Microsoft reageert op uitleg Sony over niet toestaan crossplay Rocket League

Microsoft heeft gereageerd op de uitleg van Sony om crossplay in Rocket League en Minecraft niet toe staan op PlayStation-consoles. Sony verdedigde zich door te zeggen dat het jonge spelers veilig wil houden. Microsoft vindt een gesprek over dat argument 'ongezond'.

In een inmiddels op privé gezet interview op YouTube sprak Microsoft Xbox-topman Phil Spencer volgens Polygon over de reactie van Sony. Microsoft is op twee manieren partij in deze zaak: het biedt met Xbox en Windows twee platforms aan om games op te spelen en het is de eigenaar van Minecraft. "Het feit dat iemand zou aannemen dat we op de een of andere manier Minecraft-spelers niet veilig zouden houden, vond ik, niet alleen vanuit het perspectief van Microsoft, maar ook vanuit het perspectief van de gamesindustrie... ik weet niet waarom het gesprek daarover zou moeten gaan. Dat lijkt niet gezond."

Sony verdedigde zich woensdag tegen het verwijt dat het als enige grote platform ontbreekt bij de crossplay-opties van Minecraft en Rocket League. Sony zou niet meedoen vanwege een 'commerciële discussie' en omdat het de veiligheid van de vaak jonge spelers wil garanderen. "Kinderen blootstellen aan externe invloeden die we niet kunnen beheren of controleren, is iets waar we diep over na moeten denken", aldus een Sony-topman.

Deze week kwam naar buiten dat spelers van Minecraft op Windows, de Xbox One en de Nintendo Switch het tegen elkaar op kunnen nemen en hetzelfde geldt voor Rocket League. Daarbij is de PS4 het enige grote platform dat ontbreekt.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

15-06-2017 • 13:59

175 Linkedin

Lees meer

Reacties (175)

175
170
89
15
0
59
Wijzig sortering
De topman van Sony flapte er maar wat uit. De stakeholders van Sony willen het niet, case closed.
Inderdaad. Maar dat is ook wat die topman in eerste instantie zei. Het is uit commerciële overwegingen niet gedaan is het gezegd. Pas toen er door werd gevraagd kwamen ze met een slap antwoord weer erbij.

Als gamer vind ik het jammer. Maar vanuit Sony vind ik het volkomen logisch:

Sony heeft 2/3 van de markt in handen. Ze doen het nog steeds beter dan de concurrentie. Mensen halen een PS4 om samen met vrienden te kunnen spelen en voor de exclusives. Op het moment dat Sony crossplay toevoegt, zullen er mensen zijn die de X1 gaan halen omdat ze toch wel met hun vrienden kunnen spelen (of hebben al een x1 en minder nut voor een PS4 erbij). PS4 heeft al meer verkocht en juist die install base kan ervoor zorgen dat er nog meer mensen een voor een PS4 ipv een X1 zullen gaan. Sony heeft niks te winnen met crossplay.

Microsoft juicht crossplay nu toe, zij hebben letterlijk niks te verliezen met crossplay, alleen maar te winnen. Het is wel grappig dat het de vorige generatie juist andersom was, Microsoft liep (in het begin) voor en wilde niks te maken hebben met crossplay terwijl Sony er open voor stond.
Mijn aannamen is dat je 2/3 bedoeld met alleen PS en Xbox?
Zover ik kan zien in het artikel gaat het over Windows, PS en Xbox.
En de Nintendo switch in het geval van Minecraft.
En Rocket League, die komt uit voor Switch
Je zegt zelf dat mensen een PS4 voor de exclusives nenen. Geen enkel probleem dus om crossplay bij enkele multiplatformgames toe te staan.
Ik zeg zelf ook dat mensen een PS4 halen omdat daar meer spelers zitten. Wil je Destiny met je vrienden spelen, dan haal je een PS4 als de meeste van je vrienden dat heeft. Heb je crossplay, dan hou je het bij je Xbox. Exclusives is een van de redenen dat je een PS4 neemt. Maar de keus wordt sneller beïnvloed door je vrienden, met wie kan ik spelen.
Microsoft voelt zich kennelijk als sterk met zijn Xbox One X... maar je weet het nooit en kan zomaar omslaan. Ben van mening dat backwards compatibiliteit in de toekomst belangrijker wordt dan dat het was. Ik voorzie daarom dat de gebruikte CPU's, x86, bij de beide merken een lang leven heeft te gaan. Reden dat MS makkelijker backwards compatibel kan zijn dan Sony met zijn obscure Cell techniek in zijn PS3.

Crossplatform zal nooit komen, tenzij zoals Sony het zegt, zij ook financieel baat bij hebben, logisch.
Daarin tegen zou ik ook eerder een PS4 kopen dan een XBOX momenteel vanwege de exclusive games. XBOX heeft vrijwel niks aan exclusief content. De PS4 heeft dat wel en dat zijn in het algemeen nog goede titels ook. Een instapt PS4 kost tegenwoordig ook geen drol meer
Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe het er nu voor staat, maar in de heel nabije toekomst zullen er meer exclusives voor Xbox en W10 gaan komen dan voor Sony.
Ik denk eerder dat Sony nu afschermt door korte termijn denken (stakeholders=centen nu), en ze op de lange termijn hierdoor de markt gaan verliezen.
Heb altijd Playstations gehad en kreeg laatst een Xbox one S kado. Guess what? Helemaal niets mis mee! Leuke games EN steeds meer UWP apps. Ik vind dat microsoft goed bezig is en zal vast zeker een Xbox one X aanschaffen tzt. (Eerst nog ff een 4k tv) Cross play met Sony zou ik wel tof vinden..

