Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties

Nokia komt met een licht en compact 4g-zendmastje, dat binnen enkele minuten een mobiel netwerk moet kunnen bieden. Daarmee wil het bedrijf dekking bieden bij noodsituaties en evenementen, waarbij geen masten in de buurt zijn.

Het zogenaamde 'Ultra Compact Network' is volgens Nokia bijvoorbeeld ook in te zetten in afgelegen gebieden, en zowel binnen als buiten. Het zendmastje heeft een bereik van 75 kilometer en kan tot vierhonderd gebruikers van dekking voorzien. Het apparaat is klein genoeg om in een rugzak vervoerd te worden, waardoor het eenvoudig te verplaatsen is. Het is ook denkbaar dat de cel via een drone of een weerballon wordt ingezet, omdat het gewicht vijf kilogram bedraagt. Verbinding met internet krijgt de zendmast-in-rugzak via bekabeld internet, satelliet of een straalverbinding.

Het kleine zendmastje benodigt een batterij of een voeding van 100W en kan ingezet worden om een zelfstandig netwerk te creëren of via een backhaul een extensie te vormen van een bestaand 4g-netwerk. Zo kunnen netwerkoperators de techniek inzetten om gaten in hun netwerk op te vullen. Daarnaast is de cel in te zetten als er een regulier netwerk uitvalt, bijvoorbeeld door overbelasting. Zo bleek dat tijdens de aanslagen in Brussel de netwerken van onder andere Mobistar en Proximus ernstig verstoord waren doordat veel mensen tegelijkertijd probeerden te bellen.

Het 'Ultra Compact Network' is een kleinere variant van het 'Network in a Box', dat Nokia vorig jaar introduceerde. Daarbij gaat het om een grotere versie van 40kg. Nokia toont deze kleinere versie op de Critical Communications World-beurs in de RAI in Amsterdam.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Wat ik me afvraag:

In afgelegen gebieden heb je vaak geen tot weinig ontvangst met 4g, 3g of 2g... Hoe maakt dit verbinding dan contact?? Lijkt mij dat er wel een signaaltje moet zijn waarop het kan meeliften...

Bijv. de femtocell van vodafone heeft een internet verbinding nodig om 3G te leveren. Een zendmast en een telco heeft ook een dataverbinding nodig.

Zon mastje bij een overbevolkt gebied, verstoord gebied of gebied met weinig bereik lijkt mij alsnog een input source nodig te hebben...??

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 30 mei 2016 15:11]

In afgelegen gebieden heb je vaak geen tot weinig ontvangst met 4g, 3g of 2g... Hoe maakt dit verbinding dan contact?? Lijkt mij dat er wel een signaaltje moet zijn waarop het kan meeliften...
Voor de backhaul gebruik je klassieke verbindingsmethoden. Sateliet, kabel of microwave.
In remote, underserved areas it can provide capacity and coverage, and can utilize cable, satellite or microwave technologies for backhaul to extend an operator’s existing macro network. - See more at: http://networks.nokia.com...work#sthash.3ZkTlJyb.dpuf
Sateliet is altijd wel beschikbaar. En met microwave is altijd wel een 'laag belaste' zendmast te bereiken.

Edit:
Deze backpack ondersteunt effectief 400 Gebruikers in een 75 km range.

Zo uit de losse pols verwacht ik met microwave een verbinding met een backhaul op een 20-90 km range met ongeveer een 1Gbps verbinding. Microwave werkt nu eenmaal wat beter dan WiFi.

