×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oculus haalt tijdelijk 35 procent van prijs Rift af

Door , 217 reacties, submitter: Shaidar

Oculus heeft zijn vr-bril Rift met bijbehorende controllers en zeven games in de aanbieding gedaan. Gedurende de zomer betalen klanten 449 in plaats van 708 euro. Daarmee is de Rift nog maar iets duurder dan de PlayStation VR van Sony.

Oculus biedt op de eigen site een bundel aan met de Rift, een Xbox One-controller, twee Oculus Touch-controllers en zeven games: Lucky's Tale, Medium, Toybox, Quill, Dead and Buried, Dragon Front en Robo Recall. Het is voor het eerst dat Oculus zo'n bundel voor deze prijs aanbiedt. Met de aanbieding is de Rift meer dan 35 procent goedkoper dan normaal. De aanbieding duurt zes weken.

Het Facebook-dochterbedrijf biedt de Rift sinds iets meer dan een jaar aan. Bij introductie kostte hij zonder controllers rond de 700 euro. De Touch-controllers kwamen pas eind vorig jaar uit. Vlak voor de introductie van de bundel was de prijs al gedaald tot 708 euro voor de Rift inclusief controllers.

Update, 12:47: In het artikel stond aanvankelijk dat Oculus deze bundel voor het eerst aanbiedt. Dat is onjuist: de Rift met controllers en games was al langer te koop voor een hogere prijs.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

10-07-2017 • 10:28

217 Linkedin Google+

Submitter: Shaidar

Reacties (217)

Wijzig sortering
Het is voor het eerst dat Oculus zo'n bundel aanbiedt
Dit klopt niet. Het is wel voor de eerste keer dat Oculus dit pakket aanbiedt voor deze prijs. Maar deze bundel verkopen ze al een lange tijd. In iedergeval sinds maart want toen kocht ik hetzelfde pakket, alleen toen voor de ¤700.
708 euro, dat vermeld ik ook. Vziw zitten daar geen games bij, alleen de Rift en Touch-controllers. Dat bedoel ik met zo'n bundel :)
Jazeker wel, die hebben er altijd bij gezeten. Alleen voor Luckey's Tale krijg je een code die game krijg je gratis bij de Rift. De rest is sowieso gratis voor Oculus Touch eigenaren. Deze games kun je dus ook claimen als je nu alleen de Touch controller haalt.

Neem maar een kijkje: https://support.oculus.com/help/oculus/370593519948582.
Deze bundel heeft niets meer of minder dan de bundel van ¤708. Het enige nieuws hier is dat het is afgeprijsd.

[Reactie gewijzigd door SacreBleu op 10 juli 2017 12:49]

Then I stand corrected. Heb even een update aan het artikel toegevoegd, dank je wel!
Klopt, sinds de release van de touchcontrols is deze bundel al verkrijgbaar. denk dan ook dat ze de prijs bedoelen, want anders is het wel heel slecht van tweakers.
Is VR nog steeds hot? Ik hoor er de laatste tijd helemaal niks meer over...?
Wat nuttig is om te google'en is de hype cycle.

https://upload.wikimedia....artner_Hype_Cycle.svg.png

Het idee is dat nieuwe producten eerst een technology trigger hebben. Plots word het mogelijk om iets te doen wat daarvoor onmogelijk of te duur was. In het geval van VR was dat het idee om distortion correction in software te doen op smartphone schermen i.p.v. via extreem dure lenzen en extreem kleine schermen.

Daarna heb je de peak of inflated expectations. Iedereen verwacht dat de wereld binnen no-time op de kop staat.

Maar 'kort' daarna merkt men dat die gigantische hoge verwachtingen (nog) niet voldoen aan de realiteit. VR was toch wel flink duur, nieuwe spellen komen gestaag uit, maar gezien de kleine markt is het toch niet direct AAA, etc. Welkom in de trough of disillusionment.

Langzaam aan klim je daar daarna uit via de slope of enlightenment als de realiteit meer gaat passen bij de verwachtingen. Zowel omdat de realiteit beter wordt en omdat de verwachtingen realistischer worden.

Welcome at your final destination. The plateau of productivity. Wat begon als hype wordt is nu een normaal deel van de realiteit.

Volgens Garnter - de bedenker van dit concept - zit VR 'nu' (een jaar geleden kwam hun laatste publicatie uit) aan het begin van de slope of enlightenment en gaat het nog een jaar of 5 a 10 duren voordat het plateu of productivity wordt bereikt. Een beoordeling waar ik me prima in kan vinden als VR enthousiast die de markt nauw volgt.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 10 juli 2017 11:08]

Het is maar de vraag of het echt aanslaat. Dit is natuurlijk een ideale situatie dat men daadwerkelijk VR accepteerd en er mee doorzet.

Echter het kan net zoals 3D gewoon een flater zijn. Ik denk persoonlijk eerder dit. Mezelf en met mij zie ik gewoon niet de toegevoegde waarde in van VR. Ik ga niet met een bril opzitten en al helemaal niet met gloves en meer van dergelijke toeters en bellen. Natuurlijk op Tweakers zal men meer gegadigden vinden maar voor de gemiddelde gamer is dit toch wel een grote (en actieve) stap.
Wat je moet bedenken is dat 3D TV niet 3D TV was maar enkel depth TV. Je bevond je nog steeds niet op een andere plaats, je had enkel een 2D TV met wat diepte. Als jij met je hoofd bewoog bleef het beeld plat (met diepte).

VR is ten eerste al een stap vooruit door een echte 3D TV te kunnen zijn (ouderwetse 3D TV with active position tracking and rendering), maar veel waardevoller dan dat is dat het je volledige beeld kan vullen en daardoor je hoofd ervan kan overtuigen dat je op een andere plaats bent.

Hoe dan ook, mijn advies is meestal gewoon: Probeer het eens per 1 of 2 jaar uit en zie maar wanneer het aan je verwachtingen voldoet. Veel mensen die ik het heb laten zien willen er direct 1 hebben, maar is de prijs nog te duur (450 euro komt meer in de buurt, maar gaming PC blijft duur). En ja, voor sommige mensen zijn de spellen en/of ervaringen gewoon nog niet goed genoeg. Over een jaar of 5 verwacht ik dat het voor praktisch iedereen genoeg meerwaarde zal gaan hebben, maar op dit moment is het inderdaad een kleine groep voor wie het geld het het rechtvaardigd.
Alhoewel de gaming industrie natuurlijk er voor zorgt dat de VR ontwikkeling een stuk sneller verloopt, is het uiteindelijk niet een klein deel van de VR markt?
Ik voorzie in het geval van VR meer praktische toepassingen. Een architect die zijn creatie in VR kan demonstreren, medische toepassingen, biologisch, bouwkunde ect.
Persoonlijk denk ik inderdaad ook dat gaming enkel een klein deel van VR in de toekomst zal beslaan. Maar goed, voor consumenten is het de meest nuttige toepassing totdat we goeie face en body tracking hebben. Het moment dat we die wel hebben verwacht ik persoonlijk de grootste revolutie in VR. Persoonlijk zou ik liever in VR met een foto realistische avatar met iemand spreken terwijl ik die persoon in de ogen kan kijken en het gevoel heb in dezelfde ruimte te zitten, dan dat ik iemand spreek via Skype.

Ik heb een keer met een gepuppeteerde avatar lopen 'praten' (m.a.w. de persoon met wie ik sprak werd niet automatisch getracked, maar bestuurde de avatar via een toetsenbord en muis (alhoewel hoofdbewegingen en ogen automatisch mij volgden op een redelijk natuurlijke manier)) en het bizarre was dat dat serieus echter voelde dan Skype. Dus ja, als we dat menselijke element eenmaal in VR weten te krijgen dan vermoed ik dat op afstand werken van kantoorbanen of met vrienden ontmoeten vanuit het hele land een stuk normaler wordt.
Mijn vraag is:

Hoe kun je dat ooit bereiken als je zo een ding op je hoofd moet zetten ?
Ik zie het niet gebeuren...


Ik zie veel meer in een boxsetup,een soort pashokje met 360 graden (+onder en boven) schermen waar je in gaat staan om te gamen, voila vr gaming ZONDER BRIL.
en zonder gedoe met kabels.....
Hoe kun je dat ooit bereiken als je zo een ding op je hoofd moet zetten ?
Ik zie het niet gebeuren...
Er zijn twee oplossingen die ik tot dusver heb gezien. Je kunt of spier spanning tracken in de wangen in combinatie met een camera gericht op de mond. Hiermee kun je bijna perfecte reconstructies maken, alhoewel op dit moment het calibratie process nog te erg is. De tweede soort oplossing gebruikt infrarood cameras binnen de bril, en normale cameras aan de buitenkant en vult het onzichtbare deel via computermodellen van spieren in. Dit was echter een extreem prototype en werktte een stuk slechter dan de eerste oplossing.
Ik zie veel meer in een boxsetup,een soort pashokje met 360 graden (+onder en boven) schermen waar je in gaat staan om te gamen, voila vr gaming ZONDER BRIL.
en zonder gedoe met kabels....
Probleem 1: Om een 3D beeld te geven moet je zowel 3D schermen gebruiken (<- meestal een bril) + actieve tracking gebruiken om de locatie van het hoofd te zien. Resultaat: Extreem duur.
Probleem 2: Een groot deel van de schermen worden dan niet gebruikt die buiten je zicht zijn. VR brillen houden dezelfde schermen steeds in je zicht en zijn dus een stuk economischer.
Probleem 3: Locomotion systems of andere objecten waarmee je interact (of het nu een controller is of een stoel van een cockpit) zijn plots zichtbaar. Ze moeten dus niet enkel realistisch aanvoelen, maar ook realistisch er uit zien. Resultaat: Extreem duur.

