Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties
Submitter: Ossebol

Nokia komt met een functie om 360-gradenbeelden te livestreamen met zijn dure OZO-camera voor professionals. De functie zal vanaf de zomer op de camera beschikbaar zijn, zegt het Finse bedrijf. YouTube krijgt ook ondersteuning voor livestreamen voor 'vr-weergave'.

De functie maakt het mogelijk om beelden vanaf de OZO-camera met 'ruimtelijke' audio direct te livestreamen via internet. Via de sdk kunnen gebruikers een speler maken om de 360-gradenbeelden te zien, zegt Nokia. Een eigen speler maakt het mogelijk het beeldmateriaal te zien op volledige resolutie.

De OZO is een tienduizenden euro's kostende camera voor professionals om vr-beelden te maken. Dankzij acht camera's en microfoons moet de OZO in staat zijn om een gebruiker niet alleen met behulp van beeld, maar ook met behulp van geluid het gevoel te geven daadwerkelijk in een scène te zitten.

Livestreamen in vr is bezig aan een opmars. YouTube kondigde maandag aan om het livestreamen in virtual reality te ondersteunen. In Nederland zond de Evangelische Omroep het tv-programma The Passion uit in vr.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Gaaf! Dit zou sporten als de Formule 1 toch naar een nieuw spanningsniveau kunnen tillen (in de auto van Verstappen 'zitten'), maar ook concerten en andere evenementen zouden veel gaver in beeld gebracht kunnen worden (Het concert van [favo band hier] live bij wonen voor x-euro terwijl het concert al uitverkocht is!).
Ja en nee....

Met een Gopro kan je ook al "meekijken" met allerlei sporters. Echter zie je in professionele producties ook dat daar vrij weinig mee gedaan wordt. Er zitten in een video van 10 minuten vaak maar enkele seconden Point-of-view beelden. Waarom? Omdat het vrij snel saai wordt. Ga maar eens een snowboardfilmpje kijken van iemand die enkel om de helm gemonteerd is. Daar ben je vrij snel op uitgekeken.

Met VR heb je datzelfde probleem. Als je zelf controle hebt, zoals in een game, is het vast een toevoeging. Met video is dat "wow" effect een stuk sneller weg. Een inhaalactie in de F1 is vanuit een extern camerapunt nu eenmaal beter en spannender in beeld te brengen dan vanuit de cockpit van de F1 bolides. Je ziet namelijk niet zoveel van de actie zelf. Plus dat je niet van tevoren weet waar je moet kijken.

Bij sport wordt niet voor niets 95% van de tijd een overzichtsbeeld gebruikt. Voor concerten geld hetzelfde. Vanuit huis zie je meer van een concert dan wanneer je er echt bij bent. De sfeer van erbij zijn kan een toevoeging zijn, maar ook met VR ben je gewoon thuis, in je luie stoel verbonden met je PC op een donker zolderkamertje :+

[Reactie gewijzigd door waah op 19 april 2016 14:38]

Je hebt een punt, vooral wat betreft sport schoot ik misschien inderdaad door maar lijkt me cool. Toch denk ik dat een concert live mee kunnen kijken vanaf 'de grond' (vanaf enkele plaatsen in het publiek) ipv vanaf camera's die steeds maar bepalen 'wat je ziet en wanneer' toch een meer immersive gevoel geeft van een concert. Kijk je naar de gitarist en zijn enorm strakke riffs, de zanger die zich loopt uit te sloven etc etc.

Ach hoe dan ook, tijd zal het leren en wie weet zijn wij de generatie die VR niet direct 'snappen' zoals de vorige generaties de 'mobiele telefoon' in het begin niet snapte en de generatie daarvoor die de 'computer' maar niet snapte etc etc etc ;)
Wat zal de bitrate zijn voor zo'n 360˚ livestream? Als je op wil gaan in vr, moet je een zo hoog mogelijke resolutie gebruiken, heb ik begrepen.
Ik vraag me af hoe ze met die potentiŽle bottleneck omgaan.
vrij hoog inderdaad. Maar het ligt er ook aan welk formaat je gebruikt. men gebruikt vaak een "equirectangular projection" projection, waarbij boven en onder een veel te groot deel van de resolutie krijgen toegeschreven (check bijvoorbeeld hoe de vloer onderaan wordt uitgesmeerd over de gehele breedte -en dus veel pixels van dit plaatje in beslag neemt. en tel daarbij op dat de vloer jusit vaak het MINST interessant is!)
"eerlijker" zou een cubic projection zijn, want dan krijgen je 6 beeldhoeken met elk dezelfde resolutie toebedeeld, maar er is (afaik) geen videocodec die zo´n rare opzet ondersteund. Wel zou facebook er mee bezig zijn..

