×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HTC presenteert standalone vr-headset met Qualcomm Snapdragon-soc

Door , 58 reacties

HTC heeft een vr-headset aangekondigd waarvan alle componenten in de bril zelf zijn verwerkt. Er zijn dus geen kabels, externe sensors of een pc vereist. De bril draait op een Qualcomm Snapdragon 835, heeft software van HTC en komt voorlopig alleen uit in China.

In de Vive Standalone zitten alle componenten zoals de gpu, accu en positiesensors in de bril zelf; de vr-headset hoeft niet door een externe pc of smartphone worden aangedreven. VentureBeat meldt dat de bril zal draaien op een Snapdragon 835-soc van Qualcomm, dezelfde soc die ook te vinden is in huidige high-end telefoons zoals de HTC U11 en OnePlus 5.

De bril werkt via Viveport, het platform van HTC waar gebruikers verschillende vr-apps en spellen voor de headset kunnen downloaden. Dit verschilt van de vr-bril die HTC gaat maken voor Google, die op het Daydream-platform werkt. Het is wel mogelijk dat HTC deze vr-bril later met Daydream-software gaat uitbrengen. Het is ook anders dan de vr-bril die werkt in combinatie met de U11-smartphone. Het is nog niet bekend wat de prijs en andere specificaties van de Vive Standalone zijn, of wanneer het apparaat uitkomt.

Door Andrew Kambel

Stagiair nieuwsredactie

27-07-2017 • 12:33

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Jammer dat er nu weer zo veel bedrijven met een VR brill komen, draadloos of bedraad, je kan tussen het bos de bomen niet meet zien.
Ik vind het leuk om te zien fat er concurrentie is, maar dit is dodelijk voor bestaan vam VR.
De ene ervaring is de ander niet waardoor er weet veel negativiteit ontstaat...

Straks komen al deze bedrijven allemaal met hun eigen diensten,platformen,OS etc etc, die weer niet werken met anderen brillen...

Ik had gewoon gezien, dat er een paar VR brillen zijn, net zoals bijvoorbeeld de console markt, of android dat werkt op elke smartphone met de zelfde software.
Alhoewel ik geen fan ben van android.

Ik denk dat windows de meeste kans maakt om van AR, Mixed reality EN VR een succes te maken, omdat vrijwel iedereen is bekend met windows en heeft een pc...

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 27 juli 2017 13:04]

Wanneer je deze versplintering vergelijkt met het begin van het smartphonetijdperk dan zie je nog best veel gelijkenissen. Er was toen:
  • iOS
  • Android
  • Symbian
  • Windows Mobile/Windows Phone
Ook hier waren de ervaringen ontzettend verschillend, zelfs per platform. Een HTC Wildfire bijvoorbeeld is redelijk veel verkocht, maar het was echt een slecht apparaat. Helemaal als je het vergelijkt met een andere high-end-Android-smartphone uit die tijd.

Er zal uiteindelijk, gok ik, toch wel een mobiel VR-platform boven komen drijven die de rest qua content verslaat. Voor de PC-VR-brillen denk ik dat er wel meerdere varianten naast elkaar kunnen blijven bestaan, maar dat er voor content een standaard komt zodat ontwikkelaars eenvoudig films en games kunnen maken voor meerdere brillen. Het principe achter de apparaten is immers hetzelfde.
Ik denk juist dat er uiteindelijk veel mobiele vr brillen beschikbaar zijn. Omdat ze allemaal op android draaien hebben ze beschikkint over de zelfde content.