Hoe dan ook, dat is dan ook het hele punt. Die boxsetup van jouw heet CAVE (cave automatic virtual environment). En alhoewel het een geweldige ervaring is en op dit moment hogere resoluties heeft dan consumenten VR, is het ook compleet onbetaalbaar en is de algehele ervaring op genoeg punten zelfs slechter dan consumenten VR.
Hoe dan ook, mijn advies is meestal gewoon: Probeer het eens per 1 of 2 jaar uit en zie maar wanneer het aan je verwachtingen voldoet. Veel mensen die ik het heb laten zien willen er direct 1 hebben, maar is de prijs nog te duur (450 euro komt meer in de buurt, maar gaming PC blijft duur). En ja, voor sommige mensen zijn de spellen en/of ervaringen gewoon nog niet goed genoeg. Over een jaar of 5 verwacht ik dat het voor praktisch iedereen genoeg meerwaarde zal gaan hebben, maar op dit moment is het inderdaad een kleine groep voor wie het geld het het rechtvaardigd.
Ofwel een middagje VR schieten bij een evenementenbedrijf is dan een stuk praktischer. Zie ook: video: De volgende stap in virtual reality: vrij rondlopen in de VR Arcade

Het probleem van VR is, is dat je naast je huidige setup aan spullen nog weer iets moet aanschaffen dat niet perse veel gebruikt gaat worden. VR is tegenwoordig in ieder geval praktisch en aanschafbaar tov vroeger. Daarom denk ik dat projecten als Daydream van Google een hogere penetratiedichtheid krijgt, omdat de aanschafwaarde laag is en iedereen heeft al een smartphone.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 10 juli 2017 12:48]

Zoals ik het zie is VR onvermijdelijk. Er gaat een moment komen waarop de massa het breed omarmd en de impact op de maatschappij zal nog groter zijn dan die van smartphones. Nog groter dan TV zelfs. Het concept om iedere realiteit en fantasie te beleven zonder er fysiek bij te zijn is zo enorm krachtig dat we er uiteindelijk volledig in op zullen gaan.

Daar is wat mij betreft geen enkele vraag over. Wat wel de vraag is, is wanneer. Ik ben oud genoeg om de hype van de jaren 80/begin 90 meegemaakt te hebben. Blokkendozen. Nu hebben we een nieuw opleefmoment.

Ook deze keer gaat het niet lukken. Het is simpelweg nog te slecht uitgevoerd. Maar we komen akelig dichtbij, zeker als je besef dat technologie niet lineair verbeterd, maar exponentieel. Ik schat nog 1 a 2 generaties probeersels, en dan zijn we er.

Jonge mensen die slim zijn: zet vol in op VR development skills, en je zult straks goud verdienen.
Het verschil met toen en nu, is dat VR heel breed gedragen wordt door de industrie. Bijna iedereen is er mee bezig. Weliswaar op kleine schaal vaak, een demotje, een experience, een port. Maar het leeft meer dan ooit.
De grote mainstream doorbraak zal nog wel even duren, maar aan de andere kant, het gaat ook niet meer weg.
Het leeft zeker, maar dan vooral bij de aanbieders, en niet echt bij de afnemers, behalve wat early adapters. Ik ben onlangs met een groepje een VR experience center ingedoken. De ideale setup, volop ruimte, goede tracking, de beste games.

Voor iedereen in de groep een leuk uur. En niet meer dan dat. Niemand was overtuigd dat ze dit nu meteen in huis moeten halen.

Maar wat niet is kan nog komen, we zijn vrij dichtbij denk ik, binnen 10 jaar.
Het zal nog een generatie of 2 klein blijven, zoals je zegt.

Wat je beschrijft, is wel heel Nederlands. Waar in de hele wereld de PSVR maanden lang nauwelijks verkrijgbaar was, lag hij in Nederland gewoon bij de Bart Smit
Datzelfde zie je nu bij de aim controller. Heel de "wereld" klaagt over tekorten, en in Nederland overal te krijgen. Heel eigenaardig.
Wellicht omdat niemand zich eigenlijk realiseert dat je heel veel meer kunt doen dan alleen een uurtje rondrennen (wat thuis overigens als weer lastiger zal gaan :)) en schieten.

Als er bijv. creatievelingen tussen zitten en je verteld hun over Medium, Quill, Tiltbrush of Google blocks vinden ze het wellicht ineens veel interessanter.

Als ze weten dat je met Bigscreen je eigen computer scherm in VR kunt zien en met anderen in 1 room kunt zitten en zo kunt samenwerken of samen gamen of filmpjes kijken vinden ze het wellicht ineens veel interessanter.

etc.etc.
Ruim 20 jaar geleden kon je al VR headsets kopen (Forte Vfx1) die relatief gezien goedkoper is als Oculus en net als Oculus nog lang niet voldoet.

Ik denk zelf ook dat het 5 tot 10 jaar gaat duren voordat er een mainstream betaalbaar en functioneel acceptabel oplossing zal verschijnen.

Weinig mensen die rond de 2500 (inclusief pc) gaan uitgeven om met kabel bundel aan hun hoofd naar pixels te kijken.

Oculus is gewoon valt gewoon tegen alleen als je nog nooit VR hebt ervaren zal je een wow ervaring hebben maar die heb je waarschijnlijk ook met Samsung GearVR en dan ben ke voordeliger draadloos uit en je hebt een telefoon die je voor andere doeleinden kunt gebruiken.
Toch hebben we voor datzelfde geld als die Forte Vfx1 nu wel gigantische stappen gemaakt. Vooral qua framerate en tracking voldoet een Rift of Vive zeker wel. Er zijn nog stappen te maken, dat is waar, maar we komen wel degelijk dichterbij.

Je kan die 2500 beter veranderen in minder dan 1000 als je voor PSVR gaat. Voor een PC oplossing ben je na deze aanbieding voor 1000-1500 meer dan klaar.
De oculus was niet grootste kosten post. Ik vraag me af wat jij voor 1000- 1500 kunt kopen wat voldoet.
Wil je nieuw, dan heb je op dit moment enorm veel last van de mining-hype waardoor videokaarten veel te duur zijn. Ik kan nu heel makkelijk een kaart die niet op voorraad is in mijn wensenlijstje doen pricewatch: Gigabyte AORUS Radeon RX 580 4GB maar laat ik om duidelijk te maken hoe ontzettend je er naast zit, zal ik gaan voor een combinatie die je op voorraad kan kopen :)
wenslijst: Budget VR
Tel bij de totaalprijs van minder dan 850 euro nog 50 euro om de videokaart te halen bij een shop die voorraad heeft en 450 voor de Rift. Dan hou je zelfs nog 150 euro over voor een muis/toetsenbordcombi en een 22" FHD monitor om nog altijd onder de 1500 te belanden.

Als je echt wil lukt het zelfs voor minder dan 1000 euro. Voor 550 kan je met een tweedehands R9 290 en een tweedehands i5-setje + nieuwe onderdelen, zonder SSD, ook een VR-ready PC maken.
Wat is dat voor onzin? 8)7 Volgens benchmarks haal je meer dan 90fps op ultra BF4 met een GTX 1060.
Waarom zou je je beperken tot BF4? Deze setup draait zonder problemen BF1, SoM, RotR, Forza, GTA V, Doom en Star Wars Battlefront stevig boven de 60fps... https://www.youtube.com/watch?v=jKLbdKdNp3M - of kijk een van de honderden andere youtube video's en/of reviews die een dergelijke combi testen.
Het zou je verbazen hoeveel PC gamers BF4 trouwens spelen op een systeem met fors slechtere specificaties dan wat ik hierboven linkte :Y)

Ik heb zelf een Vive in bezit gehad toen ik nog een R9 290 in m'n PC had hangen. Eigenljk iedere VR-game die ik toen heb getest kon ik zonder problemen spelen. Het gros van de VR games is namelijk totaal niet grafisch impressive en speel je makkelijk nog op kaarten met nog minder performance.

En als je ondanks alle feiten nog steeds twijfels over de performance hebt... zoals ik in m'n vorige post uitlegde zit er nog flink wat headroom in het budget (zonder monitor, muis/tobo, SSD en een videokaart waar je even op moet wachten) waardoor je er prima nog krachtiger hardware in kan proppen.
De samsung gear-VR is wel degelijk 100% slechter in vergelijking met de oculus. De oculus is veel verfijnder, scherper en mooier. Er zit inderdaad een prijsverschil in, maar je kan beter met een apart, mooi scherm zitten dan met een telefoon waar de pixels vanafspatten en elke 4 minuten overheat, desondanks de meerprijs.
Interessante denkvisie. Weet je ook in welke fase de 3D tv zich bevindt?
Natuurlijk is de hype cycle een versimpeling van de realiteit. Niet iedere hype is gerechtvaardigd en soms is de slope of enlightenment extreem kort. Bij 3D televisies is het praktische nut beperkt, doordat het niet echt 3D is en daardoor alleen een gevoel van diepte geeft en geen nuttige extra informatie geeft. Een wetenschapper die ik een keer op een VR conferentie ontmoette vertelde dat ze 3D tv's gebruikte voor de visualisatie van bepaalde soort scans van het menselijk lichaam voor het vinden van kankers, maar zover ik weet ging dat volkomen worden vervangen op termijn door VR en/of Machine learning. En er is nog steeds een kleine groep consumenten die enthousiast is voor 3D televisie, maar goed, anders dan VR bracht het alleen diepte en geen 3D (ondanks de naam) dus ja, dat maakte het voornamelijk een gimmick.
Ik ben al lang blij dat de meeste 3D films tegenwoordig in de bioscoop het effect een beetje terug geschaald hebben naar een minder opvallende en minder hoofdpijn producerende diepte range dan die eerste Avatar film.

