Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Steelseries onthult muis met sensor die bewegingen detecteert bij optillen

Steelseries heeft de Rival 600-muis geïntroduceerd op de CES-beurs in Las Vegas. De gamemuis bevat twee sensoren waarbij één sensor speciaal is bedoeld om de muisbewegingen te tracken die worden gemaakt als het invoerapparaat loskomt van de muismat.

Het zogeheten TrueMove3+-systeem in de muis bestaat uit twee sensoren, waarbij de tweede optische sensor specifiek is bedoeld voor het detecteren van het optillen van de muis. De sensor is in staat om het optillen van de muis te detecteren als deze 0,5 tot maximaal 2mm loskomt van het oppervlak. Het is ook mogelijk om dit precies in te stellen, zodat het past bij de specifieke stijl en voorkeuren van een gebruiker. De reguliere sensor in de muis die de normale muisbewegingen detecteert, is een 12.000dpi-exemplaar van Pixart, dat ook in de Steelseries Sensei 310 en Rival 310 zit.

De Rival 600 kan wat het gewicht betreft worden aangepast; via kleine gewichtjes aan de zijkant kan de 96g wegende muis worden verzwaard tot 124g. De muis heeft siliconen onderdelen aan de zijkant voor extra grip, beschikt over instelbare rgb-leds en komt alleen uit voor rechtshandigen. De linker- en rechtermuiskop zouden een levensduur van zestig miljoen clicks hebben. De Rival 600 is nu beschikbaar via de website van de fabrikant en krijgt een prijs van negentig euro.

 

Door

Nieuwsredacteur

57 Linkedin Google+

Reacties (57)

Wijzig sortering
Het artikel hier op tweakers geeft het idee dat de muis ook in lucht bewegingen detecteert wat ie dus juist niet doet. De 2e sensor is om te detecteren of de muis opgetild wordt om zo met een hogere precisie te kunnen voorkomen dat je muis bewegingen detecteert. Hierdoor heb je dus minder vaak dat de muis wat pixels verspringt dan bij andere muizen (als ik de product pagina moet geloven)
Dit dus, mensen denken dus dat je juist hiermee in de lucht ook kan bewegen maar dat is totaal niet de bedoeling.

Het uiteindelijk idee is het volgende in wat meer detail en tevens ook gewoon op de product pagina te zien is dat als je je muis optilt en weer neer zet dat je muis zo min mogelijk verschuift, de sensor heeft gedetecteerd dat je even in de lucht hing dus dat je hem ook zometeen weer neer zet waar de sensor dan zo laag mogelijk in ze DPI gaat en zodra het weer op je bureau/muismat staat dan ga je weer terug naar je eigen ingestelde DPI wat vaak gewoon lekker rap is voor de FPS gamer. Probeer maar eens met je muis na een optil actie niet te laten verspringen van van ze plaats op het scherm waardoor je een stuk in je aim zou moeten aanpassen wil je die ene headshot kunnen maken. Of het echt zo erg als op de productpagina beweert met andere muizen betwijfel ik maarja zoiets heet marketing.

Enige wat ik wel lijk te missen is de precission aim knop... zou je vast kunnen instellen door de software maar als je dan toch een muis maakt op esports... waarom geen precision aim button en wat extra marketing op de website als... deze muis is de complete ultimate gamer muis met alle features!

Tevens zou je met een precission aim knopje ook heel ver kunnen komen voor dit effect wat deze muis nu automatisch voor je doet.

Geef wat goede esport gamers zo'n muis uit mom van sponsoring en andere spelers gaan het ook kopen want esport gamer X zegt dat het echt veel beter is dan ze vorige muis. :P

EDIT: big typos

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 10 januari 2018 13:15]

Volgens mij doet mijn Roccat Pure Color (red) dit ook al aan de hand van een stukje extra calibratie die je in de software kan doen om het oppervlakte te detecteren, en dit zonder extra "speciale" sensor.
Dat kan, ik heb maar 1 muis en wat oudere, geen legio aan ze. Dus ik weet echt niet wat en welke muis voor special features precies heeft. Mijn focus ligt ook niet bij FPS muizen maar bij MMO muizen waar de meeste kriebels bij krijgen van de 6-12 knoppen aan de zijkant.

Maar dit is gewoon goed kijken wat je krijgt, wat is er op de markt en een conclussie trekken. Dan zou je toch zien dat je niet persé deze muis nodig hebt indien je een precission aim toets hebt. Dat was meer de context van het hele verhaal.

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 10 januari 2018 15:02]

Dit is het, en hier had het artikel ook wel wat dieper op in mogen gaan zodat we hier niet 30 comments hebben die zich af vragen waarom je een muis wil die in de lucht de beweging die je net naar rechts hebt gemaakt op de muismat, in de lucht ongedaan gaat maken.

