Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony: geen PS4-crossplay Minecraft en Rocket League is 'commerciŽle discussie'

Door , 111 reacties, submitter: RayNbow

Sony heeft zijn keuze verdedigd om geen crossplay met spelers op andere consoles of op pc's toe te staan op de PlayStation. Volgens de fabrikant is het een 'commerciŽle discussie'. Er zijn momenteel geen gesprekken tussen Sony en andere partijen over crossplay van Minecraft en Rocket League op PS4's.

Sony-topman Jim Ryan zegt in een interview met Eurogamer dat Sony niet principieel tegen crossplay is. "We hebben zeker geen diepe filosofische houding hiertegen. We hebben het in het verleden toegestaan. We staan altijd open voor gesprekken met elke ontwikkelaar of uitgever die erover wil praten. Jammer genoeg is het een commerciële discussie tussen ons en andere stakeholders, en ik ga niet in detail treden daarover."

Daarmee lijkt het een discussie over geld te zijn, al draagt Ryan ook een ethisch punt aan. "We moeten ons goed bewust zijn van onze verantwoordelijkheid tegenover onze gebruikers. Minecraft, de mensen die dat spelen hebben alle leeftijden, maar veel zijn erg jong. We hebben een contract met de mensen die bij ons online gaan, dat we voor ze zorgen en dat ze in het door PlayStation beheerde universum zitten. Kinderen blootstellen aan externe invloeden die we niet kunnen beheren of controleren, is iets waar we diep over na moeten denken."

Deze week kwam naar buiten dat spelers van Minecraft op Windows, Xbox One en Nintendo Switch het tegen elkaar op kunnen nemen en hetzelfde geldt voor Rocket League. Daarbij is de PS4 het enige grote platform dat ontbreekt.

Reacties (111)

Wijzig sortering
Ik lees hier dat je mag/moet gaan inloggen met een Xbox Live account om Minecraft online te kunnen spelen op de Switch.

Beetje onduidelijk of Microsoft een Xbox Live login verplicht stelt, als dat zo is, dan begrijp ik Sony wel.
Dit wilde ik net posten. Dit zou ook wel een issue zijn, waardoor Microsoft dus kunnen zeggen dat hun userbase groter is bla bla bla. Ik gok dat dit ook een dingetje is voor Sony. Aan de andere kant hoop ik dat er een oplossing komt zodat we dit in de toekomst gewoon vaker kunnen zien gebeuren.
Dat hoop ik ook, in het geval van Rocket League begrijp ik het ook (nog) niet. Maar er zit dus wel een andere kant aan het verhaal als het om Minecraft gaat, Microsoft vertelt dat niet. Ik vind het jammer dat Sony nu als boeman wordt neergezet, want ik denk dat Sony er wel voor open staat.
Nou ik denk het eerlijk gezegd niet. Microsoft zelf experimenteert al jaren (sinds 2007 dacht ik) met crossplay tussen de xbox en de pc. Het is ook al meerdere keren afgeschoten omdat de balans tussen controller en muis/toetsenbord setups zeer slecht was en dat zelfs noob pc gamers pro console spelers wisten te killen in verschillende games.

Tegenwoordig zijn de zaken natuurlijk anders en is aim assist op de controller sterk verbeterd ten opzichte van jaren geleden en door die aim assist vind ik zelfs dat een controller speler zelfs lichtelijk in het voordeel zijn (waar bij sommige games de aim assist namelijk zeer prominent aanwezig is).

Door deze balans in te voeren kan een aim assist console speler prima tegen een muis/toetsenbord speler spelen. En dat is dan ook bewezen met gears of war 4. En is ook de reden dat microsoft er steeds harder voor pushed.

De xbox 360 en de ps3 hadden totaal verschillende architecturen waardoor crossplay een ingewikkelde en vooral dure taak zou worden. However, de xbox one en de ps4 hebben gelijke architecturen, waardoor die “heilige graal” zoals crossplay een stuk eenvoudiger zou moeten worden.

Sony heeft het tot nu toe afgehouden en ik denk dat deze verklaring alleen maar gemaakt is om de consument tevreden te stellen.

Een plausibelere reden is als volgt: Sony verkoopt veel meer playstations dan microsoft xboxen verkoopt. En een groep vrienden waar de meerderheid een ps bezit, halen anderen sneller over om dezelfde console te halen (want ja anders gťťn multiplayer). Als crossplay mogelijk wordt, dan heeft de consument geen echte goede reden (behalve exclusives misschien) om per se een playstation te halen, want ja een xbox speler kan in dat scenario gewoon tegen playstation spelers spelen en vice versa.