Over de bitrate kan ik verder niet zoveel zeggen, bitrate en resolutie hangen niet per se samen. Maar als we op resolutie afgaan:
Als je op youtube kijkt zijn 360 graden videos op "8K" aardig scherp. "4K" is eigenlijk niet genoeg..
Bekijk die film ook eens op een lagere resolutie en observeer hoe de grond onder je scherper is dan de horizon. heeft dus te maken met mijn verhaaltje hierboven: youtube gebruikt dus net als alle anderen equirectangular projection voor 360 videos, dus veel van je resolutie ťn bandbreedte gaat op aan de vloer en lucht :+

[Reactie gewijzigd door Menesis op 19 april 2016 21:09]

Heb het bij The Passion eens geprobeerd, maar met mijn niet al te snelle verbinding was dat zeker wel een probleem. Daarnaast stond de camera op een fixed (niet al te interessante) positie, dus dan is er toch niet zo veel variatie in de beelden als je gewoon op tv te zien krijgt.
Gisteren aan het team van Nokia op NAB gevraagd. Stream specs: H.264/AVC@10mbps. Rectification en stitching in de cloud. Left en Right view worden simulcast (dus geen MVC) doorgestuurd naar client device (HLS/HDS/DASH/...) . Client device snijdt uit de volledige stroom het beeld naar waar gekeken wordt (voor elk oog).
//opinion

Wen er maar aan, de Olympische spelen gaan uitzenden in VR.
Ook de F1 , idd, is al bezig, (zie ted's notebook)
De eerst Pr0n die ik gezien heb in 360 is aaaa-mazing. (scary)
Die camera's zijn over 5 jaar gemeengoed en kosten dan ~1500 euro.

Bereid je voor op nieuwe films, voorstellingen, concerten in VR.

VR is op het niveau van een C=64 in the good old days, het ziet er niet uit, maar god wat is het fantastisch, en wat een potentie...
Maar ook dit is weer de zoveelste platte 360 video?
Of ondersteund deze wel steroscopisch 3D?
Ja, 360 met diepte is erg moeilijk om te maken, maar nee dat is niet onmogelijk :)
Grote kans dat het plat is, aangezien er geen dual camera's in zitten, wat de VR ervaring voor mij toch meteen een stuk minder maakt. Diepte is toch echt wel een must have bij een VR bril vind ik.
Als je het artikel erbij pakt waar ze het hebben over de introductie van de OZO dan zie je dat hij wel stereoscopisch filmt. De camera's hebben lenzen die dusdanig groothoek zijn dat ieder punt vanuit twee camera's tegelijkertijd te zien is.
nieuws: Nokia brengt OZO-virtualrealitycamera op de markt voor 55.000 euro
Oh dat is dan wel weer mooi! 8-)
gelukkig :)
(niet dat ik hem ging kopen... maar dan zetten ze in elk geval de juiste trend)
In principe gaaf ding, maar wel erg aan de prijs.
60.000 euro voor de camera. Ik zie dat er dan wel 8 camera's met 2K x 2K resolutie in zitten, dus qua beeldkwaliteit zal het wel prima zijn.
Maar volgens de website van OZO kun je op een enkele media cartridge (combinatie van flash geheugen en batterij) maar 45 minuten opnemen. Dat lijkt me toch een behoorlijk minpunt voor professionals?
Een goede vriend werkt bij een ENG camera bedrijf, en daar schieten ze ook wel eens RAW op 4k. En dan halen ze soms ook nog geen 30 min per media cardridge (geen idee hoe die dingen heten, sony spul)
Een eng camera bedrijf? Wat voor enge dingen doen ze? Dingen zoals horror films?
:) Iets nieuws geleerd. Ik snapte het niet, bedoelt hij ENG (English) of iets engs. Maar het is Electronic News-Gathering (ENG).

Thanx
Wat een gedoe over de prijs. Dit apparaat is helemaal niet bedoeld voor de consumentenmarkt. 60.000 klinkt veel maar voor een prof. Camara?
Toch wel gek dat iedereen die 360 graden filmpjes aanduidt als VR. Er is dus niks virtueels aan. Leuke techniek maar verveeld erg snel. Het wordt pas interessant als de techniek het toe laat om in het live video zelf de camera standpunten te bepalen. Dus een combinatie van VR en 360 graden is de uitkomst. Maar dat gaat nog wel effe duren ;-)

Want langs een voetbalveld zitten met je bil op, of bij een concert voor een podium zitten is erg leuk voor 2 minuten. Maar als je vervolgens kunt inzoomen en dan echt goed naar de gitarist of drummer kan kijken...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True