Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

World of Warcraft: Shadowlands verschijnt 27 oktober

Blizzard brengt de World of Warcraft-uitbreiding Shadowlands op 27 oktober aanstaande uit. Dat heeft de ontwikkelstudio donderdag tijdens het Gamescom Opening Night Live-evenement aangekondigd.

World of Warcraft: Shadowlands verschijnt om twaalf uur in de nacht van 26 tot 27 oktober Nederlandse tijd, maakt Blizzard op zijn introductiepagina bekend. Blizzard laat de aankondiging gepaard gaan met de publicatie van een nieuwe trailervideo.

Shadowlands is de achtste uitbreiding van World of Warcraft en brengt nieuwe facties, dungeons en raids naar het spel. Daarnaast zijn er de nieuwe zones Revendreth, Ardenweald, Maldraxxus en Bastion, waar zich verschillende machtige Covenant-wezens bevinden, met als laatste zone The Maw.

Eind vorig jaar publiceerde Tweakers een preview van World of Warcraft: Shadowlands.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

27-08-2020 • 21:17

93 Linkedin

Reacties (93)

Wijzig sortering
Praat mij even bij. Endgame boss in BfA was N’Zoth, een van de Old Gods. Hoeveel machtiger moet end game content worden om dat te kunnen overtreffen? Gaan de ‘normale mensen’ weer een God verslaan of waar gaat het verhaal (qua end boss) nu naar toe?

Ik heb nog tot 120 geleveld, maar geen enkele raid meegemaakt. Geen idee hoe ‘sterk’ NZoth is/was. Is Sylvanas machtiger en wordt zij nu de end boss?

[Reactie gewijzigd door Sjeefr op 27 augustus 2020 21:50]

C'thun is ook een van de old gods en deze stamt uit de vanilla game.
Een lineaire structuur door middel van hiërarchische indeling naar ''kracht'' is niet van toepassing in WOW aan de hand van storytelling.
Ik weet het niet precies. Maar de sfeer van de eerste dungeons hoe saai ze ook waren er eigenlijk nooit echt terug gekomen.

De eerste keer nefarian was echt wow wat gebeurt hier.

In alle andere dungeons heb ik dat veel minder gehad.

Weet iemand eigenlijk hoe vanilla vs retail nu is?
Retail v.s. Classic zal altijd een discussie blijven die erg persoonlijk is. Classic laat echter wel zien dat het 'oude' WoW nog zeer populair is. Echter laat het ook de gebrekken zien van toen, voor een hedendaagse WoW speler is het vaak gewoon te makkelijk.

Bij Classic zit veel van de moeilijkheid in de tijd die iets kost, bijvoorbeeld levelen duurt veel langer dan in retail, maar echt veel moeilijker is het niet, tenzij je op Retail in full enchanted heirlooms gaat blasten, dan is Retail leveling wel een stuk makkelijker.

Ik speel; nu een jaar classic weer en hoewel ik me geweldig vermaak met de oude gameplay moet ik wel zeggen dat vooral de raids veel te makkelijk zijn, mogelijk dat Naxx daar nog wat aan gaat veranderen. Maar bijv. one wipe counter in AQ40 (en dan speel ik in een zeer casual guild, o.a. geen consume / worldbuff verplichtingen e.d.

Skeram - One shot
Bug Trio - One shot
Sartura - One shot
Fankriss - One shot
Huhuran - 2 wipes
Twins - 4 wipes
C'thun - 3 wipes

Viscidus en Ouro nog niet geprobeerd daar het einde raid tijd was, mogelijk dat Viscidus nog wat moeilijkheid kan brengen.

Classic is echt enorm leuk om te doen, maar er is logischerwijs wel relatief weinig content vergeleken met retail en de end game content valt wat tegen qua moeilijkheid.
Hmmm,

Ik ben al lang gestopt met WoW, maar ik kan mij wel niet totaal vinden in het feit dat het vroeger makkelijker was ?

het feit dat het niet meer leuk was voor mij was dat het juist te makkelijk werd,
ik vermoed wel dat de nieuwe "classic" servers wel niet echt de moeilijkheid hebben van de echte vanilla ?

Ik weet nog dat we na met 40man 4+ maanden te wipen op de EERSTE BOSS van Blackwing Lair (ja inderdaad volharding :) ) Toen die eindelijk eens neerging dat was fantastisch en op dat moment waren we denk ik de 2de of 3de guild op onze server die dat deed en denk de 30ste of zo europese guild,

daarna was het bijna bij elke patch/expansion dat ze alles maar makkelijker en makkelijker maakte om meer "casual" players te lokken , wat in mijn opinie het juist minder leuk maakte voor de "oude" spelers.
Volgens Blizzard is Classic qua tuning een 1 op 1 kopie van Vanilla, zij hebben de data en dat zal dus ook wel kloppen.

Het probleem is echter dat 15 jaar geleden we die content deden als onervaren spelers die vaak geen weet hadden hoe het spel nu daadwerkelijk optimaal gespeeld moest worden. Nui 15 jaar laten en dus met 15 jaar ervaring is dat wel anders, van iedere class is gewoon exact bekend wat "optimaal" is in elke situatie, alleen dat al maar het een stuk makkelijker dan 15 jaar geleden.

Verder is het een fabeltje dat content steeds makkelijker is geworden naarmate de expansions uitkwamen. Wat je wel ziet dat dat Blizzard aan de onderkant makkelijkere content heeft toegevoegd, denk aan LFG dungeons, LFR Raid, normal en heroic raids en later nog mythic erbij en dat soort zaken, waardoor de lower end content inderdaad steeds makkelijker is geworden. Kijk je echter naar de lastigste content in de game is dat alleen maar moeilijker en moeilijker geworden. Iedere expansion weer zijn de raids weer van een hoger niveau. Raids van nu zijn qua lastigheid niet te vergelijken met Vanilla.

Als ik een raid als Molten Core of BWL in zou moeten schatten qua lastigheid dan zou dat denk ik tussen LFR raid en normal inzitten, AQ is dan net wat lastiger dan MC en BWL en zal tegen normaal aanschurken in vergelijking met retail WoW en Naxx zal hopelijk in vergelijking wat lastiger zijn dan normal.
Verder is het een fabeltje ...dan ben jij de enige!!!
Het is te simpel geworden....rede,omdat meer mensen liepen te miepen { teveel rep te lang lvlen ENZ...}

Als jij dit niet ziet als { Verder is het een fabeltje dat content steeds makkelijker } Dan heb jij duidelijk onder 1 steen gelegen.
Maar daar heb ik het dus niet over, en geef ik zelfs aan in mijn post, bepaalde zaken zijn inderdaad makkelijker geworden om de instap voor de casual speler makkelijker te maken. De high end content (raid, dungeons e.d.) zijn echter vele malen lastiger dan voorheen en worden iedere expansion lastiger.

Als je dat niet ziet, dan ben toch echt jij degene die onder een steen heeft gelegen, als je niet meer gespeeld hebt de laatste expansions, zoek maar eens wat footage op van Kil'Jaeden Mythic, Archimonde Mythic, Uunat Mythic, N'zoth Mythic e.d. En vergelijk dat bijvoorbeeld eens met Classic bosses, een wereld van verschil in lastigheid, en niet in het voordeel van Classic.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 28 augustus 2020 21:01]

lol ik speel en nog steeds vanaf het begin.
en over dat mythic gebeuren,heb je 1 punt{ moet ook mythics anders was het allang naar de knoppe met wow }

Mythic is niet voor iedereen......Voor Pro en diehards.

Er zit niet voor niks LFR in.

[Reactie gewijzigd door noway op 28 augustus 2020 22:06]

Zelfs high end is een lachertje, Ik zat in een Guild (master zelfs er van) die het midden hield tussen Casual en hardcore. En als wij gingen raiden hadden we toch echt nauwelijks moeite met de content. Binnen de kortste keren hadden we meeste bosses wel op one shot staan.

Nu zal ik ook eerlijk zeggen dat ik na MoP niet meer gespeeld heb, De uitdaging was voor mij compleet weg, servers waren sociaal zo dood als een pier. Dus alles daarna met mythic zal misschien wel veel meer uitdagender geweest zijn, geen idee. Tot en met Mists is dat toch zeker niet aan de orde geweest.
Ben het met je eens. Je went aan de mechanics. Ook games worden sneller. Als je terug naar classic gaat is dat te merken. De sfeer is zeker tof. Bijna allemaal wat onschuldiger dan nu.

Ik heb sinds beta WoW gespeeld en gestopt na WOTLK en nu sinds een half jaartje weer terug. Ik geniet we weer van alle storylines. Maar mijn favoriet was WOTLK. Ik denk dat ze met Shadowlands (ook omdat het vee betrekking daarop heeft) een hit scoren weer. Legion heb ik tijdens mijn half jaar ook gespeeld weer. En die vind ik ook erg prettig.

Naxxramas was in de tijd erg moeilijk. Ik speelde bij de #13 guild van EU toen. En het was ècht hard-core. Geen setjes verzamelen, geen augmented abilities, gewoon slim zijn en alles juist doen. 40 man is ook echt lastig te coördineren.

AQ was we leuk maar veel lopen. C’thun was we makkelijk als je het truukje kende. Satura was stiekem nog best pittig als je geen getunede groepen had. Ik heb met mijn kalme persoonlijkheid nog een ragequit gehad toen ;)

BWL was erg leuk, zelfs nog als pala getanked pre-patch voordat we een taunt en avengers shield e.d hadden. Brings back memories.

Het is niet echt makkelijker geworden vind ik als ik terug kijk. Maar, er zijn we abilities bijgekomen wat fouten meer toelaat. Stats zijn lastiger, en ben veel meer afhankelijk van de extra gear abilities (zoals corruption, azerite, en zo de shadowlands,..). Nu is er we een soort recept voor de beste, ik hoop stiekem dat zometeen alles wat vrijer is waardoor we weer wat character building hebben. Dat lijkt me wel tof :Y)
Ik zou altijd graag een versie hebben waarbij raids erbij komen in classic stijl, maar dan moderne mechanics.

Waarbij mensen net zo vaak wipen als op VEAL in het verleden. Bijvoorbeeld ook maar 3 of 5 pogingen per dag.

Levelcap naar 62, dit zorgt ervoor dat je net wat sterker wordt en de casuals de oude raids (hoewel je zelf al zegt dat die makkelijk zijn) nog beter aankunnen.

Dan heb je maar 2 extra punten. Misschien niet eens een extra hoofd talent, gewoon 2 extra in de huidige tree.
Als het je enkel om het raiden gaat dan kun je denk ik beter retail spelen, de raids zijn gewoon echt top notch. Ik weet niet of een mix van classic en retail dat zou kunnen verbeteren. Zeker voor raiders is retail nog zeker een zeer goede game.

Wipen op Vael gebeurt ook in Classic wel, al snap ik niet direct de "fuss" rondom Vael, ja je wiped er makkelijk op, maar 15 jaar geleden was om een of andere reden maar een 7 wipe boss voor ons. Dat herinner ik me nog zeer goed omdat iedereen het had over guildkiller Vael e.d. en wij waren er zo langs.

Razorgore was 15 jaar geleden echt een stuk lastiger voor ons dan Vael.
Tjsah, het verbaast me niets.

Toen ik nog Vanilla speelde was het al een uitdaging om bijv 40 man te vinden. En zeker 40 man die de tactics wist, of zijn/haar class tot in de details kende. Tegenwordig is er al zo veel info te verzamelen dat het wel een stuk makkelijker wordt gemaakt.

Ik weet niet of het kan maar speelt me nu met Addons etc?

Destijds hadden we geen PTR (wat imo Retail erg verpest) of Addons, alleen je standaard bars.
Toen heette het nog gewoon Beta... Hoe heeft in jouw ogen PTR retail verpest?
Voor mij is retail meer verpest door Dungeon Finder wat nooit cross realm had moeten zijn, heeft een hoop sociale interactie weggehaald.
Nou, omdat men test met de raids en content. We weten bijv. nu al welke questchains er zijn en hoe je bepaalde bazen kunt verslaan. Ik heb de beta maar eventjes gespeeld maar ik kan me niet herinneren dat daar endgame content in zat. Vroeger was het zelf meer uitzoeken hoe je een baas het beste kunt verslaan. Het gevoel dat je een baas voor de eerste keer ziet en nog geen idee wat je moet doen en er met een groepje mensen er achter komt wat de beste tactiek is. Dat is voor mij avontuur en wat me trekt naar een (MMO)RPG game.

Een ander voorbeeld : https://www.polygon.com/2...ngi-world-first-level-120.
Nu moet iedereen het zelf weten maar ik kan de lol er niet in vinden als je zo snel door de content heen vliegt, bij een officiële release. Als bijv in een PTR niet alles uitgekauwd kan worden maar echt puur testen (geen fx glitches, geen npc's die in de lucht lopen en dat soort geneuzel), dan zou je dit soort trucjes niet meer kunnen doen, wat in mijn ogen een game te goede komt.
Weet iemand eigenlijk hoe vanilla vs retail nu is?
Dat is niet te vergelijken. Vanilla was nieuw en onbekend en toen was het leuk, nu (Classic) is het erg saai en super makkelijk en er is weinig te doen.

