisch kan dat gewoon.
Ik hoop dat de druk van Bethesda helpt om hier verandering in aan te brengen.
Denk niet dat Sony er wakker van ligt. Heb er geen onderzoek naar gedaan maar ik heb niet het gevoel dat de digitale TCG op consoles (op de Switch na misschien want die is handheld) een groot marktaandeel heeft of gaat krijgen.
Ik snap Bethesda wel met deze actie. Gratis publiciteit en wanneer Sony crossplay niet ondersteund heeft het geen zin om de game op PS 4 uit te brengen. Tenminste, ik neem aan dat de spelers geen zin hebben na iedere match 2 minuten te wachten op de volgende tegenstander. Zijn maar zeer weinig spelers die een TCG op console spelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True