Als je je huidige muis licht optilt, en dan hebben we het echt over die 2mm tot misschien een halve cm afhankelijk van je muismat/muis. En je beweegt met je muis, dan beweegt je muis ook op het scherm. Om dit te voorkomen detecteert deze muis dat hij is opgetild en beweegt hij niet meer op het scherm.
En ik maar denken dat dit een briljante feature is voor een game waar je grondvoertuig ook kan vliegen…
Dit wil je toch juist niet in shooters? :+
Het detecteren of je muis opgetild wordt wil je juist wel.
Ik kan mijn muis op een hoogte van schatting 4mm nog laten bewegen, juist door dit kleine beetje zorg je voor een minder accuraat gevoel bij intensief gebruik.
Natuurlijk heeft de gemiddelde gamer dit al opgevangen in zijn muscle memory, maar toch is het een interessante en nuttige functie voor iemand die graag alles wil kunnen regelen.
Mijn Zowie EC2 doet het niet op een normale tafel (harde ondergrond). Er moet een muismat onder om hem te laten tracken. Dan heb je dus geen nog niet eens één millimeter. Ik vond het bizar! Geen last van verder, want zo'n muis gebruik je eigenlijk alleen in combinatie met een muismat.
Ik meen dat het te maken heeft met de reflectiviteit van je tafel, jaren lang bij mijn ouders zonder muismat gewerkt op een onbewerkte houten tafel.
Nu woon ik op me zelf en heb ik een goedkope ikea tafel wat van dat vezel gedrukt hout met een plastic (licht spiegelende) afwerklaag is, zonder muismat doet mijn muis het gewoon totaal niet.
Dat dacht ik eerst ook. Ik ken nog wel de verhalen van mensen die hun muis terugbrachten naar de winkel omdat hij het niet deed. Bleek later dat ze op een glazen tafel wilde muizen.

Maar goed, op meerdere ondergronden geprobeerd, zowel een witte tafel, als een teakhouten tafel, als een zwart aanrechtblad, hij werkt echt alleen op een muismat.
Pro-gamers die fps-games spelen schijnen heel regelmatig hun muis heel licht op te tillen, mede omdat ze met een lage gevoeligheid spelen. Deze tweede sensor zal misschien niet direct voor de gemiddelde casual gamer heel interessant zijn, maar voor pro's wellicht wel.
Ik speel zelf ook op een redelijk hoog niveau counter strike.Hierbij maak ik gebruik van een erg lage sensitivity en DPI maar juist wanneer ik de muis optil wil ik dat de muis niks detecteerd. Stel ik zou 170 graden naar rechts moeten draaien. Mijn muismat houd op en ik til de muis op om hem weer aan de linker kant te krijgen. Dat zou betekenen met deze sensor dat ik mijn eerste beweging teniet doe. Niet echt handig lijkt mij
Natuurlijk niet. De actie van het optillen doet weinig met huidige muizen (behalve een kleine afwijking produceren). Jouw doel is om de beweging naar rechts voort te zetten. Daarvoor hoeft een muis niet te detecteren dat hij door de lucht naar links is gegaan, en dat registreert hij ook helemaal niet. Ook deze muis doet dat niet. Het gaat echter om die kleine afwijking bij het optillen en neerzetten die voorkomen wordt met deze muis.
/OT
Hoeveel muismat lengtes heb je dan nodig om rond te draaien? Je wilt juist toch snel kunnen keren?

Wat ik dan zou doen is een hogere gevoeligheid en DPI om het snel te maken, maar voor aim mouse button 4 (zijkant) instellen als een DPI switch en bij release van M4 weer de oude snelle DPI pakt.
Met een hogere DPI ben je minder precies omdat je sneller over je doelwit heengaat en je kan ook geen kleine aanpassingen doen. Met een lage DPI kan je wel kleine aanpassingen doen in je aim waardoor je dus preciezer bent.
Waarom leg je iets uit wat ik al begrijp? Ik zeg toch M4 DPI switch voor aim? Mijn vraag aan @KevinT was juist waarom hij daar niet voor heeft gekozen, want rap rond kijken is minstens net zo belangrijk.
Met een hogere DPI ben je minder precies omdat je sneller over je doelwit heengaat en je kan ook geen kleine aanpassingen doen. Met een lage DPI kan je wel kleine aanpassingen doen in je aim waardoor je dus preciezer bent.
Met een hoge DPI gecombineerd met een lagere sensitivity ben je juist preciezer dan andersom.

Je hebt namelijk meer 'muispixels' in dezelfde afstand die je met de muis aflegt, dus op iemand richten die met een lage DPI precies tussen twee pixels in zit gaat nu wel. Je moet daardoor wel compenseren zodat je in-game even veel afstand aflegt als je met een lagere DPI zou doen.

Als je de sensitivity niet omlaag zet dan gaat je muis gewoon harder per centimeter die je er fysiek mee beweegt. ;)
Iedereen snapt exact wat er bedoelt word... maar niet waar het over gaat...

Als ik om 180 graden rond te draaien 6x mijn muis moet oppakken en aan de andere kant van mijn mat neer moet leggen, ben ik zeker al 100x dood... daarom een HOGE DPI voor ronddraaien zodat je met een beweging van ca 3cm achter je kijkt, daarna je "precicion aim"-knop indrukken voor je headshot lineup... or just git gud and play instagib Unreal Tournament GOTY (of 2k4) /Quake 3 (Team) Arena @ full speed and just learn to clickandgib... Zoals ik en mijn oude clan altijd op hoog niveau speelden ten tijde van Campzone 2005.

