Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony blijft meenemen van Fortnite-accounts naar Xbox of Switch blokkeren

Sony blijft het onmogelijk maken om een Fortnite-account mee te nemen naar een Microsoft Xbox One of Nintendo Switch. Daardoor kunnen spelers die ooit hebben ingelogd op een PS4, hun account en bijbehorende aankopen niet meenemen naar een andere console.

Het meenemen van een account naar iOS, Android of een Windows-pc kan wel, maar Sony blokkeert het meenemen van Fortnite-accounts naar de Xbox of Switch en zal dat blijven doen, schrijft de BBC. Crossplay tussen andere consoles en een PS4 is evenmin mogelijk, terwijl spelers van de PS4 wel crossplay kunnen doen met gebruikers van een pc, Android en iOS.

Sony geeft geen reden voor het blijven blokkeren van het meenemen van accounts en houdt het bij een algemene verklaring over hoeveel mensen de PS4 gebruiken. "We staan altijd open om te horen waar de PlayStation-gemeenschap interesse in heeft om de game-ervaring te verbeteren." Die feedback is tot nu toe geweest dat veel mensen hebben gevraagd om de Fortnite-accounts niet langer 'gegijzeld' te houden op de PS4.

Het onderwerp staat op de agenda, omdat Fortnite voor de Nintendo Switch deze week uitkwam. Epic Games kondigde deze week ook aan dat er 125 miljoen spelers zijn. De game kwam een jaar geleden uit.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

14-06-2018 • 12:57

208 Linkedin Google+

Reacties (208)

Wijzig sortering
Tja lijkt op krampachtig vasthouden en je verdienmodel en klanten die overstappen keihard te straffen over te verhinderen dat ze overstappen.

Lijkt me trouwens een leuke zaak voor EU. Je betaald voor aankopen en kan die dus niet meenemen naar een ander platform. Of dat wettelijk mag voor consumenten is misschien leuke vraag.
Dat mag wel, spellen die ik op de pc heb kan ik ook niet gratis weer op een console activeren. Voor content snap ik dat, maar gameprogressie is iets totaal anders. Snap niet dat Sony dit kan blokkeren. Dat zou toch bij de game developer moeten liggen.

Maar goed deze zaak laat duidelijk de dubbele moraal zijn bij software. Je koopt een licentie voor gebruik van content, maar wil je diezelfde content op een ander platform gebruiken is het ineens een soort fysiek product qua behandeling.
Maar goed deze zaak laat duidelijk de dubbele moraal zijn bij software. Je koopt een licentie voor gebruik van content, maar wil je diezelfde content op een ander platform gebruiken is het ineens een soort fysiek product qua behandeling.
Hier moet toch even iets duidelijk gemaakt worden: Het gaat niet om een product, het gaat om de account van een derde partij, die actief geweerd wordt op andere consoles zodra je hem linkt aan een Sony console.
Dit gaat niet specifiek om Fortnite. al lopen heel veel mensen met Fortnite tegen de muur nu de Switch versie beschikbaar is. het gaat om je Epic account, die voor verschillende games en diensten gebruikt wordt.

Stel dat je in het verleden Paragon gespeeld op de PS4. Je hebt net gehoord over Fortnite op de switch, dus je installeert fortnite, wil inloggen....en net dat gaat niet. Je hebt ooit ingelogd met je Epic account op een playstation, en Sony heeft een agreement met Epic dat je account dan botweg geblokkeerd wordt op andere consoles.

Dit is naar mijn mening een nog nooit eerder in gaming geziene graad van concurrentievervalsing, en iets dat absoluut de aandacht van de EU moet krijgen.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 14 juni 2018 14:50]

MS doet hier ook pas sinds vrij recent niet moeilijk meer over. Nintendo doet hier ook pas sinds vrij recent niet echt moeilijk meer over.

Sony is nog wat ouderwetser (iets met de SONY cultuur hogerop, het is daar uberhaupt een wonder dat de playstation het levenslicht gezien heeft).

maar
Dit is naar mijn mening een nog nooit eerder in gaming geziene graad van concurrentievervalsing, en iets dat absoluut de aandacht van de EU moet krijgen.
Nooit eerder, nee. Ik weet bv dat Hi Rez met heel veel moeite een eenmalige account sync heeft weten te behalen bij zowel MS als Sony voor Smite. Beide partijen deden destijds net zo fucking moeilijk.

EPIC heeft heel wat meer gewicht om in de strijd te gooien, vooral bij MS, die 2 werken al jaren veel samen, maar MS heeft die console war ook een beetje losgetalen. Nintendo kreeg meer een change of heart dankzij de nieuwe directeur, maar ook, EPIC binnenharken als uitgever op je platform = $$$, dus gewicht.

Sony, tja, koppig.

Ik denk at als EPIC er niet was geweest, ze alle 3 nog net zo koppig zijn geweest. Maar ik betwijfel of we hier dus nu al overheidsbemoeienis nodig hebben, geef het tijd. Deze revolutie op de consoles is net een jaar of 2 bezig. 30+ jaar lang was het allemaal prima.

[Reactie gewijzigd door batjes op 14 juni 2018 18:46]

Tot zo ver ik weet hebben 3rd party accounts altijd al los gestaan van consoles. Ik kan mijn EA accunt zowel op xbox als pc gebruiken.. zelfde met mijn ubisoft account en rockstar, en dan nam ik ook gewoon mijn stats enz mee, omdat het op 3rds party servers stond.

Dat het niet kon was juist eerder de uitzondering. Iets over de manier hoe devs accounts hadden opgesteld voor de console.

Zo als eerder gezegd, het gaat hier om een 3rd part account. Het is nog nooit eerder geweest dat je 3rd party account word geblokkeerd door een console.
Bij Warframe doet Sony (Microsoft volgens mij ook) hetzelfde dus devs hebben hier toch niet al te veel over te zeggen.
Ik dacht dat het wel eenmalig mogelijk was om je PC account naar PS4 te migreren (behalve platinum dan). Maar andersom weet ik eigenlijk niet.
Inderdaad, je kan accounts naar PSN toe migreren - maar Sony verplicht het uitgevers om dan de account onbruikbaar te maken op andere platforms.

Dit is totaal niet Fortnite-specifiek, het gaat gewoon om je Epic account en andere uitgevers hebben dit dus ook.

Tweakers had wel iets beter mogen opletten ;)
De regeling bij Smite was voor de Xbox en Playstation hetzelfde. Eenmalig (lang geleden, korte periode) kon je je account overzetten. In beide gevallen kun je je account op zowel console als PC blijven gebruiken.

Wat ik destijds van /r/Smite een beetje mee kreeg, deden zowel MS als Sony er moeilijk over.
Niet een spel, maar wat je heb aangekocht in een spel. Trouwens Fortnite is gratis.
Ik heb het toch ook over content?
Wat is de dubbele moraal precies? Ik zie heel vaak juist mensen die software liever als een fysiek product behandeld zien. Zie bijvoorbeeld de houding tegenover region lock en DRM, en overdraagbaarheid naar een andere eigenaar.
Sterker nog de aankopen kan je zelfs gedaan hebben op een ander platform dan PS. Ik zelf speel voornamelijk fortnite op de PC. Daar heb ik allemaal dingen unlocked etc. Soms doe ik met vrienden mee op de PS4 en heb daar dus ook toegang tot die zelfde unlocked dingen. Unlocked dus op de PC. Maar dit zou dus betekenen dat ik hier geen toegang meer toe heb op de Xbox ivm. PS blokkade.

Dus ben het met je eens, kan een leuke zaak zijn voor de EU.
Volgens mij gaat het om dingen die je gekocht hebt via PSN/PS4. Die aankoopgegevens zitten in het PSN-account en die worden niet gedeeld. Het kan dus best een security-issue zijn als Sony dat wel mogelijk maakt.
Sony hoeft die aankoopgegevens helemaal niet te delen. Enkel dat de aankoop voltooid is, wat natuurlijk bij Epic geregistreerd is.