[Reactie gewijzigd door tweakkjoost op 15 juni 2017 15:07]

Xbox heeft voor mij de doorslaggevende exclusive... HALO. Ik was wel een klein beetje jaloers over The last of us maar verder heeft PlayStation geen een exclusive die ik graag wil spelen. Vandaar de overstap van ps3 naar xbox one
Ik ga Sony niet belonen voor het kapen van titels, dus ik neem er juist géén één.(PS3 is de laatste geweest). Ik heb er ook genoeg van extra hardware voor een titel te kopen, de titel doet het maar gewoon op mijn hardware.

Beetje vergelijkbaar met mensen die Nvidia niet willen belonen voor het laten bevoordelen van hun eigen hardware.

In beide gevallen doe je jezelf tekort, maar IMHO met een goede reden.
En dat is ooit in console land anders geweest? Sony produceerd first party titels me thun eigen poen, microsoft produceerd first party titels met hun eigen poen. Je zou gek zijn om het dan op andermans console uit te brengen. Daarnaast accepteren een hoop third party developers, exclusieve deals vanwege financiering. ZOdner die financiering wordt er een minder product afgeleverd, tenzij er wel een fanbase is die groot geneog is op beide consoles om aan te verdienen.

First party titels zijn notabene voornamelijk de reden dat Nintendo uberhaupt nog bestaat. Het houdt de industrie gezond. Als elke game op elke console draait kiezen mensen gewoon de goedkoopste en valt er een andere fabriekant weg.
Anoniem: 342278
@Sn0wblind15 juni 2017 15:36
Niet mee eens. er zijn mensen die voor de goedkoopste gaan en er zijn dan mensen die voor het beste gaan. Daarnaast maak je je markt groter, dus je verkoopt meer.

Het voordeel voor ons is dat Sony en microsoft niet meer zo makkelijk de randjes er van af kunnen lopen omdat ze dan harder afgestraft worden door hun base. Dus het is voor hun NOG belangrijker om GOEDE games te maken.

Exclusive's verpesten het voor mij als gamer.
exclusives zijn games die anders niet zouden komen..
want als ze van sony geen geld kregen om games te maken dan zouden ze het niet maken.
Ik denk niet dat de games van bijv. Guerilla het zo slecht zouden doen als die multiplatform zouden zijn, in tegendeel zelfs.

[Reactie gewijzigd door halofreak1990 op 15 juni 2017 20:22]

Ze zouden meer verkopen maar als sony hun niet betaalde dan zouden ze eerder nooit bestaan.
Van mij mag dat exclusive gedoe snel ophouden, microsoft heeft al een stap in de goede richting gezet met play anywhere (nog steeds niet perfect, maar toch).

Exclusives zijn voor mij eerder een reden om een apparaat niet te halen (overigens vind ik het wat anders bij pc exclusives, zoals bijvoorbeeld world of warcraft). Exclusives zijn niet altijd zo goed als geadverteerd wordt en maakt imho de industrie juist kapot. Als je Halo en The Last of Us wilt spelen MOET je beide consoles hebben. Slaat natuurlijk nergens op.

Stel je eens voor dat app ontwikkelaars dat gaan doen, grote namen alleen voor bepaalde platforms? Zie je het al voor je? Whatsapp alleen voor ios, facebook enkel voor android. Als dat zou gebeuren zakt iedereen zijn broek af, maar bij game exclusives vinden we het normaal? Ik vind het een rare wereld.

Ook zou ik voorstander zijn van modulaire consoles. De ps4 heeft eigenlijk een zeer korte levensduur als je kijkt naar het feit dat de opvolger ervan al op de markt is: de ps4 pro. De xbox one heeft een ietsje langer leven gehad maar ook vrij kort als je het vergelijkt met de vorige generatie. Waarom niet een GPU en CPU module die men met een simpele klik kan vervangen door een nieuwere versie? En het zijn consoles dus ze kunnen makkelijk €150 meer op een videokaart (module) vangen. (Kijk maar eens wat een xbox hdd en een gewone kost, ze werken overigens beide gewoon).
Anoniem: 342278
@raro00716 juni 2017 15:04
Hoezo? EA heeft battlefield onder dice op verschillende platformen, wat Let Sony om dat te doen met hun titels. Bedoel tis geen kleine jongen Sony. Ik heb geen playstation en die zal ik ook nooit kopen, maar als god of war gereleased zou worden had ik die zonder probleem gekocht, wss velen met mij.

Exclusives los laten en gewoon publishen die hap voor iedereen.
.......
Sinds wanneer verkoopt EA consoles,?
Anoniem: 342278
@raro00719 juni 2017 16:13
heb het over sony als publicher, niet als console bouwer. Sony laat toch ook niet haar films op alleen sony players afspelen.. Dat is toch ook scheef... Maar met een console mag het wel want dat zijn we gewend?!

is voor mij het zelfde!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 342278 op 19 juni 2017 16:19]

