Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Sony heeft te kennen gegeven dat het ook buiten Japan zijn ssd's gaat verkopen. Het gaat om de consumentenserie SLW-M die de Aziatische tak van het bedrijf aankondigde. Alhoewel veel details nog ontbreken is bekend dat er versies van 240GB en 480GB komen.

De SLW-M-serie is op de website van Sony Asia gezet en het is de bedoeling dat de ssd's internationaal worden uitgebracht. Daarmee is de SLW-M de eerste reeks aan ssd's die Sony buiten Japan uitbrengt; het bedrijf is een relatieve nieuwkomer op de ssd-markt. Er worden twee verschillende modellen verkocht, met opslagcapaciteiten van 240GB en 480GB. De hardware wordt waarschijnlijk aangedreven door een controller uit de Phison S10-serie, zo weet TechPowerup.

Verder heeft de ssd een sata 3.0-interface met een maximale snelheid van 6,0Gbit/s, en Sony belooft dat er leessnelheden van 560Mbyte/s worden gehaald, terwijl de schrijfsnelheden op 530Mbyte/s liggen. Het geheel zit in een behuizing met een dikte van slechts 7mm.

Precieze gegevens over de beschikbaarheid in Europa ontbreken nog. Ook de prijzen die Sony voor de ssd vraagt zijn daardoor nog niet bekend.

Sony SLW-MSony SLW-MSony SLW-M

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Een playstation met een SSD zou toch wel gaaf klinken om eerlijk te zijn
De vraag is of een playstation met ssd veel sneller wordt...

Helaas wijzen tests uit van niet.
m.ign.com/wikis/playstation-4/PlayStation_4_Hard_Drive_Speed_Test_Comparison

Hierin wordt duidelijk dat een ssd alleen echt van belang is bij het installeren van een programma.

Boot en level load tijden zijn echt verwaarloosbaar met luttele seconden.

Persoonlijk is die 200 Euro niet de moeite waard, srop de ssd dan in je desktop.
Vraag me toch af waarom dat dan is. Op de PC zijn de verschillen bijzonder duidelijk.
Vraag me toch af waarom dat dan is. Op de PC zijn de verschillen bijzonder duidelijk.
Een PC wordt naast gamen ook voor hele andere dingen gebruikt dan een console. Met een SSD kan data met een hogere snelheid gelezen en geschreven worden, maar daar heb je alleen wat aan als je dat ook daadwerkelijk vaak nodig hebt. Wanneer je Windows of een programma start wordt veel data gelezen (/geschreven). Omdat je hardeschijf nou eenmaal niet sneller was (bottleneck) moet je wat langer wachten. Games zijn vooral grafisch erg zwaar (GPU). Koop een betere videokaart en je zult meteen het verschil merken. Natuurlijk wordt ook daar data gelezen en geschreven, maar de bottleneck ligt niet bij het ophalen van de data maar bij het weergegeven daarvan. Stel nou dat je een videokaart hebt die een factor 1000 beter is, dan zul je veel meer data kunnen renderen in dezelfde tijd. Dan zul je ineens merken dat een SSD wèl nut heeft.

Kortom, bij verschillende functies van een PC of console horen verschillende bottlenecks. Snel programma's opstarten en data lezen/schrijven: hardeschijf. Veel / complexe taken uitvoeren: CPU. Veel data grafisch renderen: GPU (videokaart). En dat laatste is wat een console met name moet doen.
Veel data grafisch renderen: GPU (videokaart). En dat laatste is wat een console met name moet doen
Ja en nee. De GPU van een console kun je niet zomaar vervangen, dat is nu net het stukje waar uitgevers en ontwikkelaars hun ding mee doen en waar ze vaak jaren over doen om het onderste uit de kan te halen (vergelijk games van toen de PS/3 net uitkwam maar met games die een (paar) jaar later uitkwamen.

Tijdens het gamen kan het beeld mooier of minder mooi zijn, en meer of minder stotteren, iets wat je op kunt lossen met een zwaardere grafische kaart, maar dat is ook het stuk waar je minder "last" van hebt, omdat je aan het gamen bent. Bij de betere games ben je veel meer betrokken bij wat er op het scherm gebeurt dan hoe het er exact uitziet.

