Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sociale virtual reality-app AltspaceVR sluit de deuren

Door , 54 reacties

AltspaceVR, een soort virtuele huiskamer voor gebruikers van vr-brillen, gaat ermee stoppen. De sociale vr-app kan het financieel niet meer opbrengen om de virtuele deuren open te houden, ondanks financiŽle ondersteuning door investeerders.

Het bedrijf achter AltspaceVR heeft laten weten dat op 4 augustus om 4 uur in de ochtend Nederlandse tijd er geen gebruik meer gemaakt kan worden van de dienst. Kort daarvoor wordt er in de virtuele omgeving nog een feestje gehouden, waarbij gebruikers afscheid van elkaar kunnen nemen. AltspaceVR is een soort virtuele huiskamer waar mensen elkaar kunnen ontmoeten via een avatar die zij van zichzelf maken. AltspaceVR is beschikbaar voor gebruikers van de GearVR van Samsung, de Oculus Rift en de Vive van HTC.

Maandelijks bevinden zich ongeveer 35.000 gebruikers binnen de virtuele omgeving van AltspaceVR. De makers van de software stellen zelf dat het om een hoog aantal gaat binnen de vr-markt. Investeerders zijn echter minder enthousiast; zij zouden zich vanwege de trage groei van de vr-markt hebben teruggetrokken waardoor AltspaceVR de deuren moet sluiten. Of dat ook geldt voor het bedrijf achter de dienst is nog niet duidelijk.

Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

Reacties (54)

Wijzig sortering
[UPDATE:]
Palmer Luckey vraagt in een tweet poll of hij Altspace moet redden, met de aantekening dat het misschien niet mogelijk is: https://twitter.com/PalmerLuckey/status/891301924732928000
- - -

Heel erg jammer dit. Voor velen was AltspaceVR ťťn van de eerste social VR ervaringen; veel herinneringen, vriendschappen, en zelfs een huwelijk zijn hieruit voortgekomen.

Als in-VR helpdesk medewerker was het altijd prachtig om te zien hoe veel verschillende mensen hier bij elkaar kwamen. De meesten kwamen schoorvoetend binnen, maar waren na een snelle kennismaking super enthousiast. Anderen kwamen binnen en negeerden je totaal omdat ze dachten dat je een AI was. Het was een dagelijkse bron van vermaak om al die verschillende reacties te zien. Shout-out naar alle Nederlandse en Belgische gebruikers die schrokken als ik Nederlands begon te praten! :)

Op reddit en techcrunch wordt overigens gesproken over een patent troll die AltspaceVR en andere VR bedrijven heeft aangeklaagd. Het is niet duidelijk in hoeverre dit een rol heeft gespeeld.

edit:
Laten we donderdagavond samen met mede-tweakers een toast uitbrengen op een stuk VR geschiedenis.

[Reactie gewijzigd door Chrits op 29 juli 2017 17:12]

Hun marketing & naam was niet heel sterk. Bij altspaceVR krijg ik toch wel een hoog ongewassen puber gevoel. Jouw post maakt dat ik in eens denk, hť, jammer dat ik hier niet wat mee gedaan heb.

Als helpdesk medewerker, weet je ook waarom ze niet gewoon een subscription model gebruikten? 1 euro per maand, of 1 euro per uur moet toch te doen zijn als het zo leuk is? Dan heb je al 35.000 euro per maand, kan je best wat mensen van in dienst hebben / server infrastructuur betalen.
Ik wil er geen rooskleuriger beeld van schetsen, maar het onvolwassen puber gedrag viel mijns inziens wel mee - vooral vergeleken met een andere grote speler in deze markt.

Natuurlijk kwamen er niet alleen lieverdjes. Vaak genoeg verscheen er iemand die zijn kersverse virtuele handen gebruikte om obscene gebaren te maken, soms helemaal niet bewust dat die robot avatars daadwerkelijk echte mensen waren. Na een vriendelijke waarschuwing dat dat niet de bedoeling was in de openbare ruimtes, hielden ze daar echter meestal snel mee op. De personen die dat niet deden, gingen kort daarna meestal toch over de schreef en kregen een (tijdelijke) ban.