Wat leesvoer
https://www.ericsson.com/...os-microwave-backhaul.pdf
http://www.skyfiber.com/a...Fiber_Mobile_Backhaul.pdf

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 30 mei 2016 15:52]

Correctie: microwave is een kleinere golflengte wat gevoeliger is voor storingen en massa die in de weg zitten. Wel een potentieel hogere snelheid mogelijk en ook makkelijker te richten(point to point). Vooral door dit laatste komt het vrijwel niet voor dat je andere apparaten die microwave gebruiken niet gaat storen.
Het zendmastje heeft een bereik van 75 kilometer
ik denk dat hij het bereik van een zendmast kan oppakken van max 75 kilometer verderop. ik kan het ook verkeerd hebben begrepen hoor dus weet het niet zeker
Met een losse antenne die eraan gekoppeld worden op een hoge bergtop is het in theorie wel mogelijk. Volgens mij is de 75 km een limiet van het LTE-protocol maar dat weet ik niet zeker.
Dan nog, als de dichtsbijzijnde masten overbelast is/zijn, zal dit dingetje het toch niet beter maken? Of mis ik hier iets? :)
dan gaat hij misschien op zoek naar een andere zendmast die verder staat?
De technische beperking is iets van 30 km. Voor het exacte getal moet je even Googlen. Als deze mast tot 75 meter kan komen, dan zal het vast een softwareupdate van het netwerk vereisen, maar dan overwin je wel de beperking van 30 km.
Ik zie het scenario toch iets anders voor me: je laat verplicht alle openbare netwerken uitschakelen (of schakelt ze uit). Vervolgens laat je een beperkte set van bekende IMEIs toe op je eigen netwerk voor noodcommunicatie dat in deze rug(zakken) zit, onafhankelijk van welke simkaart er in het toestel zit.

Zo kun je makkelijk communiceren met de basis en heb je van de rest geen last, verbinding met het openbare net is helemaal niet nodig (desnoods alleen met een speciaal Noodnet).
4G. Ook op 4G zit QoS, alleen daar kun je als consument niets mee. Dergelijke apparaten daar kan men bandbreedte voor reserveren binnen het 4G frequentiebereik.
Zie bovenstaande: Als er geen bereik is, of een mast overbelast, kan QoS ook weinig betekenen. Met QoS kan je wel wat reserveren, maar hou je minder over voor het normale gebruik van de mast. Uiteindelijk zal dan ook deze Nokia UPN problemen krijgen
Staat toch in het artikel:

"Verbinding met internet krijgt de zendmast-in-rugzak via bekabeld internet, satelliet of een straalverbinding."
Lezen is een kunst:
Verbinding met internet krijgt de zendmast-in-rugzak via bekabeld internet, satelliet of een straalverbinding.

[edit]
Waarom -1?
Ik geef enkel concreet antwoord op zijn vraag.

[Reactie gewijzigd door cadsite op 30 mei 2016 16:42]

Tja, het staat gewoon in het artikel:
Verbinding met internet krijgt de zendmast-in-rugzak via bekabeld internet, satelliet of een straalverbinding.
Verbinding met een reguliere zendmast is dus niet een optie, die zijn daarnaast inderdaad overbelast.

In het geval van Brussel was het bekabelde netwerk overal beschikbaar en dus een goede optie geweest. Satelliet is ook 'overal' te gebruiken, maar voor een straalverbinding zal je die op dat moment moeten opzetten. Dat hoeft niet heel lang te duren en kan bijv. bij een vliegtuigcrash in de woestijn (line-of-sight) een optie zijn kan ik me zo voorstellen. Als je daar tijdelijk een semi-permanente internetverbinding nodig hebt ofzo, ik noem maar wat.
Hoe zit het qua straling? Of valt dat tegenwoordig mee?

[Reactie gewijzigd door de Koning op 30 mei 2016 15:08]

Die reacties eronder zijn echt om je rot te lachen! Protesten tegen 4g masten, mensen die niet kunnen slapen en klachten hebben over bloeddruk. Heel misschien moeten ze zich eens wat minder druk maken over rf gedoe. Want nu creeren ze hun eigen problemen, waar dan ook weer op word ingespeeld door scammers: http://radar.avrotros.nl/...ist/07-11-2011/celstress/
Heb je www.floww.com al eens gezien?
https://www.floww.com/producten/mobilefloww/