Dus in potentie zou Sony dus veel klanten kunnen kwijtraken (en zeker nu Microsoft het play anywhere programma heeft geintroduceerd, zodat de speler het spel op de xbox en pc kan spelen zonder het twee keer aan te hoeven schaffen). In dit scenario zou de xbox dus enorme voorsprong krijgen op de playstation als we kijken naar services. Game exclusives zou nog de laatste reden kunnen zijn, samen met eventueel grafisch vermogen om dan nog voor de ps4 te gaan, maar ook daar heeft ms al het antwoord op eind dit jaar.
kleine toevoeging.. de 'architectuur' van de consoles zelf speelt niet zo zeer mee, er van uitgaande dat de functionaliteit van de applicatie (de games in kwestie) gelijk is. Wat wel zaken kan bemoeilijken is hoe Sony, MS en Nintendo de netwerkfunctionaliteiten ontsluiten, dus de netwerkarchitectuur is belangrijker. Denk aan authenticatie, authorisatie, maar ook zaken als partychat enzovoorts.

Maar goed, ik meen ook te herinneren dat Sony's Shuhei Yoshida ooit gezegd heeft dat het 'technische deel' het kleinste obstakel is als het gaat om cross-platform play; volgens mij is men gewoon heel huiverig om hun gesloten netwerk (deels) open te stellen.
Klopt helemaal netwerk architectuur is zeer zeker anders, maar toch is het goed mogelijk. Nogmaals ik geloof gewoon heilig dat Sony te angstig is om klanten te verliezen en het daarom niet open wilt stellen. Zoals iemand hierboven al aangaf, voor iedereen zou het een win-win situatie zijn behalve voor Sony zelf, die kan enkel marktaandeel verliezen. Het enige wat Sony op dit moment voor heeft ten opzichte van de xbox is dat ze slightly better graphics hebben (of veel beter in t geval van de ps4 pro) en game exclusives. En persoonlijk denk ik dat exclusives ťťn van de belangrijkste redenen zijn om voor een playstation te gaan.

Microsoft heeft de exclusives (gelukkig) laten varen, want wat had ik me toch een hekel aan exclusives en buiten dat is het gewoon een smerig truucje. De ontwikkelaar veel geld betalen in ruil voor het alleen uitbrengen voor die ene console. Ja erg consument gericht en zeer klantvriendelijk dus (NOT!).

Ik denk persoonlijk dat het niet openstellen van hun netwerk hen over de jaren heen te duur komt te staan. Ik heb hier al mensen gehoord met een playstation die verbaasd kijken dat ik forza 3 maar 1x gekocht heb en op de xbox en pc mag spelen en zelfs crossplay tussen xbox en pc. Je kunt zeggen dat dit vooral een wens is bij xbox gamers (omdat xbox nou eenmaal minder wordt verkocht) maar het leeft ook echt wel bij playstation bezitters.
Aan de andere kant, als je hoort dat je vrienden met elkaar zitten te spelen met switches, pc's en xboxes, en jij hebt een ps4, dan ga je wellicht voelen dat je verkeerde console hebt gekocht en misschien zelfs overstappen. Dus het kan ook tegen Sony gaan werken.
Dat klopt, maar vooralsnog hebben de meeste mensen een playstation.
Meer dan switches, pc's en xboxes gecombineerd? Dat lijkt me stug.
Dat lijkt me inderdaad niet nee, maar ik ken dan ook niemand die een switch koopt om ermee tegen pc gamers te kunnen en vice versa. Overigens ken ik in mijn omgeving helemaal niemand die een switch heeft en/of overweegt.

Daarnaast is de doelgroep van de switch neem ik aan anders dan die van pc of xbox/ps.

Dus wat ik bedoel is dit: PC gaming is een niche markt en er zijn maar weinig mensen die overwegen om een game pc te kopen als hun vrienden er toevallig ook 1 hebben wat veelal met de hoge kosten te maken heeft. Dus blijft er console over, de meeste mensen hebben (als we het over consoles alleen hebben) een playstation dus is het een logische stap om ook een playstation aan te schaffen als al je vrienden fifa spelen op de playstation.

Ik ben zelf een pc gamer en de console is er alleen voor racegames en mediacenter, maar dit probleem ken ik. Heb zelf een xbox en ken er letterlijk maar 3 die ook een xbox hebben (waarvan 2 geen vrienden van me zijn). Dit maakt ff samen een potje forza doen vrij ingewikkeld. Maar zoals ik al zei ik ben een pc gamer en qua console komt de xbox het meest in de buurt van een windows pc, dus ik stap niet over :P.
Natuurlijk is dat nu nog niet zo, maar als dit cross-play gemeengoed wordt, dan kan dat wel veranderen en daar hebben we het dan ook over.
In de basis kan je zeggen, logisch, het is hun game.