Stond zaterdag in de speelgoedwinkel en zag een paar van die VR brillen voor je mobielo liggen dus ik dacht: die dingen zijn spotgoedkoop, ik koop er 2 (verschillende).
Moet zeggen dat ik het 3d effect wel echt super tof vind! En dat dan met mijn 1080p oled scherm van mijn smartphone.. maar je merkt wel echt met zo'n bril dat het screendoor effect, beperkte FOV en uiteraard de enorm beperkte rekenkrecht wel echt een enorme bottleneck zijn. Dat ik de pixels kon 'zien' boeide me niet eens zo zeer moet ik eerlijk zeggen, ik vond het eerder jammer dat de resolutie zo laag was... en uiteraard het feit dat er echt enorm weinig (goeie) content is voor smartphone VR.
FulldiveVR is dan bijvoorbeeld wel redelijk (omdat je vanuit die VR interface ook andere VR apps kunt launchen en dus niet constant je mobiel uit je bril hoeft te halen) maar het aanbod zelf is ruk en wat me ook echt enorm opviel is dat je telefoon erg snel super heet word bij het afspelen van 3d rendered VR content (zoals Temple ride of zo).
Zelfs het aanbod porno is schaars en niet altijd even goed. Je hebt wel een paar contentplatforms maar die werken niet altijd even soepel en soms krijg je gewoon niet de scherminstellingen goed om een statische 'VR' video af te spelen en de instellingen zijn super onduidelijk:
ik kan me nog wel bedenken wat 2D, HOR 3D, VER 3D, FLAT, 180, 270, 360 betekent maar de gemiddelde consument die zo'n cheapo VR bril koopt gaat dat echt niet uitvogelen (en al helemaal niet met de bril op terwijl ze een filmpje afspelen met de verkeerde instellingen, misselijk wordend van het flikkerend uitgetrokken/distorted/verdubbeld beeld).

Wat mij betreft is smartphone VR al prima werkbaar, de beeldkwaliteit en scherpte is goed genoeg voor kort simpel gebruik... de content echter laat enorm veel te wensen over en ook het feit dat er (naar mijn weten) geen 'VR' versie van je standaard (android) GUI is is een enorm gemis. Elke keer die telefoon uit de bril halen is echt enorm irritant of wanneer ik met mijn bluetooth controller perongeluk een menu naar beneden laat komen het feit dat die niet in VR is is ook erg irritant..
Ergens op het kerkhof, denk ik. Tegen de tijd dat er genoeg content beschikbaar zou zijn voor een dergelijke TV, is de TV al zwaar verouderd. 3D films zijn schaars, 3D zenders zijn er volgens mij niet, en als je niet in je eentje zit te kijken in het donker doe je volgens mij geen 3D-bril op.
ik heb nochtans alle nieuwe films van Disney, Marvel en Star Wars in full hd 3d en kijk toch vrij vaak in 3d samen met mijn vriendin. en ja mijn tv is 4 jaar oud maar geeft wel actieve 3d weer in full hd dus of dat dan verouderd is of niet zal me worst wezen
Da's mooi, maar jij bent daarmee 1 op de 10,000 mensen? Voor dagelijks gebruik is 3D een gimmick, evenals kijken met een groep mensen groter dan 3. Er is gewoon bijna geen content voor.
goeie vraag, wie gebruikt het nog?
zo lang men de 3d films blijft uitbrengen in de bioscoop zullen ze hopelijk ook naar blu-ray blijven komen. in de bioscopen zitten de zalen bij een 3d film nochtans altijd goed vol.
Dat is grotendeels omdat je geforceerd wordt. Ik wil eigenlijk helemaal niet naar 3D-films, maar op veel dagdelen kun je niet anders. Als ik bijvoorbeeld eens naar mijn bios ga (ArenA), tevens Nederland's meest moderne/grote volgens mij, dan kan ik voor Despicable Me 3 enkel na de lunch naar een non-3D-versie. Veel Hollywood kaskrakers zijn 2/3e in 3D/iMax te zien, en de non-3D-versies vaak op vreemde tijden voor een werkend persoon.
Hey ben je nog steeds met VR bezig?
5 a 10 jaar? 8)7 De ontwikkelingen gaan tegenwoordig zo hard, dat je geen uitspraken kunt doen over zo'n lange periode. VR zal komende twee a drie jaar heel hard gaan, daarna wordt AR een hype.
Die 5 a 10 jaar gaan over hoe lang het duurt voordat het plateau of productivity wordt bereikt. Dus de tijd totdat VR een 'normale' technologie wordt, waar geen gigantisch grote stappen worden gezet (binnen de core technologie), waar de industrie het gewoon gebruikt omdat het de beste oplossing is. Leuk en wel dat gamers mogelijk in minder dan 5 jaar massaal naar VR zouden kunnen overstappen, maar als je naar VR als technologie kijkt dan is 5 a 10 jaar een prima voorspelling.

En wordt AR betreft, de hype hebben we nu, en ik denk dat we maar heel beperkt uit die trough of disillusionment zullen klimmen, want AR in het echt is verbazend saai en nutteloos (het heeft zeker in bepaalde plaatsen beperkt nut, maar zeker niet te vergelijken met zo iets als VR).

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 11 juli 2017 09:58]

En wanneer bereikt het het niveau van obsolete, zoals 3d op tvs?
De hype is wel voorbij en de instapprijs te hoog, en de early adopter issues bestaan nog steeds.

Edit; Heerlijk dit emotioneel modden jongens. Trap die oogkleppen goed dicht, anders zie je nog andere perspectieven, kijk uit.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 10 juli 2017 10:42]

plus tegenstelling wat de fanboys claimen is ook niet echt een reden om een VR bril aan te schaffen, want wat mis je nu echt? Een of twee spellen ofzo max

Zelf zie ik meer toekomst in AR gamen
AR.

Klinkt spannend, maar als je erover nadenkt is het enkel een meer beperkte vorm van VR. Technisch natuurlijk niet, technisch bekeken is AR de veel complexere en moeilijkere vorm van VR, maar bekijk het vanuit een praktisch oogpunt.

Gaming: VR teleporteert je dan volkomen andere locaties. AR neemt je huidige locatie en doet een poging om die locatie aan te passen.

Conference calls (zodra we goeie face tracking hebben): VR staat je toe om waar dan een conference call met iemand anders te beginnen. AR heb je nog steeds een meeting ruimte nodig waar de meeste stoelen leeg zijn.

Etc.

Het ding met AR is dat het zich altijd moet beperken aan de situatie in de echte wereld. En hoe minder het zich daaraan beperkt, hoe meer VR het wordt.

De toegevoegde waarde van AR zit hem in het geven van minimale contextuele informatie met je handen vrij. Met andere woorden, in plaats van een mobiel in je hand moeten houden zie je dan gewoon het scherm de hele tijd. En ja, een AR skype call waar ik m'n beeld/visie deel en iemand anders op via een ouderwets beeldscherm kan aangeven hoe ik m'n wc kan repareren is zowel praktisch als leuk, maar anders dan VR heeft het niet echt de potentie van de wereld veranderen.
maar AR is een breder product dan VR en dat maakt het nu zo interessant want een AR device koop je dus niet alleen voor gaming maar ook weer voor iets anders

vergelijkt smarthphones met PDA's bijvoorbeeld, smarthphones zijn populair omdat je niet voor één specifieke ding aanschaft
Maar dat is het ding juist, voor het gros van de toepassingen - juist buiten gaming net zo goed - is VR veel potentievoller (<- m'n nederlands wordt echt met de dag slechter sinds ik naar het buitenland ben verhuist) dan AR.

Ik bedoel, er zijn zeker nuttige toepassingen voor AR. MRI overlays tijdens operaties (zolang robot/op afstand operaties niet de norm worden) of handleidingen hoe je iets in de echte realiteit moet doen zijn oprecht geweldig.

Maar zelfs dingen zoals 'hoe zou m'n woonkamer er uit zien als ik dit bankstel er in zet' zijn een stuk nuttiger in VR, want je wilt niet enkel een nieuw bankstel erin proberen proppen, je wilt de vrijheid om al het meubilair in je kamer te verplaatsen en het oude bankstellen te verwijderen. Probleem is, tegen de tijd dat je dat echt goed bouwt kun je het gewoon niet meer AR noemen, want alles is dan al digitaal. En daar zie je dan ook direct het probleem met AR, als het nieuwe bankstel kleiner is dan het oude en je loopt er naar toe dan ga je je aan het fysieke bankstel stoten. In VR heb je de vrijheid om zowel fysiek rond te lopen (als dat logisch is) of gewoon rond te zweven/teleporteren/wat we ook in de toekomst bedenken. En dat is waar je keer op keer tegen aan loopt, alles wat in AR kan, kan ook in VR (soms is AR makkelijker voor het moment en is er geen meerwaarde om het in VR te doen zoals in voorgaande voorbeelden), maar VR is altijd de krachtigere optie. VR is virtueel en alles kan. AR is de echte realiteit geaugmenteerd, dus niet alles kan.
Ben zelf in het bezit van de Oculus Rift en inderdaad het meeste van de games is Rommel. Daarnaast zijn de enkele goede titels gewoon nog niet goed uitgewerkt. Het concept is te nieuw, en het speelt niet lekker. Maar de beleving in de spellen is echt realistisch en fantastisch. Moeilijk te beschrijven als je er nog nooit een op je hoofd gehad hebt.