Ik citeer:
De mobileFloww® werkt als een transformator en zet elektromagnetische straling om in een veld van natuurlijke, lichaamseigen frequenties, het zogenoemde Floww® Veld. De energie die hier voor nodig is, wordt geleverd door de mobiele telefoon zelf: des te meer straling, des te krachtiger de werking van mobileFloww®. Het Floww® Veld heeft een bereik van 50 centimeter rondom de mobiele telefoon. Gebruikers geven aan het bellen met de mobileFloww® aangenamer te vinden en als minder stressvol te ervaren.
Maar dat zo'n apparaatje of plakstickertje helpt is natuurlijk de grootste onzin. In sommige gevallen kan een apparaat dat de antenne verstoort juist zorgen voor dat je telefoon grotere hoeveelheden energie gaat gebruiken om uit te zenden, wat dus averechts werkt! Ook kan zo'n sticker er mogelijk voor zorgen dat er meer energie richting het hoofd gaat ipv 'naar buiten', in combinatie met hogere zendniveaus zelfs.

Ook was er een bedrijf dat apparaatjes verkocht die je in het stopcontact moest pluggen. Ook voor honderden euro's werden die in bedrijven geplaatst. Was een dingetje met een stekker eraan waar verder alleen zand in zat.

Verder is elektrosensitiviteit mogelijk wel iets waar sommige mensen last van hebben, dus mogelijk is er wel iets aan de hand, net zoals dat sommige mensen ook zonne-allergie hebben of andere zeldzame allergieën hebben.

Leuk weetje: je krijgt ontzettend veel meer "straling" mee van een telefoon tegen je hoofd dan een zendmast op een dak aan de overkant van de straat.
"Uurtje in de zon en je hebt honderden malen meer 'straling' in je hoofd dan de hele week je smartphone aan je oor. Nog afgezien van de bronnen van 'straling' die we zelf in ons huis plaatsen."

Inderdaad, het gezeik over gsm-straling is zo'n onzin. De zon geeft inderdaad erg veel straling. En zo zijn er nog heel wat minder of niet zichtbare stralingsbronnen zoals TV en radio-zendmasten etc.
Je hebt gelijk in dat ik een beetje lul zonder getallen te noemen, maar zo raar is het niet. In experimenten zijn eigenlijk alleen bij hoge stralingsniveaus effecten gemeten (vaak zonder dat en je telefoon tegen je hoofd aan geeft toch echt veel hogere niveaus door de veel kortere afstand.

Die smartphone als hij naast je op de tafel ligt communiceert ook heel regelmatig met de zendmast, en tijdens die communicatie krijg jij ook veel meer straling mee dan dat er uiteindelijk aankomt bij de zendmast, puur omdat de intensiteit kwadratisch verminderd met de afstand (niet geheel waar, want antennes zijn niet allemaal omnidirectioneel). Ik denk dat veel Nederlanders meer meekrijgen van hun eigen telefoon (en bijv. als je in de trein zit van die van anderen) dan van zendmasten die vaak op veel grotere afstand staan. Hoe dichterbij die zendmast staat hoe lager het vermogen dat je telefoon hoeft te gebruiken trouwens (200 mW is het maximum voor 4G, het minimum ligt ergens bij de 0.1 mW geloof ik).

De reden dat ik deze post deed was om aan te geven dat mensen vaak op basis van onderbuikgevoelens roepen dat zendmasten zo slecht zijn voor ze, terwijl ze gewoon meer radiogolven binnenkrijgen van hun eigen telefoon :+

Als er hier mensen meelezen met een RTL-SDR oid dan zouden ze dit zelf kunnen testen door voor 3G/4G de intensiteit bij uplink en downlink met elkaar te vergelijken. Je kunt dan vrij goed onderzoeken wat wanneer het sterkst is; telefoons van jezelf en je medemens, of zendmasten op daken. Misschien leuk experiment? Ik zal zo'n ding eens bestellen :P
Er zijn behoorlijk wat kanttekeningen te plaatsen bij het onderzoek wat je aanhaalt. Allereerst is het een test op ratten. Dat is niet direct te vertalen naar gevolgen voor mensen. Daarnaast zijn de vermogens flink hoger dan het maximale toegestane gemiddelde in US en EU (1.6 respectievelijk 2.0 W/kg) terwijl in de studie ook 3W/kg en zelfs 6W/kg aan straling is toegediend).