Net als je MMO's bv een steam account moet hebben, fifa een EA account, games op android een google account.
Dat zijn geen directe concurrenten qua hardware. Microsoft wel, dat is nogal een verschil.
Dus dat is een commerciele discussie, ga dat niet lomp wegzetten onder 'blootstellen aan een netwerk dat ze niet controlleren'.
Het is hoe je het bekijkt. Ja, Minecraft is van Microsoft maar wordt ook gepubliceerd op de PS4. De ontwikkelaars van de game zijn een andere tak van Microsoft dan de XBox hardware. Een ontwikkelaar is er veel aan gelegen om zoveel mogelijk te verdienen. Uitbrengen op zoveel mogelijk platformen is daar dus ťťn van.

Als alle platformen crossplay aankunnen behalve de PS4, dan zal er een (beperkte) groep voor kiezen die game te laten liggen voor de PS4. Die kiezen en ander platform of spelen het domweg niet (meer). Dat betekent een verlies aan inkomsten voor ťťn of meer partijen. Commercieel dus niet aantrekkelijk, de poot stijf houden getuigd van eigenwijsheid en/of ego-tripping.

Het non-argument van Sony dat er kinderen spelen en dat zij die moeten beschermen is natuurlijk de grootst mogelijke onzin. alsof binnen de PSN community niet mafklappers zitten. Op PSN zitten ook schreeuwerige figuren met extreem taalgebruik, gasten die uit zijn op raiding en looting in games of gewoon alleen maar lopen te zieken.

Conclusie: Microsoft wil zijn verdienmodel aanpassen om alles via XBox Live abo's te doen om meer inkomsten te genereren. En Sony zegt dat ze dat niet willen want zij hebben als PSPlus. En kennelijk kunnen ze het niet eens worden over de verdeling van inkomsten. Sony be like, al sinds jaar en dag (en ik speel al sinds jaar en dag op Sony consoles).
Ik lees het ook net dan kan ik het enigzins begrijpen vanuit sony's standpunt xbox krijgt er dan aardig wat users bij. Het verklaart alleen niet het rocket lague verhaal.
Heeft niets met XBL te maken.

Sony wilt gewoon niet samenwerken met Microsoft op dit vlak. Microsoft is hun grote concurent.

Microsoft heeft de orginele Xbox in de markt geplaatst met de term "Playstation asskicker" (niet letterlijk, kwam daar wel op neer). Er was destijds zelfs een pers ding waarbij Ballmer zelf gewoon claimde dat het enige bestaansrecht van de Xbox, Sony's dominatie op de console markt was. Nu klopt dat niet helemaal en was dat meer marketing dan de waarheid. Maar toch. Er is/was een enorme vete tussen de 2 console takken van deze bedrijven.

Nu gooien ze het op een commercieel besluit. Wat voornamelijk gewoon te maken zal hebben dat ze bang zijn dat de console markt straks net als de PC markt wordt. Maar mijn vermoeden is ook dat die japanners wat moeite hebben met toegeven. Als ze namelijk met Microsoft in zee gaan, dan geven ze in/toe, en dat betekend -in hun ogen- dat de Playstation verslagen is, ondanks dat ze marktleider zijn.

Wat ook meespeeld, is dat Sony niet meer door een gamer gerunt wordt zoals in het verleden het geval was. Iemand die erg ver ging en veel voor elkaar kreeg binnen de cooperate cultuur van Sony.
Hm als het echt een “gamer” was die aan het roer had gestaan dan hadden we al lang crossplay gehad. Want geen enkele gamer kan mij vertellen wat het belang is om crossplay te blokkeren. En op dat moment is ie dan ook geen gamer, maar ondernemer. Een gamer zou crossplay omarmen en toejuichen.
Toen Ken nog aan het roer stond, was er al crossplay mogelijk op de Playstation. Sony is het dwars gaan zitten toen hij opstapte.
Oh dat wist ik niet.

Maar het is nog steeds “mogelijk” :P alleen de wil is er niet.
Dat is alleen bij Minecraft, aangezien dat van Microsoft is, maar niet bij Rocket League
Waar is parental control dan voor? Dat is toch juist iets om te gebruiken om controle te houden voor mensen die daar behoefte aan hebben? Ook vreemd om dan wel Rocket League PC + PS4 toe te staan, maar niet X1 + PS4 of Switch + PS4 terwijl de rest wel onderling kan.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 14 juni 2017 19:06]

Sony ziet geen winst hierin en daarom doen zij niet mee, waarom zou je iemand die een Xbox heeft RL laten spelen met iemand op de PS4? Als ze het niet toelaten is de kans dat de persoon in kwestie een PS4 koopt groter.