Waar de bril wel in uitblinkt zijn sim games. Project Cars en Dirt Rally zijn werkelijk vele mate beter te spelen met een VR bril. Dit zijn ook echt geweldig goede games, die perfect spelen op een VR bril.
Voor een echte sim racer is een bril een stuk goedkopere en betere optie dan een 4 tal schermen om je heen monteren.

Flight sims werken ook goed, maar missen helaas nog net het detail in de verte om goed het verschil te zien tussen vriend en vijand. Ook zijn soms niet alle instrumenten duidelijk genoeg te lezen.

Dus voor sommige mensen is dit product wel degelijk geschikt. En het heel erg veel potentie. Voor de casual gamer meh. nee nog niet.
ja games waarin je ingame stilzit werken wat beter in VR maar dan beperk je dus per direct je potentiële doelgroep

een product moet breed aanspreekbaar zijn en VR is op dit moment gewoon te specifieke doordat de focus puur gaming is en zelfs niet voor alle games
Klopt helemaal, de games waar je stil zit zijn natuurlijker te maken. In games rondlopen lukt niet in een ruimte van 3 bij 3 meter. Het teleporten is gewoon niet fijn vind ik. En bewegen met een joystick vraagt echt om problemen gezien je dan een echt sterke en getrainde maag moet hebben.

Het is nu leuke 'dure' gadget voor gamers, of echt een specifiek in te zetten product voor een redelijk beperkte doelgroep. Ik merk dat ik vaak gewoon geen zin heb op een scherm voor mijn hoofd te plakken. Een normale pc game heeft wellicht minder immersie, naar nog net zo leuk tijdverdrijf.

Maar op andere plekken zoals onderwijs en voor kunstenaars zijn er ook mogelijkheden. De 3d teken apps van Oculus zijn echt wel goed, helaas heb ik daar gewoon geen creativiteit voor. :)
ja maar het blijft een extreme niche product als ik jouw voorbeeld meeneemt,

Ik zie het zo, je moet in principe een Call of Duty, Fifa of zelfs een Mario leuk kunnen maken voordat VR een hit wordt want dan ben je pas mainstream bezig. Ik denk dat niemand zit te wachten op een racing wheel like accessoires
Zo zie ik het ook inderdaad. Voor de simulatie games is het een prachtig stuk randapparatuur maar dat is wel een kleine niche binnen gaming, en zal zeker niet voldoende zijn om VR naar een hoger plan te tillen voor consumenten. Er zit onder de sim-gamers ook wat meer geld (zijn toch vaak de wat meer volwassen gamers).

Maar de mainstream first- en third person meuk zie ik echt niet in VR succesvol worden.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 10 juli 2017 13:56]

Ivm Project Cars zit ik nog in dubio om deze wel of niet te kopen. Dat lijkt mij inderdaad een geweldige ervaring + lees je dat dat één van de weinige games is met VR die redelijk geslaagd is.
Project Cars en Dirt Rally zijn beide geweldig. Dirt Rally geeft net wat meer beleving omdat een rally auto net door wat ruiger terrein gaat.

Een racestuur en playseat zijn echter wel verplichte kost. Ga je in een bureau stoel zitten werkt het gewoon niet. Je lichaam moet ook denken dat je echt in een auto zit. Pas dan ga je echt voelen dat je door de bochten gaat. Dit went vrij snel, maar de eerste rondjes kan je geen enkele auto op de baan houden omdat je lichaam protesteert.

Als je al veel race games speelt op de pc, en je dit leuk vind. Dan gaat er een wereld voor je open.
Speel je nooit race games, geef je niets om normale race games op een 2d scherm. Dan zou ik het ooit ergens een keer proberen voor de ervaring. Maar zeker geen 500 euro neertellen voor alleen de ervaring.

Maar de instapprijs is nu zo laag, je kan hem altijd nog voor 75 tot 100 euro minder 2e hands verkopen over een paar maandjes. Een dagje karten is net zo duur dan.
Net de Next Level Motion V3 en Next Level bij behorende stoel binnen, dus dat moet goed komen :) Bedankt voor de feedback in iedergeval, ik ga er nog even over nadenken.
Is het echt nodig om liefhebbers af te schilderen als fanboys? Dat maakt het meteen zo negatief en het wekt wrevel op.

Ik vind je, net als Vayra, ook veel te afwijzend. Ja, op dit moment is de hardware veel te duur en de specs van de brillen nog te laag. Maar het is al wel duidelijk dat de immersion die VR biedt zo overweldigend en spectaculair is, dat zodra betaalbare mainstream hardware snel en goed genoeg wordt om een voldoeninggevende ervaring te kunnen bieden VReen enorme kans maakt op de mainstream markt. Je kan best begrijpen dat grote uitgevers zich niet wagen aan dure titels zolang de afzetmarkt niet voldoende is; dat is geen hogere wiskunde. Tot die tijd zal men het moeten doen met projecten flight- en racesims en Vorpx DirectVR, wat ook best wat te bieden heeft; op reddit zijn ze er lyrisch over. Microsoft is ook bezig met een standaard. Kortom, er wordt nog keihard gewerkt aan iets wat nog in de kinderschoenen staat.

[Reactie gewijzigd door ABD op 10 juli 2017 14:20]

De wereld is niet verdeeld in "fanboys" vs "haters".
Iemand is enthousiast over VR, of niet. Ik zelf ben er erg enthousiast over. Heb een PSVR sinds launch, en game nauwelijks nog anders.

Ik vind gamen op een beeldscherm of TV beperkt, krampachtig aanvoelen. Een muisbesturing in vergelijking met de aim controller, indirect en onnatuurlijk. De immersie met klassiek plat gamen is gewoon onvoldoende voor me geworden. Daarom geef ik de voorkeur aan VR. Maakt me dat tot een "fanboy"

AR gamen zie ik dan weer niet zitten. Ik wil juist in die andere wereld, en juist niet de games in mijn eigen wereld halen. Daarmee zeg ik niet "AR is niks" maar "AR is waarschijnlijk niks voor mij"
AR gamen is juist pure zinloze hype, zie daar juist helemaal het nut niet van in, moet er niet aan denken dat oa mijn woonkamer als achtergrond van een platformgame gebruikt moet worden etc.
Nee VR is vele malen interessanter. Ik denk dat jij gewoonweg nog nooit fatsoenlijke VR gebruikt hebt (hooguit misschien google cardboard muk).
AR is een breed product dat zich niet beperkt tot gaming, gaming is alleen maar een onderdeel van en daarom zie ik er ook meer brood erin.

Een succesvolle mainstream product moet per definitie niet de niche zijn van de niche, we praten ook niet over een extreme luxe goed zoals een auto van 100k voordat je daarmee komt.
tja, VR is ook niet alleen beperkt tot gaming.
De naam AR zegt het al. Het is een aanpassing op de realiteit. En is het je wel eens opgevallen dat de realiteit nogal wat beperkingen heeft?

VR heeft dit niet, de wereld is immers aan te passen naar hoe jij het wilt. Is de zon te fel? Dan gooien we er wat wolken voor😊
Het is helemaal geen hype die voorbij is vermoed ik. Als je naar de hype Cycle van Gardner kijkt zit het net uit het dal. Men verwachtte er het onmogelijke van en nu krijgt het z'n plek. Instapprijs hoog is altijd bij nieuwe fenomenen. Denk dat het aandeel over 5 jaar al veel hoger is bijvoorbeeld en dat er ook meer games voor zijn en wellicht 1 universele API.
Ik denk dat je de vinger op de zere plek ligt met 'en nu krijgt het z'n plek'. Er is zeker een plek voor VR, maar dat is niet in onze huiskamers. En dat besef lijkt hier heel moeilijk te landen, getuige de modding :P waar ik overigens niet mee zit, maar typerend is het wel.

Op zakelijk gebied en als demo-materiaal is VR gewoon een uitstekend middel. Korte 'bursts' met intense ervaringen. Absoluut.
ik vind het redelijk kleindenkend dat het niet in de huiskamer komt. Bij elke nieuwe techniek zijn er eerst beperkingen vanuit de techniek. Ik denk dat we over 10 jaar massaal VR gamen.
De vraag is denk ik vooral wanneer die beperkingen echt verdwenen zijn. VR is niet nieuw met de Rift en de Vive.

