Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Disney schrapt 700 banen bij zijn interactieve tak, die games en websites maakt. Dat is een kwart van het werknemersbestand in die divisie. Disney wil zich volgens een persbureau focussen op mobiele en 'sociale' games waarin belangrijke Disney-personages de hoofdrol vervullen.

Disney logoDisney heeft het ontslag van de 700 medewerkers bevestigd tegenover persbureau AP. Onder meer spellen als Sorority Life en Tap Tap Revenge zullen worden stopgezet, claimt het persbureau. In de toekomst wil Disney vooral games maken voor mobiele platforms en sociale media, en waarin belangrijke Disney-personages de hoofdrol vervullen.

Disney Interactive heeft sinds 2008 nauwelijks winst gemaakt; dat gebeurde slechts drie kwartalen, waaronder vorig kwartaal. Volgens Disney is de reorganisatie dan ook 'moeilijk maar nodig'. In november trad een van de twee leidinggevenden van de divisie al af. Volgens Variety vallen de meeste ontslagen bij Playdom, een maker van social games die Disney in 2010 nog voor 563 miljoen dollar overnam.

Disney Interactive is verantwoordelijk voor games als Epic Mickey, Kingdom Hearts en Star Wars: Battlefront. De meeste games van de divisie zijn gebaseerd op films van Disney of andere filmbedrijven, maar de divisie produceerde ook originele titels.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

@Falastime, het is een wisselwerking. Je begint met de aller jonste en groeit met ze mee. Dat is wat bijvoorbeeld K3 goed doet. Die worden ook steeds "volwassener"

@Dr.Root. Uitgemolken concept? Dat bedrijf bestaat pas sinds 1923. Denk dat die zichzelf al heel wat keren opnieuw uit hebben moeten vinden.

In de entertainment industrie besta je niet zo lang als je maar 1 kunstje kunt.
Zichzelf opnieuw uitvinden? Dat kun je toch niet menen?

Disney is net hét bedrijf dat telkens voor termijnuitbreiding van auteursrechten gaat lobbyen als het copyright op hun oude rommel (Steamboat Willy enz.) dreigt te vervallen. Het grootste deel van hun filmsuccessen bestaat uit rechtstreekse rip-offs van verhalen die honderden of duizend+ jaar geleden al opgetekend zijn. En er zijn tig voorbeelden te vinden waar ze animaties van oudere films hergebruiken in nieuwere producties (ff een baard bijtekenen of de kleren wat aanpassen en klaar).

Zichzelf opnieuw uitvinden... ;(

Blijft leuke meuk hoor, daar niet van, maar het is een beetje de Windows van de entertainmentindustrie. Kinderen vroeg genoeg indoctrineren en dan gaan ze het vanzelf wel doorgeven aan hun eigen koters.
Disney is zeker wel innovatief bezig, zowel op animatie als andere gebieden.

Op animatiegebied zijn ze de afgelopen jaren met nieuwe technieken gekomen waardoor ze 3D animaties er 2D uit kunnen laten zien maar met 3D effecten. Is te zien in de met een Oscar bekroonde short Paperman uit 2012.

Voor Frozen werd Get a Horse getoond, een nieuwe Mickey Short waarin ze de stijl van de jaren '20 Mickey cartoons nabootsen en vervolgens feilloos combineren met hedendaagse techniek en 3D-effecten. Erg innovatief.

Disney is toonaangevend op pretparkgebied. De Imagineers zijn trendsetters wat betreft nieuwe attracties en effecten, zie ook de recente renovaties in Fantasyland in Disneyworld. De andere pretparken kunnen slechts volgen en de ideeen van de Disneyparken namaken in hun stijl. De top 8 best bezochte parken ter wereld zijn Disneyparken.


Daarnaast koopt Disney brands op en verrijjkt ze. The Muppets waren een paar jaar geleden vrijwel dood als franchise. Disney kocht het merk en gaf The Muppets Studio de financiele ruimte om de Muppets opnieuw op de kaart te zetten voor de huidige generatie. Gevolg; de op 1 na meest succesvolle Muppetsfilm en de Muppets zijn populairder dan ze in de afgelopen 20 jaar geweest zijn.

Marvel is ook een voorbeeld. De strips zijn op geen enkele manier beinvloed door Disney zoals skepttici dachten. De films krijgen echter een flinke budgetboost waardoor knallers als the Avengers en het aankomende vervolg gefinancieerd kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door The_Bird op 7 maart 2014 10:46]

Dat is heel wat anders dan opnieuw uitvinden!
Nieuwe manieren van animeren, andere markten, doelgroepen en segmenten aanboren.

Dat ze daarnaast vast houden aan oude ip's is misschien niet netjes maar kennelijk wel een belangrijke pijler van het bedrijf.
Dus het gevaar bestaat altijd dat het een uitgemolken concept begint te worden. Ze vinden zichzelf steeds weer opnieuw uit, het is overigens geen statement.. Jij doet het jammer genoeg lijken alsof ik een statement afgeef:"Disney is een uitgemolken concept" Nee: Ik vindt het een uitgemolken concept aan het worden, er zullen meer mensen rondlopen met deze mening. Echter is Disney veel meer dan hetgeen wat de meeste weten.

Ik heb namelijk wel enorm kunnen lachen om de films die gemaakt zijn door Pixar (Disney)

Niet veel mensen zullen deze films en nog veel meer films niet gelijk linken aan Walt Disney. Het concept wat in mijn optiek uitgemolken begint te raken, zijn de Mickey & Mini mouse's.

Zoals jijzelf al aangeeft, het is een Entertainment bedrijf van erg groot kaliber. Ze hebben ontzettend veel aftakkingen, daardoor hebben ze een sterk merk.
tja, wat is 'uitgemolken'? Als er vraag naar is kun je IMHO niet van uitmelken spreken, maar gewoon voldoen aan de vraag..
Ik begrijp je stelling en ben het er wel mee eens, moet alleen even een kanttekening over K3 maken ;) Die zijn juist "verjongd" ipv "volwassener" geworden. K3 was in het begin juist op de tieners gericht (zoenen, vrijen, seks, ja echt waar). Dat liep minder en langzaamaan zijn ze richting de jongere doelgroep gegaan (wat een perfecte stap was).
ah, grappig :) Dat wist ik niet. Nu groeien ze wel weer mee volgens mij (duurt nog een paar jaar voordat ik dat aan den lijve mag ondervinden. Hopelijk wordt deze week mijn dochter geboren ;) )
Oooo felici alvast en je zal het vaak genoeg gaan horen, meiden hier zijn 4 en 7 dus ik heb al wat k3 uren mee :P
Ben ik de enige die 2800 man (want als 700 een kwart is) voor een games-tak erg veel vind? Of valt dit eigenlijk wel mee?
Wat je vaak ziet is dat er een marketing team bij zit, een sales team (managers, vendor salesteam) een development team (websites, apps, games, animators, programmeurs etc..etc..) (meerdere zo te zien) een HR team een facilitair team.. volgens mij valt het reuze mee ;)

Als Disney iets aanpakt, doen ze het volgens mij groots.. 2800 man downsizen naar 2100, lijkt mij dan ook een prima overweging.. ?
Valt wel mee hoor voor een bedrijf dat in zoveel landen actief is (en ook in al die landen behoorlijk aanwezig is). Alleen in de Benelux heeft Disney (in totaal) al 200 medewerkers.

Het grootste deel van die 2800 man zullen mensen zijn die de producten naar de markt moeten brengen. Het maken van een game is 1 ding, zorgen dat mensen het kopen en dat het in de winkels ligt zijn de zaken waar de menskracht in gaat zitten.
Hoop niet dat het invloed heeft op de ontwikkeling van Battlefront, en zeggen ze hier dan ook indirekt mee dat Disney's infinity een flop is (of is dat weer een andere tak)?
Waarschijnlijk niet, want er vallen geen ontslagen bij de teams van Infinity. (werd ergens bevestigd, maar ik weet niet meer waar)
Dacht dat Infinity het juist erg goed deed.

[Reactie gewijzigd door et36s op 9 maart 2014 13:27]

Disney moet zich richten op tekenfilms en games voor de aller jongste
Ik weet niet of ze dat moeten. Als ze een bredere doelgroep kunnen aanspreken moeten ze dat vooral doen, uiteindelijk moeten zij ook targets halen en winst maken voor de aandeelhouders (Warren Buffet o.a.. Die staat er immers om bekend om personeel makkelijk te ontslaan, voor een beter eindresultaat)

Ik vind het alleen maar jammer dat er weer een hoop mensen hun baan kwijt zijn. Het spelen van Disney games doe ik dan ook al jaren niet meer, alhoewel het er wel leuk uitziet.

Puur als eigen mening:

Ik vindt dat Disney opzichzelfstaand een uitgemolken concept begint te worden, wel vermaak ik mijzelf nog altijd prima in de attractieparken ;)

[Reactie gewijzigd door Dr.Root op 7 maart 2014 08:20]

Ben wel erg blij dat ze deel uit hebben gemaakt van Kingdomhearts toen. Die heb ik altijd met plezier gespeeld en kijk ook uit naar de volgende Kingdomhearts.

Maar hoeveel zou Disney er aan hebben als KH goed verkocht wordt? Want het wordt toch gemaakt en uitgegeven door Square Enix.

Voor mijn gevoel geldt ook dat Disney een wat uitgemolken concept is zoals je zelf ook zegt Maar ik vermoed dat dat ook komt door me leeftijd nu. dan let je niet echt meer op wat voor Disney films er nog uitkomen enzo en hoe dat leeft bij jonge kinderen.
Zal wel weer komen als ik zelf kinderen krijg haha

Edit: Ik dacht inderdaad even niet aan Pirates of the Carribean, en dat is allemaal inderdaad goed en zo zijn er meer van hun projecten. maar ik verwacht niet dat ze een social media spelletje van Pirates of the Carribean gaan maken bijvoorbeeld.

dat zullen vermoed ik toch spelletjes worden waar Mickey mouse of andere disney "kinder" figuren de hoofdrol spelen

[Reactie gewijzigd door Ricmaniac op 7 maart 2014 08:32]

Disney's infinity team blijft grotendeels onaangetast volgends mijn bronnen,

de grootste cut's worden gedaan in Playdom en andere sociale gebieden, wat interessant is want dat is waar Disney origineel juist zich op wilde richten.

triest is wel dat Disney wel eerst erg veel casual developers op heeft gekocht zoals bijv Playdom voor 763 miljoen dollar, daar had je heel veel games zelfs prijzige AAA voor kunnen maken:
http://www.gamasutra.com/...aydom_For_763_Million.php
Disney Infinity is dan ook (zeker vergeleken met andere Disney games) een enorm succes.

Ze pakken daarmee kids, casual gamers, verzamelaars... Ik vind het ook een heel leuk spel. En in die toybox zelf leveltjes bouwen is ook wel grappig. Zou nog wat verder uitgewerkt kunnen worden, maar goed... deel 2 komt ook wel.

En samen met m'n kinderen of m'n vriendin de playsets spelen is natuurlijk het leukste :D
De race game Split Second Velocity speel ik tot op heden nog steeds op de LAN party. Vele mensen die het spelen vinden het een zeer vermakelijke game
Ja is ook uitgebracht door Disney en gemaakt door Black Rock studio's in 2010 ;)

Waar ik tot op heden nog op hoop is Spit Second deel 2 (ik weet deze is geannuleerd, waarom weet ik niet).
Als je deel 1 heb uitgespeeld krijg je een verwijzing naar deel 2, met de aftiteling: To be continued.

Een ander spel waar ik me enorm mee heb vermaakt en hoop dat er een vervolg op komt is Pure (uit 2008).
Lekker offroad arcade racen op quads met onmogelijke overdreven stunts.
Pure had op de pc wel mankementen met laad tijden (zelf bij een ssd) en je moest de V-sync uitzetten en dan werkte het spel wel naar behoren. Op de Xbox360 heb ik dit spel helemaal grijs gespeeld.

De bovenstaande spellen hebben inmiddels geschiedenis geschreven en hopelijk komen er nog meer van dit soort race parade paardjes van Disney.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 7 maart 2014 14:43]

Split second had erg last van een dubbele launch tezamen met Bizarres (de makers van Project Gotham racing) Blur,

beide studios kondern niet genoeg verkopen door de concurrentie en beide studios gingen daardoor ook kopje onder, Disney had makkelijk de developer kunnen redden maar was keihard en heeft de hele boel opgedoekt.
Juist de mobiele games en sociale games vind ik een uitgemolken concept. Een soort flappy bird kloon maar dan met disney figuren gaat het niet worden. (of alle ander bekende concepten, stel een disney stad bouwen alla farmville)

Disney zou in mijn ogen de kant op moeten gaan wat Mario is voor de Nintendo, de personages van Disney zijn sterk genoeg hiervoor. Als Rayman al sterk genoeg is om nu al een mooie reeks neer te zetten dan zou dat met disney zeker moeten lukken. Misschien zou je dan zelfs moeten proberen een deal te sluiten met een van de 3 consolemakers. Tenslotte hebben ze ook al kingdom hearts en epic mickey. Laatst is er een ducktales game uitgekomen en een remake van de alladin game van vroeger lijkt ook niet erg moeilijk. Zorg dat deze game's door een kwalitatief goed team worden gemaakt en geef de games daarmee een kwaliteitsinjectie.

Je hebt oneindig veel karakters om uit te kiezen en er geweldige games mee te maken. Party (bijv de duckstad figuren), Co-op (bijv toy story) en nog veel meer. Jammer dat hier geen focus op komt te liggen.

[Reactie gewijzigd door Chrosser op 7 maart 2014 09:10]

Juist de mobiele games en sociale games vind ik een uitgemolken concept.
Een Disney Mobile game als Where's My Water? is anders een behoorlijk originele puzzelaar, en drijft ook zeker niet op standaard Disney figuren.
Disney maakt de laatste tijd vooral grote en behoorlijk succesvolle blockbusters als Pirates of the Caribean. Of ja daar nu van houdt of niet, maar Disney is allang niet meer de tekenfilm gigant van vroeger.

Wat betreft Games.... ook hier zie je enerzijds een gang naar steeds groter en duurder, anderzijds op mobiele platforms een groei van simpele en goedkope spellen. Ik kan me vanuit het perspectief van Disney prima voorstellen dat ze zich richten op het laatste: goedkoper, laagdrempeliger, dus zeer geschikt voor hun jonge(re) doelgroep.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door kasper79 op 7 maart 2014 08:24]

Disney is volgens mij het grootste entertainment bedrijf op aarde. Ze zitten in vrijwel alle marketen, maar mensen denken inderdaad bij de naam Disney nog steeds aan de tekenfilms.

Ze zijn ook nog eigenaar van ABC, ESPN, LucasFilm (en dus niet alleen de StarWars licentie), Marvel, Celebration (een complete woongemeenschap), een paar cruise schepen om maar een paar dingen te noemen.

Edit:
Als je kijkt naar de cijfers, dan zie je dat de Media Group (TV) het meeste binnen haalt. De rode cijfers bij de games tak begonnen echter ook terug te lopen, vooral in 2013. Lijkt er dus op dat Infinity inderdaad goed heeft uitgepakt, en dan zouden ze met deze (helaas) ontslag ronde weer de zwarte cijfers in kunnen duiken.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 7 maart 2014 09:44]

Disney bezit zowel Marvel als de Star Wars-licentie, heeft zelf Pirates of the Caribbean "opgericht" en zo zijn er vast nog wat meer "volwassen" merken waar ze mee kunnen werken.

Oftewel: je comment slaat nergens op.
Ik hoop niet dat dit gevolgen zal hebben voor de Kingdom Hearts-serie, ik kijk erg uit naar deel 3. Denk eerlijk gezegd van niet, want Square-Enix is er natuurlijk ook veel mee bezig.
Disney heeft Star Wars, Marvel (The Avengers etc), Pirates of the Carribean, Pixar. En een eigen animatie studio.

De laatste twee echte Disney films, Tangled/Rapunzel & Frozen zijn toppers binnen het genre, beter dan de laatste Pixars.

En het concept Mickey Mouse & Donald zal blijven.
Pixar is ook Disney he :) Ook voordat ze eigenaar werden van de studio maakte Pixar al films voor Disney (Finding Nemo, Toy Story, Cars, etc).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 maart 2014 18:06]

De core games werden toch al geoutsourced naar EA, voornamelijk de Star Wars licentie.

Hopelijk doen ze nu ook nog eens iets met hun oude adventure licenties. Ik zou al blij zijn als klassiekers zoals Grim Fandango, Full Throttle en de Monkey Island games op gog.com komen.
Ik ben zo blij, zo blij.
Ik werk bij disney........

Hallo Donald duck.

Donald Duck: fuck off je bent ontslagen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True