Totdat je bij een loading screen komt. Weg immersion. Weg bezig zijn. Meh, wachten... En bij sommige games kan die wachttijd best oplopen (Bethesdaa, looking at you!), en dan kan een SSD die wachttijd flink verkorten.
Komt waarschijnlijk omdat de PS4 de bussnelheid niet aankan..
Of de spellen zijn beter geoptimaliseerd. :+
Waarom zijn de meeste games op PC ports?
Of de spellen zijn beter geoptimaliseerd. :+
Waarom zijn de meeste games op PC ports?
Omdat dat goedkoper is. Het is makkelijker om een spel te maken voor de traagste machine (=console) en het dan op de PC uit te brengen. Iets hogere resolutie toelaten, hier en daar wat extra effecten en ze slikken het toch wel. Het is veel meer moeite om eerst een spel te maken dat het onderste uit de kan haalt op een high-end PC en dit daarna te "downgraden" naar het niveau dat een console aankan, hiervoor moet je veel meer werk doen (kijk bv. naar de Doom 3 port op de Xbox, hier zijn grote delen van levels aangepast of complete levels opgesplitsts in kleinere stukken omdat de machine het gewoon niet trok dezelfde zaken weer te geven als de PC versie).
Dat zijn de meeste games niet. PC heeft de allergrootste eigen en exclusieve library en dat is ook nooit anders geweest.

De hoeveelheid reclame is niet representatief voor de hoeveelheid games.
gebruik een ssd 500/500 op een oude bus, ding is nog steeds een factor van 10x sneller. Dus er zal wel degelijk meer snelheid moeten ontstaan.
Het zit em met name in iops. Waar dit bij grote games niet nodig is op een console is dit bij htk computer spul wel het geval. Een console kan het toch niet bijhouden qua CPU. Die zijn vaak vrij mager uitgevoerd.
PS4 heeft ook enkel een sata2 bus

De OS van PS4 is ok net afgestemd op een SSD, het ondersteunt geen trim. Het beschouwt de SSD als een gewone hard drive

[Reactie gewijzigd door Cowboy_Henk op 5 februari 2016 09:02]

Je vergeet nog iets. Op de gemiddelde goede SSD zit 5 a 10 jaar garantie. Op de gemiddelde HDD slechts 1 a 2 jaar. Stel dat die HDD na 3 jaar kaduuk is mag ik weer geld neertikken, bij die SSD vraag ik om een nieuwe... Ja m'n data is verloren maar nee ik krijg een nieuw apparaat. Dan kun je wel met Consuwijzer en de verkoper gaan bakkeleien over "de te verwachten levensduur" en dat men daar maar garantie naar moet leveren maar ik ken niemand die dat ooit gewonnen heeft. Je recht hebben en het ook krijgen zijn er twee. De verkopende partij zal je na 3 jaar (buiten garantieperiode) opzadelen met of een flinke factuur of je wegsturen met een rondje richting het rek om nieuw te kopen. Bij een fabrikant hoef je niet aan te kloppen, die verwijst je door naar de wederverkoper.

Bovendien less heat, minder stroomverbruik enz. De tijd van bewegende onderdelen in machines is grotendeels voorbij imo. Niet voor niets koopt Western Digital Sandisk voor 17 miljard, zij zien dat HDD's langzaam maar zeker minder gaan worden.

En er zijn wel degelijk comparison filmpjes op Youtube van spellen laden die zomaar 12 seconden sneller ingame zijn. Comfort dus, en ja dat kost geld.

[Reactie gewijzigd door W00fer op 5 februari 2016 03:53]

Je ziet bij de test wel dat het digitaal spel (Resogun), enorm snel boot en laad, als je de spellen digitaal zou aanschaffen en geen cd meer zou gebruiken, zou het dan wel veel sneller zijn of zie ik dit verkeerd?

EDIT: Als je de prijs zou gaan vergelijken zou ik zelf wel voor een HDD gaan, zoveel verschil is er niet tijdens het laden en installeren etc.
SSD's van 1TB (samsung 850 EVO) zitten al rond de 300, dat zou het uiteindelijk denk ik niet waard zijn

[Reactie gewijzigd door Rettsu op 5 februari 2016 12:50]

Ja en onbetaalbaar omdat je eigenlijk wel 1 tb wilt hebben.
Je zou toch eigenlijk denken dat zo'n plaat met wat geheugen goedkoper gemaakt kan worden t.o.v. een hdd. Worden die ssd prijzen niet kunstmatig hoog gehouden ?
SSD is nog relatief nieuw en dus duur.
Van kunstmatig hoog houden is volgens mij geen sprake want een 480GB SSD heb je tegenwoordig al voor zo'n 130~150 euro. Gewoon van merken als ADATA, Crucial of Kingston. Ik zwem echt niet in de centen maar vind dat niet bijzonder duur meer.
Ik gebruik eigenlijk alleen nog SSD's tegenwoordig, ook voor storage.