Dat is nu juist met pcvr anders, daar verwacht ik dat er maar een paar spelers op overblijven.
Ik denk juist dat er uiteindelijk veel mobiele vr brillen beschikbaar zijn. Omdat ze allemaal op android draaien hebben ze beschikkint over de zelfde content.
Dat bedoelde ik ook met 'mobiel VR-platform' :). Het ligt inderdaad voor de hand om Daydream/Android hier voor aan te wijzen. Misschien dat Apple nog iets met VR gaan doen, maar die lijken zich op dit moment net als Microsoft meer op AR te richten.
Op zich hebben ze wel gelijk. Met iOS 11 hebben ze direct het grootste mobiele AR platform ter wereld en er zijn al een aantal grote developers, maar ook grote bedrijven die development niet als core bussiness hebben, mee bezig.

Voor Ikea is dit een enorm belangrijke ontwikkeling aangezien zij al jaren stoeien met een dergelijk platform (hoe heet die garderobe kasten serie ook alweer). Sowieso hebben ze een applicatie voor de BESTÅ serie waarmee je je kamer kunt modeleren en dan kasten inplaatsen.

Ik weet iig wel dat dat de eerste appicatie is die ik ga downloaden als iOS 11 uitkomt.
Ik denk dat je de PAX serie bedoelt? :) Ik heb laatste weer behoorlijk wat euro's naar Ikea gebracht na het samenstellen van een kastje voor de slaapkamer. Die applicatie werkt wel erg leuk...

[Reactie gewijzigd door 8bitfanaat op 27 juli 2017 15:55]

JA DIE! Mooi tooltje maar helaas is het echt zo traag als dikke stront door een klein trechtertje. Heb me er een jaar terug ernstig aan zitten ergeren weet ik nog wel. Alsof het in flash gebouwd was.
Uiteindelijk gaat AR en Mixed reality naar een bril toe, neem bijvoorbeeld Pokémon go in mixed reality, daar kan jij je volledig omringen in mixed reality, in plaats van dat jij de heletijd een iPad of smartphone moet vast houden, waar zijn ergens je controllers om alles te bedienen.

Met een brill op kan je bijvoorbeeld ook een potje biljarten, poolen ofzo... dat zie ik niet gebeuren met een smartphone...

Ik denk dat zon ikea app gewoon beter werkt met een mix reality brill

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 27 juli 2017 18:33]

Nee, voor Android en IOS zijn compleet anders voor het ontwikkelen van apps... der gaat geen standaard komen iedereen wil een graantje mee pikken...

Daarom heeft Microsoft ook het uwp en het uwa platformen gemaakt omdat bedrijven maar een app hoeven te ontwikkelen voor het systeem.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 27 juli 2017 13:10]

Die standaard is er al hoor. Je kunt met ionic prima apps bouwen voor beide platformen. Daarnaast is progressive web en grote stap voorwaarts met native apps voor allerlei platformen.
Als je inderdaad 'door de bomen het bos niet meer ziet' kan een VR bril met de juiste software je enorm helpen. 8)7
Als hij draait op een mobiele soc, wat wordt dan precies het voordeel tegenover Daydream?
Ik snap überhaupt niet echt wat voor voordeel dit heeft tegenover een telefoon?
Als je al een smartphone hebt dan koop je liever een bril voor je telefoon die paar tientjes is, toch?
Er zitten extra sensoren in en de schermen zullen beter geoptimaliseerd zijn voor VR. Ook zit er inside-out positional tracking in wat je bij een smartphone + VR bril niet hebt.
Lijkt mij dus ook. Zo'n bril kan eventueel meerdere generaties telefoon meegaan, zodat je elke twee jaar alleen maar een nieuwe telefoon hoeft aan te schaffen (wat in de regel toch al gebeurt), in plaats van elke twee jaar én een nieuwe telefoon én een nieuwe VR-bril.
Het hangt vooral van de uitvoering af. Ik heb sinds kort een Rift en had al een Gear VR (al heb ik daar niet zo heel veel mee gedaan). Het opvallendste verschil tussen de twee is de kwaliteit van de lenzen. Bij de Gear VR kun je de scherpte weliswaar stellen, maar als ik het instel dat het midden scherp is dan zijn de zijkanten nog steeds wazig. Ook beslaan de lenzen van de Gear VR nogal snel en is me dat bij de Rift nog helemaal niet gebeurd (terwijl ik bij bijvoorbeeld Robo Recall flink heb staan zweten). Een bril van een paar tientjes gaat het denk ik echt niet beter doen dan die Gear VR.