Dat het voor jou hetzelfde is betekent niet dat je gelijk hebt.
Sony verkoopt hardware en om meer hardware te verkopen maken ze games voor hun hardware.
Zie het als Microsoft die edge browser alleen beschikbaar maakt voor Windows 10.
Of is edge beschikbaar op linux/android?
Dat snap het heel goed. Zo is er ook een reden dat je een printer bij je cartridge(s) krijgt. Maar ik vertik het om nog langer een stuk hardware voor een handvol titels te kopen. Is ook niet erg efficiënt (ook qua grondstoffen). Als ik nou met een Sony-dongle(en die mag best wat kosten) de titel op mijn PC zou kunnen en mogen spelen dan zou ik het wél doen.
Mag ik vragen waar je dan op gamed?
Sony heeft nu een geupgrade PS4 de PS4 Pro
Microsoft de Xbox one X
en de PC heeft zijn eigen continue upgrades.
Allemaal om een handvol titels spelende te houden.
PC, en daar werken mijn games van 10 of zelfs 20 jaar geleden ook nog op(natuurlijk zijn er uitzonderingen), maar ook de nieuwste. Met consoles moet je of al je hardware historie houden of je kan die spellen sowieso niet meer spelen. Zo houd ik mijn PS3 eigenlijk alleen maar omdat ik een paar titels(vooral SotC/Ico en RDR) heb die ik misschien nog eens wil spelen, maar eigenlijk staat ie al jaren stof te vangen... Maar ja weg is weg. Dus, ik had er zeker wel wat voor over gehad dat die titels PC compatible waren... Voor de PS4 zijn er voor mij 2 titels(Horizon en The Last Guardian, vooral de laatste) die ik graag wil, maar vind het idioot om daar een console voor te kopen.
En Sony verdient zeker niets aan de verkoop van Minecraft in hun store?
Daarin tegen zou ik ook eerder een Xbox kopen dan een PS4 momenteel vanwege de exclusive games. PS4 heeft voor mij vrijwel niks aan exclusief content. De Xbox heeft dat wel en dat zijn in het algemeen nog goede titels ook. Een instapt Xbox kost tegenwoordig ook geen drol meer
Ps4 bijna niks aan exclusive content en de xbox wel?

Ik heb beide machines maar de xbox staat eigenlijk altijd uit omdat er amper goede games beschikbaar zijn.

Waar de ps4 juist behoorlijk wat exclusives heeft.

Grappig dat dit -1/0 gemodereerd word terwijl meneer hierboven +1 krijgt voor dezelfde irrelevante post.

[Reactie gewijzigd door strifejahh op 15 juni 2017 18:22]

Waarom sluit je je ps4 niet aan op je xbox via de hdmi in vd xbox? Ik heb momenteel mijn tv decoder op mijn xbox aangesloten en de tv gids van microsoft is mooier, sneller en vooral beter dan die van de decoder zelf (ok heb zo’n vieze horizon media doos). Het maakt mijn horizon troep ineens zeer verdragelijk en misschien zelfs wel goed te noemen.

Op deze manier kun je playstationen op je xbox en staat ie niet alleen stof te happen. Maar als je echt niks doet met je xbox dan zal t alleen maar extra stroom kosten.

Als je er van af wilt doneren mag altijd :P (geintje hè).
Ik gebruik hem af en toe wel. Maar vele malen minder dan de pc en de ps4.

Ik wil er nog niet van af :P
Is maar net waar je interesses liggen. Net zoals @Tweaker1234 heb ik enkel een Xbox One en heb ik niet de aandrang (nooit gehad, overigens) om een PlayStation te gaan halen. Per generatie heeft Sony misschien 2 games die mij aanspreken, en da's voor mij niet genoeg om een console voor te kopen. Daarbij zijn de meeste games die ik speel ook nog eens multiplatform, en valt het exclusives argument voor mij helemaal dood.
Lees voor mij. Bijna kopie op de reactie van Tweakwondo.
Gemiddeld zal de PS4 wellicht meer exclusives hebben, maar de exclusives die de Xbox heeft zijn voor mij van belang.
Misschien moet jij je post anders beter formulieren. Daarin lijkt het net alsof jij in een ander wereld leeft, waar Microsoft rijkelijk met exclusives kan strooien en waar Sony er maar wat aan hangt met wat matige launch titels.
Grappig dat juist jij dat moet zeggen.
Door de nagenoeg kopie te maken zou het duidelijk moeten zijn dat het voor beide platformen op gaat. Wellicht de een meer dan de ander, maar toch.
Ik heb het over hem, ander zou ik wel op jou reageren.
Verkeerd gezien, excuus
Enige nuance is wel dat niet alle exclusives dit zijn door contracten tussen developer en hardware maker. Er zijn ook exclusives die dit zijn omdat de developer eigenhandig heeft besloten om het maar op een systeem uit te brengen. Dit geld voornamelijk voor Indies.
Daar zal het waarschijnlijk wel op neerkomen ja.

Ik kan me voorstellen dat de aandeelhouders het niet willen, want als je vriend al een PS4 heeft, en de enige manier om met hem samen te spelen het ook kopen van een PS4 is, zul je als marktleider dat voordeel willen aangrijpen.

Het was waarschijnlijk aan de PR-afdeling om een excuus te verzinnen, maar aangezien er niet echt een goed excuus bestaat behalve "We vermoeden dat het ons geld/marktaandeel kost", kwamen zie hier maar mee aanzetten...

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook een slechte beslissing voor elke gamer, maar voor Sony is dit lose/lose scenario. Of je levert (waarschijnlijk) marktaandeel in, of je krijgt slechte PR.
Dit dus. Het eerste antwoord was ook dat ze het niet uit commerciële overwegingen wouden doen. Wat er nu achteraan komt is om begrip te vragen, maar dat is volledig mislukt zo blijkt.
De shareholders willen het niet, vanuit financiële/concurrentie redenen

De stakeholders waarschijnlijk wel.

