Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Samsung brengt een browser uit voor gebruik in combinatie met de Samsung Gear VR. De app krijgt de naam Samsung Internet for Gear VR en moet gebruikers van de vr-bril de mogelijkheid bieden om ook tijdens het browsen helemaal op te gaan in een virtuele omgeving.

Een bètaversie van Samsung Internet for Gear VR is vanaf 2 december beschikbaar in de Oculus Store. De app werkt in combinatie met alle varianten van de Galaxy S6, de Note 4 en Note5. Volgens Samsung ondersteunt de speciale browser 360-graden- en 3d-video's en kunnen ook alle html5-video's op het web bekeken worden in een virtuele omgeving.

Tekst kan ingevoerd worden met stemherkenning, maar er is ook een toetsenbord in de vr-browser aanwezig. Verder bevat de browser een 'Gaze Mode', waarin gebruikers menu's kunnen kiezen door er eenvoudigweg naar te staren. Ook belooft Samsung een 'vertrouwde' browse-ervaring dankzij de aanwezigheid van bookmarks en een tab manager.

Samsung bracht zijn tweede versie van de Gear VR in november op de markt. De headset, die een adviesprijs van 99,99 euro heeft, werkt in combinatie met de Samsung Galaxy S6, S6 edge, S6 edge+ en de Galaxy Note5.

Samsung Internet for Gear VRSamsung Internet for Gear VRSamsung Internet for Gear VRSamsung Internet for Gear VRSamsung Internet for Gear VR

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Hopelijk ondersteunt hij ook YouTube, want dat lukte tot nu toe niet.
Gelukkig is het inderdaad mogelijk om nu YouTube content te bekijken op de Gear VR, dus je kunt vanuit deze browser 360 graden content (en de overige) bekijken.

Het enige wat niet werkte is 3D 360 graden content. Ik kreeg in ieder geval bij een Top-Bottom 360 graden video het niet werkend.

Je kunt tijdens het afspelen van een video 1 van de 3 knoppen selecteren: 2D, 3D, 360. Er moet dus nog een 3D 360 knop bij...
Bij de Android Youtube player is er een knop voor Google Cardboard, wat effectief doet wat jij wilt, het scherm in tweeën terwijl 360 het nog steeds doet.
Maar dat is geen 3D. Dat is mono 360 op 2 schermen. Ik vraag me af of er al wel 360 graden 3D video content is op YT...
Weet je dat zeker? Cardboard gaat juist om 3D.

Hier is een 3D 360 video: https://www.youtube.com/w...fhmtKoee0Uv90nmscm5iezRoW Werkt ook met anaglyph glasses op je desktop.

[Reactie gewijzigd door Dykam op 2 december 2015 13:06]

Werkt de nieuwe gear vr nou wel of niet met de note 4?

Ik lees overal tegenstrijdige berichten.
In het ene nieuwsbericht van jullie staat dat het kan en de ander niet.
Works with Samsung Galaxy Note5, Galaxy S6 edge+, Galaxy S6, Galaxy S6 edge
Including Galaxy Note5, Galaxy S6 edge+, Galaxy S6 and Galaxy S6 edge. Galaxy S6 edge+ and Galaxy Note5 require a software update from your carrier.
Nee dus, de oude explorer edition trouwens wel volgens mij, maar die was stuk duurder en slechter.
Thanks, zoiets dacht ik al maar het was een beetje onduidelijk.
Tekst kan ingevoerd worden met stemherkenning, maar er is ook een toetsenbord in de vr-browser aanwezig.