Groter probleem was de leeftijdsgroep die juist nog niet aan het puberen waren. Altspace is voor 13+, maar bij sommigen kreeg je een sterk vermoeden dat ze daar niet aan voldeden en dat de VR headset als oppas diende. Als medewerker mag je absoluut niet naar persoonlijke gegevens zoals leeftijd vragen, dus het was afwachten totdat ze deze uit zichzelf mededeelden. Indien ze zich in de tussentijd aan de regels hielden, was er niks dat ik kon doen.

Monetization plannen werden niet met ons gedeeld, dus daar kan ik helaas geen uitspraken over doen.
Vaak genoeg verscheen er iemand die zijn kersverse virtuele handen gebruikte om obscene gebaren te maken
Weet niet precies waar je het over hebt, want in AltSpaceVR zijn geen handen.........
Ik zie aan je overige reacties dat je geen Altspace vriend was en dat is prima. Smaken verschillen en er is inmiddels voldoende aanbod zodat iedereen het platform kan kiezen dat het beste bij hem/haar past.

Maar..

Je reacties staan dermate bol van misinformatie dat ik begin te twijfelen of we het hier wel over dezelfde toepassing hebben. Ik beperk me in mijn reageren daarop tot de meest tenenkrommende opmerking dat er geen handen zijn, want anders blijven we bezig:
Ondersteuning voor handtracking is er al sinds 2015 (!) in de vorm van Leap Motion en Perception Neuron. Toen later de Vive en Rift motion controllers beschikbaar werden, waren ook deze direct ondersteund.

[Reactie gewijzigd door Chrits op 30 juli 2017 17:48]

Opzich heb ik zeker niets tegen AltSpaceVR, maar ik heb wel eigen ervaringen die niet overeen komen met wat ik her en der lees.

Bijvoorbeeld de hand tracking, verder leuk dat het werkt met een leap motion, maar de standaard motion controllers die je bij een Oculus of Vive krijgt 'werken niet' (lees; zijn niet zichtbaar) dat is gewoon raar, want dat werkt bij alle concurrenten wel.

Ik heb de game 2 maanden geleden nog geprobeerd, en nog steeds kon ik andermans handen niet zien? dus ik weet niet of ik dan een andere versie heb gespeeld of dat er iets anders verschilt tussen onze ervaringen, maar ik was dus in het algemeen vrij teleurgesteld in AltSpaceVR

[Reactie gewijzigd door olivierh op 30 juli 2017 18:58]

Standaard Rift/Vive motion controllers werken en zijn ook zichtbaar voor andere mensen; altijd gedaan sinds ze verkrijgbaar zijn. Zou natuurlijk kunnen dat het een bug was, al is het de eerste keer dat iemand deze situatie schetst. Misschien waren er alleen (mobile) users online zonder motion controllers?
Lastig te zeggen achteraf, maar ik snap je teleurstelling nu heel goed.
Wow! Ik ben een van de mensen die schrok toen je Nederlands begon te praten :p niet super lang geleden. Had graag nog wat uurtje doorgebracht in altspace VR.
Even je profiel gecheckt en ja hoor, ik herinner me je nog! Kleine wereld!
Donderdagavond Tweakers feestje in AltspaceVR? :)
Ik ben het niet helemaal met je eens. Altspace is in concept leuk, maar gewoon slecht uitgevoerd. Het bleef lijken op een veredelde techdemo. Er zat een vreemde gehaaste style aan en kwa development gebeurde er maar weinig. Veel enviroments zijn ontzettend blend en niet interactief. Veel mensen trokken dan ook naar recroom waar toch net wat meer te doen is.
Met welke uitspraak ben je het niet eens? Of had je gewoon andere ervaringen/verwachtingen, want dat is natuurlijk prima :)
Als ik hoorde dat men ontevreden was over Altspace, dan kwam dat vaak doordat men een verkeerd beeld had van wat het daadwerkelijk concept was (bijvoorbeeld mensen die een Metaverse/OASIS verwachten). En stijl, dat blijft natuurlijk een persoonlijk iets.