Zit een wezenlijk verschil tussen de twee begrippen :)

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 15 juni 2017 15:41]

Komt uit het interview met de topman: " Unfortunately it's a commercial discussion between ourselves and other stakeholders"

http://www.eurogamer.net/...-interview-sonys-jim-ryan

edit: ook nog even melden dat mijn kennis van de economie beperkt is. Ik dacht inderdaad dat stakholders = shareholder.

[Reactie gewijzigd door Bierautomaat op 15 juni 2017 16:01]

Misschien een verkeerd gebruik van de term stakeholders.

Stakeholders zijn namelijk partijen die meer dan alleen geld op het spel hebben staan. Denk aan werknemers, klanten etc.

Vraag me af welke derde partij stakeholder hier op tegen zou moeten zijn. Het lijkt me voor alle andere partijen dan Sony zelf een positieve ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 15 juni 2017 16:02]

De echte quote had het over "... and OTHER stakeholders...", oftewel niet HUN stakeholders.

Neem aan dat ze dan andere, externe partijen bedoelen zoals MS dus....
Anoniem: 181786
@JunkieVirus15 juni 2017 15:10
Graag bronnen voor deze informatie.
"Minecraft is getting an update that adds cross-platform play to the Xbox One, Nintendo Switch and Windows PC. In order to join cross-play on the Nintendo Switch you will need to log into an Xbox Live account."
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=drdc7zDQA7c
(Interview met Phil Spencer in het begin (eerste uur ...))
Dat is zo met minecraft, maar microsoft heeft de rechten op minecraft.
Het is al een tijdje geleden, maar toen ik assassins creed en prince of persia speelde op mijn xbox, moest ik ook inloggen met een ubisoft account (geen idee of dat nu nog zo is) maar dat is natuurlijk niet veel anders dan inloggen op een microsoft account om via microsofts servers minecraft te spelen.
Echte redden waarom Sony niet crossplatform met Minecraft wil doen, is dat MS eist dat men dan inlogt via xboxlive (zoals dus bij de switch moet), tja, das dus sowieso mensen sluizen naar je concurrent. Kan ik me ook wel indenken, want ik weet 100% zeker dat MS het ook niet toe staat als een spel voor crossplatform op de xbox te kunnen spelen men zou moeten inloggen op PSN.
Nah, dat argument had Sony toch makkelijk toe kunnen geven?
En nee, 100% zeker weet je dat niet.

Het is gewoon om de centen die Sony bang is te verliezen. Ten nadele van de gamers.
Maar Sony doet het verder gewoon niet zo goed, dus ze kunne de inkomsten moeilijk missen.
Dat is helaas de realiteit. Microsoft doet Xbox erbij en kan dat wel.
"Minecraft is getting an update that adds cross-platform play to the Xbox One, Nintendo Switch and Windows PC. In order to join cross-play on the Nintendo Switch you will need to log into an Xbox Live account."
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=drdc7zDQA7c
(Interview met Phil Spencer in het begin (eerste uur ...))
Tuurlijk zegt Sony dat niet zomaar, die moeten 'politiek' blijven in wat ze naar buiten brengen.
Grootste probleem met games opengooien naar alle platformen onder elkaar is natuurlijk dat mensen gaan zoeken naar most bang for bucks and kom je al snel uit op de PC door mods, goedkopere games (over het algemeen) en dankzij upgradebare hardware in feite altijd de mooiste pracht en praal (aangezien een console al oud is bij release door de ontwikkeling ervan).

Nu maakt dat voor microsoft natuurlijk niets uit want die hebben altijd nog hun windows platform maar Sony heeft niets om terug op te vallen qua gaming platform. Voor Nintendo is het makkelijker omdat de exclusives die daar op uitkomen bijna nooit op de PC komen zonder enige vorm van emulator.

Edit -
Playstation heeft nog een onvolwassen (naar mijn mening) platform dat heet PS Now waarbij je PS3 games (momenteel) kan streamen zonder tussenkomst van een console. Als zij hier een Disc read in kunnen gooien of PS4 games die (direct downloaden) naar de pc hebben ze nog steeds een mooi platform voor hun exclusives. Maarja hiermee zou Sony wel hun ramen ingooien als zij dat voor alles zouden doen.
Extra note: PS Now werkt qua besturing erg goed (input lag) en is niet eens merkbaar. Grafisch is het wat minder omdat het gestreamed wordt.

Edit 2 -
Sommigen games als Rocket league en Paragon blijken al open te staan met de PC. Waardoor je toch verder gaat denken of ze misschien gewoon bang zijn voor de xbox ipv de pc.

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 15 juni 2017 16:07]

Sony exclusives vinden hun weg ook nooit naar de PC.
Owh nee? Waarom kan ik dan legaal God of War spelen op de PC? :)
Kan je ook the last of us/uncharted op de pc spelen?
Ucharted ja, Last of us kan ik niet herinneren.

Voor we hier een hele lang lijst gaan creëren met kan ik Game X, Y, Z spelen. De service heet PS Now (officieel van Playstation) echter heeft het wat flaws. 1. Het is een streaming dienst, alhoewel ik niet eens merk dat het een streaming dienst is aan input lag kan je grafisch er een heel klein beetje op bitchen. 2. Het is zover alleen PS3, alhoewel ik hoop dat ze het ook voor de PS4 maken zou ik nog veel liever acceptatie van discs zien waardoor alles gewoon pracht en praal is. Dit is iets wat Nintendo momenteel niet heeft en daarom een stuk minder te vrezen heeft.