Alleen snijdt Sony zichzelf hier mee in de vingers.
Euh hoe dan is die kans om een ps4 te gaan kopen dan groter? Want als ik dus multiplatform multiplayer een pre vind dan ga ik naar pc of Xbox en niet naar een ps4, immers het gaat om titels die op alle platformen zijn dus over een exclusive hebben we het al niet

Daarbij vind Sony dat zij geen controle hebben over de online omgevingen van de andere partijen waarin dan de jonge spelers geconfronteerd kunnen worden met eventuele kwetsender dingen, daarintegen geldt dat ook voor de andere partijen maar alle partijen houden een vrij strikt beleid dus ook die opmerking slaat kant noch wal, uiteindelijk draait het om geld, licenties en investeringen die ze waarschijnlijk niet willen doen.
Euh hoe dan is die kans om een ps4 te gaan kopen dan groter?
Omdat de PS4 groter marktaandeel heeft momenteel (zie artikel van gisteren, 60 miljoen PS4's verkocht tov 33 miljoen Xbox Ones), dus als mijn vrienden al een PS4 hebben, ben je meer geneigd om ook een PS4 te kopen om met ze te kunnen meespelen.

Als er multiplatform bestond zou ik best ook een Xbox kunnen kopen, en alsnog met mijn vrienden op PS4 spelen. De dominante speler op de markt heeft er baat bij om multiplayer gesloten te houden.

Sony probeert dus zijn dominante positie deze generatie uit te buiten. Of anders gesteld: ze hebben er enkel bij te verliezen als multiplayer cross platform zou worden.
Ja nu wel. En volgende generatie denkt piep you Sony. MS hete i Come kan ik tenminsten ook met mijn PC vrienden spelen.

En wereldwijde verkoop is niet interessant. Europa verkoop wel. Dan wel westerse landen verkoop is wat er toe doet. Als MS 20miljeon in de VS/Europa heeft verkocht en 13 in AziŽ. En Sony 16 in VS/eu en 50 in AziŽ is het voor ons nog steeds interessanter om een Xbox te kopen.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 14 juni 2017 19:54]

Ik snap je, maar met Pc en Ps4 gaat juist wel. Het is alleen niet ps4 met xbox en switch.
Oke dat lees ik niet in het artikel van Tweakers terug.
Klopt, is niet duidelijk vermeld. In de reacties kun je het wel lezen en ook in oudere berichten van rocket league, portal etc
Oke bedank voor de opheldering.
Ik snap je punt, maar laat ons eerlijk zijn. Volgende generatie is iedereen dit al lang vergeten. Consumenten hebben een kort geheugen.
Als je het het laatste half jaar veranderen wel. Als je dagelijks mee geconfronteerd wordt tot de dag dat je een nieuwe koopt zullen de meeste iets veder kijken. En dit punt zal mag ik hopen ook aangekaart worden bij reviews.
dus omdat het marktaandeel nu groter is blijft dat een argument om aan te nemen dat je dat maar blijft omdat mensen nu eenmaal voor je merk hebben gekozen.

Ik snap dat je je dominantie positie wilt uitbuiten, maar in dit geval gaat dit ze klandizie kosten.

Sowieso bestaat multiplatform al, gezien het succes van Forza Horizon 3 en Gears 4, kan ik prima op PC tegen Xbox One gebruikers spelen.
Ik denk niet dat het ze klanten gaat kosten. Integendeel, ze willen net NOG meer marktaandeel verwerven, door erop te gokken dat de vrienden van degenen die nu al een PS4 hebben dan OOK een PS4 gaan kopen. Hey, waar spelen mijn vrienden? PS4? Dat moet ik ook hebben.

Dat Xbox en Nintendo dan sympathieker zijn doordat ze cross platform aanbieden, daar heb ik niks aan als al mijn vrienden al lekker samen spelen op PS4. Dus op korte termijn gaat het ze zeker geen klanten kosten.

Misschien dat mensen volgende generatie (binnen aantal jaar) even gaan nadenken, hey, misschien beter Xbox of Nintendo deze keer. Maar laat ons eerlijk zijn, de meeste consumenten hebben niet zo'n lang geheugen. Tegen dan is deze hele discussie al lang vergeten.