Het concept van Altspace is dat je een virtuele omgeving kunt delen met mensen die gebruik maken van een VR headset (HTC Vive & Oculus Rift), mobile VR (Samsung GearVR & Google Daydream), of 2D (monitor & mobile). Die cross-platform compatibility is vrij uniek in de wereld van VR applications - en in de ogen van de CEO belangrijk om meer mensen met VR kennis te laten maken. Een directe vergelijking met Recroom (prachtig, maar PC only) vind ik dan ook twijfelachtig.
Development: Lastig om te zeggen hoeveel "weinig" is, omdat ik zelf geen achtergrond in development heb. Ik kan alleen zeggen dat er achter de schermen hard gewerkt is en er nog veel moois in de pipeline stond.

Hopelijk komt dit verhaal niet te defensive over, maar het lucht op om er over te kunnen praten.
Misschien tot gauw in Recroom :)

[Reactie gewijzigd door Chrits op 29 juli 2017 23:39]

Ik doe niet mee, heb AltSpaceVR al weken geleden verwijderd :P

Als we nou een toast doen in Rec Room of Anyland (op hun succes in verhouding tot AltSpaceVR) dan ben ik zeker van de partij, daar kan je tenminste nog wat leuks doen.

Ennuh, waarom nie gewoon in het weekend? :)
AltSpaceVR was zeer zeker niet een van de eerste sociale VR ervaringen, toen AltSpaceVR uit kwam had je er al een stuk of 5 met actieve communties, die toen ook al allemaal meer interactie/gameplay boden, dat AltSpaceVR daar vervolgens nooit wat mee heeft gedaan (lees; nooit heeft geprobeerd de concurrentie bij te benen) is wat ze uiteindelijk genekt heeft.
Ligt het aan mij of is dit erg ondankbaar? 35000 klanten moet toch best een business op te runnen zijn? Het valt in het niet tegen Facebook en Google. Maar moet alles per se richting de miljarden gebruikers?

Wat hadden ze dan verwacht van VR? Het zijn enorm dure apparaten en je hebt een grote vrije ruimte nodig. Dat is gewoon een niche markt. Ik denk dat heel veel mensen het leuk/interessant vinden, maar niet voor thuis. Ik zou het kunnen betalen maar heb er de ruimte niet voor. Niet als ik huiselijk geweld wil vermijden in ieder geval :+
ff gauw rekenen: een conversie rate van 10% (wat veel is) levert 3500 betalende klanten op. Neem de de 'standaard' prijs van E9.99: E34965,- per maand omzet. Dat is niet echt bizar veel, als je daar je team, licenties en hosting van moet betalen hoor.
En als je 1 euro per maand rekent, wedden dat je 90% haalt qua subscriber rate?
Niet bizar veel. Wel voldoende. Maar alles moet explosief blijkbaar.
Die 35K is omzet. Ik ken de cijfers niet uit Amerika, maar in Nederland betekent dat het volgende:

- 1/3e verzekeringen, belastingen. Hou je nog 23k over.
- Uitgaande van een team van 5 developers a E2000 (en dat is natuurlijk nog heel zuinig) , dat kost je als werkgever zo'n 22,5k
- Blijft er nog E500,- over voor hosting, materiaal, licenties, huisvesting en dergelijke

Daar ga ik niet voor ondernemen

(Wederom, dit is bierviltjes rekenwerk in een NL situatie. Je houdt misschien meer over als je hier en daar wat schuift, maar eenen vetpot is het niet)
Belasting gaat over winst, niet over omzet. Je mag eerst alle kosten aftrekken.

Er zijn vele bedrijven die dik tevreden zijn met een maandelijkse omzet van 35k§.
Het gaat nu over een blinde rekensom waarbij er uit wordt gegaan dat men 10 euro per maand zou moeten betalen hiervoor. Ik kan me voorstellen dat een aanzienlijk deel dat echt niet zou doen.
Voor 35k kun je niet in totaal 5 mensen in dienst houden naast de andere overhead kosten, tenzij je verlies draait in de hoop enkele jaren later veel winst te kunnen maken.
5x 5k§ = 25k. Best redelijk salaris. Hou je nog 4k§ per maand aan overhead over, en de rest is BTW of iets vergelijkbaars. Daar kom je best een eind mee.