SSD's zijn iets meer dan 30 cent per GB nu.
De oudste SSD in mijn pc is nu een krappe drie jaar oud en die was nog ruim een euro per GB.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 4 februari 2016 23:16]

Ja hoor, anderzijds zijn bredere marges ook broodnodig. Zie hoe de markt van HDD's uitgedund is... hoe groter de taart, hoe meer spelers (met wat geluk).

Eerst moest alle R&D eruit, ook de durfkapitalisten met hun hoge marges uitgekeerd worden... we zitten al een aantal generaties verder , R&D is uitbesteed en wat inhouse gebeurt wordt door hogere aantallen gecompenseerd.

Het valt op dat de prijszetting bij consumenten steeds 60 - 85 - 120 is voor opslag, ongeacht naar wat voor soort je kijkt dus de capaciteit zal stijgen, de prijs zal niet meer dalen.
Seagate noteerde vorig jaar alleen maar betere cijfers;
-meer omzet
-meer operating income
-meer assets (bezittingen)
-meer equity

Om het wat meer te duiden; Seagate doet 13 miljard omzet en maakt daar 2.05 miljard winst op. Ze verkopen ruim 200 miljoen HDD's per jaar. Western Digital doet het overigens ook niet slecht.

Het aantal schijven dat wordt verscheept daalt wel. (226>220>212), echter het aantal exabytes stijgt sterk (185>202>228). Slecht gaat het dus zeker niet met de harde schijven. De ontwikkelingen staan ook nog lang niet stil, zie bijvoorbeeld de recent gelanceerde Seagate Archive HDD die dankzij zijn buffer system (lijkt op een Samsung EVO SSD) traditionele schijven in veel scenario's outperformed.
http://www.pcinside.info/...-archive-hdd-8-tb-review/
http://www.tweaktown.com/...002-hdd-review/index.html

Ik vermoed dat het pas hard omlaag gaat als de OEMs een 500 GB ssd voor +- 40 dollar kunnen inbouwen. De schijven van 8 TB en groter zijn immers voorlopig niet voor veel klanten relevant. Dus dan houdt het echt even op qua OEM markt.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 5 februari 2016 13:12]

Het lijkt me eigenlijk dat in de storage sector het business to business gedeelte veel belangrijker is dan de consumentenmarkt. Weinig consument hebben überhaupt iets aan een 8TB HDD. Voor bedrijven is dat veel nuttiger.
ik denk dat research er mee te maken heeft. En zo'n machine van ASML die die dingen kan maken kost natuurlijk ook een flinke duit. Verder transport, e.d. marketing zal bij SSDs wel minder zijn. Maar de prijzen zijn uiteraard al redelijk gezakt. Voor ongeveer 60 euro heb je al een 240gb SSD. Mijn eerste SSD (Crucial M4) koste mij 130 euro voor 120gb waar ik 112gb van overhield.
En ik denk dat zodra er een grote speler begint met SSDs in goedkope laptops e.d. dat de prijs veel sneller zal zakken. Maar als ze dat doen voelt een goedkope laptop natuurlijk voor veel mensen zeer snel aan en kan die gerust langer mee. Dus dan snijden ze zichzelf in de vingers met afzetten van laptops..

EDIT: zie net dat de goedkoopste met alleen een SSD ~370 euro kost. Dus ik denk dat ik met mijn stelling hierboven fout zit.

[Reactie gewijzigd door Splitinfinitive op 4 februari 2016 21:00]

klopt, maar het klinkt wel gaaf
Nouja onbetaalbaar is wat overdreven...duurder wel ja.

Een 1TB SSD heb je voor 250~300 euro dus flink duurder maar wel te betalen.
Dat was ook gelijk waar ik aan dacht.
Een andere tak van sport zijn de talloze camera's die ze verkopen. Ipv een kaartje een SSD.

Het hoeven geen hoogvliegers te zijn maar productie in eigen huis kan net dat beetje extra winst maken, maar je haalt ook techniek in huis waardoor je minder afhankelijk kunt zijn van toeleveranciers.
Een playstation met een SSD zou toch wel gaaf klinken om eerlijk te zijn
Maakt zo'n playstation lawaai dan ? Een ssd niet.
Leuke humor heb je :p
Offtopic:
Je kunt er beter een SSHD indrukken van 1tb een stuk goedkoper en toch sneller dan een gewone HD. Dit heb ik namelijk ook gedaan.
goed om te zien dat sony nu ook gaat proberen de stap te zetten naar de SSD markt, als deze specs kloppen (schrijf/lees snelheid) dan is dit natuurlijk een goede runner up en een wake up call naar alle andere spelers op deze markt..

verder zou dit wellicht ook wel weer een kleine prijzenoorlog kunnen ontketenen voor de SSD markt (wat weer ten goede komt aan de consument)
Zijn de specs zo bijzonder dan?
zoals ik zeg in mijn laatste stukje: price wars.. als ze een goed iets neerzetten voor een goede prijs.. wie weet dat ze dan kans maken.. het principe 'voor een merk' betalen zijn de meeste consumenten wel een beetje klaar mee (this isn't the 90's anymore) dus als hun techniek/specs dichtbij samsung liggen en ze zijn net als crucial 10-20 euro goedkoper.. guess what will happen?
Nee, zeer standaard voor een hedendaagse SSD. Niet slecht, niet goed. Dus of het een succes wordt hangt van de prijs af. Als ze dit goedkoop verkopen is het zeer interessant.
Voor zover ik weet heb je alleen een verschil tussen MB en Mb, waar de eerste byte is, en de laatste bit(8x minder) dus gaat het om 560/530 MB en niet 65/70.
Uhhh...MB's zijn Mbytes. Jij bent in de war met Mbits.
Zoals Olaf al aangaf: al de rest van de ssd's kunnen dat ook op hun sloefen. 6Gbps is nu niet echt snel meer in ssd land, daarmee dat ze naar nvme gaan over pci-e
Zowat elke SATA SSD haalt deze snelheden dus nee ik vind deze specs niet bijzonder.

Ik zou het bijzonderder vinden als een SSD niet de maximum snelheid haalt van SATA3.0. Dat zien we namelijk tegenwoordig bijna niet meer. De hele SATA standaard is eigenlijk niet gemaakt voor SSD's vandaar dat we deze in de toekomst ook zullen verlaten.
Ik ben erg benieuwd. In dit segment met gewone hele standaard specs voor een SSD moet de prijs toch wel erg laag zijn om een deuk in een pakje boter te slaan. Maargoed, daar zal vast bij Sony ook wel iemand over nagedacht hebben :)
En door wie laat Sony hun ssd maken, door welke fabrikant?
Ik had eerder eens een ssd van AMD gekocht tot ik er optijd achter kwam dat die gemaakt werd door even gokken (ocz) maar kan me vergissen, toen ik later (beetje stom) ging googlen kwam die dramatisch uit de bus...toch maar Samsung gekocht toen...
Lastig voor Sony om zich op een markt te storten die al redelijk verzadigd is. Tevens is de vraag hoe kwalitatief een Sony SSD zich kan meten met bijvoorbeeld een Samsung SSD.
To little to late.

2 jaar geleden had het leuk geweest maar nu zet het geen zoden meer aan de dijk en zal het niets met de prijzen doen en de consument er niet perse beter van worden.

Had liever een 4x/8x pci-e kaartje uitgebracht waar je een supersnelle sata (4) schijf aan kon hangen.
Sony nee dank je. Service van dit bedrijf is toch zo slecht op computer gebied.

Onlangs nog een Sony laptop gehad van iemand die constant vast liep. Ook na een fabrieksherstel liep hij constant vast. Zat nog net een paar maanden garantie op. Dus maar terug gebracht naar winkelier. Had hem ingeleverd, winkelier terug gestuurd naar Sony. Hebben ze hem weer terug gezet naar fabrieksinstelling en verder niets gedaan. Ik kreeg de laptop weer in mijn handen om hem af te installeren. Je raad het al, bij het eerste de beste wat ik aanklikte liep de laptop weer gelijk helemaal vast.
Hij is nu weer bij de Sony.