Bij het grootste deel van de studies die gedaan zijn op mensen komt naar voren dat er geen extra risico is bij gebruik van een mobiele telefoon. Een recentere studie: http://ije.oxfordjournals...013/05/07/ije.dyt072.full

Daarnaast toont ook meta analyse van oudere studies geen verband aan:
We found no increased risk of brain tumors associated with
cellular phone use when combining the findings from the 9
case-control studies. This finding is consistent with the
literature; most of the studies included or reviewed did not
report an overall OR that was significantly greater than
unity.
Kan, Simonsen ,Lyon, Kestle, 2007
Met 100W opgenomen vermogen verwacht ik minstens enkele tientallen watts zendvermogen. Dat is dus electromagnetische straling, zo je wilt. Met minder kom je niet uit.
Met 100W opgenomen vermogen verwacht ik minstens enkele tientallen watts zendvermogen. Dat is dus electromagnetische straling, zo je wilt. Met minder kom je niet uit.
Zeg maar zoveel elektromagnetische straling als een gloeilampje of zoiets.
Straling is eigenlijk sowieso een verkeerd woord, het gaat om veldsterkte en frequentie. Dat is bij een lampje dat nanometergolven (warmte, licht) afgeeft wel weer heel iets anders dan bij een antenne die centimetergolven (UHF communicatie) afgeeft. Die laatste dringen immers ook door in materialen en kunnen ze van binnenuit verhitten (denk aan je magnetronoven).

Door die doordringende eigenschap en doordat mensen het straling noemen (waarbij de associatie ontstaat met Röntgenstraling en radioactiviteit), hebben zendantennes een slechte naam. In werkelijkheid hoef je alleen maar niet recht in het veld te gaan staan om er geen last van te hebben.
Wat is de definitie van recht in het veld? Bedoel je dan heel dichtbij de mast? Want 'in het veld' moet je toch zijn voor bereik.
Bij herlezing inderdaad onduidelijk. Ik bedoel zo dichtbij dat je een significant deel van het veld absorbeert. Een paar milliwatt is echter al ruim voldoende voor bereik en kan voor de mens geen kwaad.
Als elektromagnetische straling verder doordringt wordt ze minder snel opgenomen door het materiaal waar het doorheen gaat.
Lager frequente radio straling heeft niet de juist energie om door de meeste atomische verbinding in het lichaam opgenomen te worden.
Hoger frequent zichtbaar licht en UV licht wordt door de atomen en verbindingen cellen juist heel efficient opgenomen en penetreren daarom niet heel diep in het lichaam maar zijn daarom wel meer beschadigende voor de huidcellen.
Zichtbaar licht en UV licht bevat door de hoge frequentie meer energie in de fotonen dan straling uit een radiozender en geeft die energie ook veel sterker af aan lichaamscellen. Een positief effect is de extra aanmaak van vitamine D in de huidcellen maar aan de andere kan kan de hoogfrequente UV straling ook je huid verbranden en ook dna materiaal aantasten en daarmee tumoren veroorzaken. Ook kan er melanie geproduceerd worden (een bruine kleurstof) waardoor je huid kleurt en in staat is om UV straling te absoberen met minder negatieve effecten.
Mooie verduidelijking/verdieping!

Ook leesvoer voor _Thanatos_ hieronder die beweert dat centimetergolven helemaal niet doordringen.
Even voor jou: een magnetron verhit niet van binnenuit. Hoe moet dat apparaat weten waar het midden van je eten is dan? Probeer het maar eens: de buitenkant van je eten zal het eerste warm worden.
Niet voor jou of mij, maar voor elke lezer: Daar had ik moeten schrijven: _ook_ van binnenuit, of: door-en-door.

Van binnenuit verwarmen gebeurt namelijk wel degelijk (empirisch bewijs: anders is je gerecht nooit binnen een paar minuten geheel verhit zonder van buiten te verbranden).