[Reactie gewijzigd door michelstreurman op 10 januari 2018 13:14]

Zit die 'precision aim' knop in het spel dan gebonden aan verlagen van de muisgevoeligheid?

Want de DPI van je muis verlagen lijkt me nu niet een heel goed idee, dan kun je wel mooi naar dat headshot toe mikken, maar dan mik je er óf links langs, óf rechts langs, want ertussenin kun je door de beperkte resolutie van je muis niet komen.

Tenzij de default DPI van je muis natuurlijk al bizar hoog is en je hem nog eens 1 of 2 stappen hoger kan zetten om snel te draaien.

[Reactie gewijzigd door Stoney3K op 10 januari 2018 14:25]

Waarschijnlijk omdat wennen aan een DPI switch vrij veel moeite kost. Hij zou ook een grotere muismat kunnen kopen :+
Als ik het reclamefilmpje goed begrijp is het dus net de bedoeling dat de muis bij optillen niets meer registreert zodat je minder moet corrigeren.

https://www.youtube.com/w...continue=37&v=szoemBc0PDk
Maar door dat regelmatig heel licht optillen, wil je juist een muis met een zo laag mogelijke liftoff-distance, deze sensor heb je in dat geval niets aan, die kan je dan juist instellen dat die hem bij 2 mm wel detecteerd, wat je dus niet wilt, wellicht zijn er bepaalde soorten grips waarin het toepasbaar is maar ik ken ze niet.
is het niet juist dat de muis niet beweegt als je m heel iets optilt omdat je met een lage gevoeligheid niet in 1 keer helemaal rond kunt kijken bijvoorbeeld?
Misschien is de gedachte dat je als je hem optilt (vaak boven 2mm) hij niet detecteert, en als je hem weer neerzet dat hij dan 2mm eerder detecteert, waardoor je sneller door kunt.

Again: speculatie van mijn kant
Bewegen tijdens het neerzetten is dan weer niet zo nauwkeurig. Artikel mag iets uitgebreider.
Heb je dit ergens gelezen of denk je dat? Het lijkt mij juist dat op deze manier misschien het neerzetten juist wel nauwkeuriger gaat, maar dat is slechts mijn idee
Dat denk ik. Als je een muis neerlegt beweegt je cursor ook altijd iets.
Je tilt hem toch alleen op omdat je aan het eind van de muismat/werkomgeving zit? En dan wil je toch juist niet dat hij die beweging ziet?
dat is wat die sensor ook doet denk ik, normaal kan de cursor nog iets bewegen als je een paar mm boven het oppervlakte zit. in dit geval wordt het bewegen dan geblokkeerd denk ik.
Misschien dat dan juist even de game stopt en weer doorgaat als je de muis neerlegt.
game stopt? hoe bedoel je dat?
Dat de game even pauzeert.
Niet alleen, een muis die net een paar millimeter boven de mat 'zweeft' omdat je hem vasthoudt heeft minder wrijving dan eentje die op de mat rust. En als je heel precies wil richten dan kan dat verschil maken, omdat je door de statische wrijving heen moet duwen als je je muis in beweging wil zetten, en je daardoor meer kracht moet zetten. Dan kan het zijn dat je (letterlijk) je doel voorbij schiet.
En waar is zo'n extra sensor nuttig voor?
Meer features is altijd nuttig...
Net zo nuttig als een 12.000 dpi sensor.
zodat de cursor niet beweegt als je m iets optilt, wat bij normale muizen wel gebeurt.
Corsair m65 pro doet dit ook...
Dit artikel leest echt als een advertentie... '..heeft een ergonomisch ontwerp.' Oh really?

Als er nou nog werd ingegaan op het idee achter deze techniek, maar nee.
Ergonomisch ontwerp is toch een redelijk standaard begrip, betekend volgens mij dat het niet de standaard symmetrische vorm van een muis van een tientje heeft maar naar een hand gevormd is. Om dit nu advertorial te noemen zonder verdere argumenten klinkt als flaimbait
Alleen is dit een hoekig ontwerp en dat is dus allesbehalve ergonomisch.

Leg hem maar eens naast een ouderwetse MX518 en je ziet over welk verschil ik het heb.
Helemaal waar, de term is inhoudsloos. Misschien hadden ze ook gelijk erbij kunnen schrijven dat de muis duurzaam is.

[Reactie gewijzigd door Becquerel op 10 januari 2018 09:44]

De linker- en rechtermuiskop zouden een levensduur van 60 miljoen clicks hebben.
Ideaal voor runescape, mijn Microsoft muis was na 150.000 Kliks op.
Je hebt ze geteld? :P
Dat doet het programmatje mousotron voor je, best geinig om eens bij te houden, net als toetsenbord aanslagen etc
dat heb ik tot nu toe met elke microsoft muis gehad, die waren al binnen een jaar versleten. echt waardeloos
Grappig maar waarom :?
Weer een muisaankondiging. En weer een spuuglelijk ding. :S

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*