De enigen waarvoor dit een slechte zaak is is ironisch genoeg net Xbox en Nintendo bezitters, want zij kunnen niet samenspelen met de grote groep PS4 gebruikers. PS4 gebruikers vinden heus wel genoeg vrienden, want zij zijn de meest verkochte console.
Het marktaandeel Xbox vs PS mag dan nu in het voordeel van PS uitvallen, maar je moet het in dit geval zien als Xbox+PC+Switch vs PS en er gaan in de toekomst veeeeel Switches verkocht worden. Dan is het marktaandeel van PS plotseling een heel stuk kleiner
Omdat Sony waarschijnlijk denkt dat iedereen met zijn vrienden wil spelen, ik denk alleen dat dit Sony de kop kost en dat Xbox volgend jaar weer 1ste staat in de console markt. Sony blijft ook flink achter met Minecraft, Microsoft wil eigenlijke een soort van re-release doen met Minecraft (nieuwe servers, backbone etc.) Sony blijft echter de oude versie van Minecraft houden omdat ze niet mee willen werken. Zelfde geld met Playstation Now wat natuurlijk gewoon een waardeloze dienst is vergeleken met de backwards compatibility van Xbox
Prima als ze hierin geen winst zien, maar het blijft slechte PR. MS is eindelijk overstag dus kunnen ze niet meer achter blijven.
Sony's motto is ''for the players''

reden genoeg
For The payers?
Die uitleg slaat inderdaad nergens op. Ook al heeft Sony een reden om cross-play te weigeren (zie mijn comment hierboven), door met zo'n onzin te reageren jaag je je klanten nog wat meer op stang.
Ik heb gister nog op mn pc tegen ps4 spelers in rocket league gespeeld. Stopt dat bij dezen?

[Reactie gewijzigd door Lamith op 14 juni 2017 19:01]

gaat puur om andere consoles dus bijvoorbeeld Xbox One en de Nintendo Switch.

Laatste paar dagen komt het steeds vaker in de nieuws dat bijvoorbeeld Rocket League en Minecraft crossplatform worden tussen zo goed als alles alleen steeds geen PS4.

En dan komen ze met deze onzin ''we moeten de kinderen beschermen''....als je kinderen echt wil beschermen dan moet je eerder stoppen met pc crossplatform en alleen maar Nintendo toe staan.
En dan komen ze met deze onzin ''we moeten de kinderen beschermen''....als je kinderen echt wil beschermen dan moet je eerder stoppen met pc crossplatform en alleen maar Nintendo toe staan.
Uiteraard is dat een nep bliksemafleider om ook op de andere platforms in een kwaad daglicht te stellen, want hij heeft zelf al aangegeven dat het een commerciele discussie is.
M.a.w. als de zak geld groot genoeg is, dan doen ze ook gewoon mee.
Daarnaast, die consoles hebben allemaal ook parental control, maar rept hij niet over.
Waarschijnlijk zitten er flinke kosten in het linken van de online omgevingen. Sony wil blijkbaar niet "for The players" die kosten maken. Bovendien zou je altijd nog de strijd kunnen hebben wie de controle krijgt over party systemen en andere vrienden services.

Het kan ook zijn dat psn gebouwd is zonder ooit rekening te houden voor iets als dit. Waar Microsoft dat waarschijnlijk wel gebouwd heeft. Psn is vrij oud al en het kan zo zijn dat de netwerk stack een tering zooitje is waardoor er gigantische investeringen gedaan moeten worden.
argumenten die je nu aanhaal klinkt logisch totdat je besef dat het wel mogelijk is tussen de PS4 en PC.

Het kan volgens de developer van Rocket Leauge niet zo moeilijk zijn, want als vanuit hun kant is het dus zo gedaan blijkbaar. Alleen Sony moet eff blijkbaar op een ja zeggen (letterlijk).

we could flip a switch very similar to that, only it’s more dramatic.\
Read more at http://www.playstationlif...ague/#PXbELYI8rL1I77Uv.99
Ah, dat verklaart het dan. Bedankt voor je reactie :) Eens met je laatste toevoeging, maar media beheerst de wereld momenteel.
Dus verklaren dat ze het gewoonweg doen omdat ze anders bang zijn de strijd te verliezen, zal nog meer schade berokkenen.
Waarom kan ffxiv dan wel pc en ps4? :>
Van PC en PS4 zijn genoeg voorbeelden te vinden. Dit maakt het excuus alleen maar gekker :P

Het probleem is PS4 met Xbox One of Switch.
Tja inderdaad, zie mijn reactie hierboven: ze hebben enkel marktaandeel te verliezen bij crossplatform multiplayer met Xbox of Nintendo.