Verder merk ik dat ik de rift veel makkelijker even op mijn hoofd zet. Dit ligt gewoon klaar en als ik hem op zet start automatisch Oculus Home. De telefoon in de houder plaatsen is een extra barrière die me er toch van weerhoudt om het vaak op te zetten. Het is gewoon meer gedoe. Dat zou met zo'n kant en klare bril ook kunnen helpen.
Er zijn wel scenario's te bedenken. Als je bijvoorbeeld een vr arcade wil starten kan dit wel veel gebruikersvriendelijler zijn. Het is wel even gepruts om de telefoon in de houder te doen, koptelefoon aan te sluiten, oh wacht het scherm moet nog unlocked worden (bij samsung), etc. Voor niet tweakers aardig ingewikkeld, helemaal voor de eerste keer.

En daarbij kan het best zijn dat als dit voor zeg 300 euro op de markt komt, dat je dit naast je midrange telefoon koopt - je hoeft dan niet elke dag met een high end, dure telefoon rond te lopen.
Voor op beurzen en arcade hallen inderdaad, maar ook makelaars en project ontwikkelaars die dergelijke brillen gewoon eenvoudig mee kunnen nemen.
Kortom de zakelijk markt kan hier zeker wel wat mee!
Goed idee, ik zal een bril kopen voor mijn iPhone ... oh wacht.
Ik heb een vriend van mij ook gewoon een bril gegeven voor zijn verjaardag, hij kon zijn iphone 6 gewoon gebruiken toen?
Ik denk dat er dan niet ook nog een mobiel OS en applicaties op de achtergrond hoeven te draaien en ie dus wat sneller is dan een smartphone?

Verder kunnen ze volledig focussen op VR, wat waarschijnlijk een scherm oplevert met hogere refreshrate die je bij een smartphone normaal niet nodig hebt.

Ik zou liever zien dat je meerdere compute units hebt en die aan elkaar kunt koppelen om zo een veel betere weergave te krijgen. Eventueel die op je rug of aan je riem hangen om zo tot de gewenste standalone ervaring te komen.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 27 juli 2017 13:06]

Kopie van eerdere reactie
Goeie, maar de bril zal zelf ook iets van een OS moeten hebben om de applicaties/games op te draaien. Misschien onderschat ik dat effect, maar het lijkt mij niet groot genoeg om een compleet los apparaat voor aan te schaffen.

Daarnaast, als mobiel VR echt je ding is, lijkt het mij logischer om elke twee jaar je telefoon te vernieuwen (dat doe je immers toch al) zodat je een recente VR-ervaring blijft houden, dan elke een of twee jaar zo'n compleet nieuwe bril aan te schaffen.
Op The Verge staat het volgende:

'It’s a separate product from the standalone HTC Google Daydream headset that was announced this spring, although its silhouette looks very similar to that of the Vive standalone Daydream headset. The biggest difference may simply be that unlike Daydream, it’s not reliant on the Google Play Store, which is only sporadically available in China.'