In elk geval dank voor de (in mijn ogen dus ook niet helemaal juiste/volledige) correctie.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 31 mei 2016 01:37]

Straling valt alleen tegen als je in Tsjernobyl gaat wandelen. En zelfs daar is het mild, tegenwoordig.
Dat is ioniserende straling, een compleet ander soort straling met compleet andere eigenschappen. RF straling is niet-ioniserend, en kan in het ergste geval verwarmen. Maar enkele tientallen watts is niet genoeg om je lichaam echt flink te verhitten, *als* de frequentie daarvoor al juist is.
Dat is toch niet nuttig bij aanslagen. In dat geval ga je toch niet met een verdachte rugzak rondlopen in die zone. In zulke gevallen zouden ze vrachtwagens of busjes met extra zendcapaciteit kunnen inzetten.

Bij evenementen in België zijn ze volgens mij nu al verplicht om extra capaciteit te voorzien.

[Reactie gewijzigd door biglia op 30 mei 2016 15:19]

Je steekt je man met verdachte rugzak in een vrachtwagen of busje... probleem opgelost.
Op zo'n moment is het kritiek ASAP op de juiste plaats te komen. Een vrachtwagen of busje kan niet overall gaan staan en beneden op straat is zelden een geode plaats.
Zou je dit ook kunnen kopen als consument?
Lijkt me handig op de camping om voorzien te zijn van deftige dekking en ik denk dat de buren dit ook wel heel prettig gaan vinden :) Was dit weekend nog in een Landal Park in Zutendaal met eigen Wifi infrastructuur 1,5 Mbps down en 0,04 Mbps up. Uit pure miserie ben ik overgegaan op 4G maar voel af en toe terug op HSDPA omdat de dekking ook niet optimaal was tussen de bossen. Dit had een zeer handige oplossing geweest om het probleem op te lossen.

Wat ik me inderdaad wel nog afvraag is hoe de verbinding naar het apparaat zelf wordt voorzien. Als deze zelf verbinding maakt met een mast binnen de 75Km hoeveel data kan je hier dan over sturen? Het kan zelf 400 verbindingen maken maar wat houd ieder individueel apparaat dan over van bandbreedte...

Ik kan me niet voorstellen dat 400 gebruikers lekker kunnen 4G surfen terwijl de uplink (zo zal ik het maar noemen) maar één verbinding naar een mast heeft.

[Reactie gewijzigd door Toon-VA op 30 mei 2016 15:35]

Zo simpel werkt het niet. Het is niet zoals bij ongeorganiseerd WIFI dat je even een access point aan zet (met alle ellende van dien). Een LTE cell moet onderdeel zijn van een groter geheel met afgestemde cellplanning.
Klinkt alsof je dan beter een mobile wifi-ding kunt kopen en in een boom kunt hangen, dan pakt hij het 4G goed op + reikt je wifi ook nog eens verder. Heb ik in de begintijden van mobiel internet ook gedaan, maar dan via bluetooth op m'n oude Siemens. Werkte perfect ;)
Ik denk dat dit erg goed inzetbaar is in slecht begaanbaar gebied bij bijvoorbeeld een zoektocht naar vermiste personen. (denk aan hikers, of groepen die verdwaald zijn in de bushbush en geen bereik is)
Heb ik toevallig laatst op de radio gehoord dat ze een website hebben gemaakt waar plaatsen getagd zijn die verbindingsloos zijn ,Zo kunnen de natuurliefhebbers fijn een dagje genieten zonder welke straling dan ook .

Nou zeg maar dag website en welkom Nokia 😉

Mooi product ik rijd vaak in het noorden zonder even verbinding te hebben dan kunnen ze dit nu relatief goedkoop oplossen door dit handige rugzakje .
Microsoft stopt met Lumia, "iedereen" vindt het zonde voor Nokia dat Microsoft het merk/product "kapot" heeft gemaakt en nu laten ze zien wat ze als merk kunnen.