Sony is jammer genoeg een beetje anti-consument aan het doen sinds de launch van de PS4. Tijdens de launchperiode was PS4 de meest 'spelervriendelijke', terwijl Microsoft met allerlei ideeen op de proppen kwam zoals altijd online zijn en geen tweedehands games kunnen draaien.

Inmiddels zijn de rollen volledig omgedraaid: Microsoft heeft de ene na de andere beslissing genomen die beter is voor de consument (altijd online weg, backwards compatibility met vele games voor Xbox 360, de nieuwe online subscription service voor 'gratis' games, ze geven nu ook games weg met een Xbox Live account (en betere games dan Sony ook), en hebben zopas backwards compatibility aangekondigd met de originele Xbox. etc. etc.

Jammer dat Sony zich weer ontpopt tot het arrogante bedrijf dat ze waren bij de launch van de PS3: Backwards compatibility? Dat gebruikt toch niemand, dixit Sony vorige week. Crossplatform multiplay? Nee hoor, veel te gevaarlijk voor de kindertjes 8)7

[Reactie gewijzigd door lazershark op 14 juni 2017 19:41]

Ik vind het eerlijk gezegd gecharcheerd om nu te zeggen dat Sony de klantonvriendelijke partij is, en een paar jaar terug MS. Alle bedrijven denken vanuit commercieel oogpunt, en met de consumenten als het hen uitkomt. MS heeft een paar beslissingen onder druk teruggedraaid, iets wat ik niet schaar onder het klantvriendelijk opereren by the way.

De keuzes van beide bedrijven zijn te billijken als je naar hun positie in de markt kijkt. Weeg de plussen en minnen af en kies gewoon de console waar jij je het meest mee kan indenticiferen ( vooral. qua games. Van het 'spelervriendelijke' moet je vooral niet te veel verwachten.
Je kunt wel zeggen dat MS beter luistert naar zn klanten dan Sony.
Xbox insider zijn, luisteren naar de community. Daarin kan Sony wel verbeteren.
Nou denk dat de kritiek op MS wel velen malen groter was bij de introductie van de Xbox en ze gewoon wel moesten omdat veel spelers overstapte naar een andere console. Maar nu gaat het om een beperkte groep die voornamelijk online tegen anderen spelen. Maar voor het grootste gedeelte van de users die dit niet doen (zoals ik) boeit het totaal niet.
Eigenlijk heb ik het niet over de introductie. Dat is al jaren terug. Als ik zie hoe er NU naar de community wordt geluisterd doet MS dat gewoon beter. In Retrospectief was het idee van Microsoft wat mij betreft ook dikke prima. Ik heb 6 dvdgames terwijl ik over de 100 digitale games heb.
Dat is denk ik indirect een gevolg van het ontbreken van input van de gebruiker in het ontwerpproces van de Xbone. Daar heeft MS toen veel kansen laten liggen, terwijl Sony veel meer populaire implementaties 'at launch' had die uiteindelijk voor Sony goede verkoopresultaten hebben opgeleverd.
En uiteindelijk zal dit Sony alleen maar klanten gaan kosten denk ik. Als Xbox en Nintendo doorgaan met het ondersteunen van cross-platform gaming dan zou ik alleen daarom al liever voor hen kiezen. Het ligt er maar net aan hoe cross-platform gaming zich gaat ontpoppen maar als Sony zich er stug buiten houdt dan zijn zij de enigen die verliezen.
Jaa inderdaad lekker rocket league in native 4K spelen op je xbox One x :+

Ondertussen speel ik alle nintendo AAA games op mijn switch (zelda, mario etc.)

En alle AAA games op mijn PS4 (uncharted, horizen etc.)
Sony is heel regelmatig anti-consumer en heeft dat al vele malen geuit. Ze hebben misschien poeslief gedaan tijdens de PS3 generatie, maar dat is niet hoe ze zich meestal gedragen. Zie bijvoorbeeld rootkits op CD's en de meest uiteenlopende propietary formats (ATRAC om maar iets te noemen).

Dat gezegd hebbende, Sony is niet de enige met dit soort praktijken.
Goed om te lezen... De laatste keer dat ik een PS4 controller in handen had bij schoonfamilie had ik al zo'n idee...

In plaats van dat consoles in het gebruik aantrekkelijk zijn voor een niet bezitter, stoten ze me keer op keer af. Nu ben ik ook verwend, maar goed...

Had het idee dat nu consoles zogenaamd iets dichter bij de PC komen kwa kunnen, het misschien tijd was voor meer crossplay titels, maar helaas, ik zat ernaast.