Waar het vooral op strandt wat mij betreft is niet zozeer een hoeveelheid pixels of andere technische specificatie, maar de fysieke beperkingen en die zijn lastig te omzeilen met techniek. De immersie factor bijvoorbeeld is zowel een zegen als een vloek voor in de huiskamer. En uren met een zware headset op zitten is ook zeker niet voor iedereen weggelegd.
Tja je houdt altijd beperkingen, dingen worden natuurlijk op den duur steeds lichter, kleiner, compacter, etc. Met de mentaliteit van vele Tweakers hier was de mobiele telefoon er nooit gekomen want "gaat maar een dag mee". Dingen evolueren vaak tot iets werkbaars, geef het wat tijd.
Betreft je EDIT (hetgeen ik overigens niet gedaan heb).....Misschien omdat je maar lukraak iets roept zonder onderbouwing?
Het is geen flop aangezien het pas in de kinderschoenen staat, er is pas werkelijk iets van te zeggen wanneer de 3e generatie headsets op de markt zijn verschenen. De vive en rift zijn nog steeds maar early adopter headsets. en overigens verkoopt de PSVR toch behoorlijk goed, wat ook nog steeds maar een early adopter headset is.
De consumenten markt zit er ook helemaal niet op te wachten.
Leuk dat jij voor de hele consumenten markt kan spreken.
Ik zelf, collega's van me, en vrienden (en zo te zien hier ook andere Tweakers) zitten juist met smart te wachten. De Vive zakt ook steeds weer een beetje meer in prijs en met de Summer Sale was ik toch heel verleid.
In een Oculus had ik minder interesse, maar voor deze prijs begin ik dat toch te overwegen.

Misschien met dit soort uitingen voor jezelf spreken. :X
NB: bezit zelf een Oculus maar ben van mening dat beide headsets uitstekend zijn.

Wanneer je twijfelt: je loopt weinig risico om (voor deze generatie) een Oculus te kopen wanneer je een headset overweegt en de prijs ok vindt. Als je wil kan je (vrijwel) alle spellen in Steam kopen i.p.v. de Oculus store: de Oculus werkt prima met SteamVR.
De rede waarom ik twijfel (en in eerste instantie minder interesse had in de Oculus) is de focus op room-scale van Vive. Die is daar meer voor gebouwd en werkt daar ook wat lekkerder in, bij de Oculus is dat helaas minder.
Maar nu de Oculus dus bijna maar de helft van de Vive kost begin ik te twijfelen.
Ik vind de room-scale wel leuker, maar vind ik het '400-euro-leuker'? :+
Nogmaals: maak vooral je eigen keuze, maar ik heb hier een 3x3 m room scale opstelling met de Oculus met 3 camera's en alles werkt probleemloos. Tracking is prima. NB: heb zelf wel geïnvesteerd in een extra pcie usb3 kaart (Startech PEXUSB3S44V) om 100% zeker te zijn dat ik genoeg USB3 bandbreedte heb.
Kan je de sensors ook ophangen Ik heb geen plek om ze neer te zetten dat weerhoud mij nog om het aan te schaffen
Ja, je kan ze ophangen.

Zelf heb ik voor een <2¤ p.s. muurbevestigingen voor camera's op aliexpress gehaald en die gebruik ik voor het ophangen. Het cameradeel van de sensors kan je van de voet los schroeven en de gebruikte schroefdraad is dezelfde als die gebruikt wordt voor fotocamera's (1/4 inch) zodat je alle bestaande muurbevestigingen voor camera's kan gebruiken.

Hou er wel rekening mee dat je de sensors via USB3-kabel met je PC moet verbinden (i.t.t. de Vive waar een andere techniek gebruikt wordt). Die USB3-kabels mogen maximaal 5m lang zijn en niet alle USB3-kabels werken, gebruik dus alleen die van de recommended list.

Zoals aangegeven heb ik zelf als laatste nog een usb3 pcie kaart gekocht waar elke sensor z'n eigen controller heeft, zodat bandbreedte geen probleem is. Afhankelijk van je moederbord is de performance beter met zo'n kaart. Een heleboel mensen hebben hem niet nodig, maar voor mij was dat het verschil tussen af en toe een hikje in room scale en 100% vloeiende en accurate tracking.
Tja, lastig.. Roomscale voegt echt wel iets toe maar het prijsverschil is wel echt groot. Ik verwacht dat HTC zich echt wel achter de oren krabt of ze niet eens wat aan de prijs moeten doen dus we horen het binnenkort wel. Ander voordeel van de Vive vind ik trouwens ook de continue evolutie. Deluxe strap (had er misschien wel standaard bij mogen zitten maar fijn dat ze het alsnog uit brengen), nieuwe lighthouses, kickstarter mods, verbetering in gewicht en kabels. Je kunt zelf bepalen wat je wilt verfijnen. Straks hebben we ook nog de nieuwe knuckels controllers:
https://www.youtube.com/watch?v=kovhtH3r9o0

Geeft mij wel een toekomst bestendig gevoel.
Ook de grote indie community is trouwens fijn. Vivecraft en Compount zijn echt tof: https://www.youtube.com/watch?v=CQN378p6vH8
Ik zit er zeker op te wachten. Echter is de prijs nog te hoog en de kwaliteit te laag. Dat jij het niet interessant vindt betekent niet dat dit voor anderen ook geldt.
Dat is toch precies wat ik ook schreef. Nu nog te duur en kwaliteit te laag. Zodra de prijzen gaan zakken gaat het echt wel populairder worden, en dat duurt echt geen 20-25 jaar. Verder is het geen flop. Ik zou ook best een hele dure auto willen rijden, maar die kan ik helaas niet betalen.
het is niet omdat niet iedereen het wil dat het daarom een flop is.
het is geen flop vanaf het product leefbaar is, wat wil zeggen met winst verkocht en voldoende toekomst perspectief heeft.
Niet iedereen wil een Ferrari or Porsche (indien ik er een zou krijgen maak ik er een ritje mee in Duitsland en daarna verkoop ik die)
maar je kan moeilijk zeggen dat die merken een flop zijn.
Heb er nog dagelijks veen plezier aan ja. Veel leuke spellen laatste tijd uitgekomen en een aantal toppers komen er binnenkort aan (fallout 4 VR bijv.)
Ja, maar niet in de game wereld.
The company says that interactivity is the next step in porn. It was one of the first to bring free VR content to the adult industry.

“We expect this to be extremely popular amongst our fans,” said Corey Price, VP, Pornhub. “Considering the popularity of our VR category, which we launched to immense success last year and currently receives one million plus views each day, it’s quite apparent that fans are constantly looking to immerse themselves in the content they are watching. They want to feel as though they are actually there, engaging with the actors as though it were real-life. Our interactive category goes a long way towards providing them with a complete virtual experience.”
https://techcrunch.com/20...oving-porn-paves-the-way/

Over 'hot' gesproken.

Maar VR is ook erg populair in industriële sectoren.

Het is best typisch dat consumenten VR voornamelijk/uitsluitend associëren met gamen, maar professionals (en pornografie fanaten) weten beter.
Is dat waarmee HTC en Facebook dan moeten adverteren? Porno? Dat zal absoluut hun marketingsdoel niet worden, hoe populair een pornhub dat ook heeft gemaakt.
Is dat waarmee HTC en Facebook dan moeten adverteren? Porno? Dat zal absoluut hun marketingsdoel niet worden, hoe populair een pornhub dat ook heeft gemaakt.
Het heeft anders ook de format war tussen VHS, Video2000 en Betamax een heel duidelijke wending gegeven.
Het heeft anders ook de format war tussen VHS, Video2000 en Betamax een heel duidelijke wending gegeven.
Dat die mythe anno 2017 nog steeds wordt geloofd.
De populariteit wordt toch ook niet ontkent?

Maar je zag in die tijd VHS, V2000 en BetaMax echt niet adverteren met "Koop onze producten om porno mee te kijken". SinergyX geeft terecht aan dat dat nu met Facebook en HTC niet anders zal zijn.
Lijkt mij onnodig voor pornografie. Kijk maar naar de Magic Wand. Een klassiek voorbeeld dat vrijwel zonder marketing, zonder gericht te zijn op de groep die het voornamelijk koopt, toch enorm veel aantallen van zijn verkocht.
* davidgilmour googles Magic Wand
Ik weet niet of dit nou helemaal de plek is om het te bespreken eigenlijk... maar laat ik alleen zeggen, als je het niet geprobeerd hebt, don't knock it. Met een Gear VR is het wat mij betreft al compleet next level, echt een nieuwe ervaring. Daar doet het feit dat je pixels kunt zien bijzonder weinig aan af, in ieder geval voor mij.
Superhot zelfs. :+

Maar goed, ik weet het niet. Ik vind persoonlijk nog steeds de resolutie van een VR bril veel te laag, waardoor je nog altijd pixels ziet. Ik denk dat het hardwarematig nog een beetje te vroeg is voor VR om echt goed te zijn.
Als de prijs maar goed is, Oculus heef took niet stil gezeten en is bezig met zijn nieuwe iteratie.
Persoonlijk is 700 euro net te veel, vergeet niet het begint pas. 400 is beter.
Het staat nog in de kinderschoenen.
Maar het is wel al verbeterd.
Als ik hem in mijn winkelwagen zet dan zie ik dat er ook 2x sensors worden meegeleverd:

Rift + Touch Bundle. Includes: headset, 2x sensors, Touch controllers, Xbox One controller, remote, necessary cables, and seven free titles available when you set up Rift+Touch, including Lucky's Tale, Medium, Toybox, Quill, Dead and Buried, Dragon Front, and Robo Recall.