Okay dan was Nokia al langer bekend met netwerkapparatuur en was enkel de smartphone-tak van Nokia overgenomen door Microsoft, maar toch. Het klinkt als een dikke "in-your-face" naar Microsoft toe. (ook al heeft dit niet veel met smartphones en het verlies van Lumia te maken).

DIT is handige hardware. DIT is wat het merk Nokia weer terug z'n glorie gaat geven wanneer het telefoonmerk Nokia terug op de markt komt. /hoop ik/ Nokia: bekend van vroeger en de netwerkapparatuur van nu.

I know - kort door de bocht, maar je snapt het idee. Was even een "feel good" momentje

Edit: Hoezo is dit ongewenst? Snap soms echt niet waar we heen gaan met de moderatie. Lijkt Dumpert wel waar men elkaar een "-1" geeft om zelf "top-reaguursel" te kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 30 mei 2016 15:36]

Ik vind het inderdaad wel kort door de bocht, want Nokia is ook nog altijd een van de belangrijkste LTE equipment vendors (>20% marktaandeel), zeker na de merger met Alcatel-Lucent. Deze hardware valt gewoon onder die markt.
Ja maar hoeveel mensen kent Nokia nog? Zoals ik het benaderde is het vanuit oogpunt van de consument die artikels leest waar Microsoft met Lumia stopt en zoveel verlies heeft gemaakt, bladiebla.
Wat die consument nog weet is dat Nokia haar Lumia serie naar Microsoft ging. En nu is dat klaar. Diezelfde consument ziet nu weer een (dit) artikel over Nokia en weet dat het merk gewoon op zichzelf prima doorgaat.
Consumenten kennen inderdaad Nokia niet meer, maar dit is ook geen nieuws over een consumentenproduct. Ben overigens wel vrij zeker dat het gros van het Tweakers publiek wel goed weet dat enkel de mobilofoon-tak naar Microsoft ging, en Nokia gewoon verder bleef bestaan met netwerk, security, LTE... producten.
Hoeveel mensen kennen Alcatel nog? Hoeft dat? Apple en Samsung maken geen zendmasten, doch zouden hun producten niet veel waard zijn zonder.
Het merk Nokia gaat ook wel prima door. Nokia doet sinds jaar en dag een stuk meer dan enkel mobiele telefoons bouwen. Mobieltjes verkopen is al een jaar of 10 niet meer hun sterkste tak.

Overigens gaat MS niet echt stoppen met Lumia, ik heb het vermoeden dat ze in de nabije toekomst gaan focussen op de Surface phone ivm x86 i.p.v. arm. Dat ze waarschijnlijk gaan stoppen met het merk Lumia zegt vrij weinig, hun mobiele tak blijft gewoon nog in leven en er wordt nog veel development in gepompt.

http://networks.nokia.com/portfolio/portfolio-a-to-z
Dit zijn leuke niche producten om media-aandacht mee te krijgen. Qua volumes blijft dit kleinschalig. De echte omzet moet komen van traditionele business.
Ja in een rugzak is het een niche product maar je kan ze ook in een lantaarnpaal hangen.
Off-topic: Vergeet de winterbanden niet. Ze hebben ook de winterband uitgevonden. Iets langer geleden, dus daar hoor je niet zoveel meer over, maar toch.
Ja maar dat heeft eigenlijk geen drol te maken met de smartphone brand.
Die zijn gesplitst uit de Nokia Corporation; de één ging de smartphone wereld in, en de ander ging verder met bandjes maken onder de merknaam Nokian.