Thnx voor de update ;)
Aan de ene kant logisch. Hoeveel mensen spelen nog oude games? Gamers wachten eerder op Remakes Dan een oud spel.
Of Portal 2: PS3 co-op met PC :)
alleen tussen PC en PS4 maar niet bijvoorbeeld PS4 en XBox One of Switch.

Het kan natuurlijk wel alleen Sony vergeet zijn motto eff.
Een mogelijke verklaring is dat Microsoft eiste dat er voor cross-buy moet ingelogd worden met een Xbox Live account:

http://m.neogaf.com/showthread.php?t=1391640

Het lijkt me redelijk logisch dat Sony er niet om staat te springen dat hun klanten een account aanmaken bij de concurrentie, zeker aangezien Microsoft het succes van hun game divisie uitdrukt aan de hand van het aantal maandelijks actieve gebruikers.

Is dit anti-consumer? Toch wel. Maar ik vraag me af of Microsoft cross-play zou toelaten op de Xbox als je voor die game met een psn account zou moeten inloggen.
Ik denk dat Microsoft de touwtjes in handen wilt nemen en je te verplichten om een XBL account te gebruiken. Dan begrijp ik Sony volkomen en blijf zo ver mogelijk van hun. Ze hebben genoeg eigen content en kennis om het op meerdere systemen te plaatsen. PSnow was zo'n oplossing helaas niks van geworden
We hebben een contract met deze mensen die bij ons online gaan, dat we voor ze zorgen en dat ze in de door PlayStation gecontroleerd universum zitten. Kinderen blootstellen aan externe invloeden die we niet kunnen beheren of controleren, is iets waar we diep over na moeten denken."

Ja op de Playstation heb ik nog nooit iemand ziektes horen roepen of bedreigingen gehad :+ heel gecontroleerd allemaal _/-\o_
Als je iemand daar voor 'rapporteerd' krijgt ie wel een waarschuwing vanuit Sony met het risico op een ban, ze proberen er dus echt wel wat aan te doen. :)
Dat gebeurt ook gewoon bij de andere 2 diensten dus is geen argument.
Maarja, een beetje fatsoenlijk platform controleert hier gewoon automatisch op zonder dat er een rapportage van een andere speller moet komen.
Ik zie het nut gewoon niet van Cross platform.. Leuk dat je een groter bereik hebt qua spelers maar ik heb nog nooit in een game zonder spelers gezeten. Daarnaast zie ik altijd mensen die met elkaar bevriend zijn ook vrijwel altijd dezelfde console hebben gekocht om zo met elkaar te spelen.
Microsoft heeft cross-play momenteel gewoon nodig om een voldoende grote online community op te bouwen voor de games op het xbox platform. Vooral op pc is dit een probleem, de pc community voor uwp games uit de Windows Store is zo goed als onbestaande.
Wat een nonsens. Een userbase van 30 miljoen is meer dan groot genoeg voor een online community. Zelfs de online community voor Mario Kart 8 DL is groot genoeg terwijl de Switch net 3 miljoen keer is verkocht. De userbase voor de Windows store lijkt me ook meer dan groot genoeg maar daarover zie ik graag concrete getallen van je.
De userbase voor de Windows Store is zo goed als onbestaande op pc. Concrete getallen geeft Microsoft niet vrij, maar op de forums van uwp-exclusieve games klagen de gebruikers reeds sinds de release dat de online community morsdood is:

Halo Wars DE

Halo Wars 2

Gears of War 4

Call of Duty

Gears of War Ultimate Edition

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 15 juni 2017 09:53]

Daarmee lijkt het een discussie over geld te zijn, al draagt Ryan ook een ethisch punt aan. "We moeten ons goed bewust zijn van onze verantwoordelijkheid tegenover onze gebruikers. Minecraft, de mensen die dat spelen hebben alle leeftijden, maar veel zijn erg jong. We hebben een contract met deze mensen die bij ons online gaan, dat we voor ze zorgen en dat ze in de door PlayStation gecontroleerd universum zitten. Kinderen blootstellen aan externe invloeden die we niet kunnen beheren of controleren, is iets waar we diep over na moeten denken."

Zou Ryan niet om zijn eigen gezwets moeten lachen? Als ze echt zo met de kinderen begaan zijn voorspel ik bij deze dat de Playstation de eerste console wordt waar je je voortaan moet identificeren op wat voor manier dan ook, zodat de PS bepaalt of je oud genoeg bent voor de game die je wilt spelen. Ben je pas 12? Jammer, geen BF1 of CoD voor jou.
Zelfde als dat EA Access ook als bescherming niet op de PS4 beschikbaar is.