Het is volledig toegankelijk met een PSN account zonder een Playstation nodig te hebben dus laat ik het daarom zeg ik dus ook legaal want deze service kost je wel maandelijkse kosten. Dus het stukje "Sony exclusives vinden hunweg ook nooit naar de PC" wou ik hiermee ontkrachten. Dit is waar Nintendo geen oplossing in heeft (of dat goed of slecht is laat ik aan ieder voor zich om te bepalen)
Goed punt, PS now heb ik geen rekening mee gehouden omdat de service nog steeds erg slecht werkt. Bij mij thuis werkt het nog steeds niet naar behoren, ondanks mijn glasvezel verbinding.
Raar bij mijn thuis werkt het op de kabel (Ziggo) prima. Zowel op de PS4 als PC. Was eerst heel erg aan het twijfelen maar ben blij dat ik het een kans heb gegeven met de 7 dagen gratis trial. :)
Uncharted is toch een Playstation exclusive? Of geldt dat enkel voor de Uncharted versie die pas uitgebracht is?
Ze hebben al aangekondigd ook PS4 games te brengen naar PSNow. Misschien horen we dat later het jaar tijdens PSX?
Punt is dat je dan nog steeds een dienst afneemt van Sony, dat is eigenlijk hetzelfde als wanneer je een PlayStation koopt.
Mag ik vragen welke en hoe?
Via een Playstation Now abonnement kan je God of War en diverse andere Playstation games streamen naar je pc.
Waarom is dat een probleem? Dat is juist super mooi.
Het zal daarbij eerder tussen consoles onderling zijn dan met PC.
Een ieder (Consoles / PC ) heeft veelal zijn eigen publiek.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 16 juni 2017 09:22]

Dat is NU al zo: PC is most bang for bucks, al jaren.
Enige wat we missen zijn de exclusives.
Over 6 maanden koop ik daarvoor een ps4 voor 150,- met spellen. Af en toe die enkele exclusive erbij (Horizon yeah) en dan is het klaar wat Sony betreft.
De PC zal gaan overheersen door W10 compatibiliteit, waarschijnlijk ook op "exclusive" gebied. En daarbij [troll alert] Volwassen gamen doe je toch niet met een controller?! [/troll alert] 8)7

[Reactie gewijzigd door D-Day op 15 juni 2017 14:58]

Natuurlijk is de PC al vele jaren most bang for bucks. Sony heeft wel een stuk meer exclusives dan alleen Horizon, dit geldt tevens ook voor de Xb1 hoor maar vaak zie je toch dat die ook wel naar de PC komen (windows store) want ja... blijft gewoon microsoft dus verdienen altijd wel iets.

*negeert troll*
PC heeft natuurlijk ook een massieve hoeveelheid exclusives :) Meer dan Xbox en PS samen.
Ook dat, maar meeste van de PC exclusives zijn fan made games of RPG maker meuk imo op de strategy games na. Want strategy speelt nou niet geweldig op consoles maar dat spreek voorzich. Zonder micro is het niet echt spannend omdat iemand met goede micro een hele game kan wenden. Probeer dat maar eens zonder macros op je controller :)
Hmm nja ik ken niemand meer die de PC gebruikt voor spelletjes, deze worden vrijwel uitsluitend zakelijk gebruikt en/of voor wat surf- en mailwerk.
Zelf gebruik ik de PC ook al een hele tijd niet meer om te gamen.

PC staat lekker op kantoor, de xbox staat in mijn woonkamer. Niet dat de vrouw het iets kan boeien (gamen), maar als ik game, dan liever in de woonkamer dan afgezonderd op een ander kamertje...

Daarnaast, tsja zoals ik zei, ik ken niemand meer die hun computer gebruikt om spelletjes te spelen. Mijn omgeving zit allemaal op de xbox one (bj: 28+), op 1 klein neefje na die speelt 1 of ander platform spelletje op de PC en heeft geen console.

PC kost je natuurlijk ook ontiegelijk veel hardware voor slechte optimalisaties. Wil je relatief goede hardware + super optimalisatie? Console.
Net als de Xbox One X 4k en 60fps en genoeg details aan, 499 euro.

Check voor de lol eens de aankoopadvies topics voor een beetje gezonde inzicht naar hoeveel zoiets kost indien je 4k 60fps en genoeg details wilt.

Bang for bucks? Console op dat gebied dus.
Indien je het over de gameprijzen hebt, ja moa moa, nieuwprijzen zijn inderdaad vrijwel altijd goedkoper bij de PC versie. Nadeel: je kan ze niet door verkopen.
Stel je wilt niet 20-30 euro voor een folie betalen die om het hoesje heen zit, kan je ook 2e hands games kopen voor de xbox.
Zo kan het zomaar zijn dat je je xbox one games goedkoper tegenkomt vergeleken de PC versie (illegale websites daargelaten, want die zijn er uiteraard genoeg voor de PC).

Oftewel, het zijn vind ik grotendeels persoonlijke meningen. De 1 wilt gamen via de PC, de ander via de console.
Geen is beter of slechter, het is maar wat je wilt en gelukkig is de keuze er.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 15 juni 2017 17:02]

Dank je :)

Moest het er even goed over nadenken maar dit klinkt mij toch wel het meest logische dan het "blootstellen" verhaaltje.
De ''piemel'' was ook maar een voorbeeld, je kan veel meer dan dat bouwen. Heb trouwens gereplied op de andere comments.
Ja maarja dat is minecraft... Rocket League zou dat probleem niet hebben, dan zouden ze in feite alles open kunnen zetten waardoor je dus ook Destiny gewoon door alle platformen zou kunnen spelen.
Mij ging het ook om minecraft, Rocket league is blijkbaar al cross play met PC . Sony concurreert ook niet met de PC markt maar wel met Xbox.
Als je een Playstation hebt of overweegt te kopen, is crossplay toch juist een argument om een spel en/of een console te kopen? Dat maakt de console interessanter voor mensen en dat stuwt de verkopen op. Of mis ik iets in het business model?
Voor de een wel de ander niet.

