Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 110 reacties

Ontwikkelaar Daybreak opent binnenkort een aparte server waar spelers van Everquest 2 naar verbannen worden die herhaaldelijk overlast veroorzaken. Alle characters van de speler verhuizen mee en er is geen weg terug.

De studio noemt het zelf 'een klein experiment' dat ze binnenkort ten uitvoer willen brengen. De ontwikkelaar opent een nieuwe server die Drunder gedoopt is. Die is in het leven geroepen om spelers naar te verbannen die zich op bestaande servers misdragen hebben. Drunder wordt daarmee een zogenaamde 'prison server'. Daybreak gaat de hele account van lastige spelers naar de nieuwe server verhuizen, dus alle characters van speler verhuizen mee. Er is bovendien geen kans op eerherstel: wie naar Drunder verbannen is, kan niet meer terug. Daybreak biedt bovendien geen 'customer support' op de nieuwe server. Spelers krijgen wel de optie om vrijwillig hun account te verhuizen naar de nieuwe server. Ook in dat geval is er echter geen weg terug en ontbreekt ondersteuning.

Everquest 2 is een langlopende mmog die in 2004 door Sony Online Entertainment op de markt werd gebracht. Het werd gemaakt door de eigen studio van Sony in San Diego. Net als bij veel andere mmog's moest Sony overstappen van een abonnementssysteem naar free to play. De game wordt inmiddels beheerd door Daybreak Game Company, een zelfstandige voortzetting van de studio in San Diego.

EverQuest II: Destiny of Velious

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (110)

Lijkt mij een goed ding.

Wel maak ik mij zorgen om twee aspecten:
1) Geen kans op eerherstel
Dat is erg raar. Als bij wijze van, mijn kat op m'n toetsenbord rare dingen doet en ik wordt verbannen dan is 't raar dat ik niet terug kan. En wat als hķn een fout maken?

2) Geen customer support
Raar. Ban dan mensen helemaal van het spel!
Zeker als je optional content koop, moet je gewoon customer support krijgen, maar dan op een lager pitje.
1) Geen kans op eerherstel
Dit zie je helaas maar al te vaak. Ook bijvoorbeeld op forums e.d. waar men dan van een 'permban' spreekt.

Ik vind het maar een raar iets. Waarom mensen niet de kans geven hun leven te beteren? Dit doen we in het normale rechtssysteem ook. Geef mensen gewoon een straf van bijvoorbeed 1 maand in Drunder en daarna mag je weer terug.

Ook het Support niet kunnen benaderen... Als je per ongeluk gebanned wordt dan moet je dit aan kunnen vechten. Er zijn al heel wat voorbeelden geweest in het verleden van onterechte bans... Beetje vreemd om het *feit* dat er dingen fout zullen gaan niet in te calculeren in je proces.
Permban krijg je dan ook niet zomaar, dan hebben spelers al een paar temp bans, een hele waslijst aan welverdiende infractions en bakken aan playerreports op hun naam staan.

Dat soort mensen mogen inderdaad gewoon verwijderd worden uit de community. En dan vind ik dit wel een mooie oplossing, laat ze maar lekker met elkaar kloten.

Een keertje zelf of een mod/admin die de verkeerde bui hebben hangen ontvang je geen permban mee, het zijn geen private servers.
Permban krijg je dan ook niet zomaar, dan hebben spelers al een paar temp bans, een hele waslijst aan welverdiende infractions en bakken aan playerreports op hun naam staan.
Dat ligt maar aan het spel, forum of anderszins community. Bij sommige communities delen mods maar al te graag permbans uit, ik ben zelf meer van de waarschuwingen en oplopende bans. Als je spelers de kans geeft op eerherstel (wat dit spel niet doet), dan grijpen velen dat na x maanden (forum)verbanning ook graag aan, met name als ze er niet omheen kunnen draaien d.m.v. het registreren van nieuwe accounts (al dan niet via proxy's).
Er staat nergens wat er voor nodig is om hier naar toe verbannen te worden! Als je al temp band en legio waarschuwingen hebt gehad is dit een mooi alternatief naar een permanente ban.