Retail is wat dat betreft een stuk leuker en er is veel meer te doen, het is een stuk levendiger en steeds nieuwe content.

(Ik speel WoW al sinds 2006 onafgebroken)
Is erg persoonlijk. Vind retail echt helemaal niks en classic al sinds launch fantastisch.

Check wel altijd even de nieuwe expansions, maar verzuip al snel in lfr / daily bs. Ben benieuwd naar shadowlands, moet nog even een main class kiezen :9
Ik kan dit beamen. Ik was altijd erg fan van Retail, heb er aardig wat uren in zitten maar op ten duur vond ik het saai en ben ik gestopt.
Ik heb het opnieuw opgepakt bij WoD expansion, kon mij niet boeien. Wederom opgepakt bij BfA, toen nog een half jaartje gespeeld ofzo, maar op 1 of andere manier houd het mij niet vast.

Classic speel ik vanaf het begin en dat vind ik echt helemaal te gek!
Call me crazy, maar je hebt de slechtste tijden gekozen om te spelen.
Legion had je waarschijnlijk wat langer gehouden ;).
Ik heb elke expansion wel eventjes gespeeld, want "call me crazy", ik kocht nog wel steeds elke expansion en gaf het dan weer een kans.
Dus ook Legion heb ik even gespeeld en toen heb ik gekozen voor een Demon Hunter, erg verfrissende class (destijds), het gliden vond ik erg vermakelijk maar ook toen ging het mij op 1 of andere manier vervelen.
Wederom ga ik Shadowlands ook proberen, samen met 2 maatjes dus ik ben benieuwd wat het mij dit keer brengt...
Idem, uiteindelijk vind ik de vele content in nieuwe expansions niet de content die mij interesseert.
Classic vond ik geweldig, ben er enkel mee gestopt omdat ik er te veel ongezonde uren in stak en vaste dagen vrijhouden om te raiden mij niet meer uit kwam.

In Classic heb je 10x meer dat sociale aspect waarbij veel mensen elkaar (leren) kennen op de realm.
In retail denk ik niet dat ik buiten de guild ook maar 1 iemand kende of leerde kennen. En dat is nu net hetgene wat een MMORPG goed maakt... Een community op 1 realm en niet als een battle royale game queuen en in een rondje met 99 andere random dudes belanden.

Maar uiteraard verschillen smaken zeker, dus keur het niet af als je retail stukken beter vindt. Bepaalde aspecten zijn ook gewoonweg beter :)
Helaas zit dat sociale toch minder in Classic. Ik denk dat het daardoor toch wat minder is dan verwacht voor mij.
Ik vond het sociale juist geweldig in Classic, wat een verademing was dat! Ik heb met PUGs in een gebied vele quests gedaan, iemand moest nog een quest die jij al had? Maakt niet uit, doen we ff. Opeens was Questen weer leuk, en veel minder een mindless grind.

Helaas wel gestopt met Classic. Had het nog graag gespeeld, alleen 12.50 EUR elke maand aftikken vond ik niet meer in verhouding met de weinige uren die ik het spel speelde. Want anders dan 15 jaar geleden heb ik nu niet meer ongelimiteerd de tijd om WoW te spelen.
Mee eens, alle strategies zijn tot in de puntjes uitgewerkt en bekend.

Vergeet ook niet dat alles nu tuned/debugged en aantal stages van nerfs implemented hebben. Toen ik in Vanilla bijna 2 maanden was aan het wipen op C'Thun was ie een groot deel van die tijd unkillable vanwege bugs en overtuning. Pas na 2 patches konden de meeste guilds in de laatste phase komen.

Buiten dat zijn er nu ook veel meer addons die gameplay positief beinvloeden, actions binden op je 7 button mouse etc..
Hoe kan je nu 1 raid met een dung vergelijken?
Nope. Het is al vrij zeker wie de endboss gaat worden.

Daar is hier en hier wat meer over te vinden.

Let op: in alle linkjes staan mogelijke spoilers.

[Reactie gewijzigd door hmmmmmmmmmpffff op 28 augustus 2020 08:10]

We gaan nu een begin maken met de makers van de old gods te ontmoeten. De pantheon is misschien toch niet helemaal wat we dachten dat ze waren.
Tja dat blijft altijd een dingetje, de vorige story overtreffen. N'zoth vond ik zelf 'lastig' maar ik ben een casual player die dit jaar weer begonnen is. LFR is niet heel handig in zo'n geval omdat je mensen treft die niet goed weten hoe het gevecht moet. Achteraf valt het allemaal wel mee, maar ik kan niet oordelen over Mythic/Heroic.

Ik dacht dat de end-boss The Jailor was als ik het goed las.
https://wow.gamepedia.com/Pantheon_of_Death
https://wow.gamepedia.com/First_Ones
-Their power level was described as titan-like.

[Reactie gewijzigd door Azerox op 28 augustus 2020 09:36]

Eerder dan verwacht.
mmm, hopelijk beter dan BfA, Blizzard dont fail me again...

[Reactie gewijzigd door Pablo op 27 augustus 2020 21:34]

ik speel al een tijd de beta en het ziet er echt wel veelbelovend uit. Subjectief natuurlijk.
Ik vond BFA nu ook niet de ramp die er van gemaakt wordt. Minder dan legion beter dan een WOD.
Hmm, op de wow-europe site staat de 26e.....
Let wel, het kan te maken hebben met timezones hé.
Dit is in het verleden wel vaker gebeurd.
Ze kopieëren het altijd van de US kant. Er staat een schematje onder met tijdszones; 4pm 26th in de US = 12am 27e hier.
Heb volgende week drie weken vakantie, helaas te vroeg. :'(

Kan niet wachten tot 27 Okt, dat wordt weer erg veel WoW`en.
Ik toevallig ook, maar misschien beter zo... voor mijn relatie enzo 😂
Ik ook 3 weken na vandaag lol.
Wel jammer had vroeg in het jaar een release rond deze datum gehoopt.
Ach ja, net 27 28 29 en 30 oktober ook maar vrij geregeld.
Stel me niet nog eens teleur, Blizzard.
De beta is zo veelbelovend, dat ik bang ben dat ze het toch weer weten te verpesten, maar we zullen zien.

Hopelijk ook een plottwist met Anduin en Arthas die zijn echte vader blijkt te zijn?
Kom maar op met de add-ons die zijn naam veranderen naar ‘Luke’, dan. :P
Er waren wel wat verhalen over dat queen Tiffin destijds een affaire had met Arthas (gezien de verhalen die er over haar zijn, en Arthas vrij zeker een belangrijke rol zal hebben in de Shadowlands).

En dat daaruit een kind is verwekt, waarvan Varian niet weet dat Anduin dus Arthas zijn zoon is.
Kijk simpelweg eens naar de gezichtsbouw van Anduin en Arthas, en kijk naar de class van Anduin. (Varian was een Warrior, Tiffin is helaas niet echt over bekend wat haar class was)
Ik mis een beetje het 'oude' Warcraft zoals Warcraft 2 of 3.
Beetje 'minen' , legertje opbouwen en dan vechten.
Ik speel nog wekelijks Red Alert . . .
Je beschrijft nu een Strategy game.
World of Warcraft is een MMO RPG, dus deze 2 vergelijken gaat niet helemaal op.

Als je een Strategy game wilt spelen, moet je er ook 1 uitkiezen, lijkt mij :D
Warcraft 2 en 3 waren strategy games ;)
Ja, dat zeg ik toch opk ? :)
Vet! Daar gaan we weer :)
Nou ik zal het m'n klanten laten weten dat ik vanaf 27 oktober een maand niet beschikbaar ben.
Pre-patch zal er dan ook snel aankomen, snel ff mn rogue naar 120 😆
Hoezo snel? Levelen met prepatch/SL gaat een stuk sneller dan nu 't geval is.
Dat is niet helemaal het geval. Nu is er een exp buff die straks bij de prepatch vervalt.
Daarbij komt dat het nieuwe levelen nog niet met de pre-patch meekomt (zover ik weet).
Dus gewoon nu nog ff de beuk erin
De level squish komt al met de prepatch.
En mensen levelen in beta/PTR nu al in zo'n 20 uur.
Changes aan de wereld en gameplay etc komen altijd met de prepatch
Gaat idd meer om de extra xp buff die er nu is ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True