Ze zijn dus niet gebonden aan Google.
Het idee bij daydream is dat je je telefoon in een headset stopt. Daardoor krijg je al een groot gewicht aan de voorkant. In een headset als dit kun je het gewicht verdelen en heb je een beter geheel. Verder kan dit natuurlijk dedicated VR software draaien dus meer uit de soc halen dan je zou met Android omdat er dan wat lagen software tussen zitten.
Als ik goed gelezen heb, heeft deze positional tracking, iets wat ik in mijn daydream erg mis. Ps ik verkoop mijn daydream bril, intresse, pmmetje :)
De hardware zal waarschijnlijk gewoon identiek zijn aan de versie die hier in Europa geleverd zal gaan worden (misschien een minimale aanpassing), de software is waar het verschil zit. Mogelijk dat dat te maken heeft met uitleveren in China zelf.
Wat ga je ermee doen? Geen trackers en waarschijnlijk zo'n skeer controllertje, of je kunt misschien een gamepad gebruiken.
In Azië is er een grote markt voor VR-based social networking. Daarbij is rondlopen niet heel belangrijk en voldoet een skeer controllertje. Het gaat daarbij om lichte games (pool, kaarten) i.c.m. facebook achtige activiteiten. Dat gaat nog eens heel groot worden virtueel naar de kroeg gaan.

[Reactie gewijzigd door Endless_Death op 27 juli 2017 12:48]

VR-based social networking? Dus...chatten via VR avatars in een VR omgeving, of?

[Reactie gewijzigd door Cowabungaa op 27 juli 2017 13:19]

Echt in VR naar de kroeg. Een kroeg die eruitziet als een kroeg (plus coole dingen die IRL niet echt kunnen, of te duur zijn voor normale kroegen, zwevende pooltafels of een kleine draak ipv een kat whatever) met een prikbord als sort van facebook timeline/wall/weetikhet. In die kroeg staan kleine tafels met spelletjes waar je tussen kunt teleporten en als je een keer zit zit je idd aan tafel met avatars.

Headtracking werkt dus praten en rondkijken gaat leuk en realistisch. Het vermaak van een spelletje erbij en socializen. Af en toe wat op het prikbord zetten. Bier drinken gaat net met die bril op ^^ Dus het is écht best kroeg-achtig en leuk. Vind ik. Wat ik er tot nu toe van gezien heb.
Klinkt leuker dan indertijd in second life
Huh. Dat is al een ding tegenwoordig? Gaat wat sneller dan ik dacht. En ik maar denken dat m'n Shadowrun games science fiction waren.
Tracking is inside out, wat schijnbaar bij het prototype van Quallcom verhoorlijk goed is als je de inside verhalen moet geloven, en op dat prototype zijn zowat alle aangekondigde mobile vr headsets gebaseerd.
Standalone VR is nog niet krachtig genoeg voor deftig gebruik.
Bij AR of mixed-reality zoals de hololens wordt er enkel een klein deeltje weergegeven en niet het volledige scherm. Waardoor het minder krachtig moet zijn.

Maar goed dat ze er toch mee bezig zijn. Binnen enkele jaren gaat dit de geprefereerde manier zijn om VR te gebruiken.
Ik zie toch meer in draadloze VR sets die wel nog (draadloos) hun signaal krijgen van een PC. Er zal altijd een enorm performance gat blijven tussen wat een klein zuinig systeem kan bieden en wat een grotere PC die veel meer energie kan verbruiken kan bieden. En we zijn echt nog heel ver verwijderd van het punt dat mobiele graphics zo goed worden dat het niet veel meer uitmaakt.

Bovendien ga je voor een goede VR ervaring waarschijnlijk toch iets nodig hebben om de positie van hoofd en controllers te tracken. Als je je hoofd opzij beweegt en je blikveld gaat niet mee (zoals met huidige telefoon oplossingen) dat is echt heel vervelend (en een goede manier om snel misselijk te worden... en ik wordt bijna nergens misselijk van in VR). Wellicht dat ze uiteindelijk iets vinden waarmee alleen de bril zijn positie goed genoeg kan blijven tracken door naar de omgeving te kijken, wat dat ook is, maar tot we zover zijn gaat een echt goede VR ervaring gewoon niet mobiel zijn.
Ik denk dat het vooral een kwestie van gewicht is om al die sensoren, schermpjes en batterijen in een bril te stoppen. Dat draadloze geloof ik wel, ik stream nu ook al probleemloos een 20mbit 1080p stream tussen mijn game-pc en een client.