Hoe moet ik dit voor me zien Hoe voer je tekst in via het onscreen toetsenbord ?
Waarschijnlijk krijg je een cursor in het midden waarmee je naar letters moet kijken om ze te selecteren.
Inderdaad, en dat werkt prima in de VR browser. Je hebt gewoon een QWERTY toetsenbord in beeld en door de cursor op de juiste letter te zetten en op het trackpad te tikken selecteer je de desbetreffende letter.
Zo als hierboven gezegd, je hebt een pointer die je bestuurt met je hoofd. Je keuze bevestig je met een tap op het touchpad aan de zijkant. Zo werkt het bij knoppen iig. Zou kunnen dat ze voor toetsenborden iets anders bedacht hebben.
Met je harses. Je beweegt je hoofd totdat je de juiste letter hebt geselecteerd en beukt dan keihard naar voren |:(
Helaas heb ik geen ervaring met VR headsets behalve 20 minuten Ocules Rift, het lijkt me alleen niet echt een snelle/praktische manier van typen...
Zeker geen praktische manier, maar goed, als je twee letters moet invoeren om een lijst te filteren op "na" als je je narnia film of zo zoekt dan kan ik me nog voorstellen dat het prima werkt. Maar goed, hele zinnen zal een totaal nieuw input paradigma eigenlijk nodig hebben.
eyetracking zou dan wat zijn inderdaad,
of zoals de VIVE handheld controllers.
Ik verwacht persoonlijk dan nog het meest een één of andere gesture typing in 3D. Gewoon eentje die je net zoals op een toetsenbord gewoon serieus moet aanleren, maar die eenmaal aangeleerd efficienter zal zijn dan normale toetsenborden. Maar goed, dat duurt nog wel een jaar of 10 a 20 voor we daar zijn.
Misschien een soort van handschoenen die vinger-tracking ondersteund ?
Naja, finger tracking zal sowieso noodzakelijk zijn, of dat nou via handschoenen of camera's gaat (met handschoenen kun je tactile feedback toevoegen), maar je zult nog altijd niet een ouderwets toetsenbord willen en kunnen emuleren.
Misschien in combo met swype, dat het wel wat praktischer wordt.

Heb verder ook geen ervaring met de VR, maar kan me wel voorstellen dat zoiets beter werkt dan naar elke letter moeten staren en confirmen
Het was bedoeld als sarcasme, hoop dat dit niet serieus een input methode is..?
Dat snap ik, maar ik doelde meer op het kijken naar letters op je onscreen toetsenbord of door middel van eyetracking. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat even snel kan zijn als onscreen op een smartphone, laat staan een fysiek keyboard... Vandaar mijn reactie: lijkt me niet erg praktisch
*Proest* Jezus wat droog.
Ondersteunen ze ook eenofander web vr formaat dan? Als dat al bestaat? Of kun je bijvoorbeeld webgl voor VR gebruiken?
WebVR is inderdaad een API waar aan gewerkt word door voornamelijk Mozilla en van wat ik heb meegekregen word dat niet gesupport door Samsungs browser. In principe moet je WebVR sowieso niet al te snel verwachten op mobile devices denk ik zo. In principe zelfs op desktops is de browser niet snel genoeg om VR serieus te renderen, maar bepaalde specifieke toepassingen werken nog wel prima: Simpele 360 videos, bekijken van simpele wireframe sketches, etc. Met andere woorden, WebVR is een erg nuttige techniek, maar zeker niet iets waar je van kunt verwachten dat je er 'normale' VR applicaties in zult vinden.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 2 december 2015 00:50]

Denk niet dat de browser wat zal worden. Denk toch dat men liever de GearVR af zou zetten, al is dat ook een groot gedoe.
Een browser en dergelijke toepassingen in VR zie ik alleen goed werken als we met handbewegingen en gebaren kunnen navigeren. Met eye-tracking erbij zou het zelfs nog beter worden, maar VR met eye-tracking gaat denk ik nog wel even duren.
Vind de browser wel goed werken en YouTube. Probleem is dat de resolutie te laag is om lekker te lezen.
Ik heb de app zojuist geïnstalleerd en getest en ik vind de browser zelf nu nog weinig toegevoegde waarde hebben. Je ziet een scherm voor je waarin webpagina's kan laden.
De stemherkenning werkt daarentegen wel erg goed. Alles wat ik uitsprak werd in één keer herkent (in het Nederlands).