En geen support wil niet zeggen dat ze niet reageren als je het wilt aanvechten!
Er staat nergens wat er voor nodig is om hier naar toe verbannen te worden!
Blanco cheque om mensen naar wil te kunnen verbannen.
En geen support wil niet zeggen dat ze niet reageren als je het wilt aanvechten!
Er wordt meermaals aangegeven dat er geen weg terug is. Je kunt dus niet reageren, je kunt niet contact opnemen en je kunt het niet aanvechten.
Ik denk echt dat er technisch wel een weg is om terug te komen, alleen gaan ze dat niet roepen want dan worden ze bedolven onder pogingen. Als 100% duidelijk een vergissing is gemaakt zou ik het zeker proberen!
"Ik vind het maar een raar iets. Waarom mensen niet de kans geven hun leven te beteren? Dit doen we in het normale rechtssysteem ook".

Nah, als je bij een werkgever raar doet en ze sturen je weg is dat gewoon een permaban hoor.
2) Ze bannen je eigenlijk ook compleet van het spel, echter als leukigheidje krijgen deze spelers dan toch nog toegang tot een deel van het spel. Maar het effect is hetzelfde, je wordt van de main server verbannen en je hebt geen recht van spreken of klagen meer.
Bovendien, bij een ban maken ze een nieuw account aan met eventueel een proxy o.i.d.
Op de omschreven manier blijft men wellicht gewoon doorspelen zonder anderen lastig te vallen.
1) Geen kans op eerherstel
Dat is erg raar. Als bij wijze van, mijn kat op m'n toetsenbord rare dingen doet en ik wordt verbannen dan is 't raar dat ik niet terug kan. En wat als hķn een fout maken?
Jouw kat doet herhaaldelijk zulke rare dingen dat andere spelers vinden dat dat overlast is?
1) Knappe kat!
2) Houdt dan op z'n minst je kat in bedwang!
vindt ik ook...het is net als scripten...je wilt alle fouten opvangen maar ook weten welke fouten er zijn lol
Ik vind het allebei wel terrecht eigenlijk. Sowieso staat er dat alleen spelers die herhaaldelijk de fout in gaan hier komen, als je kat 1x iets raars doet zul je hier niet meteen zitten dus.
Dan geen customer support, tja je doet iets tegen de regels. Eigenlijk zouden ze je kunnen verbannen maar je krijgt de kans om door te spelen alleen dan zonder Support.
Het gaat om mensen die herhaaldelijk lastig doen na meerdere waarschuwingen, denk niet dat je daar per ongeluk terecht komt.
2 is helemaal niet raar. Dit zijn de types mensen die allemaal hacks richting de server sturen over het algemeen en als het ding dan crashed kijken ze wel wanneer ze em terug de lucht in helpen.
Persoonlijk vind ik het een beetje raar. Ik vraag me af wat dan overlast veroorzaken is. En wie bepaalt dat het werkelijk overlast is?
Als je niet inziet wat Toxic zijn is, mischien ben jij dan de toxic. Dit zouden meer games moeten doen.
Onzin, want 'toxic' is goeddeels subjectief. Men moet concreet aangeven wat fout gedrag is, anders al er niet consequent worden opgetreden en kunnen mods ervan maken wat ze willen. Duidelijk aangeven of niet.
Ben benieuwd hoe dit uitpakt. Dit zou nog weleens iets kunnen zijn voor andere mmogs. Om nou direct verbannen te worden met geen kans terug zie ik echter als een gemiste kans. Geen kans terug betekent voor de hardnekkige spelers dat ze gewoon een alt aan zullen maken en verbannen worden (tenzij op basis van IP alleen Drunder als beschikbare server in de lijst naar voren komt).
Ik zie het hele nut ervan ook niet in. Waarom zou je mensen die zich flink misdragen "verbannen" naar zo'n server, in plaats van gewoon hun hele account te blokkeren en/of hun email/IP te bannen? Waarom zou je nog de tijd, geld en moeite horende bij het in stand houden van zo'n server spenderen?
Als er inderdaad een soort van rehabilitatieproces aan vast zou zitten, dat men terug kon keren naar een normale server, dan kan ik het nut van het experiment nog inzien. Zoals het nu staat zie ik dat niet.
Waarom zou je nog de tijd, geld en moeite horende bij het in stand houden van zo'n server spenderen?
Ik gok in de hoop dat deze spelers toch nog wat geld uitgeven aan microtransacties.
[...]
Ik gok in de hoop dat deze spelers toch nog wat geld uitgeven aan microtransacties.
En mogelijk hopen ze dat deze spelers geen alternatief account aan zullen maken. Maar goed, of dat zal werken... Daarvoor is het een experiment :)
Een uitstekend alternatief op permbans als je het mij vraagt! :)
Ik vraag met af of er daadwerkelijk iemand nog geld aan gaat uitgeven zodra ze op zo'n server zitten.
misschien wordt het een sport om erop te komen :)
Je kan er gewoon om vragen. Is dus niet moeilijk.
wie wordt de ruler van de prison??? daar kan je nmelijk doen wat je wilt; dus iedereen kan daar iedereen hackzorzen .... het zal dus gauw een wedstrijdje worden wie de beste haxx heeft en zo koning van de bak wordt :)

en daarna wordt het prison break natuurlijk :p
Het is in ieder geval een leuk sociaal experiment om te zien hoe een virtueel AustraliŽ zich ontwikkeld.

Het is te hopen dat mensen die in een spel komen waar iedereen en zijn moeder de hufter uithangt, en je dus niet geconfronteerd wordt met mensen die 'admin!' roepen maar met medespelers die je net zo hard uitkafferen, treiteren en traineren als jij bij anderen deed, zich gaan realiseren wat het is om niet rustig te kunnen spelen.

Het is overigens te hopen dat een verzoek om met je account naar die server te worden overgezet wel een veiligheidscontrole heeft.
Voor je het weet heeft je zus, broertje, ouder, 'vriend' dat verzoek voor je gedaan omdat je zo dom was autoinlog of iets dergelijks aan te zetten.
stel je voor: een clanleider wordt naar de purgatoryserver verhuisd... heel zijn guid verhuisd uit vrije wil mee ... dat zou pas blind volgen zijn van je leider ...

mjah Admin! roepen kan iig al niet meer op de purgatoryserver ;) dus als er rel is, moet je maar klappen geven of klop krijgen...
lijkt me echt fun om te zien; zo'n haxxor die weken bezig was om van iedereen de beste gear te stelen met een haxx die bijna niet te detecteren viel... komt op die server en denkt; poeh ik heb gelukkig wel de allerbeste gear/spells/.... ik zal het hier wel effe uithouden...
komt dan zo'n klein naakt spelertje (no gear/no weapons) op hem afgewandeld en poef; plots staat hij zelf naakt, dan dood, en ziet hij dat klein mannetje in zijn gear rondwandelen waar hij weken 'subtiel' voor gewerkt heeft... dat waren dan zijn eerste 15 seconden op de purgatory server .... oooh; moest ik zoiets zien op youtube; ik zou een uur nodig hebben om te bekomen van die kerel zijn reactie....
weken geniepig haxxen, dan nog gepakt worden, de eerste char die hij tegenkomt en die absoluut ongevaarlijk lijkt; paf alles kwijt; weken cheatzorz in de vuilbak... account helemaal waardeloos... die moet het uitschreeuwen van woede... :) moehahaa ik zou echt tranen hebben van het lachen... hoe kwader hoe harder ik dan lach... en zoals in een oude asterix tekenfilm "net goed net goed net goed net goed' reageren om nog wat olie op het vuur te gooien :p
recht van de sterkste
analquest hehe
nee inderdaad, zie dat stukje nu pas.
Zal eerder vermoeden dat het te maken heb met spelers niet buiten bereik zetten van hun eerder betaalde digitale goed ;)
Ze geven geen support meer. Dus kost het ze weinig geld. Maar grote kans dat ze nog wel geld opleveren.
Bovendien als ze door kunnen spelen is er minder kans dat ze met een nieuw account weer opnieuw gaan beginnen!
Die betalen nog steeds?
Het is een geavanceerde manier van bannen. Soms heeft een allerhardste aanpak zoveel tegenreactie dat een tussenvorm beter kan zijn.

Een leuk voorbeeld is dat in sommige fora, mensen die gebanned zijn dit zelf niet eens weten. Ze kunnen zelfs nog posten en ook alles zien. Maar de rest ziet hun posts niet meer, waardoor het getroll op een zachtere manier stopt, zonder allerlei wraakakties.

Of dat goed werkt hangt natuurlijk af van een heleboel dingen, maar community beheer wordt steeds geavanceerder.
Ip bannen vind ik uberhaubt een slechte zaak om te doen.
ISP's vinden het soms leuk om je een ander IP-address te geven. en jij zou nou net een ip krijgen die ergens geblokkeerd is. dan moet jij gaan bewijzen dat je geen rare dingen hebt gedaan.
Omdat ze er dan achter komen hoe zwaar ze het spel verzieken voor anderen. Ze hebben een reden om op die server te spelen immers anders was het een perma ban en was men alles kwijt. Het probleem is dat ze vaak gewoon een nieuw account aanmaken bij een perma ban, een perma ban werkt eigenlijk niet. Een tijdelijke ban zal sommigen afschrikken maar als meerdere tijdelijke je niet afschrikken maakt een perma ban ook niet veel uit.

Ook levert het slechte PR op, op forums gaan ze dan gaan zeuren, liefst zo publiek mogelijk over hun perma ban en dat ze van niets weten. Ik zie dan soms letterlijk de mensen achter de game antwoorden in de trend van, meermaals waarschuwing gehad, je weet maar al te goed waarom je een ban hebt gekregen. Uiteraard op de kap van de minderheid die onterecht een ban heeft gekregen en die niemand gelooft.
ik quote:

''Drunder wordt daarmee een zogenaamde 'prison server'. Daybreak gaat de hele account van lastige spelers naar de nieuwe server verhuizen, dus alle characters van speler verhuizen mee.''

lijkt me dus dat het inderdaad op IP werkt.

ik vind 't goed dat dit gedaan word... beetje discipline bijbrengen en geen halve maatregelen.
Als het al zover komt dat je herhaaldelijk aan het rondklooien bent op zo'n hoog niveau dat je er waarschuwingen voor krijgt... vraag jezelf dan gewoon af waarom je nog speelt?
ik quote:

''Drunder wordt daarmee een zogenaamde 'prison server'. Daybreak gaat de hele account van lastige spelers naar de nieuwe server verhuizen, dus alle characters van speler verhuizen mee.''

lijkt me dus dat het inderdaad op IP werkt.
Nee, het account van een speler wordt verbannen, en daarmee alle characters die de speler op dat account heeft. Lijkt me dat je in deze game per character de server kunt kiezen, maar dat zal dan dus niet meer mogelijk zijn.
op ip en waarschijnlijk account. op ip is zo te omzeilen...maar in je account inloggen heeft geen zin meer
Het feit dat het op account gaat geeft aan dat het op zijn minst niet alleen met ip gaat. Als diegene in een ander huis inlogd op zijn account zou het daar ook geblocked moeten zijn. Het liefst zou dan dat tweede adres niet geblocked moeten worden. Maar dat maakt het wel weer lastiger.
Zo hebben ze in vroegere tijden Australia volgegooid. Alleen waren daar nog de oorspronkelijke bewoners.
Bizar dat ze dit doen, terecht of niet.
Riot heeft laten weten dat prison island geen goed idee zou zijn voor LoL, omdat men veel minder geneigd is het leven te beteren wanneer iedereen rondom hen ook uitschot is. Tsja.
Misschien een omgekeerde wereld voor LoL? Goeie server voor mensen die gewoon willen genieten, al zal je dan sneller geneigd zijn om te zeggen dat ze beter een andere game moeten gaan spelen.
Dan maak je toch gewoon een nieuwe account aan? Okť, je moet helemaal opnieuw beginnen, maar zulke lastpakken spelen het spel toch nooit serieus.
Geen idee hoe het in Everquest zit, maar in Planetside 2 was een ban niet alleen op IP, maar ook op hardware niveau. Spelen met een tweede account zat er dan veelal (gelukkig) ook niet in.
Bannen op IP is een nogal slecht plan, gezien de hoeveelheid ISPs die dynamische IP's uitgeven. Irritante speler herstart ff t modem en is weer klaar, en vervolgens komt er een normale speler die toevallig t gebande IP krijgt en kan er opeens niet meer op... :P
Valt wel mee: je bant nieuwe accounts vanaf dat IP. Bestaande accounts die opeens dat gebande IP krijgen laat je nog gewoon toe.
Ik weet niet hoe het spel in elkaar zit, maar als hij lijkt op Lord of the Rings Online of World of Warcraft, dan kun je met een nieuw account niet echt vervelend doen. Pas als je flink wat tijd geinvesteerd hebt kun je overleven in de gebieden waar je eventueel vervelend zou kunnen doen, maar dat kost veel teveel tijd om dat met veel accounts te doen.
Waarom bannen ze die accounts niet?
De haat van verlies van je character is dan nog groter, je maakt een nieuw account en gaat nog harder trollen. Dit systeem doet 10x meer pijn, je kŠn je character spelen, maar wel in een aparte server met soortgelijke idioten.
Precies, en tegelijkertijd wordt elke keer dat je speelt bevestigd wat voor sukkel je bent.

Prachtig :)
Om impulsreacties tegen te gaan.

"ZE HEBBEN ME GEBAND WEL $%£§&# THEM IMA TROLL"
-> maakt nieuwe account aan, maakt newbies het leven zuur, newbies uninstallen en verkondigen op metacritic dat er te veel griefers zijn.
Lijkt me wel een leuk sociaal experiment!
Ik zie zomaar voor me dat straks mensen bewust naar die server willen vanwege de chaos die erg vermakelijk kan zijn!
Absoluut, zelf kastijding kan ook een hobby zijn ;) :D
of iemand zoeken die je kan helpen de hack beter te krijgen. misschien krijgen diegene bij een erg goede hack een baan aangeboden als bewaker in die wereld lol.
"Even de fantasie laten gaan :D" of ze slagen er in een link te bouwen naar een andere instance en dan een grote invasie.
Ik vind het een fantastisch idee. Je tornt niet aan de rechten van de gebruiker (die kan het spel blijven spelen) en tegelijkertijd verhoog je het spelplezier van de 'normale' gebruikers.
Trolls, cheaters en ander gespuis gedijt bij de tolerantie die we hebben voor dit soort onzin. Ook in dit thread: smoesjes, vergiffenis en rehabilitatie.

Wat mij betreft is het prima dat ze hier actief en hard tegen optreden. Ze hebben geen enkele verplichting om dit gespuis te faciliteren. Dat ze het doen vind ik stiekem best een knieval.
Hoezo? Dit spel is al F2P, dus ze hebben sowieso geen verplichting wie dan ook te faciliteren. Daar komt bij dat gebande spelers zeker geen microtransactions meer zullen doen, in tegenstelling tot spelers die naar deze server gestuurd worden.
Kans op vergiffenis en rehabilitatie staat niet gelijk aan tolerantie voor onzin. Het gaat er om dat mensen hun leven kunnen beteren. En als ze dat doen (en hun straf hebben gehad) dan moeten ze weer mee kunnen doen.