Overigens beweegt GearVR van Samsung netjes mee als je je hooft beweegt.
Dat denk ik niet. Alles behalve de batterij zit nu ook al in de bril en je merkt eigenlijk nauwelijks dat er gewicht aan je gezicht zit met de Rift op. Ook met de Gear VR merk ik weinig van gewicht, en daar zit alles in de telefoon die op een ongelukkige plek voorop gemonteerd zit. Als het in de bril verwerkt zit wordt het alleen maar makkelijker om het gewicht goed te verdelen.

Verder zou ik het draadloze stuk nou juist niet onderschatten, met 20 Mbit kom je er ECHT niet. Die 1080p stream is een 1920x1080 30/24 fps beeld. De rift wil 2x1080x1280 90 fps en latency wordt VEEL belangrijker. Als je videostream enkele tientallen milliseconden later afspeelt dan is dat niet zo'n probleem, vooral niet als de audio dezelfde delay heeft, maar in VR betekent het dat wat je ziet vertraagd is ten opzichte van je bewegingen waardoor je weer veel sneller misselijk wordt en de ervaring in het algemeen een stuk minder is. Bovendien is het ook niet voor niks dat de Rift een USB 3.0 poort vereist naast HDMI, de headset stuurt een behoorlijke datastream terug naar de PC.

Het is wel op te lossen, maar niet met je standaard wifi signaaltje... Overigens zeg ik steeds Rift omdat ik dat ding heb maar voor de Vive zal het niet anders zijn.

Wat betreft het meebewegen, volgens mij trackt de Gear VR alleen de richting van je hoofd. Een zijwaartse beweging of omhoog/omlaag detecteert het toestel niet. Je kunt dus niet ergens omheen kijken. Tenzij er wellicht apps zijn die dit proberen te simuleren aan de hand van sensordata, maar ik geloof er weinig van dat dat net zo goed werkt als de externe sensoren van de Rift of de lighthouse systemen van de Vive. Zelfs in de link van @Largamelion hierboven waar gebruik wordt gemaakt van nieuwe technologie van Qualcomm wordt beschreven dat de beweging met vertraging gedetecteerd wordt, dan ga je dat zonder gespecialiseerde hardware niet veel beter doen denk ik.
Ik denk dat dit nog wel eens een meesterzet van HTC kan zijn. Als ze hun Vive merk hiermee in China aan de grond weten te krijgen op basis van hun geode reputatie (nog steeds) in azie wat betreft telefoons, zou dit voor hun weleens een game-changer kunnen zijn.

[extragratis inside info] SWIM heeft eens gewerkt voor HTC en je hebt werkelijk geen idee hoe hard daar peentjes worden gezweet binnen het bedrijf wat betreft het success van de HTC Vive en VR gerelateerde zaken. Episch grote winterpenen[/extragratis inside info]
Kan je diegene ook vragen of het peentjes zweten is als in er wordt heel hard gewerkt om het tot een succes te maken, voorloper te blijven of angstzweet dat ze de voorsprong maar zo kwijt kunnen raken?
SWIM roept dingen als R&D budget, marketing budget, developer budget (devs aansporen VR content te maken) geld maar 1x kunnen uitgeven, een teleurstellende telefoondivisie, en een zeker afhankelijkheid van het success van de Vive.

Dan mag je zelf kiezen welk zweet uit jouw rijtje dat bij jou zou oproepen :)
Geen Android overhead?

Is reactie op @Koekhapperrr

[Reactie gewijzigd door Vuikie op 27 juli 2017 12:43]

Goeie, maar de bril zal zelf ook iets van een OS moeten hebben om de applicaties/games op te draaien. Misschien onderschat ik dat effect, maar het lijkt mij niet groot genoeg om een compleet los apparaat voor aan te schaffen.