Wat ik wel een plus punt vind is dat het mogelijk is om de YouTube site te openen en hier de 360 video's ook in 360 te bekijken. YouTube heeft namelijk nog geen app voor de Oculus..
Waar zijn nou al die betweters die 'zeker wisten' dat VR net zo zou floppen als 3D tv?
Is het al een succes dan?
Ik heb nog nooit zo'n betweter gezien??
Maar tegelijkertijd wat heeft dit nieuws met het succes van VR te maken? Dit Samsung frutsel speelt geen rol van betekenis althans.
Frutsel wordt wel gesteund door Oculus ;)
Zie bijvoorbeeld hun frontpage (!!!)
https://www.oculus.com/en-us/

[Reactie gewijzigd door Menesis op 1 december 2015 20:40]

Haha. Frutsel wordt wel gesteund...
Prachtige zin. Ik blijf het alleen een frutsel vinden dat marginaal beter is dan Google Cardboard en daarvan was ik niet onder de indruk.
Cardboard heeft plastic flut lensjes, is niet afstelbaar en is afhankelijk van de gyroscoop van je telefoon (die vrijwel altijd ongeschikt is voor VR). Die GR is eigenlijk best aardig: relatief goede lenzen, afstelbaar en heeft een op VR toegespitste gyroscoop (met dus snelle responsetijd). De GR gebruikt verder natuurlijk een smartphone en is daarmee futureproof. Smartphones worden steeds krachtiger en nog belangrijker, er komen smartphones met zeer hoge resolutie schermen (iets wat nodig is voor VR).
Daarmee heeft een Oculus alleen nog als echt voordeel dat een PC vele malen krachtiger is. Maar hoe lang dat een relevante afweging blijft valt ook te betwijfelen, gezien hoe snel smartphones zich ontwikkelen. Ik denk dat smartphones snel genoeg op een niveau komen dat alles er voor de gemiddelde (casual) gamer goed genoeg uit ziet.
Daarnaast heeft de Oculus als nadeel bedrading. Zelfs mr Oculus zelf geeft toe dat dat een groot nadeel is!
Al met al denk ik dat de Gear VR een beter concept is dan de Oculus. Het is nog niet perfect, maar heeft grote potentie.
Echt tof VR op een telefoon; tring tring pak je ff op? O kijk een melding van whatsapp...
Dat haalt je toch compleet uit de ervaring.
En je hebt ze ook beide gebruikt? Wereld van verschil namelijk.

Daarmee wil ik nog niet zeggen dat gear vr perfect is, maar de vergelijking tussen een cardbox en een gearvr is als een smartphone van 100 euro vergelijken met 1 van 600 eur. Je kan er in principe hetzelfde mee maar de beleving is compleet anders...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 december 2015 07:08]

Ze waren met velen, ook hier op t.net. En GearVR is de eerste die VR naar de massa brengt. De Rift, Vive en PSVR maken het af straks.
Deze VR ondersteunt helaas de Note 4 niet. Daar mag je de 199 euro versie voor kopen helaas. Jammer dat die niet in prijs gezakt is.
Dat is die wel degelijk, namelijk 149,- daarmee krijg je overigens wel meer dan bij de consumer editie (dacht extra kussens), en mooiere afwerking van de banden (weet niet wat lekkerder zit overigens) :)

pricewatch: Samsung Galaxy Gear VR (Galaxy Note 4)

Ik had toch wel verwacht dat er een lensendoekje bij zou zitten zoals bij screenprotectors, mijn lenzen zijn al wat vettig van wimpers oid die er tegen aan hebben gezeten...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 december 2015 23:40]

Kijk! Mooi kadootje voor onder de kerstboom :)
Ik snap niet waarom de v2 goedkoper is dan de originele, ik heb een Note 4, en naar mijn weten zijn de oudere producten vaak goedkoper dan de nieuwe...

Mijn vriendin heeft de S6, dus zou die kunnen gebruiken, maar is eigenlijk ook ten zotte.

mij een raadsel. :/

[Reactie gewijzigd door slijkie op 1 december 2015 21:34]

Dan moet je even op het forum/internet zoeken naar de verschillen en zie je dat de gearvr 1&2 toch duurder zijn door hogere materiaalkosten/afwerking (en ongebouwde fan), de laatste is overigens al versie 3. Daarnaast waren dat developers edities en deze specifiek voor de consument dat ka ook invloed hebben op de prijs.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 december 2015 07:12]

Het begint op gang te komen die VR dingeskes..... :) :) :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True