Dit zie ik niet terug in het nieuwsbericht.
Er zit standaard 1 sensor bij de Rift, en standaard 1 extra sensor bij de Touch controllers.
Een pakket van beide producten zal dus inderdaad 2 sensoren omvatten ;)
Daarmee is de Rift nog maar iets duurder dan de PlayStation VR van Sony.
Dit staat nog in het nieuwsbericht, maar daar moet je ook een kanttekening bij plaatsen: om die te gebruiken heb je een Playstation Camera nodig en voor 'dezelfde' ervaring heb je ook Move-controllers nodig. Dat tilt de totaalprijs van PSVR een stukje boven de prijs van dit Rift-pakket.
De oculus heeft een sensor en de losse oculus touch ook, de "bundel" is blijkbaar gewoon die 2 dozen in een groter doos :)
Poging tot overschot dumpen omdat er een upgrade in aantocht is?
Eerder is 't waarschijnlijk omdat Steam de Vive tijdens de summer sale stevig in prijs heeft laten zakken, en mensen die te laat zijn voor die sale kunnen nu naar Oculus.
Heb ik iets gemist? De prijs daling was 50 euro, dat is veel minder dan de daling bij de Oculus.
50¤ en een 50¤ steam giftcard, dus 100¤.
Blijft deze actie inderdaad goekoper met zijn 450¤ voor de bundel.

Ik vind de prijs aantrekkelijk maar ik vrees dat het maar een gimmick blijft en dat het ding snel aan de kant zal liggen om stof te vangen. Ik voel me er ook niet comfortabel bij om weer potentieel limiterende keuze te maken, rift vs vive en de daar aan vast hangende (game)support.
Maar de Rift wordt gewoon ondersteund in Steam VR volgens mij? Fragmentatie zuigt inderdaad, maar vooralsnog valt het dacht ik wel mee.

Verder vind ik de prijs ook wel erg goed... Als ik inschat hoeveel de controllers en gamepack mij waard zou zijn betaal ik nog maar zo'n 300 euro voor de Rift zelf en dat is echt een erg goede prijs vind ik.

Aanbod in games en het feit dat games nogal beperkt/kort schijnen te zijn voor de prijs die je er voor neertelt schrikt me nog wat af, maar ik denk dat ik Vorpx er wel bij zou kopen om dan gewoon bestaande games in VR te gaan proberen. Dat zal niet optimaal werken, maar wat ik uit video's er over op maak werkt het goed genoeg voor wie niet bang is een beetje met settings te spelen en niet al te snel misselijk wordt van VR (ik kan met de Gear VR heel wat hebben dus ik denk dat dat wel goed komt).

Moet alleen nog even kijken of en wanneer ik het geld kan missen, ook omdat ik ook mijn videokaart zal moeten upgraden. Dat stond al op de planning, mijn GTX770 is wel aan vervanging toe, maar ja de markt is momenteel verziekt door miners...
Maar de Rift wordt gewoon ondersteund in Steam VR volgens mij? Fragmentatie zuigt inderdaad, maar vooralsnog valt het dacht ik wel mee.
Het valt inderdaad wel mee volgens mij maar ondanks dat Steam de rift prima ondersteund moeten Deveolopers dat ook doen. H3VR (iets wat ik veel speel en de dev wekelijks volg) heeft nog best veel moeite met de rift gezien de game initieel voor roomscale ontworpen is. Vooral 360 graden gameplay is lastig voor hem om goed te realiseren (is nu een soort klik to turn left oplossing).
Dit soort zaken zijn men echter momenteel al aan het fixen maar verwacht geen 100% compatibility. Net zoals je geen 100% compatibility kan verwachten van de Vive bij Oculus games (al zit de community hier wel strak bovenop met ReVive).
Welke stevige prijsdaling??
steam is een marketplace, het is HTC zelf dat de prijs zet
Nou, ik weet niet wat jij stevig noemt, maar de prijsdaling van de vive tijdens de steamsale was verwaarloosbaar. SteamLink daarentegen was wel gigantisch in prijs verlaagd, maar daarbij heb ik wel het idee dat het voornamelijk om een dump van de hardware ging omdat het steeds meer apparaten het ook kunnen en dus de steamlink overbodig maken (kan ook niet meer dan streamen van steamgames voor zover ik het begrijp).
Offtopic: Je kan al je games toevoegen aan Steam, zodat ze gestreamed kunnen worden. Verder kan je gewoon je desktop gebruiken, en browsen. Ook emulatie kan gekoppeld worden aan Steam, met RetroArch.
Voor 2 tientjes wou ik de gok wel wagen.
De kans is ook aanwezig dat ze vrezen dat Zenimax een verbod op de verkoop er alsnog doorheen krijgt. Op deze manier proberen ze de Oculus alsnog in veel handen te krijgen waardoor ze een groter belang hebben dan Zenimax omtrent het verbod.

Het is ook mogelijk dat ze met deze prijs meegaan met de prijzen die Mediamarkt.de al een tijdje hanteert.
een tijdje? dat is pas sinds donderdag/vrijdag.
Al meer dan een week En een maand geleden nog voor ¤550.

Dus al een tijdje, ja. ;)
"Next wednesday in the evening (starting 8pm in germany) online and thursday offline", dat het bericht meer dan een week geleden geplaatst is is een ander verhaal.
Ik denk dat dit meer een actie is om de Vive verkopen bij te houden.
nieuws: IDC: leveringen HTC Vive liggen veel hoger dan die van Oculus Rift
Op engadget staat een artikel waarin ze beweren van niet. Maar wel in zulke bewoordingen dat er wel wat ruimte voor twijfel is
Ik denk eerder poging tot mensen vakantiegeld laten uitgeven aan hun hardware dan aan op vakantie gaan. Zomer is nu eenmaal een slappe periode bij veel bedrijven.
Dit is wel een bereikbare prijs voor best wel een compleet pakket. Games, alle benodigdheden, incl shipping naar Nederland. Ik ben aan het twijfelen hoor...
Ik wou eigenlijk een PSVR, gezien de prijs, maar dit scheelt elkaar niets. Ook lijkt de Oculus een stuk volwassener qua hard en software.

[Reactie gewijzigd door Kecin op 10 juli 2017 12:15]

Ik wil toch iedereen ook even wijzen naar het volgende filmpje op gamekings.tv Naast de review van de game hebben ze het ook over VR gaming in het algemeen. En waarom het eigenlijk nooit groot zal worden. Ik roep al vanaf het begin dat VR nooit groot zou worden en dit bevestigd ook enigszins waarom dat zo is.

https://www.gamekings.tv/videos/arizona-sunshine-review/

Ik persoonlijk denk dat net als in het filmpje wordt beschreven de vraag naar VR snel zal afnemen. De bewegingen en de manier waarop je kijkt tijdens films en games geven bewegingsziekte. Dit komt simpel weg omdat je je hersenen het idee geeft dat het "echt" is. Iets wat je met VR uiteraard wil bereiken maar ten koste gaat van jezelf. Het menselijk brein heeft zoveel moeite met VR dat je nooit lange speel sessies kunt doen op deze manier.

Ik heb een Samsung gear VR en heb een aantal filmpjes bekeken van oa een achtbaan. Hier wordt ik binnen een minuut zo ziek van dat ik het moet afzetten. Het lijkt net of je alle kant opgaat en je hersenen verwachten daarbij een bepaald gevoel dat vervolgens niet komt omdat je stil op je stoel zit. Ik denk dat je een hele doos reispillen moet slikken om niet ziek te worden tijdens het gamen

Dit is in mijn ogen ook de reden waarom de brillen in de sale gaan. Nog even de voorraad verkopen en het dan een langzame dood laten sterven. Ik verwacht dat het net als de hype met 3d tvs niet lang meer zal duren

In mijn ogen gaat VR nooit groot worden. Het is gewoon echt niet prettig kijken.

[Reactie gewijzigd door sygys op 10 juli 2017 16:07]

Ik ben toch wat optimistischer. Ik heb geen ervaring met een Vive/Rift/PSVR, maar ik heb wel een samsung VR-achtige bril en daarmee kan ik prima een uur lang filmpjes kijken, simpele spelletjes spelen etc. het verschilt denk ik per persoon, net zoals de één wel reisziekte heeft en de ander niet.
Scroll een stukje naar beneden naar de reactie van David Mulder over de Hype Cycle.
Dit legt goed uit in welke fase wij zitten.

En probeer a.u.b. eerst een echte VR headset uit met een degelijke game.
Gear VR + achtbaan kijken is inderdaad kotsverwekkend ja.
Ik heb een PSVR sinds launch, en letterlijk nooit last gehad van misselijkheid. Er zijn mensen die er nooit aan zullen wennen, en mensen die er nooit last van hebben. Daartussen zit een hele grote groep mensen die even moeten wennen.
Dit op zich is geen reden om aan te nemen dat VR zal falen.
Wat je momenteel ziet gebeuren is dat steeds meer devs begrijpen wat werkt, en wat niet. Het probleem zal steeds minder worden.

Aan vele zaken is indirect af te leiden dat er een consistente groei aan VR gebruikers is. VR groeit nog steeds. Het zal voorlopig niet mainstream worden, maar ik ben er van overtuigd dat het ook niet gaat verdwijnen.
Wat heeft het voor nut om te roepen dat het nooit groot gaat worden? Je kunt het best met een open blik er naar kijken en met interesse zien waar het naar toe gaat. Ook bij Gamekings wat je aanhaalt zitten ze af en toe flink zuur te doen. Volgens mij een JJ en Boris werden alle twee altijd ziek van 3D. Dit komt bij een klein percentage personen voor. Net als dit bij VR niet bij iedereen is. Dat is dus niet direct een reden voor een flop.