En daarnaast is dit een non-issue: je kan de account wel linken met je PC, iPhone en Android. Er is geen bijzondere veiligheidssituatie voor de Xbox of Switch. Het echte veiligheidsrisico ligt hem bij de PC en telefoons: daar kan een keylogger op zitten. Op de Switch en Xbox is dat risico veel kleiner.

Er is geen goede, technische reden voor dit beleid. De enige reden die ik kan bedenken is het zorgen dat mensen niet van de PS naar een ander platform kunnen wisselen met behoud van voortgang.

Zulk gedrag is n van de dingen die de EU actief tegen probeert te gaan met de GDPR (door het mogelijk maken van het opvragen van alle info in een bruikbaar formaat). Ik kan me goed voorstellen dat de EU hier graag een eind aan maakt.

[Reactie gewijzigd door Niet Henk op 14 juni 2018 14:54]

Ik snap niet goed waar je met die GDPR naar toe wil. Ik snap niet goed hoe mijn game progressie iets met GDPR te maken zou hebben. Als je je gegevens wil opvragen bij Sony krijg je toch geen gamesaves en dergelijke? Je krijg een document met plain text waar je gegevens opstaan. Ik zie niet in hoe je met dat document iets op switch of xbox zou kunnen unlocken. Sony moet je de gegevens verstrekken die ze over je hebben dat is al wat de GDPR in deze doet hoor.

De EU kan hier ook niets tegen doen volgens mij. Zolang Sony geen monopolie op de game markt heeft kan het doen wat het wil. Pas als Sony een monopolie heeft beginnen er andere regels te gelden.
Nope, je dient alle aan jouw gekoppelde gegevens te kunnen krijgen. Dus je dient wel jouw saves te krijgen (als die aan persoonsgegevens gekoppeld zitten), en Sony mag niet hinderen dat jij deze saves importeert in een PC of Xbox.

Indien technisch mogelijk, moet Sony zelfs de boel direct doorsturen naar Microsoft zonder dat je zelf iets hoeft te doen, buiten aanvragen. En ze moeten dit geautomatiseerd aanbieden.

Zie GDPR Art. 20: relevante zin is o.a. in a structured, commonly used and machine-readable format, dus NIET plain-text behalve als dat een logisch formaat is voor de data.

[Reactie gewijzigd door Niet Henk op 14 juni 2018 16:55]

Wow dan interpreteer jij dat stuk toch wel heel breed. Ik lees daar toch niet in dat je gegevens van Sony door een Xbox moet gelezen kunnen worden.
Nee, dat moet Microsoft afhandelen. Het enige wat Sony moet doen is op aanvraag de gegevens overdragen naar jezelf of een derde partij in een bruikbaar formaat, en dat geautomatiseerd aanbieden.

Sony hoeft natuurlijk niet te regelen dat Micorsoft verder die gegevens goed kan verwerken. Ze mogen het alleen niet tegenwerken.
Maar een bruikbaar formaat kan toch gewoon PDF of zo zijn? Ik zie echt niet hoe je met je gegevens dan toch nog fortnite zou kunnen unlocken op een ander platform.
Nee, dus niet!

Dat bruikbaar formaat is
a structured, commonly used and machine-readable format
.

Je kan beargumenteren dat PDFs veel gebruikt worden en machine readable zijn. Maar niet als saves. Ja, je kan gaan sarren, maar dan wordt je aangeklaagd, en met de hoogte van GDPR boetes wil je dat niet.

Bij wetten moet je toch rekening met de achterliggende bedoeling houden, en niet alles overdreven letterlijk nemen. Anders zal je een rechtzaak snel verliezen.
Ik moet toch ergens iets missen want ik snap het echt niet. Ok dan geen PDF maar html dan. Zo heb ik die van mij gekregen van whatsapp. Maar hoe moet dat er voor zorgen dat ik fortnite unlock op een ander platform. Dat is het aspect dat ik echt niet snap.

Ik heb mijn gegevens nog niet opgevraagd bij Sony maar ik verwacht dat daar enkel mijn persoonsgegevens staan en de titels van wat ik kocht. Ik begrijp niet goed hoe MS of Nintendo daarmee fortnite kan ontkoppelen van mijn PS account.
Eh... Ik kan enigzins dingen herhalen. Ten eerste krijg je niet enkel je persoonsgegevens, je krijgt ook alles wat daaraan gekoppeld is. Dus al je savegames en dergelijke, daar heb je ook recht op.

Ten tweede moet het een standaard formaat zijn. Voor afbeeldingen en berichten kan een HTML prima voldoen, dat kan je inlezen. Voor savegames zal je toch het gebruikelijke savegameformaat aan moeten leveren. Daarmee kan je dus aan de haal. Ik zou dus een archiefbestand verwachten (zip o.i.d.) met daarin verschillende bestanden voor verschillende soorten gegevens.

Andere bedrijven kunnen dan deze gegevens bij hun inlezen. Daarvoor is dit recht namelijk bedoelt: om te zorgen dat mensen van bedrijf kunnen wisselen, en al hun gegevens daarbij mee kunnen nemen.
Wat snap jij nu niet? Dat persoonsgegevens alle gegevens bevatten die herleidbaar zijn naar jou als persoon (Art. 4 GDPR) (dus in dit geval alle gegevens gekoppeld aan jouw account, inclusief saves, omdat deze aan jouw account gekoppeld zijn)? Of dat het formaat van deze gegevens geautomatiseerd te gebruiken moet zijn, en je dus niet met een stapel papier aan mag komen zetten (Art 20 GDPR)?

Als je gewoon zegt dat ik het verkeerd heb, zonder er bij te zeggen wat ik verkeerd heb of waarom je denkt dat ik dat verkeerd heb, of ook maar ergens aan te refereren, dan is dit verder geen zinvolle discussie.
4 comments terug:
Nee, dat moet Microsoft afhandelen. Het enige wat Sony moet doen is op aanvraag de gegevens overdragen naar jezelf of een derde partij in een bruikbaar formaat, en dat geautomatiseerd aanbieden.
.

Dus: heb ik nooit beweerd.
GDPR gaat over alle persoonsgegevens die herleidbaar zijn naar jou als persoon, dus ook "progression" gegevens. In dit specifieke geval hebben we het over een Fortnite profiel, welke vrijwel zeker onder de GDPR valt.

Die gegevens (lees: je Fortnite profiel) moeten aangeboden worden door de partij die deze gegevens heeft (lees: Sony) in een formaat welke door machines gelezen kan worden. Op die manier kan je je profiel meenemen naar andere platformen, mits zij een "import" achtige functie aanbieden. Zo word je profiel dus niet "gegijzeld" door het bedrijf die dit profiel heeft opgebouwd.

Je hebt het steeds over "Save Games" maar volgens mij gaat het hier niet over saves maar over een Fortnite profiel met voortgang. Over een Save Game kan je nog wel even discussiren denk ik, dat is veel meer een grijs gebied dan waar het hier over gaat omdat je bij Save Games misschien nog wel het argument kan maken dat dit geen persoonsgegevens is. Bij iets wat letterlijk een gebruikersprofiel is wordt dat een stuk lastiger.

Ik hoop dat het zo duidelijk wordt. Sony hoeft dus niet iets aan te bieden aan Microsoft, maar moet enkel persoonsgegevens onder de GDPR aanbieden in een machine-readable format. Die kunnen vervolgens o.a. door Microsoft, maar ook andere partijen, gebruikt kan worden om je profiel te importeren.
Lees mijn 3e paragraaf nog eens wat betreft save games. Ik speel zelf geen Fortnite noch heb ik een console, dus ik ben geen partij in deze zaak. Het is aan de nationale organisaties zoals de autoriteit persoonsgegevens om dit soort zaken op te pakken dus ik hoop zeker dat ze ergens in de EU genoeg klachten krijgen om er wat mee te doen ja. ;)
Sony mag denk ik niet zomaar jouw data delen met een ander bedrijf zonder verwerkingsovereenkomst.
Sony is niet verplicht enige support te bieden op een ander platform dan die van hunzelf.
Sony biedt geen support. Epic biedt support. Sony verbied actief accounts die gekoppeld zijn aan hun platform te koppelen aan een ander platform.