En dit is heel erg nattevingerwerk gebaseerd op 3500 klanten, het uitgansgspunt was 35.000 klanten. Ik denk dat 35000 klanten a 2§/maand waarschijnlijker / eenvoudiger te behalen is dan 3500 klanten a §10 per maand. Dan heb je al 70k§ te besteden per maand.

35.000 gebruikers is verre van een wereldrecord maar voldoende om een business op te bouwen, dat was mijn stelling.
4k per maand overhead is niet erg veel hoor, huur/water/gas/licht/internet/koffie/benodigdheden/onderhoud.
Je hebt wel gelijk, met 2 euro per maand is dat wel makkelijker te behouden. sowieso zie ik niet in wie nu 10 euro per maand gaat uitgeven aan zo'n service.
ik denk dat je eerder aan 5000§ per developer zal zitten, je moet niet uitgaan van bruto-lonen
Dat zit je ook bijna. Kosten voor een werkgever zijn ongeveer x 2.5.

@MsG het ging over een conversierate van 10% (nog steeds veel, maar goed)

@MadEgg klopt. Alleen met alle belastingen (en zogezegd verzekeringen) zit je echt wel aan ong 30%

En omzet zegt helemaal niks, zeker niet als je duur personeel hebt (zoals programmeurs e.d.)
Ja met daarna een standaardprijs van 9,99 compleet uit de lucht gegrepen.
Kosten voor werkgever zijn ongeveer 150 procent van het bruto salaris, niet 250 procent. Bron: eigen ervaring met uitbetalen salarissen.
Ja, zolang je het als een traditionele business kan runnen en gebruikers ook betalen.
Echter als je uit datamining en reclame je geld moet verdienen (in feite je gebruikers verkopen) dan zou dat best eens niet kunnen lukken als de investeerders niet meer geloven dat je ooit miljoenen gebruikers zou kunnen trekken.
De mensen hebben een VR set voor rond de §1000 gekocht. Die kunnen ook wel betalen voor een leuke activiteit wat ze ermee kunnen.

Er zijn andere valide, superieure verdienmodellen boven "gratis", "data mining" en adverteren.
Kunnen wel, willen niet.
Op dezelfde manier als dat mensen die een smartphone van §700 euro kopen toch liever gratis apps installeren dan die van §1,99.

Ik zeg niet dat het verdienmodel onmogelijk is - maar je argument dat ze geld genoeg hebben en dus wel willen betalen voor ee abonnement ofzo is niet persť geldig.
Zeker waar, helaas. Mensen zijn teveel gewend geraakt aan zogenaamd gratis diensten, dat maakt het lastiger voor verdienmodellen die wel gewoon op betalen voor wat je gebruikt gebaseerd zijn.
JUIST voor thuis is het leuk.... En zo groot hoeft je ruimte niet te zijn.... En zo duur is het ook niet, kijk maar naar PSVR en zometeen ook OR.... Das gewoon goed betaalbaar, voor iedereen.... Het is gewoon echt de toekomst....

[Reactie gewijzigd door Nokian95dude op 29 juli 2017 12:08]

Toekomst is niet relevant voor de vlucht die VR tot nu toe genomen heeft. De realiteit tot nu toe is §1000 investeren bovenop je dikke game PC om het aan te sturen, en 10 m2 aan vloeroppervlak opofferen. Ofwel permanent, ofwel veel op- en afbouwwerk.

Als dat verandert kan VR vast populairder worden. Maar dat maakt het nog niet minder voor de hand liggend dat het tot nu toe niet zo'n grote vlucht genomen heeft.
Meerdere honderden euros extra betalen bovenop je game-pc/console is "goed betaalaar"?
In wat voor utopia woon jij? :o Wil ik ook wel komen wonen.
Ik vind het niet heel vreemd. AltspaceVR was in den beginne heel tof, simpele ruimten waar men gewoon met elkaar kon ouwehoeren, toen begon er vanalles te veranderen.

Er was geen duidelijke "main"-ruimte meer, soms wel 2x per dag een update, op reddit werden ze volledig afgebrand omdat ze het belangrijker vonden om 2x per dag die update te pushen dan naar hun gebruikers te luisteren die daar klaar mee waren (mensen met bijv een datalimiet).

Daarnaast zie ik ook niet hoe ze hier geld mee wilden gaan verdienen, misschien door huur voor een room/meeting of iets ? Daar is de tijd nog niet rijp voor.