Een paar jaar terug, contact gehad met de Sony helpdesk omtrent een foto printer probleem (driver) die niet te vinden was voor dit model. Vraag ik aan de helpdesk waar ik de driver kan vinden voor deze photo printer. Zegt medewerker we maken geen printers meneer. Ik zeg kijk op jullie eigen website staan er een groot aantal photo printers. Nee meneer we maken geen printers kan u niet verder helpen. Waarop ik zei, misschien maken jullie ze niet maar jullie verkopen ze wel met jullie eigen naam erop. Nee hoor meneer is niet waar en toen hing hij op.

Ook iemand met een Sony tv die stuk ging net een paar weken buiten de garantie. Ze werden niet door Sony geholpen omdat garantie voorbij was. Hun rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld die schreven een brief naar Sony en toen werden ze opeens wel kosteloos geholpen.

En zo heb ik nog wel meer verhalen maar dit zijn de ergste die ik de afgelopen paar jaar heb mee gemaakt met Sony.

Hoe goed hun spul ook is, de helpdesk is zo slecht tot zelfs onbeschoft aan toe, daar wil ik niets meer mee te maken hebben.

Dus ook SSD's van Sony zal ik nooit kopen of gebruiken zelfs bij geld toe niet dan gaf ik ze wel weg met de mededeling garantie tot de voordeur.

[Reactie gewijzigd door 280967 op 4 februari 2016 21:48]

De andere kant van het verhaal kan natuurlijk ook. Ik heb met een ps4 controller buiten garantie problemen gekregen, en deze werd door Sony kosteloos vervangen door een gloednieuw exemplaar.

[Reactie gewijzigd door mr.louie op 4 februari 2016 22:17]

Heb jij zeker weten mazzel gehad. Kan ook zeker te maken over welk product je spreekt wie je aan de lijn hebt e.d. Maar helaas zijn mijn ervaringen slecht met hun.
Ach een (NEDERLANDSE) Sony medewerker had het in zijn hoofd dat ik geen recht op Europese garantie had omdat ik niet meer in Nederland woonde (per mail). Alsof je ongehinderd laptops mag verkopen die binnen drie maanden onbruikbaar zijn zolang het maar aan buitenlanders is! Heb hem via Bol.com (waar ik hem gekocht heb) laten repareren bij Sony en toen was het allemaal geen probleem meer.

Bedankt dat je me er aan herinnerd hebt, daar moet nog een dikke klacht heen.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 5 februari 2016 12:10]

Mwah klinkt mij opzich redelijk logisch. Vraag is dan waar woonde je wel? Buiten de eu? Tsja europese wetgeving geldt dan niet uiteraard. Dus moet je naar je winkelier.

Buiten dat om is het natuurlijk belachelijk dat een product van 3 maanden oud niet gerepareerd wordt.
Natuurlijk wel, het is tenslotte in Europa verkocht. Denk je dat je in de VS ineens twee jaar garantie krijgt op je daar gekochte laptop omdat je in Nederland woont? "ja maar ik woon in Nederland dan gelden de EU-regels!" 8-)

Wijs mij maar aan waar aan staat dat garantie vervalt bij het overschrijden van een grens: klinkklare onzin.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 5 februari 2016 00:32]

Nee uiteraard niet, maar ook dan moet je in het land van aankoop aankloppen voor garantie tenzij anders afgesproken. Apple heeft wereldwijde garantie dus dan kan dat. Maar ik kan me best voorstellen dat ook Apple moeilijk gaat doen na 13 maanden ivm eu consumentenregeling.
Het was Sony Nederland
Dat is helemaal geen klinkklare onzin, da's namelijk hoe de wetgeving in elkaar zit...

Wanneer je iets in Europa koopt waarop de wetgeving ivm garantie van toepassing is, moet de VERKOPER je 2 jaar garantie bieden op je aankoop.
De fabrieksgarantie is iets anders, en die kan inderdaad beperkt zijn tot het land van aankoop bijvoorbeeld.

Heb je dus een probleem, zal je bij de verkoper moeten aankloppen, wat je dan ook uiteindelijk gedaan hebt. Misschien niet echt logisch, maar wel wettelijk in orde...
Komt me bekend voor kwa klantenservice. Ooit een tv gehad van sony. Nog zo'n mooie tv met toeter, ik werd zo lang van kastje naar de muur gestuurd, dat mijn garantie verlopen in het totaal 3 maanden. Gelukkig alle communicatie bewaard en gelogd. Uit eindelijk na letterlijk dreigen toch nog garantie gekregen.