Vrij zeker dat het vanuit Epic extra moeite kost om dit te blokkeren, en geenenkele moeite kost om deze blokkade op te heffen.

Zulk soort blokkades kunnen zeker verboden worden vanwege concurrentiebelemmering. Normaal ziet de ACM erop toe dat dit niet gebeurt, maar voor een grote internationale partij kan de EU dat ook doen.
Dat valt te bezien. Volgens mij is met de AVG ook zoiets als data-portabiliteit meegenomen. En in de ruimste zin is het overzetten van een account niets anders dan dat, zeker als het probleemloos kan doordat de software waar het om gaat niet de bottleneck is.
Goed punt.
Wat ik nog niet helemaal begrijp, Makers van Fortnite verliezen het recht op User accounts van hun spel wanneer ze voor een platform kiezen… Vreemd verhaal.
Ik had uberhaupt niks gekocht voor fortnite op de ps4, alleen een paar keer getest.. Vervolgens toen het uitkwam op de switch daar geinstalleerd, maar hetzelfde account gebruiken kan dan niet.. beetje jammer..
Als ik nou nog iets gekocht had en die aankopen waren niet platform overdraagbaar dan had ik er nog een klein beetje vrede mee kunnen hebben, maar nu is het gewoon sneu.
Nu is het wel zo dat je bij Epic op je Epic account kan in loggen en daar je PS4 account kan unlinken. Dan kan je daarna gewoon spelen op je Switch, aangezien je niet echt van plan bent om ook regelmatig op de PS4 te spelen zou dat moeten werken. Schijnt wel een paar dagen te duren want het gaat met de hand...
https://launcherhelp.epic...ount-from-my-epic-account-

Disconnecting external accounts from an Epic account can have undesirable effects and is highly discouraged. Please consider the following before proceeding:

All of your save data lives on your Epic account not on your connected account.

If you disconnect your PSN ID, Nintendo account, or Xbox gamertag from the Epic account that it is currently connected to, any purchases that you have made, as well as stats and other save data, will be no longer accessible.

Platform Locks on Fortnite cannot be circumvented, even by replacing one connected account with another.
Maar je account data, wat je geunlocked hebt, je aantal vbucks, de skins die je gekocht hebt, of je Save the World gekocht hebt, etc., etc. zijn allemaal gewoon beschikbaar op PC, Mac, iOS en Android, waarom zou het unlinken van je PSN account daar dan ook maar enig effect op hebben?

Zo ver ik weet zijn er mensen die dit gewoon succesvol gedaan hebben zonder dat hun battle pass tiers gereset zijn (battle pass moet je kopen ten slotte), zonder dat skins verdwenen zijn (op misschien de PS4 specifieke na), etc. Ook iets gehoord dat aantal vbucks niet klopte maar dat bleek dan wel ook een foutje te zijn...
Helaas. Alles wordt gewiped. Zie de topics op Reddit maar.
Paar dagen? Moet je hun support forum zien. Mensen wachten er weken op, zonder enige reply.
oh nice..

dat wist ik niet.. bedankt!
Bij Rocket League is het eigenlijk hetzelfde. Zou fijn zijn om je account mee te kunnen nemen en tuurlijk, console specifieke items zoals het schip van Samus of de Mario cars voor de Switch niet mee kunnen nemen, kan ik me voorstellen. Maar gewoon wat je vrij speelt overal kunnen gebruiken zou wel fijn zijn.
maar waarom speel je dan op ps4?
je kunt gewoon met mensen spelen die op ps4 spelen via je pc, dan ben je misschien wel stukken beter dan hun maar dan hoef je je niet zorgen te maken over je aankopen te verliezen.
Ik denk dat dit vooral is omdat zodra je met PC cross-platform gaat spelen je met je squad in PC servers wordt gedropt. Dan moet je dus als PS4 tegen allemaal PC waar de vaardigheid voornamelijk met het bouwen wat hoger ligt. Krijg hier af en toe ook klachten van van mijn vrienden waarom ik niet gewoon een PS4 kan kopen. :P
Omgekeerde wereld :P Hoezo kopen zij geen PC :+
Ja precies, je hebt veel meer aan een pc dan aan een ps4.
Dat is niet waar, ik speel met de Pc samen met allemaal ps4 mensen
Weet niet of dat een wettelijke verplichting is. Immers zijn er genoeg spellen waar je je aankopen/saves niet kan overzetten naar een ander platform
maar dan kun je het naar geen enkel platform overzetten, hier kan het alleen niet vanaf de playstation naar xbox of switch
Technisch gezien is het allemaal onzin h. Die opsplitsing van die verschillende platformen is een gebruiksvoorwaarde, geen technische beperking. In feite zou al die meuk prima cross platform kunnen werken, als daar al iets voor aangepast moet worden zal dat in de meeste gevallen vrij minimaal zijn.
Sony kiest hier helaas nog steeds voor de lock-in maar in feite is dat verder compleet in lijn met hoe ze al jaren werken.

Gaan ze uiteindelijk wel op terugkomen als ze weer eens een generatie de underdog zijn en weer aan hun imago moeten sleutelen.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 14 juni 2018 13:28]

De vraag is of de gebruiksvoorwaarden voor consumenten we mogen. Het kan goed zijn dat die voorwaarden dus niet geldig zijn. Zo zijn er ook bij aankopen zwarte en grijze lijsten van voorwaarden die niet gebruikt mogen worden door bedrijven, doe je dat wel kun je ze gewoon accepteren ze zijn niet geldig.

Schreef het al eerder, lijkt me een leuke zaak voor eu of een rechtszaak dit eens te controleren.
Volgens mij is het een voorwaarde voor ontwikkelaars om hun game uit te brengen op het platform.
Voorwaarden tussen bedrijven zijn aan veel minder regels gebonden dan tussen bedrijf en consument.

Als consument heb je 2 jaar garantie.
Van bedrijf naar bedrijf hoef je bijv geen 2 jaar garantie te geven.
Blizzard doet hetzelfde met Overwatch.

Tot lvl 500 gespeeld op de PS4, aantal keer lootboxes gekocht en nu op de PC moet ik weer vanaf 0 beginnen.
Blizzard heeft destijds alles gescheiden gehouden omdat er toch geen cross-play zou komen ivm de voordelen die een muis/keyboard player zou hebben op controller spelers. Om het eerlijk te houden hebben ze bijv wel meer zaken gelaten, je kunt bijv ook geen custom FOV instellen.

Jeff Kaplan heeft een paar maanden terug aangegeven dat ze account progression wl willen gaan sharen (geen idee of ze skins daar ook in mee willen nemen), maar naar zeggen zijn er een paar technische issues waar ze omheen moeten werken. Meer in detail over wat (of met wie) die issues zijn ze echter niet gegaan.

Wil hiermee niet wensen naar consolebouwers, maar als ze bij voorbaat allemaal open zouden staan voor cross-platform accounts & cross-platform spelen, dan zouden bedrijven hier bij voorbaat al rekening mee houden :|
Overwatch is een game waarvan je wist dat dit niet mogelijk was. Aparte servers, geen crossplay, je account is je Xbox/PS ID. Fortnite heeft wel crossplay, gedeelde servers, en je account is bij Epic. Dit is gewoon een naaistreek.
Je kan je PSN ID koppelen aan Battle.net, kijk naar de Genji Oni skin en D.Va Officer.