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 29 juli 2017 08:48]

Ik ben het helemaal met je eens dat de sfeer in het begin anders was. Veel VR enthousiastelingen en early adopters zorgden voor open-minded en gepassioneerde gesprekken. Dat verandert natuurlijk naarmate er meer gebruikers binnenstromen, waarvan sommigen als doel hebben anderen lastig te vallen.

De andere info is een beetje achterhaald. Er is wel degelijk een hoofdruimte, namelijk The Campfire. Updates zijn terug geschroefd naar 1x per week, nadat er veel negatieve geluiden uit de community kwamen.

Monetization is lastig. Ik ben erg benieuwd hoe andere gratis apps in dezelfde space dat gaan aanpakken (BigScreen, VRChat, etc).
Ik heb er geen ervaring mee maar als ik hoor dat je met onbekende in ťťn ruimte word gestopt om te chatten doet het mij een beetje aan omegle denken. Super leuk de eerste paar keer maar langzaamaan trekt het foute mensen aan...
Ziet er een beetje uit als een soort Second Live 2.0... :)
Maar dan zonder enige controle over je omgeving, behalve een model kiezen geen controle over je avatar, etc etc. Het was gewoon te weinig en te laat, er zijn al stukken betere concurrenten.
Het is wel duidelijk dat er met 35k deelnemers er echt niet genoeg geld binnenkomt. Vandaar dat ik denk dat een bedrijf zoals dit het moet hebben van mensen met passie die voor een klein deel van het bedrijf een deel van het werk op zich nemen.
Dat de VR ontwikkeling zo langzaam gaat is natuurlijk heel vervelend maar daar kan je als bedrijf niet zoveel aan doen. Misschien moet je nu als bedrijf is gaan kijken hoe je een vergelijkbare omgeving kan creŽren en onderhouden zonder dat dit heel veel geld kost.
Ik vind het in ieder geval een super VR-app en denk dat we in de toekomst (5-10 jaar) dit wel meer gaan zien. Ook als de kosten van goede VR apparatuur is gezakt.
Het probleem is dat ze weinig/niets deden om meer spelers te trekken, toen het net uitkwam was het al links en rechts ingehaald door andere titels 'met veel meer te doen', en ze hebben nooit geprobeerd de concurrentie bij te benen, dan is het niet heel gek dat het niet van de grond komt/flopt.
Het feit dat steam en oculus inmiddels ook zo'n applicatie zelf hebben/mee bezig zijn, kan natuurlijk ook een punt zijn.
SteamVR Home lijkt in de verste verte niet op dit soort sociale software, ja je kan met meerdere personen in een omgeving staan, maar vervolgens kan je erg weinig, er zijn maar 2-3 omgevingen die 'spelletje' te noemen zijn, en dan zijn ze vaak kort & simpel vergeleken met spellen als Rec Room.
Ik hoop nog steeds datSony wer met zoiets komt maar ze hadden vroeger ook zo'n Online ontmoetings programma op de PS3 zoiets zouden ze makelijk in VR kunnen maken en met 1mil verkochte VR sets moet er toch wel iets meer uit te halen zijn.
lijkt me leuk om met bekenden samen een filmpje te kijken in een VR bios waar je bv kan kiezen met wie je wel of niet wil chatten zodat je geen last hebt van anderen in de bios
of naar een Arcade hall en daar lekker gamen.
Genoeg leuk dingen te bedenken lijkt mij zo.
Dit soort software is in ieder geval op PC in meerdere vormen verkrijgbaar, AltSpaceVR was een soort heel slap aftreksel van datzelfde idee, maar er zijn titels die het al stukken beter doen, kijk bijvoorbeeld eens naar Anyland of VRChat
Niet in VR, wel sociale interactie. Is een alternatief: twinity. Veel sociale interactie, je kan je eigen appartementje inrichten voor een paar tientjes voor nog geen 80 euro een eiland kopen, Je kan daar dan zelf feestjes organiseren en als je een beetje verstand hebt van 3ds max of sketchup zelf je meubeltjes, kleding, danspasjes, en zelfs xxx animaties uploaden en verkopen. En zelfs voor de djs, je kan zelfs je eigen radiozender streamen.
Waarom zou je hier in hemelsnaam voor betalen??
Kijk bijvoorbeeld eens naar 'Anyland' (gratis) of 'VRChat' (gratis) of 'Modbox' (eenmalig 15 euro)
Met die 3 games kan je hetzelfde, voor gratis of bijna voor niets.

Het laatste wat we in VR nodig hebben is een partij die denkt second life VR te kunnen gaan maken, waar je een beetje voor alles moet gaan betalen. Betalen voor een sociale (VR) ervaring is al jaren zwaar achterhaald (misschien vreemde vergelijking, maar je betaald toch ook niet voor facebook?) de sociale (VR) ervaringen die het goed doen zijn al lang zelf voorzienend dmv reclame, zoals het ook zou moeten.
"...misschien vreemde vergelijking, maar je betaald toch ook niet voor facebook?"

Dat doe je dus wel, alleen heb jij dat misschien niet door. Want als wij "niet betalen" voor Facebook, hoe is het dan een $350-biljoen bedrijf? ;)
Ik betaal in ieder geval niet voor facebook, want ik gebruik het niet :+
Ook dat doe je. :+ Kom je wel eens op een website met van die knopjes "deel/share met:" en dan Twitter icoontje en Facebook icoontje er naast ed. Ja? Dan registreert FB dat jij daar geweest bent.
Heb je vrienden die FB gebruiken en heb je daar contact mee over e-mail/whatsapp? Ook dan komt er meer informatie over jou dan je denkt terecht in de database van FB via hen.

Alleen wordt het gekoppeld aan een intern account voor "persoon 8134939305".
Daarom is Facebook ook zo verdacht accuraat met suggesties voor dingen om te "liken"/volgen, en welke mensen je kent als je uiteindelijk wel een account maakt.

[Reactie gewijzigd door Arashi_NL op 1 augustus 2017 10:09]

Paar keer geprobeerd, maar het voelde gewoon niet goed aan, er was eigenlijk weinig te doen zoals (mini-)games, of zelfs maar gewoon een beetje klooien en dingen naar elkaar gooien enzo, en dat is juist waar dit soort software het van moet hebben.

En dan probeerde ze de boel draaiend te houden door in-vr-streams aan te bieden van allerlei Amerikaanse content die niet-Amerikanen echt niet boeit (dingen als een stream van het senaat enzo..)

Dan doet Rec Room het 100x beter, daar heb je ondertussen iets van 6-7 goed uitgewerkte & leuke (mini-)games (van charades tot paintball tot hele co-op adventure games) vaak ook nog met meerdere levels om uit te kiezen, als je daar geen zin in hebt heb je de hub waar je gewoon at random frisbees en basketballen etc kan overgooien, of bijvoorbeeld samen pingpong spelen. En dan is er aan die hub nog een 'lounge' verbonden waar je o.a. kaart kan spele, 2d of 3d kan tekenen (gewoon voor het tekenen, of bijvoorbeeld voor andere vorm van charades) karaoke kan zingen, darten, en noem t allemaal maar op.

Je hebt in Rec Room ook zichtbare handen (kan je dus gebaren/zwaaien/flauwe sexuele grapjes maken, etc etc) en je kan films en fotos van jezelf/elkaar maken (nog meer interactie dus is wat ik probeer te zeggen) en Rec Room verdient geld door andere VR games onder de aandacht te brengen, dan is er bijvoorbeeld 'Raw Data week' en dan kun je in bepaalde minigames speciale outfit items van 'Raw Data' unlocken, stuk leuker & logischer dan mensen vragen samen te gaan kijken naar een debat in Amerika..

Uiteindelijk is het dus gewoon een beetje de eigen schuld van AltSpaceVR, ze hebben te weinig om zich heen gekeken naar de concurrentie, en zijn daardoor uiteindelijk behoorlijk achter de feiten aan het lopen, een van de grootste pijlers van VR is juist de veel uitgebreidere interactie die je met andere spelers kan hebben, en daar heeft AltSpaceVR helemaal niets mee gedaan, ja dan is het niet zo gek dat niemand het meer dan 2-3x speelt, voor een paar minuten, er is letterlijk te weinig te doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*