Met mijn PS3 het zelfde verhaal 2 maanden bezig, totdat ik eindelijk de manager van de klantenservice aan de lijn kreeg toen kon ik hem gelijk laten repareren.

Sony moet wel met hele goede producten komen of geen alternatief wil ik ooit weer wat van hen kopen.

En toch juich ik meer concurentie toe. Dus alsnog benieuwd hoe deze ssd's presteren en wat hun prijs wordt
Goed nieuws voor PS5? (misschien niet als ze het 2 aparte bedrijven maken maar ja... dan heeft iet waarschijnlijk nog steeds)
zo heeft iedereen wat.
Ik heb 11 samsung producten gehad en allen hadden fouten van ongemakkeijk tot zeer ernstig en had nooit door de QC mogen komen.
Dus het is maar wat je geluk is.

Zo zijkt iedereen LG af waar ze maar kunnen en ik heb bijna alles van LG en het werkt perfect en is beter gebouwd dan samsung producten en is nog goedkoper ook.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 5 februari 2016 17:34]

Volgens mij bedoel je hier twee maal 'hen' ipv 'hun'.
Daarnaast is Sony wel degelijk een prima merk. Ook lijken de specs die in het artikel worden genoemd prima. We zullen dus de benchmarks en prijzen moeten afwachten om tot een verder oordeel te komen.
JIj kunt niet bepalen of Sony een prima merk is voor een bepaalde consument. Dat is onder andere afhankelijk van de wensen en verwachtingen, de productgroepen waar we het over hebben en de RMA rates in die productgroep.

Ik vind de moderatie overigens ook discutabel, iemand die slechte ervaringen heeft met Sony krijgt een -1 en iemand die hierop reageert dat Sony een goed merk is krijgt een +1. Veel Sony fanboys aanwezig wellicht?
Ondertussen komt alleen bijna elk product wat je gebruikt uit Azie. Sony staat statistisch in een hoop product groepen overigens nogsteeds aan de top.
Heb je daar een bron van? Ben wel benieuwd wat de goede en slechte merken dan zijn. Wat voor statistieken heb je het exact over?
Pagina 6 voor een schema betreft laptops https://www.squaretrade.c...ptop_reliability_1109.pdf

Bron betreft TV's
http://blogs.which.co.uk/...-tv-last-we-can-tell-you/

Een oudere bron betreft camera;s
http://www.techlicious.co...le-digital-camera-brands/

Daarnaast heb je nog de algemeen bekende situaties dat de PS3 een stuk betrouwbaarder was dan een Xbox360 bijvoorbeeld.

Er zijn genoeg bronnen te vinden waaruit blijkt dat Sony zeker niet tot de budget klasse behoort betreft betrouwbaarheid en zit voornamelijk in de top. Tuurlijk gaat er soms wat stuk, maar dit geld voor vrijwel elk merk. Sony heeft wel een goede naam betreft solid state geheugen overigens in Azie. Een beetje zoals crucial, niet het snelste maar wel degelijk.
Bedankt voor deze informatie. Dit zijn echter geen geweldige bronnen want ze zijn nogal oud:

Laptops: 2009
Camera's: 2010
TV's: 2014 (die is dus wel recent)

Bij de camera's scoort Sony overigens gemiddeld.

Dat van de PS3 en Xbox360 was alleen de eerste jaren zo (< 2008), maar de PS3 is zelf ook een inferieur product. Kijk eens naar die YLOD's en het vergelijk met de Wii LINK

Lees anders dit eens: http://www.gamespot.com/a...ii-27-study/1100-6216691/

Dat Sony niet tot de budget klasse behoort zullen de meeste Tweakers wel weten, echter dat van die top betrouwbaarheid is slechts bij bepaalde apparaten het geval. De koploper is het volgens mij in geen enkele categorie. Desondanks is het een prima merk hoor.

Heb je nog wat informatie wat betreft die goede naam van solid state geheugen van Sony in Azie? Ik heb even gegoogled maar kon het zo niet vinden.

[Reactie gewijzigd door Leolinedance op 6 februari 2016 00:28]