Het is leuk dat ze ermee beginnen maar dan moeten wel alle partijen ermee eens gaan, nu houd Sony de boot af maar blijkt dat de grootste partij (want tijd van x360 en ps3 was het juist Microsoft die er geen toekomst in zag door misschien het gratis online van PS3?). Waarom de boot afgehouden wordt is voor ons allemaal een raadsel, het zou juist geweldig zijn (voor ons consumenten) maar het kan ook heel goed het einde voor consoles betekenen aangezien consoles niets extras toevoegen vergeleken met een PC. Kijk naar de xb1 en PC... hoeveel verschil zit daar nog tussen? niets helaas, open je windows store op je w10 pc en je ziet al snel genoeg dat alle xb1 games gewoon digitaal te halen zijn op de PC waardoor Microsoft totaal niets te verliezen heeft want ze verkopen het toch wel. Wat moet Sony/nintendo als de grens PC - PS4/nintendo flinterdun wordt? verkopen via de windows store? Denk niet dat ze daar brood in zien aangezien ze dan Microsoft moeten betalen voor wat ze aanbieden dus minder geld in het laadje van desbetreffende bedrijven.

Wat ik denk is dat PC -> Sony games die er nu zijn gewoon een experiment zijn geweest maar ze der vies op terug gekomen zijn als ze het voor alles zouden doen.
Er is altijd plek voor consoles. Vroeger toen ik scholier was had ik een console en wilde ik een zieke game pc, nu ben ik ouder en heb ik geld voor dat soort dingen en raad eens? Ik heb helemaal geen behoefte meer aan een zieke gamepc van 2500 euro. Er staat een laptopje en onder de tv een console voor het casual gamen met of zonder vrienden.

Iedereen is anders in dat opzicht maar ik zie om me heen dat iedereen zo verschoven is in interesses. Iedereen wilde pc gamen maar kon niet. Nu kan het wel en wil niemand.

Consoles zijn lekker makkelijk, set and forget, werkt altijd, geen gepriegel met settings, nooit meer druk maken om compatibiliteit en als bonus krijg je er een 4K blu-ray player bij (xbox one s)
Ik heb zo mij meningen om op een console te blijven spelen maar als de laag tussen pc en console zo bijzonder dun wordt dan neem ik wel een pc. De reden zou zijn cheaters, als ik thuis kom en ik zet me console aan heb ik geen zin in cheaters. Maar als ik gematched wordt met cheaters omdat hun gemakkelijk dit via de pc doen... ja dan ben ik ook maar beter af met een pc
Ik ben trouwens eerlijk gezegd helemaal geen voorstander van crossplay tussen pc en console juist door het hogere cheater gehalte op pc
Anoniem: 669783
15 juni 2017 18:09
Sony heeft genoeg exclusives. Games als Minecraft en Rocket League afzonderen is geen slim plan. Street Fighter V is ook Cross Play en daar werd verder ook geen punt van gemaakt. Phil Spencer is de laatste tijd al heel consumer friendly bezig met exclusives overgooien op Windows 10. Zo behoud je een grotere playerbase en salesmarge. Sony voelt zich simpelweg in de hoek gedreven hierdoor aangezien Playstation net als Nintendo vastzitten aan een platform. Dat zij dit willen beschermen en terughoudend reageren verbaast mij niets. Het hangt er ook maar net van af welke topmannen met elkaar in gesprek gaan. Nintendo is in dat opzicht heel traditioneel en zal denk ik niet snel buigen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 669783 op 15 juni 2017 22:52]

Om deze reden & het backwards compatible maken van oudere games i.p.v. hier tussen de 10 & 20 euro voor te vragen, overweeg ik serieus om over te stappen van PS naar Xbox.
Al helemaal met de XboneX in het vooruitzicht, voel mij als PS4 bezitter nog steeds genaaid met die PS4 Pro (met boostmodus die er heus niet zou komen).

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 15 juni 2017 23:08]

Gamespot heeft hun interview van 30 minuten met Phil nog live staan. Wordt niet perse over dit onderwerp gesproken maar hij spreekt wel openhartig over diverse onderwerpen. Het kijken waard!
Sony: Think of the money children!

Dat kinderargument is zo onzinnig. Wel crossplay met PC, maar niet met Xbox. Natuurlijk... Het heeft er niets mee te maken dat de Xbox One een directe concurrent is. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 juni 2017 14:31]

Voelt een beetje als een tijd toen Microsoft alle deuren dicht deed voor iedereen en nu doen ze het open met bijvoorbeeld apps te porten, apps 1x maken en werkend stellen voor al hun apparaten.

Maar nu staan ze zelf voor een gesloten deur denk daarbij aan Google en Apple met hun apps en diensten.