Daarnaast, als mobiel VR echt je ding is, lijkt het mij logischer om elke twee jaar je telefoon te vernieuwen (dat doe je immers toch al) zodat je een recente VR-ervaring blijft houden, dan elke een of twee jaar zo'n compleet nieuwe bril aan te schaffen.
Alleen is er wel een verschil met een losse mobile, de plaatsing van de schermen, het gaat hier ook weer om 2 losse schermen, en dat kan een enorm verschil betekenen in de comfort voor bekijken van VR, niet te vergeten bv bij nieuwere headsets een gebogen scherm. En men is niet gebonden aan alles in een zeer kleine behuizing te moeten proppen, waardoor betere prestaties uit de hardware zelf gehaald kunnen worden (door oa betere keeling en grotere batterij).
Op Vive.com wordt toch echt gesproken over Standalone VR with Daydream.

[Reactie gewijzigd door bleep1912 op 27 juli 2017 12:50]

Maakt niet uit hoor.

Vive.com is gewoon nog niet geupdate. Vive.cn daarintegen wel. Vive.com blijft waarschijnlijk nog wel even zo ook denk ik hoor, aangezien het apparaat niet internationaal uitgebracht wordt.

[Reactie gewijzigd door Endless_Death op 27 juli 2017 12:54]

Dat is ook de wereldwijde versie die later op de markt komt (wat waarschijnlijk wat betreft hardware identiek is).
Aardig, maar zolang ie in China blijft, vraag ik me af of dit wel zulk boeiend nieuws is. Bovendien had ik liever gezien dat ze voor wat krachtigere hardware gingen zodat je ook echt normale games kunt spelen in VR zonder in te boeten op beeldkwaliteit.
Je moet deze headsets echt niet onderschatten hoor, die nieuwe soc kan behoorlijke graphics tonen. tja het is geen GTX1080 oid, maar dat hebben ook maar weinig (doorsnee) mensen op dit moment op de PC, denk dat een GTX1070 (of vergelijkbare GPU) al redelijk in de wat hogere segmenten zit.
Wat nu midrange prijzen zijn (350-500), waren vroeger highend prijzen, zo'n 4 jaar geleden was dat zelfs nog 'maar' 200-250.
Vind je de GTX1070 echt te vergelijken met een Snapdragon? Volgens mij zit daar toch nog wel wat meer tussen.
Nee ik vergelijk het daar juist niet mee, ik geef aan dat die gpu's nog steeds wat betreft prijzen nog ruim boven wat een doorsnee pc gebruiker over heeft voor een gpu. Deze headsets zullen onder die prijs verkocht gaan worden, en dan heb je dus alles in 1, en voor de doorsnee gebruiker ziet de graphics van wat deze mobilesocks uitpompen, er goed genoeg uit.
En geen steam ondersteuning dat zou ook wel.handig zijn steam android dan
Wat bedoel je daarmee? want steamvr is helemaal niet beschikbaar op android.
Dat er een goed werkende app store is waarmee je heel makkelijk content kan laden. Liefst iets als steam store maar dan met Android apps.
Tja, zou ook graag zien dat steam tevens zich ook op android/ios zou begeven, zodat het (mogelijk) nog meer 'buy once, play anywhere zou zijn, zoals nu dan vaak met windows/linux/macos het geval is op steam.
Maar de steam app zelf is niet echt denderend, kan mijn library daar niet op zien, blijft maar laden(zitten dan ook meer dan 2300 games in, maar op de pc client is dat geen probleem, alhoewel de pc client wat betreft library ook ruk is, kunt niet eens op tags zoeken in je eigen library).
Ben benieuwd of dit nou foviated rendering kan. Anders verwacht ik toch een stuk mindere ervaring dan een HTC Vive waar ik die TPcast draadloze unit op zet.

Maar grootste probleem van VR is wat mij betreft nog altijd de content. Als deze bril VR meer naar de massa kan brengen en daarmee de budgetten voor VR development kan verhogen dan heeeuij they've got my vote!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*