Ik vind de vergelijking met 3D op een tv ook wel wat kort door de bocht. De toepassingen van VR en AR zijn veel diverser dan met een 3D film of game. Vooral bedrijven springen in op VR, bijvoorbeeld in de bouw, om makkelijk iemand een toekomstbeeld te laten ervaren. Daarbij staat VR in de kinderschoenen en gaan de ontwikkelingen hard.

Ik denk dan ook dat de brillen in de verkoop gaan, omdat na de zomer de tweede generatie er aan zal komen. Plus bij Oculus hebben ze nu een mooi pakket met de touch controllers, dus waarom sales een flinke boost geven.

Dus jammer voor jou dat het niet prettig kijkt, maar dat is niet voor iedereen zo en zal dus ook niet de reden van floppen zijn. Uiteraard kan het dat het niks wordt, maar ik blijf er liever positief naar kijken. De ervaringen die ik heb gehad waren echt vet in VR en ik hoop dus ook dat het zich meer gaat ontwikkelen naar kleinere en betere brillen.
Gamekings bevestigd niks, Gamekings is het gewoon met je eens. Niet heel gek, zij herhalen sowieso alleen maar wat hun doelgroep wil horen :P Laten we niet vergeten dat hetzelfde Gamekings ook altijd het succes van motion controls heeft ontkend, de Wii, PS Move en Kinect laten toch anders zien.

De standaard valkuil die veel gamers zien is dat men [nieuwe techniek] ziet als verandering, als de nieuwe manier van spelen van [oude gameserie]. De angst voor verandering.
VR, motion controls, en praktisch alle veranderingen die de game-industrie ondergaat, voegen met nieuwe techniek, nieuwe ervaringen toe. Je moet niet gaan verwachten dat je Battlefield, Call of Duty of Fifa met een Vive/Rift/PSVR moet gaan spelen.
Verwacht nieuwe games, nieuwe series, nieuwe implementaties die _naast_ het oude vertrouwde gamen gaan passen. Waarbij developers nu aan het ontdekken zijn wat werkt en wat niet werkt.

Telefoon VR is totaal niet vergelijkbaar, omdat je daarmee niks anders dan een kijkdoos creëert. Er is zoals je zelf al zegt, geen tracking in de echte wereld wat er gebeurd als je naar voren of naar achteren gaat met je hoofd, enkel de kijkrichting doet iets. Dit maakt je misselijk. De Vive/Rift/PSVR hebben dit dus niet, omdat ze daadwerkelijk 3D tracking toevoegen. De meeste VR-titels laten je overigens ook niet rondlopen, maar spawnen, om je centrale positie werkbaar te houden.

Ik heb zelf een Vive gehad en de hele familie heeft de boel een keer uitgeprobeerd, en een hoop vrienden van me. Afgelopen jaar op Firstlook waren alle 3 de VR-brillen uit te testen door duizenden gamers. Je hoorde er letterlijk niemand over dat je er misselijk van word.

De reden waarom de brillen in de sale gaat is omdat Oculus marktaandeel wil winnen. Als 'aanstichter' van de opmars die VR sinds vorig jaar maakt, is het best frappant dat ze zijn ingehaald door zowel PSVR als SteamVR/Vive. Bovendien zijn componenten die vorig jaar exclusief en cutting-edge waren, nu goedkoper.
Het is gebruikelijk dat fabrikanten die nieuwe technieken gebruiken, eerst een premium prijs rekenen en enorme winstmarges gebruiken om slechts de top van de markt aan te spreken. Die prijs gaat nu dalen. Al is het door concurrentie: waar het vorig jaar vrij spel had, heeft het nu last van PSVR, Microsoft laat partners binnenkort brillen uitbrengen en SteamVR schijnt ook met LG aan een nieuwe bril te werken.
Een andere reden voor de sale is zeer waarschijnlijk dat Zenimax straks een verkoopverbod wil afdwingen ben ik bang.
Ergens in de jaren 70 dacht men dat het gamen nooit groot zou worden, want het zag er niet uit op de Atari 2600 ......
heeeeeeee, het zag er VET uit op de Atari 2600 en de Philips Videopac, indertijd....
Juist ja, gamekings, alsof die lui echt iets zinnigs kunnen zeggen. VR voor gaming staat nog maar in de kinderschoenen, de huidige modellen zijn gewoon voor de early birds.
hahaha, Samsung gear VR en dan stellen dat VR niets gaat worden.. GearVR is niet te vergelijken met een goede headset, en ook niet met de huidige htc vive, PSVR of Oculus Rift. Ja als je daar je mening op baseert dan geloof ik het wel ja.
Haha, ze gaan Arizona sunshine zittend spelen met een Rift in klik-to-turn modus.. Geen wonder dat ze een slechte ervaring hebben.. Wat een bananen die gasten zeg...

Ik heb ondertussen al aan wel 40 mensen de Vive ge-demo'd en ik heb nog maar 1 persoon ligt misselijk gezien. Hij wou perse een game uit zijn steam library proberen (welke experimentele VR support had). Verder nooit problemen, ook niet met niet-gamers.
Mobiele VR + Rollercoaster + filmpje :X
Op zichzelf al voldoende om misselijk te worden. Probeer liever echte VR, Oculus of nog liever HTC Vive met een robuuste ervaring of game en vorm dan je oordeel.

Vanaf begin roepen is ook nooit zo genuanceerd. :)
De Gear VR is niet echt het ijkpunt waarop je VR moet beoordelen om eerlijk te zijn. De Gear VR is 60hz en de headtracking is bagger. Dat ding is als speelgoed bedoeld, om ff tussenin wat willekeurigs te doen.

Vergelijk dit met de Vive en Rift, en ook de PSVR tot op zekere hoogte. 90hz, vééééééééél betere headtracking (wat zorgt voor véééééél minder motion sickness, als het zelfs nog voorkomt), en gewoon een all around betere ervaring. Ik zou durven wedden dat je je mening gaat bijstellen als je die ooit eens kunt proberen.

Verder is het wél zo dat er voorlopig geen mainstream support gaat zijn voor VR. Shooters? RPG's? Geen idee wat mensen daarmee moeten met een VR bril, maar dat gaat inderdaad niet werken als je lichaam hier niet meekomt.

Waar de kracht van VR (goede VR, dus niet dat Samsung afval) ligt is in 'cockpit games'. Flight sims, space games, race sims, alles waar jouw ingame lichaam eigenlijk níet beweegt. Vooral die laatste hebben aan VR een echte verrijking, omdat vrijwel alle restricties die je met monitors hebt verdwijnen. Het enige wat ontbreekt zijn de g-forces. In die markt zal de huidige implementatie van VR dus ook gewoon goed lopen, zoals die dat al doet. Ik durf ook wel te beweren dat rond de helft van de verkochte rifts en vives vooral naar simfanaten zijn gegaan.

Als laatste: Motion sickness varieert van persoon tot persoon. Persoonlijk heb ik er 0 last van, zelfs na 4 uur, en zo zijn er wel meer mensen hoor. De reden dat jij waarschijnlijk er meer last van hebt is vanwege de slechte headtracking in de Gear VR, zodat wat je ziet inderdaad niet overeenkomt met wat je hoofd voelt. Dat heb je veel minder, of zelfs helemaal niet, bij een fatsoenlijke VR bril.

En daarnaast: Gamekings, really? Dat is één van de laatste bronnen die ik (en met mij een groot aantal andere mensen denk ik) serieus kan nemen.

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 11 juli 2017 01:08]

Ik heb eind 2016 een Vive goedkoop kunnen kopen en 2 maandjes gebruikt om daarna voor iets meer weer te verkopen. Het is ontzettend vette hardware en een hele mooie ervaring... maar de waarde van de hardware vond ik het nog niet waard. Met als gevolg dat ik m'n Vive nu wel mis :P Heb dus hetzelfde als jou nu: het kriebelt toch wel om dit nu in huis te halen.

De tracking van de Rift (en vooral Vive) is superieur aan PSVR, wat ik een erg groot voordeel vind. Aan de andere kant is er wel gewoon heel veel software voor PSVR beschikbaar wat de Vive/Rift nu nog missen. Een titel als Farpoint is er wel bij Playstation, maar niet op de PC.
Wacht.... Veel spellen voor PSVR? Volgens mij heeft Steam momenteel toch echt een veel groter en steeds maar sneller groeiend aanbod in VR games, zowel voor Vive als Rift.
Dat zei ik niet :P de library van Vive/Rift is groter. Maar een game zoals Farpoint, een game van een grotere studio met hoog budget? Die zijn heel erg zeldzaam bij Steam en Oculus, omdat ze zelf geen games maken.
.. Steam .. ze zelf geen games maken.
Pepperidge farm remembers.
Oculus maakt/financieert wel degelijk zelf games onder de naam Oculus studios en ik vind het zeker niet zeldzaam.

Ik noem er een paar:

-Robo Recall
-Wilsons Hart
-Lone Echo

Komt ook nog een titel aan van de makers van metro 2033.

Zijn games met een hoog budget, check de trailers maar.

[Reactie gewijzigd door Janus Bier op 10 juli 2017 18:43]

I stand corrected! Je hebt gelijk :)
Eerlijk gezegd vind ik de paar uurtjes Farpoint die ik op de PS4 gespeeld heb de hele investering van die bril al waard. Als die Ocolus bril nog beter / scherper is lijkt het me een hele mooie deal.,
Voor zover ik begrijp is de Oculus bril niet beter/scherper, en is zelfs zeker wat betreft SDE de PSVR beter. Heb zelf de DK2 en had nog geen zin om de CV/Vive te kopen vanwege dat men zat te klagen over de enorme SDE die deze nieuwe headsets zouden hebben. Tot ik een maand of 2 geleden eens de PSVR op had, man man, wat een gezeur over SDE zeg, dat ding heeft helemaal niet zo'n last van SDE, zeker niet in vergelijking met de DK2.. Ja, het kan beter, maar om te zeggen dat het de ervaring verpest, nou, dan ben je echt alleen aan het focussen op de hardware en niet op de ervaring.
Grotendeels beter en scherper, alhoewel Sony een erg mooie truc heeft bedacht door een soort van blur filter over het scherm fysiek heen te leggen waardoor de PS VR het minst last heeft van screendoor (Go Sony!).
Soort van antwoord op de prijsactie van de Vive?

Zelfs 449 vind ik het niet waard, de games zijn matig op z'n best, het is nu al gezeik rond eigen standaarden en exclusives, hoe maak je een platform kapot voordat hij echt mainstream wordt.

Benieuwd wanneer MS en consorten ook in de VR stappen, wordt het helemaal een standaard gevecht, terwijl het nog steeds maar gewoon een gimmick is.
MS zit er ook al een tijdje in met de hololens. Maar hoe deze zich verhoudt tot de concurrentie weet ik niet. Ik heb nog nooit een actieve vr bril op m'n kop gehad.
Hololens is geen VR, MS, Asus en nog 1 komen met eigen VR brilletjes.
Ah weer iets geleerd. :Y)
De Hololens is geen VR, maar microsoft is via derde partijen wel degelijk bezig met VR-brillen onder de koepelterm "Mixed Reality".
De Hololens is geen VR maar AR, en niet commercieel beschikbaar, ik zou dus niet durven zeggen dat Microsoft al "in de vr is gestapt".
Het begint nagenoeg altijd met eigen standaarden. Pas op den duur wint eentje qua marktaandeel welke dan de facto de standaard wordt. Een lock-in lijkt me zeker in het prille stadium redelijk logisch vanuit de fabrikant.
Is niet echt veel goedkoper dan normaal hoor, alleen nu kreeg je er nog een $50 voucher bij.
Vraag me wel af of HTC nu gaat volgen
Denk het niet, Wat ik wel denk is dat ze de huidige set gaan upgraden met de nieuwe headmount en de nieuwe lighthousestations voor dezelfde prijs als de huidige set.
Sony heeft zijn eigen bril en de xbox one is compatible met de rift, maar het verhaal blijft helaas, prijs is te hoog voor het geringe game aanbod
xbox one is (nog steeds) niet compatible met de rift.
https://www.oculus.com/experiences/rift/1266881563371842/
Support is er al een tijdje alleen er is weinig media aandacht aan gegeven.
Uhm dat gaat via een app via je pc, dus niet door de headset rechstreeks aan te sluiten op de xbox one. (kijk ook maar bij de requirements).
Ze zijn het ook alleen waard voor specifieke soorten games. Racesims bijvoorbeeld hebben écht veel baat bij een VR bril omdat je hiermee afstanden bijvoorbeeld enorm goed kan inschatten in vergelijking met een 2D monitor.

Zoiets als Elite is ook een adembenemende ervaring met een VR bril.
Nog geen interesse in deze generatie. Ik werd echt misselijk en ik dat heb ik vrijwel nooit... Ik zie dit echt nog als de eerste of 2e iphone dat nog heel veel verbeterpunten heeft.
Misselijkheid komt voornamelijk door slecht afgestelde lenzen (Resolutie zeker niet en framerate maar in bepaalde mate), en bij de DK2 kun je de lenzen helemaal niet instellen, en voor zover ik zag bij de CV/Vive is dat maar marginaal beter. Om het duidelijk te maken, zet maar eens een bril op die niet voor jou ogen zijn afgesteld, ga dan eens goed rondkijken en rondlopen, ik kan je garanderen dat je dan ook behoorlijke hoofdpijn gaat krijgen en misselijk wordt.
Ik heb ook nog de oude Forte VFX-1, welke een zeer lage resolutie heeft en een lage framerate, maar wel perfect in te stellen lenzen, en daar heb ik totaal geen last van motionsickness en kon ik rustig uren zonder zweten/hoofdpijn/misselijkheid bezig zijn. Mijn DK2, waar ik de lenzen dus niet goed kan afstellen kan ik niet heel lang bezig zijn voordat ik last van motionsickness krijg.
Goed afstellen van de lenzen is iets dat zwaar onderschat wordt.
Nee misselijkheid komt door bewegingsziekte. Het wordt veroorzaakt door het gebrek aan correlatie tussen de bewegingen die je evenwichtsorgaan opvangt, en de bewegingen die je ogen in VR waarnemen. En daar is tot op heden geen goede oplossing voor gevonden. En dat maakt dat VR maar een hele beperkte toepassing heeft.

De reden dat je geen bewegingsziekte ervaart bij een oudere lagere resolutie VR bril is dat je bewustzijn geen presence ervaart (Je hersenen geloven niet dat de VR omgeving echt is). Waardoor de input van je evenwichtsorgaan niet gebruikt wordt voor de bewegingen die je in VR maakt.

Daarom worden tegenwoordig alle VR games dusdanig aangepast dat of je bewegingen in reallife correleren met de bewegingen in de VR game, of er geen bewegingen in VR plaats vinden die in reallife zouden worden waargenomen door je evenwichtsorgaan (Dat lossen ze op door te teleporten in plaats van vooruit te bewegen).

Tot het bewegingsziekte dilemma is opgelost zit er maar weinig toekomst in VR. AR zou dat kunnen omzijlen door een deel van je zicht in reallife te houden, zodat je geen presence ervaart. Maar dat maakt de immersie en ervaring een stuk minder.
Echt waar, wat (voor een groot deel) lulkoek, want de presence is bij die andere net zo goed. Ook als ik bij mijn VFX-1 de lenzen niet goed instel krijg ik last van motionsickness. Ook bij nieuwere headsets waar ik de lenzen wel goed kan instellen heb ik geen last van motionsickness.
Dus dat het puur door framerate en resolutie komt is echt kolder, goed afgestelde lenzen is een hele grote oorzaak.. zoals ik al zei, ga eens een bril opzetten die niet jouw sterkte/afwijking is, en ga dan eens rondlopen en snel rondkijken, dan zul je ook heel snel last van motionsickness gaan krijgen.
En dat is dus uit eigen ervaring met verschillende headsets (waarvan ik er ook een zwik heb), tot nu toe nog elke keer geweest, lenzen niet fatsoenlijk afgesteld of kunnen instellen, motionsickness, wel goed kunnen afstellen, nergens last van.
Wat jij aangeeft is ook wel een deel er voor verantwoordelijk, maar het niet fatsoenlijk kunnen afstellen van de lezen is een minstens zo belangrijk aspect. Het kost alleen behoorlijk wat geld om lenzen(systeem) te ontwikkelen die goed af te stellen zijn voor gebruik bij VR.
Als je goed had gelezen wat ik heb geschreven, dan had je bemerkt dat ik niets over framerate of resolutie vermeld heb. Ik heb het enkel over de correlatie tussen de input van je evenwichtsorgaan en de input van je ogen. Als dat niet overéénkomt, ervaar je bewegingsziekte. Logischerwijs heeft het aanpassen van de input van je zichtvermogen door middel van lenzen daar invloed op.

Bewegingsziekte is het struikelblok van First Person VR. En de reden waarom het maar niet goed van de grond komt.
Wat? Heb je zelf al eens een Vive op je hoofd gehad?
Ik heb m'n hele familie en vriendengroep met Job Simulator laten spelen. Niemand had last van bewegingsziekte. Genoeg daarvan kunnen niet tegen het 3D van de 3DS en/of in bioscopen, trouwens, maar de Vive was geen enkel probleem. Zelf houd ik het makkelijk uren vol.

Er zijn talloze studies gedaan en iedereen lijkt het er over eens te zijn dat je moet zorgen dat de delay onder de 20ms moet blijven om je hersenen voor de gek te houden. Dit is ook de reden waarom framerates in VR eigenlijk op 90+hz moeten zitten en waardoor er totaal andere engines zijn ontworpen om koste wat het kost een nieuw beeldje voor je snufferd te krijgen binnen die tijd. En waarom draadloos zo lastig blijft :)

Wellicht ben je in verwarring met de 'kijkdoos' die mobile VR maakt? Waar je XYZ-tracking mist, en enkel kijkrichting aanpast? Dan geef ik je gelijk, maar dat is dus precies wat de Rift en de Vive oplossen.
Daarom worden tegenwoordig alle VR games dusdanig aangepast dat of je bewegingen in reallife correleren met de bewegingen in de VR game, of er geen bewegingen in VR plaats vinden die in reallife zouden worden waargenomen door je evenwichtsorgaan (Dat lossen ze op door te teleporten in plaats van vooruit te bewegen).
Dit klopt, en dit zal altijd zo moeten blijven. En daar is niks mis mee imho.
Dat is een behoorlijke price-drop, al gok ik dat er dan ook binnenkort een nieuwe versie gaat komen.
Link uit het artikel linkt naar het winkelwagentje. Wellicht dat iemand van Tweakers er nu al een gekocht heeft, maar voor ons is dit misschien een betere link:
https://www.oculus.com/rift/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*