Uiteindelijk denkt iedereen aan zijn eigen portommonee niemand gaat deze functie missen het is nadelig voor Xbox (gebruikers) maar veel ga je het niet merken het was al jaren zo dat het gesloten was en nu blijft het ook zo.
Anoniem: 917383
@trui15 juni 2017 14:26
persoonlijk ben ik geen fan van het hele crossplay en mp. Leuk voor iedereen die het wel wil. Maar inderdaad vorige generatie weigerde ms om dit te doen omdat ze een voorsprong hadden en nu is het sony die weigert.Tevens moet er bij minecraft dan ingelogd worden op een xbox account iets wat sony niet toe gaat staan. dit werd tevens vermeld in een interview met de minecraft ceo (http://www.pressfire.no/n...e/12080/N-skal-alle-pl...) losse vertaling op neogaf (http://m.neogaf.com/showthread.php?t=1391640)
Dat is een nadeel voor Sony. Niet voor de gamers.
Iedereen wil met zoveel mogelijk vrienden gamen. Er zijn geen nadelen behalve voor een select type games.

Ik ben benieuwd naar je reactie wanneer Sony wel cross play toe gaat staan tussen Xbox/PS/Swift, want dit leest meer als een excuus.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 16 juni 2017 09:29]

wél degelijk een nadeel aangezien de spelers dan verplicht een Xbox life account moeten aanschaffen als ik mij niet vergis.
Anoniem: 917383
@jetspiking16 juni 2017 11:19
Het is volgens mij gewoon een silver account maar toch. Je gaat als bedrijf niet een x aantal users aan de concurent geven. Tevens moet alles via de servers van microsoft verlopen. Denk ook dat daar het struikelpunt is voor sony hoe kunnen hun 100% garanderen wat er met de user data word gedaan zodra het over die servers verloopt.
Zeker waar, nu kan ik mij niet voorstellen of dit schadelijke data kan zijn in het geval van Minecraft.
Anoniem: 917383
@jetspiking16 juni 2017 11:28
daar ben ik het mee eens maar denk dat ze na het hele creditcard fiasco hun user data het liefst zo dichtbij mogelijk houden. En op een manier dat hun kunnen garanderen dat het veilig is.
Het is PS4 die buiten de boot valt met deze 2 games, ik weet niet hoe Xbox daar nadelig in is.
Hier heeft Microsoft wel een punt, zolang iedereen zijn eigen gebruikers controleert, is het argument van Sony niet heel relevant meer. Het enige punt is dat ze hier dan een overeenstemming voor moeten vinden.
Als ouder van twee kinderen vind ik dit wel een valide punt van Sony. Ik koop liever een platform waar ik gegarandeerd weet dat één partij de content en community monitort.
Natuurlijk is het geen garantie, maar beter dan verschillende partijen waar niemand verantwoordelijkheid neemt.
Nintendo -bekend als "kindveilig platform"- doet ook gewoon mee aan crossplay.
Waarom? Omdat alle consoles parental controls hebben. Dus jij als ouder kan zelf bepalen wat je kinderen er op mogen doen/spelen, inclusief online gaan op de console: chatten, delen, multiplayer, films/trailers, game previews, streams, gamesaanbod etc.: alles kun je instellen op basis van leeftijd.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 15 juni 2017 14:43]

Ik weet niet of je bekend bent met het Microsoft Family gebeuren maar daarin kun je als ouder vrij goed instellen wat een kind allemaal wel en niet op de computer, maar ook xbox mag uitspoken. Ook kun je paal en perk stellen aan de tijd die ze op de apparaten mogen spenderen. Ook of ze vrienden mogen toevoegen, of online mogen gamen enz.
Dan zou ik ze geen PS4 geven met mogenlijkheid te rocket league, als ze tegen mij komen (PC) kan het zomaar zijn dat ik ze uitscheld voor noobs :)

Oftewel het argument van Sony is inhoudelijk misschien correct alleen is het niet in lijn met wat ze daadwerkelijj doen.

Ze kunnen ook gewoon enkel de (voice)chat blokkeren. Zijn de externe factoren er ook niet meer.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 juni 2017 16:16]

Dat klopt tenzij de ene partij andere eisen stelt wat betreft "veiligheid" en maatregelen dan de ander en men niet op de meest strenge lijn wil of kan gaan zitten.
Alle platforms hebben parental controls. Die overrulen alles, dus waar praten we nog over?
Daarnaast, Rocket League is al crossplay tussen PC en PlayStation. Worden de kleine kindertjes daar niet blootgesteld aan externe factoren? Het is gewoon een non-argument van Sony.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 15 juni 2017 14:15]

Het is toch simpel op te lossen. Sony gaat er toch niet over wat mijn kinderen wel of niet mogen en kunnen tegenkomen? Net alsof ze nu wel die kinderen beschermen tegen vloekende mensen, vals spelers, etc. Daar doen ze nu ook niets tegen.