Een belangrijk doel van een straf zou het bewerkstelligen van een gedragswijziging moeten zijn... Door de straf oneindig te maken ga je dat doel juist tegen, want de overtreder heeft er geen baat meer bij om zijn gedrag te wijzigen.
Maar als door een fout, of door pubers die je expres gaan melden bij de maker, verbannen wordt, dan kan je dus nooit meer terug ..
De maker verified natuurlijk of het inderdaad wel waar is.
Het is voorheen wel vaker voorgekomen hoor, dat 'false positives' bestraft worden. Hier had Punkbuster ook een handje vol van in het verleden.
Het grote verschil met Punkbuster is dat dit soort dingen niet automatisch gedaan worden.
Nou, wees daar maar niet zo zeker van..
Waarom zou er geen weg terug zijn? Het kan toch zijn dat ze een fout maken en iemand onterecht verbannen?

Daarbij was het toch een RPG en dus een MMORPG?
Het gaat om vrij duidelijke 'overlast' plegers, spammers, trollers (met genoeg bewijs uiteraard) en glitch/semi-legale zaken.

mmog is een verzamel van de mmo varianten, mmofps, tps, rts, racing, bla bla, 'game'.
In Nederland komen mensen soms ook onterecht vast te zitten, terwijl politie en justitie meestal goed hun best doen. Mensen kunnen ook gehacked worden.

Ik ben meer van specifieke benamingen, volgensmij is Everquest nog altijd een RPG. Als je zo gaat beginnen kan je het ook een stuk entertainment noemen. Kies je voor MMOG ipv MMORPG vanwege de kortere naam?
Australie in de moderne tijd. Misschien wordt er wel een nieuwe spelvorm uitgevonden.
Australie in de moderne tijd. Misschien wordt er wel een nieuwe spelvorm uitgevonden.
Drunder > Down Under... Scheelt niet zoveel O-)
Drunder > Down Under... Scheelt niet zoveel
Ik vermoed dat dat dan ook geen toeval is :+
Het eerste wat ik dacht, een soort australiŽ dus.
Waarom doet Australie je hieraan denken? Ben namelijk erg geÔnteresseerd in de reden hier achter! :)
De Engelsen stuurden daar hun criminelen naar toe om te werken in gevangenis kampen...
Een groot deel van de blanke AustraliŽrs stamt daar van af.
Omdat AustraliŽ van oudsher een gevangenis eiland was van BrittanniŽ. Britse lastpakken werden daar heen verbannen. :)
In 1770 ontdekte de Engelse ontdekkingsreiziger James Cook de oostkust van AustraliŽ. Het gebied werd Nieuw-Zuid-Wales genoemd en werd gebruikt als strafkolonie voor Engelse gevangenen.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/AustraliŽ_(land)
mooi he dat de spelmakers je doen denken aan australie. voor ieder is een hokje lol
Misschien omdat Australie ooit het gevangenis-eiland van Engeland was? Iedereen die zich in Engeland misdroeg werd op de boot gezet naar Australie en moest het daar maar uitzoeken.

Moest er ook meteen aan denken.

Ach, met Australie is het uiteindelijke nog best wel goed gekomen. Al kostte het wel een paar jaartjes :D
Ik vind dit toch best wel kwalijk. Ik zie dit als een vervanger voor een permanente ban. En een permanente ban is niet voor "lastpakken", maar voor de meest extreme situaties waar spelers de speelervaring van de anderen opzettelijk verstoren. Zoals cheaters/abusers/botters, spamdiensten en spelers die herhaaldelijk schelden, dreigementen uiten of discrimineren.

Spelers die zo'n permanente ban verdienen wil je ook niet op je aparte server.

En de lichtere vergrepen moet je niet zo streng bestraffen. Het zijn namelijk klanten, die waarschijnlijk geld hebben geÔnvesteerd in het "free" to play gedeelte.
Lastpakken mogen ook wel wat vaker perma-bans krijgen. Het toxicity gehalte is echt extreem hoog, vooral in F2P. "Altijd aan het fucken, spel voor anderen verpesten, maar net binnen de regeltjes dansen... WEG naar de toxic server".

Bij andere games krijg je een soort goodwilld ie je opbouwt, waarmee je gematchmaked wordt met mensen met vergelijkbare goodwill. Is vergelijkbaar, maar dit is vrij lastig te implementeren in een MMO.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True