Deze waren te verkrijgen door heroes of the storm te spelen op PC, en toch de skin op je PS4 game te ontvangen ;)

Dus technisch gezien kan het wel..
Dat komt omdat Sony (en volgens mij MS ook) het niet toelaten dat de game via Battle.net wordt gespeeld op de PS4 / XBox One. Maar dat Blizzard dit enkel via Playstation Network en Xbox Live mag aanbieden. Bij Diablo is dit bijvoorbeeld ook gebeurt. Misschien dat ze daar in de toekomst soepeler in zullen worden, maar tot die tijd die ik alles van Blizzard gewoon op de PC zodat ik zeker weet dat alles in 1 Battle.net account zit.

Geen beperking vanuit Blizzard, maar puur ook hier een blokkade van Sony en MS om kun netwerken exclusief te houden.
Je koopt een product of dienst, en die krijg je feitelijk ook. De reikwijdte van deze producten zal ongetwijfeld in de voorwaarden staan.
In dit geval kan het wel nar paar andere platformen maar niet naar xbox en steam. De vraag is ook of die voorwaarden wel mogen.
*Switch bedoel je. Kan juist wel met PC...
Maar als ik het goed begrijp werkt dit dus ook als je alles op de PC hebt gekocht en gespeeld en slechts n keer bij een vriend op de PS4 hebt ingelogd. Overzetten kan dan niet meer door een partij waar je eigenlijk nooit zaken mee hebt gedaan.
Ten eerste moet je dan jouw Epic account gekoppeld hebben aan een PS4 account. Als je even inlogd op een PS4 bij een vriend zal je dat niet gedaan hebben.

Daarnaast kan je bij de Epic website je PS4 account unlinken van je Epic account...
Weet je zeker dan unlinken mogelijk is? Als ik de reacties zo lees zit je aan Sony vast na n keer inloggen. Ik heb zelf geen ervaring.

En wat betreft het linken wat iemand niet zo snel zou doen; ik las ergens iets over exclusieve skins, wellicht dat iemand daarom met de PS4 van een vriend zou linken.
Ja dat moet kunnen volgens hun eigen website, gewoon in je account gegevens een aanvraag doen...
Dit heb ik gedaan toen het probleem er net was, ookal is het geunlinked het kan gewoon nog steeds niet! ;(
Hmm, dat is dan wel heel vreemd moet ik zeggen, kijk dat je eventueel je progress kwijt zou raken als je dit doet (ik vermoed dat Sony ook een policy heeft dat je save game data niet over mag zetten naar een andere console) maar dat het vervolgens gewoon helemaal niet meer werkt als je PSN account er niet meer aan vast zit is gewoon vreemd. Vermoed dat dat of een bug is door Epic of iets wat Epic express doet om Sony te dwingen om hun policies te veranderen...
Lijkt me trouwens een leuke zaak voor EU. Je betaald voor aankopen en kan die dus niet meenemen naar een ander platform. Of dat wettelijk mag voor consumenten is misschien leuke vraag.
Hoezo? In eerste instantie functioneren jou aankopen anders (andere gameplay en dergelijke) . De kans is dus groot dat ze beweren dat deze aankopen playstation gerelateerd zijn. Als je een Samsung account hebt op je telefoon, en je koop thema's en je stapt over op een iPhone. Dan kan je toch ook niet je Samsung account meenemen en je thema's daar gebruiken? Als je een cadeaubon inwisselt bij bol.com, en je wilt naar wehkamp overstappen om een bestelling te doen kan je toch ook niet dit bedrag meenemen? Je koopt gewoon iets bij een bedrijf en daar zal de EU ook geen zaak in zien. Tenzij ze weer belasting of iets kunnen heffen 8)7
Wanneer ik een brief type op een iMac en ik save die op een SMB share of op Onedrive of in Dropbox dan kan ik die brief gewoon openen en aanpassen op een Android device of een PC of iPad of een RPi. Een save game is gewoon een stuk gestructureerde data in een vast omschreven formaat en zou, universeel uitwisselbaar moeten zijn voor de betreffende game.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 14 juni 2018 20:40]

Leuk verhaal maar dan moet het simpel zijn dat je naar geen ander platform kan, hier kun je dus wel naar pc ios of android maar niet naar xbox of switch.

Daarnaast betreft het een account, dus een account met gegevens.

Jou voorbeelden van cadeaubon zijn totaal niet vergelijkbaar.

Als je het wil vergelijken kun je beter kijken naar nummerbehoud. Je hebt een contract met een telecomprovider maar je nummer kan je gewoon meenemen naar een andere provider.
Je hebt een bankrekening maar de inhoud het geld is jou eigendom en dat kun je gewoon overboeken naar alle andere banken. Stel je eens voor abn amro zegt wel naar ing sns maar niet naar rabo.
Cadeaubonnen was een vergelijking met alle in game aankopen.

Over een andere boeg, beetje brainstormen houd ik van.
Stel je speelt fifa 18 op de PS4, waar je aardig wat coins hebt opgespaart en gekocht bijvoorbeeld. Je hebt 300k munten en deze wil je overzetten op de xbox en de prijzen van fut spelers zijn daar 10k goedkoper omdat daar meer of minder word verkocht. Dan is dit een voordeel wat betreft de overstap en is dit ook niet fair tegenover de andere spelers die daar minder munten krijgen bijvoorbeeld. Dan zal je bij beide platformen en ook steam 1 prijs hanteren voor alle producten.

En belastingtechnisch, een bedrijf draagt wel belasting af voor aankopen via jou account en al die dingen gaan over naar een ander bedrijf, is dit wel mogelijk vraag ik me af?
Belastingtechnisch, heel simpel jij koopt iets, bedrijf betaald daar belasting over, het staat in jou account.
Draagt het over naar ander account er is al belasting over betaald en is jou eigendom
Games zijn niet eens je eigendom. Je betaald voor het recht ze te spelen. Consumentenrechten stellen weinig voor op gebied van games, niet veel dat de EU hier aan kan doen.

Laat die zich sowieso maar eens buigen over serieuze problemen, ipv al die easy moneygrabs op corporaties.
Sony, dat bedrijf dat een trojaans paard op CDs zette. Ik dacht dat het gezien de Xperia series verbeterd was maar hier komt de aap toch weer uit de mouw.
Lijkt me trouwens een leuke zaak voor EU. Je betaald voor aankopen en kan die dus niet meenemen naar een ander platform. Of dat wettelijk mag voor consumenten is misschien leuke vraag.

Dat zal vast wel mogen lijkt mij. Zijn aparte hardware bedrijven die apart van elkaar opereren. Als ik de iOS App store leegkoop en overstap naar Android begin ik ook op 0 voor exact dezelfde apps. En daar valt weinig tegen te doen. Nu is het met Fortnite natuurlijk lullig dat iedereen meewerkt met overdracht, behalve Sony. Jammer Sony staan in hun recht in deze.
Daarom koop ik ook geen Apps. Ik ben alleen van plan om Apps te kopen wanneer gebruikers recht van van de licentie meerdere platformen ondersteund. Neem bijvoorbeeld Office 365 voor consumenten met 5 licenties, dat mag je dus op alle ondersteunde platformen installeren en gebruiken. Het kan dus wel.
dan vergeet je ook nog eens dat het niet eens hun accounts zijn, dit zijn third party accounts die ze arbitrair blokkeren tegen hun directe concurrenten (immers PC, IOS en Android kunnen wel). Jouw gegevens staan opgeslagen bij EPIC en niet bij SONY, dit is dus keihard misbruik maken van hun markt positie...
Ik ben benieuwd hoe dit zich verhoudt tot het recht op dataportabiliteit dat de GDPR (AVG) introduceerde in artikel 20. Hoewel een gameprofiel sec mogelijk geen persoonsgegevens zijn, is het wel in lijn met de geest van de verordening als dit mogelijk zou zijn. Dat beginsel ziet immers toe op dat het eenvoudig dient te zijn om je eigen data te verplaatsen naar een andere aanbieder van dezelfde dienst en zodoende meer zeggenschap te hebben over je eigen data en in wiens handen dat is. Want zoals de Europese privacytoezichthouders uitleggen:
The purpose of this new right is to empower the data subject and give him/her more control over the personal data concerning him or her.
https://autoriteitpersoon...les/wp242_rev01_enpdf.pdf

Het zou Sony sieren als ze deze verordening meer teleologisch benaderen als het aankomt op dit soort zaken.

[Reactie gewijzigd door Armada. op 14 juni 2018 19:46]

Ik ben benieuwd hoe dit zich verhoudt tot het recht op dataportabiliteit dat de GDPR (AVG) introduceerde in artikel 20.
Jij mag gerust je data opvragen in een gestructureerd formaat om mee te nemen naar een andere dienstverlener. Je mag zelfs een verzoek doen om jouw data te verwijderen, met een grote kans dat dat zal gebeuren.

Er is 1 aanbieder van Fortnite accountbeheer. Die dienstverlener mag gerust jouw aangeboden data weigeren gebaseerd op afspraken die gemaakt zijn met partners. Daar heeft de AVG niets mee te maken.

Jij hebt controle over jouw data. Niemand is verplicht jou een platform aan te bieden om jouw data nuttig te gebruiken. Ik denk dus dat de AVG in dit geval niet gaat helpen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 juni 2018 15:33]

Staat in schril contrast met Microsoft die in Tweet iets zei over het samenspelen met de Switch. Je kunt beter je concurrentie omarmen dan op een eilandje gaan zitten. Door zoiets kom je meer uitnodigend over, vriendelijker en transparanter. Is uiteindelijk ook beter voor alle spelers. Natuurlijk moet je concurreren maar doe dat dan op het gebied van service en exclusives en niet met dat kinderachtige gedoe van Sony.
Microsoft mag hier helemaal geen commentaar op leveren, toen de xbox 360 populairder dan de ps3 was hebben ze zelf precies hetzelfde gedaan.
Welke games heeft Microsoft destijds geblokkeerd dan? Bij de vorige generatie was multiplatform sowieso zeer zeldzaam.

Je hebt verder wel een punt hoor, als een partij zo'n groot marktaandeel verkrijgt is het logisch dat dit soort dingen gebeuren. Een andere partij had zeer waarschijnlijk hetzelfde gedaan.

Dat spreekt het echter nog niet goed. Waar de schoen nog extra wringt is dat Sony in de eerste jaren een (succesvolle) campagne had opgericht waarbij het Playstation neerzette als ht merk 'for the players', met oog voor de gamer (Microsofts anti-piracy plannen waren niet vriendelijk voor gamers, en Kinect is ook niet voor gamers, volgens Sony).
Uiteindelijk zijn het beide multinationals met een winstoogmerk (en moeten fanboys niet teveel marketingpraat doorpraten).
zeldzaam omdat het niet mocht?
microsoft zij dat ze het best wel wilden maar dat sony microsoft moest betalen voor de toegaan op hun platform..
Welke games dan, en van wie niet?

Ik ken de verhalen niet, maar er vanuitgaande dat het waar is wat je zegt: hebben we het dan over licentiekosten (niet fair) of over toegang tot een server van Microsoft waarop de game gehost is (wel fair)?
hier een link over hoe microsoft open was tegenover sony https://kotaku.com/581374...-an-xbox-360-but-you-wont
Trion can't let the finished Xbox 360 game connect to the PS3. "Microsoft won't let Sony players play against them,

I checked with Microsoft to be sure Rodberg wasn't maybe just mis-hearing them. Maybe Microsoft wanted to break the barrier too? Here's a Microsoft spokesperson saying "no," while promoting how awesome the Xbox 360's online service is: "Xbox Live delivers the best entertainment experience unmatched by anyone else

[Reactie gewijzigd door raro007 op 14 juni 2018 13:59]

Was wel een enigszins andere markt in die tijd. We hadden een volwassen platform zoals Xbox Live wat een betalende service was, vs een onvolwassen en simpel platform als PSN.
De services waren amper te vergelijken met elkaar. Verder zou dit Microsoft in kwaad licht zetten aangezien de ene niet betaald, de ander wel en toch samen emt elkaar spelen.

Deze generatie hebben we twee volwassen platformen, welke beide betalend zijn. Niemand komt hier slecht uit.
mooi sinds psn niet echt veel veranderd is kan je stellen, dat sony beter niet met xbox kan crosplay doen :)
Dus je redenering is dat Sony het nu dus ook mag?
En waar zeg ik dat? Het enige dat ik zeg is dat Microsoft nu niet zelf moet gaan zitten te zeuren dat Sony het grotere marktaandeel heeft en daar slim gebruik van maakt.
Wat ze hier flikken biedt geen enkel voordeel voor Sony. Als je marktleider bent doe dan iets met PS-exclusive skins/models. Simpelweg zeggen dat je niet samen mag spelen vanaf een Playstation met andere platformen heeft niks te maken met slim gebruikmaken van je marktaandeel. Dat haalt mensen ook niet naar jouw platform toe. Zeggen dat je samen kan spelen n dat je op de Playstation exclusieve items hebt (cosmetisch) die niet mee kunnen naar andere platformen is een heel stuk slimmer.
Dat haalt mensen ook niet naar jouw platform toe. Zeggen dat je samen kan spelen n dat je op de Playstation exclusieve items hebt (cosmetisch) die niet mee kunnen naar andere platformen is een heel stuk slimmer.
Lol, wat? Als ik nu 3 vrienden heb met een ps4 die Fortnite spelen en ik wil een console kopen. Welke moet ik dan kopen? Een xbox360? Nee, duh, een PS4.

Natuurlijk leidt dit wel tot mensen naar je platform halen, mensen willen namelijk samen met vrienden spelen en aangezien de Ps4 onbetwiste marktleider is zal de exclusiviteit in het merendeel van de situaties ervoor zorgen dat anderen ook een ps4 willen.
Ok, maar wat nou als jij een Xbox One hebt omwille van bijvoorbeeld Forza Horizon/Gears of War/Halo en je vrienden hebben een PS4. Maar jullie willen samen Fortnite gaan spelen. Simpelweg je Xbox verkopen en een PS4 in huis halen? Doorgaans haal je een console op basis van twee dingen:
1 - Exclusives
2 - Wat hebben je vrienden

En stel jij en je vrienden hebben een PS4, maar je wilt met je neefje/klasgenoot spelen die een Switch of Xbox One heeft. Gaat niet. Het is prima mogelijk maar Sony laat het niet toe. Ik denk dat het merendeel van de spelers niet opeens een console gaat kopen/verkopen puur voor een game als Fortnite.
Ik denk gewoon dat de meeste mensen op basis van vrienden beslissen. Als jij nu een Xbox360 hebt en je wil Fortnite spelen met al je ps4 vrienden. Dan kijk je over een aantal jaar wel uit om wr xbox te kiezen en niet samen te spelen.

Op basis van markleiderschap zullen er meer mensen zijn met een xbox die Ps4 vrienden hebben dan andersom. Daarom werkt deze taktiek.

Microsoft deed _precies_ hetzelfde toen zij een poosje marktleider waren.
Microsoft deed _precies_ hetzelfde toen zij een poosje marktleider waren.
Dat blijft hier gezegd worden maar kom eens met concrete voorbeelden dan.

Je kunt het ook omdraaien. Als je nu een Xbox hebt en je wilt samenspelen met een Switch dan kan dat. Mogelijk ken je mensen met een Switch maar jij vindt de Xbox-exclusives leuker, maar tch kun je in sommige games samenspelen. Grote kans dat je in de toekomst dan weer voor Xbox gaat.

Je hebt nu een Playstation maar ziet dat je niet samen kunt spelen met vrienden/klasgenoten/collega's die een Xbox of Switch hebben en dat vind je jammer. Grote kans dat je in de toekomst niet meer voor Playstation gaat.
[...]

Dat blijft hier gezegd worden maar kom eens met concrete voorbeelden dan.
Xbox Live Policies Are Blocking Cross-Platform MMOs like "Final Fantasy XIV" and "Dust 514"

Defiance could link up an Xbox 360 with a PS3 -- but can't

Microsoft Won’t Allow Cross-play Between PC and Xbox One

Of zoek zelf even op 'Microsoft xbox crossplay' uit de periode 2008 - 2013 (toen Xbox marktleider was.) klik
[...]

Je hebt nu een Playstation maar ziet dat je niet samen kunt spelen met vrienden/klasgenoten/collega's die een Xbox of Switch hebben en dat vind je jammer. Grote kans dat je in de toekomst niet meer voor Playstation gaat.
Dat klopt. Maar het overgrote marktaandeel van de PS4 maakt gewoon dat er meer mensen zijn met een Ps4 dan xbox en swith gecombineerd. Daarnaast is switch niet cht een concurrent op alle vlakken van de PS4 zoals de xbox dat wel is.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 14 juni 2018 14:29]

Maar dat is puur cross platform play. Sony verbiedt ronduit het inloggen van een Epic acount op andere platformen zodra die op een Playstation is ingelogd geweest. Dat is vele gradaties erger en waarschijnlijk illegaal.
Tuurlijk wel, daarom doet Sony het ook :P
Aan de ene kant heb je hier 100 boze Tweakers, maar 99 daarvan blijven vrolijk op hun PS4 door spelen.
Aan de andere kant heb je een zooitje pubers die Fortnite spelen, en iemand die graag mee wil doen maar dat niet kan omdat 'ie een Xbox heeft en zich verder totaal niet in de industrie verdiept. Die ruilt z'n Xbox zo in, zeker als het voor meer games geldt.

Vendor lock in werkt, in alle sectoren. Maar je kan er alleen je voordeel uit halen als je echt marktleider bent :P
Behalve dan dat vendor lock in gewoon cht een smerige tactiek is. Natuurlijk werkt het en veel bedrijven passen het toe, maar het is simpelweg niet vriendelijk naar de spelers toe. Daarom zeg ik dat je beter kunt concurreren op het gebied van exclusives, exclusieve content en extra features die de ander niet heeft. Concurreren met een multiplatform-titel is gewoon een low blow en niet vriendelijk naar de spelers toe.
Zeker eens. Het is ontzettend flauw en het is bizar dat ze er mee wegkomen na de hele 'for the players'-campagne. Daar probeerden ze juist duidelijk te maken dat Sony niet zomaar een multinational met winstoogmerk is :P
"Wat ze hier flikken biedt geen enkel voordeel voor Sony."

Jij, 2 posts omhoog. Nu zeg je: "Natuurlijk werkt het en veel bedrijven passen het toe, ".

"Simpelweg zeggen dat je niet samen mag spelen vanaf een Playstation met andere platformen heeft niks te maken met slim gebruikmaken van je marktaandeel. Dat haalt mensen ook niet naar jouw platform toe."

Dus echt wel. Dit is een klassiek voorbeeld van 'de wens is de vader van de gedachte'. Jij, ik, alle Tweakers hier zouden willen dat het niet zo was, maar het werkt gewoon wel en is een logische en slimme zet van Sony. Eentje die Microsoft precies ook deed toen zij marktleider ipv underdog waren.
Hier zaten destijds ook wat meer haken en ogen aan dan nu het geval is.
Kan je uitleggen welke derde partijen Microsoft verbood om in te loggen op concurrerende consoles zodra je dat op je xbox gedaan hebt?

[Reactie gewijzigd door boe2 op 14 juni 2018 14:53]

Gelukkig leren mensen en bedrijven van hun fouten. Microsoft heeft wat dat betreft op hl veel vlakken een flinke inhaalslag gemaakt. Dat ze open source zouden omarmen had ook niemand gedacht 10-15 jaar geleden maar is nu ook steeds meer werkelijkheid aan het worden. En dat terwijl Windows niet minder populair is geworden. Dat Microsoft vroeger shady was op sommige vlakken wil niet zeggen dat Sony nu zonder tegenspraak hetzelfde kan flikken.
Klinkt leuk dat leren als het op vrijwillige basis is, maar Microsoft is nu de underdog dus doen ze het.
Heeft dus niks met leren van hun fouten.
Zelfde met het open-source doen.
Of denk je dat Microsoft net zo open was, als zij dominant waren op de smartphone?
Ik denk het wel, maar dat komt ook omdat er volgens mij een heel andere wind is gaan waaien toen Satya Nadella het roer over nam van Steve Ballmer.
Wat heeft de smartphone hiermee te maken? :+ Ik haalde juist Windows aan omdat ze in die positie absoluut niet de underdog zijn. Maar ze zijn goed bezig met open source-dingen (al heb ik daar te weinig verstand van) en haken flink in op de community door middel van bijvoorbeeld het Insider-programma. Dat zijn dingen die ze niet hoeven doen. Ze kunnen ook op hun afgesloten eilandje gaan zitten en een eigen lijn trekken. Maar dat doen ze niet. Die filosofie trekken ze nu door naar de Xbox. Meer inspelen op de wensen van spelers. Kijk naar bijvoorbeeld backwards compatibility, kijk naar Xbox-games op Windows. Concurreren op features en extra's en niet op een manier hoe Sony het doet met Fortnite.

Ik snap dan ook de negatieve ondertoon van sommigen niet. Waarom zou je dit niet toejuichen? Ongeacht het verleden van Microsoft. Ik zie het als een stap in de goede richting. Goed voor Microsoft, goed voor de gebruikers/gamers. Prima als je dat ziet als zieltjes winnen, en prima als je het ziet als een bedrijf in een underdogpositie die geen andere keuze heeft, maar waarom zou je hier niet positief naar kijken? Niemand die er wat mee verliest namelijk.
Windows 10 Mobile is al zo goed als dood dus ik snap niet wat je hiermee probeert te zeggen. Microsoft brengt eigen apps overigens ook uit voor Android/iOS en dat deden ze al toen ze ook nog actief met W10M bezig waren. En dat terwijl Google wat betreft een aantal apps, waaronder Youtube, bijzonder moeilijk deed. Overigens heeft Android op de desktop/laptop-markt weinig te zeggen. ChromeOS kun je als concurrent zien maar ook daarvoor zijn diverse Microsoft software-oplossingen voor beschikbaar. Nogmaals: ze hoeven het niet maar doen het wel.
Ze leren niet, maar zieltjes winnen. MS is net zo eg Sony, Sony zit op een gunstigere uitgangspunt.
Niet alle bedrijven leren daarvan. Een bekende is EA, met vele voorbeelden; studio's die over de kop gaan, franchises die om zeep geholpen worden, lootboxes en pay-to-win zijn zaken die geregeld bij EA terugkwamen. Pas nu mrt de nieuwe, komende Battlefield zegt men afvte stappen van zaken onder het mom dat men 'luistert naar de community' terwijl diezelfde community op voorhand bepaalde zaken had aangegeven wat men zou willen. Wat dat betreft vind ik dat een beetje too little, too late.
PS4 en Xbox zijn rechtstreekse concurrenten van elkaar, daar snap ik de basis die erachter zit nog wel. Maar Switch en PS4 zijn geen directe concurrenten. De Switch wordt vooral als 'console erbij' gekocht waarbij de PS4 vaak al in huis is.

Kijk, als je een shooter hebt waarbij Sony DLC eerder uitbrengt dan bijv. Microsoft snap ik dat je niet samen kan spelen totdat de DLC op beide versies gelijk is. En voor Sony exclusieve games (LoU, Uncharted, noem maar op) is er sowieso geen andere optie.

Maar bij multiplatform games zou een Blizzard, Epic of wie dan ook het zlf moeten kunnen bepalen. Epic 'negeert' nu toch ook Nintendo z'n beleid mbt. voicechat op de Switch door zelf met een voicechat te komen (die briljant werkt trouwens, kraakhelder, de update voor Fortnite tussen de middag opgehaald op de Switch).

Als men accounts kan maken (Battle.net, Epic, wat dan ook) dan zou het simpel moeten zijn dr ook je voortgang in op te slaan en op eigen (account)servers te hebben draaien. Sony heeft dan niks te schaften met Epic accounts of Battle.net accounts, maar wel met het hosten van de gameservers zlf.
PS4 en Xbox zijn rechtstreekse concurrenten van elkaar, daar snap ik de basis die erachter zit nog wel. Maar Switch en PS4 zijn geen directe concurrenten. De Switch wordt vooral als 'console erbij' gekocht waarbij de PS4 vaak al in huis is.
Bron? Sowieso: de PS4/X1 zijn al langer op de markt dus dan is het logischer dat een Switch 'erbij' komt. Al denk ik dat een Switch ook zijn eigen publiek heeft.
Absoluut waar en ook absoluut terecht dat de Switch zijn eigen publiek ook heeft. Maar veelal oudere gamers zullen waarschijnlijk al een game-PC, Xbox One of PS4 hebben. Bovendien hebben alleen diegenen die al een PS4 hebben en nu een Switch hebben, last van dit issue - ergo, zij hebben de Switch voor 'erbij' gekocht en klagen hier dus nu over :-)
Tenzij Sony plannen heeft om een nieuwe handheld device uit te brengen. Nu ze gaan stoppen met de psvita wordt het al moeilijker om ps4 games onderweg te spelen. Best wel jammer.
De PSP is wel redelijk gelukt maar de PSP Go was al een drama, qua verkopen - de PS Vita is geen glorieus lang leven beschoren, ik betwijfel of Sony op korte termijn wr dat risico gaat nemen.

En ik kan PS4 games op zich onderweg ook wel spelen op m'n Macbook 2012 hoor. Gewoon de PS4 controller erin, Remote Play starten en gaan. Weet alleen niet zeker of ik een VPN moet opzetten naar huis, maar ook dt is zo geregeld.
Zoals @Richh zegt was cross platform sowieso zeldzaam in de tijd van de PS3/X360. Ook Nintendo deed het vroeger niet. Nu wordt het steeds meer gemeengoed, maar de achterblijver is nu Sony. Nintendo en Microsoft spelen leuk samen, waarom Sony niet? Tijden zijn verandert en grenzen worden afgebroken. Dat moet wat mij betreft iedereen omarmen. Beter voor iedereen.
1. Het zijn directe concurrenten van elkaar.
Ja, dus ga je concurreren met exclusives en features. Simpelweg een multiplatform game locken op jouw platform is een rare move. Voeg dan (zoals ik eerder zei) Playstation exclusive skins en models toe. Alleen mee te spelen op een Playstation, maar wel de mogelijkheid bieden crossplatform te spelen.
2. Microsoft en Nintendo samen hebben niet eens zoveel consoles verkocht.
Maakt vendor lock in op een multiplatform titel niet minder smerig.
3. Microsoft heeft dit spelletje precise ook gedaan met de X360 tijdperk en dat was toen normaal als je dat hoorde.
Noem dan eens voorbeelden. De enige crossplay-titel die ik zo kan vinden is Shadowrun, een game die te spelen was op Windows en de Xbox360 (crossplay). In dat tijdperk was crossplay iets nieuws. Online diensten waren nog relatief nieuw en het integreren van meerdere systemen in n online omgeving was waarschijnlijk een stuk lastiger dan nu.

Dit heeft ook niks te maken met vriendjespolitiek of Sony brandmerken als de bad-boy. Het afschermen van een multiplatform game als Fortnite staat haak op 'for the players'. Prima dat ze een sterke lineup first party exclusives hebben maar dat wil niet zeggen dat je dat soort shit moet flikken. Ik heb geen Switch, geen Xbox One en geen PS4 en ik speel geen Fortnite maar het is toch gewoon het leukste als iedereen samen kan spelen ongeacht het systeem waarop ze spelen? Waarom zou je dat niet omarmen? Waarom zou je de actie van Sony goedpraten? Laat ze lekker concurreren met hun sterke first party lineup maar laat multiplatform games met rust. Juist door hun eigen lineup is deze move met betrekking tot crossplay totaal niet nodig.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 14 juni 2018 13:58]

Noem dan eens voorbeelden.
zijn zo oude artikelen dus woord ook verwacht dat het een beetje common sense is maar hier een link..https://kotaku.com/581374...-an-xbox-360-but-you-wont
er is ook een ander artikel waar microsoft zij dat sony hun moest betalen voor de toegang..
In datzelfde artikel wordt genoemd dat FFXI wel crossplatform gaming biedt en dat de reden van het ontbreken van cross platform bij Defiance mogelijk technisch van aard is.
We have a high level of expectation for our game developers to ensure that all Live experiences remain top notch. Because we can't guarantee this level of quality, or control the player experience on other consoles or gaming networks, we currently do not open our network to games that allow this cross-over capability.
Vergeet niet dat het online gedeelte van de Xbox360 met kop en schouders uitstak boven het online gedeelte van de PS3. Microsoft had op dat vlak dankzij Windows veel meer ervaring. Maar het punt blijft dat crossplay toen nog extreem zeldzaam was en dat online gaming op consoles nog redelijk in de kinderschoenen stond.
Vraagje waar begon jij met lezen?
Dat zegt Microsoft ja een mooi excuses om het niet toe te staan..
Lees: Trion can't let the finished Xbox 360 game connect to the PS3. "Microsoft won't let Sony players play against them," Rodberg said
En
Dat stuk voor jou...
I checked with Microsoft to be sure Rodberg wasn't maybe just mis-hearing them. Maybe Microsoft wanted to break the barrier too? Here's a Microsoft spokesperson saying "no," while promoting how awesome the Xbox 360's online service is: "Xbox Live delivers the best entertainment experience unmatched by anyone else
en? In die tijd was dat ook zo, PSN was een ondergeschoven kindje van SONY in die tijd. Verder gaat dat artikel over games met first party accounts... terwijl hierzo SONY third party accounts vendor locked (all jouw gegevens staan immers bij EPIC) en zij blokkeren alleen maar specifieke platforms, welke hun directe en indirecte concurrenten zijn... (Je kan je account met PC, android en IOS delen)
Dit is toch echt andere koek dan cross platform play, dat is dit keer alleen maar een onderdeel van het probleem...
Kan iemand mij uitleggen waarom dit niet bij Epic ligt ipv Sony? Het spel is toch van Sony .. heeft Sony iets ingeregeld op hun server waardoor je dus nu op het account van Epic dus een soort lock krijg of iets?

Het rare van dit alles is dat Sony dus kan bepalen dat jij als speler niet op een ander platform kan spelen bij een spel dat niet van hun is...

Nog een raar iets.. op pc heb ik bijv 1200 vbucks en op ps4 maar 500.. maar door dit alles kan ik dus nu niet op mijn Switch spelen, omdat dus blijkbaar Sony dit blokkeert.

[Reactie gewijzigd door n2theb op 14 juni 2018 13:12]

Sony heeft did in hun voorwaarden zitten dat het niet mag.
Die Epic heeft geaccepteerd, en waar de speler de dupe van is.
Zie de melding in de afbeelding bij het artikel. Dan zie je dat het waarschijnlijk een afspraak is die Epic moet navolgen van Sony.
Het spel is van Epic ;) en ja, Epic kan dit in theorie heel makkelijk openstellen.
Echter, dit zijn gewoon business afspraken tussen Epic Games en Sony. Als Sony zegt 'dit willen we niet' dan heeft Epic daar weinig tegenin te brengen. Sony is door z'n marktaandeel te belangrijk om een middelvinger te geven.
Ik kan mij herinneren dat er in het verleden toenadering was gedaan van sony naar microsoft om crossplay te introduceren. Toen weigerde microsoft dat. Nu zijn de rollen omgedraaid.

Het is een beetje hypocriet om te zeggen dat sony kinderachtig is.
Toen is toen en nu is nu.