Laat de ouders beslissen of de PS4 verbinding mag maken met andere type consoles of pc's. Gewoon een optie in het menu bij ouderlijk toezicht 'mag wel of mag niet'. Daar kunnen games weer op inhaken.
Ik ben zeker voor meer verantwoordelijkheid bij de ouders, maar de vraag is of veel ouders van nu überhaupt geschikt zijn als ouder. Ik heb in ieder geval niet een heel positief beeld over de mate waarin ouders controle over de kinderen hebben, en vaak verantwoordelijkheid afschuiven ("daar is school toch voor?!").
Dat is zeker waar, maar dan raken we in een geheel andere discussie terecht :)
zat vloekende kinderen op gta online dus ;)
Het argument was al compleet irrelevant. De enige reden waarom Sony dit doet is omdat ze het grootste current gen platform zijn en dat graat zo willen houden. Als je vriendjes op een PS4 spelen en jij wilt mee doen maar dat kan alleen op een PS4 dan is de keus snel gemaakt. Kan dit ook op een switch en ben je toch wel benieuwd naar de nieuwe Zelda, tsja dan is die optie er ook.
Ik vind het triest dat Sony het dan in een dergelijk onzin verhaal probeert op te leuken door te stellen dat ze het voor de bescherming van jonge spelers doen... Als je er dan een positieve draai aan probeert te geven omdat je in een hoek word gedreven, doe het dan goed en kom met een geloofwaardig verhaal.
Het argument was al compleet irrelevant. De enige reden waarom Sony dit doet is omdat ze het grootste current gen platform zijn en dat graat zo willen houden. Als je vriendjes op een PS4 spelen en jij wilt mee doen maar dat kan alleen op een PS4 dan is de keus snel gemaakt.
Behalve in de situatie dat je nog geen console hebt, maar tussen Xbox en PlayStation wilt kiezen. Als je vrienden bijv. MineCraft of Rocket League op de Switch hebben, en je zou cross-play willen, dan valt PlayStation dus af, en gaat Sony verkopen mislopen. Ze snijden hier dus ook deels in hun eigen vingers.
Nee want sony heeft de meest verkochte console. De kans is dus groter dat vrienden een PS4 hebben dan dat ze een switch of xbox one hebben. De ps4 is momenteel meer verkocht dan de Xbox one en switch samen. Onderaan de streep zal dus het aantal vrienden met een ps4 groter zijn dan dat met een xbox of switch.
Kinderen blootstellen aan externe invloeden die we niet kunnen beheren of controleren, is iets waar we diep over na moeten denken, aldus een Sony-topman.
Sony is niet de ouder van gamende kinderen en gaat nu met deze uitspraak op een stoel zitten waar geen enkel commercieel bedrijf op hoort te zitten. Wie denken ze wel niet wie ze zijn.
Dat is absoluut naïef, alsof ouders overal constant zicht op hebben. Kinderen worden nóóit alleen door hun ouders opgevoed, hun omgeving speelt ook een rol waarin andere actoren ook verantwoordelijkheid dragen. De digitale omgeving is er daar zo één van Met 'externe invloeden' bedoelt Sony hier andere spelers die via andere diensten spelen en die zij dus niet kunnen modereren. Dat Sony daar een knelpunt in ziet is niet vreemd. Of het al dan niet is op te lossen is een andere vraag. Ik denk van wel, maar goed dat is Sony's probleem.

[Reactie gewijzigd door Cowabungaa op 15 juni 2017 14:13]

Maar dat biedt Sony toch al lang in verschillende games? Final Fantasy is bijvoorbeeld al cross platform.

Het is toch niet zo'n grote moeite om er een standaard configuratie item van te maken met een API die games kunnen aanspreken om te zien of het wel of niet is toegestaan om multiplatform te gaan?
Bekijk het eens anders; wanneer Sony niets doet is het volgens dezelfde ouders ook niet goed en stelt men Sony aansprakelijk wanneer er ongewenste zaken optreden. Bovendien is Sony als dienstverlener niet de enige die in jouw ogen op de stoel van een ouder gaat zitten. Andere voorbeelden die dit doen zijn scholen, veel online diensten en social netwerken, medisch personeel etc.
Ook als bedrijf heb je etnisch te maken met klantbescherming, dat zit nou eenmaal in het maatschappelijk bedrijfsleven en is er voornamelijk om het contact en gevoel met de klant niet te verliezen. Het enige wat hij meldt is dat hij geen idee heeft welk standpunt Sony in dit onderwerp uitdraagt, niet dat het bepaald of kinderen beschermd moeten worden tegen online services van andere bedrijven dat via hun product toegankelijk is.
Het lijkt meer op een excuus van Sony. Begrijp me niet verkeerd want Sony is nog steeds de console die bij mij thuis heel wat uurtjes meer aan staat dan de Xbox maar over de kwaliteit en mogelijkheden van het online platform kun je echt heel kort zijn. Die van Microsoft is echt stukken beter. Mod support is er niet bij Sony, de downloadsnelheden zijn om te huilen, dedicated servers voor relevante games zijn er niet, online naamswijzigingen zijn niet mogelijk, etc etc. Vraag me af wat voor een excuus ze daarvoor hebben.

De controle op online gamen zou bij de ouders moeten liggen. Daarbij denk ik dat ik in het verleden meer last van kinderen en hun taalgebruik heb gehad dan andersom.
Volkomen mee eens. Hoe moeilijk kan het zijn voor Sony om standaard bij een ingeschakelde parental control account een schuifje toe te voegen met "allow crossplay" die standaard op uit staat.
Dat is nou juist de onzin in dit verhaal. Alsof crossplay de kinderen confronteerd met rotte appels?. Die zitten toch op ieder platform?
Dat is het hem nu juist wel net. Sony kan optreden tegen "rotte appels" en ze van hun eigen netwerk gooien. Zo garandeert Sony dat er opgetreden wordt. Als die rotte appel op een ander netwerk zit, kan Sony daar niets aan doen terwijl de "ouders" wel bij hun gaan komen klagen.

Maar goed, een optie bij de parental controls zou voldoende moeten zijn natuurlijk. Sony is toch "for the players" ? :)
Geen last van de downloadsnelheden en dat komt maybe omdat ik een totaal andere DNS gebruik dan de gemiddelde persoon standaard heeft. De problemen met snelheden zijn voor iedereen anders en volgens mij ook al niet meer van toepassing op het moment? Mod support is er wel. Zover ik weet zijn er dedicated server voor first party titels en voor de rest weet ik het niet. Eigenlijk maak ik me daar niet eens druk om als ik maar online kan spelen....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee