Steelseries introduceert Sensei Ten-gamemuis met 18.000 dpi voor 80 euro

Steelseries heeft een nieuwe muis aangekondigd ter ere van het tienjarig jubileum van de Sensei-serie. De muis heeft een vernieuwde TrueMove Pro-sensor met een maximale cpi van 18.000 en is vanaf nu te koop voor zo'n tachtig euro.

De Steelseries Sensei-muizen zijn gebaseerd op de Steelseries Xai, die in 2009 werd uitgebracht. Dat is inmiddels tien jaar geleden en Steelseries viert dit jubileum met de release van de Sensei Ten. De Sensei-muizen van Steelseries staan bekend om het ambidextere ontwerp, waardoor de muizen door zowel links- als rechtshandigen kunnen worden gebruikt.

De Sensei Ten maakt gebruik van een optische TrueMove Pro-sensor. Deze sensor is gemaakt in samenwerking met PixArt, de fabrikant van onder andere de high-end PWM3389-sensor. De TrueMove Pro ondersteunt maximaal 18.000cpi, wat gelijkstaat aan 18.000dpi. De sensor heeft een maximale volgsnelheid van 450 inch per seconde, een maximale acceleratie van 50G en een polling rate van 1000Hz. De fabrikant heeft daarnaast de sensor zo afgesteld dat gekantelde bewegingen niet leiden tot onjuiste cursorbewegingen.

De muis heeft een grootte van 126x62mm en weegt 92g exclusief de kabel. De Sensei Ten heeft een rubberen kabel die twee meter lang is en bevat twee zones met rgb-verlichting. Deze leds worden aangestuurd via de software van Steelseries. De muis maakt gebruik van Steelseries' eigen mechanische switches die tot zestig miljoen muisklikken meegaan. Vroeger maakte het bedrijf gebruik van zwaardere Huano-switches, terwijl enkele Steelseries-muizen, zoals de Rival 310, switches van Omron bevatten. Sinds 2016 voorziet Steelseries sommige muizen van zijn eigen switches.

De Sensei Ten is vanaf nu verkrijgbaar in de webshop van Steelseries. Wellicht wordt de muis later ook aangeboden in andere webshops. De muis kost 79,99 euro.

Steelseries Sensei TenSteelseries Sensei TenSteelseries Sensei Ten

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

02-10-2019 • 10:25

52

Reacties (52)

52
52
32
6
0
14
Wijzig sortering
18000 DPI....

Betekent dat, dat als je je muis een centimeter beweegt, dat je dan 3 schermen verder bent?
Nee. Het betekent dat de muis 18.000 posities per inch beweging kan constateren. Het is aan de software (game, Windows, etc.) om dit om te zetten in pixels beweging.
En als je die verhouding 1 op 1 hebt staan dan beweeg je met 1cm de cursor inderdaad over ~3 schermen.

Anyway, wat ik altijd doe aangezien muisgevoeligheid in iedere game anders is is dat ik in een first person shooter game de muis richt op een object en dan een 360 graden draai maak door de muis opzij te schuiven langs een lineaal. Wanneer ik de gevoeligheid afstel dat het in iedere game de zelfde afstand in cm over mijn muismat is dan is de gevoeligheid van de muis in iedere game gelijk.
Sorry dat kan ik mij niet visualiseren.
360 graden draaien door langs een rechte lijn (de liniaal) voor te bewegen?
De viewport in een first person view game wordt 360° gedraaid door de muis van links naar rechts te bewegen. De afstand die hiervoor op de muismat afgelegd wordt is een getal in cm/360 wat eenvoudig vergeleken kan worden tussen games, spelers en verschillende hardware met verschillende instellingen.
Je kijkt in het spel naar een object bijvoorbeeld een lantaarnpaal. Je beweegt je muis uitsuitend horizontaal, net zo lang tot je een heel rondje hebt gedraaid en weer naar de lantaarnpaal kijkt. Dan kijk je op de meetlat die onder je muis ligt hoeveel cm de muis is verplaatst. Bijvoorbeeld 20 centimeter

Door de mouse sensivity in de game settings (van elke game) zodanig aan te passen dat je met een muisafstand van 20 cm precies 360 graden draait in-game, kun je ervoor zorgen dat elke game ongeveer dezelfde muis'gevoeligheid' heeft.
Thanks voor de tip. Heb hier nog nooit aan gedacht. Al doe ik de meeste shooters nog steeds op gevoel instellen. Kost soms wat potjes en deaths om het goed te krijgen, maar raak de instellingen daarna nooit meer aan.
Nee, 18000 cpi = counts per inch. Een inch wordt dus opgedeeld in 18000 gedeelten, of 1/18000e van een inch. Meer precisie dus.
[edit]meer gevoeligheid dus.
CPI vs DPI: What Do They Mean?
Counts Per Inch or CPI is used to refer to the number of steps the mouse will report when it moves one inch. It basically refers to the sensitivity of the mouse, used to determine how much distance the mouse covers on the screen related to the physical movement of the mouse.

Dots Per Inch or DPI, on the other hand, is a measure of spatial printing or video dot density. It signifies the number of individual dots that can be placed in a line within the span of one inch. In other words, DPI is used to describe the resolution number of dots per inch in a digital print. It also refers to the printing resolution of a hard copy print dot gain.
bronhttps://beebom.com/cpi-vs-dpi/

Ik weet niet of de claim in het artikel dat 18000 cpi gelijk staat aan 18000dpi wel opgaat...

[Reactie gewijzigd door kevlar01 op 23 juli 2024 01:55]

AuteurAverageNL Nieuwsredacteur @kevlar012 oktober 2019 10:53
Steelseries zelf schrijft het volgende:
Simply put, CPI is an acronym for Counts Per Inch, and often mislabeled as DPI, or Dots Per Inch. In other words, with a CPI setting of 800, a one-inch movement of your mouse moves your cursor 800 pixels.
Dpi is volgens Steelseries een onjuiste term, maar ze meten beide dezelfde specificatie, namelijk het aantal pixels die de cursor aflegt per inch. Zie ook WindowsCentral en deze video van Techquickie.

In het artikel van Beebom staat hetzelfde:
Essentially, what companies refer to as DPI is the same as CPI. In this case, SteelSeries have just set the DPI (read CPI) steps as per their own choice.

[Reactie gewijzigd door AverageNL op 23 juli 2024 01:55]

Het aantal pixels dat de cursor daadwerkelijk aflegt is afhankelijk van de cursorsnelheid instelling in windows of in een game.
AuteurAverageNL Nieuwsredacteur @webster2 oktober 2019 11:01
Je hebt gelijk, maar dat neemt niet weg dat de cpi/dpi van een muis wordt gemeten middels het aantal pixels dat de cursor aflegt per bewogen inch. Dit is hoe de sensor zelf deze bewegingen meet. In de praktijk zal dit zoals je zegt inderdaad afwijken, afhankelijk van de instellingen in Windows.

[Reactie gewijzigd door AverageNL op 23 juli 2024 01:55]

DPI is Dots per inch, ik kan me niet voorstellen dat je dat wilt gebruiken, maar er zijn helden onder ons die dat fijn vinden op een hoge snelheid.
Anoniem: 599181 @Ossi2 oktober 2019 12:24
Er zijn al lang veel muizen boven de 10 000dpi, het is meer om te tonen hoe sterk hun sensor is ipv het echt te gebruiken. "The dpi wars"

Bvb mijn G502 kan 16000dpi aan waar ik de volle 400 van gebruik.
Tijdens gamen heb ik mijn muis op 1600dpi staan, voor mij snel genoeg. Voor professionele gamers zou dit waarschijnlijk veels te laag zijn. Maar ik kom er niet helemaal bij waarom je 18k dpi zou willen. Iemand?
professionele gamers spelen juist op lage dpi, meestal 800 of lager.. in combinatie met een lage sensitivity en de "Mouse Fix" om acceleratie uit te zetten. hoger is helemaal niet beter, integendeel, professionele gamers gebruiken liever hun hele mousepad ipv een paar centimeter
professionele gamers gebruiken liever hun hele mousepad ipv een paar centimeter

Maar ze draaien vaak hun toetsenbord 90 graden naar rechts, zodat ze meer ruimte voor hun muis hebben.
Niet 90 graden, maar wel gedraaid zodat er meer ruimte is om je muis te bewegen, onze armen zijn niet oneindig lang.
Anoniem: 979365 @WokeBroke2 oktober 2019 11:01
dat heb ik nog nooit gezien....wel bij dj's die de draaitafel een kwart slag draaien om met scratchen de arm niet te raken.
Kijk maar een willekeurige CSGO major game, zie je altijd wel 1 of meerdere spelers hun toetsenbord in een flinke hoek gebruiken.
Maar ze draaien vaak hun toetsenbord 90 graden naar rechts, zodat ze meer ruimte voor hun muis hebben.
20 jaar lanparty ervaring, en dat ik heb ik nog werkelijk nooit gezien.
Marketing, kijk is hoe veel DPI deze muis heeft ?! Beetje megapixel verhaal.
Daarnaast, 1600 dpi is prima toch ? CS pro's spelen vaak ook met 800-1600 dpi en gooien dan ingame sense bijvoorbeeld op 0,5 zodat edpi op 800 zit oid.
Ligt aan de game. In CS:GO is het in de proscene lange tijd gebruikelijk geweest om zo rond de 400-800 dpi te spelen.