Ik kan mij herinneren als PS3 eigenaar dat het PS netwerk zeer lange tijd offline was. Zou Sony dan nu, een console generatie verder, nooit meer mogen zeggen dat de kwaliteit van het PS netwerk goed voor elkaar is?
Als jij 'toen is toen en nu is nu' als argument wilt aandragen moet je dat vooral doen. Ik geef alln aan dat in het verleden deze zelfde houding is aangenomen door Microsoft en daarom hypocriet vind om nu te zeggen dat Sony kinderachtig is. (Ook al is Sony momenteel kinderachtig als je het uit de ogen bekijkt van de consument).

Als de XBOX One het populairdere platform was geweest waren de rollen wellicht omgedraaid en had nu iedereen gescandeerd dat Microsoft kinderachtig was. Iemand heeft de trend gezet en in dit geval was dat Microsoft.

Hopelijk komt het ooit goed met cross platform play
Als jij 'toen is toen en nu is nu' als argument wilt aandragen moet je dat vooral doen. Ik geef alln aan dat in het verleden deze zelfde houding is aangenomen door Microsoft en daarom hypocriet vind om nu te zeggen dat Sony kinderachtig is. (Ook al is Sony momenteel kinderachtig als je het uit de ogen bekijkt van de consument).
Volgens mij vergeet je dat dit niet specifiek om crossplay gaat maar over jouw account dat gegijzeld wordt door SONY op het moment dat je je third party account gekoppeld hebt met je sony account.

Waarom is het hypocriet om te zeggen dat SONY kinderachtig bezig is? Dat hadden we ook niet geaccepteerd toen XBOX crossplay blokkeerde en nu is XBOX niet meer de leidende partij in de console markt... Verder is dit ook zelfs een stapje verder dan alleen crossplay blokkeren...

[Reactie gewijzigd door vSchooten op 15 juni 2018 10:15]

Ik kan mij herinneren dat er in het verleden toenadering was gedaan van sony naar microsoft om crossplay te introduceren. Toen weigerde microsoft dat. Nu zijn de rollen omgedraaid.
Maar het gaat niet over crossplay. Het gaat over het actief blokkeren van het gebruik van een account van een derde partij op concurrerende platformen.
En naar pc overzetten en vervolgens naar xbox of switch werkt dan ook niet?
Je kan niets overzetten, je kan alleen inloggen met je account op PC/Android/iOS. Ik heb twee potjes gespeeld op de PS4 toen de game net uitkwam. Nu heb ik dus een nieuw EPIC-account aan moeten maken.
Tja, het lijkt me dat epic dat kan faciliteren door het account te kunnen clonen, alleen zul je nieuwe progress en items dan niet terugzien op je ps account
Beetje jammer dat Epic hier in mee gaan, zij zijn immers degene die het werkelijk voor Sony blokkeren (het heeft in het begin gewoon per ongeluk zelfs gewerkt). Ben zelf een playstation fan, maar vind dat Sony hier gewoon te ver gaat en moet gewoon de spelers zelf de keuze geven om met hetzelfde account te kunnen spelen op een andere console (of MET een andere console)..
SONY is gewoonweg een te grote partij om nee te zeggen in de console markt.

[Reactie gewijzigd door vSchooten op 15 juni 2018 10:17]

Als ik reddit mag geloven dan werkt dat ook helaas niet.
Ik zat hetzelfde te denken. Beetje creatief doen ;)
IS idt niet iets dat EPic Games moet oplossen en Sony op de vinger tikken? De accounts staan zo ver ik begrijp geheel los van Sony. Dus dan zu Epic games hier moeten optreden tegen wat Sony nu doet.
Dat klopt.

Het is niet Sony die het blokkeert, het is Epic die op verzoek van Sony het blokkeert. Laat ze eens ballen tonen en een standpunt innemen.

Gewoon de accounts van PS4 en de rest 100% scheiden is perfect acceptabel wat mij betreft. Het is juist die scheiding van PS4+PC vs X1+Switch+Mobile+PC die het zo verwarrend maakt.
En dan? Dan zegt Sony 'nou, dan lanceer je Fortnite gewoon niet op de PS4', en dat kost Epic 60% van z'n console-marktaandeel. Sony heeft hier een machtspositie.
IK denk dat veel spelers dan wel op de PC blijven en nu dit geweten is niet inlogt op de PS4 met hun account. Zou ik in ieder geval niet doen.
Als Epic zegt dat ze het terugtrekken kost het dat inderdaad iets klanten maar ik denk dat gamers het aan de andere kant ook wel zouden waarderen dat er iemand tegen Sony in zou gaan. Nu speel ik geen fortnight dus in dat opzicht sta ik erbuiten maar Sony doet rare dingen.
Het meest irritante is dat het om een third party account gaat die verder los van je PS4 staat.
Wat is de volgende stap, ik log in bij Uplay op Assassin's Creed Oddysee en kan plots geen andere consoles mijn Uplay account gebruiken?
Ik snap het niet helemaal. Als ik met een account van pc op een xbox ga waar zit sony dan in de link?
Ik neem aan dat het gaat over accounts die aangemaakt zijn op de playstation.
Nee het gaat om accounts die gelinkt zijn. Als je op de PC een account aanmaakt en vervolgens n keer daarmee op een PS4 speelt kan je er niet meer mee op een XBOX of Switch spelen. Volgens mij als je een account aanmaakt op de PC en je speelt daarmee op een XBOX mag je daarmee ook niet meer op een PS4 spelen. Deze restrictie geldt dus alleen tussen XBOX/Switch en PS4, niet tussen andere platformen.
Dat klopt niet. Heb dit niet op de xbox.

[Reactie gewijzigd door Richard_NL op 14 juni 2018 17:48]

Als je account gelinkt is aan PS4 dan mag je dacht ik nog wel spelen op PC en mobiel, alleen niet op andere consoles. Of je van XBOX naar PS4 kon wist ik niet, vandaar 'volgens mij', maar dat je van PS4 niet meer naar XBOX mag ik precies wat ik hierboven ook zeg. Er wordt ook vooral veel geklaagd door PC gamers die een keer op een PS4 hebben ingelogd. Die konden gewoon doorspelen op een PC, maar lopen nu ineens tegen issues aan op hun Switch.

Volgens de volgende site kan je niet meer op PS4 spelen als je gespeeld hebt op een Switch, dat zou wel bevestigen wat ik zei, ik zou verwachten dat dit dan ook geldt van XBOX naar PS4: https://www.polygon.com/2...w-it-to-operate-on-switch
Via PC lukt het ook niet.
Mijn zoon speel op de PC / ipad en sinds kort ook op de switch. Het was hem al opgevallen dat hij maar 600 punten had :(
Het gaat er hier echter om dat je acc helemaal niet werkt op andere consoles (na gespeeld te hebben op een ps4).

Op dit moment zijn de vbucks nog niet gedeeld tussen switch en andere platforms. Afaik was dit echter ook hetzelfde bij alle releases op consoles en duurde het een tijdje voordat de vbucks gedeeld werden tussen alle platforms.
Verkeerd protectionisme als je het mij vraagt.

Als je mensen voor je platform wilt behouden moet je dat met positieve zaken doen. Goede titels, goede software, etc.
Niet door gijzeling. Zoiets backfired anno 2018.
Helemaal mee eens. Wat dat betreft is deze situatie bij uitstek gelegen om een precedent scheppen gezien de mega grote tractie/media aandacht die Fortnite wereldwijd heeft.

Ik hoop van harte dat het backfired a la Battlefront 2. Diverse posts op Reddit al over de 30k upvotes...Dat is toch niet te negeren.

Crossplay uitsluiten is tot daar aan toe, maar je hele account incl. progressie gijzelen is waanzin.

Zelf ook 'slachtoffer' van de situatie terwijl ik dolgraag op zowel m'n PS4 en m'n Switch zou willen spelen met wat ik vrijgespeeld heb...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True