Dat heeft vrij weinig van doen met de netwerk/mobieltjes fabrikant op de oorsprong na. :P
Net als met de telefoons van Nokia, blijven de banden van Nokian al lange tijd achter op de concurrentie trouwens. Dat hebben ze wel gemeen... In tegenstelling tot de telefoons, kunnen de banden echter wel kapot. ;)
Nokian sneeuwbanden zijn echter wel goed, maar hoe kan dat ook anders als Finse producent ;)
Als middelmatig voor een best hoge prijs als goed beschouwd mag worden wel ja. :P

Ze scoren niet onvoldoende in de tests, dus wat dat betreft zijn ze wel veilig; maar het zijn verre van de banden uit het top segment zoals concurrent Continental, Vredestein, Dunlop, etc. En dat achterlopen op de top van de markt, en op verschillende modellen van verschillende concurrenten, is wat Nokia, met wat hulp van Microsoft, de nek heeft omgedraaid. In principe prima telefoons, maar voor t zelfde geld of ietsjes meer heb je een veel beter apparaat. Betere specs, betere prestaties, beter scherm, etc.

Same shit met die banden. :P Prima bandjes, maar voor twee tientjes meer heb je een veel betere band die langer meegaat, veel minder geluid maakt, en veel beter presteert op nat wegdek. ;)
Op banden mag je idd niet besparen, want ooit komt je dat duur te staan als je Chinese rommel monteert.
wat ik me afvraag is hoe grote zonnepanelen je nodig hebt om dit zelfstandig te laten draaien.
ik bedoel pak een boom om dit aan op te hangen en sluit er een zonnepaneel en klaar.
Perfect om zo grote gebieden van dekking te voorzien voor relatief lage kosten.
Met 1 paneel van 250 Wp kun je op op een zonnige zomer dag ongeveer 2,5 KWh opwekken en met verliezen voor omvormer en accu kan het apparaat daar waarschijnlijjk net geen 24 uur op draaien.
Maar ja, zo'n paneel van 1,80m x 0,9m plus omvormer en accu van 10-15 kg is niet zo portable.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 30 mei 2016 15:40]

niet portable, maar wel een klein stationair station dat je kan inzetten volledig autonoom.
Ideale oplossing voor bosrijke gebieden en woestijnen denk ik zo.
Daar heb je dus dan ook nog een satelietinstallatie nodig voor de verbinding. En dan wordt het vermoedelijk ook wel kostbaar voor landduriger inzet.
En in de winter zijn op veel plaatsen op aarde zonnepanelen ook niet geschikt.
In Azië heb ik al vaker sites gezien die helemaal op diesel + satelliet draaien. Heb het vermoeden dat het qua prijs niet extreem duur hoeft te zijn vergeleken met de rest van de kosten die je aan een mobiele site hebt.

Hoe dan ook is het bedoeld voor noodsituaties, dan is er vaak wel geld voor en is het ook van groot belang voor de hele operatie dat er een verbinding met de buitenwereld is.
Nu maar wachten op een versie voor consumenten! Zal ik dan toch eindelijk eens 4g op het toilet hebben?
Waarom geen wireless, doorgaans toch sneller en minder kosten. En je zult dit ding toch ergens aan het internet moeten koppelen.

Dit was ook mijn issue met die femto cellen van Vodafone, je moet zelf het internet aanbieden maar vervolgens alsnog aan Vodafone betalen.
Ik maak natuurlijk een grap ;)
Prima maar dan moeten ook veel meer bedrijven, incl. zzp-ers een eigen netwerk kunnen opbouwen. Alleen een vergunning aanvragen vergelijkbaar met die voor radio amateurs.

Dat alleenrecht van die paar grote providers moet eens doorbroken worden.

Net zoals 40 jaar geleden alleen NPO in de ether mocht voor radio en TV en alleen KPN telefoons mocht verkopen.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 31 mei 2016 08:21]

Dit moeten we hebben op de evenementen in nederland! Nooit meer last van geen bereik.
Daar zijn handigere oplossingen voor.
Het is ondertussen al wel wat beter, maar zo gauw je in een gebouw staat met veel mensen naast elkaar, komt het al snel te kort. Ook als je wifi gebruikt. Ik ben wel benieuwd naar jou oplossingen
Dit moeten we hebben op de evenementen in nederland! Nooit meer last van geen bereik.
Of kiezen voor een direct abo bij een van de 'vier' , en niet voor dubbeltjeswerk bij een MVNO gaan zitten.