Waarom je met 18kdpi wilt spelen, is mij ook een raadsel. Niemand kan zulke precieze spierbewegingen uitvoeren, tenzij je je ingame sensitivity op 0 hebt staan oid.
Professionele gamers spelen juist op lage DPI, omdat precisie en consistency stukken belangrijker is dan om de 2 seconden een pirouette kunnen maken met de snelheid van het licht.

De DPI van de top 5 CS:GO spelers van 2018 (HLTV) is gemiddeld 400, de sensitivity verschilt per speler, maar de meest gebruikte DPI is 400 met 800 als een not-so-close second.
Klopt niet helemaal wat je zegt. Meer precisie in games kan je alleen bereiken door de mouse sensitivity te verhogen en tegelijkertijd de in-game sensitivity te verlagen. De game kan dankzij de hogere input granularity makkelijker de bewegingen naar de game engine toe interpoleren.

Ga maar eens een test doen met 400 dpi en hoge ingame sens, vs 4000 dpi en hele lage ingame sens, en dit terwijl de algehele 360/cm gelijk blijft.

Hier zie je dat optie 1. veel meer pixels skipt met dezelfde movement speed als optie 2.

Waarom gebruiken 'Pros' dan zulke lage dpi? Gewenning? Veel pro's weten helemaal niet de technische achtergrond en waar ze mogelijk een paar procent benefit kunnen krijgen.

Ze zijn gewoon goed, omdat ze goed zijn. (En omdat ze gesponsoord en gehyped worden, maar dat is iets voor een andere discussie)
Ik doelde op precisie in de zin dat pros een relatief lage eDPI gebruiken (DPI*sens), daar dat wij mensen geen robots zijn en dezelfde flick met de muis niet met 100% consistentie uit zullen kunnen voeren, waardoor we meer aangewezen zijn op kleinere aanpassingen door vaker de crosshair "alvast klaar" te hebben staan waar de enemy vandaan zal komen.

Dit is precisie in de context van e-sports, en dan met name CS:GO. Ik geef je gelijk dat een lagere DPI daar niet bij zal helpen omdat het pixels over slaat, maar in de praktijk merk je daar relatief weinig van, doordat dat niet is waar het tijdens de match om zal draaien. Dat maakt jouw statement niet minder waar, en je hebt verder gewoon gelijk :), als de pros volledig rationeel zouden zijn dan zouden ze ook met een hogere DPI spelen, maar ze gebruiken wat ze kennen en fijn vinden, en de grootste skill increase bereik je dan ook gewoon met spelen met een "fatsoenlijke" setup, in combinatie met een heleboel uur erin pompen.
meeste pro's spelen tussen 800 en 1200 dpi
Het kan aan mij liggen hoor, maar volgens mij is zo'n belachelijk hoge DPI puur een marketingstunt, want ik kan me niet voorstellen dat iemand daadwerkelijk de muis zal gaan gebruiken op de maximale DPI, want dan ben je 4 schermen verder als je je muis een tikje geeft.
Nee je kunt ook gewoon door middel van de instellingen in je OS of in een spel de cursor minder pixels laten bewegen. Hogere sensitiviteit is strikt beter, je verhoogt gewoon de precisie.

[Als reactie op hieronder: ja, 'liegen' kan altijd. Ik bedoel natuurlijk dat een daadwerkelijk gehaalde hogere resolutie altijd beter is.]

[Reactie gewijzigd door Jefrey Lijffijt op 23 juli 2024 01:55]

Dat een 18000dpi sensor beter is dan bvb een 16000dpi sensor klopt ook wel niet altijd. De chip die de berekening doet erachter is ook belangrijk
De 3389 past vanaf ~1800 dpi smoothing toe en dat is volgens mij het geval bij alle top optische sensoren op het moment. Hoger is echt niet altijd beter.
Ik heb liever een paar duimknoppen meer dan belachelijke (D|C)PI waardes...
De Sensei heeft aan beide kanten van de muis twee extra knoppen. Dus twee 'duimknoppen' en twee 'pinkknoppen'. :? Ook te zien op de screenshots.
Hm. dat had ik gemist op de foto's.