For the players. Maar alleen als het Sony uitkomt.
Dit is natuurlijk nonsens. De PlayStation heeft gewoon parental control, wat wil zeggen dat je als ouder/beheerder ervoor kunt zorgen dat er een leeftijdsrestrictie kan worden aangezet en je daardoor niet alle games kunt spelen. Heeft niets te maken met kunnen liegen over hoe oud je bent.
Heel erg benieuwd of Sony over een aantal jaar met hun consoles populair en nog een rol speelt.

Microsoft is bezig met alles aan het samensmelten, crossplay, anywhere program en backwardscompatibility.
De ps4 verkoopt al maanden 2 tot zelfs 3 keer zoveel dan de Xbone. Wat denk je zelf? :)
Momenteel ja, maar verwacht niet dat dit in de toekomst zo blijft.
Waarom denk je dat? De xbox consoles geraken buiten de VS en de UK nauwelijks verkocht. Het gros van de pc-gamers weigert om de Windows Store te gebruiken. Ik zie de komende jaren weinig veranderen hoor..
De PS4 & Xbox One waren voor mij persoonlijk een zeer grote teleurstelling o.a omdat beide consoles nogsteeds niet instaat waren om FHD@60fps constant te produceren, echter was de PS4 de betere van de 2.

Maar het was beide verre van "Next Gen"

Echter na de vele verbeteringen van de X1 software, komst van de X1S en veel krachtige X1X lijkt Microsoft het juiste pad weer te hebben gevonden.

Daarnaast lijkt de strategie van Microsoft waarbij Windows samen gesmolten wordt tot een unified OS op termijn ook zeer interessant.

UWP is helaas nog niet op het gewenste niveau maar er wordt hard aan gewerkt. We zijn daar nu nog niet maar het komt wel steeds dichterbij.

Ook komt daar dus bij dat je eerder aangeschafte games en content dus gewoon blijven werken, dus niet geheel waardeloos worden.

Het enige wat Sony uiteindelijk te bieden heeft is Exclusives en ik denk niet dat dat op termijn houdbaar is, dit hebben we eerder al gezien tussen de PS3-X360.

Het blijft natuurlijk speculatie, kan er ook helemaal naast zitten.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 15 juni 2017 23:29]

De xbox X zal eind dit jaar inderdaad de meest krachtige console zijn. Maar de kans is groot dat Sony in 2018 de ps5 aankondigt, die ongetwijfeld weer krachtiger zal zijn dan de X. Ik denk dat dat weinig zal veranderen hoor.

Consoles lijken liever in te zetten op hogere resolutie dan een hogere framerate. Destiny en de nieuwe AC zullen ook op de X beperkt zijn tot 30fps. Jammer eigenlijk, want in shooters en actiegames is een hogere framerate een enorme meerwaarde. Ik game dan ook voornamelijk op pc met een 144hz monitor.

Uwp moet inderdaad nog sterk verbeteren (lees: zo open worden dan win32 zodat we onbeperkt kunnen modden en tweaken), maar Microsoft moet ook stoppen met console praktijken door te trekken naar pc. Hun games in de Windows Store kosten maar liefst §69.99, en als er al eens grote kortingen zijn dan heb je Gold nodig. Nog vťťl werk dus.
Het lijkt dat we een sort pc tactiek gaan volgen en niet meer "Next Gen" stappen krijgen maar tijd zal het ons leren.

Digital purchases via Microsoft zijn inderdaad bizar duur.
Klopt. Maar Sony doet hetzelfde met de ps4 pro. Op dit moment heeft Sony het nadeel dat ze geen BC kunnen bieden omdat de cell cpu bijzonder moeilijk te emuleren is op een x86 systeem. Maar aangezien toekomstige ps consoles vermoedelijk x86 zullen blijven, is dit een eenmalig probleem.

Daarnaast is het merk Playstation gewoon te sterk in Europa en Japan.
Vertaling, we zijn bang dat mensen dan minder reden hebben om bij ons te blijven zodat ze met hun vriendjes kunnen spelen, want als ze weg gaan dan raakt ons dat in de commercie?
Dus ja, commerciele reden ja...
Dit is natuurlijk hypocriet gelul, aangezien crossplay met de pc wel kan. Telleurstellend dat Sony z'n eigen speler de keuze geeft.
Hoezo is het hypocriet gelul? Ze zeggen toch niet dat het niet technisch mogelijk, in tegendeel, ze geven zelfs gewoon toe dat het een commerciŽle reden heeft.
Ik ben het er niet mee eens maar ik snap het wel, deze wereld is ju eenmaal eentje waarin concurrentie het grootste deel bepaalt van wat er op een console gebeurt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*