Als die los te configureren zijn (en niet een mirror zijn voor linkshandigen) zou dat wel kunnen werken.
Beter dan knoppen voor/achter het scrollwiel IMO.
zit me al tijdje suf te zoeken naar een mmo muis voor linkshandigen waar je XX aantal knoppen hebt aan een kant maar bestaat gewoon nietmeer sinds razer is gestopt.
Ow. dat is jammer. ik ben erg blij met mijn (rechtshandige) Razer MMO muis. (maar niet voor shooters)
'pinkknoppen' of duimknoppen voor linkshandigen?
Leuk ding, maar heeft deze een 'freeroll' of een 'tick' scrollwheel?
Als het eenzelfde muis is als voorgaande Sensei's, zal deze muis een 'tick' scrollwheel hebben.
Hmm dat zou betekenen dat mijn muis al 10 jaar oud is ? Stevig dingetje dan toch wel.. Altijd steelseries muizen gehad met wisselend succes. Niet zozeer qua ontwerp, maar wel qua software. De ikari had een usb bug waardoor hij soms niet werd opgepakt bij het opstarten. En ook bij mijn sensei gebeurt dat na een bsod nog wel eens. Maar verder een fijne muis, die wellicht inderdaad eens aan vervanging toe is. Maar de knoppen werken nog steeds prima, ondanks veelvuldig gebruik.
Heb 4 steelseries muizen hier in huis, Sensei MLG, Rival 310, Rival 600 en een Rival 100... 3 daarvan hebben problemen met de schakelaars.... Ze gebruiken gewoon troep switches. Heb de switches in the Sensei moeten vervangen door Omrons na krap een jaar nu heeft mijn Rival 600 er ook last van. En de Rival 310 valt soms weg en dan moet ik de muis opnieuw aansluiten om hem weer tot leven te wekken.

Allemaal heel erg leuke verhalen van Steelseries over Esports BLABLABLA maar de kwaliteit is gewoon minimaal.

Ben overgestapt op de nieuwe Zowie ECB1 (niet A of B ) en bevalt tot nu toe heel goed. voelt veel degelijker aan dan die plastic troep van Steelseries. En voor kantoor heb ik een Microsoft IntelliMouse Pro gekocht. Iets meer dan helft van de prijs van de de Zowie en ook erg goed. Voelt allemaal kwalitatief beter dan elk Steelseries product dat ik heb gehad.

Ik gebruikte Steelseries omdat ik een Steelseries keyboard in mijn lapotop had zitten en niet NOG een extra stuk software op laptop wilde hebben draaien. Maar ik ben blij dat ik niet meer achterom hoef te kijken. Wat een drama producten.

[Reactie gewijzigd door Cidious op 23 juli 2024 01:55]

De Rival 310 gebruikt Omron switches. Was dat die 1 van de 4 die geen problemen had met de switches?
Nope die begint nu ook te zeuren met inconsistente kliks. Ik zal hem eens openhalen en kijken welke switches gebruikt zijn. Naast de de brakke switches heeft deze Rival 310 dus ook last van disconnects waarbij ik hem moet loskoppelen en weer moet inpluggen om hem weer aan de gang de krijgen. Had een switch tussen de USB kabel gezet om dit sneller te doen wanneer dit gebeurde. Eens per dag ofzo. Blij dat ik van die meuk af ben. Voor mij na 6 steelseries producten geen steelseries meer! Had hiervoor ook nog een Sensei 300 (ben het nummer even kwijt) die ook binnen een jaar overleed en niet meer wilde starten. Ik dacht dat ik gewoon ongelukkig was. En gaf ze kans op kans om tegendeel te bewijzen maar kwaliteit bij dit bedrijf bungelt ergens onderaan de ladder. Belangrijker is roepen hoe de hele esports industrie steelseries gebruikt en 18K dpi... Blijkbaar. Mijn advies. Stay away.
Als rechts-handige speler laat ik deze ook maar weer links liggen. De rechter duim-buttons gaan me in de weg zitten. Vreselijk irritant.
Geen Steelseries meer voor mij. Toen na enkele jaren het scrollwiel van mijn Xai brak, weigerden ze deze te vervangen, want buiten garantie. Zelfs terwijl er veel soortgelijke gevallen waren. Ik werd vrolijk doorverwezen naar hun webshop. Het was een fijne muis, maar met zulke service...
Raar om een bedrijf te laten vallen omdat ze geen coulance geven voor een dagelijks gebruikt product. Dat is geen recht of zo.
Tja, je koopt een vrij duur product, dat vervolgens binnen relatief korte termijn stuk gaat. Aan het aantal klachten te zien is het niet de eerste keer dat dit voorkomt en lijkt het dus een fabrieksprobleem. Ook is het product gewoon normaal gebruikt.

Vervolgens gaat de klantenservice moeilijk doen over het opsturen van een klein en simpel te vervangen onderdeel. Je had ook iemand een langdurige klant kunnen maken en veel positieve mond op mond reclame kunnen genereren.

Over dat recht valt ook nog wel te discussiëren, aangezien een premium muis van > 60 euro echt wel wat jaren mee mag gaan en niet na 3 jaar stuk. En mocht dat niet zo zijn, mag je als consument nog gewoon kiezen waar je je spullen koopt.
Dan wordt het eindelijk tijd om m'n sensei raw in te ruilen voor dit model.
Beetje jammer dat ik twee weken geleden mijn Sensei Raw heb vervangen door een Corsair M55...
Aan de andere kant: De M55 past beter bij mijn K70.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.